Dánsko

Země EU kromě Česka
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Faroe Islands: Inside the undersea tunnel network :arrow:
https://www.bbc.com/news/world-europe-55195390

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

výpadek fóra včera způsobil ztrátu dat; nahrazuju původní souhrn

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Populace Dánska mírně vzrostla za uplynulou dekádu na 5,8 mil. (+3%) V hlavním městě s okolím žije podstatná část obyvatelstva a to přibližně 36% populace. Urbanizace již dnes činí 88% a průměrný věk je kolem 42 let. Koncem roku 2030 existuje predikce, která hovoří o tom, že tady bude žít 6 mil. obyvatel a urbanizace dosáhne 90%, přičemž průměrný věk bude stejný jako dnes.

Tady jsem psal o publikaci silnic z r. 2013: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 19#p127619 , kde jsem podstatné informace přepsal. Ten rozsah dálnic zásadně nepokračuje, ale Dánsko dbá na kvalitní údržbu mostů i silnic, sleduje intenzity provozu a celou síť modernizuje a dle posouzení umí rozšířit. Největším projektem je nepochybně spojení s Německem: Fehmarnbelt Tunel: Dánsko - Německo, 18 km: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 62#p182562 . Na Faerských ostrovech: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 22#p178422 se staví, jak je i vidět v předchozím příspěvku. Nové silnice, tunely a opravdu architektonicky zajímavá řešení.

Tady je stav silniční sítě, publikace 2020: https://www.vejdirektoratet.dk/api/drup ... 20_web.pdf . Je tam mnoho čtení a ani jazyková bariéra by neměla způsobit větší obtíže pro pochopení toho, co se tam uvádí. Dálniční síť tedy měřila 1604 km.
DK1.JPG
DK1.JPG (13.17 KiB) Zobrazeno 10605 x
výše uvedený obrázek je legenda:<br /><br />zelená - dálnice<br />přerušovaná zelená - most Oresund (Kodaň - Malmö)<br />červená - rychlostní silnice<br />šedá - hlavní státní silnice
výše uvedený obrázek je legenda:

zelená - dálnice
přerušovaná zelená - most Oresund (Kodaň - Malmö)
červená - rychlostní silnice
šedá - hlavní státní silnice
DK2.JPG (54.78 KiB) Zobrazeno 10605 x
Hospodářská situace:

*HDP bylo v roce 2019 v úrovni 348 mld. USD
*nezaměstnanost byla v 10/2020 v úrovni 4,6% (mladí lidé 12,3%)
*vládní dluh byl v roce 2010 na hodnotě 33,2% HDP (2011 - 46%, 2015 - 40%)

Těsná politická většina schválila rozpočet pro rok 2021, který rozšířil výdaje na boj s ekonomickými dopady v souvislosti s pandemii COVID-19 a zároveň umožňuje podpořit eko- opatření pro boj se změnami klimatu, s lepší odolností ekonomiky a úrovně života. Deficit státního rozpočtu tak bude v roce 2021 představovat 0,5% HDP. Dánsko se těší vysokému ratingu (AAA) s prakticky 0% úrokovou sazbou, takže vláda má dnes nejvýhodnější možnosti jak stimulovat ekonomiku. Ještě v roce 2019 byl přebytek rozpočtu 3,8% HDP.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

bonus k výše uvedenému souhrnu

Počítá se i třeba s rozšířením 100 km dálnice E45 od Vejle do Randers na 6- pruh:

Obrázek

Ještě dne 2.10.2020 se do provozu uvedl obchvat Haderup na Primary Road 34. Jde v parametrech rychlostní silnice (motortrafikvej) v délce 5,5 km a 1,5 km je v parametrech silnice 2+1 s MPR 100 km/h. Zdroj: https://www.vejdirektoratet.dk/presseme ... omfartsvej

Dánsko dovede stavět velké mosty a nyní mega projekt k tunelu v rámci výše uvedeného souhrnu Fehmarnbelt Tunel (což bude i největší projekt od současnosti prakticky až do konce dekády) a pak je to i Storstrøm Bridge: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 59#p162159 . Most Oresund si na sebe vydělává a jak jsem napsal, tak Dánsko věnuje dopravní infrastruktuře značnou pozornost. Technickým provedením, parametry a užitím lepších materiálů, co snižují náročnost na údržbu a větší opravy, což je dáno odpovědností k majetku a náročností pro klimatické a geografické podmínky a možnostemi ekonomiky.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

V Dánsku se tendruje projekt realizace nového tunelu v Gronsku, v hlavním městě Nuuk. Silniční spojení bude v délce 1,45 km, z čeho tunel tvoří 1,075 km. Početné firmy ze světa se hlásí o realizaci. Vítěz se má vyhlásit v 04/2021 a s výstavbou začít v polovině letošního roku. Financování projektu 100% zajišťuje Dánsko.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Byl vybrán zhotovitel pro silniční práce na E20 západně u Odense, mezi Nørre Aaby a Arup. Celkem 13 km se rozšíří ze 4- na 6- pruh a to ve dvoch fázích s odevzdáním do provozu v letošním a příštím roce.

mapa: https://i.imgur.com/e0xaXRU.png

https://www.vejdirektoratet.dk/presseme ... e-motorvej
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

pro zajímavost

Dánsko umí říct i "ne". :)

Jde o projekt silničně-železničního tunelu mezi Dánskem a Švédskem; Helsingør-Helsingborg. Cílem je nahradit trajektovou přepravu. Dánské ministerstvo dopravy ale projekt vyhodnotilo jako ekonomicky nevýhodný. Švédsko naopak očekávalo "zelenou" pro tento projekt.

Dá se tak patrně očekávat další jednání mezi státy. Bude se hledat alternativa k další možnostem úspor respektivě řešit financování projektu. Dánsko se opírá o analýzu Vejdirektoratet a Švédsko Trafikverket. Tyto úřady zároveň právě preferují kombinovaný tunel.

Analytici ministerstva dopravy poukazují na fakt, že již realizace mostu Øresund snížila význam trajektového provozu mezi uvedenými městy, i když na druhou stranu lodě na této krátké trase intenzivně. Trajekt je totiž mj. alternativou pro ty, co nechtějí platit mýto na mostě Øresund.

V Helsingør žije asi 62 000 lidí a 45 km od hlavního města Kodaň.
Helsingborg s populací cca. 140 000 leží 555 km jižně od švédskeho hlavního města Štokholm.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dánsko informovalo, že Storstrøm Bridge odevzdá do provozu později. Původní plán byl v roce 2022 pro silniční a 2023 pro železniční část. Nový termín je 2024 pro silniční a 2026 pro železniční část.

https://www.vejdirektoratet.dk/nyhed/ae ... stroemsbro

Začátek výstavby se protáhl z 02/2018 a 09/2018 a svoje udělala i pandemie.

Foto z výstavby:
https://i.imgur.com/G6nNuZH.jpg
https://i.imgur.com/DgVjkT9.jpg
https://i.imgur.com/McmqE2Y.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Infrastrukturplan 2035 :arrow:

https://www.trm.dk/media/5469/endelig-a ... n-2035.pdf

*byl schválen parlamentem a tudíž bez ohledu na vládu i realizován do budoucna

nové dálnice s datem zahájení:

*With construction start in 2022 the remaining 30 km of the Kalundborg Motorway will be constructed
*With construction start in 2022 the current 13 km 2+1 expressway Allerød-Hillerød (Route 16) will be widened to 2+2 motorway
*With construction start in 2025 a 20 km long third Limfjord Motorway Crossing west of Aalborg (probably numbered E39) will be constructed
*With construction start in 2026 the remaining 21 km of the Frederikssund Motorway will be constructed
*With construction start in 2026 the 15 km the Route 54 Motorway Rønnede-Næstved will be constructed
*With construction start in 2026 current 9,5 km 1+1 expressway of Route 18 north west of Herning will be widened to 2+2 motorway. It is the only gap of the Route 18 motorway Vejle - Holstebro
*With construction start in 2026 a 50 km section of a new Mid-Jutland motorway (probably numbered Route 13) from Engesvang just north of Route 15 passing Viborg and ending at Løvel north of Viborg will be constructed
*With construction start in 2026 a 15 km section of a new Mid-Jutland motorway from Billund to Give (Route 18) will be constructed

rozšíření dálnic s datem zahájení:

*With construction start in 2022 7 km of E20/E45 around Kolding will be widened from 2+2/3+3 to 3+3/4+4
*With construction start in 2022 38 km of E45 between Vejle and Skanderborg will be widened from 2+2 to 3+3
*With construction start in 2022 16 km of E45 from Aarhus South to Aarhus North will be widened from 2+2 to 3+3, including 2 km of Route 15 Djurslandsmotorway between E45 and the Aarhus C exit
*With construction start in 2023 Motorring 3 (E47) around Copenhagen will widened from 3+3 to 4+4 using the emergency lanes
*With construction start in 2024 13 km of E20 south of Copenhagen between Interchange Avedøre and Copenhagen C will be widened from 3+3 to 4+4 (using emergency lanes), and partly combined with 2+2 parallel local raods
*With construction start in 2024 the Øresund Motorway from exit Copenhagen C the airport will be widened from 3+3 to 4+4 on the western section and from 2+2 to 3+3 on the eastern section
*With construction start in 2025 14 km of E20 south of Odense will be widened from 2+2 to 3+3
*With construction start in 2025 Ring 4 west of Copenhagen from Ballerup to Route will be partly widened to 3+3 motorway and partly converted into 2+2 dual carriageway (closest to Route 16)
*With construction start in 2026 3 km the southern part of Ring 4 southwest of Copenhagen will be widened from 2+2/3+3 to 3+3/4+4 motorway
*With construction start in 2026 10 km of the E20 Motorway just east of the Great Belt Bridge will be upgraded from current sub-standard motorway without emergency lanes to a modern motorway with emergency lanes
*With construction start in 2028 3 km of Route 16 between Motorring 3 and Ring 4 will be widened to 3+3
*With construction start in 2029 a further 9 km of Route 16 between Ring 4 and Farum will be widened to 3+3

ostatní silniční projekty:

*With construction start in 2022 remaining 11 km of Route 40 road Aalbæk-Skagen will be converted into 1 2+1 road
*With construction start in 2023 the 40 km af Route 15 between Hammerum and Ringkøbing will be converted into a 2+1 road
*With construction start in 2023 Route 26 from Sallingsund and Hanstholm will be upgraded (standard unknown)
*With construction start in 2024 10 km Route 11 from E20 to Varde will be converted into a 2+1 road
*With construction start in 2025 a 3 km 2+2 tunnel from the end of the Aarhus South (Route 501) Motorway to the Port of Aarhus will be constructed
*With construction start in 2029 two new 2+1 bypasses will be constructed at Route 11 around Abild and Skærbæk
*With construction start in 2031 will an expressway 2+1 or 2+2 on Route 26 from Aarhus towards Viborg be constructed
*With construction start in 2031 20 km of Route 34 from Haderup and around Skive will be converted/constructed as a 2+1 expressway
*With construction start in 2031 remaining 1+1 expressway section of the Route 15 Motorway continuation on Djursland be widened to 2+1
*A reservation of DKK 13 bn has been made towards an eastern ringway around Copenhagen. A feasibiliy study and subsequent EIA will be made.
*A feasibility study of either a parallel bridge across Vejle Fjord or a widening of the existent bridge will be prepared
*A feasibility stdy of a new bridge/tunnel between the islands of Fyn and Als will be prepared
*A feasibility study of a new cross Zealand motorway Næstved-Slagelse-Kalundborg will be prepared
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Průměrný provoz po mostě Oresund byl v roce 2021 v úrovni asi 12 tis. vozidel za den. Jde o pokles proti roku 2020 (12 600). Je to značný pokles proti roku 2019 (20 400), ale od 09/2021 ten provoz již značně stoupl až blízko provozům ze stejného období 2019.

https://www.oresundsbron.com/da/traffic-stats
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Průměrný provoz u Great Belt Bridge byl v roce 2021 v úrovni 34 100 vozidel za den.

Obrázek


:arrow: Dále, psáno v 05/2021:
Diaľničiar píše:Dánsko informovalo, že Storstrøm Bridge odevzdá do provozu později. Původní plán byl v roce 2022 pro silniční a 2023 pro železniční část. Nový termín je 2024 pro silniční a 2026 pro železniční část.

https://www.vejdirektoratet.dk/nyhed/ae ... stroemsbro

Začátek výstavby se protáhl z 02/2018 a 09/2018 a svoje udělala i pandemie.

Foto z výstavby:
https://i.imgur.com/G6nNuZH.jpg
https://i.imgur.com/DgVjkT9.jpg
https://i.imgur.com/McmqE2Y.jpg
Posouvá se i tento termín. Auta v roce 2025, vlaky v roce 2027. Důvodem jsou "geotechnické problémy".

https://ing.dk/artikel/tidsplan-skrotte ... gge-252900
https://ing.dk/artikel/ujaevnheder-paa- ... ekt-252469

Více k projektu jsem psal zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 59#p162159 . :jidlo:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

O 3 příspěvky výše je Infrastrukturplan 2035. Dokument je platný bez ohledu na to, že s jeho realizací je spjatá i porce emisí CO2. V té době, když dokument vznikal, tak se na emise nebral ohled a vláda se vyslovila, že se záměry plánu již měnit nebudou.

Byl schválen pro výstavbu mj. tunel v Aarhus pod Marselis Boulevard. Tunel bude mít 2 km a převede pod centrem kamiony z přístavu Aarhus, což je největší kontejnerový přístav v Dánsku.

https://www.trm.dk/nyheder/2022/underso ... es-i-gang/

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Faroe Islands: byl proražen tunel Snadoyar (tunel dlouhý 10,8 km)

https://www.facebook.com/watch/?extid=N ... 3832346899

web projektu: https://www.estunlar.fo/fo/um-tunlarnar ... rtunnilin/

první zmínka ve fóru v roce 2016 s lepším popisem: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 60#p135960
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Kattegat link

Dánsko má k dispozicii studii, která posuzuje spojení přes úžinu Kattegat. Když se podíváte o něco výše, tak v roce 2026 se počítá s dálnicemi kolem Jutland. Základní návrh je zřejmý: postavit most z Jutland na ostrov Samsø a odsud zase další most, kterým se Samsø spojí do Zealand. Toto mostní spojení má nést jak dálniční, tak železniční dopravu. V Zealand by se připojilo do Kalundborg. Studie tohoto rozsahu je až nyní po 2-dekádách a konstatuje, že projekt by byl životaschopním. Následovat budou další vyhodnocení variant kvůli možnému snížení nákladů.

web: https://kattegat.dk/

Náklady na projekt vychází na až v propočtu 17,1 mld. USD.

Původně se uvažovalo, že projekt zaplatí výhradně vláda. Nyní to až tak jisté není.

Jisté ale je, že dopravní spojení bude po vzoru ostatních zpoplatněno. A vláda nyní zvažuje využít příjmy z Great Belt Bridge na financování tohoto megaprojektu.

Studie realizuje COWI: https://www.cowi.com/about/news-and-pre ... connection .
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 21.6.2022 16:35:36, celkem upraveno 1 x.
Důvod: doplněn odkaz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

2. největší město Dánska, Aarhus pozastavilo silniční práce. Na své městské úrovni. Celkem letos plánovalo proinvestovat 60,5 mil. €. Ale nyní 27 projektů za 6,7 mil. € zastavilo, protože smlouvy jsou koncipované tak, že prudké zdražování by zaplatila městská kasa. Řešení není ideální, ale je nejlepším z hlediska ufinancování rozvoje. Stavební inflace je kolem 30%.

Mezitím, dánský parlament schválil upgrade dálnice E45 mezi Vejle (asi 60 tis. město) a Skanderborg (asi 20 tis. město). Celkem se rozšíří 38 km dlouhý úsek ze 4- na 6- pruh. Hotovo má být v roce 2026.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaný mega projekt ve fóru: Femern Tunnel (18 km spojení DE-DK, 2020-2029, po novém zabere cesta 7 min. vlakem nebo 10 min. autem, 7 mld. €); kanál YT: https://www.youtube.com/channel/UCJFCG6 ... =0&sort=dd

VINCI wins the contract to implement and maintain the electromechanical infrastructure of the Femern Tunnel

30 MAY 2022 - 6:00 PM - NEW CONTRACTS - DENMARK

• Design & build and maintenance contract for the 18-km-long tunnel between Germany and Denmark
• Renewable and energy-efficiency solutions provided
• Contract worth over DKK 4 billion (€535 million)


VINCI, through its subsidiary Cobra IS, has just signed the contract to equip the Femern tunnel with electromechanical installations.

The contract is over DKK 4 billion (€535 million). It focuses primarily on ventilation, lighting and safety systems, plus maintenance for the electromechanical systems into the five tubes of the tunnel (two for highway road, two for high-speed rail, and one for service gallery) over the next six years.

Cobra IS proposed energy-efficient and climate-friendly solutions, which will notably enable the tunnel operations to run with 100% renewable energy.

The Femern, the longest road and rail immersed tunnel in the world, is being built 40 meters below the surface of the Baltic Sea. The construction started in 2020. After its commissioning in 2029, it will link Denmark to Germany in seven minutes by train and 10 minutes by car.

Furthermore, VINCI Construction and its partners have been awarded the main civil works design and build contract of the Femern tunnel. In this context, the precast factory construction that will produce the immersed segments of the tunnel is currently in progress.

Moreover, Cobra IS is currently involved in carrying out electromechanical equipment works for other major infrastructures projects in Scandinavia, such as the Stockholm bypass, the northern and southern extensions of the Stockholm metro and Tingstad tunnel in Gothenburg, Sweden. Last year, Cobra IS won the contract to implement the electrical installations along 23 kilometers of motorway in Norway, including 15 kilometers of tunnels.

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/pres ... 0-1800.htm
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

a sledovaný mega projekt ve fóru: Femern Tunnel (18 km spojení DE-DK) ještě jednou
Diaľničiar píše:
Diaľničiar píše:
Diaľničiar píše:Nejnákladnější projekt s názvem Fehmarn Belt Link, kterému se tady věnuje vícero příspěvků nejen ode mne by se mohl začít budovat v roce 2019. A to by bylo o více než 1 rok před plánem. :idea:

Dánsko dalo projektu zelenou, Německo ještě něco málo posuzuje. Projekt spojení v délce 18 km v celkových nákladech kolem 7 mld. € je enormním projektem do oblasti mezistátní dopravy. Kompletní dokončení se plánuje na 10 let od zahájení výstavby. Navíc se vyčlenila další 1 mld. € pro neočekávané problémy při realizaci stavebních prací na jednotlivých objektech. Za financování je plně odpovědné Dánsko. Po dokončení projektu se zcela zruší trajektová doprava v oblasti. Na poradenství a přípravách k tomuto obřímu projektu pracují špičky ve svých oborech, které realizují jak do minulosti tak do přítomnosti extrémní stavby včetně třeba již i projektu v provozu; Øresund v Dánsku, ale i mnoho dalších silničně-železničních staveb v Malmö, Medway tunel v Anglicku, podzemní systém železnic v Amsterdamu atd. Hlavním poradcem pro Femern je Rambøll-Arup-TEC, druhým pro technickou realizaci pak ÅF-Hansen & Henneberg.

k projektu zopakuji web stránku: https://femern.com/en
Německo projekt schválilo. Ještě je možnost odvolání, ale Femern A/S je připraven pak německým orgánům pomoct obhájit projekt. Právní dokument má 1000 stránek a je založený na 14-tis. přihlášce, která byla sestavená ve spolupráci Femern A / S a LBV Lübeck s německými odborníky.
Aktualizace stavu:

Výstavba 18 km spojení mezi Dánskem a Německem se připravuje na zahájení na podzim letošního roku na dánské straně tak, aby spojení bylo v roce 2028 dobudované dle schváleného vládního materiálu Dánska. Toto spojení mezi německým ostrovem Fehrman a dánským ostrovem Lolland nahradí tunelem stávající trajektovou dopravu mezi Rødby a Puttgarden.

Celkové náklady na projekt jsou 8,7 mld. €. EU přispěje do této částky 421 mil. € a rezerva činí 1 mld. € na nepředvídané problémy.

Připravuje se výstavba přístavu v Rødbyhavn a zařízení pro zhotovení tunelových částí.

COWI zajišťuje detailní projekty pro tunel (severní a jižní úseky i portály a nájezdy), SWECO je účastné projektování odvodnění a rekultivačních prací.

zopakuji web k projektu: https://femern.com/en
Tady a pouze na tomto místě (tedy ne v dalších vláknech) přidám informaci, že EU zvedla své spolufinancování na tento mega projekt a to na 537,53 mil. €. Do roku 2027. Stavba tohoto druhu bude nejdelší na světě; překoná i tunel Marmaray v Turecku s jeho 13,5 km.

Samo o sobě se jedná o mega projekt, který generuje jednu mega zakázku za další. Třeba v 06/2021 získala společnost SBM Mineral Processing svojí historickou zakázku na dodání 6 betonárek, které vyrobí na 3 mil. m3 betonu. Ale to jen mezi řečí ... o této stavbě vznikne dostatek dokumentů. Snad se dočká konce a bude v uživání ...

https://www.dredgingtoday.com/2022/07/0 ... u-funding/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Bylo dokončeno 5 km rozšíření E20 se šesti jízdními pruhy na ostrově Fyn, východně od sjezdu Nørre Aaby.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dánské ředitelství silnic říká, že zkoumá využití udusané hlíny z odpadu ze stavební zeminy jako materiálu pro stavbu zvukových bariér podél dálnic.

Přebytečná a vytěžená zemina by mohla pomoci s nedostatkem stavebního materiálu v Dánsku.

Ředitelství spolupracuje s regionem hlavního města Dánska (Region Hovedstaden), stavebními společnostmi Remco a Holbøll a architektonickou kanceláří Thi a Dencker.

Remco dodává zeminu pro projekt, Holbøll dodává zařízení na výrobu dusané hliněné stěny, jako jsou míchací stroje a pěchovací zařízení, zatímco architektonická kancelář Thi a Dencker budou pracovat na návrhu protihlukových stěn.

„Dánské ředitelství silnic má vždy zájem na tom, aby pozemky ze stavebních projektů byly co nejlépe využity,“ řekl Kasper Anias Møller, odpovědný za životní prostředí a přírodu na ředitelství. „Vzhledem k tomu, že také roste zájem o zřízení protihlukových stěn, zkoumáme, zda můžeme v našich protihlukových stěnách použít udržitelnější materiály ve formě přebytečné zeminy.“

Dánská technická univerzita pracuje s alternativním využitím temperované půdy a jílu a skupina výzkumníků a studentů postaví venkovní demonstrační stěnu o rozměrech 2m x 3m.

Pěch je zařízení používané ke zhutňování nebo zploštění kameniva nebo jiného práškového nebo zrnitého materiálu, typicky k tomu, aby byl odolný vůči dalšímu stlačení nebo jednoduše ke zvýšení jeho hustoty. Pro demonstraci budou vrstvy hlíny vloženy do formy a postaveny tak, aby vytvořily stěnu. Účelem je stavět ve větším měřítku a zkoumat, jak odolná je konstrukce vůči povětrnostním vlivům, jako je vítr a déšť, řekla Ida Maria Gieysztor Bertelsen z univerzitního programu Sustain.

Tisková zpráva regionu hlavního města Dánska uvedla, že Kodaň má obzvláště akutní nedostatek stavebních surovin, jako je písek a štěrk pro stavbu silnic. Jens Lind Gregersen, hlavní konzultant Centra pro regionální rozvoj v regionu hlavního města, uvedl, že opětovné použití materiálu, zejména přímo na místě, kde se vyrábí, pomůže snížit uhlíkovou stopu projektu.

Projekt poběží do konce roku 2024.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Partnerství mezi NV BESIX a MT Højgaard Danmark je nastaveno na výstavbu tunelu Nordhavn v Kodani. Mezi partnery byla uzavřena podmínečná smlouva na projekt s Dánským ředitelstvím silnic.

https://www.vejdirektoratet.dk/nyhed/20 ... n-er-i-hus

Kromě toho NV BESIX a MT Højgaard Danmark plánují na projektu spolupracovat s Niras, Bravida Danmark a Jacobs Sverige. Tunel má propojit Østerbro a Nordhavn. Nový tunel zajistí lepší dopravní přístup do přístavu a zároveň omezí pohyb kamionů na silničním systému v Østerbro. Očekává se, že výstavba spojení bude stát 349,6 milionu EUR a měla by být dokončena do roku 2027.

Obrázek

Stavební dodavatelé Højgaard Denmark a BESIX tento měsíc dokončí dohodu o výstavbě Nordhavnstunnel v dánském hlavním městě Kodani.

Zakázku Nordhavnstunnel v hodnotě 349,6 milionů EUR zadalo Dánské ředitelství silnic / Vejdirektoratet.

1,4 km dlouhý hloubený tunel, který bude vybudován po částech na místě, povede ze Svanevængetu přes přístav Svanemøllehavn (Svanemølle Bay) do Nordhavnu. Konsorcium bude odlévat tunelové úseky in-situ a asi 700m bude pod vodou. Propojí Østerbro s vnějším Nordhavnem a poskytne snadnější přístup do oblasti přístavu.

Mezi další práce patří modernizace místních silnic a zlepšení křižovatek, mechanické a elektrické práce a systémy řízení dopravy.

Dodavatelé vítězí nad ostatní konkurencí: VINCI, Hochtief, Strabag, Sweco.

Podle dánského ředitelství silnic bude tunel po otevření odbavovat asi 8 200 aut denně a fungovat jako přípravné práce pro budoucí východní okruh v hlavním městě. :idea:

Ředitelství silnic v rámci projektu také staví dočasný náhradní přístav ve Færgehavn Nord, kam bude přesunuta přibližně polovina z přibližně 1500 lodí v přístavu Svanemølle. Tunel pod zálivem Svanemølle také zlepší dostupnost kontejnerového terminálu a výletního terminálu pro těžký provoz.

Nordhavn bude přímo napojen na celkovou národní silniční síť přes Nordhavnstunnellen a Nordhavnsvej. Nordhavnstunnellen bude jako pokračování Nordhavnsvejenu obecní silnice.

Dánské vítězství pro BESIX přichází po úspěšném dokončení mostu Crown Princess Mary’s Bridge v roce 2019.

V září 2016 bylo oznámeno, že pro projekt v hodnotě 133 milionů EUR byl vybrán BESIX ve společném podniku (RBAI) s italskou firmou Rizzani de Eccher a španělskou společností Acciona Infraestructuras. Oficiálně se nazývá Fjord Link Frederikssund Design & Build Contract a skládá se ze čtyřproudé dvouproudé silnice o délce 8,2 km – součásti dánské primární silnice 53 – s „vysokým mostem“ přes fjord Roskilde.

V září 2020 byl BESIX součástí společného podniku BERINOR, včetně Rizzani de Eccher, aby navrhl projekt infrastruktury E6 Moelv-Roterud v Norsku. Projekt zahrnuje 1 km hlavní most přes jezero Mjøsa a 11 km úsek čtyřproudé dálnice. Most bude nejdelším stavebním dřevěným křížením na světě.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu; stačí zadat do vyhledávače "Storstrøm"

nejvíce info je o něm tady: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 59#p162159 , jen ty termíny dokončení neplatí

Aktualizace stavu výstavby mostu Storstrøm k 08/2022. Zdá se, že to nejde moc rychle.



Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu

Pokrok u mostu Storstrøm, letecké snímky z října. Pro srovnání s výše uvedeným s rozdílem kvartálu.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu

Pokrok u mostu Storstrøm. Připravují se prefabrikované segmenty. Brzy budou zvednuty první nosníky.

https://i.imgur.com/4ShYDTJ.jpeg
https://i.imgur.com/2UbgVZ2.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Faroe Islands:

Dnes, v sobotu 10. prosince, je to dvacáté výročí otevření tunelu Vága. V rámci toho je od 5. prosince do rána 12. prosince průjezd tunely Vága a Norðoya zdarma.

Obrázek

Tento tunel byl otevřen 10. prosince 2002 a stál 280 milionů dánskych korun. postavit. Práce byly zahájeny 28. září 2000 a první odstřel proběhl 27. února 2001. Požadavky na tunel byly vyjádřeny již v 80. letech, takže až do roku 1989 se provádělo přípravné konání a následně se plánovalo. Kvůli finančním potížím byl ale projekt zahájen až o deset let později. Stavba si vyžádala 850 tun výbušnin a 1000 tun betonu. Má délku 4,9 km, z toho 2,5 km je pod Vestmannasundi. Během stavby muselo být odvezeno 327 000 metrů krychlových suti. V nejnižším bodě je to 105 metrů k hladině moře. Vozovka je široká 7 metrů a stoupání je asi 6,9 %.

V podmořských tunelech je 88 procent fjordů svázáno v jedné silniční síti. Pro faerskou společnost jako celek to byl velký krok vpřed, a to jak z hlediska práce, vzdělání, tak v neposlední řadě i z hlediska lidí. Dnes jsou tunely organizovány pod výhradním vedením P/F Tunnil: https://www.tunnil.fo/ .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu

Pokrok u mostu Storstrøm.

Tento víkend byl na mostě Storstrøm instalován první ze 44 prefabrikovaných betonových nosníků. Váží 4000 tun a jsou 73 metrů dlouhé.

https://i.imgur.com/bRYuLVJ.jpg
https://i.imgur.com/sHaAKCw.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba ve fóru

Fotografie staveniště továrny na tunelové prvky Fehmarn Belt Tunnel.

https://i.imgur.com/34NISX2.jpeg

další dění: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 40#p267940

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“