A4 A4(D) – Wrocław – Katowice – Rzeszów – M10(UA)
Re: Polsko
V Dolním Slezsku byl dnes krátce před desátou hodinou otevřen úsek dálnice A4 v úseku Zgorzelec - Krzyżowa v délce přes 50 km, čímž došlo k napojení dálnice A4 na evropskou dálniční síť. Po dálnici se nyní pohodlně dostanete z Drážďan až do Krakowa.
Nově otevřený úsek bude ještě pár měsíců bez poplatku, poté na něm bude vybíráno mýtné na mýtnicích. Bez poplatku se nyní lze projet po A4 od německých hranic až po křižovatku s S1 u Katowic v délce téměř 350 km. Úsek Katowice - Kraków je zpoplatněný taktéž klasickým mýtem.
Nově otevřený úsek bude ještě pár měsíců bez poplatku, poté na něm bude vybíráno mýtné na mýtnicích. Bez poplatku se nyní lze projet po A4 od německých hranic až po křižovatku s S1 u Katowic v délce téměř 350 km. Úsek Katowice - Kraków je zpoplatněný taktéž klasickým mýtem.
-
- Příspěvky: 809
- Registrován: 29.5.2009 7:47:12
- Bydliště: Ostrava (předtím Bruntál a předtím Havířov) - když se stěhuji, tak jedině někam, kudy vede I/11 :)
Re: Polsko
Jak se tak dívám, dneska je to den otevírání dálnic (+ obchvat Mariboru Slovinsko). Škoda, že se něco neotevírá i u nás.
A4 Zgorzelec - Wroclaw - Katowice
Tato polská dálnice je naprosto úžásná a vyjímečná. Už tím, že jí rozestavěli Němci před válkou a dlouhou dobu to byla jedna z mála polských dálnic. Nebo tím, že na ní není 200 km žádná benzínka.
Nově otevřený úsek od Zgorzelec - Krzyżowa je postaven v původní trase, ale je naprosto vyjímečný rozsahem zemních prací, tak obrovský nadbytečné zářezy a násypy se jen tak nevidí. V lese je vykácen 200 m široký průsek na šířku ochraného pásma. Tento úsek stojí za projetí.
V úseku Krzyżowa - Wroclaw je krásně zrekonstruovaný betonový povrch, ale jedná se o původní trasu dálnice z roku 1936, který byl stavěn bez odstavných pruhu. Při rekonstrukci povrchu nebyl doplněn odstavný pruh. Asi po 500 m jsou odstavné zálivy. Ale perfektní jsou původní mosty, které jsou stejné jako na moravské A88. Rychlost je zde snížena na 110 km/h.
Na MÚK Wroclaw se silnicí I/5 jsou postaveny benzínky v oku křižovatky podle původního návrhu, takové se už moc časo nevidí.
Wroclaw - Gliwice je částečně postaven v trase německé dálnice a částečně mimo ni. Při opravě povrchu byl beton vyměněn za asfalt a rovněž byl přidán odstavný pruh. Původní dálniční mosty nebyly rozšířeny o odstavný pruh, v jejich místě je zúžená vozovka. Je zde k vidění spousta původních nadjezdů a taky asi jediný stoupací pruh na A4 v okolí hory Sv. Anny.
U Katowic je vozovka rozšířena na šestipruh. Masivně se staví MÚK s A1.
Celkově povrch velmi dobrý, hustota odpočívek dobrá, zcela nevyhovující síť čerpacích stanic, nejdelší most je hraniční přes Nisu.
Nově otevřený úsek od Zgorzelec - Krzyżowa je postaven v původní trase, ale je naprosto vyjímečný rozsahem zemních prací, tak obrovský nadbytečné zářezy a násypy se jen tak nevidí. V lese je vykácen 200 m široký průsek na šířku ochraného pásma. Tento úsek stojí za projetí.
V úseku Krzyżowa - Wroclaw je krásně zrekonstruovaný betonový povrch, ale jedná se o původní trasu dálnice z roku 1936, který byl stavěn bez odstavných pruhu. Při rekonstrukci povrchu nebyl doplněn odstavný pruh. Asi po 500 m jsou odstavné zálivy. Ale perfektní jsou původní mosty, které jsou stejné jako na moravské A88. Rychlost je zde snížena na 110 km/h.
Na MÚK Wroclaw se silnicí I/5 jsou postaveny benzínky v oku křižovatky podle původního návrhu, takové se už moc časo nevidí.
Wroclaw - Gliwice je částečně postaven v trase německé dálnice a částečně mimo ni. Při opravě povrchu byl beton vyměněn za asfalt a rovněž byl přidán odstavný pruh. Původní dálniční mosty nebyly rozšířeny o odstavný pruh, v jejich místě je zúžená vozovka. Je zde k vidění spousta původních nadjezdů a taky asi jediný stoupací pruh na A4 v okolí hory Sv. Anny.
U Katowic je vozovka rozšířena na šestipruh. Masivně se staví MÚK s A1.
Celkově povrch velmi dobrý, hustota odpočívek dobrá, zcela nevyhovující síť čerpacích stanic, nejdelší most je hraniční přes Nisu.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
-
- Autor
- Příspěvky: 591
- Registrován: 25.2.2009 22:39:09
- Bydliště: D1 - km 190,45
- Kontaktovat uživatele:
Re: A4 Zgorzelec - Wroclaw - Katowice
A jeste jednou veci je unikatni oproti tomu co je bezne ve vsech ostatnich sousednich zemich - treba je to Polska specialitka, treba je to takto jen na A4, coz ale nemuzu posoudit, pac po jine dalnici jsme nejeli (krom kratickeho useku A18, coz je ovsem jen puvodni pokracovani A4 na Berlin, tedy usek jehoz staniceni determinovalo i staniceni A88 Breslau - Wien).
Na celem uvedenem useku A4 jsme nezaznamenali ani jednu jedinou SOS hlasku!
Na novem useku (od hranic s Nemeckem po uzel s A18) byly videt mista kde by hlasky logicky mely byt - co 2 km je tam takovy mensi vydlazdeny zaliv s charakteristickym "prekryvem" svodidel, ale nikde stopa po necem jako je hlaska.
Dale na vychod uz i ty potencialni mista pro hlasky byly jen sporadicke.
Na celem uvedenem useku A4 jsme nezaznamenali ani jednu jedinou SOS hlasku!
Na novem useku (od hranic s Nemeckem po uzel s A18) byly videt mista kde by hlasky logicky mely byt - co 2 km je tam takovy mensi vydlazdeny zaliv s charakteristickym "prekryvem" svodidel, ale nikde stopa po necem jako je hlaska.
Dale na vychod uz i ty potencialni mista pro hlasky byly jen sporadicke.
Re: A4 Zgorzelec - Wroclaw - Katowice
A4 Zgorzelec-Krzyzowa: Na polském fóru diskutující chválí jeho povrch a celkové provedení vč. zasazení do krajiny, avšak zároveň poukazují na jeho naprostou nevytíženost... Jsou tam k nahlédnutí fotky...¨
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 7&page=253
Když jsem loni na podzim projížděl A18 do Berlína, tak směrem na sever byl dostavěn druhý profil, opět luxus s odtavným pruhem, původní úsek na jih je panelka po které jsem se neodvážil jet a trasu raději zvolil jinou (přes Frankfurt, Zelenou Goru a dolů po S3 na Legnici)
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 90&page=72
Úsek Kryzowa-Wroclaw je sice plně rekonstruován, avšak stále v původní stopě, s původními mosty a tedy bez odstavného pruhu.
Povrchy jsou na všech zmiňovaných úsecích betonky a jsou opravdu velmi kvalitní.
V Polsku se dělají obrovské průseky, je to vidět i na S3 kousek pod Zelenou Gorou, kde je poněkud něšťastně postavěn pouze poloviční profil.
SOS hlášky jsou snad v době mobilů ne až tak nutné...
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 7&page=253
Když jsem loni na podzim projížděl A18 do Berlína, tak směrem na sever byl dostavěn druhý profil, opět luxus s odtavným pruhem, původní úsek na jih je panelka po které jsem se neodvážil jet a trasu raději zvolil jinou (přes Frankfurt, Zelenou Goru a dolů po S3 na Legnici)
http://www.skyscrapercity.com/showthrea ... 90&page=72
Úsek Kryzowa-Wroclaw je sice plně rekonstruován, avšak stále v původní stopě, s původními mosty a tedy bez odstavného pruhu.
Povrchy jsou na všech zmiňovaných úsecích betonky a jsou opravdu velmi kvalitní.
V Polsku se dělají obrovské průseky, je to vidět i na S3 kousek pod Zelenou Gorou, kde je poněkud něšťastně postavěn pouze poloviční profil.
SOS hlášky jsou snad v době mobilů ne až tak nutné...
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 17.10.2021 9:56:00, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by narušilo smysl debaty
Re: A4 Zgorzelec - Wroclaw - Katowice
Ještě bych dodal k těm benzínkám v oku MÚK. Jsou tam ještě původní dle opravdu původního návrhu, takové snad nejsou už nikde jinde (resp. v Německu). Z toho by mělo být UNESCO památka
Co se úseku Zgorzelec - Krzyżowa týká, je nutno si uvědomit pár věcí.
1) U nás taky na začatku nebyl (není) moc velký provoz přes Rozvadov a Petrovice. Teprve teď to začíná růst. Jsou to prakticky jenom tranzitní úseky s malým procentem pendlerů.
2) V polském příhraničí bylo odsunuto původní obyvatelstvo a hustota osídlení není vysoká. Nejsou zde žádná velká města, takže růst pendlerů bude poměrně pomalý.
Když si odečtu kamiony, dovolenkáře a výletáře, tak je na D5 a D8 na konci taky prázdná, ale ono to naroste. To samý i na A4...
Co se úseku Zgorzelec - Krzyżowa týká, je nutno si uvědomit pár věcí.
1) U nás taky na začatku nebyl (není) moc velký provoz přes Rozvadov a Petrovice. Teprve teď to začíná růst. Jsou to prakticky jenom tranzitní úseky s malým procentem pendlerů.
2) V polském příhraničí bylo odsunuto původní obyvatelstvo a hustota osídlení není vysoká. Nejsou zde žádná velká města, takže růst pendlerů bude poměrně pomalý.
Když si odečtu kamiony, dovolenkáře a výletáře, tak je na D5 a D8 na konci taky prázdná, ale ono to naroste. To samý i na A4...
-
- Autor
- Příspěvky: 591
- Registrován: 25.2.2009 22:39:09
- Bydliště: D1 - km 190,45
- Kontaktovat uživatele:
Re: A4 Zgorzelec - Wroclaw - Katowice
Uz jsem posilal informaci nasemu dalnicnimu historikovi panu Jandovi a odepsal mi toto:martin píše:Ještě bych dodal k těm benzínkám v oku MÚK. Jsou tam ještě původní dle opravdu původního návrhu, takové snad nejsou už nikde jinde (resp. v Německu). Z toho by mělo být UNESCO památka
Ona benzinka je fakt komplet v nemeckem stylu, vcetne napisu WROCLAW na strese. Vypada takto: a je to ta jizni, focena od vychodu: viz Google MapsTomáš Janda píše:Takovýchto benzinek je mezi Berlínem a Katovicemi asi pět (funkčních, samozřejmě po úpravách). Tato u Vratislavi je asi nejznámější.
Re: A4 Zgorzelec - Wroclaw - Katowice
To Martin: Podle mne šlo o to politicky spojit aglomeraci Katowice Krakow se západem, čemuž chyběl jen krátký nově vybudovaný úsek A4. Tady by normálně stačil poloviční profil na 50 let. Jeho plné využití společně s plném využitím A18 není a nemůže být schopna pojmout hlavní páteř A4, která je jen 2+2 bez odstavných pruhů a limitem 110 km/hod.
To co proudí z Německa od Drážďan, zpravdila končí v Görlitz a Zgorzelec a zbytek se hodně láme dolů na Lubaň a Jelenia Góra. nepatrný zbytek vč. mně pak do Čech To co pokračuje po dálnici na Wroclaw neumím odhadnout, jsem zvědavý, jak vyjdou polské intenzity.
To co proudí z Německa od Drážďan, zpravdila končí v Görlitz a Zgorzelec a zbytek se hodně láme dolů na Lubaň a Jelenia Góra. nepatrný zbytek vč. mně pak do Čech To co pokračuje po dálnici na Wroclaw neumím odhadnout, jsem zvědavý, jak vyjdou polské intenzity.
- Přílohy
-
- A4A18.jpg (120.43 KiB) Zobrazeno 44107 x
Re: A4 Zgorzelec - Wroclaw - Katowice
travi: Mně není potřeba vysvětlovat, proč se ta dálnice tam stavěla Mně je to úplně jasné, spíš pro ostatní jsem to zmínil, ty nízké intenzity...
Ten provoz za Krzyżowou postupem směrem na Wroclaw zase začal růst, takže dálnice duchů nee. Ani o ten hraniční úsek bych se nebál, svoje si to časem najde. Podobná duchařina je to taky na M7 u chorvatsko-slovinského pomezí.
Ten provoz za Krzyżowou postupem směrem na Wroclaw zase začal růst, takže dálnice duchů nee. Ani o ten hraniční úsek bych se nebál, svoje si to časem najde. Podobná duchařina je to taky na M7 u chorvatsko-slovinského pomezí.
Re: A4 Zgorzelec - Wroclaw - Katowice
Kde? V Polsku? Nebo ještě za Kreuz Spreewald? Na A 13 vůbec nic není...Tomáš Janda píše:Takovýchto benzinek je mezi Berlínem a Katovicemi asi pět (funkčních, samozřejmě po úpravách). Tato u Vratislavi je asi nejznámější.
-
- Příspěvky: 7
- Registrován: 11.10.2009 23:55:59
Re: A4 Zgorzelec - Wroclaw - Katowice
Na polské dálnici A6, Kolbaskowo u Štětína, je stejně situovaná benzínka a povrch na vetvich MUK je dokonce vyhotoven z kostek, pokud se nepletu.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.4.2016 21:05:22, celkem upraveno 1 x.
Důvod: necitujte, když reagujete na předchozí příspěvek
Důvod: necitujte, když reagujete na předchozí příspěvek
-
- Autor
- Příspěvky: 591
- Registrován: 25.2.2009 22:39:09
- Bydliště: D1 - km 190,45
- Kontaktovat uživatele:
Re: A4 Zgorzelec - Wroclaw - Katowice
Tady fakt je ale jen na jihu: http://maps.google.com/?ie=UTF8&hq=&ll= ... 8&t=h&z=18
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.4.2016 21:05:39, celkem upraveno 1 x.
Důvod: necitujte, když reagujete na předchozí příspěvek
Důvod: necitujte, když reagujete na předchozí příspěvek
Re: Polsko
I podle těch fotek od tunelu to skutečně vypadá pouze na "neplnohodnotný poloviční profil. Může někdo prosím potvrdit, jak vypadá zbytek trasy mezi Zwardoň - Žywiec a Bielsko-Bialou? Je to komplet jenom poloviční profil?viky píše:Navíc Poláci, jak jsem si loni v létě všiml, staví též na S69 u Zwardoně půlprofil.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: Polsko
Nadjezdy jsou stavěny s rezervou pro druhý profil, zemní práce pochopitelně pouze pro poloviční, tunel samotný má jednu troubu, západně od ní je servisní a evakuační tunel, druhá trouba se má stavět východně od stávající. MÚK se staví tak aby se tam vešel i druhý profil při dostavbě. Je potřeba taky zmínit že polská eRka odpovídají našim starým eRkům, hlavně co se směrového a výškového vedení týče. Rychlost je 110 km/h na plném a a 100 km/h na polovičním profilu.
Re: Polsko
Platí se pouze na A4 mezi Katovicemi a Krakovem, pak téměř na celé A2 a ještě taky na novém úseku A1 od Gdaňsku na jih. Vše ostatní je zatím bez poplatku pro osobní automobily. Je to ten "francouzský" typ, říká se mu "otevřený" systém, "chorvatský" resp. "italský" je pak systém "uzavřený" (ten je pouze na té A1 a má snad být i na A2 a A4 ale až časem).
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Polsko
Otevřený má mýtnice přímo v trase, uzavřený pouze na začátku/konci dálnice a na výjezdech, samotnou trasu lze projet bez zastavení.
Čili v otevřeném platíš každou chvíli, v uzavřeném jen na konci po odevzdání ticketu.
Čili v otevřeném platíš každou chvíli, v uzavřeném jen na konci po odevzdání ticketu.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Polsko
Tak v tom případě je ve Francii systém kombinovaný, protože třeba na začátku A39 u Lyonu si vemu lístek a platím až na konci placené části A36 směr Mulhouse.
Ale třeba na jihu se za A50 platí do košíčku co chvíli.
Ale třeba na jihu se za A50 platí do košíčku co chvíli.
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Polsko
Mapman: díky
Takže řekl bych, že celý polský systém zpoplatnění je nejhorší, co znám. Předpokládám, že polské rychlostky budou stavěny v podobném šířkovém uspořádání, jako dálnice, a přitom sa za ně, narozdíl od dálnic nemusí platit. Celé se mi to zdá nelogické... především budování mýtnic na nových dálnicích, místo tohom, aby je "dokud to ještě jde" zrušili.
Takže řekl bych, že celý polský systém zpoplatnění je nejhorší, co znám. Předpokládám, že polské rychlostky budou stavěny v podobném šířkovém uspořádání, jako dálnice, a přitom sa za ně, narozdíl od dálnic nemusí platit. Celé se mi to zdá nelogické... především budování mýtnic na nových dálnicích, místo tohom, aby je "dokud to ještě jde" zrušili.
Re: Polsko
A "až to už nepůjde" zase pracně budovali znovu ? Spíš mě překvapuje, že nezvolili k uživatelům vesměs příjemnější italský model - píšu vesměs, protože i ten může pěkně zkolabovat: stačí, aby se na nějakém výjezdu nahromadilo výrazně více aut a je vymalováno (zažil jsem to asi 50 km před Janovem - začal výprodej v jednom hypermarketu a jelo tam půl Milána a celá dálnice stála už 10 km před sjezdem).Domis píše:...Celé se mi to zdá nelogické... především budování mýtnic na nových dálnicích, místo tohom, aby je "dokud to ještě jde" zrušili.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
A4 A4(D) – Wrocław – Katowice – Rzeszów – M10(UA)
Informace a diskuze k této dálnici
R48 -> D48 se podařilo!
-
- Příspěvky: 1075
- Registrován: 27.9.2010 13:01:33
- Bydliště: Praha
Re: Polsko všeobecně
Metrostav nám dělá ostudu s tou A4 - to do data ukončení nestíhají ani náhodou - viz poznámka. Ne dělám si srandu - chyba je evidentně jinde, Metrostav je solidní firma.
Jinak Bögl a Krýsl dostavují po Číňanech, termín je ale bohužel v pr...
Jinak Bögl a Krýsl dostavují po Číňanech, termín je ale bohužel v pr...
Re: A4 A4(D) – Wrocław – Katowice – Rzesów – M10(UA)
Letos se neotevře ani jediný úsek. Možná se otevře obchvat města Jaroslaw, ale nevím jestli bude zařazen do úseku dálnice A4. Každopádně plánuji cestu 15 listopadu v úseku Myslowice - Szárow (dočasné ukončení dálnice). Moje cesta povede až na hranice s Ukrajinou a dále na Lvov...
Na příští rok je naplánováno přes 200 km k otevření, nicméně, Radymno - Korczowa (UA hranice) byl vyškrtnut. Celou cestu budu nahrávat, ale lepší to bude až na zpátek, kdy pojedu ve dne. Nevím jestli se mi podaří udělat nějaké fotky za jízdy... pojedu nejspíš sám.
Pokud bude zájem, tak pak mohu zapsat nějaké zkušenosti a zajímavosti z cest přes Polsko a Ukrajinu.
Na příští rok je naplánováno přes 200 km k otevření, nicméně, Radymno - Korczowa (UA hranice) byl vyškrtnut. Celou cestu budu nahrávat, ale lepší to bude až na zpátek, kdy pojedu ve dne. Nevím jestli se mi podaří udělat nějaké fotky za jízdy... pojedu nejspíš sám.
Pokud bude zájem, tak pak mohu zapsat nějaké zkušenosti a zajímavosti z cest přes Polsko a Ukrajinu.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Centrum dopravních informačních systémů
Re: A4 A4(D) – Wrocław – Katowice – Rzeszów – M10(UA)
V neděli jsem si projel opět polskou A4 mezi Německem a Opole. Překvapila mě výstavba mýtnic na sjezdech a před Vratislaví. To se rozšiřuje placené úsek i dále na západ?
Povrch betonový a velice dobrý. Celkový stav velice dobrý.
Jsou zde k vidění 3 původní benzínky, jedna u Vratislavy a druhá někde (už jsem to zapomněl) ve směru na Německo.
Povrch betonový a velice dobrý. Celkový stav velice dobrý.
Jsou zde k vidění 3 původní benzínky, jedna u Vratislavy a druhá někde (už jsem to zapomněl) ve směru na Německo.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)