Uganda

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

vývoj realizace několika silničních tzv. sekundárních státních silničních projektů + bonus z dálničního rozvoje:

Uganda realizuje obnovu/výstavbu sekundární státní silniční sítě a sice 112 km trasu (s výběžkama) na východě země Tirinyi – Pallisa – Kamonkoli – Kumi.
U.JPG
U.JPG (59.06 KiB) Zobrazeno 12856 x
Financování je zajištěno Islámskou rozvojovou bankou, stavbu realizují arabské firmy. Ty mají v zemi na rozdíl od Číny dobrou pověst stejně jako evropské firmy.
u2.JPG
u2.JPG (72.93 KiB) Zobrazeno 12856 x
V územích přes obce se silnice již nadimenzovala. Část trasy je již hotová, se začátkem výstavby v roce 2019. Dokončení celé trasy je plánováno na rok 2024. V roce 2014 se zahájila příprava ve symslu výběru zhotovitele. PSal jsem o tom částečně i zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 33#p230233 .
u3.JPG
u3.JPG (62.25 KiB) Zobrazeno 12856 x
Tady jsem psal o projektu mostu nad řekou západního Nilu (Victoria Nile): http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 42#p221742 . To je opravdu nová strategická stavba, která bude mít zásadní dopad na tok dopravy, na zrychlení přepravy. Most je již hotov z 90%, většina trasy silničních napojení je již hotová. Ukončení plánováno na tento měsíc se ale nestačí realizovat. Cestování tímto územím se zkracuje o více než 2 hodiny a trajekt se stane minulostí.
u4.JPG
u4.JPG (128.65 KiB) Zobrazeno 12856 x
u5.JPG
u5.JPG (147.98 KiB) Zobrazeno 12856 x
u6.JPG
u6.JPG (148.07 KiB) Zobrazeno 12856 x
Další projekt, který finišuje a zde je srovnání před a po:
u7.JPG
u7.JPG (52.95 KiB) Zobrazeno 12856 x
U8.JPG
U8.JPG (49.96 KiB) Zobrazeno 12856 x
Dálniční rozvoj; rychlý přehled: :arrow:

Projekt realizace dálničního tahu Kampala - Jinja je aktuálně opsán zde: https://www.independent.co.ug/kampala-jinja-expressway/ . Nic se nezměnilo, ten záměr realizace přetrvává. Je to z pochopitelných důvodů politický boj, protože zde jde o hodně peněz. UNRA realizuje přípravu, nyní se realizuje vyvlastnění/přesídlení/kompenzace pro 1500 podnikatelů na celé trase, předtím a nyní se stále dorováná řešení půdy, kterou tady mají obyvatelé. Je to největší projekt v tomto rozsahu v těchto postupech i pro UNRA a dává jim to administrativně zabrat. Mezitím se podepisují jednotlivé smlouvy na čerpání peněz, vše již předtím ústně domluveno nebo podepsané memoranda, ale nyní se již podepisují smlouvy na čerpání. Kdy se opravdu "zakopne" do země je těžko odhadovat. Projekt dálnice je v omeškání.

V Ugandě je v provozu dálniční tah Kampala - Entebbe. Staví se (dostavuje) Kampala Northern Bypass ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 56#p209856 ), staví se MÚK v Kampale ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 24#p219524 ) , staví se Busega - Mpigi expressway ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 76#p217276 ), což je kratší tah a díky přípravě se ho povedlo reálně odstartovat. V provozu je i 1/2 profil budoucí dálnice ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 80#p203580 ) , dále se formuje vnější obchvat Kampaly ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 50#p218650 ) atd.

Kampala s okolím generuje již 60% HDP státu. Tím jak se rozvíjí regiony a tzv. "ropní silnice" a se zahájí těžba a zpracování ropy (rafinérie ve městě Hoima), tak se posilní i regiony. Dálniční síť se bohatě plánuje, ale i staví (na státní poměry) jen v hlavním městě. Teprva expressway Kampala - Jinja dokončí část okruhu, ale již vykročí do dalšího města po Jinja. Směrem na Keňu. Na Nairobi a Mombasu, kde jsou další dálniční projekty s prohloubením mořského přístavu a urychlením rozvoje i Ugandy, kterou její poloha zpomaluje v rozvoji, když právě nemá ten přístav, ale kterou její poloha zase předurčuje napojit jí na sousední země, které jsou taky vnitrozemskými. Vize která když se zrodila, tak byla na desítky let, ale Uganda si jde touto cestou.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

novinky z dálniční sítě, doplnění a upřesnění

Uganda National Roads Authority (UNRA) si vybrala společnost Egis pro zajištění provozu a údržby na hlavní části Kampala - Entebbe expressway (v provozu). Egis bude provozovat 26 km (asi 1/2 trasy) se 3 mýtnicemi a 17 JP na nich, vybírat tam mýto s tím, že nainstaluje mýtní technologie. Výběr bude realizovat 5+2 roky. Egis má dále instalovat bezpečnostní prvky a zlepšit provoz na první zpoplatněné dálnici v zemi a vůbec první dálnice v zemi. Pro Egis jde v tomto regionu o významnou zakázku, na které si chce, jak prohlásil, udělat jméno a důležitou referenci. Na úkoly zadané od UNRA zde zaměstná 130 lidí včetně využití místních kapacit. Provozní doba je zároveň dobou, ve které se vrátí udané investice a cíle pro zvýšení bezpečnosti provozu.
KEE.JPG
KEE.JPG (61.6 KiB) Zobrazeno 12686 x
Připomenu, že K-E expressway spojuje hlavní město Kampala s letištěm Entebbe jižně od města. Egis je francouzská společnost zaměřená na konzultace, inženýring přípravy staveb atp. s ročním obratem kolem 1,2 mld. € a více než 15 tis. zaměstnanci s činností v téměř veškerých typech staveb.

Uganda si nechává pravomoc stanovovat výši mýta.


Dále, Kampala - Jinja expressway se má stavebně zahájit v roce 2022 a stavět se má celkem 5 let. Do té doby se samozřejmě musí vybrat zhotovitel. Tento proces Uganda oddaluje. Faktem je, že připravuje vše pro výstavbu, jak jsem již zmínil; řeší pozemky pod firmama a obydlím lidí. Na provozu této dálnice se má pak vytvořit 250 pracovních míst. Tah dlouhý 95 km bude stát 1,4 mld. USD a podepsáno je prozatím 24% peněz. Další smlouvy se dle příslibů mají realizovat včetně soukromého kapitálu; pandemie tento proces komplikuje. Od PPP partnera se očekává kapitál ve výši 600 mil. USD (40%). Za 30-roční koncesi se očekává splácení celkem 2,1 mld. USD na dnešní ceny. Cca. 30% podílu výstavby mají realizovat domácí kapacity.

Projekt se připravuje od roku 2010, v roce 2018 UNRA vybrala z velkého výběru 4 firmy pro zhotovení a od té doby se vyčkává; lze dohledat všechno ve vláknu.

Ugandská vláda ale na realizaci projektu trvá, jen se tedy posunul prozatím o 2 roky začátek výstavby (z ´20 na ´22). To nebránilo rozestavět mezičasem tah Busega - Mpigi Expressway, jak jsem ve vláknu napsal, 27 km dalšího 4- pruhu.

Nic se nezměnilo na tom, že v roce 2030 může být v Ugandě cca. 200 km dálničních tahů v min. 4- pruhu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

Zmiňoval jsem, že Uganda formuje mj. i Master plan rozvoje dálniční sítě: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 10#p227010 , ale i další rozvojové plány, no a tady je aktuální informace:

Vláda Ugandy se zavazuje postavit v Národním rozvojovém plánu III na následujících 5 let rychlostní silnice v celkové délce 435 km. Jde o tahy:

Kampala - Jinja
Busega - Mpigi
Kibuye - Busega
Kampala - Bombo
Kampala - Busunju

Všechny, snad, jsem rozepisoval vícekrát, jsou to dlouhodobě připravované tahy, které mají zmírnit současné přetížení silniční síti v těchto trasách. Kampala - Jinja se připravuje k výstavbě, viz vícekrát zmiňovaný vývoj i na této straně, to je top1 projekt. Busega - Mpigi je ve výstavbě. Ostatní se musí zrychlit příprava a pak zadat tendry.

Jen nevím, jestli je reální postavit do 5 let. Spíš je reálnější rozestavět do 5 let. (samozřejmě, na další období lze zadat další stovky km, ale to jsem zvědav na ty trasy; protože většina z těchto se formovala před dekádou a půl se SB/WB; i když samozřejmě, Uganda se dynamicky rozvíjí.

Silniční boom pokračuje tedy i nadále; ostatně vzácné agrární komodity, vysoce úrodní půda, čím dál větší výnos na ha a k tomu ropa, příroda atd. Kampala a to není tak dávno tvořila 30% HDP státu, pak 40% HDP státu a dnes celá metropole vytváří 60% HDP, které mj. taky ale je jinde, než bylo ... proto je právě taková snaha postavit nové silnice do všech regionů, ale Kampala již potřebuje navázat rychlostní tahy. Velká očekávání jsou v budovaných nadjezdech v rámci MÚK (flyovers). Je jen málo vnitrozemských afrických států, kterým se takto vede. I když je ten režim takový jaký je; ale rozhodně lepší, než za Amina, respektivě historicky: Obote, Amin, Obote, Museveni. :) Vždy všichni mají hezké vize, ale pak to "sklouzne". Museveni ale dovedl zahájit spolupráci s MMF k ekonomickým reformá, do čela mnoha institucí posadil ženy a celkově si zakládá na vzdělání, pokroku a maximální soběstačnosti ve všem včetně myšlení, akorát dovedl porozumět tomu, že aby Uganda mohla růst, tak potřebuje pomoc. Rozhodně má moc pevně v rukou, ale své protivníky nedává zavraždit tak jako Amin ... ostatně Museveni ty dva předtím porážel po vojensky. Proto si mj. tak moc vážil režim v Tanzánii atd. Nutno dostudovat historii této země, je to zajiímavé čtení, které jde i na sever státu a až k Súdánu, k UK, Izraeli ...

Hospodářství, finance v Ugandě po pandemii:

V roce 2020 ekonomika vzrostla, ale jen o 0,4%. Rok předtím o více než 5%. Státní dluh poskočil ze 41% na skoro 50% HDP a bude růst až do roku 2023 pokud bude dobrý vývoj v pandemii, tak kulminovat bude v roce 2023 v úrovni asi 53% a pak začne klesat. Finančně činil dluh státu k 12/2020 již 18 mld. USD.
I pro samotnou ropu se postavila kvalitní silniční infrastruktura, o čem jsou v tématu zmínky.
I pro samotnou ropu se postavila kvalitní silniční infrastruktura, o čem jsou v tématu zmínky.
Oil roads.JPG (78.63 KiB) Zobrazeno 12476 x
Ropa v Ugandě má přinést 10-15% příjmů navíc po dobu 26-30 let. Očekává se a jsou i takové záměry, že tyto příjmy bude Uganda proměňovat na rozvíjení veřejné infrastruktury.

Kromě rychlostních silnic se počítá v NDPIII s tím, že se postaví dalších 3532 km silnic, 6 strategických mostů k tomu.

UNRA, státní silniční úřad dnes spravuje 21 010 km silnic, z čeho je již 26% se zpevněným povrchem. Při vzniku dekádu a něco zpátky znásobil rozsah státních silnic na 2x a zahájil novou výstavbu a teda i zpevňování, na ostatních zajišťuje periodickou údržbu. Na této silniční síti se nachází již 426 mostů, 237 velkých odvodňovacích rour a UNRA dnes taky zajišťuje 11 říčních linek.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

Letošním rokem se dokončí Severní obchvat hlavního města Kampala. Touto stavbou se zahájila výstavba zkapacitněné silniční sítě v Ugandě. První úsek ve 4- pruhu spolufinancovala EU, část se postavila jako 2- pruhová. Uganda pak zahájila jeho prodloužení a rozšíření v celé délce. Stavba se vlekla pro neukončené majetkoprávní vyrovnání a problémy dodavatelů.
MÚK Ntinda-Kisaasi
MÚK Ntinda-Kisaasi
1.JPG (152.88 KiB) Zobrazeno 12125 x
2.JPG
2.JPG (127.04 KiB) Zobrazeno 12125 x
3.JPG
3.JPG (147.64 KiB) Zobrazeno 12125 x
4.JPG
4.JPG (128.72 KiB) Zobrazeno 12125 x
V západní Ugandě se dokončil 21 km úsek nové silnice Ishaka - Kagamba, který mj. poskytuje famózní scenérie. Pro ukázku:
0x.JPG
0x.JPG (81.79 KiB) Zobrazeno 12125 x
5.JPG
5.JPG (143.03 KiB) Zobrazeno 12125 x
Uganda schválila rozpočet pro rok 2021/2022 :arrow:

*Uganda mj. má i "ropní fond", ten byl ale v minulém roce vyčerpán; povedlo se to během pár let na posilnění infrastruktury pro těžbu a zpracování ropy a vykrytí deficitu v pandemickém roce 2020
*nebudu uvádět propočty místní měny, pouze uvedu, že rozpočet bude meziročně nižší o asi 1,5%
*i tak příjmy vykryjí jen asi 77% rozpočtu, zbytek si Uganda musí půjčit aneb se jedná o donorské příspěvky na rozvojové programy
*ropní fond se bude podílet na rozpočtu částkou asi 0,5% a celý obnos směruje i nadále na silniční infrastrukturu v regionu, kde se ropa těží a zpracovává

Silniční úřad UNRA dostane 7% rozpočtu. Jedná se o razantní pokles, ale to se dalo čekat. Samozřejmě, i nadále jdou do této kapitoly enormní zdroje, o kterých by se kdysi ani nezdálo. Převedeno na USD se jedná o cca. 1 mld. USD. Proto je to i nadále velmi slušný rozpočet, protože to HDP Ugandy je jinde než před mnoha rokama. Armáda dostane větší částku, než UNRA a to kolem 8% rozpočtu. Třeba segment práce a sociálního rozvoje dostane asi 1/3 toho, co má UNRA. Zdravotnictví dostane asi 1/2 toho co má UNRA. Zemědělství, což je další priorita po silnicích dostane 1% rozpočtu aneb asi 2,5x tolik peněz, než co je v ropním fondě za rok. Uganda meziročně neustále zvedá třeba pěstování kakaa špičkové kvality, potažmo kávy a dalších plodin. Psal jsem o tom vícekrát, ale Uganda může díky kvalitní půdě nasytit asi 1/4 miliardy obyvatel této planety. Musí ale rozšířit dostupnost území a reformovat celý sektor, což se ale díky mezinárodnímu úsilí a velkého počtu menších projektů i děje. 3. priorita je i nadále vzdělávání, tedy zvedání podílu soběstačnosti i u kvalifikované práce.

Až 38% rozpočtu směruje na obsloužení dluhu. :idea:

To poslední číslo je z hlediska širšího regionu ještě velmi nízké a Uganda si prozatím umí poradit s tímto stavem sama bez jakýchkoliv zásahů. Očekává se oživení ekonomiky a zvýšení příjmů, co sníží deficit a přinese více investicí.

Bez práce je jen kolem 3% lidí.

Uganda měla dluh koncem roku 2020 v úrovni asi 18 mld. USD. Do konce roku 2026 ho plánuje v úrovni 33 mld. USD.

Uganda sehrává pro bezpečnostní situaci v Africe velkou roli. Zajišťuje v Somálsku, kam se mnoho afrických států bojí vysílat vojáky velký význam, protože tam má neustále jeden z největších kontigentů čítající kolem 6 tis mužů, což tvoří mj. asi 15% ugandské armády. Uganda řadu dekád bojovala, než vznikla dnešní podoba demokracie. I když na čele již po mnohakrát s jedním mužem. Prakticky s rebelem, který sesadil vícero lidí, ale který určuje to, jaká dnes Uganda je. Uganda v této misi OSN v Somálsku došla i o hlavního generála. Vícero vlivných afrických států se snaží o to stejné: zabránit šíření teroru a nestability jakou lze pozorovat v mnoha afrických státech, ať států Sahelu nebo i nedalekého Mosambiku atd. To lze jedině s nasazením armád. Ostatně i u občanské války Súdánu s Jižním Súdánem Uganda udržela pořádek na severu země. U konfliktů v DRK se snaží o zesilnění vlivu východních regionů, obzvláště města Goma, aby se udržela proviční vláda v ní a udržela se základní stabilita. Uganda mj. poskytuje i 5000 vojáků pro Africkou Unii, pro tzv. "jednotku okamžitého nasazení". USA pak participují mj. i na výcviku ugandské armády, čímž se tato zdokonaluje a de facto je v celém regionu tento stát vnímán po Keni jako ten stabilní, se kterým si neradno zahrávat a který umí udržet ekonomický směr a zajistí pořádek. Uganda ta uplynulou dekádu měla asi 20 tisíc vojáků v rotacích ve Středoafrické republice, DRK, Jižním Súdánu, v některých opakovaně. Dále Uganda poskytuje "gardu" pro Rovníkovou Guineu. To je takový africký Katar ... i když formálně jde o výcvik tamní armády, tak de facto jde i o ochranu politické elity tam. Ugandská armáda chrání i vícero sídel OSN v rámci Afriky.

Vícekrát jsem zmiňoval, že i UNRA disponuje ochrankou a tato se postupem let transformovala. Dnes existuje tzv. VIPPU: Very Important Persons Protection Unit, což je institut speciálních sil pro ochranu následujících:

*prezident země
*daňový úřad
*silniční úřad UNRA
*Kampala Capital City Authority (KCCA)
*nejdůležitější soudní moc i s desítkama soudců

O bezpečnost prezidenta a čelních představitelů těchto úřadů se pak v rámci jejich cestování starají další složky policie a armády. Není radno zapomínat na velikost a různorost ugandské populace i s četností protestů až násilí v ulicích. Nemluvě o celé řadě nepopulárních opatření. Lze vyjměnovat i ty z UNRA:

*zavedení rezervního pásma u silnic :arrow: odstranění chatčí a kiosků; hrozba atentátu na ředitelku UNRA
*dualizace silnic v několika městech vedla k vysídlení se slabou kompenzací; ataky obyvatelstva na ředitele poboček UNRA v zemi
*výstavba rychlostní silnice Kampala - Entebbe se slabou záměnou zemědělské půdy, stejné problémy
*nařízení o MPR u mýtních bran a vůbec zavádění MPR v městech vedlo k násilí a vyhrůžkám vůči mnoha osobám ve vedení úřadů a měst
*zavedení zdaňování taxislužeb; blokáda prezidentovy kolony, který pak slíbil více kol zvedání původní částky (tento protest jsem tady tehdy dával)
- ale je to taky zde: https://www.youtube.com/watch?v=YTptn8lawxE
*vážení nákladních vozidel a následně vysoké tresty až po zabavení nákladu resp. vozidla pokud kdo neuhradil do pár dnů pokutu
- tam se pak zavedla ochrana pracovníků vážících zařízení; jsou v budce s mřížema v areálech pod kamerovým dohledem s upozorněním na netoleranci korupce a plnou automatizací těchto stanic; to je třeba zde v druhé části příspěvku: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 74#p133074

Yoweri Museveni má dnes 76 let a vládne již 35 let. Letos zvítězil znova s asi 58%. I nadále je považován částí zahraničí za člověka potlačující lidská práva a opozici. On naopak chrání stát před velkým vlivem jak ze západu, tak z Číny, i když jak se západem tak s Čínou, ale i s Ruskem nebo s Izraelem udržuje nadstandarní vztahy a to stejné platí o spolupráci s mnoha africkými státy.
- z jeho polit. mítinků: https://www.youtube.com/watch?v=tkddZXLoeaI (asi není nejstřeženější africký prezident, ale lze se dívat na to, že jedním z nejstřeženějších rozhodně je)
YM.JPG
YM.JPG (64.35 KiB) Zobrazeno 12125 x
Válka s Covidem:
YM-C.JPG
YM-C.JPG (127.17 KiB) Zobrazeno 12125 x
Úřad v hlavním městě, KCCA oznámil, že projekt John Babiiha road- Acacia je dokončen na 98%. Jedná se o hezký 4- pruh se světelnou signalizací na trase. Jde o vnitřní průtah kolem nákupního centra a dalších důležitých zón v centrálním distriktu:
4-pruh s úrovňovým křižováním<br />úpravy včetně chodníků a infrastruktury pod tělesem silnice<br />veřejné osvětlení solárního principu
4-pruh s úrovňovým křižováním
úpravy včetně chodníků a infrastruktury pod tělesem silnice
veřejné osvětlení solárního principu
14.JPG (152.29 KiB) Zobrazeno 12125 x
Dále se dokončilo rozšíření s novou vozovkou a osvětlením na tahu k jezeru, Ntinda - Spear Road, taky s novými semafory na trase:
15.JPG
15.JPG (105.97 KiB) Zobrazeno 12125 x
Kampala hodlá letos dosáhnout stavu, ve kterém bude většina její silnic osvětlená. Jde jak o zajištění zvýšení bezpečnosti silničního provozu, tak i o boj s kriminalitou v nočních hodinách.

Dále se zavádí masivní opatření co do plochy města s řešením povodní:
*čištění a instalace propustů pod silnicemi
*prohloubení příkop u silnic a jejich lepší dláždění pro snadnější odtok do nové kanalizace v mnoha ulicích
*mezi domečkama se budují betonové zdi jakožto nové kanály pro přívalové srážky, takže mezi domama teče mnoho vody tak, aby se dovedla do lokalit kde se bezpečně odvede do jezer aneb kanalizace a ČOV
*čištění ulic a chodníků a to i v chudých čtvrtích s cílem dosáhnout snížení ucpávání otvorů při srážcích
17.JPG
17.JPG (169.76 KiB) Zobrazeno 12125 x
18.JPG
18.JPG (138.55 KiB) Zobrazeno 12125 x
KCCA dále zavedla pracovní čety na:
*zpevňování ulic (ve spolupráci s národním stavebním institutem)
*četu oprav výtluků a velkých jam na nezpevněných silnicích
*četu sázení dopravního značení u křižovatek a veřejných budov jako jsou školy/nemocnice
*dláždění chodníků
12.JPG
12.JPG (144.83 KiB) Zobrazeno 12125 x
Upgradem prošla plocha pro centrální parking taxíků:
19.JPG
19.JPG (267.82 KiB) Zobrazeno 12125 x
20.JPG
20.JPG (157.23 KiB) Zobrazeno 12125 x
Ugandská populace roste docela rychle. Navzdory tomu se zvedá i HDP na obyvatele. Není to sice dle plánů pro fakt růstu populace a pandemie COVID-19, ale v roce 2015 bylo HDP na obyvatele v propočtu 808 USD a v roce 2020 již 932 USD. Za 5 let +15%.

Hlavní město Kampala se na HDP kdysi podílelo asi 40%, dnes již 60% HDP. Nesměruje sem 60% rozpočtu. Pokud ale zahrneme silniční projekty, tak na úvěr se budovala Kampala - Entebbe a přes PPP se bude stavět Kampala - Jinja a staví se zde i další rychlostní tahy. Lze říct, že 100% dálniční sítě bude v rámci území metropole. Ovšem 4- pruhové silnice s kapacitními KO (2 JP) jsou ve vícero městech, jakožto průtahy, ale i obchvaty. Nepočítají se ale prozatím do dálniční sítě.

Logicky má ale Kampala i největší problémy s infrastrukturou: hlavně již zmiňovaná kanalizace, která působí problém i s odpadem a pak neblahý stav silniční infrastruktury, což je zase propojeno s odpadem, když jsou zde lijáky a ty zde budou do budoucna ještě větší.

Úřad KCCA se podílí na běžné infrastruktuře (v poměru ke zvyšku státu) asi 25%. Tedy když UNRA má "X", tak KCCA má 1/4 z toho. Když se obstarávala technika pro údržbu silnic nebo když se cokoliv obstarává, tak se vždy extra pamatuje i na KCCA. Kdysi to ale takhle nebylo: KCCA bylo prakticky jen o budově a vizích v dokumentech bez hmatatelné pracovní síly v ulicích, bez technického zázemí. Tato doba již pominula. :P
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

Zde je vidět zrychlení prací na realizaci výše uvedeného hned prvního projektu a sice dostavba severního obchvatu Kampaly. Celkový stav realizace je již 91%. Jde o to, že se vyčlení tolik peněz, aby se to prý tedy již letos celé odevzdalo do provozu, ačkoliv se to staví za plného provozu kolem a je to částečně využíváno i bez otevření do provozu. Hlavním dodavatelem prací je Mota Engil.
15.JPG
15.JPG (157.22 KiB) Zobrazeno 11924 x
18.JPG
18.JPG (92.22 KiB) Zobrazeno 11924 x
Zde je jedna z MÚK v náčrtu v Kampale, velký projekt flyovers ve výstavbě:
16.JPG
16.JPG (113.05 KiB) Zobrazeno 11924 x
No a UNRA zahájila výstavbu dalších 2 silnic v délce skoro 200 km a sice:

Rwenkunye - Apac, délka 91 km
Apac - Lira - Puranga, délka 100 km

Klasický terén z ničeho se postaví kvalitní silnice: https://i.imgur.com/yETpFN4.jpg

Apac je čisté srdce Ugandy spíše v severní části státu uprostřed. Jde o sekundární prioritní síť silnic I. třídy. Zahušťování státní silniční sítě. :idea: V tomto regionu žije kolem 0,4 mil. obyvatel, kteří z tohoto budou mít užitek.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

Upgrading and Strengthening of the Kampala - Gayaza - Zirobwe Road
UA.JPG
UA.JPG (63.94 KiB) Zobrazeno 11686 x
Technical details: Lenght: 44,3 km
Services: Construction; Works execution; Reconstruction of 14 km long section of the existing road and construction of 30 km long new road, drainage works: 5.5 km concrete and 30 km stone canals, construction of 114 culverts, double surface dressing, vertical and horizontal hiking trails;
Country: Uganda
Country: Uganda National Roads Authority (UNRA)
Project status: Completed

https://imgur.com/fX2IqCk
https://imgur.com/G5vIu7n
https://imgur.com/Q75l5WL
https://imgur.com/DWvthTj
https://imgur.com/SmxiNYG

Jde o severní výpadovku z hlavního města, která se v roce 2007 za 40 mil. USD zpevnila asfaltem. Nyní i dle záběrů pozorovat těžkou techniku, nové vrstvy AB krytu a rozšíření části tahu.


Dále, GŘ UNRA volá po dodržování práva na silnicích. Dají se očekávat celonárodní kroky k tomu vedoucí. Smutná fakta:

*na silnicích při dopr. nehodách zemře ročně kolem 3500 lidí
*dopravní nehody způsobují celkové národní škody ve výši 1,2 mld. USD aneb 5% HDP
*všeobecně na každých 100 nehod se eviduje 24 mrtvých
UGA1.JPG
UGA1.JPG (107.94 KiB) Zobrazeno 11686 x

Dále, na dálnici Kampala - Entebbe se již nachází ve stálé službě hasičská služba.
KA.JPG
KA.JPG (132.75 KiB) Zobrazeno 11686 x

A nakonec ještě progres z výstavby MÚK Ntinda-Kisaasi v rámci dostavby severního obchvatu Kampala:
https://twitter.com/GCOFUG/status/1414247896300539905
KA2.JPG
KA2.JPG (124.18 KiB) Zobrazeno 11686 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

I ta výše uvedená služba hasičů na K-E Expressway je součástí již provozování přes Egis, tady jsem o tom psal: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 33#p234433 . Ten doplnil další služby: sanitka, hasiči, technici s plošinou atd.
K-E.jpg
K-E.jpg (68.45 KiB) Zobrazeno 11533 x
Ředitelka UNRA informovala o dalším mostním záměru v zemi:
Ug.JPG
Ug.JPG (72.06 KiB) Zobrazeno 11533 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

Hlavní město Kampala & páteřní silniční projekty v realizaci vyjma severního obchvatu, který tady dávám pravidelně.

sledovaný projekt v tématu - Kampala flyovers

Nsambya Underpass
https://i.imgur.com/xu63ssP.jpg
https://i.imgur.com/CUOmf72.jpg

344m Clock Tower bridge
https://i.imgur.com/KgxKRvo.jpg

Dualizace tahu v čtvrti Ntinda
https://i.imgur.com/cN0voJH.jpg
https://i.imgur.com/XT9GyGs.jpg


Africká rozvojová banka (ADB) podepsala s úřadem pro Kampalu (KCCA) čerpání úvěru, se kterým se urychlí realizace základní infrastruktury. Kampala dostane úvěr ve výši v propočtu 288 mil. USD.

*upgraduje se 69 km silnic ve městě; rozšíří se, zpevní se, postaví se
*postaví se dalších 134 km chodníků a odvodnění k nim
*na těchto úsecích se doplní osvětlení a zmodernizují křižovatky

Podíl zpevněných silnic namísto prašních se tak zvedne o 10%.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

pravidelné přehledy, alespoň ve zkratce:

96% zpevněných státních silnic je v dobrém stavu. Cílem bylo pro letošní rok 85%.
81% nezpevněných státních silnic je v dobrém stavu. Cílem bylo pro letošní rok 70%.
U1.JPG
U1.JPG (129.19 KiB) Zobrazeno 10565 x
U2.JPG
U2.JPG (187.36 KiB) Zobrazeno 10565 x
3.JPG
3.JPG (133.21 KiB) Zobrazeno 10565 x
3.JPG
3.JPG (133.21 KiB) Zobrazeno 10565 x
4.JPG
4.JPG (121.81 KiB) Zobrazeno 10565 x
5.JPG
5.JPG (139.35 KiB) Zobrazeno 10565 x
6.JPG
6.JPG (143.97 KiB) Zobrazeno 10565 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

rozvoj expresních tahů v rámci hl. města pokračuje

Tady jsem uvedl seznam plánováných rychlostních tahů, které se Uganda zavázala postavit: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 71#p235171 .Tady je to obšírněji jak si to stojí: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 42#p217642 . To jen, abych se nemusel opakovat.

Teď prejdu ke konkrétnímu dalšímu tahu, který nabírá na důležitosti z tohoto seznamu a sice Kibuye - Busega expressway. Tak jak lze pozorovat na mapě, tak tvoří trasu vnějšího obchvatu Kampaly:
UG.JPG
UG.JPG (73.35 KiB) Zobrazeno 10514 x
Busega - Mpigi je ve výstavbě, to je již radiála na JZ od hl. města.

Kibuye - Busega expressway podpoří finančně japonská rozvojová agentura JICA. Jde o 8 km plánovaný tah. Bude se jednat tak jak v případě Kampala - Entebbe (v provozu) o zkapacitněný rychlostní tah, který spojí 2 rychlostní tahy: Kampala - Entebbe a Busega - Mpigi. Dále se postaví vysokokapacitní KO v oblasti Rubaga, kde se setkávají tahy Kampala Northern Bypass (dostavba na plný profil a prodloužení běží) a usnadní se přístup na Jinja - Mbale highway.

JICA taky finančně podpořila nový most ve měste Jinja (je ve vláknu opakovaně) a nyní taky podpoří New Karuma Bridge, který nahradí dosavadní most z r. 1963.

Náklady na tento 8 km tah se odhadují na 500 mil. USD s tím, že se právě do ní zahrnou rozsáhlé velké stavební práce na objektech souvisejících s okolím.

Nyní se taky třeba realizuje Kampala Flyover project, Lot 1, v nákladech 66 mil. USD. (sledováno v tématu). U tohoto bodu se zastavím. Aktuální stav plnění je 26%, dokončení se očekává v 12/2022. Jde o výstavbu vícero MÚK v hlavním městě. Opravdu obřích MÚK a i proto byl tento megaprojekt rozfázován. Přímo souvisí se 3 rychlostními tahy: Kibuye-Busega expressway o níž píšu více teď, Busega-Mpigi expressway (staví se) a Kampala - Jinja expressway (zadal se PPP projekt, který se posuzuje a možná vybere někdy do výstavby, jde o rozsáhlý PPP projekt a stavbu samotnou).
KF.JPG
KF.JPG (111 KiB) Zobrazeno 10514 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

několik informací

Uganda ve finančním roce 2020/2021 opravila i 120 km silnic ve městech. Již se nerealizují jen meziměstské úseky, ale stále více se pracuje komplexně v průtazích a ulicích měst. Zde se realizuje vícero jízdních pruhů, osvětlení a další investice, které na sebe převezme vždy stát.
U1.JPG
U1.JPG (84.51 KiB) Zobrazeno 9981 x
Celkově se mezi rokem 2016 až 06/2021 povedlo upgradovat 1792 km silnic, rehabilitací prošlo dalšéch 1376 km silnic, včetně 220 km ve městech. Lze pozorovat, že práce ve městech se opravdu rozbíhají až posledním rokem, když na to roste celospolečenská objednávka.

Finanční plán pro periodu 2020/21 - 2024/25 zní na dokončení (a taky zahájení a dokončení) celkem 57 silnic v celkové délce 3532 km. To již není v mojich silách rozepisovat, proto se zaměřuju opravdu spíš na rychlostní tahy a důležité úseky.

Uganda se nyní řídí heslem: Better roads = low cost of doing business :ok:

Co se vývoje s Kampala - Jinja Expressway týče, tak Uganda oznámila, že pokračuje s přípravama (odkup pozemků, náhrada bydlení pro lidi na trase atd.) dle svých možností a s výstavbou se počítá v roce 2022. Definitivní vítěz ze zhotovitelů vybrán není, ani není jisté, jestli se bude realizovat veškerý rozsah najednou nebo opravdu najednou jako PPP projekt. Je i možnost realizace části projektu přes úvěry a státní zdroje a zbytek formou PPP a další variace. Nepadlo rozhodně žádné ne pro tento projekt, ale pro jeho náročnost, pandemii a další okolnosti se jednoduše musel posunout původní začátek z r. 2020 na později. Zase se začalo s realizací kratších dálničních tahů, flyoverů a nepolevuje se v upgradu státních silnic napříč celý stát a po novém se staví i hodně nových mostů. :)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

mýto na Kampala - Entebbe

Tady jsem psal o záměru UNRA zavést nové (upgrade) mýto na části dálnice Kampala - Entebbe: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 33#p234433

Tady již Egis zavedl kromě zpoplatnění http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 70#p238470 i služby, které tady nikdo nedělal.

Ředitelka UNRA oznámila, že všechny peníze, které se z výběru mýta vyberou, tak budou použité exkluzivně pro celou dálnici Kampala - Entebbe na veškerou údržbu, menší opravy a chod dálnice. Až peníze, které budou navíc, tak půjdou jinam, ale dle možností do silniční sítě.

Nové mýto je zahájeno od 22.10.2021. Dálnice je v provozu od roku 2018, ovšem pro chybějící legislativu se tady mýto doposud prakticky nevybíralo ačkoliv se s tímto procesem počítalo.

Tady je pro připomenutí odevzdávání do provozu této 1. meziměstské dálnice, 51 km tahu po letiště: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 55#p170355 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaný projekt v tématu

The Launch of the KJE Request for Proposals (RFP) and Online Procurement Process.

první půlhodina je k trase a podrobnostem kolem tohoto megaprojektu KJE (Kampala - Jinja Expressway)


Dálniční tah se člení na 3 úseky:

Section 1: The Kampala Southern Bypass (31km)
Section 2: Kampala to Namagunga (35km)
Section 3: Namagunga – Jinja (42km)

Online obstarávání sníží korupci na minimum a sníží taky náklady na interní procesy.

Uganda plánuje pečlivě vybrat možného zhotovitele. Peníze na projekt jako takový jsou k sehnání, ale doba je jaká je (zdražování). Neplánuje se od projektu odstoupit, protože trasa je součástí koridoru rozvoje (v napojení na sousední Keňu a tudíž přístav tam). Celá trasa má dnes jen slabé alternativy, které mají již vyčerpané kapacity pro provoz, což způsobuje jednak rozsáhlé kongesce a taky v důsledku vysokou dopravní nehodovost.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu je v provozu + další informace

Já tohle vlákno de facto začínal s 1. zkapacitněnou silnicí v rámci Severního obchvatu hlavního města Kampala. Za pomoci EU Uganda postavila část 4- pruhu a část 2- pruhu: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 739#p22739 . Později vláda rozhodla o modernizaci: upgrade vozovek, výstavba MÚK a dostavba na plný profil v celé délce. Vleklo se to pro problémy s výkupem pozemků a hledáním náhradního bydlení. Ovšem nyní je již celý severní obchvat hlavního města Kampala v provozu. :jidlo:

Kampala se zvětšuje závratní rychlostí a tvoří mj. 1/2 HDP státu:

Obrázek

Celý severní obchvat pak měří 23 km. Součástí uvedení do provozu byl národní tanec Kirundi:
6.JPG
6.JPG (71.88 KiB) Zobrazeno 8392 x
Obrázek

Dále se do provozu odevzdávají 4 delší silnice se zpevněným povrchem: dalších 250 km nových silnic :ok:

1. Bezmála 100 km dlouhá silnice Nakalama - Tirinyi - Mbale.
2. Dále 67 km dlouhá silnice: Tirinyi - Pallisa - Kumi.
3. Taky 44 km dlouhá silnice Pallisa - Kamonkoli.
4. Do provozu se odevzdala i 41 km dlouhá silnice Masaka - Bukakata.

A taky 2 kratší silnice:

1. Napojení Buddo na hlavní silniční síť (4,5 km).
2. Napojení Nabbingo na hlavní silniční síť (1,5 km).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

Prezident Museveni odevzdal do provozu další 2 silniční projekty a sice tzv. "ropní silnice", tedy silnice, které budou sloužit pro podporu rozvoje těžby a zpracování ropy v regionu města Hoima:

Hoima - Butiaba - Wanseko (111 km)
Kigumba - Bulima - Kabwoya (realizováno ve 2 úsecích, 138 km)

To je dalších 250 km zpevněné silniční sítě. Celkem se tento měsíc již do provozu odevzdalo 500 km silnic I. třídy se zpevněným povrchem, novými mosty atd. A dokončil se 23 km dlouhý severní obchvat města Kampala. :idea:

Státní zpevněná silniční síť se tak zvětšila o 9% a překročila 6000 km. Cíl silničního úřadu UNRA je asi 10 tisíc km s asfaltovým povrchem. O dalších 10 tis. km se stará zajištěním kvalitní periodické údržby, na což má k dispozici kvalitní techniku, ve vláknu je o tom vícero zmínek. UNRA existuje dekádu a kousek. U vzniku se starala o 10 tis. km silnic, ze kterých jen 40% mělo zpevněný povrch a i ten byl z větší části v katastrofálním stavu. Nový úřad zajistil dynamický rozvoj silniční infrastruktury, která přináší regionům prosperitu a bezpečnost.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Do provozu se v 02/2022 odevzdala i 100,4 km dlouhá nová zpevněná asfaltová silnice Kyenjojo - Kabwoya. Projekt byl financován vládou a Světovou bankou. Tato silnice podpoří růst cestovního ruchu. Doposud tady cestování zabralo 1,5 až 2h. To se nyní zásadně zkracuje.

Kyenjojo–Kabwoya Road: https://en.wikipedia.org/wiki/Kyenjojo% ... bwoya_Road
U1.JPG
U1.JPG (40.58 KiB) Zobrazeno 8038 x
Obrázek

:arrow: Rozsah hlavní zpevněné silniční sítě tak již překročil 6200 km. Já sem všechny projekty nepřidávám. Tento podíl se od 1.7.2021 zvětšil o 12,5%.

:arrow: Dále, na Kampala - Entebbe expressway se po zahájení služby placení mýta, což spravuje Egis zřídila hasičská služba a zavedlo pravidelné košení. Všekerý výnos z mýta jde státu a ten kromě úhrad splátek úvěrů na výstavbu dálnice použije přebytečné zdroje do výstavby ostatních silnic a to v plním rozsahu. Navíc ve spolupráci s UNRA se zřídila i záchranka pro tento 52 km dálniční tah:

https://i.imgur.com/rxTI2ws.jpg

Na dálnici vyjma těchto služeb již existuje i odtahová služba.

:arrow: Dále, prezident Museveni zavedl zákon, kterým zamezí nelegální výstavbě v prostoru národních parků a kolem silnic. Zákon totiž stanovuje, že stavby se budou bourat a občané nebudou odškodnění. U silnic, které nemají nový povrch se napříč Ugandy rozmáhá "výstavba" a tato se bude bourat v blízké době tím jak se postupuje do dalších projektů. Je to přímá návaznost na pár let dozadu zavedený zákon o ochranném pásmu silnic a ulic v rámci do té doby pouze hlavního města Kampala. Nyní se to zvětšilo na celou Ugandu. Již tehdy ale platil stav, že do 3m od kraje silnice se nesmí nic stavět na "fix".

Prezident cestuje dlouhé roky po celém státě. Ovšem poslední půlrok ačkoliv se do provozu odevzdávají "rekordní délky projektů" silnic, tak je odevzdávají z velké části do provozu jednotliví ministři vlády. Museveni se snaží zaměřit svojí pozornost na další projekty v energetice, zemědělství a lidských zdrojích se zvedáním ceny práce. Infrastrukturu považuje za "zvládnotou" kapitolu.

Prezident Musevení se narodil v roce 1944. K moci se dostal složitou cestou v roce 1986 a vládne dodnes. V roce 1986 žilo v Ugandě 15 mil. obyvatel a ekonomika státu byla sotva 1,5 mld. USD. V minulém roce tady žilo 44 mil. lidí a ekonomika představovala 44 mld. USD aneb 980 USD na osobu. Uganda je velmi mladá země z pohledu populace. Ten růst a rozvoj se ukáže až v dalších dekádách. Je velmi důležité, že se zvedlo veškeré hospodářství, důraz se více než dekádu a půl kladl na zemědělství, infrastrukturu (silnice, energetika) a vzdělávání. I proto jej mladá generace dnes až zbožňuje, protože vyrostla jako moudrá generace. Navíc udržel stát vcelku co vzhledem na nestabilní sousedy na severu a západě a vnitřní boj o moc je dodnes považováno za malý zázrak. I k tomu, aby upevnil dosah Kampaly potřeboval zajistit dostupnost regionů a to se díky masivní realizace silniční sítě povedlo realizovat. V Kampale se již staví dálniční síť. Hlavní město generuje 1/2 HDP.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

Tomuto státu jsem věnoval hodně času, takže tady lze nalézt detailní informace k čemukoliv, ale již si to nemohu nebo nechci časově dovolit tento každoroční styl investicí rozepisovat. :oops:

GŘ UNRA A. Kagin dnes uvedla, že UNRA staví nebo upgraduje více než 1400 km silnic. Značí to, že rozsah se udržuje vysoce a tempo prací se v posledních letech více než zrychlilo a hlavně si UNRA hlídá reálně odvedené práce, snahy o dodatkování vysoutěžených úseků a samotné platby dle dosažených milníků. Nemá problém rozdávat i postihy za neplnění.



Situace ale není až tak růžová. Uganda čelí snižování příjmům a růstu výdajů na všechny strany. Samotný silniční úřad UNRA nevidí takové objemy peněz jaké měl slíbené, takže se sice řada projektů dokončila, ale řada projektů uvázla. Ministerstvo veřejných prací prezentovalo, že tato situace se nezlepší do té doby, než se nevyřeší schodky rozpočtů. Ani rozpočet 2021/2022 neodpovídá plánům UNRA a tyto plány schválil prezident, takže situace není po této linii v pořádku. Pod palbou kritiky je samotný rozpočet UNRA ale i v tom ohledu, že z velké částky jsou tam fondy zahraničních států a rozvojová pomoc nebo úvěry.

Kdo by chtěl hledat více, tak nyní se Uganda a UNRA taky řídí národním rozvojovým plánem (NDP) III.

Priority pro rok 2022/2023:

*zvednout HDP na obyvatele z 950 na 1050 USD
*snížit již výdaje do zdravotnictví a otevřít ekonomiku
*zvednout peníze na opravy již stojící infrastruktury
*přidat peníze na silnice (nezmiňuje se rozsah)
*nebudou se zavádět nové daně

Dluh dosahuje asi 50% HDP.

Co se nyní mj. staví je rychlostní silnice Kampala - Mpigi, aneb Busega - Mpigi Epressway: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 76#p217276 .




Sledovaná stavba v tématu a sice Kampala - Jinja Expressway (KJE) :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 28#p245428

Tedy se jedná o asi 100 km dálnici a ne čistě 4- pruh, ale i širší s MÚK. Jináč 1h cesta zabere přes den ty hodiny 3 ... za to se dá jinde v rámci Ugandy projet již 250 km, protože základní zpevněná síť silnic je prakticky v celé zemi v rámci hlavních center v napojení na Kampalu.

KJE bude taky prozatím jediná, která se vzdálí od hlavního města. Výhledově to bude koridor na Keňu.

Kde je problém, že se nestaví :?:

*řadu let musí UNRA (a COVID to zpomalil, protože se snížil tento druh rozpočtu) platit za pozemky pro obyvatele na trase nebo jim řešit bydlení, je to podmínka bank
*úvěr získaný z mezinárodní banky je hezký, EU prodloužila platnost svojeho podílu a franc. agentura pro rozvoj umožní taky čerpání peněz
*dohromady ale chybí asi 600 mil. USD - ty chce Uganda získat v rámci soutěže PPP od jednoho ze zájemců
*jenomže se odhadlo, na základě relevantních zdrojů a poradců, že za 25-30 let (s výstavbou nebo bez) dálnice vydělá 2,1 mld. USD
*vláda má tedy během fázy realizace doplatit případné náklad yna výstavbu nad zmiňované odhady na výstavbu
- mohla by uplatnit čínskou nabídku, která nic takové nepožaduje, ale Uganda nechce další závazek vůči Číně ...
- mohla by si vzít další úvěr, ale to přímo nechce, protože je snaha o snižování dluhu
- dle propočtů se nedá moc očekávat, že by koncesionář připlatil více a pak je tady otázka nákladů v "dnešním světě", kde problém byl doposud COVID

EU a další banka prodlužují platnost pro čerpání půjčky. To značí, že se projekt posunul se začátkem realizace. Prezident Museveni a vláda nemůžou v dobách Covidu plnit ani běžný rozpočet a nemají peníze nazvyš. Byla potřeba dokončit kritickou infra- pro těžbu ropy a zemědělské regiony.

Ovšem, KJE je priorita, která zvedne růst HDP, která umožní rozvoj a Uganda se jí rozhodně vzdávat nechce.

Mezičasem byla zahájená jiná expresní silnice ... a o to jde. Problémy hlavního města se řeší, i projekt vícero MÚK se odklepl a posunul do realizace. Nyní se nedávno ukončilo dokončení severního obchvatu a jeho dostavba na plný profil, což uvolní i stavební kapacity a techniku a snad letos by se mohl posunout blíže k realizaci i tento projekt, tak dlouho očekávaný ... je nutno zdůraznit i politické ambice Museveniho, který zajistil rozvoj silnic v DRK, ale z rozpočtu Ugandy, což se sice vrátí, ale nyní to ty zdroje odčerpalo.

I proto je rozhodnutí o zahájení výstavby již čistě politické rozhodnutí elity země. UNRA se tváří, že to je priorita, ale jsou procesy, které plní pomaleji. Pokud by se projekt nerealizoval, pak de facto byla zbytečně vynaložená velká částka pro 15 tisíc lidí na trase a za mnohé studie, což nebylo zdarma.

Dálniční síť jako celek od plánů po realizaci jsem shrnul v 08/2020: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 42#p217642 .
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

Od roku 2017 do konce roku 2022 se staví zcela nová 77 km dlouhá státní silnice na východě státu. Nad hlavním přejezdem z Ugandy do Keně od Jinja dál na Keni se nachází severním směrem tento další tah, která má také návaznost na opační keňské straně. Z tahu Kampala - Jinja - dál Keňa se jednou stane dálniční tah. Takže se hodí mít ale do té doby i další kvalitní silnici, protože dosavadní silnice jižně na Jinja je opravdu plná.

Kapworcha - Suam je silnice, která je docela klikatá a její původní parametry nic moc. Během období dešťů jen obtížně sjízdná. Financování zajistila dánská rozvojová agentura, Africká rozvojová banka, Světová banka a ugandská vláda. Parametry silnice budou odpovídat nejvyšší státní kvalitě. UNRA (silniční úřad) nedávno uvedla, že v 12/2022 se může odevzdat do provozu vzhledem na pokročilé asfaltovací práce. Celkem je dokončeno ze 2/3. Nebude se jednat o dálnici, ale bude mít kvalitní odvodnění a taky odstavní pruhy tak jak je zvykem u tohoto parametru, který jsme kdysi definovali v rámci poradenství. Lze se tak ve vlákně na tyto silnice dívat. Pěší využívají právě ty širší prostory u silnice. Parametry ale pamatují na možné úpravy do budoucna. Stačí překreslit značení a je 2+1. Takhle se v Ugandě staví.
1.JPG
1.JPG (68.16 KiB) Zobrazeno 7136 x
Obrázek

Obrázek

Na straně státu Keňa se pak staví taky nová silnice, v lepší trase a sice silnice Suam - Eldoret. Taky bude měřit asi 80 km. Zásadně se zkrátí z dnešních asi 130 km. Fyzické práce jsou dokončené. Ještě se bude dokončovat a obnovovat několik součástí jakmile bude hotovo na straně Ugandy. V Eldoret se pak nachází i MÚK:

Obrázek

Protože město Eldoret v Keni je silničním uzlem a hlavním tahem na Nairobi. Keňa modernizuje celou silnici až po Nairobi. Uganda se rozvíjí díky dopravní osi z přístavu ve městě Mombasa.

Je tedy nevyhnutní disponovat více silničními spojeními s Kení a to se již brzo zrealizuje. :ok:

Jináč, bohužel, ale Kampala - Jinja - státní hranice s Kení je neskutečně přeplněná a prakticky se musí v úsecích postupně obnovovat vozovka až do hroubky 10-15 cm pro devastaci nákladní dopravy. Váží se, ale nepomáhá to ... Kampala - Jinja, dálniční sen za miliardu USD se posouvá pomalu vpřed. Pandemie projekt posunula. I proto je dobře, že se právě výrazně posouvá dopředu tohle spojení Kapworcha - Suam. :P
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

skoro 200 km silnic v plné výstavbě s dostavbou kolem 2024 - vznik silnic I. třídy 2. kategorie, stále státní silnice pod podnikem UNRA, jedná se o regionální silnice, ale v parametrech odpovídajícím i dosavadním silnicím, které spájí hlavní centra regionů s hlavním městem

:arrow: Na margo výše uvedeného příspěvku se v této části od města Mbale dál na sever postaví taky nová silnice a sice 92 km Muyembe - Nakapiripirit.

Obrázek

Jde sice o silnici, která se prozatím (ani do 2030) neposune do napojení v této kvalitě na stát Keňa, ale jde do budoucna o silnici, která je rovněž budovaná do parametrů 2+1, když si to bude provoz vyžadovat. Tomu, že to bude hlavní silnice a tedy i s podílem nákladní dopravy se přizpůsobuje i realizace silničního podloží. V rámci osídlení se dokonce zpevňuje vícero vrstev, než se položí vozovka a pamatuje se již i s odvodňovacím systémem pod silnicí. Dle trasy a osídlení se pamatuje i na odbáčecí pruhy resp. 4- pruhové průtahy. Ilustrativní záběry z výstavby:

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Dále se v rámci tohoto projektu staví dalších 25 km připojovacích silnic do osad, vesnic a měst na trase. Taky k průmyslným areálům, které zde vznikají. A taky k dalším objektům: památky, odpočívky. Jedná se o hlavní tah v rámci propojení severní Ugandy na východní Ugandu. Psal jsem o tom již v roce 2020, shlédlo to skoro 10 tis. lidí: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 15#p223915 (uprostřed) a to podstatní je, že tu výstavbu sice zpomalila pandemie, ale od zamávání vlaječkou k zahájení výstavby se citelně posunul celý projekt dopředu, i když se zřejmě nepovede otevřít silnici v roce 2023, protože tady není dostatek materiálů a harmonogram prací je pozadu. UNRA ale informovala, že v letošním roce se za 1.Q 2022 ta výstavba o 100% zrychlila proti 1.Q 2021. Financování se trochu upravilo a výstavba bude stát 132 mil. USD.


:arrow: V roce 2017 jsem uvedl, že UNRA připravuje výstavbu 66 km dlouhé silnice Lira - Kamdini: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 93#p142593 (spodní část příspěvku). Rozsah se prodloužil o úseky v rámci těchto měst na celkem 70 km a tedy se v 04/2022 zahájila výstavba této silnice. Tuto silnici postaví Mota Engil Uganda. Spojí se Východ a Sever Ugandy v rámci V-Z artérie.

Obrázek

Obrázek

Více čtení k tomuto silničnímu programu si lze číst i zde: https://projects.worldbank.org/en/proje ... il/P125590

Stávající spojení mezi těmito sídly je velmi špatné. Je to jedna z nejhorších silnic v zemi, takže i když je to jen 70 km, tak cestování zabere min. 2h. Pro představu jeden z úseků:

Obrázek

Světová banka změnila některé podmínky: https://www.independent.co.ug/minister- ... lira-road/

Tato silnice je součástí většího úseku a celkové náklady na rozvoj silnic v regionu jsou tedy skoro 300 mil. USD, z toho většinu financuje právě Světová banka. Za realizaci této silnice se podepsal více než 1 mil. obyvatel a vláda se proto rozhodla přistoupit na požadavky ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

Zmínil jsem, ale nyní to zopakuji, protože se ta investice rozběhla naplno a sice z vybraného mýta na Kampala - Entebbe Expressway se platí rekonstrukce alternativní "ulice", v silniční osi tzv. staré Entebbe v hlavním městě Kampala. Silnice se zesilňuje a rozšiřuje. V přiloženém videu č. 1 je základní chrakteristika, ve videu č. 2 realita včetně dopravního provozu, což by Evropan označil za chaos:



je fantazie, jak se Kampala změnila a dynamicky dál mění:



Kampala - Entebbe, Severní obchvat Kampala, most Jinja ve městě Jinja:
most na začátku videa je 1,5 km dlouhý mostní objekt nad bažinama jménem Nambigirwa (stačí zde vyhledat)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

Uganda nyní staví 1437 km silnic. Jak jsem tady dával pravidelně celé seznamy toho co se staví, co projektuje ... tak jen stručně shrnu: staví se 20 silničních rozvojových projektů (nová výstavba a upgrade na kvalitní asfaltovou vozovku). S tím, že v období 07/2021 až 12/2021 se do provozu odevzdalo 115 km silnic. Jak si lze číst tohle téma, tak se rozvoj nezastavil ani v tomto roce ...

Silniční úřad UNRA realizuje výstavbu silnice Buhimba - Nalweyo - Bulamagi - Igayaza - Kakumiro v celkové délce 93 km. Stav realizace činí 86,8%. V rámci měst na trase je upravený terén, ale prozatím bez vozovky. Mezi městy je převážně hovotá silnice. Důvodem tohoto postupu je reální možnost výkupů pozemků pro silnici, resp. náhrada bydlení. Přikládám mapu, ze které lze rozeznat, že to je již tzv. sekundární státní silniční síť, která tady v tomto regionu je součástí tzv. "ropních silnic". Málokdo to ví, ale Uganda je synonymem pro velmi úrodní půdu, navíc se zde pěstují komodity jako káva i kakao a ještě se tady relativně nedávno objevila ropa. Tohle všechno si vyžaduje normální celoročně sjízdné silnice, které umožní zrychlit dodání komodit na globální trh. Uganďané pak mají práci a peníze na zaplacení rozvoje. Cestu rozvoje nastavil prezident Museveni. Samozřejmě, život zde nepřipomíná západní styl života ... ale je to 2. nejrozvinutější země a to i s bezpečnostním statusem v regionu Afriky po Keni.

trasa: https://i.imgur.com/31L66Ws.jpg
silnice: https://i.imgur.com/fLFID5c.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

Mpondwe, hraniční uzel na straně státu Uganda s DRK

Z geo- strategického hlediska je východní část DRK závislá na rozvoji a spojením se státem Uganda. Protože se nepovedlo po letech reálně propojit západ s východem DRK, tak to jináč ani nejde. V obou státech se tomu věnuji, v DRK v rámci asfaltování hlavní RN1 a dalších silnic a v rámci Ugandy je iniciativa tamního prezidenta, který pomáhá propojit hlavní centra východu DRK v návaznosti na Ugandu a sama Uganda má základní kvalitní silniční síť již napříč stát vystavěnou, nyní jí zahušťuje. Uganda má tak na dosah cestovní os na keňský přístav Mombasa.

Mpondwe: POLOHA na mapě

Uganda tady staví novou hraniční infrastrukturu a vznikne tady Mpondwe One Stop Border Post. Již nyní je 92% komplexu hotovo.



Ménší rozsah kongescí.
Redukce cestovního času zajišťujícího obchodní náklady na dopravu.
Rozvoj regionu.

https://i.imgur.com/zAnuvq0.jpg
https://i.imgur.com/CmMkDXw.jpg

Mpondwe je dnes město s asi 60 tis. populací. V roce 2002, tedy před 20 lety tady žilo jen 12 tis. obyvatel.

Mpondwe - Kampala (hl. město) je nejrychlejší právě po hlavní silnici A109 směrem na Fort Portal.

Silnice v DRK: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 72#p247172
Iniciativa Mpondwe Bridge: https://mulengeranews.com/unra-shines-a ... we-bridge/



Pro úplnost dodám, že z Fort Portal se postavil i tah západním směrem po DRK.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

pracovně již pro Ugandu aktivní nejsem skoro půlrok, ale i tak další informace

Silniční úřad UNRA si obstaral již moderní diagnostickú techniku na měření ke kvalitě vozovek. Je to rok zpátky, co jsem s dalšíma kolegama sepsal, že by si to již žádalo sledovat stav již postavěných silnic. A vidíte to ...
01.JPG
01.JPG (140.01 KiB) Zobrazeno 5115 x
02.JPG
02.JPG (136.09 KiB) Zobrazeno 5114 x
Je to něco nevidané pro stát, který ještě začátkem nového milénia neměl prakticky normální asfaltové vozovky. Tenkrát byla síť do 5 tis. km a 2/3 z nich v totálním rozpadu. UNRA vznikla v roce 2006, činnost zahájila v roce 2008. Do doby vzniku se za státní síť považoval rozsah 10 tis. km, UNRA dostala do správy 20 tis. km, z čeho cílem je zpevnit/postavit 10 tis. km a na 10 tis. km zajistit periodickou údržbu. Na ten 2. cíl úřad zajistil ve 2 tendrech techniku; nejdříve čínskou (450 ks za 100 mil. USD) a poté japonskou (1150 ks za skoro 700 mil. €). Navíc se vystavěla síť regionálních poboček. Všechno lze dohledat, ale pro uvedení do reality:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 853#p68853
Obrázek

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 55#p148355
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 78#p148778
Obrázek

Obrázek

Obrázek

Co se týče výstavby asfaltových vozovek, tak k 06/2021 jich tady bylo 5600 km. K 02/2022 jich bylo 6200 km.
K 07/2022 jich bylo ve výstavbě 1,4 tis. km. To je dlouhodobý průměr.

Původní cíl na 10 tisíc km vozovek je stanověn k Vizi 2040. Není to ale "jen" o výstavbě, protože kdyby ano, tak by se to dávno zrealizovalo. Staví se i rychlostní tahy, staví se nové kvalitní moderní mosty a další a další projekty jako 4- pruhové průtahy přes města, staví se nové MÚK v hlavním měste, tzv. Flyovers Kampala atd.

Nadřazená expresní silniční síť:

V provozu: 130,5 km (56 km v 1/2 profilu)
Kampala - Entebbe Expressway (napříč vlákno), 51,5 km (Entebbe je letiště u hl. města)
Kampala Northern Bypass (napříč vlákno) - tím to tady začalo; je dnes dokončen prodloužen a rozšířen naplno (ze začátku většina trasy 1/2 profil s přípravou mostů), 23 km
Kampala (Nansana) - Busunju, 56 km v 1/2 profilu již stojí; v 03/2022 UNRA oznámila, že zahájila přípravu na dostavbu na plný profil

Ve výstavbě: 43 km
Kampala (Busega) - Mpigi Expressway, 27 km
Kira - Matugga, 16 km, další etapa vnějšího obchvatu města Kampala

V tendru/v přípravě: 96 km
Kampala - Jinja (napříč asi polovinu vlákna), 96 km (32 km bude 8- pruh, zbytek 4- pruh)

V přípravě/v plánu dokumentací: 40 km
Kibuye - Busega Expressway, 8 km, další etapa vnějšího obchvatu města Kampala
Kampala - Bombo, 32 km

Při vzniku státu naplánovala Světová Banka pro Ugandu asi 200 km dálniční sítě v tehdejším rozpočtu 1,5 mld. USD stavebních nákladů.
Širší cíl UNRA byl, že v roce 2030 bude v Ugandě 200 km expresních tahů ve 4- pruhu. Zdá, že je to reální cíl navzdory pandemii, navzdory zvedající se inflaci.

UNRA, státní silniční úřad dnes spravuje 21 010 km silnic, přičemž těch asi 1 tis. km, tak to jsou zase mezičasem silnice v rámci měst + dálnice. UNRA totiž staví hlavní průtahy přes větší města. Průtahy, OK, osvětlení s LED. Z toho je tedy již 30% se zpevněným povrchem. Z hlediska povrchů je tento cíl naplněn na 80%. Na této silniční síti se nachází již asi 430 mostů, 240+ velkých odvodňovacích rour a UNRA dnes taky zajišťuje asi 12 říčních linek.

Uganda chce v roce 2040 dosáhnout nějaké hodnoty příjmu v USD. Chce dosáhnout nějaké % vzdělaných lidí, chce dosáhnout nějaké hodnoty HIV/AIDS (což se tady daří). Pro to všechno musí zvednout energetickou produkci (realizuje se napříč roky), postavit silnice, aby se snížila spotřeba PHM a usnadnil export komodit (zde i takové jako káva, kakao a Uganda může zasytit 200-250 mil. lidí, když by měla modernější zemědělství), ale to všechno spolu souvisí. I proto jsou zde již více než 2 dekády 3 cíle: silnice, vzdělávání a zemědělství. UNRA nemá 2 dekády, ale to proto, že kdysi řídil rozvoj silnic člen vlády - ministr veřejných prací, ale pro korupci a velikou nezpokojenost prezidenta si tento najal poradce a vznikl centrální silniční úřad Uganda National Roads Authority s velkýma pravomocema, prioritou pro rozpočet a do jeho čela se dostala žena (p. Kagina), odbornice na finanční schéma, která byla předtím v jiném úřadě a která měla vysoké styky s fin. institucemi. UNRA na začátku zaměstnávala do 150 lidí, dnes je zde 200+ univerzitně vzdělaných lidí a celkový počet zaměstnanců 8x. Ani se nepreferují již čínské firmy pro výstavbu vzhledem k podmínkám, dokonce se firma COWI zapojila do provozování dálnice Kampala - Entebbe, je tam mýto a z výběru se platí úvěr Číně + výstavba etap vnějšího obchvatu města Kampala. Ačkoliv Kampala - Jinja bude možná čínská, ale je to k uvážení.

Tady bude rozhodně o čem číst, o čem psát ... protože tady existuje strategie a jednotlivé plány jí plní. Vlády mají po čem kráčet, alespoň dokud žije prezident Museveni, který nad tím vším bdí. Nepochybně je to na evropské poměry diktátor, ovšem je na míle vzdálený smrtícímu diktátorovi Aminovi. To byl doopravdy ugandský krutovládce, který taky ze začátku chtěl pro Uganďany "velké stavby". Pak z toho byla jen velká poprava ... ovšem to by byla již historie.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

9 Infrastructure projects transforming Uganda in the next decade

Citelně si polepší město Hoima: rafinérie, ropovod (dnes také balík 880 km "ropních" silnic), letiště.

Všeobecně se jedná o dopravní a energetickou infrastrukturu. Tyto 2 segmenty dominují z hlediska rozpočtu na celý rozvojový program. Lze pozorovat jak se posouvají konkrétní projekty k již vybudované silniční síti. Lze taky pozorovat jak se rozšiřuje zadání dálniční sítě.

Obrázek

Národní rozvojový program III v sobě zahrnuje 69 základních projektů, ve kterých je 16, které se ještě realizují a jsou z období NDP II. Tedy 51 je nových. Celý soubor těchto projektů je důležitý, ať se staví nebo budou připravovat, ale posouvají Ugandu zase o kus dál. Existuje 10 nej, které Ugandu zásadně posouvají dál:

Kabaale International Airport

Mezinárodní letiště Kabaale se nachází ve městě Hoima. Je to druhé mezinárodní letiště v Ugandě, v současnosti probíhá výstavba. Podle dodavatelů – SBC Uganda Ltd – bude toto nové mezinárodní letiště dokončeno do devíti měsíců. Po dokončení bude letiště zásadní pro přepravu zařízení, které bude odesláno pro zpracování ropy, stejně jako pro další související přepravní úkoly. Jeho strategická poloha a těsná blízkost města Hoima je pouze 33 kilometrů po silnici, což přispívá k efektivní přepravě zdrojů do projektů na zpracování ropy. Mezinárodní letiště Entebbe a letiště Kabaale od sebe dělí pouze 200 vzdušných kilometrů. SBC Uganda Ltd, dodavatel provádějící stavební práce, začal v roce 2018 a předpokládal, že první fázi dokončí do dubna 2022, aby umožnil let nákladních letadel na novém letišti, ale globální pandemie covid spojená s problémy s topografií bránila provozu.

Petroleum Authority of Uganda (PAU), regulátor odvětví následně navrhl nový termín únor 2023. První fáze projektu připraví cestu ropným společnostem k dovozu strojů, materiálů a těžkého vybavení. Některé z těchto společností jsou již v počátečních fázích vývoje projektu v průmyslovém parku Kabaale, východoafrickém ropovodu a rafinérii plus zařízení pro propojené podniky, které doplňují ropný průmysl. Druhá fáze bude zahrnovat rozšířený terminál pro cestující, od kterého se očekává, že podpoří cestovní ruch a další aktivity tím, že přivede zvýšený počet cestujících. Amos Muriisa, mluvčí SBC Uganda říká, že většina stavebních prací je dokončena ze 78%; to zahrnuje budovu nákladního terminálu, budovu terminálu pro cestující s omezenou kapacitou, budovu letecké záchranné hasičské stanice, budovu energetické rozvodny a systém vzdušného pozemního osvětlení, všechny jsou dokončeny ze 78 procent. Výstavba ranveje, která je 3,5 kilometru dlouhá a 45 metrů široká, je hotová z 95 procent. Mezinárodní letiště Kabaale je navrženo tak, aby odbavovalo největší nákladní letadla v leteckém průmyslu. SBC potvrzuje, že na odbavovací ploše mohla být dříve čtyři z těchto obrovských letadel. Řídicí věž a ubytovací zařízení pro provozovatele letišť postaví SBC během příštích devíti měsíců. Projekt výstavby vytvořil zaměstnání pro více než 1 000 pracovníků, z nichž 95 % jsou ugandští občané převážně z okolních místních komunit.

Kampala-Jinja Expressway

v tématu je o ní hodně informací
- proces příprav a tendrování; PPP

EACOP East African Crude Oil Pipeline Project

Obrázek

Ugandská národní ropná společnost (UNOC), Tanzania Petroleum Development Corporation (TPDC) a tři ropné společnosti CNOOC, TotalEnergies a TULLOW PLC budou akcionáři The East African Crude Oil Pipeline Project. Klíčová čísla pro tento regionální projekt trvající několik let zahrnují; 1 443 kilometrů exportního ropovodu, 216 kbd exportního průtoku barelů za den při produkci na plošině a více než 60% nárůst FDI Ugandy a Tanzanie během fáze výstavby. Projekt bude stát 3,5 miliardy amerických dolarů jako celková investice s více než 500 000 tunami dovezeného zařízení. Harmonogram projektu EACOP má několik fází, které zahrnují předprojektové studie, které byly zahájeny v roce 2016. Další fází jsou vývojové studie, které zahrnují geologické studie, geofyzikální a geotechnické průzkumy, které zahrnují přední inženýrské studie, optimalizaci a schvalování krmiva plus výzvu k podávání nabídek k provedení, které bylo naplánováno na roky 2017 až 2021. Během tohoto období byly podepsány mezivládní a hostitelské vládní dohody. Což zahrnuje přístup k půdě v prioritních oblastech. Další fáze procesu je naplánována na období od roku 2022 do roku 2025, tato fáze zahrnuje proces přístupu k pozemkům pro právo cesty (ROW), což umožní dokončení legislativního procesu, což je v ideálním případě provedení projektu, které vyžaduje podrobné inženýrské práce, výstavbu veřejných zakázek a uvedení do provozu. Poslední fází projektu EACOP bude výrobní proces, jehož zahájení je naplánováno na rok 2025 a dále. V této konečné fázi proběhnou všechny operace. Projekt EACOP se zavazuje zajistit, že se všemi vlastníky pozemků a uživateli žijícími podél koridoru potrubí bude zacházeno s respektem a spravedlivě odškodněni. Zajistit, že se všemi vlastníky a uživateli pozemků žijícími podél koridoru potrubí bude zacházeno s respektem a spravedlivě odškodněni. Pozemky potřebné pro přechodnou dobu budou pronajaty na dobu přibližně 1-4 let a vráceny vlastníkům v plně obnoveném stavu.

Hoima Oil Refinery

Provoz ropné rafinérie bude zahájen v roce 2027.

Rafinerie by měla začít fungovat do dvou let poté, co Uganda získá svou první ropu očekávanou v roce 2025. Podle Ruth Nankabirwa, ugandské ministryně energetiky, bude ropná rafinérie produkovat přibližně 60 000 barelů ropy denně a má být postavena v roce 2025. Podokres Buseruka, okres Hoima. V dubnu 2018 vláda vybrala AGRC jako investory ze soukromého sektoru k financování, rozvoji, výstavbě a provozování ropné rafinérie na zelené louce, jejíž cena se odhaduje na 4 miliardy amerických dolarů. Ministr Ruth Nankabirwa říká, že vláda plánuje oznámit konečné investiční rozhodnutí pro rafinerii v roce 2023. Ministr se nedávno v únoru tohoto roku setkal s představiteli AGRC v Itálii, aby projednali stav implementace rámcové dohody o projektu.

Uganda má prokázané zásoby ropy ve výši 6,5 miliardy barelů, z nichž je asi 2,2 miliardy barelů vytěžitelných. Mezinárodní měnový fond (MMF) v roce 2013 uvedl, že tyto zásoby jsou čtvrté – největší v subsaharské Africe po Nigérii, Angole a Jižním Súdánu. Některá z největších ropných polí se nacházejí v oblasti Kaiso-Tonya v okrese Hoima – který byl vyčleněn pro ropnou rafinérii. V roce 2009 ugandská vláda uzavřela smlouvu se společností Foster Wheeler Energy ze Spojeného království (UK), aby pomohla provést studii proveditelnosti rozvoje rafinérie. Na dva roky; V letech 2010 až 2012 byla provedena studie proveditelnosti, aby nastínila klíčové rysy rozvoje rafinérie v Ugandě. Tyto aspekty zahrnují velikost, umístění a konfiguraci plus trh pro vyráběné produkty a množství požadovaných finančních prostředků. Tato studie potvrdila ekonomickou životaschopnost rafinace ropy v Ugandě s cílem být přínosem pro východoafrický a ugandský trh.

Spolehlivá data ugandského statistického úřadu (UBOS) ukazují, že spotřeba ropy v Ugandě rostla postupně o 7 % za den s denní spotřebou 37 000 barelů za den. Po dokončení se předpokládá, že rafinerie vytvoří asi 50 000 pracovních míst, posílí také přenos dovedností a technologií a je pro východní Afriku regionálně výhodným podnikem, protože zbytek ropy se bude exportovat. Strategie východoafrických komunitních rafinérií z roku 2008 doporučila vybudování druhé rafinérie ve východní Africe, zejména v Ugandě, na podporu první rafinérie, která se nachází v Mombase v Keni a která ukončila provoz.

Kampala Flyover Project

v tématu je o sérii upgradu křižovatek na vícero MÚK v hlavním městě informací dost
- teď se realizuje 1. etapa, je to rozděleno do vícero částí

Karuma Hydroelectric Power Station

Vodní elektrárna Karuma je projekt vodní elektrárny o výkonu 600 MW ve výstavbě v Ugandě. Po dokončení půjde o největší zařízení na výrobu elektřiny v zemi. Stavba byla zahájena v roce 2013 a uvedena do provozu v listopadu 2020, v současnosti stále probíhá. Původně se očekávalo, že projekt za 1,7 miliardy amerických dolarů bude dokončen do 22. června 2022. Provozovat jej bude společnost Uganda Electricity Generation Company Limited (UEGCL) a je plně ve vlastnictví ugandské vlády. Elektrárna se nachází u vodopádů Karuma Falls na Victoria Nile na bývalém místě vodopádů Karuma. Nachází se 2,5 km (1,6 mil) proti proudu od místa, kde dálnice Masindi-Gulu překračuje Nil.

Po silnici je to přibližně 99 kilometrů (62 mil) severovýchodně od Masindi a 75 km (47 mil) jižně od Gulu. Elektromechanické instalace elektrárny se nacházejí přibližně 100 metrů (328 stop) pod zemí, s 26,5 kilometry (16 mil) podzemních přístupových cest, což z Karumy dělá 14. největší podzemní elektrárnu na světě.

Kibuye – Busega- Mpigi Expressway

v tématu je o tomto tahu informací dost, je v realizaci
- vládní zdroje financování
- ale doplním je o aktualizaci termínů

Dálnice Kampala–Mpigi, známá také jako dálnice Busega–Mpigi, je čtyřproudá dálnice se dvěma jízdními pruhy ve výstavbě v centrální oblasti Ugandy, která spojuje hlavní město Kampalu a hlavní město Mpigi, sídlo okresu Mpigi. Cesta začíná v Busega, čtvrti v divizi Makindye v Kampale. Pokračuje jihozápadním směrem přes Kyengera, Nabbingo a Nsangi a končí v Mpigi, což je vzdálenost přibližně 28,5 kilometrů (18 mil). Dálnice je součástí silnice Kampala-Masaka. Současná silnice je dvoupruhová s jedním jízdním pruhem v dobrém stavu. Vláda Ugandy plánuje rozšířit silnici na čtyřproudovou dvouproudovou dálnici jako součást svého úsilí o odlehčení Kampaly. Plánuje se, že výstavba silnice bude financována v rámci ujednání o partnerství veřejného a soukromého sektoru.

Návrh silnice zahrnuje čtyři hlavní křižovatky v Nabbingo, Nsangi, Maya a Lugala. Tyto přestupní uzly umožní napojení na severní obchvat Kampaly a dálnici Entebbe–Kampala.Vláda Ugandy zajistila financování ve výši 91 milionů USD (322 miliard Ugx) na financování úseku 23 kilometrů (14 mil) mezi Busegou a Mpigi. Úsek 9,5 km (6 mil) mezi Kibuye a Busega má rozšířit společnost China Communications Construction Company (CCCC) s financováním od Exim Bank of China. V červenci 2019 byla po zpožděních stavební zakázka udělena konsorciu čínských společností, mezi které patří China Civil Engineering Construction Corporation (CCECC) a China Railway 19th Bureau Group Company Limited. Očekává se, že stavba bude trvat 36 měsíců, s uvedením do provozu v druhé polovině roku 2022.[8] Stavba začala v květnu 2020 a dokončení se očekává někdy v roce 2023. Kvůli zpožděním způsobeným pandemií COVID-19, sporům o odškodnění a dalším výzvám bylo k březnu 2022 dokončeno pouze 15 procent prací. Nové datum dokončení bylo stanoveno na rok 2025. Noviny Daily Monitor v červenci 2019 uvedly cenu kontraktu na 547 miliard Ugx (přibližně 150 milionů USD), částečně vypůjčené od Africké rozvojové banky (AfDB). Zatímco noviny New Vision informovaly, že celé náklady na stavbu byly financovány z úvěru AfDB.

Bukasa Inland Port

Vnitrozemský přístav Bukasa je plánovaný bod vnitrozemské vodní dopravy, který má spojit Ugandu s přístavy Kisumu a Mwanza přes Victorii. Přístav se bude nacházet podél severního břehu Viktoriina jezera, na přibližně 500 akrů (202 ha) v sousedství Bukasa v okrese Wakiso, přibližně 16 kilometrů (10 mil), po silnici, jihovýchodně od centrální obchodní čtvrti Kampala. Dvě německé finanční instituce souhlasily s půjčkou 48 milionů USD na výstavbu tohoto přístavu. Vláda Ugandy přispěje na tento projekt částkou 8,5 milionu USD. Po výstavbě je vnitrozemský přístav navržen tak, aby odbavil až 5,2 milionu tun nákladu ročně. Přístav usnadní pohyb zboží z tanzanských přístavů Dar-es-Salaam a Tanga po železnici do přístavu Mwanza u Viktoriina jezera. Čluny by pak převezly náklad přes jezero do Bukasy.

Vnitrozemský přístav výrazně sníží extrémní závislost Ugandy na přístavu Mombasa v Keni. V únoru 2019 Národní úřad pro řízení životního prostředí Ugandy (NEMA) schválil výstavbu tohoto vnitrozemského přístavu.

Standard – Gauge Railway

Ugandská železnice standardního rozchodu je plánovaný železniční systém spojující zemi se sousedními zeměmi Keňou, Rwandou, Demokratickou republikou Kongo a Jižním Súdánem jako součást Východoafrického železničního hlavního plánu. Nová železnice se standardním rozchodem (SGR) má nahradit starý, neefektivní železniční systém s metrovým rozchodem.

Očekává se, že stavbu bude financovat vláda Ugandy za použití vypůjčených peněz od Exim Bank of China. Půjčka však nemůže být schválena věřitelem, dokud Keňa nedokončí ujednání o financování pro sekci Naivasha–Kisumu–Malaba svého SGR. Úsek Malaba - Kampala s přidruženými vlakovými stanicemi a železničními kolejišti, měřící 273 kilometrů (170 mil), má podle rozpočtu stát 2,3 miliardy USD.

Jakmile bude zajištěno financování, předpokládá se, že výstavba východní linie potrvá 42 měsíců. Celých 1 724 kilometrů (1 071 mil) SGR v Ugandě bude stát odhadem 12,8 miliardy dolarů. V květnu 2018 The EastAfrican (regionální noviny) uvedly, že Uganda může omezit zahájení velkých infrastrukturních projektů ve snaze snížit svůj fiskální deficit v době před vstupem do Východoafrické měnové unie v roce 2024. V prosinci 2020 ta samá regionální publikace oznámila, že vláda Ugandy zahájí výstavbu svého SGR ve finančním roce 2022/2023 s očekáváním, že Keňa by zjistila, jak financovat úsek Naivasha to Malaba, až Uganda SGR dosáhne. Malaba, „do konce plánovaného období výstavby“.

Železniční systém by sestával ze čtyř hlavních sekcí;

Úsek Malaba–Kampala

Také označovaná jako východní linie by se táhla od hranic s Keňou v Malabě, přes Tororo a Jinja, aby končila v Kampale, hlavním a největším městě Ugandy. Celková vzdálenost tohoto úseku je přibližně 215 kilometrů (134 mil).

Sekce Tororo - Gulu

Také označovaná jako Severní linie, by se táhla z Torora a šla přes Mbale a Liru do Gulu, což je vzdálenost přibližně 400 kilometrů (249 mil). Z Gulu bude jeden výběžek pokračovat na sever do Elegu a dále do Nimule a Juby v Jižním Súdánu. Úsek v Ugandě měří přibližně 107 kilometrů (66 mil). Další prodloužení se táhne od Gulu jihozápadně přes Pakwach až po Goli na hranici s Demokratickou republikou Kongo, což je vzdálenost přibližně 190 kilometrů (118 mil).

Sekce Kampala – Mpondwe

Toto je označováno jako západní linie. Začíná v Kampale a prochází Bihangou v okrese Ibanda a pokračuje do Mpondwe na hranici s Demokratickou republikou Kongo, což je vzdálenost asi 430 kilometrů (267 mil).

Úsek Bihanga – Mirama Hills

To je také označováno jako jihozápadní linie. Táhne se od Bihangy, přes Ibadu a Mbararu až po Mirama Hills, na hranici s Rwandou, ve vzdálenosti asi 205 kilometrů (127 mil).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Uganda

Příspěvek od Diaľničiar »

2+1 silnice odevzdaná do provozu v 01/2022, ta zmínka tady je, ale již je k dispozici doopravdy 3- pruh

Kdo lépe sleduje vlákno, tak ví, že ve městě Hoima: rafinérie, ropovod do Tanzánie, letiště a tudíž i dobrá silnice na další centra v okolí a tudíž i upgrade stovek km dalších silnic na širší okolí v rámci průzkumu území po další ropě.

Hoima - Butiaba - Wanseko road [111km], an existing paved road situated in the Bunyoro Region lies in Hoima and Buliisa Districts.



Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Afrika“