A mám to chápat jako doboru nebo jako špatnou zprávu?Diaľničiar píše:Německý automobilový koncern Volkswagen navzdory čipové krizi a dopadům války na Ukrajině téměř zdvojnásobil zisk před zdaněním. V prvním čtvrtletí ho meziročně zvýšil na 6,7 mld. EUR (165 miliard Kč) z 3,4 miliardy eur. Firma to napsala ve svém sdělení.
Ta dobrá by mohla být, že elektromobilita je ekonomicky životaschopná.
Ta špatná, že se VW rozhodl na elektromobilitě vydělávat víc než na "spalovací mobilitě" a nejde mu o "udržitelný obchod", ale o co největší zisk.
Ano, já vím, zase to ženu do extrému, předchozí roky musel do té elektromobility masivně investovat, měl ztráty, které musí dohnat, z malého zisku se dvojnásobek dělá snáze než z velkého, atd. Ale stejně, ten zisk musel nekde vzniknout.
Není to náhodou obdoba přechodu na Euro, kdy lidé neměli "v hlavě" nové ceny, tak se firmy různě snažily vylepšit si ekonomiku? Teď taky nikdo nemá "v hlavě" ceny EV, takže si můžete nasadi ceny, jaké uznáte za vhodné a nikomu to nebude divné.
Já chápu, že pro výrobce je přechod k elektromobilitě hodně nákladný a hlavně hodně nejistý krok. Desítky let zkušeností s ekonomikou výroby a údržby spalovacích aut jsou pryč a je třeba postavit ekonomiku oboru, o kterém nevědí téměř nic (jaké budou náklady na záruky, jaká bude životnost komponent - hlavně baterií, ...). Pak ale navýšení zisku na 200% může znamenat, že ty odhady byly nepřesné a "holíme zákazníky" stejně tak, jako, že jde o výkyv a za rok to může být klidně -50%.