Plošná rekategorizace

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
František2
Příspěvky: 40
Registrován: 11.5.2009 13:01:51

Plošná rekategorizace

Příspěvek od František2 »

Chci se zeptat, jestli někdo netušíte kdy proběhla plošná rekategorizace silnic? A lze k tomu někde najít technický předpis? Především jde o to, že na mnoha místech bylo plánováno S 11,5 po změně bude již jen S 9,5. Osobně považuji za bezpečnější kategorii S 9,5 ale zase na druhou stranu při vyšších intenzitách je S 11,5 vhodná.
Fox Mulder
Příspěvky: 749
Registrován: 15.3.2009 1:28:45
Bydliště: Most

Re: Plošná rekategorizace

Příspěvek od Fox Mulder »

Proč považujete za bezpečnější S 9,5? Nerozumím. Čím širší tim lepší, ne? Boční odstup je přece také důležitý..
D0, D6, D7, D8, I/13, I/15, I/16, I/27, I/28, I/30, I/63
František2
Příspěvky: 40
Registrován: 11.5.2009 13:01:51

Re: Plošná rekategorizace

Příspěvek od František2 »

To ano, ale mám za sebou několik dlouhých cest po Polsku, kde se široké mezinárodní silnice (zvlášť ta Varšava - Suwalki) blíží naší kategorii S 11,5 (i když jsou určitě ještě o chlup širší) a kolikrát jsem měl "na mále". Na širší silnici totiž řidiči předjíždí co to dá a nějak tak automaticky předpokládají, že ten protijedoucí uhne, protože je kam vybočit. To na S 9,5 nehrozí, tam se 3 auta vedle sebe vejdou ale je to o ústa, takže se to tolik nezkouší.
P_V
Příspěvky: 1708
Registrován: 14.3.2009 15:26:14
Bydliště: Praha

Re: Plošná rekategorizace

Příspěvek od P_V »

Zrovna v jednom nedávném čísle časopisu Silniční obzor vyšel důkladný rozbor bezpečnosti a nehodovosti kategorií 9,5 a 11,5m. Zvítězila širší kategorie.
Drak
Příspěvky: 198
Registrován: 15.3.2009 11:12:05

Re: Plošná rekategorizace

Příspěvek od Drak »

Po sobotní zkušenosti s jízdou v úseku Benešov-D1, kde je silnice ještě širší než 11,5, spousta řidičů šířku neřeší. Jedou přilepeni na půlící čáru jako k napájecí troleji, nenechají vás předjet a přitom jedou sotva předpisových 90. Achjo ti víkenďáci :cry:
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Plošná rekategorizace

Příspěvek od Martin z Ostravy »

František2 píše:To ano, ale mám za sebou několik dlouhých cest po Polsku, kde se široké mezinárodní silnice (zvlášť ta Varšava - Suwalki) blíží naší kategorii S 11,5 (i když jsou určitě ještě o chlup širší) a kolikrát jsem měl "na mále". Na širší silnici totiž řidiči předjíždí co to dá a nějak tak automaticky předpokládají, že ten protijedoucí uhne, protože je kam vybočit. To na S 9,5 nehrozí, tam se 3 auta vedle sebe vejdou ale je to o ústa, takže se to tolik nezkouší.
Jsem téhož názoru, že ty široké cesty nedělají dobrotu. Podobně jak jste to popsal je to i na z Ostravy na Příbor. Radši 9,5 nebo už rovnou 4-pruh.
R48 -> D48 se podařilo!
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Plošná rekategorizace

Příspěvek od martin »

Já jsem na úzkých silnicích, dokonce i nepřehledných zatáčkách, viděl tolik nebezpečných situací, že škoda mluvit. Než o šířce silnice je to o řidičích.
Sch
Příspěvky: 221
Registrován: 26.3.2009 10:43:17

Re: Plošná rekategorizace

Příspěvek od Sch »

S 11,5 je myslím nejlepší značit jako střídavý třípruh. Zvlášť v české zvlněné krajině se stoupání a klesání střídají celkem pravidelně a tak je přidávání stoupacího pruhu docela dobré.
Jinak souhlasím, že na užší silnici, se řidiči chovají opatrněji. Ale zase, když už se najde pár nebezpečně předjíždějících řidičů, máte kam uhnout.
Kapacitu má oboje stejnou. Nemáte někdo odkaz na to srovnání bezpečnosti?
K návrhovým kategoriím silnic se vztahem k třípruhu u nás a v zahraničí jsem našel toto:
http://www.psp.cz/kps/pi/PRACE/pi-5-281.pdf
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Plošná rekategorizace

Příspěvek od martini »

Protože se nám ve vlákně R48 Rybí - Rychaltice rozjela diskuse o střídavém třípruhu, navazuji na tuto diskusi ve věcně příslušném vlákně (možná by stálo za úvahu změna názvu topicu a do závorky dát střídavý třípruh).

Přeznačení S 11,5/80 na střídavý třípruh není podle mě dost bezpečně možné (i kdyby to norma dovolovala, bezpečnost by nebyla skoro žádná, spíše by došlo k jejímu rapidnímu snížení).
c=0,25
v1=0,25
a=3,50
a=3,25
v2=0,25 (zde první primární problém, oddělení protisměru by muselo být fyzické)
a=3,50
v1=0,25
c=0,25 (zde sekundární problém - nemožnost objetí odstaveného vozidla)

Teoreticky "minimální" bezpečná kategorie pro střídavý třípruh je S 13,5/100(80)
Abychom si rozumněli tak popis kategorií je zde: http://www.ceskedalnice.cz/odborne-info ... komunikaci
c=0,50
v1=0,25
a=3,50
a=3,25
v2=0,50 (z důvodů většího rozdělení protisměrů dvojitou plnou čarou)
a=3,50
v1=0,25
c=1,50
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
viky
Příspěvky: 1288
Registrován: 16.3.2009 17:41:34
Bydliště: na trase budoucí R49

Re: Plošná rekategorizace

Příspěvek od viky »

martini píše:Protože se nám ve vlákně R48 Rybí - Rychaltice rozjela diskuse o střídavém třípruhu, navazuji na tuto diskusi ve věcně příslušném vlákně (možná by stálo za úvahu změna názvu topicu a do závorky dát střídavý třípruh).

Přeznačení S 11,5/80 na střídavý třípruh není podle mě dost bezpečně možné (i kdyby to norma dovolovala, bezpečnost by nebyla skoro žádná, spíše by došlo k jejímu rapidnímu snížení).
c=0,25
v1=0,25
a=3,50
a=3,25
v2=0,25 (zde první primární problém, oddělení protisměru by muselo být fyzické)
a=3,50
v1=0,25
c=0,25 (zde sekundární problém - nemožnost objetí odstaveného vozidla)

Teoreticky "minimální" bezpečná kategorie pro střídavý třípruh je S 13,5/100(80)
Abychom si rozumněli tak popis kategorií je zde: http://www.ceskedalnice.cz/odborne-info ... komunikaci
c=0,50
v1=0,25
a=3,50
a=3,25
v2=0,50 (z důvodů většího rozdělení protisměrů dvojitou plnou čarou)
a=3,50
v1=0,25
c=1,50
:mrgreen: tak to na úseku Bělotín -Rychaltice vybyde místo i na cyklostezku :twisted:
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Plošná rekategorizace

Příspěvek od martini »

Po té bych se chtěl svézt :lol:
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
multi
Příspěvky: 575
Registrován: 17.3.2009 16:46:54

Re: Plošná rekategorizace

Příspěvek od multi »

Dokument u třípruhu jsem pročetl a nejlepší mi přišel Německý systém. RQ15 by snad šlo vytvořit přeznačením z naší S11,5, ovšem bez zpevněné(zatravněné) krajnice. Určitě by to bylo ekonomické i bezpečné, spousta lidí by určitě vydržela jet několik kilometrů v koloně s vidinou rozšíření silnice o další pruh a nemuseli by tolik riskovat a ohrožovat ostatní řidiče.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Plošná rekategorizace

Příspěvek od Lenny »

martini píše:Teoreticky "minimální" bezpečná kategorie pro střídavý třípruh je S 13,5/100(80)
Abychom si rozumněli tak popis kategorií je zde: http://www.ceskedalnice.cz/odborne-info ... komunikaci
c=0,50
v1=0,25
a=3,50
a=3,25
v2=0,50 (z důvodů většího rozdělení protisměrů dvojitou plnou čarou)
a=3,50
v1=0,25
c=1,50
Už teď je možné stavět třípruh. Více o tom jde přečíst ve Sborníku: "Projektování pozemních komunikací, křižovatky" http://www.pragoprojekt.cz/vlastni-clanky/279
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Plošná rekategorizace

Příspěvek od martini »

Lenny píše:Už teď je možné stavět třípruh. Více o tom jde přečíst ve Sborníku: "Projektování pozemních komunikací, křižovatky" http://www.pragoprojekt.cz/vlastni-clanky/279
Super. Díky za odkaz.
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Jarda Š.
Příspěvky: 880
Registrován: 14.3.2009 12:14:56

Re: R4 Skalka - křiž. II/118

Příspěvek od Jarda Š. »

Lenny píše:R 24,5 resp. R 22,5 už nejsou v normě, byly nahrazeny R 25,5. Přelom pro určení toho, která stavba bude stavěna podle nové nebo staré kategorie bylo vydání ÚR, pokud ho měla, tak je stavěna ve staré kategorii, pokud ne, tak v nové.
Ale ministr Slamečka se vážně zabývá myšlenkou na změnu normy, aby se zúžením rychlostní silnice o něco zlevnily.
Svatosp
Příspěvky: 464
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: R4 Skalka - křiž. II/118

Příspěvek od Svatosp »

A v jakych parametrech ma 22,5 uzsi rozmery oproti 25,5, je to totiz 1,5 m na kazdou stranu, to neni uz zadna sranda...
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: R4 Skalka - křiž. II/118

Příspěvek od Lenny »

Svatosp píše:A v jakych parametrech ma 22,5 uzsi rozmery oproti 25,5, je to totiz 1,5 m na kazdou stranu, to neni uz zadna sranda...
R 22,5

Kód: Vybrat vše

	Jízdní pruhy		4 x 3,5 m
	Vnější vodící proužky	2 x 0,25 m
	Vnitřní vodící proužky	2 x 0,50 m
	Zpevněná krajnice		2 x 1,50 m
	Nezpevněná krajnice	2 x 0,5 m
	Střední dělící pás		3,0 m
	Volná šířka komunikace	22,5 m
R 25,5

Kód: Vybrat vše

	jízdní pruhy	        2 x 3.75 =	7.50 m
	vodicí proužek vnitřní	    	0.50 m
	vodící proužek vnější		0.25 m
	zpevněná krajnice			2.50 m
	nezpevněná krajnice	    	0.50 m
	střední dělící pruh			3.00 m	
	celková šířka v koruně		12.25 m	
	volná šířka = kategorie		25.50 m
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: R4 Skalka - křiž. II/118

Příspěvek od mapman »

Přes stránky to sice dostupné není, nicméně srovnání kategorií máme zpracované v excelu, mrkněte tam: http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/kate ... egorie.htm
multi
Příspěvky: 575
Registrován: 17.3.2009 16:46:54

Re: R4 Skalka - křiž. II/118

Příspěvek od multi »

OT:
Neexistovala dřív i kategorie D26,5/150?
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: R4 Skalka - křiž. II/118

Příspěvek od mapman »

Původně ano, počítalo se s ní pro úseky vedoucí v nížinách, kde nebylo předpokládáno výrazné zvýšení nákladů oproti /120. Na Slovensku jsou tak vystavěny úseky D1 (D61) Bratislava – Senec a D2 Bratislava – Kúty.

EDIT:
Ještě doplním, že dle materiálu z roku 1971 se počítal s NR 150 km/h na úsecích Praha – Hradec – Svitavy, Brno – Přerov – Ostrava, Brno – Bratislava a Bratislava – Trenčín.
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: R4 Skalka - křiž. II/118

Příspěvek od Lenny »

multi píše:OT:
Neexistovala dřív i kategorie D26,5/150?
V ČR to byly dálnice D2, tak i vyprojektována
D47 Brno - Polsko
D11 Praha - Hradec Králové
D35 Hradec Králové - Svitavy
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
multi
Příspěvky: 575
Registrován: 17.3.2009 16:46:54

Re: R4 Skalka - křiž. II/118

Příspěvek od multi »

Díky za info. Ta D11 je v tom postavená a nebo to bylo přeprojektované?
Lenny
Autor
Příspěvky: 10773
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: R4 Skalka - křiž. II/118

Příspěvek od Lenny »

Multi zatím na tuto otázku nedokážu odpovědět. Časem to zjistím a podělím se o odpověď.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
adamos
Příspěvky: 1697
Registrován: 15.3.2009 23:32:20
Bydliště: D1, 2,78 km

Re: R4 Skalka - křiž. II/118

Příspěvek od adamos »

mapman píše:Přes stránky to sice dostupné není, nicméně srovnání kategorií máme zpracované v excelu, mrkněte tam: http://www.ceskedalnice.cz/prilohy/kate ... egorie.htm
Moc pěkný link, díky, Mapmane!
Vždy aktuální mapy na http://www.openstreetmap.org
Našli jste v mapě chybu? Napište mi o ní.
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: R4 Skalka - křiž. II/118

Příspěvek od JirkaS »

Lenny píše:V ČR to byly dálnice D2, tak i vyprojektována
D47 Brno - Polsko
D11 Praha - Hradec Králové
D35 Hradec Králové - Svitavy
Ta D35 je pro mě docela překvapením, protože na rozdíl od ostatních rozhodně nebyla trasována jednoduchým terénem.
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“