Východní Timor

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Východní Timor

Příspěvek od Diaľničiar »

Snímka.PNG
Snímka.PNG (2.2 KiB) Zobrazeno 15375 x
Snímka1.PNG
Snímka1.PNG (21.31 KiB) Zobrazeno 15375 x
Rozloha: cca. 15.000 km2
Počet obyvatel: cca. 1,4 mil.
Hlavní město: Dili (cca. 0,25 mil. obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 13.11.2020 18:26:36, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Východní Timor

Příspěvek od Diaľničiar »

Jeden z nejmladších států světa je Východní Timor. Jeho nezávislost na Portugalsku dlouho nevydržela a začlenil se pod Indonésii, ale proti tomu byla dlouhé období vedena vnitřní válka a v roce 2002 vznikl konečně právně a mezinárodně samostatní stát. Trvalo dalších 10 let, než se země vyrovnala s tím, co chce a kdy dokázala budovat novou infrastrukturu, zamezit domácímu násilí a utišit další vášně namířené proti svému velikému sousedovi. Východní Timor je potenciálně velmi bohatá země, protože jsou zde veliké zásoby ropy a plynu. I proto Indonésie nikdy nechtěla dovolit, aby zde byl samostatní stát. Východní Timor mezinárodně podporuje například Čína, která má v regionu zcela největší slovo. Více jak 10 let se formoval program pro národní rozvoj a ten je konečně funkční až do roku 2030. Země buduje jak bezpečnostní složky, tak nové školy, nemocnice, silnice atd. Pro nestálost cen ropy se některé plány plní pomaleji. Práce jdou celkově pomaleji, obyvatelstvo je i nadále chudé, celkový stav infrastruktury po dlouholeté válce a konfliktech stále není ani na původní úrovni. Země má i tzv. Ropný fond a jetě v polovině roku 2014 v něm bylo přes 15 mld. USD a zároveň je to americký dolar, který je zde i místní měnou. Téměr vše nové co se v zemi staví se buduje z darů donorů z celého světa.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Východní Timor

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo veřejných prací, dopravy a telekomunikací :arrow:

http://mtc.gov.tl/mtc/index.php/en/

V zemi je formálně vedeno 6.000 km silnic, z čeho 1/3 má zpevněný povrch. Tato statistika je ale z roku 2005 a nyní od roku 2012 až do roku 2016 běží veliký program výstavby/zpevňování dalších komunikací.
Snímka.PNG
Snímka.PNG (545.65 KiB) Zobrazeno 15372 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 13.11.2020 18:27:40, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Východní Timor

Příspěvek od Diaľničiar »

V hlavním městě Dili je několik víceproudových směrově oddělených komunikací:



Na videu, které je z roku 2015 je i vidět, že je vše nové.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 13.11.2020 18:28:35, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Východní Timor

Příspěvek od Diaľničiar »

Východní Timor tak jak je ve vlákně napsané, tak jen doplním několik fakt:

1. základem je Strategie rozvoje 2011 - 2030 :arrow:

http://timor-leste.gov.tl/wp-content/up ... -20301.pdf

*realizuje se dle toho přerozdělování zahraniční pomoci

2. stát žije z velké podpory mezinárodní rozvojové pomoci :arrow:

*třeba Austrálie, která zde působila i vojensky tak v některých regionech postavila a rehabilitovala i s pravidelnou údržbou v letech 2012 - 2016 celkem 2.000 km lokálních a zemědělských silnic a nyní aplikovala ten samý program jen fáze 2 (Road for Development) na období 2017 - 2020 s dalším rozpočtem 26 mil. AUD
*velké peníze sem směruje Japonsko přes agenturu JICA
*další velké peníze sem směruje Čína

3. vláda zadefinovala v rámci silničního rozvoje plnění realizace výstavby a obnovy 3 segmenty :arrow:

*lokální silnice
*páteřní hlavní tahy
*auto-estrády

Priority pro období 2015 - 2017: http://timor-leste.gov.tl/?p=15755&lang=en

Dle zde ve vlákně umístněné mapy se třeba již realizuje ten hlavní modrý tah, kterým se vybuduje nová komunikace pro 2 největší města státu.

Investuje se jak do nových asfaltových kvalitních silnic ve městech tak i do propojení menších usedlostí. HDP neustále stoupá, nezaměstnanost je kolem 11%, zadlužení je minimální.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 13.11.2020 18:29:46, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Východní Timor

Příspěvek od Diaľničiar »

O silnici Dili - Ainaro (na mapě výše zelenou barvou): https://www.highways.today/2017/06/15/t ... up-coffee/ .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Východní Timor

Příspěvek od Diaľničiar »

Záměrem je vybudovat až 155 km dlouhá rychlostní silnice Dili - Suai. Výstavbu realizuje Čína.

zde je záběr na asi 30 km úsek kolem Suai:

Obrázek

Tato výstavba souvisí s rozvojovými záměry pro ropní průmysl. Smlouva se podepsala na 30,355 km dlouhý úsek Suai - Beacu, přičemž je rozdělen na 4 etapy: Suai - Fatuk-Ai, Fatuk-Ai - Betano, Betano - Natarbora a Natarbora - Beacu. Nová komunikace bude mít šířku 25m. Smlouva se podepsala v roce 2013 a hotovo mělo být v roce 2017.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Východní Timor

Příspěvek od Diaľničiar »

záběry z výstavby k výše zmíněnému:



za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Východní Timor

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 17.11. se do provozu dostala 30 km dlouhá část rychlostní silnice na jihu země od Suai po Fatukai. Jde o část tahu dlouhého 156 km, který se buduje v rámci lepšího napojení a rozvoje státu v rámci těžby ropy. Výstavbu realizuje Čína, která se rovněž účastní těžby nerostního bohatstva.

Zdroj: http://portocanal.sapo.pt/noticia/171020
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Východní Timor

Příspěvek od Diaľničiar »

k výše zmíněnému video (projížďka po 1. rychlostním tahu v zemi):

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Východní Timor

Příspěvek od Diaľničiar »

Část tahu je poškozen sesuvem. Celkově je zde opis využití infrastrukturních projektů v zemi: https://www.abc.net.au/news/2019-07-22/ ... e/11318924 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Východní Timor

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Populace vzrostla od vzniku státu (2002) o bezmála 0,5 mil. aneb o 51%. V tématu jsou nejdůležitější informace k tomuto státu, jak od vzniku a co k tomu vedlo až po fakt kolem nerostního bohatství a prvních rychlostních tahů. Tady se nestaví jen dopravní infrastruktura, ale i energetické "roury" a energetika jako taková a školy atd., ale dopravní infrastruktura se staví nejen pro obsluhu území a pozdějšího rozmachu služeb státu, které rovněž chybí, ale i pro start té těžby nerostního bohatství. Jde to tady rychleji, než na nerostní bohatství bohatá PNG v Oceánii. Základní definice silničních tahů existovala a v době, kdy se zadefinovala, tak jen 1/6 byla zpevněná. Již 5 let od vzniku státu to byla 1/3 této sítě. No a v posledních letech se budují rychlostní tahy a to v trasách hlavní sítě. Ostrov je limitovaný územně, takže se s tím místem musí umět zacházet. Taky tady byl plán, že počet obyvatel stoupne, takže je to taková malá "Arábie", ty silnice dálničního typu tady předurčují další rozvoj na rozdíl od vyspělého světa, který většinou staví tyto tahy až jako reakci na nezvladatelnou úroveň provozu, mobility, intenzit, což pak právě vysoký stupeň rozvoje zpomaluje a zcela ohrožuje, pokud by se nic nerealizovalo (odliv provozu odkloněním z daných území).

Mapa hlavních silnic:
2009.JPG
2009.JPG (90.17 KiB) Zobrazeno 4554 x
Podíl tzv. National Highways byl stanověn na 1500 km. Z nichž stovky km budou expresními. Tato síť se může časem zvětšit. Silniční síť tady formuje od začátku Asijská rozv. banka (ADB). A tato ADB banka taky upozorňuje na časté sesuvy v důsledku intenzivních srážek, geotech. nestability atp. Až polovina silnic byla ještě začátkem 2010 zemědělského charakteru. Během 5 let se zvedla kapitola údržby silnic o 117%. Stát sám buduje málo. To, co se tady staví, tak to je součástí kontraktů k byznysu. Stát prozatím nemá moc z čeho stavět, ale již peníze má a proto zvedl výdaje na pravidelnou starostlivost stávajících silnic. A mezitím se připravují a budují nové silnice i rychlostní tahy.

Ministerstvo veřejných prací již založilo úřady: pro telekomunikace, poštu atd. Již se formují jednotlivé úřady a další stupně státní správy.

Kromě ADB již pomáhá se silnicemi i státní japonská agentura JICA: https://www.jica.go.jp/easttimor/englis ... 06_en.html .

Austrálie tady v letech 2012 - 2016 financovala prakticky novou úpravu pro 450 km zemědělských silnic a lokálních vedoucích do menších komunit. K tomu dalších 40 km vybudovala a starala se o další stovky respektivě 1150 km. Celkem 4,7 mil. pracovních hodin lidské síly. To vše tak, aby se naplnil cíl zadefinován v dokumentu 2011 - 2015 s celkovým cílem pro vizi 2030. A to se povedlo. Austrálii to stálo 30 mil. dolarů a pomohlo se tak konkrétním 50 tis lidem ve Východním Timoru. Austrálie tady hodlá pomáhat i v těchto letech a již je to cca. 100 mil. dolarů ročně: https://www.dfat.gov.au/geo/timor-leste ... imor-leste .

Tady je článek k pomoci ze strany EU do stávajících časů: https://ec.europa.eu/international-part ... ovid-19_sk . Jsou to takové "prkotiny", ale je to hodně pro lepší start. A ten Východní Timor to bude mít z čeho vracet.

Hospodářská situace:

*HDP poslední roky stagnuje pro ceny komodit, ale v roce 2019 dosáhlo úrovně cca. 1,7 mld. USD
*nezaměstnanost je kolem 3%
*vládní dluh byl do roku 2011 na úrovni 0% HDP, v roce 2017 asi 4% HDP

HDP je dnes stále malé. Populace státu taky. Austrálie a Indonésie vs. Čína o vybudování nového závodu na těžbu i zpracování plynu v nákladech kolem 15 mld. USD a další a další projekty. Stát si to ale všechno sám dovolit nemůže a otázní je co z toho bude mít on sám? Ani obyvatelstvo by neumělo na projektu pracovat v potřebném rozsahu. Tak nebo tak se každý chce místní politické elitě zalíbit, protože jde o hodně. Východní Timor prozatím spíš vyčkává, realizuje se zlomek toho, co by se mohlo. Ale to je v podstatě dobře. Vždy lepší takhle, než zaprodat všechno na všechny strany bez většího efektu pro většinu státu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Východní Timor

Příspěvek od Diaľničiar »

extra příspěvek k 1. dálnici v zemi

tady je to hezky vidět (ve smyslu terénu): https://ejatlas.org/conflict/suai-supply-base

zde ještě další záběry (ve vláknu i o něco výš) z výstavby 1. rychlostního tahu s popisem (asi 30 z plánované délky 155 km):



no a tady je realita provozu, cca. 3:12



Tahle dálnice jednoduše vznikla pro účely petrochemického průmyslu. Na její trase není prakticky ani jen menší město. Jen pár vesnic. Motorizace je opravdu velmi nízká a není tady skutečný provoz. Dálnice se ale postavila jako kdyby se musela i silnice. Něco se postavit muselo. Kompletní realizaci na sebe převzala Čína, ale značení a všechno co jde je podobné k Indonésii.

Ale to není nic nezvyčejné, taková situace byla a je v mnoha jiných státech. (Rovníková Guinea, kdysi Katar, SAE atd.) Uvidíme jak se to bude vyvíjet dál. :)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Východní Timor

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálniční komunikace se nachází tedy paradoxně pouze na jihu země. Nikoliv u hlavního města. U toho se směrem na východ zlepšuje silniční pobřežní tah, ale ne podoby širšího 4- pruhového. Koncepce rychlostních silnic se plánuje na jihu země, kde se zesilňuje průmyslová agenda. Schází pak lepší S-J spojení. I proto země potřebuje lepší koncepci pro údržbu silnic, aby se nerozpadlo to, co dnes stojí.

Udržitelné financování odolných silnic ve Východním Timoru: silnice, ekonomika (jako celek a extra ropa)

program Asijské Rozvojové Banky pro 1/4 státních silnic
Světová banka: charakteristika ekonomiky


Silniční síť se po roce 2011 zvedla o 1,5 tis. km na dnešních asi 7,5 tis. km, z čeho se více než 1000 km reálně postavilo ve zcela nové stopě. Tento boom se zahájil v rámci celonárodní silniční sítě, která měří asi 1,5 tis. km a rozsah těchto upgradů dosáhl asi polovinu. Zbytek je rozložen do všech ostatních silnic. V této výstavbě je i několik desítek km dálnic, viz vlákno.

Východní Timor se řídí rozvojovým projektem 2011 - 2030 uvedeným i v tématu a nyní je asi v polovině jeho plnění. Jeho cílem pro silniční infrastrukturu je zajistit udržitelnost tohoto sektoru.

Parametry 30 km dálnice Suai - Beacu, 1. fáze: (již v provozu, viz vlákno)
http://www.crecg.com/english/10059090/1 ... index.html
odpovídají čínským projektům jinde na planetě. Byla to výměnná investice: čínská firma dodala mj. tuto infrastrukturu výměnou za těžbu ropy.

Petrochemický komplex k nahlédnutí sumarizace článků: https://www.laohamutuk.org/Oil/TasiMane/13SSBen.htm

Abych se ale vrátil k podstatě. Zlepšení silniční sítě je klíčem k socioekonomickému rozvoji Východního Timoru. Stát je charakterizován: obtížnou topologii a má fiskální problémy.

Východní Timor udělal během posledního desetiletí působivý pokrok ve vývoji svých silnic. Velká část silniční infrastruktury země se však v průběhu let kvůli nedostatečné údržbě zhoršila. Důvodem je fakt, že stát nemá kapacity pro údržbu. Odhaduje se, že 70% populace žije ve venkovských oblastech a silnice jsou hlavním dopravním prostředkem. Několik národních programů rozvoje silnic v nadcházejících letech skončí. Přestože jsou pro další obnovu nutné další investice, do centra pozornosti se postupně dostává potřeba údržby silnic. Velký program veřejných investic byl financován především prostřednictvím výběrů z Ropného fondu státního investičního fondu země s podporou z grantů a půjček od rozvojových partnerů. Bez řešení tohoto aspektu je ohrožena udržitelnost rozsáhlé nově vybudované silniční sítě v zemi. Z hlediska fiskální udržitelnosti je také důležité podporovat ekonomickou diverzifikaci a snižovat závislost na ropném fondu s vyčerpávajícími se zdroji ropy.

Východní Timor je velmi zranitelný vůči přírodním nebezpečím; zemětřesení jsou běžným jevem. Katastrofy způsobují ničení lidí, škody na infrastruktuře a vysoké ekonomické ztráty. Předpokládá se, že změna klimatu tyto problémy dále zhorší se stoupající hladinou moří, zvýšenými záplavami, extrémním suchem a horkem, zesílenými tropickými cyklóny a acidifikací.

Strategický plán rozvoje země si klade za cíl dokončit obnovu všech státních silnic do roku 2030. Asijská rozvojová banka (ADB) pomáhá se 460 km z 1 400 km státních silnic. ADB tedy téměř dokončí realizaci hlavní silniční sítě. Důležité pro stát je udržet to, co se doposud postavilo a také zlepšit údržbu ostatních silnic. Nyní běží pětiletý plán 2019–2023.

Schopnost vlády realizovat silniční projekty se zlepšila v důsledku velkých investic do silniční sítě a zavedením standardů a smluvních postupů prostřednictvím projektů financovaných rozvojovými partnery. Oddělení ředitelství pro silnice, mosty a povodně však vzniklo teprve v roce 2015 a zkušenosti Východního Timoru s údržbou silnic jsou zatím omezené.

Co je omezené :?:

Omezená kapacita a nedostatek zkušeností. Kapacity pro střednědobé rozpočtování a plánování musí být zabudovány do ministerstva veřejných prací, aby se posílil celkový systém řízení veřejných financí Východního Timoru. Omezená kapacita je také v rámci místního soukromého sektoru, protože většinu projektů obnovy silnic financovaných rozvojovými partnery realizovaly mezinárodní smluvní společnosti s mezinárodním dohledem konzultantů.

Nedostatek přesných údajů. Poslední úplný dopravní průzkum ve Východním Timoru se datuje před 11 lety, což ztěžuje přesné plánování kvůli nedostatku přesných údajů o zatížení vozidel. Ředitelství v současné době připravuje komplexní 20letou strategii integrovaného národního rozvoje silnic, která bude řešit mezery v plánování a podrobně upřesnit investiční potřeby s kalkulacemi.

ADB vypracovala Navrhovaný Program údržby na období 2020–2030, který předpovídá prudký nárůst silnic, které potřebují roční běžnou údržbu, na 1 000 km v roce 2023 ze 150 km v roce 2019. Jakmile budou dokončeny smlouvy na průběžné zlepšování a silnice budou předány zpět ředitelství, bude se údržba silnic dále zvyšovat na 1 100 km v roce 2024 a 1 800 km v roce 2027. Kromě toho bude dokončení úprav státních silnic v letech 2014 až 2020 vyžadovat pravidelnou údržbu. Z dlouhodobého hlediska se potřeby běžné údržby odhadují na cca 2 000 km ročně, což je daleko nad rámec současných finančních alokací. Budování a udržování udržitelné a odolné silniční sítě ve Východním Timoru vyžaduje řešení nedostatků ve finanční kapacitě i lidské kapacitě.

Velkým problémem jsou také současné mezery ve financování provozu a údržby. Rozpočtové alokace na údržbu dosahují přibližně pouze dvou třetin požadavku, a to navzdory výraznému nárůstu na 6 milionů USD v roce 2019 z 1 milionu USD v roce 2018. Nedostatek adekvátního financování údržby silnic bude mít za následek zhoršení významné části sítě do roku 2030 a výrazně vyšší podíl vyžadující obnovu do roku 2040 – neguje velké investice, které byly provedeny.

Klima a topologie také zpochybňují trvanlivost nových silnic kvůli pravidelným suchům, záplavám a silným dešťům. Období dešťů přináší intenzivní srážky a dlouhodobou akumulaci podpovrchové vody, které ovlivňují fyzickou udržitelnost silnic, včetně těch sanovaných a odolných vůči klimatu podle mezinárodních norem. Silniční stavby ve Východním Timoru vyžadují vyšší standardy, než je norma, a údržbářské činnosti musí počítat s dodatečnými omezeními.

Možným opatřením, o kterém se diskutuje, je zřízení fondu údržby silnic, který by pomohl zajistit předvídatelné a konzistentní financování provozu a údržby, což by usnadnilo víceleté plánování a uzavírání smluv. Jak jej naplnit? Diskutuje se o silniční dani, palivových příplatcích obzvláště pro silniční služby, nákladní dopravu atp. Bylo vyhodnoceno, že sdružování různých poplatků a daní za užívání silnic by mohlo v dlouhodobém horizontu vygenerovat až 65 milionů USD ročně. Podle současného scénáře obnovy silnic nebude ani vyspělý fond údržby silnic stačit na pokrytí investic a potřeb údržby, které se v současnosti odhadují na 95 milionů USD ročně v příštích 20 letech.

Rozdíl ve výši 30 mil. USD by i po této reformě financování stále představoval 3x toho co dává stát. I proto má Východní Timor dále přistoupit k lepší charakterizaci silniční sítě, ke skutečným potřebám a musí se zavést systém správy silničního majetku. Jde o to, aby se mj. rychle odstranila levná porucha namísto dlouhého odstraňování nákladné poruchy.

Snadné peníze :?:

Tak tady charakterizují příjmy z ropy. Vláda se snaží definovat neropní HDP a dluh uvádí do neropního HDP a stejně tak se věnuje růstu neropního HDP. Příjem z ropy umožňuje vládě financovat její rozvojové potřeby, představuje také významné výzvy pro veřejnou politiku a veřejné instituce, pokud jde o její řízení.

Dluh země byl v minulém roce v úrovni asi 1/4 mld. USD a v poměru k neropnímu-HDP to činilo asi 14%.

Co to značí lze vyjádřit k 03/2022 asi takto: Statisticky vzato představuje ropný sektor přibližně 70% HDP Timoru a více než 90% celkového exportu a také více než 80% ročních příjmů státu. Země začala získávat masivní příjmy z ropy, když její neropný a formální sektor byl ve fázi zrodu, s jeho lidským kapitálem stále nízkým a mnoha důležitými institucemi, které ještě nebyly zavedeny, současně s masivními vývojovými potřebami. Pro ekonomiku celkově, relativně vzato, příjmy z ropného sektoru zmenšují neropný sektor a jsou méně významné v celkové ekonomické struktuře.

Ropný fond vznikl v roce 2005. Nefinancují se z něj jen silnice, ale i krejčovské dílny v hlavním městě a celá řada menších projektů. Limit pro vládní čerpání nemá ročně překročit 3% odhadovaného ropného bohatství. Podtrhujícím předpokladem je, že vláda použije pouze výnos z investice ze státního fondu, ale hodnota kapitálu zůstane. To je základem mezigenerační spravedlnosti, díky které nebude mít spotřeba současné generace vliv na generace budoucí.

Teď se dostáváme k těm 80% výdajům z ropy. Dle údajů ministerstva financí mezi rokem 2005 a polovinou roku 2021 ropný fond získal z výnosů více než 23 miliard USD a vygeneroval více než 8,9 miliardy USD návratnosti investic. Mezitím bylo převedeno 13 miliard USD na financování ročních výdajů státu. V průměru tvoří výběry z fondu zhruba více než 80% ročních výdajů státu. Jináč řečeno se z ropy na chod státu přesouvá skoro 1 mld. USD ročně. :o V poměru k HDP, které je ve výši 1,5-2 mld. USD jsou to opravdu velké peníze. A i proto vláda udává ke všemu hlavně neropní ekonomiku. :ok:

Ještě stále se až 30% se z ropy vkládá do infrastrukturních projektů: elektřina, silnice, přístavy a letiště. Tedy asi 250 mil. USD. Do samotných silnic se dostává jednou taková částka přes off-sety, donorskou a rozvojou pomoc. No a proti tomu "stojí" te neropní segment, který generuje asi 10 mil. USD. Je proto zřejmé, že Východní Timor musí nalézt lepší formy financování silnic. V opačném případě je bude muset prakticky za mnohem kratší dobu ve velkých nákladech modernizovat. Nebyl by 1. státem světa, ale je poučen o tomto vývoji a má výhodu v tom, že tomu lze zabránit. :)

Z Fondu se nyní část zdrojů musela odklonit jinam, a i proto ubývá peněz pro rozvojové programy nové výstavby. Východní Timor čelí sociálním a ekonomickým dopadům způsobeným COVID-19 a přírodními katastrofami. Domácnosti dostávají základní potraviny a další existenční pomoc.

Světová banka vyčíslila nepoměr v životě v období 2008 - 2019. Ten dosáhl 86% HDP z hlediska veřejných výdajů, pokud zahrneme i ropu. Ale ve skutečnosti by bez tohoto zdroje mohla vláda dosáhnout maximálně 5% ročně. I proto musí stát pamatovat na pominutelnost zdrojů a nepropadat pokušení rozhazování na všechny strany.

Jak se tady žije dnes :?:

Stát je 20 let po obnovení nezávislosti v asi polovině své plánované cesty pro lepší život. Dnes je tady ale ještě stále 66% rodin závislých na zemědělství. Až 50% chudoby se koncetruje do vesnic. A jsme zpátky u silnic, u chybějících silnic, kterých stav komplikuje svoz komodit a jejich umístnění na světové trhy. Vláda stavila i na rozvoj cestovního ruchu. Je ale limitována územím s těžbou a dopravou. Částečně se tak ale podpoří místní ekonomika, menší regiony a zaměstnanost.

Stát v roce 2020 zavedl Hospodářskou komisi, která spadá přímo pod premiéra. Má lépe mapovat problémy v hlavních oblastech. Třeba samotné zemědělství, které živí skoro 7z10 rodin dostává jen 2% ročního rozpočtu. Zmiňovaný cestovní ruch 3%. Obojí je spjato s pozemní dopravou, která schází. Vlády sice mají dostatek peněz, ale efekt vynakládání se často míjí účinku. Právě to způsobuje zpomalení tolik potřebné ekonomické diverzifikace.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“