Norsko

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Norsko vede v rámci Evropy ve využivání elektromobilů. Každý týden se tady vykládá v přístavní zóně Osla na 2,5 tis. elektroaut Tesla, Audi, Hyundai, BMW, Polestar. Co na to infrastruktura?

Norsko není člen EU, která předběžně odsouhlasila omezení prodeje spalovacích vozidel v roce 2035, aby již dnes prodávalo 80% vozidel na elektropohon. S 5,5 mil. populací tady již jezdí 0,5 mil. elektroaut. To je statisticky o 40 tisíc víc než jezdí v UK, které jsou 12x větší co se týče populace. Norové musí vědět, že v zimě je dojezd elektroauta o 40% nižší, než je udáváno jakmile je -40. Ví to, protože tak je řešen i prodej. Jako stát se Norové topí v ropě nebo plynu, ale na silnicích dávají ropě sbohem. Politika státu je založena na trvale udržitelném rozvoji, o čem svědčí i vyšší ceny, které zabraňují nesmyslné spotřebě a založenému fondu do budoucnosti, který s sebou nese velký majetek ( https://www.nbim.no/ ) . Tato politika si zakládá na ochraně klimatu a proto poslední roky zavedla cílenou dotační politiku právě pro spotřebu energií, kam lze zadělit i vozidla. Nynější vláda si troufá říct, že v roce 2025 se již nebudou vozidla na benzín nebo naftu prodávat. A to zcela "dobrovolně" i vzhledem k prodejům elektroaut ani nevypadá jako nějaké sci-fi.

Samotné Oslo má 635 tis. obyvatel. Jak se přepne doprava na elektrický pohon? V zásadě již neslyšet hluk motorů vozidel na jaký jsme zvyknutí všude jinde. V některých lokalitách, kde je provoz citelný se meziročně snižuje znečištění ovzduší. Prakticky nevidět větší prostory pro nabíječky ... největší se 16 supr rychlými se totižto nachází v podzemní garáži. Jako více dalších ... Vícero ulic v rámci čtvrtí se službama nabízí stojany přímo v rámci parkingu, čímž se tady prostřídá mnoho řidičů za den a dokonce existuje aplikace na rezervaci místa s dostatečnou časovou rezervou. Řidič zadává mj. i trasu, po které dojede, takže pokud se nedostaví v nějakém limitu pro nějaký problém, tak mu appka vrátí peníze a automaticky je uvolněné místo. Navíc, vždy jen část je přepojená s appkou. Z toho plyne, že se nestane, aby v dosahu nebyla možnost se nějak připojit do sítě. Běžná rodina dnes vlastní elektroauta dvě. Jedno menší, třeba VW a jedno větší třeba Tesla. Rodiny to pociťují pak na daních a to je zase finanční role, ačkoliv na ŽP záleží, ale kdyby nezáleželo, tak to Norsko žije zcela jináč. Ovšem rodiny to vnímají přes peněženky, i když nyní je situace se zdaněním ropy a plynu diskutována na celém světě vzhledem k prvotním nákladům. Tento aspekt tady ale nikdy nehrál zásadní roli na 1. místě.

Vláda (úřady) si dávají záležet a realizují se důkladné průzkumy. Rodina cestující z Osla 3h na sever k chatkám nebo k rodině cestuje každý 2. víkend a jen 5x ročně se stane, že musí čekat v delší řadě. Ne víc a o to jde. Že to není jen pro velká města. Vláda a dopravní úřady společně s energo- firmama dokáže tak přidávat stojany. Za delší čekání je pak motivací sleva za připojení (když je třeba nedodržen závazek něco někde kapacitně zvednout), což se u klasického paliva rozhodně nestane. Taky to nebude navždy, ale je cítit celonárodní podpora pro zabudování infrastruktury do silniční sítě.

I dle norského sdružení pro elektrická auta je národní síť rychlonabíječek v celé zemi prakticky dle plánu hotová. Nyní se pracuje na vyšším levelu a sice nahražení placení z aplikací do kreditek, aby to bylo pohodlnější. Klíč k přechodu na elektroauta je balík úlev a dotací ... není to ale záležitost posledních let. Ale až poslední roky ukazují realitu a sice, že lze držet krok i v infrastruktuře potřebné pro užívání elektroaut. Navzdory rozloze a hustotě obyvatel.

1990 ... zrušená daň z dovozu na elektromobily
1997 ... zrušení placení mýta a přepravy na trajektech v mnoha trasách
1999 - 2001 ... snížení až zrušení 25% DPH
2005 ... levnější parkování a přístup k bus pruhům ve městech

Tyto aktivity se realizují díky organizaci, která bojovala s ochranou ŽP ohledně lesů a těžby nerostních surovin. Byl předveden model elektroauta na báze jiného vozu a realizována jízda s ním s dojezdem asi 50 km.

2012 ... otevření 1. showroomu Tesla

Začátek prodejů nebyl takový jaký je dnes. To vše je dosaženo až značnou úsporou na placení daní. Vládu to nestojí prakticky nic vzhledem k její příjmům. Výdaje kopírují možnosti Norska a určující je trend rozvoje. Respektivě vládní politika ochraňující klima vyčíslila náklady spjaté se snižováním emisí a náklady spjaté s opačným trendem a zapracovává je do reálních rozpočtů a tím i do rozvoje země.

Nyní se má nastavit DPH tak, aby se podporovalo i něco jiné než nejdrahší a luxusní elektroauta, která pak vychází nejlevněji. Tyto příjmy pak mají jít výhradně do dalšího rozšiřování nabíjecí infrastruktury. Hlavním cílem této idey je, aby se elektromobil dal doopravdy využívat kdekoliv v zemi a i při delším cestování. Dnes je tady kolem 17,5 tis. nabíjecích stojanů včetně 3,5 tis. těch nejlepších. To vše v asi 3 tis. lokalitách. Taky tady nebude navěky jen 0,5 mil. elektroaut, ve výhledu je již 1 milion. To si bude žádat neustálé inovace.

Norsko má další výhodu a tou jsou obrovské možnosti výroby elektrické energie z OZE. V plánu je kromě menších VE i několik větrných na moři. Z těchto zdrojů se bude zásadně elektrifikovat sektor dopravy v zemi. A to rozhodně ne "jen" osobní doprava.

Prozatím je v zemi 5 ze 6 vozidel na spalovací pohon, ať benzin nebo nafta. Ačkoliv tedy 8 z 10 prodávaných již není výhradně na benzin či naftu. I z toho plyne, že to již není jen trend, ale cesta do další etapy. V 05/2022 se registrovalo 8,5 tis. dalších elektromobilů ... o velmi málo méně než v 05/2021, o něco víc než v 04/2022. Trh s prodejem zůstává silný a překonal i původní trajektorii odhadu prodejů.

Doprava 2020 - 2030 se tak dramaticky změní. Staví se mosty a tunely, které nemají obdoby. I formou PPP, i formou druhého státního podniku. Přibývají dálniční úseky a upravují se limity intenzit pro stavební úpravy v celé silniční síti. A mezičasem se mění i vozidla, která po silniční síti jezdí a jezdit budou v čím dál větším rozsahu. Zkrátí se tak doba jízdy v mnoha oblastech a zvýší se trvalá udržitelnost energií v automobilismu. Společně s tím se sníží produkce emisí a přitom všem si Norsko zachová svůj ekonomický status.

Rozhodnutí více zapojit elektroauta totiž bude značit i možnost udržení exportu ropy, plynu, které se sice budou čím dál méně těžit, což je taky odůvodněno s argumentem ochrany klimatu, ale bude zůstávat více pro export, když se o dost méně spotřebuje doma. Ostatně ve stejném duchu se inovuje a zavádí veřejná doprava založená na elektromobilitě ve státech Zálivu ... ochrana klimatu není levná záležitost, takže ekonomické hledisko je až na 1. místě. Každý jej vnímá jináč, ale důležitý je výsledek a ten tady dosažen bude po všech stránkách, protože se prakticky plní sám o sobě. Díky přesvědčení obyvatel a dobře volené vládní strategie. Na konci dne nebude méně vozidel ani nebude zrušená silniční doprava. Ovšem cizinci se může lehko časem stát, že tady natankuje zrovna tak často jak sám doma dobije elektroauto. To bude zřejmě vést k uplatnění bez-automobilového cestování do země s následnou možností vypůjčení si elektroauta. Platit to může i obráceně.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 7.7. byla zprovozněna druhá etapa obchvatu E16 u Jevnakeru. To zahrnuje most Randselva s délkou 634 metrů (hlavní rozpětí 200 metrů). 55 metrů nad řekou. Ještě dodám, že 1. etapa je v provozu od 12/2021: https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/e ... for-tiden/ , což jsem zmínil i zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 21#p246921 .

poloha na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=60. ... 84/10.3604

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: V současné době probíhá výběrové řízení na E6 Storhove - Øyer. Vítěz bude vybrán do konce roku 2022. Zahájení výstavby je naplánováno na druhé čtvrtletí roku 2023. V dubnu jsem psal o oddálení tendrování: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 79#p253979 . Toto jsou uchazeči:
Obrázek

Délka úseku je 9,6 km. První polovina bude dálnice včetně 2,7 km tunelu a druhá polovina rozšíření a modernizace stávající silnice.

Obrázek

:arrow: Nye Veier očekává zahájení výstavby na 23 km úseku E6 mezi Roterud a Storhove někdy letos na podzim. K jeho vybudování je vybrána AF Gruppen.

https://www.nyeveier.no/prosjekter/e6-i ... rosjektet/

:arrow: E6 mezi Moelvem a Roterudem se stále plánuje a Nye Veier očekává, že plán bude dokončen někdy kolem roku 2022/2023 a přijat v roce 2023. V současné době provádějí měření dna jezera kolem Mjøsbrua: https://www.nyeveier.no/prosjekter/e6-i ... n-i-mjosa/ .

:arrow: Dne 10.8. se prorazila druhá roura Hell Tunnel E6 východně od Trondheimu: https://www.bygg.no/acciona-og-nye-veie ... /1504112!/ .

poloha na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=63. ... 83/10.8433

:arrow: Na Fv254 v Tretten došlo ke zhroucení mostu. Zasahoval vrtulník. Byl zachráněn řidič kamionu. Most byl starý pouhých deset let. Podobný dřevěný most se zřítil v roce 2016.

Obrázek

Obrázek

Statens Vegvesen zveřejnil poslední inspekční zprávu. Pozoroval určité praskání a pronikání vlhkosti, ale zdánlivě nic vážného. Praskání bylo pozorováno již během 3,5 roku od otevření.

https://www.vegvesen.no/globalassets/ny ... en-bru.pdf

Zdálo se, že most nemá hmotnostní limit, ale ten náklaďák, který na něm byl, měl naložený dvojitý kontejnerový nosič hromadného nákladu, který musel být docela těžký. V přívěsech to vypadá jako štěrk nebo nějaká břečka nebo usazenina.

Povolené zatížení bylo 60t.

Norsko zavírá 14 dřevěných mostů a čeká na výsledky vyšetřování pádu mostu Tretten: Zahrnuje několik mostů v hlavní silniční síti, včetně jednoho z E16 poblíž Vang (SZ od Fagernes) a železničního nadjezdu E16 ve východním Kongsvingeru.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemeld ... d=17939029
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Na margo těch mostů výše to má pokračování. Statens Vegvesen oznámil, že zřídí dočasné mosty na několika místech, jako jsou Rv 22 a E16: https://www.vegvesen.no/om-oss/presse/a ... ingsbruer/ . :ok:

:arrow: Dne 31.8. se otevřel 4,8 km dlouhý úsek Leirvika - Rendalen na E39 v Trøndelagu. Sekce je součástí většího projektu E39 Betna - Stormyra. https://www.facebook.com/groups/1872457 ... 568934162/

Obrázek

:arrow: 200 metrů dlouhý a 20 metrů široký sesuv půdy rozdrtil dům se 6 lidmi, z nichž 4 se zatím podařilo zachránit. Také blokování E39 v Hennsetu. Podle souseda sesuv vede až od rozestavěné nové E39 ve svahu. Není tedy nepravděpodobné, že to způsobila stavba silnice. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/0 ... er-vi-ikke

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: E39 "Svegatjørn-Rådal", což znamená Bergen - Os, bude zprovozněna 31. října 2022. Jedná se o 18 km úsek dálnice jižně od Bergenu.

Obrázek

Jeho součástí je 9,2 kilometru dlouhý Lysehornský tunel. Celý projekt zahrnuje 28,7 kilometrů tunelové roury. Jde o dominantní silniční projekt v Norsku, který bude letos otevřen provozu.

https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/e ... orn-radal/

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: U mostu Lake Mjøsa jsou možné změny

Navrhovaný čtyřproudový dřevěný most přes norské jezero Mjøsa by byl druhou takovou stavbou a součástí nového projektu dálnice E6.

Státní společnost pro rozvoj silnic Nye Veier možná přepracuje svůj plán nové evropské dálnice E6 mezi Moelvem a Roterudem, včetně dřevěného mostu.

Obrázek

Navrhovaný čtyřproudový dřevěný most přes jezero Mjøsa by byl druhou takovou stavbou. Současný dřevěný most Mjøsa byl otevřen v roce 1985 a je součástí stávající E6, hlavní severojižní dálnice v Norsku.

Nye Veier uvedl, že je v konzultaci s místními úřady, včetně obcí Gjøvik a Ringsaker, o svém plánu, který zahrnuje posunutí navrhovaného nového mostu dále na jih v původních plánech.

Nye Veier je společnost zabývající se výstavbou a údržbou silnic, která je plně vlastněna ministerstvem dopravy a v roce 2015 byla vyčleněna z ministerstva veřejné správy silnic (Statens Vegvesen). Mezi její nedávné a budoucí projekty patří E39 Sørwest, E18 Sørøst, E6 Innlandet, E16 Kløfta -Kongsvinger, E6 Trøndelag a E6 Kvænangsfjellet.

Stávající dvoupruhový most s pruhem pro pěší/cyklisty přes jezero Mjøsa je betonová skříňová nosníková konstrukce s typickými rozpětími 69 m. Most je postaven na pilotech, z nichž některé jsou kamenné. Na místě mostu je jezero cca. Hloubka 30-40 m, poskytující značné volné rozpětí ve vodě pro každou loď.

V září 2020 Nye Veier a BERINOR, společný podnik mezi BESIX a Rizzani de Eccher, podepsaly smlouvu o designu a vývoji pro další fázi projektu infrastruktury E6 Moelv-Roterud. Zahrnuje nový, druhý most přes jezero Mjøsa – pravděpodobně nejdelší konstrukční dřevěný most na světě s více než 1 km.

BESIX a Rizzani de Eccher spolupracují s norským dodavatelem AF Gruppen, designérem a konzultantem Multiconsult a architektem Knutem Selbergem.

Rada hrabství Innlandet v Norsku mezitím oznámila, že vyčištění a výstavba nového mostu bude stát nejméně 29 milionů eur poté, co se v srpnu zřítil Tretten Bridge v údolí Gudbrandsdalen. Ministerstvo dopravy požádalo krajské zastupitelstvo o pomoc s financováním. Podle místních médií však ministerstvo tvrdí, že na takové investice do sítě okresních silnic není žádný rozpočet.

:arrow: OBOS navrhuje e-bus tunel v Oslu

2,6 km dlouhý tunel určený pro e-busy by podle developera OBOS mohl urychlit výstavbu bydlení v norském hlavním městě Oslo.

Bytová společnost OBOS říká, že zváží výstavbu tunelu pro elektrobusy, pokud to urychlí rozvoj území hlavního města.

Obrázek

OBOS, Oslo Bolig Og Sparelag, také tvrdí, že by to zaplatili vývojáři, podle zprávy v norském obchodním listu Byggeindustrien.

Oslo Bolig Og Sparelag staví a spravuje družstevní bytové jednotky a kondominium v ​​Norsku. Společnost staví, udržuje a rekonstruuje domy a byty; a provozuje a udržuje komerční nemovitosti.

V Oslu chce developer vytvořit novou 10 000 domovskou komunitu, která by byla obsluhována veřejnou dopravou přes 2,6 km dlouhý tunel. Tunel by vedl z Gjersrud-Stensrud do stanice Rosenholm v okrese Søndre Nordstrand.

Náklady na tunel by byly necelých 200 milionů eur. Pokud dostane politický souhlas, pak by tunel a první domy mohly být hotové do 10 let, řekl Daniel Kjørberg, generální ředitel OBOS.

„Máme zkušenosti s budováním tunelů v této oblasti a věříme, že standardní silniční tunel je dobré a nákladově efektivní řešení s několika přírodními zásahy,“ poznamenal Kjetil Vikane, ředitel společnosti AF Gruppen, která provedla předběžný průzkum možnosti výstavby. .

Řekl, že tunel nemusí mít složitý design a pravděpodobně by to byl rovný, asfaltovaný tunel v dobře známých půdních podmínkách.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Byl předložen rozpočet pro rok 2023. Je předložen jako rozpočet pro "těžkou dobu".

*norská armáda si polepší proti letošnímu roku o +6,8 mld. NOK na 75,8 mld. NOK
- postaví se nová infrastruktura na severu Norska, bude více peněz pro spojenecká cvičení na Dálném Severu, to vše za 1,2 mld. NOK
- bude nová technika, velitel armády je s návrhem rozpočtu zpokojen
- stoupne rozsah domobrany o 500 na 37500 členů; zvedne se jejich roční výcvik z dosavadních 70% na 80%
- kapitálové výdaje na celkové nákupy mají být ve výši 21 mld. NOK (dominují letectvo a námořní síly)
*méně utrácení peněz za ropu, méně daňových úlev pro řidiče elektromobilů, zpřísnění dosavadní sociální politiky

Koncept rozpočtu by měl zajistit "podstatné přerozdělení" ve prospěch všech v zemi. Rozpočet posiluje pohotovostní připravenost a zároveň chrání důležité veřejné služby.

I když ne všichni jsou spokojeni s napjatým rozpočtem, většina z nich pravděpodobně projde kontrolou. První náznaky ukazují, že labouristé a klíčoví zastánci strany Střed v parlamentu – Socialistická levice a Rudá strana – návrhy široce podporují.

Jedním z klíčových bodů navrhovaného rozpočtu je snížení výdajů ze státního fondu státního majetku.

Vláda navrhuje v roce 2023 utratit 2,5%, což je pokles ze 3%. V reálných hodnotách to je 316,5 miliardy NOK z Ropného fondu, o 18,3 miliardy NOK méně než letos, i když stále více než v letech před pandemií.

Tento nedostatek bude kompenzován zavedením nových daní na výrobu elektřiny, chov ryb a producenty lososů, což je krok, který bude vysoce kontroverzní. Rozpočet je pouze návrh a bude předmětem debaty v následujících měsících. To však pro vás bude znamenat současný návrh rozpočtu v roce 2023.

Daně z příjmu se zvýší pro každého, kdo vydělává více než 750 000 NOK ročně. Daně z akciových dividend porostou, stejně jako norská daň z bohatství . Nová sazba 1% bude kontroverzní, protože sice zasáhne nejbohatší Nory, ale může zasáhnout také důchodce s pevným příjmem, kteří žijí v drahých nemovitostech.

Vláda nyní plánuje zavést DPH na nejdražší elektromobily. K části prodejní ceny nových elektromobilů nad 500 000 NOK bude účtována DPH.

Automobilové trajekty jsou kritickou součástí dopravní infrastruktury na venkově v Norsku, o změnách cen jízdného se vždy diskutuje. Nový rozpočet navrhuje snížit jízdné na polovinu a nabídnout bezplatné cestování ostrovním komunitám, které nemají jinou možnost dopravy.

Vláda chce mezitím snížit celková cla na pohonné hmoty o téměř 1,9 miliardy NOK.

V roce 2023 bude zahájeno/získáno financování výrazně méně silničních projektů. Žádný z větších projektů Statens Vegvesens se do rozpočtu nedostal, kromě dvou plánovaných PPP (rv. 555 Sotrasambandet a E10/rv. 83/rv. 85 Tjeldsund – Gullesfjordbotn – Langvassbukt). Rozpočet však předpokládá, že Vegvesens může na několika úsecích stále provádět menší plánovaná vylepšení. Projekty, které již byly zahájeny nebo jsou ve fázi výstavby, budou nadále financovány. Rozpočet na údržbu silnic ve vlastnictví státu byl mírně navýšen.

Rozpočet a portfolio Nye Veier zůstávají stejné.

Z fóra skyscrapercity:
  • Roads that are planned to/will open in 2022:
    *E134 south of Mælefjelltunnelen (upgrade, new alignment)
    *E16 Kvamskleiva (upgrade, rock slide protection + widening to yellow centre line)
    *E16 Turtnes - Øye (upgrade/widening to yellow centre line)
    *E39 Grauthelleren - Døle bru (motorway)
    *E39 Svegatjørn - Rådal (motorway)
    *Rv. 4 Jaren - Amundrud (upgrade/widening, central crash barrier)
    *Rv. 41 Gauslå kleiver (upgrade, new alignment, widening to yellow centre line)
    *Rv. 5 Kjøsnesfjorden (tunnel, rock slide protection)
    *Rv. 9 Hartevatn - Badstogdalen (upgrade/widening to yellow centre line)
    *Rv. 9 Rotemo - Lunden (upgrade/widening to yellow centre line)

    Roads where construction will start in 2023:
    *E18/E39 Gartnerløkka - Kolsdalen (main contract) (new main road, interchanges, other infrastructure)
    *E10/rv. 83/rv. 85 Tjeldsund - Gullesfjordbotn - Langvassbukt (PPP) (upgrade, widening, new alignment)
    *E6 Berkåk - Vindåsliene (mainly motorway)
    *E6 Storhove - Øyer (half motorway, half upgrade/widening of current road)
    *E6 Sørelva - Borkamo (upgrade/widening to yellow centre line)
    *Rv. 555 Sotrasambandet, Storavatnet - Kolltveit (PPP) (bridge replacement, motorway, local road system)

    Possibly also:
    *E136 new road through/past Veblungsnes and/or possibly new road/upgrade Flatmark - Monge - Marstein
    *Rv. 70 replacement of old/narrow bridges (Fale and Romfo bridges)?
    *Rv. 80 widening/upgrade of Sandvika - Sagelva and/or new access to Bodø airport
    *Rv. 94 widening/upgrade of Akkarfjord - Jansvannet and/or Mollstrand - Grøtnes
    *Rv. 13 rock slide protection and widening of certain sections

    Roads that are planned to/will open in 2023:
    *E136 Jora bru (bridge replacement, local roads)
    *E39 Lønset - Hjelset (2+1 expressway/motortrafikkvei)
    *E39 Myrmel - Lunde (upgrade, new alignment, widening to yellow centre line)
    *E69 Skarvbergtunnelen (upgrade, rock slide/avalanche protection + widening to yellow centre line)
    *Rv. 3 Elverhøybrua (bridge replacement, local roads)
    *Rv. 4 Roa - Gran (motorway)
    *Rv. 41 Treungen - Stråndrak (upgrade/widening to yellow centre line)
    *Rv. 706 Nydalsbrua (bridge replacement + new local road system)

    Roads that are planned to/will open in 2024:
    *E39 Betna - Hestnes (upgrade, widening, new alignment)
    *E6 Fjerdingen - Grøndalselv (upgrade/widening to yellow centre line)
    *E6 Kvænangsfjellet (new alignment, avalanche protection)
    *E6 Ranheim - Reitan (motorway)
    *E6 Reitan - Hommelvik (motorway)
    *Rv. 3 Tunna bru (bridge replacement, new alignment)

    Roads that are planned to/will open in 2025:
    *E16 Bjørum - Skaret (motorway)
    *E18 Langangen - Rugtvedt (motorway)
    *E39 Herdal - Røyskår (motorway)
    *E6 Hommelvik - Værnes (motorway)
    *E6 Svenningelv - Lien (upgrade, widening, new alignment)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Nye Veier zveřejnila zprávy, které COWI vytvořila jako předběžný projekt pro E18 Grimstad - Arendal, včetně zprávy týkající se budoucího silničního standardu. Zpráva doporučila šířku 23 metrů mezi novou E18 u Harebakken na východě a Nedenes a mezi Grimstadporten (krátký tunel) a Øygardsdalen na západě. Doporučuje se, aby střední část byla široká 21 metrů.

Z Harebakkenu a směrem na západ asi 5 km bude rychlost omezena na 110 km/h, zbytek silnice bude mít rychlost 100 km/h. Celá silnice bude dálnice.

Přesto, pokud se Nye Veier brzy nerozhodne stanovit priority jinak, bude tento projekt jedním z posledních úseků E18, který bude dokončen.

trasa: https://www.nyeveier.no/media/pq4jab55/ ... format=jpg

:arrow: Skvělá fotka mostu E39 Trysfjord západně od Kristiansandu, který má být otevřen pro provoz za pár týdnů.
https://i.imgur.com/et1IRRc.jpg
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozpočet státu, o kterém jsem psal o 2 příspěvky výše ještě doplním o dopravní rozpočet 2023:

Norská vláda navrhuje navýšení rozpočtu na dopravu na rok 2023. Navrhovaný rozpočet na rok 2023 je 7,7 miliardy eur, což představuje nárůst o 159 milionů eur. To však také představuje pokles o 243,5 milionů EUR dostupných finančních prostředků na silniční práce v Norsku. :idea:

Řada silničních projektů plánovaných norskou správou veřejných komunikací (Statens Vegvesen) bude nyní v důsledku toho zpožděna. Mezi projekty, které budou nyní pozastaveny, patří Oslo Fiord Tunnel Link, úseky Røldal do Seljestadu a Røldal do Seljestad na trase E134 a úsek Megården do Mørsvikbotn na trase E6.

Statens Vegvesen však zahájí práce na projektu E10/RV88 Hålogalandsveien a RV555 Sotrasambandet Sotra Link, stejně jako na 30 dalších projektech. :ok:

Průzkum, který provedl Norstat pro norské sdružení motorových vozidel NAF, mezitím zdůrazňuje obavy Norů ohledně úrovně údržby silnic. Podle průzkumu si 46 % dotázaných nemyslí, že norské silnice jsou řádně udržovány, zatímco pouze 30 % si myslí, že práce na údržbě silnic v zemi jsou dostatečné. Odhad společnosti NAF naznačuje, že v Norsku jsou nevyřízené práce na údržbě silnic, které stojí přibližně 9,58 miliardy EUR.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dále, za pár dnů se do provozu odevzdá dálnice E39 jižně od Bergenu. Je to 18 km na jih do Os, většinou v tunelech. Lysehorntunnel s délkou 9,2 km je nejdelší, Råtunnel také zahrnuje podzemní rozštěp na Rv. 580 na letiště.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

V 08/2022 jsem psal o zřícení mostu v Tretten. (lze snadno dohledat, je to zvýrazněné, zachyceno fotkama atd. v návaznosti na to další informace k jiným dřevěným mostům z preventivních důvodů)

Dočasný most pro Tretten v Norsku

Norská správa veřejných komunikací instalovala dočasné mosty poté, co po zřícení Trettenova mostu uzavřela 14 dřevěných konstrukcí.

Obrázek

Bylo uděleno schválení pro stavbu dočasného mostu v Trettenu v norském údolí Gudbrandsdalen, který nahradí dřevěný most, který se zřítil v srpnu.

Most, asi 148 m dlouhý a 10 m široký, překračoval řeku Gudbrandsdalslaagen u vesnice Tretten.

Dočasný most v Trettenu zůstane na místě, dokud nebude dokončen trvalý, pravděpodobně mezi lety 2026 a 2030. Místní obyvatelé v Trettenu protestovali, aby dali najevo svou nespokojenost, že proces byl zdržen, částečně kvůli předpisům o ochraně přírody. Očekává se, že práce na provizorním mostě budou dokončeny do poloviny dubna 2023.

Norská správa veřejných komunikací instalovala provizorní mosty poté, co uzavřela 14 dřevěných konstrukcí po zřícení mostu Tretten Bridge u Lillehammeru. Most byl otevřen v roce 2012.

Podle zpráv norských médií se Trettenův most rozlomil na dvě části a zřítil se do řeky a uvízl dvě vozidla a jejich cestující. Ranní nehoda 15. srpna si nevyžádala žádné oběti ani zranění. Most se zřítil kolem 7:30 a vrtulník pomohl vyprostit řidiče kamionu, zatímco řidiči osobního auta v ponořené části vozovky se podařilo vyprostit.

Most – dva pruhy s chodníkem pro pěší – spojoval E6 a okresní silnici 254 v obci Øyer, severně od Lillehammeru. E6 je hlavní norská severojižní dálnice, zatímco okresní silnice je místní silnice, která sleduje podobnou trasu a používá se jako obchvat, když je E6 přetížená nebo uzavřená.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: Ještě 2.11. byl proražena jižní roura 800m dlouhého tunelu Bukkesteinshøgdatunnelen na nové E16 Bjørum - Skaret. Proražení severní roury bylo dosaženo 12.10.

https://www.vegvesen.no/nn/vegprosjekt/ ... atunnelen/

Obrázek

:arrow: Dne 9.11. byl do provozu uveden 8,6 km dlouhý tunel Kjøsnes na Riksvei 5 u Skei. Tento tunel začal svůj život v roce 2009, kdy byl pro provoz otevřen 2,6 km dlouhý tunel Støylsnes. Zřejmě velmi rychle po otevření usoudili, že projekt byl rozsahově příliš omezený, a rozhodli se rozšířit průměr tunelu (8,5 m na 9,5 m) a také jej prodloužit o 6 kilometrů jako projekt protilavinové ochrany.

poloha na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=61. ... 414/6.5515

tohle se "tunelovalo": https://live.staticflickr.com/8387/2898 ... 5d94_b.jpg

Obrázek

:arrow: Dne 18.11. bude do provozu odevzdaná modernizována 5,4 km E16 východně od Vangu (region Valdres). Jeho součástí je 1,8 km dlouhý tunel, který byl vyražen a vybaven za 2 roky.

poloha na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=61. ... 506/8.6601

https://www.veier24.no/artikler/ny-e16- ... ber/523437

:arrow: E 39 Kristiansand–Døle bru

Webová stránka s 360˚ fotografiemi z dronů byla dnes aktualizována. Silnice je prakticky hotová a má být otevřena někdy v listopadu, i když zatím není potvrzeno datum.

https://pano.afgruppen.no/e39km/2022/

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

pokračování osudu norských dřevěných mostů

:arrow: Norský most Blakkesrud zůstane uzavřen (nad E6, SV od Oslo)

Dřevěný most, který prošel kontrolou, je jedním z asi tuctu dřevěných mostů uzavřených po zřícení Trettenova mostu v srpnu.

Obrázek
150 m dlouhý a 10 m široký Tretten Bridge – jen deset let starý – se rozlomil na dvě části, zřítil se do řeky a uvízl dvě vozidla a jejich cestující (obrázek poskytl Statens Vegvesen)

Podle Statens Vegvesen, norské správy veřejných komunikací, zůstane most Blakkesrud přes dálnici E6 v Eidsvollu uzavřen, dokud nebudou provedeny úpravy.

Dřevěný most prošel kontrolou s nezávislou analýzou nálezů, podobně jako prohlídky mnoha jiných dřevěných mostů, které byly uzavřeny po zřícení Trettenova mostu v srpnu.

Most Blakkesrud byl otevřen v roce 2011 a je vyroben ze dřeva ze Švédska. Má palubu z lepeného lamelového dřeva, jak je uvedeno v odborném článku Klasifikace vytékání kreosotu z dřevěných mostů, publikovaném v březnu 2017. Lepené vrstvené dřevo, často nazývané lepené dřevo, je konstrukční dřevěný výrobek, který lze vyrobit do mnoha tvarů a velikosti, včetně zakřivených tvarů. Spoje se obvykle provádějí pomocí šroubů nebo ocelových hmoždinek a ocelových desek.

Most Blakkesrud je jedním z několika dřevěných mostů v Norsku, které jsou stále uzavřeny po zřícení mostu v Trettenu v srpnu. 150 m dlouhá a 10 m široká stavba Tretten poblíž Lillehammeru - jen deset let stará - se rozlomila na dvě části, zřítila se do řeky a uvízla na dvou vozidlech a jejich cestujících. Při ranní nehodě 15. srpna nedošlo k žádné oběti ani zranění, ale jeden řidič byl letecky transportován do bezpečí.

Inspekce mostů provedla švédská správa silnic jménem norského úřadu. Podle norských médií zbývají tři další dřevěné mosty z celkových 14, které ještě zbývá analyzovat; dva lesní dřevěné mosty v Eidsvoll a most přes E6 v obci Grane.

V říjnu norská správa veřejných komunikací uvedla, že je třeba provést zpevnění mostu Flisa, jednoho ze 14 dřevěných mostů, které byly nedávno uzavřeny z bezpečnostních důvodů. Příhradový most o délce 196 m o třech polích překračuje řeku Glomma ve městě Flisa na jihovýchodě Norska. Byl otevřen v roce 2003 a je největším moderním dřevěným mostem na světě postaveným pro automobilovou dopravu. Spolu s dalšími 13 dřevěnými mosty byl však uzavřen v srpnu den poté, co se Trettenův most zřítil.

Obrázek
Most Blakkesrud, který protíná E6 v obci Eidsvoll, musí být opraven, než bude moci být znovu otevřen.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemeld ... d=17946754

:arrow: Třeba ještě v 2020 se ohlásila výstavba 1,3 km dlouhého dřevěného dálničního mostu: https://www.globalconstructionreview.co ... made-wood/

Mjøsa, největší norské jezero a zároveň jedno z nejhlubších v celé Evropě, se nachází v jižní části země a asi 100 km severně od hlavního města Osla.

O tomto úseku více zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 51#p260851
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dále, aby toho nebylo v tom předchozím příspěvku mnoho. O již 2 příspěvky zpátky jsem psal o tom, že je ukončená výstavba E 39 Kristiansand–Døle bru.

Dne 24.11. se do provozu odevzdal 19 km dlouhý úsek E39 mezi Kristiansand-West a Mandal-East v jižním Norsku. Je to jeden z nejdelších samostatných dálničních otvorů v norské historii. Nová dálnice byla postavena se čtyřmi jízdními pruhy a rychlostí 110 km/h. Obsahuje Trysfjordský most, což je velmi velký betonový, konzolový skříňový most (hlavní rozpětí 260 m) a 4 055 metrů dlouhý tunel Søgne.

trasa na mapě: https://i.imgur.com/JMDnDrH.jpg

https://www.nyeveier.no/nyheter/nyheter ... r-trafikk/
1.JPG
1.JPG (166.49 KiB) Zobrazeno 3182 x
b.JPG
b.JPG (186.85 KiB) Zobrazeno 3182 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Norsko zadalo do tendru modernizaci tunelu Glaskar (Glaskartunnelen). Jde o tunel poblíž Åsane, které se nachází severně od Bergenu.

Cílem modernizace je aktualizace elektrických a mechanických systémů, bezpečnostních opatření a technologie řízení dopravy. Součástí prací budou i další vrtání a odstřely, nové odvodnění a práce na zajištění skalních stěn.

Jedná se o 2- rourový tunel, 592m a 580m, kterým denně projíždí 45 tis. vozidel. Je na silnicích Europavei 39 u uzlu s Europavei 16.

V provozu jsou od 1985 a 1990.

POLOHA
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

PORR přidal video: E16 Eggemoen - Randselva Bridge: E16 mezi Eggemoen a Åsbygda, který je součástí mezinárodní E-silniční sítě. Jedním z důležitých úseků silnice byl 634 m dlouhý most přes Randselvu. PORR to postavil zcela digitálními prostředky. Most Randselva je považován za jeden z nejinovativnější projekty BIM infrastruktury roku 2020 a je nejdelším mostem na světě postaveným výhradně na bázi BIM.

Tady jsem se o tom zmínil, je to 3. zpráva v tom příspěvku: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 21#p246921

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dne 20.12. se do provozu odevzdal modernizovaný úsek na Rv. 4 Sandvold - Amundrud.

úsek na mapě: https://www.openstreetmap.org/direction ... 18/10.5632
foto: https://img.gfx.no/2750/2750148/221117_Rv4_003.jpg

Nová silnice je připravena sedm měsíců před plánovaným termínem a zdá se, že cena bude nižší, než se původně očekávalo. Rozšíření 3,8 km třípruhové silnice s několika stavbami. Náklady: 128 mil. NOK.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Stavba E6 jako 43kilometrové dálnice v regionu Lillehammer se změnila v obří fiasko.

Bylo plánováno postavit ji na základě tří samostatných smluv:

* Moelv - Roterud: smlouva s Rizzani de Eccher zrušena v roce 2021 kvůli nejistotám ohledně překročení nákladů na částečný dřevěný dálniční most přes jezero Mjøsa.
* Roterud - Storhove: uděleno v roce 2020 AF Gruppen, stavba měla začít nyní, ale nyní je odložena na neurčito kvůli ekologickým problémům s mostem přes řeku Lågen.
* Storhove - Øyer: podpis smlouvy s OHL v roce 2021 byl na poslední chvíli zrušen kvůli překročení nákladů

https://www.nyeveier.no/nyheter/nyheter ... stemt-tid/

Nyní se musíme znovu podívat na portfolio připravovaných staveb. Nye Veier má projekty, které jsou zralé na rozvoj. S rozhodnutím Norské agentury pro životní prostředí, které se týká E6 Roterud - Storhove, je přirozenou úvahou urychlit zahájení dalších projektů připravených na vývoj v portfoliu Nye Veier, říká ředitel vývoje Espen Almlid.

:arrow: Nye Veier a smart silnice: https://www.nyeveier.no/smart-firefelt/ Užší a smart znamená možnost stavět delší silnice. Máme li se někam dostat, tak se musí postavit silnice. Délka je na úkor parametrů. Inteligentní silnice umožňují šetřit na šířce.

:arrow: Nye Veier a úseky již v provozu: https://www.nyeveier.no/veiprosjekter-s ... -er-apnet/ Od roku 2016 již skoro 120 km.

Nye Veier byla založená s cílem urychlit koncept rozvoje "Lepších silnic". Neustále se zvedá její projektové portfolio. :idea:

psáno v 03/2016: V Norsku vznikla v roce 2015 nějaká nová silniční organizace, která se má starat o nových 530 km hlavních státních silnic/dálnic s rozpočtem na projekty až 130 mld. NOK. Plně funkční má být v roce 2016.
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Video k projektu Molde - Ålesund (Romsdalsfjord Tunnel & Julsund Bridge, což bude jeden z největších visutých mostů v Evropě).

v angličtině:


projekt: https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/e ... sundmolde/ (aktualizace k 03/2022)
a tady je k tomu informační brožurka z poloviny 2021: https://www.vegvesen.no/globalassets/ve ... -molde.pdf

Projekt zahrnuje 75 km nových dálnic, doba jízdy mezi Molde - Ålesund zkrácená o 1 hodinu. Dokončení v roce 2030 pokud bude dodržen dopravní investiční plán. Náklady se odhadují na 24,4 mld. NOK, z toho 1/5 se pokryje mýtem.

Více v té brožurce, která je rovněž v angličtině.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaný projekt v tématu

:arrow: Nye Veier chce v 12/2023 otevřít nový tunelový úsek E6 Kvænangsfjellet. Tedy 9 měsíců před termínem. Být to na Slovensku nebo v Severní Makedonii, tak to sem ani nedávám, protože by to nebylo důvěryhodné a ještě 6x by se to posunulo. Je to soustava dvou tunelů a nové silnice v nové trase s parametrama, které zajistí minimální dobu uzavírek během kruté zimy, která tady vládne.

https://www.bygg.no/e-6-kvaenangsfjelle ... /1515514!/

Poloha úseku je tady: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 85#p179685
  • V červnu 2019 ministerstvo dopravy přidalo úsek E6 Kvænangsfjellet v Troms a Finnmark do Nye Veier. 25 km dlouhý horský průsmyk, o který se dělí obce Nordreisa a Kvænangen v Troms a Finnmark, je v zimě často uzavřen kvůli riziku lavin a silného větru vytvářejícího navátý sníh. Špatné počasí s navátým sněhem, špatnou viditelností a nebezpečím lavin znamená, že silnice může být každou zimu uzavřena až 80krát. E6 Kvænangsfjellet je jediná silnice mezi Troms a Finnmark a zbytkem země. Jediná alternativní objížďka je mnohonásobně delší přes Finsko. Na základě toho Nye Veier upřednostnil E6 Kvænangsfjellet pro vývoj.
https://www.nyeveier.no/prosjekter/e6-n ... gsfjellet/



Dále:

:arrow: Správa silnic odkládá část západního koridoru E18 – navýšení nákladů o tři miliardy. Plánování druhé etapy západního koridoru E18 se zpozdí až o jeden rok. Důvodem je navýšení nákladů o tři miliardy. Pro projekt E18 Ramstadsletta-Nesbru byl vybrán koncept B. Švédská správa silnic chce nyní využít více času k optimalizaci projektu a převzetí kontroly nad náklady projektu.

https://www.bygg.no/vegvesenet-utsetter ... /1516566!/
https://www.tungt.no/article/view/89125 ... korridoren

Obrázek
  • O tři miliardy dražší

    Nový odhad nákladů na trasu pro E18 Ramstadsletta-Nesbru, který byl proveden v listopadu 2022, ukazuje nárůst nákladů o přibližně tři miliardy NOK ve srovnání s předchozími odhady z listopadu 2021.

    Existuje několik důvodů pro zvýšené náklady na projekt, vysvětluje Norská správa silnic.

    Zvýšené jednotkové ceny na trhu, podhodnocené náklady na vývojáře a příliš nízká rezerva na nejistotu v předchozích odhadech nákladů jsou některé z nejdůležitějších faktorů.

    Snížené prostředky plánu v roce 2023

    Norská správa veřejných komunikací také obdržela snížený rozpočet na plánování v roce 2023. To znamená, že projekt E18 Ramstadsletta-Nesbru si bude muset v běžném roce vystačit s menšími prostředky na plánování, než se dříve odhadovalo.
K rozpočtu ´23: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 51#p262151
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Americké letectvo poprvé v Evropě ukázalo, asi před 10-15 dny, jak bude nepřítele bombardovat řízenými střelami svrženými z nákladního letadla. Nepřítelem se míní Rusko, které hrozí rozšířením konfliktu na území členského státu NATO.

Na naší straně oceánu otestovala Amerika systém Rapid Dragon, ve kterém jsou paletové rakety odpalovány ze zadní části nákladního letadla. Letadlo pro speciální operace MC-130J Commando II amerického letectva vypustilo nad polární kruh AGM-158B Joint-Surface Standoff Missile Extended Range Missile neboli JASSM-ER v Norsku. Je to první demonstrace v Evropě a funguje tak, že padákem shazuje klec s raketami. Když se stabilizuje, otevře se a střely letí směrem k cíli v dálce. Norské testování se shodovalo se cvičeními v Polsku a Rumunsku, vše součástí programu Atreus amerického evropského velení, jehož cílem je rozšířit vojenské možnosti pro spojence.

Tato demonstrace síly a cvičení slouží výhradně jako odstrašení, v dnešní době pro Moskvu, co se stane, pokud se konflikt rozšíří dál.

Dean Evans, programový manažer Rapid Dragon, řekl, že test byl úspěšný a poznamenal, že od konceptu na papíře k živému testu byla doba za něco málo přes dva roky.

Velení NATO a Pentagonu se shoduje na tom, že je nevyhnutní již být provokativní, ale nikoliv eskalující. Tím se tato záležitost dostává na dosah Ruska a výhradně na území NATO, Norsko, Polsko a Rumunsko. Je to součást elementární snahy západu o odstrašení RF s cílem odradit ruskou agresi a expanzivní chování tím, že se předvedou vylepšené schopnosti našich spojenců – řekl podplukovník Lawrence Melnicoff z Velitelství evropských speciálních operací.
  • Vybavení nákladních bojových letounů odstrašujícími zbraněmi naskládanými na paletách a připravenými k hromadnému vypuštění na nepřátelské pozice ze vzduchu je mnohem levnější varianta než zprovoznění nových bombardérů ve vzduchu, což z konceptu Rapid Dragon dělá ještě atraktivnější variantu. Samotný systém Rapid Dragon je modulární, což znamená, že rakety mohou být paletizovány ve skupinách po šesti nebo devíti v závislosti na typu transportního letadla, na které jsou nakládány. Když je krabice otočena vertikálně, vypustí projektil JASSM-ER směrem dolů. Během několika sekund se křídla a ocas střely otevřou a motor se zapne a zanechá za sebou stopu. Delší video testu vydané Pentagonem ukázalo, že řízená střela putovala nad mořem asi 2 minuty před detonací.
"Takové operace souvisejí s plánováním nejhoršího možného scénáře v případě, že Rusko zaútočí na spojenecká vojenská centra v Evropě," objasňují velitelé.

"V takovém případě nebude NATO na takový scénář již jen přihlížet a nebude to rozhodování se jestli něco poslat nebo neposlat". Naplní se slova a varování čelních představitelů, že rozšíření na území člena NATO zajistí okamžitou, tvrdou a masivní reakci aliance.

https://www.youtube.com/watch?v=pLDjWW98cFY
  • Největší hodnota AFSOC pro společné síly, stejně jako spojence a partnery, je, když najdeme nekonvenční způsoby, jak dodat leteckou sílu. Budoucnost bude jiná, než jakou jsme zažili v posledních 20 letech, dodávají zdroje blízké Norsku.
Samotné Norsko prudce zvedá výdaje na obranu. Rozpočet se proti roku 2022 zvedl o 10% na v propočtu 7,2 mld. USD. Ruská agrese na Ukrajině, 200 km sdílená hranice s Ruskem v Arktidě a ohrožení evropské bezpečnosti a s tím spjaté závazky a investice Norska nutí Norsko přizpůsobit svojí politiku rychle novým skutečnostem. Část rozpočtu zaplatí UA armádní vybavení. Dle Norska jednoduše Ukrajina nesmí padnout. Jakékoliv posílení Ruska nebo zisky Ruska budou znamenat rozšíření jeho apetitu. Mimo toho, že Ukrajina se má právo bránit. Původní plán pro armádu byl pro letošní rok ve výši 8 mld. USD, tento plán je z roku 2018 a tedy zaostává, ale na druhou stranu se zvedá rychleji. Na kapitálové investice směruje 40% rozpočtu. Očekává se, že norské ministerstvo obrany obstará víceúčelové stíhací letouny, pátrací a záchranné vrtulníky, obrněná vozidla, hlavní bojové tanky, kybernetickou bezpečnost, společný úderný raketový systém (JSM) a ponorky. Armáda je jen jedna ze dvou položek norské bezpečnosti. Na vnitřní ochranu jdou další miliardy: boj s terorismem a počítačovou kriminalitou.

Norsko mj zajišťuje letecký dohled nad Dálným severem. Má základnu i na islandském Keflaviku. Má tam umístněné třeba špičkové letouny F-35. Tyto stroje má i u sebe v Ørlandu. Rovněž létá do německého Uede. Norsko plní celou paletu leteckých misí pro sever Evropy a NATO. Ačkoliv je to relativně malá země, tak na to disponuje rozlohou a ekonomikou. Geografie Islandu činí zemi klíčového spojence NATO v určité pozici. Tyto pravidelné rotace na Islandu poskytují zemím NATO příležitost trénovat za všech existujících povětrnostních podmínek. Norsko ve spolupráci s Islandskou pobřežní stráží prokáže význam dohledu a suverenity ve vzdušném prostoru NATO.

Rusko drží na severní hranici s Norskem rozsáhlé divize na pokrytí ochrany Murmansku a základen níže, kde jsou mj. hlavní sila jaderných odstrašujících sil RF. V této situaci je ohlášený zájem o vstup do NATO ze strany Finska pro rudě smýšlající Rusko opravdu noční morou.
  • Každý, kdo si kdekoliv ve světě myslí, že USA nedisponují něčím novým a lepším ve svém vybavení, tak je na velkém omylu. Lze se stáhnout z některých území, ale co nelze - je nechat spojence bez pomoci. To nikdy neuděláme a měl by si to každý, kdo se rozhodne použít vojenskou sílu na naše spojence uvědomit dříve, než bude pozdě; jako doplňující reakce vojáků na prezidenta Bidena několik měsíců zpátky. Od té doby bylo přesunuto na území Evropy a ke členům NATO resp. spojencům USA i do Asie mnoho vojáků a techniky na masivní cvičení. Doba, ve které cvičení nebudou je u konce. A platí to pro všechny kdekoliv na světě. (tím se myslel i režim v KLDR)
Válka na Ukrajině je největším důvodem, pro který byl snížený dopravní silniční rozpočet pro letošní rok. Ačkoliv když se podíváme o dekády zpátky, tak jsou ty dopravní investice v ohromujících částkách.

Nesmíme zapomínat na geostrategickou polohu Norska ve smyslu dodavatele energetických surovín pro zbytek Evropy. :idea: V této souvislosti doplňují informaci: EU a NATO se dohodly na vzájemně intenzivnější ochraně kritické infrastruktury.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32023H0120(01)&from=EN

V tomto ohledu a v dalších doplněních je tady přesah EU do Norska. A mj. Norsko již koncem 2022 přijalo nová pravidla pro účast své armády na ochranu důležitých logistických uzlů, silnic, letišť, přístavů a zařízení pro těžbu a zpracování surovin. Logicky je hospodářská základna v případě pokusů o rozšíření konfliktu na 1. místě cílů. Předtím to mohou být "jen" sabotáže, tedy akce menšího rozsahu. I proto je důležité dát najevo větší dopady, které třeba Norsko uskuteční.

Nezbývá, než doufat, že to je a bude i nadále tak jak za SV, jen napínání svalů ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

A ještě 1 informace, kterou pravidelně uvádím. Posledně k 02/2022 a můžeme se podívat i na 2020:
  • Fond Global (ropní fond státu; fondy jsou oficiálně 2): v roce 2020 dosáhl hodnoty 10 400 mld. NOK

    Nyní je jeho hodnota již 11 927 mld. NOK a to navzdory fakt, že se z něj již čerpají zdroje pro vykrývání "komplikací" spjatých s pandemii COVID-19.
Nyní, k 01/2023 je jeho hodnota již 13 128 mld. NOK. https://www.nbim.no/
Tato částka dnes odpovídá asi 1335 mld. USD.
Vládní dluh je kolem 43% HDP. (1/7 hodnoty fondu)

Norsko z něj čerpalo historicky peníze, když usoudilo, že pohled že to mají být zdroje na další časy není správný v době, ve které celá společnost ekonomicky trpěla a přitom se na bohatství dnes maximálně podílí. Čerpání prostředků bylo limitováno.

Norsko investovalo do mnoha společností světa, počítá se mezi největší investory do mnoha "politik" a mj. díky dalším aktivitám patří mezi největší donory rozvojového světa v propočtu na obyvatele a stejně tak financuje největší rekonstrukční akce na historických památkách. Nic z toho by činit nemuselo.

Rozhodně zde nemusí řešit problémy s výkyvem cen ropy a plynu jak mnoho jiných států, které z toho žijí pro dnešek a nemyslí na zítřek. A ani veškeré dopravní, sociální a armádní výdaje nesnižují norské příjmy do budoucna, ale naopak je chrání a zvedají. Vládní odvody z minulosti tvorí zlomek dnešní hodnoty. Další podobně bohaté a smýšlející země nalezneme až v prostoru Zálivu; ale ne všechny.

Osobně jsem zvědav na progres projektu Sotra (sledovaný projekt v tématu); http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 51#p262151
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Zakázka na další etapu projektu výstavby mega tunelu v Norsku se uděluje. Implenia/Stangeland postaví další 18,5 km dlouhý úsek tunelu Rogfast.

Balíček prací byl oceněn norskou správou veřejných komunikací (Statens Vegvesen). Úsek propojí Randaberg a Bokn. Projekt Rogfast zahrnuje výstavbu téměř 27 km tunelů a má zkrátit dobu potřebnou k jízdě mezi Stavangerem a Bergenem.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

E6 kolem Lillehammeru bude postavena podle plánu Nye Veier, ale s některými kompenzačními opatřeními ohledně přírody v oblasti. (přepracování záměru)

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/o ... id2962775/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Norská správa veřejných komunikací (Statens Vegvesen) udělila zakázku ve výši 12,67 milionu EUR společnosti HAB Construction na renovaci tunelů E18 jihozápadně od Osla.

Podle agentury bylo mnoho městských tunelů v posledních několika letech modernizováno. Práce začnou letos v létě na tunelech Bygdøylokket a Sjølystlokket na evropské silnici 18.

Pro práci, která bude zahrnovat protipovodňovou ochranu, byla vybrána společnost HAB nad dodavatelem Isachsen Anlegg. HAB a Statens Vegvesen nyní vstoupí do diskuse o podrobnostech práce, řekla Elin Hermanstad Havik, projektová manažerka norské správy veřejných komunikací.

Oba tunely jsou ražené konstrukce. Bygdøylokket byl postaven v roce 1959 a přestavěn v roce 2001, zatímco 167 m dlouhý Sjølystlokkett byl otevřen ve své současné podobě v roce 2003.

Práce zahrnují modernizaci systému dešťové vody, obnovu okapů a žlabů, výměnu osvětlení a realizaci dopravně bezpečnostních opatření.

Evropská cesta E18 o délce 1890 km vede z Craigavonu v Severním Irsku do Petrohradu v Rusku a prochází Skotskem, Anglií, Norskem, Švédskem a Finskem. Norsko má asi 415 km E18, z toho polovina je dálnice.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“