(OT) MHD - koncepce, plány

Pražský a Městský okruh, radiály a ostatní pražské komunikace
Odpovědět
GiuseppeS
Příspěvky: 560
Registrován: 10.5.2009 14:41:32

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od GiuseppeS »

JirkaS píše:
obr píše:Z Krče jde již století železnice přes Vršovice na Wilsonovo. Takže Nuselský most netřeba. Mimochodem už dnes je železnice z Hostivaře do centra rychlá jako metro, cca 15 minut
Kauzou Nuselský most bylo míněno, že D bude muset nahradit C při rekonstrukci Nuseláku. Železnice z Krče přes Vršovice na Wilsonovo je problém - v úseku Vršovice - HN jsou už nyní Vinohradské tunely vytíženy víc než dost, natož aby jimi bylo možné hnát nějaké "metro" s intervalem aspoň 5 minut. Je to prostě jeden z nápadů, který vypadá hezky na mapě, ale reálně má víc problémů než přínosů. Když je shrnu, tak:
HN-Vršovice - nedostatečná kapacita tunelů, problém s kompatibilitou železničního zabezpečovače a metra.
Krč-Písnice - trasu nelze vést po povrchu, protože sídliště zde už stojí. Náklady na železniční tunel budou ještě o něco vyšší než na tunel pro metro. Je nutné zachovat jistý poloměr oblouků na odbočce v Krči, takže první stanice nebude u Krčské nemocnice, ale někde v křížení Zálesí x Novodvorská (což by zas tak nevadilo).
JirkoS, dobré shrnutí, podepisuju: jsem pro povrchové metro, podzemní tramvaj, lehké metro, vlaky v tunelech metra a další "kapitalistické zhýralosti", které někteří projektanti zamrzlí v 80.let tak vehementně odsuzují, ale pro jih vychází lépe metro. Obr by měl jít propagovat S-bahn na Veleslavín, tam je úplně jiná situace a kdybychom žili v normální zemi, tak už dávno jezdí vlak až na letiště ...
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Standa »

GiuseppeS píše:... Obr by měl jít propagovat S-bahn na Veleslavín, tam je úplně jiná situace a kdybychom žili v normální zemi, tak už dávno jezdí vlak až na letiště ...
Nemohu odolat pokušení parafrázovat oblíbenou hlášku z Pelíšků :) : "A taxikáři nebudou mít co žrát :evil: !"
Kubajsu
Příspěvky: 1308
Registrován: 18.8.2010 8:42:13
Bydliště: Praha

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Kubajsu »

obr píše:Z Krče jde již století železnice přes Vršovice na Wilsonovo. Takže Nuselský most netřeba. Mimochodem už dnes je železnice z Hostivaře do centra rychlá jako metro, cca 15 minut
a) Kdo tady mluvil o relaci Hostivař-Hlavní nádraží? Mimochodem vlak je výrazně rychlejší, jelikož z Nádraží Hostivař se na metro musí ještě cca 15 jinou dopravou.

b) Z Krče (zastávka kdesi v lese) jezdí v rozumném intervalu spoj pouze do Vršovic. Pochybuji, že by se dala vást normální železnice na Písnici po povrchu jak vzhledem ke sklonovým poměrům, tak i z hlediska zástavby a klidové zóny Krčského/Kunratického lesa. Potenciální kratší interval vlaků v úseku Vršovice - hl. nádraží by určitě bez velkých zásahů zejména do drážních předpisů asi řešit nešel...

c) nějak jste se "pozapomněl" vyjádřit k té "alternativě dálnice" pro 100tis aut/den včetně parkovacích míst :kladivo:
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: (OT) Metro - koncepce, plány

Příspěvek od dvs »

Standa píše: Mimochodem, nevíte někdo, jestli už je někde k dispozici nějaký výstup z té poslední sčítací akce v metru? Ta totiž právě sledovala odkud se vlastně kam jezdí.
V ročence UDI za 2008 je mapka zátěže - str. 22
http://www.tsk-praha.cz/web/doprava/udipraha/rocenky/

jinak DPP výlsekdy prodává:
http://www.dpp.cz/vysledky-prepravnich-pruzkumu/
Přílohy
MetroZatez.JPG
MetroZatez.JPG (189.05 KiB) Zobrazeno 13498 x
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Standa »

dvs: Díky, zkoušel jsem něco hledat na Metrowebu, ale moc jsem toho nenašel. K tomu poslednímu průzkumu vlastně nic - teď je mi jasné proč!
jonáš
Příspěvky: 4080
Registrován: 15.3.2009 8:32:12

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od jonáš »

Kubajsu píše:Mimochodem vlak je výrazně rychlejší, jelikož z Nádraží Hostivař se na metro musí ještě cca 15 jinou dopravou.
A taky proto, že cestou nestaví osmkrát, ale jen jednou.
pp21
Autor
Příspěvky: 1640
Registrován: 9.3.2009 15:03:16
Bydliště: Praha

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od pp21 »

jonáš píše:
Kubajsu píše:Mimochodem vlak je výrazně rychlejší, jelikož z Nádraží Hostivař se na metro musí ještě cca 15 jinou dopravou.
A taky proto, že cestou nestaví osmkrát, ale jen jednou.
A díky tomu do něj nikdo cestou nenastoupí a ani nemá možnost vystoupit ... čili pro obsluhu území to nebude nejšťastnější řešení.
obr
Příspěvky: 763
Registrován: 15.3.2009 11:03:03

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od obr »

Petr Pokorný píše:
jonáš píše:
Kubajsu píše:Mimochodem vlak je výrazně rychlejší, jelikož z Nádraží Hostivař se na metro musí ještě cca 15 jinou dopravou.
A taky proto, že cestou nestaví osmkrát, ale jen jednou.
A díky tomu do něj nikdo cestou nenastoupí a ani nemá možnost vystoupit ... čili pro obsluhu území to nebude nejšťastnější řešení.
to, že byly linky , které byly "rychlíkové" a pak ty, co všude stavěly, měla Praha kdysi za totáče třeba v autobusech. Pamatuju linku bus 244 z Václaváku non-stop přímo na Novodvorskou. Vlak má smysl jako ta rychlíková, například na dopravu lidí z předměstí rychle do centra. V Paříži je něco takového rychlé metro. Vše má svoje výhody/nevýhody. Místní dopravu může zajistit tram či bus.
Domis
Příspěvky: 238
Registrován: 18.2.2010 20:58:02
Bydliště: Viničné Šumice

Re: MÚK Modletice (R1×D1)

Příspěvek od Domis »

miho píše: Hygienická situace - v MHD dochází k šíření přenosných nemocí. Cestuji-li pravidelně MHD, jsem minimálně 3 ročně nemocný. Co jesm začal jedit autem, chřipku nemám vůbec.

Nad tímto jsem nikdy neuvažoval, přijde mi hloupé skrývat se před civilizací v autě, ale v podstatě máte pravdu.
miho píše: Autobusová doprava např. v Turecku používá tzv. dolmuš. Tj. autobus, který vám zastaví na mávnutí kdekoli po své trase a vystoupit se dá též kdekoli. Takovouto pohodlnou službu v ČR nikde nenajdete.
A pečené holuby lítající přímo do huby byste nechtěl? :lol: Zkuste nad tímto tvrzení popřemýšlet, a jistě vám dojde, že je to v našich končinách a zvlášť v MHD naprostý nesmysl.
miho píše:- Kapacita současných linek MHD je dimenzována tak, že počítá se stojícími cestujícími. Né každému staršímu cestujícímu musí vyhovovat v MHD 30 min stát. Stání v MHD by mělo být i z bezpečnostních důvodů zakázáno.
To, že si v MHD často nesednete je fakt, technicky ale není možné, aby si každý ve vozidle sedl (představte si, že do byste tramvaje narval co nejvíce sedaček, co se tam vleze - počet sedících cestujících by se zdvojnásobil, ale ceková kapacita vozidla by se zmenšila o polovinu). Pokud si chcete sednout, stačí požádat a většina lidí vás pustí si sednout. Zakázání stání v MHD a autobusech obecně je také blbost, stejně jak to teď platí na dálnici. Já jsem kolikrát i rád, že stojím na předních schodech autobusu, a že se do busu vůbec vlezu. Tyto problémy by se mohly všechny vyřešit (vozidla jen pro sezení, mnohonásobné zvýšení kapacity) pouze, pokud by bylo dost peněz, které dnes nejsou - to by mohlo vyřešit zavedení nějaké "daně za veřejnou dopravu" (ve výši kolem 1000,- za měsíc), kterou by pak platil každý a kvalitní a častá veřejná doprava by mohla být úplně zadarmo. Toto je ale v dnešní době neprůchodné.
miho píše:V sdmdesátých letech, bylo běžné, že ve vlacích a letadlech byla vyhrazená místa pro kuřáky. V rámci protikuřáckých kampatí je snaha tyto lidi co nejvíce omezit. Nyní se nesmí koužit ani na zastávkách MHD.
Ztohoto usuzuji, že jste kuřák, já jsem nekuřák. Ncméně opět je třeba říci, že nějké oddělení kuřácké a nekuřácké části vozu není možné(možná tak ve vlacích). Obecně je třeba říci, že kouření není zdravé a není důvod ho nějak podporovat. Většině lidem kouř z cigaret vadí (včetně mě) a proto není možné povolit kouření ve vozidle - navíc by se vevnitř z toho kouře všichni udusili - takže to je další blbost. A kouření na zastávkách je to samé: Kuřák si může zapálit jinde (u něj doma), ale ostatní cestující jinam čekat jít nemohou :!:
miho píše:Tj. až mi pojede do zaměstnání vydesinfikovaná kuřácká dolmuš s dostatkem míst k sezení, tak se možná vrátím do MHD. Do té doby budu překonávat všechny překážky kladené mýtem a omezeným parkováním.
Takže tímto sám říkáte NIKDY, jen hloupými argumenty. Ono je to i o vzájemné ohleduplnosti: Napříkal, když řidiči nepouští autobusy vyjíždějící ze zastávky. Ideální stav by byl, kdyby se AD a MHD vůbec vzájemně nedostávaly do kontaktu, to je také nereálné. Můžeme tedy říci, že auta dnes omezují ("zavazí" v koloně) MHD , ale MHD nikoho neomezuje - a to je ten problém.
Mosquit
Příspěvky: 913
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: ZÁKOS a další historické plány a souvislosti

Příspěvek od Mosquit »

MHD se dojet kamkoliv rozumně nedá, občas je prostě vhodné vzít auto, specielně při zařizování (jezdím po více místech), nebo převážení věcí.

P.S: do práce jezdím také mastnou tyčí a ani by mě to nenapadlo, jet autem (do centra).
miho
Příspěvky: 244
Registrován: 6.6.2010 16:23:33
Bydliště: Spořilov

Re: MÚK Modletice (R1×D1)

Příspěvek od miho »

Domis píše:
miho píše: Autobusová doprava např. v Turecku používá tzv. dolmuš. Tj. autobus, který vám zastaví na mávnutí kdekoli po své trase a vystoupit se dá též kdekoli. Takovouto pohodlnou službu v ČR nikde nenajdete.
A pečené holuby lítající přímo do huby byste nechtěl? :lol: Zkuste nad tímto tvrzení popřemýšlet, a jistě vám dojde, že je to v našich končinách a zvlášť v MHD naprostý nesmysl.
Nevidím důvod, aby mikrobus všude tam, kde není zákaz zastavení a k silnici přiléhá chodník mohl bezpečně zastavit. Proč bych nemohl mít "luxus" klimatizovaného moderního mikrobusu jako v Asii. Cesta v přepočtu za 17 Kč. To by se však do podnikání v MHD u nás museli pustit soukromníci. Kdybych to neviděl na vlastní oči, že to může fungovat, tak tomu taky neuvěřím. Praha má stejně obyvatel jako např. Antalya.
Domis píše: Já jsem kolikrát i rád, že stojím na předních schodech autobusu, a že se do busu vůbec vlezu.

Pokud vás takovéto cestování uspokojuje, tak mne tedy ne. To skutečně raději jedu autem. Buďte rád, že veřejnou dopravu dotuji ze svých daní a nevyužívám, jí. Protože kdybych tím autobusem jezdil, tak byste se tam třeba někdy vůbec nevešel.
Domis píše:Tyto problémy by se mohly všechny vyřešit (vozidla jen pro sezení, mnohonásobné zvýšení kapacity) pouze, pokud by bylo dost peněz, které dnes nejsou - to by mohlo vyřešit zavedení nějaké "daně za veřejnou dopravu" (ve výši kolem 1000,- za měsíc), kterou by pak platil každý a kvalitní a častá veřejná doprava by mohla být úplně zadarmo. Toto je ale v dnešní době neprůchodné.
Jen proboha ne paušální "daně za veřejnou dopravu". Vždyť vy by jste chtěl zavést dopravní komunismus. Každý by jezdil "dle svých potřeb".
Řešením jsou zase soukromí dopravci, různé třídy autobusů (jako je to ve vlakové a letecké přepravě) a za každou třídu nákladová cena.
Domis píše: Kuřák si může zapálit jinde (u něj doma), ale ostatní cestující jinam čekat jít nemohou :!:
No tak vidíte, já si zapálím ve svém autě a MHD používat nemohu.
Domis píše:Obecně je třeba říci, že kouření není zdravé a není důvod ho nějak podporovat.
Cestování v MHD také není zdravé. (Viz první bod. šíření nemocí.) A přesto je podporováno. :D
Domis píše:Takže tímto sám říkáte NIKDY, jen hloupými argumenty.
Jsou to moje důvody, můj pohled na tuto problematiku. Pro vás hloupé argumenty.
Domis píše:Ono je to i o vzájemné ohleduplnosti: Napříkal, když řidiči nepouští autobusy vyjíždějící ze zastávky. Ideální stav by byl, kdyby se AD a MHD vůbec vzájemně nedostávaly do kontaktu, to je také nereálné.
Tak tady se v některých bodech shodneme. Autobusy důsledně pouštím a neváhám, kvůli tomu zastavit celou kolonu aut. Vždy důsledně dbám na to, abych při "zastavení vozidla" nezasahoval do jízdního profilu tramvaje. BUS pruhy podporuji a nevjíždím do nich. Sám jsem byl deset let řidičem MHD i když na jiné trakci. MHD mne stále živí, ale jezdit tím, pokud to jde jinak, fakt nemusím.
Domis píše:Můžeme tedy říci, že auta dnes omezují ("zavazí" v koloně) MHD , ale MHD nikoho neomezuje - a to je ten problém.
Např. nové BUS pruhy omezují auta. Ale jak jsem už psal, respektuji je.
Auta omezují MHD tam, kde je chybně vedena v souběhu s auty. Např. včera spuštěná autobusová linka na Jižní spojce v Praze je v páteční špičce omezována auty a musí stát v koloně, což bude u cestujících vyvolávat pocit, že jsou auty omezováni. Ale ta rychlostní silnice, byla stavěna pro auta! Já se taky se svým autem necpu na zvýšený tramvajový pás a do tunelů metra.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: MÚK Modletice (R1×D1)

Příspěvek od JirkaS »

miho píše:Nevidím důvod, aby mikrobus všude tam, kde není zákaz zastavení a k silnici přiléhá chodník mohl bezpečně zastavit. Proč bych nemohl mít "luxus" klimatizovaného moderního mikrobusu jako v Asii. Cesta v přepočtu za 17 Kč. To by se však do podnikání v MHD u nás museli pustit soukromníci. Kdybych to neviděl na vlastní oči, že to může fungovat, tak tomu taky neuvěřím. Praha má stejně obyvatel jako např. Antalya.
Soukromníci v dopravě už dávno podnikají, částečně i v MHD, hlavně příměstských linkách. Přesto to nikoho nenapadlo zavádět. Jednak by u nás nebyla cena 17Kč (a ta turecká je přitom tržní, bez dotací :-) ) a taky by busy zastavující na každém rohu výrazně zdržovaly běžnou dopravu, a proti busu stavícímu jen v pár zastávkách i sami sebe. Ale hlavně to souvisí s mentalitou lidí. V Asii je tento způsob dopravy běžný, v Evropě ne. On má totiž také jednu nevýhodu - nikdo neručí za to, že ten bus přijede.
miho
Příspěvky: 244
Registrován: 6.6.2010 16:23:33
Bydliště: Spořilov

Re: MÚK Modletice (R1×D1)

Příspěvek od miho »

JirkaS píše: - nikdo neručí za to, že ten bus přijede.
A už jste někdy zkoušel tady v Evropě uplatnit tu "záruku", když autobus nepřijel ? :D
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: MÚK Modletice (R1×D1)

Příspěvek od JirkaS »

miho píše:
JirkaS píše: - nikdo neručí za to, že ten bus přijede.
A už jste někdy zkoušel tady v Evropě uplatnit tu "záruku", když autobus nepřijel ? :D
No jistě že ta záruka není 100%. Ale přistavení náhradního busu dispečinkem už jsem zažil víckrát. Zatímco v té Asii musíte počkat, jestli kolem pojede jiný řidič. Na hlavní trase žádný problém, někde na kraji města prostě smůla.
vit.spinka
Příspěvky: 48
Registrován: 22.9.2010 16:43:43

Re: MÚK Modletice (R1×D1)

Příspěvek od vit.spinka »

miho píše:Buďte rád, že veřejnou dopravu dotuji ze svých daní a nevyužívám, jí. Protože kdybych tím autobusem jezdil, tak byste se tam třeba někdy vůbec nevešel.
Buďte rád, že si tu MHD platíte. V Praze je realizováno víc cest pomocí MHD, než pomocí indiviudální automobilové dopravy. Takže jen díky ní můžete Vy jezdit po Praze autem a vůbec se jím někam dostat, dvojnásobek aut se na pražské silnice nevejde.
Domis
Příspěvky: 238
Registrován: 18.2.2010 20:58:02
Bydliště: Viničné Šumice

Re: MÚK Modletice (R1×D1)

Příspěvek od Domis »

vit.spinka píše:
miho píše:Buďte rád, že veřejnou dopravu dotuji ze svých daní a nevyužívám, jí. Protože kdybych tím autobusem jezdil, tak byste se tam třeba někdy vůbec nevešel.
Buďte rád, že si tu MHD platíte. V Praze je realizováno víc cest pomocí MHD, než pomocí indiviudální automobilové dopravy. Takže jen díky ní můžete Vy jezdit po Praze autem a vůbec se jím někam dostat, dvojnásobek aut se na pražské silnice nevejde.
:ok:
pinus
Příspěvky: 202
Registrován: 22.3.2010 5:01:35

Re: MÚK Modletice (R1×D1)

Příspěvek od pinus »

Domis píše: Tyto problémy by se mohly všechny vyřešit (vozidla jen pro sezení, mnohonásobné zvýšení kapacity) pouze, pokud by bylo dost peněz, které dnes nejsou - to by mohlo vyřešit zavedení nějaké "daně za veřejnou dopravu" (ve výši kolem 1000,- za měsíc), kterou by pak platil každý a kvalitní a častá veřejná doprava by mohla být úplně zadarmo. Toto je ale v dnešní době neprůchodné.
V roce 2009 dostal pražský Dopravní podnik dotaci ve výši 9,5 mld Kč (investiční a provozní náklady). Pokud vezmeme jako spádovou oblast obsluhy zhruba 1,5 milionu obyvatel (můžeme se hádat o plus mínus stovkách tisíc, ale na hrubém výpočtu to nic nezmění), tak už nyní vychází daň na provoz pražského Dopravního podniku na 528 Kč. A to je rozpočítaná na každého potenciálního obyvatele bydlícího ve spádové oblasti, včetně novorozenců a důchodců.

Tržby z jízdného činily 4,5 mld. Kč, pokud by byla MHD v Praze zadarmo, tak by tyto tržby muselo pokrýt navýšení daně, takže nyní už se dostáváme na 778 Kč na osobu.

Čili daň ve výši 778 Kč je potřeba jen k tomu, abychom zachovali současný stav. V okamžiku, kdy bude MHD zadarmo, navíc naroste počet cestujících - nedokážu odhadnout o kolik, ale budou to desítky procent. Už tady překračujeme vaši tisícikorunovou daň.

Nyní byste chtěl "mnohonásobné navýšení kapacity", a "kvalitní a častou" hromadnou dopravu. K tomu potřebujete dalších mnoho set korun na osobu. A to jsme pouze u dotací Dopravního podniku, ještě jsem ani nezapočetl dotace na integrovanou dopravu Českých drah a autobusovou dopravu nespadající pod Dopravní podnik.

Zároveň je dobré si povšimnout, že rozpočítáním těchto dotací mezi všechny obyvatele spádové oblasti jsem významně zhoršil situaci například důchodců a dětí, kteří dnes jezdí zadarmo nebo za výrazně snížené jízdné. Daň by se tedy realisticky musela rozpočítávat mezi mnohem méně lidí.

Buďme proto realisté. Daň v podobě 1000 Kč/osoba/měsíc není v žádném případě dostatečná k tomu, aby Pražanům zajistila "kvalitní a častou hromadnou dopravu zdarma".
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od martini »

Těch 9,5 jak jste správně napsal je ale včetně investic, takže to není úplně košér číslo. Dotace na provoz DPP byla někde pod úrovní tuším 7 mld. Kč za rok 2009, z čehož je asi 5 mld. Kč metro. Celkem za 2009 stály dotace do dopravní obslužnosti v celé ČR 22 mld. Kč (stát + kraje).
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Domis
Příspěvky: 238
Registrován: 18.2.2010 20:58:02
Bydliště: Viničné Šumice

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Domis »

Pinus, martini:
Díky za analýzu mého návrhu, já jsem to číslo 1000Kč nijak nepočítal, jen jsem plácal od boku. Nebylo to myšleno vážně, jen mě tato myšlenka napadla jako možné řešení, jak zíkat na MHD co nejvíce peněz.
obr
Příspěvky: 763
Registrován: 15.3.2009 11:03:03

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od obr »

jsem rád, že se o MHD diskutuje věcně. Ano, MHD je nejdražší a nejméně pohodlný způsob dopravy po Praze - na jednoho Pražana (ať jezdí nebo ne, vč. nemluvňat a důchodců) připadá včetně dotací přibližně měsíční náklad Kč 1.000,- . Proto by se logicky měla budovat a udržovat jen tam, kde z různých důvodů, zejména kapacitních nelze zajistit dopravu IAD. Individuelní osobní i nákladní doprava přirozeně u lidí vítězí, protože ve většině případů je nejvýhodnější -i každý si jí může "ušít na míru". Přednost by měly mít jasně investice do budování MO a radiál. Pro srovnání investice - celá Blanka 24 mld Kč, prodloužení metra A Dejvická-Motol 13 mld, metro D 35-40 mld. Ted otevřená R1 - 512-514 celkem 18 mld.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od martini »

Nebudu tady zbytečně rozdmýchávat Váš flame, ale fakt je ten, že správně není ani A (tj. jen MHD) ani B (tedy jen IAD). Oba systémy musí fungovat pospolu. MHD musí fungovat jako síť a být všude dostupná v dostatečné frekvenci a času. Pak určití uživatelé (a že jich není málo) zvolí MHD místo IAD, protože je pro ně prostě výhodnější. Např. jedu-li ráno do práce a večer z práce, oboje mám v dostupné vzdálenosti MHD, tak nemám důvod startovat auto, pak hledat místo k parkování u práce (nemám-li ho v objektu) a večer u domu (opět nemám-li garáž)... Prostě systém MHD musí ve velkých městech fungovat a v Praze funguje jako jeden z nejlepších na světě, což následně umožňuje lidem, kteří to potřebují / chtějí pohybovat se po městě autem.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
obr
Příspěvky: 763
Registrován: 15.3.2009 11:03:03

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od obr »

martini píše:Nebudu tady zbytečně rozdmýchávat Váš flame, ale fakt je ten, že správně není ani A (tj. jen MHD) ani B (tedy jen IAD). Oba systémy musí fungovat pospolu. MHD musí fungovat jako síť a být všude dostupná v dostatečné frekvenci a času. Pak určití uživatelé (a že jich není málo) zvolí MHD místo IAD, protože je pro ně prostě výhodnější. Např. jedu-li ráno do práce a večer z práce, oboje mám v dostupné vzdálenosti MHD, tak nemám důvod startovat auto, pak hledat místo k parkování u práce (nemám-li ho v objektu) a večer u domu (opět nemám-li garáž)... Prostě systém MHD musí ve velkých městech fungovat a v Praze funguje jako jeden z nejlepších na světě, což následně umožňuje lidem, kteří to potřebují / chtějí pohybovat se po městě autem.
martini - "výhodnější" - pokud do odlehlé vísky či předměstí jezdí každou chvíli autobus a na dotacích stojí jedna jizda cestujícícho 100 Kč/km, tak je otázka zda a pro koho je to výhodné. Pro daňové poplatníky by bylo výhodnější poslat tam taxi na zavolání a zaplatit taxi z veřejných peněz. Navíc by to taxi bylo i ekologičtější. Jo a taky to "jeden z nejlepších na světě" - myslíte kolik daňové poplatníky stojí - tedy jeden z nejdražších ?
Mosquit
Příspěvky: 913
Registrován: 14.5.2009 11:09:38
Bydliště: Mezi 2 dálnicema, mezi VRT a 231, vedle Družby

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od Mosquit »

Pro podporu MHD by stačila relativně malá věc - vyhnat z tramvají bezdomovce...
vit.spinka
Příspěvky: 48
Registrován: 22.9.2010 16:43:43

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od vit.spinka »

obr píše:jsem rád, že se o MHD diskutuje věcně. Ano, MHD je nejdražší a nejméně pohodlný způsob dopravy po Praze - na jednoho Pražana (ať jezdí nebo ne, vč. nemluvňat a důchodců) připadá včetně dotací přibližně měsíční náklad Kč 1.000,-
Nejdražší? Kolik měsíčně utratíte za benzín, za dojíždění do práce autem?
Nejméně pohodlný? Nevím, ale pro mne postávání v kolonách a zoufalé hledání místa k parkování není zrovna představa pohodlí.

A především - bavíme se především o intravilánu města. Zkuste se zeptat lidí třeba v Legerově, co si myslí o lidech jezdících po Praze autem. IAD je samozřejmě nezastupitelná, ale nedivte se politikům (protože tohle je věc politická), že se jí snaží omezovat a vytěsňovat z centra měst. Hluk a zplodiny jsou stále problém.
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: (OT) MHD - koncepce, plány

Příspěvek od martini »

obr píše:"výhodnější" - pokud do odlehlé vísky či předměstí jezdí každou chvíli autobus a na dotacích stojí jedna jizda cestujícícho 100 Kč/km, tak je otázka zda a pro koho je to výhodné. Pro daňové poplatníky by bylo výhodnější poslat tam taxi na zavolání a zaplatit taxi z veřejných peněz. Navíc by to taxi bylo i ekologičtější. Jo a taky to "jeden z nejlepších na světě" - myslíte kolik daňové poplatníky stojí - tedy jeden z nejdražších ?
A psal jsem snad, že je správné, aby všude jezdila Karosa nebo SORka pro 50 lidí? Nepsal. Nechceme-li aby se nám vesnice vylidňovali, musíme tam zajistit dopravní obslužnost. Že by to mohlo být efektivnější kro v případě těch vesnic je nasnadě. Km busu nestojí na dotaci 100 Kč/km, ale jen cca 35 Kč/km a to už není tak hrozný. Z tohoto pohledu je spíše výhodnější rušit v krajích tu plošnou obslužnost vlaky, který stojí cca těch 90 Kč/km na dotaci a tyto spoje nahradit busy... Z pohledu obsluhy vesniček je zase velký rozdíl ve špičce a mimo ni, kdy ráno / odpoledne je skutečně potřeba velký bus a v ostatních částech dne by stačil nějaký mikrobus, ale to je zase na uvážení toho, kdo službu kraji nabízí, jestli se mu vyplatí tam jezdit celý den s velkým busem nebo se mu vyplatí vlastnit navíc ještě mikrobusy, které nasadí mimo špičku. Já jsem toho názoru, že u moderních busů už ten rozdíl ve spotřebě nebude tak dramatický a lepší je mít jen jedno vozidlo, to pořádně "zhuntovat" a pak pořídit nové.

Já jsem se službami, které mi zvláště PID poskytuje velmi spokojen, vy jako starší osoba musíte ten rozdíl také vidět, kvalitativní posun je značný (před 10 lety jsme na Céčku jezdili z 90% starými sovětskými vozy a dnes... jsou tam samé nové a na ostatních linkách modernizované, to samé busy a tramvaje se teď toho dočkají také, té rychlejší obměny...)

Pro mne je jasnou výhodou MHD to, že prostě nemusím řídit a čas využiji v dopravním prostředku mnohem efektivněji.

Také jsme ještě nerozebrali přínosy, které má MHD pro životní prostředí, kde jsou také argumenty zcela a pouze pro, takže toliko...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Odpovědět

Zpět na „Praha“