Železnice vs. silnice

Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Ministr dopravy Martin Kupka

Příspěvek od Majkii »

Mike píše:ono taková Libeň - Běchovice by se těžko přidala jedna kolej, kdyby předkové nepostavili most přes kyjský rybník takový, že se tam vejde
Tak soudruzi hlavně postavili na tříkolejku celé těleso, jen tu prostřední kolej tam ne a ne dodat...
Mike píše:a s VRT si nedělám iluze, když to má stavět na každém rohu ( z pohledu že rozjedu těch xset tun na 250kmh a už brzdím, protože důležitá zastávka )
Na "každém rohu" (3 zastávky po cestě Praha - Brno je na každém rohu?) by rozhodně nestavělo všechno. A to, co by stavělo, by nejspíš jelo i méně než těch 250...
wazer.cz
Pište česky, prosím!
kot
Příspěvky: 10366
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Ministr dopravy Martin Kupka

Příspěvek od kot »

250 km by bylo furt dobrý. Ale o cenách lístku ( jo bude to za 15 a více let ) tu zatím nepadlo ani slůvko. Budou na lístek mít lidé kačky ? To je čeho se bojím...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Ministr dopravy Martin Kupka

Příspěvek od Aram96 »

Když budeš jezdit z nějaké vesničky u Jihlavy do Prahy a robotit za pražskou mzdu, myslím, že si klidně tu permanentku na VRT koupíš. :) Jen ať je tam těch 320 nebo kolik má být. 200-250 bude tam, kde bude jezdit i náklad. 160-200 by to chtělo na současné koridory. :kladivo:

Mike: rychlovlak určitě nebude stavět na každém rohu, jak psal Majkii. Na železnici přece rohy nejsou. ;)
Lynx
Příspěvky: 3684
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Ministr dopravy Martin Kupka

Příspěvek od Lynx »

Majkii píše:Já si teda nemyslím jako Dušan, že by bylo všechno špatně...
Souhlas. Například na koridorech toho bylo rekonstruováno dost a stále se staví. A to včetně přeložek nevyhovujícíh částí tratí, kterých je spousta. Z těch větších například tunel u Plzně (Ejpovic), nebo na jihočeském koridoru u Votic, Sudoměře atd. Dále byla opravena spousta nádraží, například zase to v Plzni. Rozhodně není podle mě pravda toto:
Dusanh píše: Že je rozesr... doprava v půlce republiky, že výsledkem miliardových investic nebude ŽÁDNÉ zlepšení, že se spousta staveb dělá na tratích, které nemají žádný relevantní význam, to nikoho netrápí :(
To je čirá extrémní negace, která se nezakládá na pravdě. To je podobné jako říct, že se nestaví ŽÁDNÉ nové silnice a dálnice co by něčemu pomohly. Samozřejmě bychom všichni chtěli, aby se stavělo více, ale totálně to negovat, není pravdivé.
Dusanh
Příspěvky: 712
Registrován: 11.5.2010 10:53:25

Re: Ministr dopravy Martin Kupka

Příspěvek od Dusanh »

Lynx píše:...Rozhodně není podle mě pravda toto:
Dusanh píše: Že je rozesr... doprava v půlce republiky, že výsledkem miliardových investic nebude ŽÁDNÉ zlepšení, že se spousta staveb dělá na tratích, které nemají žádný relevantní význam, to nikoho netrápí :(
To je čirá extrémní negace, která se nezakládá na pravdě. To je podobné jako říct, že se nestaví ŽÁDNÉ nové silnice a dálnice co by něčemu pomohly. Samozřejmě bychom všichni chtěli, aby se stavělo více, ale totálně to negovat, není pravdivé.
Tak se Lynxi zeptej na ŽESNADu, jak se jim ty modernizace líbí. Už i Metrans přestává jezdit přes ČR a objíždí to přes Pasov... Možná bysis taky vyslechnul extrémní negace...

https://zdopravy.cz/on-line-spicky-zele ... avy-92417/

Já netvrdím, že se tu NIC neudělalo. Ale tvrdím, že za ty prachy, co se do toho nalily, nic pořádného nemáme. Mimochodem o tom stavu "modernizací" svědčí to, že sotva se po x letech vrátila kvůli výluce na blanenské trati větší část dopravy na trať Kolín-HB-Brno (pro nezasvěcené - až do konce 90. let hlavní tepna ve směru (Německo)-Praha-Brno-(Rakousko/Slovensko), pak se začalo jezdit přes Českou Třebovou a Svitavy), tak se ta trať začala rozsejpat. Viz odkazy níže ad 3) Mimochodem asi tři roky trvalo, než se povedlo zlepšit stav trati tak, aby po mí mohly bez větších omezení jezdit DNEŠNÍ lokomotivy. Furt to ale není 100%
https://zdopravy.cz/nakladni-dopravci-p ... axx-84669/
Za tohle se máme plácat po ramenou? Jací jsme skvělí, že jsme po 30 letech dali dokupy technický stav na několika hlavních tratích? Že v r. 2021 můžou (wow, můžou) jezdit na hlavní trati soudobá vozidla???

Za všechny jen následující příklady:
1) od r. 1991 je v platnosti dohoda AGTC, která stanoví, že při novostavbách a rekonstrukcích železničních tratí se zohlední provoz nákladních vlaků o délce 740m. Ví se to už 30 let. A český přístup? https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-chc ... ema-83571/
Jak to, že se při těch slavných a skvělých rekonstrukcích toto nezohlednilo??? My teď budeme ty stanice (ne všechny, protože podle SŽDC přece stačí, když v dlouhém úseku bude jedna jediná stanice, která to umožní. Že tím naprosto zasekají dopravu je nezajímá) ZNOVA přestavovat!!

2) SŽ není schopná dělat výluky tak, aby dopravci věděli, co je čeká. Další a další výluky na tratích, kde už před nedávnem dlouhá výluka byla, viz jen https://zdopravy.cz/rok-a-pul-po-revita ... sku-83737/
nebo
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-zav ... elu-96058/
https://zdopravy.cz/opakovane-vyluky-js ... raj-88573/

je to sice lokálka k ničemu, ale jako příklad naprosto dokonalé, neděje se to jen na lokálkách:
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-vyp ... tat-89550/

a takových by se našla spousta

3) Kolín-HB-Brno:
https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-zac ... rna-84710/
https://zdopravy.cz/trat-z-prahy-do-brn ... avy-95364/

4) jak to, že 30 let po revoluci máme do Německa dvě plnotučné dálnice a 3 další řekněme výkonnější silnice (26, 6 a 7), zatímco železnice je odkázaná na jedinou trať přes Děčín?
https://zdopravy.cz/hlavni-nakladni-kor ... den-87067/

Spousta věcí se dělá tak nějak ze setrvačnosti, aniž by se někdo zamyslel nad účelem.
Opakuju: infrastruktura má sloužit těm, co po ní jezdí, tak by se na jejich připomínky mělo taky pamatovat. A ne stylem: my to tu zavřeme a vy si jezděte, kudy chcete. Stačí se podívat na železniční mapu republiky a hned je jasné, že něco prostě není v pořádku. Když dálničáři dokázali celým plánovacím procesem protlačit dálnice (a další stavby) na zelené louce, proč to neumí železnice? A není to jen o VRT - je potřeba celá řada propojů pro nákladní dopravu - a to doslova už TEĎ.

A ta priorita čerpání peněz:
https://zdopravy.cz/prehledne-odmeny-hl ... nic-74241/

Čerpání peněz je tedy důležitější než to, že je rozesr... doprava. A tak to je.
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Ministr dopravy Martin Kupka

Příspěvek od Majkii »

Tak jasně, podle Sůrowebu je špatně naprosto všechno :)
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Dusanh
Příspěvky: 712
Registrován: 11.5.2010 10:53:25

Re: Ministr dopravy Martin Kupka

Příspěvek od Dusanh »

Vzal jsem to pro přehled tam odsud, ale fakta jsou snad jasná, ne? Nebo snad nemůžu mít názor? :D
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Ministr dopravy Martin Kupka

Příspěvek od krtek700 »

Tak už jsme zase v hlubokém OT (ale jedou v tom i admini :)), tož to je ideální čas se přidat.
Úplně nevidím do výpočtu odhadů cen, ale nepůsobí to na mě na první pohled jako něco špatného. Na silnicích je trend opačný. Není také špatně, že většina soutěží končí hluboko pod předpokladem? Není to spíš tak, že ty odhady drží nějakou kontinuitu, je vůbec reálné to stavět za předpoklad na železnici? Jediné co asi cenu může snížit je redukovat výstavbu a nechat je trochu vyhladovět, je to to co chceme? V budoucnu se má rozestavět poměrně dost VRT, není tedy lepší je držet spíše ve vyšším tempu?
A celkově mi přijde, že dálnice si vlastně na svůj stav zase tak stěžovat nemohly. Vždyť v nějakých posledních 6 letech se začala řešit výstavba VRT, uskutečnil se logický převod majetku z ČD na SŽDC atd. Řekněme si férově, že ŘSD před cca 10 lety dělala to samé. SŽDC asi těžko.

Už jenom větou k té odměně za čerpání. Má 11 cílů, 5 za 10%, 2 za 15%, 4 za 5% a jestli novinář napíše, že odměny hlavně za čerpání, což je 15%, tak to asi není úplně přesné. (Pokud 15% mých investic je v akcíích, odpovídá tomu tvrzení, že mám zainvestováno hlavně v akciích?)
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Ministr dopravy Martin Kupka

Příspěvek od Aram96 »

Tvrdit, že se nic na železnici nepostavilo, je samozřejmě nesmysl. Tvrdit, že se toho postavilo velmi málo VE VZTAHU K ROZPOČTU SŽ, je IMHO naprosto oprávněné. A o to tady jde.
krtek700
Příspěvky: 1134
Registrován: 6.12.2015 12:16:17

Re: Ministr dopravy Martin Kupka

Příspěvek od krtek700 »

Aram96 píše:Tvrdit, že se nic na železnici nepostavilo, je samozřejmě nesmysl. Tvrdit, že se toho postavilo velmi málo VE VZTAHU K ROZPOČTU SŽ, je IMHO naprosto oprávněné. A o to tady jde.
To by si zasloužilo určitě nějaký rozbor, ale bohužel jsem nic takového neviděl.
Problém porovnání ŘSD a Správy železnic je hlavně v tom, že u ŘSD prakticky každou korunu vidíme. Obyčejnou údržbu silnice, nová technika na údržbu a hlavně je to pouze na hlavních tazích. U Správy železnic je spousta věcí v ohromných částkách pro smrtelníka neviditelných (ETCS, další zabezpečení, dispečinky, ale i údržby, technika atd.), starají se o koleje v horní dolní. Kdo z nás ví, co dělá ŘSD na druhé straně ČR a kdo to ví o Správě železnic?
A ano, na železnici je určitě menší konkurence než na silnicích, ale to je dáno zejména povahou práce. Snížení objemu by tomu asi nepomohlo.
Dusanh
Příspěvky: 712
Registrován: 11.5.2010 10:53:25

Re: Ministr dopravy Martin Kupka

Příspěvek od Dusanh »

krtek700 píše:To by si zasloužilo určitě nějaký rozbor, ale bohužel jsem nic takového neviděl.
...
Tak zkus přijít na SŽ a objednat si na každý den tři trasy pro NEx kontejnerový vlak ze Slovenska- Břeclavi do Německa přes Děčín. A uvidíš.

Samozřejmě se bavíme o "normální" a - vůči silnici - nákladově konkurenceschopné trase. Tj. ta pokud možno nejkratší a sklonově nejvhodnější trasa, a ne třeba přes Jihlavu a ČB. Kamion z Maďarska do Německa se taky nebude se motat přes Telč nebo Mladou Vožici, ale celkem logicky pojede po D2/D1/D8.

Nejsou kapacity. A to myslím za normálního stavu, ne dnes, kdy je v úseku Choceň-Ústí n. O. výluka s dopadem na dvě třetiny železniční dopravy v tomto státě. Mimochodem po ukončení této stavební akce za 3,5mld NEDOJDE ke zvýšení kapacity v daném úseku. (takže: v té nejachillovatější patě české železnice jsme podělali dopravu na dva roky, vynaložili jsme 3,5mld a CO ZA TO ZÍSKÁVÁME? Nechť si každý odpoví sám.)
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Ministr dopravy Martin Kupka

Příspěvek od Mike »

Majkii píše:...
Na "každém rohu" (3 zastávky po cestě Praha - Brno je na každém rohu?) by rozhodně nestavělo všechno. A to, co by stavělo, by nejspíš jelo i méně než těch 250...
první problém, na VRT nemá nic pod 250kmh co dělat
jestli to má suplovat přetížené koridory s náklad. vlaky, tak je to špatně
druhý problém
ta republika je pro VRT malá nebo sotva akorát
má-li být reálem, že to z Prahy bude v Brně pod hodinu, tak to nesmí stavět v Nehvizdech, Poříčanech, Pardubicích
max. tak v Třebové
to samé do Drážďan
prostě kdo chce tuto dopravu používat, tak si z Pardubic dojede do Třebové ( což je blbost, protože to koridor dá slušně už dnes ), ale třeba z takového Letohradu už to smysl mít bude
Olomouc a okolí si dojede do Brna
z ústí nL anebo "obyč" rychlík anebo si zajeď do Drážďan

a jestli vznikne i nějaká jižní trasa, tak prostě Plzeň a pak až Norimberk
jinak to bude takový lepší Ex, ale nic co by opravdu připomínalo VRT

třeba mě někdo opraví a napíše mi, že mez Paříží a tunelem staví TGV 6x...

a tomu pak bude odpovídat cena lístku
a ono si to zákazníky najde
ne jako dnes, kdy to autem je vlastně rychlejší - o komfortu nemluvě
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Dusanh
Příspěvky: 712
Registrován: 11.5.2010 10:53:25

Re: Železnice vs. silnice

Příspěvek od Dusanh »

Ale musíme tu debatu o "železnici budoucnosti" rozdělit.
Jedna věc jsou VRT, ty budou sloužit ke zkráacení jízdních dob mezi největšími městy ČR a umožní rychlé spojení do přilehlého zahraničí.
Druhá věc (více-méně nezávislá na VRT!!!) je zvýšení kapacity tratí v rozhodujících úsecích. Ano, jsou místa, kde se toho celkem výhodně dosáhne výstavbou VRT (např. Přerov-Ova), ale většinou to musí být samostatné akce.

Nelze kvůli debatě o VRT upozadit tu druhou věc. Navíc řešení části těch kapacitních problémů si nemusí vyžádat nějaké megaakce, často se jedná o zřízení odboček, relativně krátkých spojek nebo (s velikým pozitivním dopadem!!) mimoúrovňových křížení.
Je ale zjevné, že v okolí Prahy (a možná Brna) je výhledově nezbytné mít 4 koleje každým významným směrem (Kolín, Benešov, Beroun, Kralupy). A nejspíš nepomůže ani VRT (která navíc třeba na Benešov nebude), protože ta příměstská doprava je/bude tak silná, že tu kapacitu trati vyžere úplně.

Pozn. pro neznalé - kapacita úseku tratě je tím menší, čím více jsou rozevřené rychlostní nůžky mezi nejrychlejším a nejpomalejším vlakem v daném úseku. Zdá se, že třeba zvýšení kapacity obecně v úseku Praha-Ostrava by pomohla redukce vlaků provozovaných na riziko dopravce (Leo, RGJ). Jenže ouha, zdaleka nejpomalejší jsou běžné osobní zastávkové vlaky. Takže první krok pro zvýšení kapacity by bylo (pro mnohé asi dost překvapivě) zrušení osobních vlaků a jejich nahrazení autobusy.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Železnice vs. silnice

Příspěvek od Mike »

se znalostí tohoto jsem psal, že pustit "normální" provoz na VRT je blbost
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Železnice vs. silnice

Příspěvek od Aram96 »

Miku, úplně jsem nepochopil ten tvůj předchozí příspěvek. VRT Praha-Brno určitě nebude stavět v Poříčanech, Pardubicích ani v Třebové, protože bude (alespoň podle současných závěrů studie proveditelnosti) zastavovat buď:
1) jen Praha+Brno
2) 1.+Jihlava Pávov
3) 2.+ Nehvizdy+ Brno Vídeňská

I v případě 3.varianty to ten rychlovlak pořád dává pod hodinu Praha-Brno. Nic nereálného. ;)
Pak je dost možné, že tam budou jezdit i o něco pomalejší vlaky, které občas sjedou na konvenční trať a budou tak obsluhovat i větší okolí VRT.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Železnice vs. silnice

Příspěvek od Mike »

k pochopeni bylo, že bych v rozměru CZ akceptoval pouze var. 1
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
kot
Příspěvky: 10366
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Železnice vs. silnice

Příspěvek od kot »

Jsem docela zvědavý, jaká ta hustota bude v prvních návrzích, které budou více méně finalizovány. Zatím je to pouze stadium úvah co by, jak by, kdyby....
Odpovědět

Zpět na „Železniční doprava“