(B) Rakušané couvají ze slíbené dálnice Brno - Vídeň

Články z novin a internetu - domácí
Zamčeno
Marty
Příspěvky: 755
Registrován: 16.3.2009 9:00:04

(B) Rakušané couvají ze slíbené dálnice Brno - Vídeň

Příspěvek od Marty »

Zdroj: Mladá fronta DNES - jižní Morava, 21.5.2010

BRNO - Když před více než rokem podepsala česká a rakouská vláda memorandum o výstavbě dálnice z Vídně do Brna, chtěly obě strany stavbu dálnice touto úmluvou urychlit. Teď to ale vypadá, že rakouská strana chce spíš přibrzdit. Kvůli krizi přehodnocuje své plány na dopravní stavby. Zvažuje i to, že by poslední, 33,5 kilometru dlouhý úsek rakouské dálnice A5 ze Schricku do Mikulova neměl čtyři pruhy, ale jen dva. V Mikulově má na "Nord Autobahn" navázat R52. Jenže vloni zrušil Nejvyšší správní soud územní plán Břeclavska, který s trasou, proti které se bouří ekologická sdružení, počítal. Ačkoli ještě před pár měsíci rakouská strana tvrdila, že to nemá na stavbu vliv, teď to je jeden z jejích argumentů. Zdůvodňují to i klesající dopravní zátěží.
Nemá smysl stavět A5 k hranici se čtyřmi jízdními pruhy, když napojení za hranicí zůstane jen s jedním pruhem každým směrem. To řekl podle rakouského deníku Die Presse Alois Schedl, šéf státní společnosti Asfinag, která dálnice u jižních sousedů staví. Podle deníku své zdůvodnění podepřel právě rozhodnutím českého soudu.
"To je nesmysl," odmítá takové zdůvodnění náměstkyně hejtmana Anna Procházková (ODS). "I když byl územní plán zrušen, nám to nebrání pokračovat v přípravách stavby," tvrdí.

Stavební úřad v Mikulově totiž podle Procházkové nedávno vydal územní rozhodnutí pro první etapu, Pohořelice - Ivaň. Komentovat rakouskou váhavost na druhé straně ale nechce. "Dohoda o dálnici je na úrovni vlád," říká. Ministerstvo dopravy zatím žádné oficiální informace od rakouského partnera nedostalo. "Jsme překvapení a nelíbí se nám to," řekl mluvčí ministerstva Karel Hanzelka.

http://www.modernibrno.cz/aktualita.htm?aktualita=15726
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: (B) Rakušané couvají ze slíbené dálnice Brno - Vídeň

Příspěvek od martini »

Novinky.cz: Rakousko asi nedostaví dálnici z Vídně do Brna

Dálniční spojení Brna s Vídní je vážně ohroženo. Rakousko totiž zvažuje, že svou dálnici A 5 nedokončí a ke státní hranici s Českou republikou vybuduje místo toho jen novou dvoupruhovou silnici.

Důvodem je snaha Rakušanů o úspory v situaci, kdy se v Česku vedou nekonečné soudní i politické spory o dobudování rychlostní silnice R 52, která se má s rakouskou A 5 propojit.

Dálnice v Rakousku plánuje a staví státní firma Asfinag. Ta teď začala projekt dálničního spojení Brno–Vídeň přehodnocovat. Rozhodnutí o pokračování nebo úpravě projektu má padnout nejpozději letos na podzim. Dálnice A 5 je přitom už hotova z Vídně až do Schricku. K jejímu dotažení do Drasenhofenu, kde se má napojit na R 52, zbývá dostavět jen 35 kilometrů.

„Nemá ale smysl stavět A 5 se čtyřmi jízdními pruhy až k hranici, když napojení na české straně ještě dlouho zůstane jen s jedním pruhem v každém směru,“ řekl rakouskému deníku Die Presse šéf firmy Asfinag Alois Schedl.

Ranou pro projekt soudní rozhodnutí
Asfinag předpokládal, že celou A 5 dokončí do konce roku 2014. Poté, kdy v ČR Nejvyšší správní soud zrušil územní plán Břeclavska, jenž počítal s průchodem R 52 Pálavou, je ale pravděpodobné, že celý projekt bude skutečně přehodnocen.
Ředitelství silnic a dálnic ČR ještě loni doufalo, že zbývajících pětadvacet kilometrů R 52 bude moci dostavět alespoň do roku 2015.

„Po rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ale už nemáme o termínu dokončení R 52 žádnou představu,“ řekl v únoru Právu generální ředitel ŘSD Alfred Brunclík.
Spory se v Česku vedou především o to, zda rozšířit až ke státní hranici silnici I/52 z Brna do Mikulova, s čímž počítali i Rakušané, nebo využít dálnici D 2 z Brna do Břeclavi a odtud postavit přípojku na hranici, což požadují ekologové a některé obce na Břeclavsku.

Sporné je údajně i využití dálnice
Aby rakouská dálnice neskočila v polích, chce ŘSD u Mikulova v roce 2015 zprovoznit alespoň osmikilometrový příhraniční úsek R 52. I tento záměr by ovšem zřejmě padl, kdyby se ze Schricku stavěla jen dvoupruhová silnice. Dálniční úsek Schrick–Drasenhofen má stát v přepočtu přes 10 miliard korun.

O kolik by byla silnice místo dálnice levnější, zatím Asfinag nevyčíslil. Určitě by se ale jednalo o miliardové úspory. Asfinag také nově propočítává očekávané využívání trasy Vídeň–Mikulov–Brno. Dosud vycházel z toho, že by po ní mohlo denně jezdit až 23 tisíc vozidel. Podle Die Presse ale „experti z druhé strany hranice“ přišli s tím, že by to mohlo být jen osm až deset tisíc aut.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: (B) Rakušané couvají ze slíbené dálnice Brno - Vídeň

Příspěvek od martini »

Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Zamčeno

Zpět na „2010 Česko“