Financování výstavby dálnic

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 29#p228429
Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala (ve výstavbě)
Standa píše:Podle mě jde o exemplární příklad důsledků módního boje proti korupci - sice se vybere naprosto neschopný zhotovitel, ale hlavně že "transparentně", a než by se dokončení zadalo v nějakém krizovém režimu, tak se snad raději nechá spadnout... :evil:
Tato část věty snad dává smysl:
...jde o exemplární příklad módního boje proti korupci - než by se dokončení zadalo v nějakém krizovém režimu, tak se snad raději nechá spadnout...
V skupině prodražovaných a prodlužovaných staveb existují legendy (opera v Sydney, opera v Hamburku, Eurotunnel, Letiště Berlín-Braniborsko). Myslím, že u některých také stavba "spadla" a nešlo se jednoduchou cestou zaplatit dodavateli více.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 49#p176449

Dokončení v "nějakém krizovém režimu" je složité u staveb dle žlutého FIDICu, ale také u staveb s fondy EU.
Diaľničiar píše:Když zhotovitel odejde ze stavby, tak pokud to má být proplatitelné z EU fondů, tak se musí postupovat dle pravidel EU a tedy nastane zdržení v řádu let. Na druhou stranu, odklad o 2 roky neznamená při takové stavbě nic. Mohlo dojít k problémům při výstavbě a odklad by byl mnohem delší. Otázkou bude ale cena, zda dojde k navýšení nebo ne.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 51#p228451
KarelLer píše: Stavba Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala mi přijde tak důležitá a hrozba škod tak velká, že by mělo být možné ji dostavět rychle, mimo rámec běžných postupů
Standův "nějaký krizový režim" nebo stavění "mimo rámec běžných postupů" od KarelLer je recept, jak se ocitnout v teplákách.
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Standa »

theodor less píše:...Standův "nějaký krizový režim" nebo stavění "mimo rámec běžných postupů" od KarelLer je recept, jak se ocitnout v teplákách.
Tedy nevím jak kolega KarelLer, ale psal jsem ke stavu legislativy, nikoli o nějakých alternativních postupech - i když i tady samozřejmě určitý prostor evidentně existuje (viz postup u mostu v Janově). Můj povzdech se týkal spíše filozofie prioritizace boje proti korupci před rozvojem infrastruktury, který se následně odráží v existující legislativě.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

„Nepříjemné je, že střednědobý výhled rozpočtu fondu dopravy už tak veselý není. Je v něm totiž méně peněz než letos. Na rozpočtovou nestabilitu dopravního fondu poukazujeme dlouho. Stát musí jednoznačně říct, kolik bude do dopravních staveb stabilně dávat. To je pro nás naprosto klíčové,“ dokončil tajemník.
https://www.idnes.cz/ostrava/zpravy/sil ... zpravy_woj
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Troufám si odhadnout, že současné rozpočty se bohužel neudrží, kvůli politické reprezentaci, která přijde (což se zdá pravděpodobnější čím dál více, ale může se to samozřejmě ještě hodně změnit).
Pokud se nezačne využívat více PPP nebo nebudou extra dotace na železnice z EU, tak se výstavba dálnic bude muset utlumit kvůli financím. Na druhou stranu, nebude už modernizace D1, to dost odlehčí, jenže mají do pár let přijít na řadu D11 a D35 a snad i D0, což jsou jedny z nejdražších úseků celé sítě. Ovšem on bude tlak na růst rozpočtu SFDI i ze strany železnic, těm také tak za 3 roky nebude stačit současný rozpočet, mají přicházet k realizaci dražší a dražší záměry. Historicky se v ČR to nejdražší vždy nechává na konec. :crazy:
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

theodor less píše:Havlíček bude stavebním firmám vyplácet finanční kompenzace, i když jim nikdo nic nezabavil a žádnou práci nenařídil. Zřejmě tak prošustruje ty 3 miliardy, které jsou v SFDI navíc.
Tak 3 miliardy to ještě nejsou, jsme na cca 1 mld.
Závazný pokyn umožňuje Zhotoviteli a Správci stavby stanovit až 120denní lhůtu pro předložení vyčíslení NÁROKU poté, co si uvědomil událost nebo okolnost, z které oznámený nárok vyplývá. Případně může nárok označit za průběžný a měsíčně ho aktualizovat.
Ale zřejmě se to trochu vymklo a tak se musí ke každé původní smlouvě o dílo uzavřít speciální dodatek. „Jasně se řekne, že tím je vypořádána situace kolem covidu navždy, a firma nebude vznášet další požadavky na finance, ani čas,“dodal Mátl.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Aram96 píše:Historicky se v ČR to nejdražší vždy nechává na konec. :crazy:
Tak, pokud se na to budeme dívat tímto měrítkem, tak to je tak skoro všude. Je to dáno právě tou tzv. návratností, co jste řešil jinde. Pokud se realizuje i něco drahší, tak většinou v kombinaci další levnější návaznosti. To by se tady dalo vypsat stovky a stovky projektů do minulosti v dekádách, ale i v současnosti. Protože, bohužel, peníze jsou rozhodující faktor, nikdy jich není dost.

Akorát moudrý hospodář, když už je vynakládá, tak se snaží šetřit do budoucna; třeba že: prostor pro rošzíření, tomu odpovídají nadjezdy, mosty. Pozemky kolem do ochr. pásma. Lepší materiály, nižší údržba do prvních oprav. Technologie, takže lepší dohled nad provozem, méně DN, lepší propustnost, více aut z okolí, takže více mýta. Atd. Do minulosti nebyla potřeba až takhle tech, pač nebyl takovej provoz. Prakticky, intenzity v mnoha státech a budované sítě jsou do 8 tis za 24h. To, že dnes jsou silnice 1+1, kde je 18 tis a není to 4- pruh je něco, co by kdysi nebylo myslitelné. Jenomže třeba je mnoho mostů, kde byl provoz kolem 40 tis s prognózama do 60 tis a ono je tam 90 tis ... takže se hodně takových mostů upgraduje na 2x tolik. Ale abych se držel v mantinelu, tak je mnoho projektů, které dodnes právě pro náklady nestojí, včetně Kanady, USA, Japonska, Francie, Německa, Itálie, Norska ... a kdo ví kdy budou stát. Všude se připravují a lze jich vyměnovat opravdu hodně. A to opravdu pouze ze silnič. sféry. A klidně jsou z "obou" stran dálnice. :) A umíme postavit mnohem delší tunely i mosty, takže v tom to není, je to jednoduše o nákladech. Postačí trajekt, postačí silnice s obchvatem. S rizikama kongescí a všeho špatného, ale ušetřeno v nákladech na nové stavby. Nebo a to je cca. 30% váha, je problémem ŽP, kde překáží jakýkoliv zásah do prostoru; včetně tunelu, protože i u jeho realizace jsou rizika. Respektivě u tunelu jsou velká rizika, když nechcete narušit vodní prostředí.

Vynakládat na čistou výstavbu dálnic kolem 1,3 mld. € je myslím něco, co by neměl být pro ČR problém. (jak je tomu dnes)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Pro ČR by to být problém neměl, ale pro politiky by to mohl být problém :)
Jinak jsem si samozřejmě vědom, že nejdražší projekty se nenechávají na konec jen u nás. Nicméně u nás se z tunelů obecně dělá něco, co zdaleka nejsou. U nás je pomalu problém postavit delší jak kilometrový tunel na dálnici, nebo delší jak 0,5 km tunel na 2-pruhu. Zaplaťpánbůh za ty výjimky, které jsou v přípravě. Přitom jsme bohatší země než Slovensko, Chorvatsko atd. a těch tunelů máme doslova pár. Většinu našich tunelů na silnicích tvoří městské tunely.
Když se na to podívám jinou optikou, tak ta Bílina jinak řešit prostě nejde (ostatní varianty jsou všechny dražší) a je zde problém kilometr dlouhý hloubený tunel jako jediné možné řešení. Za to na D3 se bude budovat cca 7 km tunelů, většinou ražených a nikoho by ani nenapadlo uvažovat o tom, že by se stavěl jen jeden tubus - logicky, když je to plánované jako souvislý tah, stejně jako I/13. :roll:
Neměl bych nic proti jednomu tubusu/polovičnímu profilu, kdyby ty intenzity dopravy v Bílině byly na úrovni pod 10 tisíc. Realita je však jiná a pro 14-20 tisíc vozidel opravdu 2-pruh nee. A to tutově, když cena za ten poloviční profil se ani zdaleka neblíží třeba 50% ceny. Je to 70-80% a když vezmeme v úvahu, že poměrně rychle by byl potřeba druhý tubus, tudíž mnohem více nákladů než nyní a všechno znovu rozkopávat atd., tak nemůže být o správném hospodáři ani řeč.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

Snad bych to doplnil, protože nevím někdy ty cifry, kde se to bere. Rozdíl 1/2 profil vs. plný profil není 80% v nákladech. (jakkoliv se to srovná, tak příprava na tohle stojí víc než jen 1/2 profil a zase dostavba záleží jaká, faktor terén) Pokud se zrealizují práce v nákladech kolem 5% navíc, tedy základní zemní práce, nebo se využijí razící stroje pro tunel, pro jeho vyražení a základní stavební úpravy (pokud to vychází dobře i s odkladem dokončení, tedy geologické poměry), tak je to bez tunelu kolem 65%, s tunelem 70-75%. Je to tedy méně, než to "dodělávat" až pak ve smyslu 1/2 profilu, ale zase u úseku s tunelem je i 1/4 nákladů na dokončení sice méně, než 1/2, ale taky vynaložit pomalu 1/4 navíc, když není dopravní důvod, je zbytečný luxus. (ekonomicky to nevyjde) Proto se to u tunelů realizuje s min. využitím.

Debata by se dala vést v tom 1/2 profilu, protože dnes se ani tak neplánuje dostavovat 1/2 profil aby vznikl celý v tom smyslu, že se ten 1/2 zrealizuje tak, aby to bylo připraveno na jednotlivé konstrukční vrstvy, ale se spíš pamatuje na jiné věci; ten první 1/2 profil se postaví opravdu s odstavním pruhem (ale to pak často vede ke 3- pruhu), ale pamatuje se na vedenou linii co se týče ochr. pásma, pamatuje se na nadjezdy a křižování v celé trase a až se dostavuje na plný profil, tak ani není dost často stejná niveleta. Všechny varianty se uplatňují.

Rozdíl mezi odevzdáním do provozu 1/2 profilu a dostavbou do jakéhokoliv "tvaru" by neměl být v přesahu dlouhodobém, ale max. 15 let. Většinou, když už se o tom uvažuje, tak se pak dostavuje dříve, než jsou i tyto záměry, což je ale dobře, protože to za 1. dokazuje oprávněnost příprav pro dostavbu a tedy zmiňované intenzity ve vývoji a za 2. díky přípravám snižuje čas na dostavbu a taky samozřejmě peníze. Velmi ale záleží od toho, co vše se pak opravdu musí dobudovat. Závisí od vnitřní legislativy. Je velký rozdíl mezi 1/2 profilem a dálnicí jako takové, takže tam pak ty náklady mohou značně vyletět ... dá se na to dívat různě. Kolem 1/3 je průměr úspor, když se pamatuje na plný u realizace 1/2. Během poslední dekády se ale pokud se podíváme i na přípravu a to se musíme, tak se to o tuto částku zase prodražuje. Proto velmi záleží taky od toho, co má ve výsledku vzniknout, jestli "jen" 4- silnice nebo 4- dálnice, od terénu a tam se dá pak až uvažovat o tom v jaké postupnosti se má realizovat. Vycházejíc pochopitelně zase jen z čísel, tedy peněz. :D (protože proto se k těm 1/2 profilům přistupuje, jináč by je šlo nazvat taky přeložkou silnice a nemyslet vůbec na to, že se má kdy za 50 let jednat o dálnici v tom koridoru)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 63#p229563
bumbik píše:
liborp píše:To vše je hezké. Ale uvidíme až skončí mejdan "COVID" a posčítají se ekonomické škody. Teď je oficiálně uznávaný deficit státního rozpočtu 0,5TKč. Kdo ví na co budou peníze v dalších letech?
COVID = zvětšení počtu budoucích PPP projektů jakožto léku na nedostatečné státní a evropské zdroje ... pak se není čemu divit, že se zvažuje PPP na D35 a dalších, kde bychom si zrovna přáli co nejdřívější zahájení ze SFDI či OPDII peněz tak, aby se zahájení nijak nezdržovalo ... takže PPP projekty ve větší míře mohou být daní za COVID
Ale existuje i katastrofický scénář; nebudeme mít ani na platby koncesionáři a stavět se bude to, na co zrovna bude.
kot
Příspěvky: 10361
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od kot »

Přesně tak bumbiku ! Proto jsem spokojený s podepsanou smlouvou na PPP. Je to zkouška na široké téma otázek. Stát hází svoji nehospodárností tolik miliard do kanálu, že tato "zkouška" celého PPP za to určitě stojí. Nepochybuji, že další budou následovat. Někdo k tomu řekne BOHUŽEL a jiní řeknou DOBŘE, proč ne...Je to /bez zlehčování/ stejné : někdo fandí Spartě, jiný Slávii. /konkrétní jména klubů si dle potřeby změňte/
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Nevím kam to dát, i když je to Seznam.cz, na bláboly to není (není to Holub), tak to dám sem. Jde o rozhovor se šéfem Skanska Central Europe, financování se tam dosti skloňuje...
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/sef- ... tne-141750

Dám si sem pro jistotu tohle, kdyby bylo za pár let potřeba se na to jít podívat. :D
Můžete zaručit, že se D1 třeba za pár let nezvlní, jako se to stalo před několika lety na nové dálnici D47 u Ostravy? Teď těsně po opravách povrch dálnice kvalitní je, zlepšení je vidět. Ale můžeme se spolehnout, že se tam opraváři nebudou muset během pár let vrátit?

Já můžu mluvit jen za úseky, které jsme opravovali my, a tam já jsem na tisíc procent přesvědčený, že se dálnice rozhodně nezvlní.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od krtek700 »

Aram96 píše:Nevím kam to dát, i když je to Seznam.cz, na bláboly to není (není to Holub), tak to dám sem. Jde o rozhovor se šéfem Skanska Central Europe, financování se tam dosti skloňuje...
https://www.seznamzpravy.cz/clanek/sef- ... tne-141750

Dám si sem pro jistotu tohle, kdyby bylo za pár let potřeba se na to jít podívat. :D
No myslím, že za ten titulek by to do blábolů klidně jít mohlo :D. Skoro bych řekl, že titulek ani neodpovídá tomu, jak to řekl šéf Skansky, ale hlavně je to typické vybírání negativní věci z rozhovoru, který je podle mě spíš plný těch pozitivnějších oblastí.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Jo tak samozřejmě, to souhlas, ale jinak poměrně dobrý rozhovor (na seznam.cz se paní jakštakš připravila :mrgreen: ), tak by to byla škoda.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Zuzana Kubátová je pojem, jako ekonomickou novinářku ji znám dlouhé roky. Na ten rozhovor se nemusela připravovat.
Ten titulek celkem odpovídá obsahu, pan ředitel skutečně vyjadřuje obavy z budoucnosti. Dokonce z budoucnosti celkem blízké; má obavy co bude po roce 2022. Jeho obavy jsou oprávněné.
ttps://www.ceskenoviny.cz/zpravy/zamrazilova-c ... 24/1997427
A jestliže by se k tomu přidal ještě ten deficit pro rok 2022, tak bychom byli minimálně na 50 procentech a už velmi bychom atakovali dluhovou brzdu. Podle našich propočtů ze včerejška jí dosáhneme v roce 2024," řekla předsedkyně Národní rozpočtové rady Eva Zamrazilová.
Dluhová brzda stanoví hranici, při jejímž překročení musí vláda předložit návrh vyrovnaného nebo přebytkového státního rozpočtu a fondů. Stanovená je na úrovni 55 procent hrubého domácího produktu.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Diaľničiar »

55% se jednoduše zvedne ... nebo ne?
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Novela Zákona o pravidlech rozpočtové odpovědnosti byla schválena v dubnu 2020, "Rozpočet" na rok 2021 byl schválen v říjnu 2020. Nevím, jestli to bylo jednoduché. Podpora poslanců se našla, ale od té doby se něco změnilo; komunisti už neodhlasují všechno, co by ANO chtělo.
Maastrichtská kritéria sice povolují 60%, ale také říkají: dlouhodobá nominální úroková míra nesmí přesahovat o více než 2 p. b. průměr tří zemí s nejlepšími výsledky týkajících se cenové stability.
Okamžik, kdy zmizí ochota financovat státní dluh, není vázána na samotnou výši zadlužení, ale též na dynamiku zadlužení a další výhled. Investoři jsou citlivější na změnu spíše než na samotný stav.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od krtek700 »

A teď trochu kontextu.
Data o odhadovaném zadlužení v EU na konci roku 2020. ČR 4- nejmenší 39,4%. Pod 60% je 11 zemí, nad 60% je 16 zemí. Země nad 60% Polsko, Irsko, Slovensko, Finsko, Německo, Maďarsko, Slovinsko, Rakousko, Chorvatsko a pak následují ty znamé jihoevropské.
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/e ... nomika_ven

PS.: V rozhovoru šéf Skansky říká:
Ale jak jsem říkal, já se trochu děsím toho, co bude v roce 2022. Budeme mít volby, přijde nová vláda. Nevíme, jaké budou výsledky koronavirové krize, a právě to se uvidí v dalších letech.
Nic o prázdné kase neříkal, v nadpisu tedy mohlo být úplně stejně, že snad příští vlády nezaříznou investice.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Lidé, pokud čtete toto fórum, vězte že Maastrichtská kritéria jsou pravidla pro země, které chtějí zavedení eura. Pro země, která už euro mají jsou Maastrichtská kritéria irelevantní. Uvedení zemí, které jsou na tom "hůř" (Finsko, Irsko, Německo, Rakousko, Slovensko, Slovinsko) není žádným vkladem do diskuze o kritériích.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od krtek700 »

Omlouvám se za pokračování v offtopicu, ale musím reagovat.
Na 100% víme, že do voleb se na 55% nedostaneme. Tudíž řešit podporu podporu pro navýšení 55% v aktuálním rozložení poslanecké sněmovny není žádným vkladem do diskuze.
Maastricht má 60%, ale lze mít i vyšší. Není to nic, co bychom nesměli překročit, pokud příští politická reprezentace bude stát před otázkou, tak 60%+, nebo snížení investiční aktivity, tak by mě zajímal politik, který dokáže vysvětlit, že přiškrtí ČR, kvůli potenciální hranici na přijetí EURA :D.

60% jsi uvedl první ty, jako skoro něco, co nejde překročit. Vzhledem k tomu, že mluvíme o 4. nejméně zadlužené zemi i s pomalejším zadlužováním. Každá vláda si schválí navýšení 55% místo nutnosti vyrovnaného rozpočtu, pokud to bude hrozit.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

I kdybychom se měli blížit dluhové brzdě, tak na infrastrukturu v této zemi by mělo být pořád, i kdyby si měli všichni nechat koleno vrtat, nebo dokud nebude rozestavěných minimálně 200 km dálnic. Úspory se mají a musí hledat jinde, ne probůh v investicích a hlavně do infrastruktury, když česká ekonomika, jestli je něčím fakt škrcená, tak je to zanedbaná infrastruktura. A to jak silniční tak železniční. Popravdě, když přiškrtit, tak to už raději i tu silniční - tou Západ nedoženeme, vlakem možná ano, ten na kolejích ještě neujel tak daleko jako ten na těch silnicích. :) Ale jsem názoru, že pro takovéto vyhlídky stavby dálnic (nikoli železnic, tam by mohlo dosti kápnout z EU) bude zapotřebí to PPP. I právě třeba pro případy, kdy bude u moci někdo, kdo z rozpočtu dá málo jen kvůli dluhové brzdě (nebude ochoten šetřit jinde), nikoli kvůli přesvědčení/ideologii (ten nepodpoří ani PPP, logicky).
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od theodor less »

Vůči PPP vlastně žádný ideologický odpor není. Žádná strana se nebude zříkat finančního nástroje, po kterém možná ráda šáhne. Lákavý, už stokrát zmiňovaný únik ze statistik dluhů a v podstatě i "přečůr.ní" dluhové brzdy. Jenže význam dluhové brzdy je v zabránění dluhové pasti. Kupci státních dluhopisů nejsou evropští úředníci, ale byznysmeni, kteří tuto účetní fintu snadno odhalí.
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Anonym »

Takže to vypadá, že RRF opravdu nepůjde použít na silniční stavby, pouze železnice.
https://zdopravy.cz/chytra-zeleznice-ne ... ize-74634/
Na silnice se dají použít tak maximálně na protihlukové stěny. Kde je potřeba nově postavit nebo opravit protihlukové stěny?.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Financování výstavby dálnic

Příspěvek od Aram96 »

Jsem klidný, 70% objemu dotací má být zasmluvněno do konce 2022 .. takže to dopadne jako vždy a vše se využije maximálně na rekonstrukce stávajících tratí .. pardon .. modernizace, aby šlo vůbec žádat. :D Je to tím, že pořádné projekty jako tunely u Chocně na 1.koridoru nebo u ČB na 4.koridoru jsou v přípravě pozadu. A nemalou část viny na tom nese naše "odborná" CK MD, která nejedenkrát tyto projekty zatrhla. :ko: :zvraci: :zvraci: Kdyby ty koleje nebyly pro nás, občany, tak řeknu dobře vám tak vy ******.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“