Elektromobilita

Odpovědět
jozka
Příspěvky: 2782
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Proti "globálnímu oteplování" nebo "klimatickým změnám" se demonstrovat prostě nedá.
Tady nekdo nevidel par let zpravodajstvi ani z rychliku :D
kot
Příspěvky: 10504
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Že by pan kolega neslyšel ani o Gertě ? njn
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

Greta Thunbergová seděla během srpna 2018 před švédským parlamentem s cedulí, kde měla napsáno "Skolstrejk för klimatet" neboli "Školní stávka pro klima".(wiki)
Tuto větu čtěte pomalu a nahlas. Potom vám neunikne, že se nejedná o demonstraci proti klimatu a nejedná se o Gertu.
jozka
Příspěvky: 2782
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

A pritom formulaci "protest proti..." vam najde kdejaky vyhledavac na prvni naslapnuti...
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

Lynx píše: V EU schválí další normu, která už spalovací motory prakticky vyloučí a co se bude dít ? Elektro je nenahradí, to prostě není reálné. Takže najednou nebudou auta ? To taky nevypadá pravděpodobně, že by si lidé nechali líbit. Takže nějáká menší revoluce proti Bruselu ?
Jak to bylo s klasickými žárovkami? EU je zakázala, byl kolem toho kravál, a dnes si na ně nikdo nevzpomene. S omezením výkonu vysavačů je to podobné; i ty 900 W pracují dobře.
Se spalovacími motory je to jinak; nikdo je nezakázal. Opačná tvrzení mají blízko k iluminátům a chemtrails. A když přidáte úvahy o revolucích, je to poplašná zpráva jak vyšitá.
Kubajsu
Příspěvky: 1309
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Kubajsu »

Lynx píše:...to je odborně prokázané. Na to prostě nejsou kapacity - sítě, elektrárny atd. Je prokázané i to, že tím při našem energetickém mixu produkce CO2 neklesne i kdyby všichni přešli na elektro - akorát místo z výfuků aut to půjde z komínů elektráren.
Také by mě zajímaly ty odborné důkazy. Jediné co platí jsou sítě, ty by opravdu okamžitou náhradu nezvládly. Ale pořád se bavíme o nějakých 30 letech i kdyby se už nic jiného než elektroauta neprodávalo.
Elektrárny - veškerá doprava na elektriku by zvedla spotřebu o cca 25%. V současnosti 20% produkce vyvážíme a to elektrárny nejedou ani zdaleka stále na 100%.
Emise - je rozhodně snazší uhlídat a vyčistit pár velkých zdrojů (které jsou navíc hodně daleko od plic) než miliony výfuků v bůhvíjakém stavu. I na to neškodné CO2 to vychází pro elektroauta o cca 30% výhodněji včetně ztrát při nabíjení/přenosu, které nikde u ropy započítány nejsou.
Tomáš Němec
Příspěvky: 397
Registrován: 19.10.2009 9:21:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Tomáš Němec »

Podle této studie i v případě Polska (které má nejhorší energetický mix z hlediska produkce CO2), snižuje provoz elektromobilu celkové emise CO2 o 29% oproti dieselu/benzinu. V případě Švédska pak dokonce o 79%.
https://www.transportenvironment.org/wh ... ctric-cars
Pod grafem je kalkulačka emisí pro každý stát EU - zohledněňuje energetický mix dané země.
Podrobnější info o té studii je pak tady https://www.transportenvironment.org/ne ... -or-diesel
Naposledy upravil(a) Tomáš Němec dne 27.11.2020 11:21:22, celkem upraveno 2 x.
jozka
Příspěvky: 2782
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Se spalovacími motory je to jinak; nikdo je nezakázal.
Coz o to, ono nebylo zakazane ani soukrome rolniceni za komancu. Jen byly odvody a dane nastaveny tak, ze se to proste nedalo. Analogicka situace, jak v obsazeni, tak dejich.
jozka
Příspěvky: 2782
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

...včetně ztrát při nabíjení/přenosu, které nikde u ropy započítány nejsou.
Ze by to bylo tim, ze pri prevozu ci tankovani proste nerozlejete okolo 10+ procent paliva?
Tomáš Němec
Příspěvky: 397
Registrován: 19.10.2009 9:21:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Tomáš Němec »

jozka píše:
...včetně ztrát při nabíjení/přenosu, které nikde u ropy započítány nejsou.
Ze by to bylo tim, ze pri prevozu ci tankovani proste nerozlejete okolo 10+ procent paliva?
Nikoli, protože to palivo se musí z ropy vyrobit a přivézt na místo, ropa se napřed musí vytěžit ze země. To všechno vyžaduje nemálo energie, které tady tvoří ony "ztráty".
Mimochodem, energetická bilance těžby ropy z ropných písků v Kanadě se pohybuje okolo 1:3, tedy 1 galon ropy musíte spálit, abyste 3 galony získal. Těžba v Perském zálivu je jednoduší, tam to ze země teče "skoro" samo. Energetická bilance je tam cca 1:10.
jozka
Příspěvky: 2782
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Nikoli, protože to palivo se musí z ropy vyrobit a přivézt na místo, ropa se napřed musí vytěžit ze země.
Zatimco "palivo" pro elektromobily vznika v zasuvce. Neexistuje zadny Turow, zadny Drax. Neexistuji zadna nutnost zalohy vetrniku a solaru. Opravdu musime tohle kolecko projizdet znovu?
Lynx
Příspěvky: 3697
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

To jsem nečekal, že se na mě snese takový hejt od příznivců elektromobilů .... bavte se prosím normálně bez emocí. Já nejsem na žádné straně, ale tak něják po selsku mi přijde ta situace bláznivě nereálná ....

Tak neslovíčkařte prosím a napište jak si myslíte, že to za pár let bude ? Požadavky na emise jsou již dnes pro splováky na hranici možného a má se to ještě zpřísňovat v Euru 7. To by znamenalo, že čistý spalovák opravdu už neprojde.

Přitom u elektroaut zatím zázračný pokrok nepřichází - pořád mají obrovské nevýhody, počínaje pořizovací cenou, dále pak kratším dojezdem, dlouhým nabíjením, nutností posilovat el. sítě (a to je za miliardy či spíše desítky mld.) hmotnými bateriemi, velmi problematickým hašením a likvidací .....prostě těch nevýhod je něúrekom. Investice nutně kolosální.

Takže všichni vidáíme, že není reálné nahradit spalováky plně elektrem, ale přesto k tomu předpisy EU sveřepě směřují. Tak by mě zajímalo co z toho nakonec bude.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

Kubajsu píše: Emise - je rozhodně snazší uhlídat a vyčistit pár velkých zdrojů než miliony výfuků v bůhvíjakém stavu. I na to neškodné CO2 to vychází pro elektroauta o cca 30% výhodněji .
Vlákno "Elektromobilita" vzniklo právě kvůli tomu vašemu neškodnému CO2. Nebýt tohoto skleníkového plynu, tak se o elektromobilech vůbec nebavíme.
Lynx
Příspěvky: 3697
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

Ještě bych zmínil jeden zajímavý rozpor v přístupu k elektřině dle norem EU. Zatímco u automobilismu je jasná preference elektřiny, tak ve stavebnictví je při posuzování energetické náročnosti budovy elektřina ze zásuvky naopak ten největší zločin. Ta vychází ekologicky zdaleka nejhůř.

Níže uvedené koeficienty znázorňují "ekologickou škodliviost jednotlivých typů energií při použití v budově (na vytápění, ohřev viody atd ...). Čím vyšší koeficient, tím více neekologický je to zdroj. Takže elektrické vytápění dnes už prakticky nelze legálně navrhnout.

Odpadní teplo z technologie 0
Kusové dřevo, dřevní štěpka 0,1
Dřevěné peletky 0,2
Zemní plyn 1,0
Tuhá fosilní paliva 1,0
Propan-butan/LPG 1,2
Topný olej 1,2
Elektřina 2,6

Tak mi řekněte, jaktože u budov je to najednou naopak než u aut ? To vyrábí jiné elektrárny nebo co ?
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

Lynx píše:Níže uvedené koeficienty znázorňují "ekologickou škodliviost jednotlivých typů energií při použití v budově (na vytápění, ohřev viody atd ...). Čím vyšší koeficient, tím více neekologický je to zdroj. Takže elektrické vytápění dnes už prakticky nelze legálně navrhnout.
Takže "ostrovní domy" se soláry nejdou navrhnout?
Lynx
Příspěvky: 3697
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

Řeč je o elektřině ze sítě. Tedy té samé elektřině, která nabíjí elektromobily. Ta je považována při použití v budově za největší antiekologické zlo.

Takže "ostrovní domy" se soláry s tím vůbec niják nesouvisí, nevím proč to sem pletete ....
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Elektromobilita

Příspěvek od theodor less »

Nechci být agresívní, a tak budu nechtěně mentorský.
- Po většinu století od roku 1850 do roku 1950 bylo primární environmentální kauzou zmírnění znečištění ovzduší (uhelný kouř).
- Od 70. let 20. století pokročilo povědomí veřejnosti, environmentální vědy, ekologie a technologie o moderních problémech, jakými jsou zmenšování ozonové vrstvy, kyselé deště, geneticky modifikované plodiny a hospodářská zvířata. Vzniklo ekocentrické myšlení (soustředící se na dobro pro ekosystém, ne primárně pro člověka).
- V 90. letech a v současnosti se považuje za největší hrozbu změna klimatu a globální oteplování.

Vaše tabulka je zastaralá:
- není zohledněna uhlíková stopa
- vyhodnocení elektřiny jako nejméně ekologického zdroje tepla je způsobeno energetickým mixem, který neodpovídá dnešku
Dnes by tato tabulka obstála, pokud by hodnotila EKOnomiku.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Elektromobilita

Příspěvek od JirkaS »

Lynx píše:Tak mi řekněte, jaktože u budov je to najednou naopak než u aut ? To vyrábí jiné elektrárny nebo co ?
Vyrábí to stejné elektrárny, ale zásadní rozdíl je v účinnosti z hlediska využití energie. Tepelný motor má prostě účinnost asi 1/3, 2/3 jsou odpadní teplo. Takže pokud chci něco rozpohybovat, je účinnost spalovacího motoru nebo turbíny v elektrárně + elektromotoru srovnatelná. Pokud chci ovšem něco vytápět, tak i ta nejhorší kamna budou mít účinnost mnohem vyšší, než když budu vytápět elektřinou a 2/3 získaného tepla pošlu rovnou do chladících věží.
Anonym
Příspěvky: 819
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

theodor less píše: Jak to bylo s klasickými žárovkami? EU je zakázala, byl kolem toho kravál, a dnes si na ně nikdo nevzpomene. S omezením výkonu vysavačů je to podobné; i ty 900 W pracují dobře.
Se spalovacími motory je to jinak; nikdo je nezakázal. Opačná tvrzení mají blízko k iluminátům a chemtrails. A když přidáte úvahy o revolucích, je to poplašná zpráva jak vyšitá.
Doma mám stále všechny klasické žárovky a koupit se dají, jen ne v hypermarketech a mají napsáno, že jsou na průmyslové použití.
Co se týče kapacity sítí, tak pokud se bude dobíjet v noci, tak bude problém minimální. V noci jsou sítě nevytížené. Distributoři elektřiny mají tarif pro elektromobily, kdy v noci mají elektřinu asi za 2 Kč a ve dne za 5 Kč. To by mělo lidi motivat, aby nastavili, aby se auto dobíjelo v noci podobně jako se ohřívá bojler.
Výhodou elektromobilu je, že každé ráno máte plnou nádrž s dojezdem 300-400 km. Veřejnou dobíječku běžný občan řešit nemusí, maximálně několikrát za rok, když jedete někam dál autem na dovolenou.
Problém je ale s lidmi, kteří nemohou nabíjet doma a lidmi, kteří ujedou pravidelně denně více než 300-400 km. Pro ně je zatím elektromobil nevhodný. Uvidíme jak se to vyřeší do budoucna. Například možností je při rekonstrukci lamp udělat dobíječky. Na větší nájezdy se snad kapacita baterií bude zvyšovat, takže si člověk jezdící delší vzdálenosti bude moci koupit auto s větším dojezdem.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Elektromobilita

Příspěvek od P_V »

Anonym píše:Veřejnou dobíječku běžný občan řešit nemusí
Víte, běžný občan nemá vlastní garáž, ale bydlí v bytovce a parkuje na nějakém vyasfaltovaném plácku opodál. :)
Lynx
Příspěvky: 3697
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

theodor less píše:Nechci být agresívní, a tak budu nechtěně mentorský.
......
Vaše tabulka je zastaralá:
- není zohledněna uhlíková stopa
- vyhodnocení elektřiny jako nejméně ekologického zdroje tepla je způsobeno energetickým mixem, který neodpovídá dnešku
Dnes by tato tabulka obstála, pokud by hodnotila EKOnomiku.
Jste agresivní a chtěně mentorský a přitom plácáte naprosté blbosti.

Tabulka je aktuální z platné vyhlášky 264/2020 Sb. která platí od září tohoto roku a hodnotí se podle ní energetická náročnost budov.
JirkaS píše: Tepelný motor má prostě účinnost asi 1/3, 2/3 jsou odpadní teplo. Takže pokud chci něco rozpohybovat, je účinnost spalovacího motoru nebo turbíny v elektrárně + elektromotoru srovnatelná. Pokud chci ovšem něco vytápět, tak i ta nejhorší kamna budou mít účinnost mnohem vyšší, než když budu vytápět elektřinou a 2/3 získaného tepla pošlu rovnou do chladících věží.
Díky, to zní logicky. Zásadní rozdíl v účinnosti mezi spalovacím motorem vyrábějícím mechanickou energii versus kotlem vyrábějícím teplnou energii jsme si neuvědomil.
Mike
Příspěvky: 4988
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

P_V píše:
Anonym píše:Veřejnou dobíječku běžný občan řešit nemusí
Víte, běžný občan nemá vlastní garáž, ale bydlí v bytovce a parkuje na nějakém vyasfaltovaném plácku opodál. :)
pak má volit odpovídají druh dopravy nikoli na úkor ostatních, kteří na ten vyasfaltovaný plácek mají také nárok ;)
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Anonym
Příspěvky: 819
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

P_V píše:
Anonym píše:Veřejnou dobíječku běžný občan řešit nemusí
Víte, běžný občan nemá vlastní garáž, ale bydlí v bytovce a parkuje na nějakém vyasfaltovaném plácku opodál. :)
Není běžný občan jako běžný občan. Například moji kolegové a kolegině z officu v Praze buď bydlí v rodinném domku a dojíždějí desítky kilometrů nebo bydlí v Praze a autem moc nejezdí, někteří ani auto nevlastní. Polovina lidí v ČR bydlí v rodinných domech a i někteří s bytem mají svoji vlastní garáž.
JiVi
Příspěvky: 240
Registrován: 27.5.2010 8:23:47
Bydliště: Pardubice

Re: Elektromobilita

Příspěvek od JiVi »

Lynx
Příspěvky: 3697
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Lynx »

Anonym píše:
P_V píše:
Anonym píše:Veřejnou dobíječku běžný občan řešit nemusí
Víte, běžný občan nemá vlastní garáž, ale bydlí v bytovce a parkuje na nějakém vyasfaltovaném plácku opodál. :)
Není běžný občan jako běžný občan. Například moji kolegové a kolegině z officu v Praze buď bydlí v rodinném domku a dojíždějí desítky kilometrů nebo bydlí v Praze a autem moc nejezdí, někteří ani auto nevlastní. Polovina lidí v ČR bydlí v rodinných domech a i někteří s bytem mají svoji vlastní garáž.
Nemůžete svojí firmu brát jako reprezentativní vzorek populace, kde pracují asi především lidé co bydlí v rodinných domcích za Prahou.

Otázka je co ti "někteří" co nemají rodinný dům ani vlastní garáž ? Což je asi tak polovina národa ....

Ti budou dobíjet nejspíš tak jako je na tom obrázku z iDnes, co sem vložil JiVi.
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“