Dálnice před rokem '89

Články a úryvky k historii nejen českých silnic a dálnic
Fox Mulder
Příspěvky: 749
Registrován: 15.3.2009 1:28:45
Bydliště: Most

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od Fox Mulder »

martini píše:HDP ČR v roce 2008 3706 mld Kč. Rozpočet SFDI na 2008 - skutečné čerpání cca 100 mld Kč. Z toho plyne, že na výstavbu jde cca 2,7 % HDP ČR. Ale v těch 100 mld jsou zahrnuty i zdroje OPD, úvěry EIB atd.
OK, díky. ;)

Teď už jen vědět kolik to tedy bylo tenkrát před rokem 1989. Předpokládám, že o dost méně..
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od Lenny »

Fox Mulder píše:
martini píše:HDP ČR v roce 2008 3706 mld Kč. Rozpočet SFDI na 2008 - skutečné čerpání cca 100 mld Kč. Z toho plyne, že na výstavbu jde cca 2,7 % HDP ČR. Ale v těch 100 mld jsou zahrnuty i zdroje OPD, úvěry EIB atd.
OK, díky. ;)

Teď už jen vědět kolik to tedy bylo tenkrát před rokem 1989. Předpokládám, že o dost méně..
Za prvé tehdy byla jiná metodika výpočtu HDP, takže to je jako srovnávat hrušky s jablkami.

Za druhé někde jsem viděl srovnání financí na výstavbu dálnic a silnic s rokem 89 a 90 ve stálých cenách do roku 2005 a stále se to pohybovalo zhruba na stejné úrovni. Byly tam výkyvy v roce 1997 a 2001, ale průměr byl stejný.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Fox Mulder
Příspěvky: 749
Registrován: 15.3.2009 1:28:45
Bydliště: Most

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od Fox Mulder »

Lenny píše:
Fox Mulder píše:Teď už jen vědět kolik to tedy bylo tenkrát před rokem 1989. Předpokládám, že o dost méně..
Za prvé tehdy byla jiná metodika výpočtu HDP, takže to je jako srovnávat hrušky s jablkami.

Za druhé někde jsem viděl srovnání financí na výstavbu dálnic a silnic s rokem 89 a 90 ve stálých cenách do roku 2005 a stále se to pohybovalo zhruba na stejné úrovni. Byly tam výkyvy v roce 1997 a 2001, ale průměr byl stejný.
Aha, to jsem nevěděl.. Díky. ;)
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od Diaľničiar »

Jenom pro spřesnění: pokud vím, tek SFDI nefinancuje jenom výstavbu dálnic a mně jde pouze o toto číslo ... jestli je to nad 1% HDP, tak České republice gratuluji ... i tak by mně ale zajímalo, kolik alespoň v konkrétních číslách to bylo od 19?? do 1989 ročně :?:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od jonáš »

No zajímavější ukazatel by třeba byl počet otevřených dálničních a erkových km za rok, i když to má drobný zpoždění za financovánim. Jsem se chystal něco takovýho z dostupných údajů zpracovat (vlastně stačí tu tabulku na konci monografie přetáhnout do excelu a nezapomenout na erka) ale třeba to někdo zvládne dřív ;)
pavel.hrdina
Autor
Příspěvky: 591
Registrován: 25.2.2009 22:39:09
Bydliště: D1 - km 190,45
Kontaktovat uživatele:

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od pavel.hrdina »

jonáš píše:No zajímavější ukazatel by třeba byl počet otevřených dálničních a erkových km za rok, i když to má drobný zpoždění za financovánim. Jsem se chystal něco takovýho z dostupných údajů zpracovat (vlastně stačí tu tabulku na konci monografie přetáhnout do excelu a nezapomenout na erka) ale třeba to někdo zvládne dřív ;)
Vsiml jste si nekdy na titulni strance v casti "Souhrnné informace" hned prvniho radku s textem "Aktuální délka sítě dálnic a rychlostních silnic je 1 055 km"?

Ukazuje to na stranku http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/data.htm ktera je HTML vystupem z Excelu a mela by obsahovat udaje po kterych touzite ;-)
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od jonáš »

Tak to jsem si nevšim, díky .. no, počítejte s tim, že málokdo bude celej web prolejzat systematicky ;)
Takže první jasnej vrchol je období 1977-1980, cca 60 km D+R ročně, obsahující dva vrcholy 70,9 a 78 km. To se pak dlouho nedařilo zopakovat, v roce 1997 jsme se těsně dotáhli se 70,6 km a v roce 2006 slavnostně překonali se 79 km .. nedá se rozhodně říct, že by to bolševik stavěl nějak pomaleji. Což je zjištění zajímavý, avšak ne překvapivý 8-)
pavel.hrdina
Autor
Příspěvky: 591
Registrován: 25.2.2009 22:39:09
Bydliště: D1 - km 190,45
Kontaktovat uživatele:

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od pavel.hrdina »

jonáš píše:Tak to jsem si nevšim, díky .. no, počítejte s tim, že málokdo bude celej web prolejzat systematicky ;)
Neni zac. S tim, ze si toho vsimne kazdej, ani nepocitam. Proto jsem se ptal ;-)
jonáš píše:nedá se rozhodně říct, že by to bolševik stavěl nějak pomaleji. Což je zjištění zajímavý, avšak ne překvapivý 8-)
Tak on "bolsevik" resil trosku jiny potize nez ty ktere v soucasnosti zpusobuji nejvetsi problemy. Tehda nebyla kapacita (predevsim financni, ale nejspis i stavebni), dneska zase neni vule (byrokracie, "ekologie" atd.) a s tema penezma to v poslednim roce taky neni buhvico.
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od martin »

Pokud v současné době k těm dálnicím a rychlostkám přičteme ještě obyč silnice, železnici a MHD, tak bude jasný hned, kdy se toho postaví víc.
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od mapman »

martin píše:Pokud v současné době k těm dálnicím a rychlostkám přičteme ještě obyč silnice, železnici a MHD, tak bude jasný hned, kdy se toho postaví víc.

No možná tak u té železnice, dálnic se stavělo srovnatelně, MHD zažívala velký boom taky (70. a 80. léta vznikaly páteřní trasy metra a mnohé tram.tratě v ostatních městech) a hlavně se stavělo levné bydlení ostošest (jakkoliv ho mnozí těžce snášejí, ale přeci jen mnohokrát kvalitnější než slumy nebo jim podobné příbytky). Ona ta doba nebyla investičně o moc pozadu oproti dnešku, spíš se to liší v kvalitě a v provedení.

70. léta byla z pohledu investic do infrastruktury velmi dobrá, v 80.tých to dobíhalo, druhá půlka 80.let pak už předznamenala výraznější útlum, který se podařilo zlomit až postupně během 90. let, opravdový boom přišel až s novým tisíciletím (a zkrocením "divokého" kapitalismu privatizačních let)...
ceskedalnice.cz
Autor
Příspěvky: 99
Registrován: 25.2.2009 22:14:27
Kontaktovat uživatele:

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od ceskedalnice.cz »

2003 a dál ...
Přílohy
Investice 1990-2008
Investice 1990-2008
penize.JPG (47.05 KiB) Zobrazeno 22443 x
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od martin »

Když to sečtem a podtrhnem, tak stát za komunistů do své infrastruktury (tedy ne "levné" bydlení, které je z principu pro soukromé účely, armáda apod.) investoval méně, než dnes. Musí to tak být, protože oproti sousedním zemím jsme pozadu a pomalu, ale přece se to daří dnes stahovat.

Oproti Rakousku jsme měli v '45 výrazný náskok a kde jsou dnes oni a my. Co se dělalo v '50 a '60 letech? Možná tak vltavská kaskáda, která je úplně na ... To je prostě bez debaty.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od Lenny »

martin píše:Oproti Rakousku jsme měli v '45 výrazný náskok a kde jsou dnes oni a my. Co se dělalo v '50 a '60 letech? Možná tak vltavská kaskáda, která je úplně na ... To je prostě bez debaty.
Že by obnova válkou zničených tratí, mostů, tunelů. Že by se dostavovala trať Havlíčkův Brod - Brno, nebo že by se prováděla elektrizace tratí atd. Velké investice byly do železnice.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od martin »

Jako sry, ale to se za 40 let nedá považovat za velké investice. To jsou spíš investice, aby se to úplně nerozpadlo. Obnova válkou zničených objektů byla ve srovnání s Německem naprosto směšná a přesto jsem už v 70. letech byli technologicky pozadu.

Krom přestaveb několika nádraží, té "obnovy" po válce, dostavby vybraných úseků a sakra nepovedené elektrifikace to bylo tak všechno. Nové úseky nic, optimalizace tratí nic, moderní vozový park nic, perony nic, obnova svršku + zabezpečení nic, nové spojení nic, pražská "S-Bahn" nic, VRT nic.

Komunistickým investicím do železnice se směju, od srdce.
Mike
Příspěvky: 4950
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od Mike »

uvažujte prosím v intencích toho, že po válce se během 4 let znárodnil veškerý průmysl.
zároveň se přešlo z lehkého strojírenství na těžké, proto ty investice do železnic a energetiky,
s tím souvisí i to, že jsme byli "výspa socialismu", takže veškeré komunikace měly umožňovat přesun vojsk na západ, ale neumožnit snadný útok za západu.

no a konečně, od roku 69 budování průmyslu na Slovensku, aneb vše co je v Čechách, budeme mít taky.
technologické zaostávání je zřejmé, ale vzhledem k orientaci průmyslu na východní trhy není nezbytně nutné mít špičkové technologie pro výstavbu dálnic.
On Nuselský most také dodnes stojí, ačkoli lobbing za jeho rekonstrukci slýcháme takřka pravidelně :?
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Thomas
Příspěvky: 101
Registrován: 16.4.2009 20:15:39

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od Thomas »

Do želzenic se investovalo i na západě a to vedle dálnic a pochopitelně o dost mohutněji než u nás.

V 70. letetch se do dálnic u nás mohutně investovalo, protože v 60. letetch byl vytýčen trochu divoký cíl postvait celou síť za 25 let (to bychom asi západ skutečně předehnali :-)). Dálnice byly v kurzu a navíc byl jasný cíl celistvé spojení Praha - Brno - Bratislava. Pak se stavělo po malých cafourech a podle toho to vypadalo.

Já bycvh tempo výstavby nehodnotil podle roků otevření, protože ty se přizpůsobovaly tomu, aby se toho otevřelo co nejvíc použitelného zaráz, ale spíš podle objemu investic, nebo podle otevírání v delších časových intevalech. Průměrné tempo výstavby (jen u D) tak vypadá:

1971-1980: 25,6km ročně
1981-1990: 9,8 km ročně
1991-2000: 14,7 km ročně
2001 a dál - ještě není u konce ale zatím asi 18 km/rok.
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od jonáš »

veškeré komunikace měly umožňovat přesun vojsk na západ, ale neumožnit snadný útok za západu.
Optimální situace na výstavbu polovičních profilů "jenom tam" :lol:
Fox Mulder
Příspěvky: 749
Registrován: 15.3.2009 1:28:45
Bydliště: Most

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od Fox Mulder »

jonáš píše:veškeré komunikace měly umožňovat přesun vojsk na západ, ale neumožnit snadný útok za západu.
Optimální situace na výstavbu polovičních profilů "jenom tam" :lol:
Aby pak všichni neodjeli těma jednosměrnýma dálnicema na Západ! :D
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od jonáš »

No právě .. nebo aby třeba i disciplinovanej Bundeshwehr neignoroval ve složitý mezinárodněpolitický situaci zákaz vjezdu do jednosměrky. Furt vlastně přemejšlim, co tim chtěl předpisatel říct, těma jednosměrnejma spojema.
Fox Mulder
Příspěvky: 749
Registrován: 15.3.2009 1:28:45
Bydliště: Most

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od Fox Mulder »

jonáš píše:No právě .. nebo aby třeba i disciplinovanej Bundeshwehr neignoroval ve složitý mezinárodněpolitický situaci zákaz vjezdu do jednosměrky. Furt vlastně přemejšlim, co tim chtěl předpisatel říct, těma jednosměrnejma spojema.
Tim měl asi zřejmě na mysli, že se počítalo s přesunem našich vojsk po "moderních" železnicích a ne po silnici a naopak u těch západních vojsk s přesunem po našich "špatných" silnicích a ne po železnici. Tak jsem to aspoň pochopil. :)
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od Lenny »

V jedné brožurce jsem se dočetl, že v době zprovoznění polovičního profilu na stavbě D1 0131 Brno-jih - Holubice nebyl v provozu ještě nadjezd silnice Šlapanice - Slatina a v místě křížení s D1 byla zřízena světelná křižovatka. Můžete to někdo potvrdit nebo upřesnit.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Pime
Příspěvky: 342
Registrován: 5.4.2010 15:40:55

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od Pime »

Ja si myslim ze zaostalost hustoty dalnic a silnic za zapadem byl vypadek od roku 1950 az 1970 zpusobeny malym mnozstvim aut v CSR,ktre bylo zpusobene neexistujici vyssi stredni tridou( jak jsem byl maly kluk tak v 70 letech jsme hrali hokej na ceste,prejelo 1 auto za hod.,dnes se ta cesta pro deti skoro neda prejit)
MichalKM
Příspěvky: 54
Registrován: 24.3.2009 13:07:27
Bydliště: Kroměříž - D1(260)

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od MichalKM »

Lenny píše:V jedné brožurce jsem se dočetl, že v době zprovoznění polovičního profilu na stavbě D1 0131 Brno-jih - Holubice nebyl v provozu ještě nadjezd silnice Šlapanice - Slatina a v místě křížení s D1 byla zřízena světelná křižovatka. Můžete to někdo potvrdit nebo upřesnit.
Myslím, že tomu tak bylo. I ten trolejbus tam jezdil.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od Lenny »

MichalKM píše:Myslím, že tomu tak bylo. I ten trolejbus tam jezdil.
To je velmi zajímavé, ještě někde sehnat k tomuto divu fotku a bylo by to.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
balance
Příspěvky: 2183
Registrován: 24.9.2009 10:51:36

Re: Dálnice před rokem '89

Příspěvek od balance »

Reportaz o zprovozneni dalsi casti Jizni cesty v Praze - spojnice D1 a D5 (1985).
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/2 ... d-25-lety/
Odpovědět

Zpět na „Historie“