Dálnice před rokem '89
Dálnice před rokem '89
V nové publikaci ŘSD 70 let ve fotografii mě zaujalo pár obrázků
"Nový" úsek Praha - Mirošovice
Doba se výrazně změnila, žádná svodidla uprostřed. Keře nebo zelený plácačky proti oslnění taky nic, za to s neomezenou ;o)
Pamatujete někdo to žluté vodorovné značení? Proč to bylo? Myslel jsem, že se u nás nikdy nepoužívalo a ono ejhle.
Stavba SJM
Krásná historie, nebýt kačerovského depa, málem bych to nepoznal.
Severní Korea
Na vjezdu do města vítá šoféry nápis "Pětiletku dodržíme". Hlavně, že soudruzi zapoměli na konci 40. let dát D1 do plánu další pětiletky.
"Nový" úsek Praha - Mirošovice
Doba se výrazně změnila, žádná svodidla uprostřed. Keře nebo zelený plácačky proti oslnění taky nic, za to s neomezenou ;o)
Pamatujete někdo to žluté vodorovné značení? Proč to bylo? Myslel jsem, že se u nás nikdy nepoužívalo a ono ejhle.
Stavba SJM
Krásná historie, nebýt kačerovského depa, málem bych to nepoznal.
Severní Korea
Na vjezdu do města vítá šoféry nápis "Pětiletku dodržíme". Hlavně, že soudruzi zapoměli na konci 40. let dát D1 do plánu další pětiletky.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dálnice před rokem '89
Na té první fotce trochu nechápu ten připojovací pruh
Škoda, že jsme u té neomezené rychlosti nezůstali
Škoda, že jsme u té neomezené rychlosti nezůstali
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Dálnice před rokem '89
Přesně stejný tři fotky jsem si vybral taky -- pěkný dílo to je, hlavně ta intenzita provozu je fantastická a zelený pláně roztylský, bez metra a sídliště, taky dobrý.
Připojovací pruh je původní normální nájezd od Průhonic, dneska je tam nějaká delší protažená jitrnice, uvnitř smyčky benzinka a za ní lídl. Pokud se nepletu tak tady http://www.mapy.cz/#x=133406784@y=135655616@z=15@mm=F a focený je to z místa, kde stojí druhá benzinka směrem do města.
Připojovací pruh je původní normální nájezd od Průhonic, dneska je tam nějaká delší protažená jitrnice, uvnitř smyčky benzinka a za ní lídl. Pokud se nepletu tak tady http://www.mapy.cz/#x=133406784@y=135655616@z=15@mm=F a focený je to z místa, kde stojí druhá benzinka směrem do města.
Re: Dálnice před rokem '89
Ta žlutá mi vrtá hlavou...
Není to toto místo? http://foto.ceskedalnice.cz/nase-foto/p ... /d1f08.jpg
Není to toto místo? http://foto.ceskedalnice.cz/nase-foto/p ... /d1f08.jpg
Re: Dálnice před rokem '89
me na ty fotce od pruhonic zaujala tragicka kvalita povrchu. to se tehdy bezne davaly do provozu nove vybudovane, ale presto uz zaplatovane silnice?
jinak co se tyce publikace, tak pro ni mam jen sama superlativa. nadhera!
jinak co se tyce publikace, tak pro ni mam jen sama superlativa. nadhera!
Re: Dálnice před rokem '89
O té žluté se tam dočtete taky. A ta fotka je opravdu z místa, kde dneska stojí panel s cenama u benzinky .. umístění cedule 500 m před výjezdem zůstalo jako jedinný pevný bod
Re: Dálnice před rokem '89
No ten "připojovák" je minimálně zvláštní v tom, že od Průhonic se vjíždí bez připojovacího pruhu přímo do stoupacího pruhu směr Brno...
To foto je věřte nevěřte z nadjezdu silnice Průhonice - Čestlice
To foto je věřte nevěřte z nadjezdu silnice Průhonice - Čestlice
Re: Dálnice před rokem '89
Jo z mostu by to mohlo bejt, je sotva 200m od zobrazený cedule, jen ta stará fotka je asi podstatně delšim ohniskem než ta nová na odkaze (která je z něj určitě taky), tak to má jinou perspektivu. Na tom, že se vjíždí bez připojovacího pruhu přímo do stoupacího pruhu, neni bohužel nic tak zvláštního, to je na pár dalších místech na D1 dodnes, ovšem spíš u výjezdů z pump a parkovišť. Při tom provozu tenkrát to jistě nebyl problém .. spíš se divim, proč by tam vůbec byl stoupací pruh, když je to od křižovatky už prakticky na rovině?
Re: Dálnice před rokem '89
Na plánování stoupáků se vztahovala i tehdy stejná poučka o rychlosti návrhového vozidla kleasjící pod X0 km/h jako dnes, akorát tehdy mělo to posuzované vozidlo trochu jiné výkonové parametry, dnes už se ty stoupáky nevrhují podstatně méně. Ostatně na tom stoupání D8ky do Krušných hor je to celkem výrazně znát... Ono tam mírné stoupání je už od mostu přes Botič až k mostu Čestlice - Dobřejovice...
Re: Dálnice před rokem '89
Zrovna, když jsem na to teď večír koukal, mě to napadlo taky. Ty flastry tam.banjo píše:me na ty fotce od pruhonic zaujala tragicka kvalita povrchu. to se tehdy bezne davaly do provozu nove vybudovane, ale presto uz zaplatovane silnice?
jinak co se tyce publikace, tak pro ni mam jen sama superlativa. nadhera!
Re: Dálnice před rokem '89
No právě od mostu přes Botič ano, tam to stoupá cca o 20m, ale v celym prostoru křižovatky už je placka na úrovni vrstevnice 300m, skoro s mírnym poklesem, a teprve těsně před mostem z Průhonic do Čestlic začíná mírný stoupání k dalšímu mostu z Čestlic do Dobřejovic. Takže ten stoupák mohl být v křižovatce klidně ukončenej, a začínat zas až u toho mostu, pokud tomu nebrání nějaký jiný normový ustanovení. Viz kromě místního seznání i vrstevnice na turistický verzi mapy -- http://www.mapy.cz/#x=133406784@y=135655616@z=13@mm=T
Re: Dálnice před rokem '89
No já se ani nehádám, mě to taky není úplně jasný, ale třeba tam měli spočítaný, že se to návrhový vozidlo nestačí v místě MÚK rozjet natolik aby dosáhlo opět požadované rychlosti a pak už je to zase jen kousek k tomu dalšímu stoupáku Jen spekulace... Ale pro mě pořád lepší dlouhej stoupák, než některý ty krátký vybočovací hrůzy na D5 u Přimdy...
Re: Dálnice před rokem '89
Hádat se nehádám, jen jsem chtěl pochopit proč. Ale jak už jsem psal, prostě to při tehdejších intenzitách (a Průhonice byla ospalá víska, MUK s okreskou) nikomu nevadilo. Jinak si jeden nemůže bejt jistej ani uprostřed dlouhýho stoupacího pruhu u Šternova, že mu ten zadní kamion nevjede do pravýho přes plnou .. bych to všude přemaloval na otevřenej třetí pruh. Ostatně u těch Průhonic je to tak vlastně po přestavbě vyřešený taky.
Re: Dálnice před rokem '89
Nebo ty fotky na straně 46-47 jak se dělal ten dvoupatrový most jsou fakt unikátní!
-
- Příspěvky: 339
- Registrován: 11.3.2009 16:09:01
Re: Dálnice před rokem '89
Ohledne zlute barvy se na jednom miste publikace pise:
"Přechod ze žlutého na bílé vodorovné dopravní značení. Když se
ukázalo, že naše i evropské normy připouštějí bílé značení i pro
dálnice, bylo od devizového nákupu žluté barvy upuštěno."
Jinak knizka je super, autori maji muj obdiv
"Přechod ze žlutého na bílé vodorovné dopravní značení. Když se
ukázalo, že naše i evropské normy připouštějí bílé značení i pro
dálnice, bylo od devizového nákupu žluté barvy upuštěno."
Jinak knizka je super, autori maji muj obdiv
Re: Dálnice před rokem '89
Martine, o tom žlutém značení psal už M.Prášil ve své knize, mrkni i tam. Tam snad bylo i kdy se to zase zrušilo (nějak záhy).
Re: Dálnice před rokem '89
Já bych si zde také vypíchl některé věci, které se ve zmíněné knize zase líbí mně:
Str. 23: Stavba obloukových mostů přes velká údolí (Sedlický potok) s pomocí klasické dřevěné skruže a staveništní lanovky přes údolí, tedy úplně jiným způsobem, než se staví dnes např. most Opárno. Zde je otázka, kde jinde se ještě stavěl v tomto mezidobí klasický obloukový most?
Budu postupně doplňovat...
Str. 23: Stavba obloukových mostů přes velká údolí (Sedlický potok) s pomocí klasické dřevěné skruže a staveništní lanovky přes údolí, tedy úplně jiným způsobem, než se staví dnes např. most Opárno. Zde je otázka, kde jinde se ještě stavěl v tomto mezidobí klasický obloukový most?
Budu postupně doplňovat...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: Dálnice před rokem '89
Například v Podolsku, ten je ale silniční a podařilo se ho během války dokončit http://cs.wikipedia.org/wiki/Podolsk%C3%BD_most a na dálnici jsou pokud vim tři. Nezapomeňte, že pocházejí konstrukčně ze třicátých let, i když se dostavovaly v padesátých.
Předpjaté rovné "moderní" trámy se snad poprvé objevily na většim rozpětí až u Zvíkova v šedesátých letech. http://www.libri.cz/databaze/mosty/
Předpjaté rovné "moderní" trámy se snad poprvé objevily na většim rozpětí až u Zvíkova v šedesátých letech. http://www.libri.cz/databaze/mosty/
Re: Dálnice před rokem '89
A ještě jeden OT most, ale stojí za to i když je ocelovej -- http://www.casopisstavebnictvi.cz/ctyri ... 8_I06-7_07 (možná nějaké téma "vyjímečné stavby"? nenašel jsem, kdyžtak to přesuňte ..)
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Dálnice před rokem '89
Díky moc za informace a Zvíkovském mostu, vůbec jsem netušil, že je tak výjimečný. Ten článek je skvělý.
R48 -> D48 se podařilo!
-
- Příspěvky: 749
- Registrován: 15.3.2009 1:28:45
- Bydliště: Most
Re: Dálnice před rokem '89
Myslíte Žďákovskej most?Martin z Ostravy píše:Díky moc za informace a Zvíkovském mostu, vůbec jsem netušil, že je tak výjimečný. Ten článek je skvělý.
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
-
- VIP
- Příspěvky: 22562
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Dálnice před rokem '89
Mně by zajímali nějaké informace, kolik peněz se dávalo na výstavbu dálnic v poměru k HDP.
-
- Příspěvky: 749
- Registrován: 15.3.2009 1:28:45
- Bydliště: Most
Re: Dálnice před rokem '89
Martin z Ostravy píše:Jo
Hmm, zajímavá otázka, jak tohle vlastně tehdy bylo. Popravdě řečeno ale nevím, kolik % HDP to je dnes?Diaľničiar píše:Mně by zajímali nějaké informace, kolik peněz se dávalo na výstavbu dálnic v poměru k HDP.
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63
Re: Dálnice před rokem '89
HDP ČR v roce 2008 3706 mld Kč. Rozpočet SFDI na 2008 - skutečné čerpání cca 100 mld Kč. Z toho plyne, že na výstavbu jde cca 2,7 % HDP ČR. Ale v těch 100 mld jsou zahrnuty i zdroje OPD, úvěry EIB atd.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!