Albánie
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Albánie
Albánie připravuje výstavbu obchvatu města Vlora a také zdvojení úseku silnice Milot-Rreshen na vozovku se 2 proudy v obou směrech. Příprava realizační studie a předběžného, podrobného projektu na oba záměry nesmí přesáhnout hodnotu 2,3 mil. €.
Re: Albánie
Nějak to nemůžu najít na mapě - to byla cesta nesoucí hrdé označení E762 něbo nějaká nábližka?viky píše: ...
Re: Albánie
Mám jeden dotaz. Jak se nejlépe dostat ze Sutomore (Černá Hora) do Skopje? Nejkratší je to přes Kosovo, ale tam se trošku bojíme, tudíž nám zbývá vrátit se přes Srbsko, což je dost dlouhá štreka nebo jet přes Albánii na Ohrid. Může mi někdo, prosím, sdělit, jaká tam vede silnice atd? Jezdíme každý rok do Srbska i Černé Hory, jsme zvyklí na ledacos... Balkán je Balkán...
Re: Albánie
Cesta z Podgorice do Kopliku formátu sotva naší III.třídy(dle fotek) je opravdu E762 alespoň na mapě se to jeví,v reálu jsem značení moc nesledoval,měl jsem co dělat,abych strávil realitu.GiuseppeS píše:Nějak to nemůžu najít na mapě - to byla cesta nesoucí hrdé označení E762 něbo nějaká nábližka?viky píše: ...
Přes Vlore na jih vedou dvě cesty: jedna je jednosměrka směrem na jih,ale je tam tunel s omezením,takže autobusy a NA musí využít tu druhou,kterou ale místní nesprávně považují jako jednosměrku směr na sever,jejich chování je na fotkách dostatečně výmluvné.
Re: Albánie
Cesta z Podgorice do Kopliku je jako naše III.třída,ale přežít se to dá,provoz je tam minimální.Na hranicích to bylo na balkánské poměry v pohodě(do 30 minut)Janina69 píše:Mám jeden dotaz. Jak se nejlépe dostat ze Sutomore (Černá Hora) do Skopje? Nejkratší je to přes Kosovo, ale tam se trošku bojíme, tudíž nám zbývá vrátit se přes Srbsko, což je dost dlouhá štreka nebo jet přes Albánii na Ohrid. Může mi někdo, prosím, sdělit, jaká tam vede silnice atd? Jezdíme každý rok do Srbska i Černé Hory, jsme zvyklí na ledacos... Balkán je Balkán...
Z Kopliku do Ohridu nevím,jeli jsme jinudy
Z Ohridu na hranice je docela hezká silnice a v Makedonii je to velmi slušná silnice,která se pak mění v R-ko bez odst.pruhu.Akorát je velmi otravné na každé MÚK projíždět mýtnicí a platit další úsek
Re: Albánie
Martin Němec píše:Dobrý večer,posílám pár obrázků ulovených ve Skadaru.
Ten vojenský most z r.44 je jediný ve Skadaru,na příjezdu od černé hory,od přechodu Murican.
Na těch druhých je dokončovaný most od stejného směru,trochu jižněji od města směrem na Tiranu.Jak se zdá,bude dvouproudový,že by dálnice?
-
- Příspěvky: 1075
- Registrován: 27.9.2010 13:01:33
- Bydliště: Praha
Re: Albánie
Dálnice ne, ale nový dvouproudý most, který bude skutečně výrazně lepší, než ten starý.
Mezi Vlora a Sarandë je kompletně nová silnice v mnoha úsecích vysekaná do skály ve svahu. Nedovedu si představit, jak asi vypadala původní silnice a jak dlouho trvala cesta. I po té nové jsou to více, jak 3 hodiny, i s nutnou přestávkou na ochlazení motoru busu po výjezdu do průsmyku ležícího více, než 1000m.n.m. a to doslova nad mořem. Cesta je nepředstavitelně krásná s výhledem na moře z velké výšky, pokud pojedete do Albánie, určitě nesmíte minout. Možná sem časem hodím nějaké foto.
Mezi Vlora a Sarandë je kompletně nová silnice v mnoha úsecích vysekaná do skály ve svahu. Nedovedu si představit, jak asi vypadala původní silnice a jak dlouho trvala cesta. I po té nové jsou to více, jak 3 hodiny, i s nutnou přestávkou na ochlazení motoru busu po výjezdu do průsmyku ležícího více, než 1000m.n.m. a to doslova nad mořem. Cesta je nepředstavitelně krásná s výhledem na moře z velké výšky, pokud pojedete do Albánie, určitě nesmíte minout. Možná sem časem hodím nějaké foto.
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Albánie
Zlepšování dopravní infrastruktury bylo hlavní prioritou vlády na léta 2006 - 2009. Dokončila se výstavba a rekonstrukce řady silničních tahů. V dobrém stavu je silnice Tirana - Shkodra - Muriqan směr hraniční přechod s Černou Horou. Byla dokončena rekonstrukce silnice Durres - Rrogozhina - Elbasan, Vlora - Fusha Kruja, Elbasan - Qafe Thane (hraniční přechod s Makedonií). Byla též postavena nová silnice spojující Tiranu a tiranské letiště. Nyní se úsilí zaměřuje na rekonstrukci silnic Lushnja - Fier (21 km), Fier - Vlora (45 km), Fier - Tepelene, Qafe Thane - Pogradec - Korča (65 km).
Re: Albánie
tak po letošní dovolené úsek Skoder-Hani i Hotit - ze 2/3 štěrk, z 1/3 nový asfalt, kde se vejdou 4 auta vedle sebe - cesta z ničeho nic končí v lese, bylo nutno se vrátit a najít malou odbočku-zase štěrk k hranicím..
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Albánie
Státní rozpočet Republiky Albánie na rok 2012 je zaměřen na podporu infrastrukturních projektů (především silniční sítě 3.třídy, dálnice Tirana-Elbasan) v hodnotě 500 mil. USD, do silnic a dálnic.
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Albánie
Albánie postavila nový hr. přejezd s Řeckem, včetně nové silnice a vylepšení celého tahu, ke městu Sarandë; jde o přejezd u Qafë Botë.
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Albánie
EIB poskytne Albánii 35 mil. € pro vybudování dálničního obchvatu kolem města Fier (JZ země). Jde o největší úvěr EIB pro tento stát. Jde o výstavbu 2+2 dálnice v délce 22 km, přičemž tento úsek tvoří poslední část S-J dálnice Tirana-Durres a Řeckem. Zlepší se tak i spojení AL s Řeckem, tedy se urychlí realizace koridoru EU, VIII (trasa pro JV Evropu: Bari/Brindisi - Durres/Vlore - Tirana - Skopje - Sofia - Burgas/Varna). Kromě EIB se zde podílí i banka EBOR. Stavební práce mají trvat 3 roky, přičemž se zde vytvoří 1.550 nových pracovních míst. EIB doposud od roku 2000 podpořila dopravní projekty v zemi částkou asi 300 mil. €.
-
- Příspěvky: 1075
- Registrován: 27.9.2010 13:01:33
- Bydliště: Praha
Re: Albánie
Diaľničiar: Spojení Tirany s Řeckem určitě ještě hotové není. Tento úsek akorát dokončí 4 proudou silnici (protože nazývat to dálnice je v některých úsecích - vjezdy z okolních pozemků atd...) mezi Tiranou a Vlorou. Od Fiery na jih pokud vím zatím dálnice není.
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Albánie
Dne 26.7.2012 se uvedl do provozu 24,2 km dlouhý úsek dálnice mezi Vlorë and Levan. Otevíracího ceremoniálu se účastnil i premiér.
Re: Albánie
V rámci předvolebního boje byl 16.6.2013 (volby byly 23.6.) otevřen 27 km úsek Tirana–Elbasan dálnice M3. Na úseku je několik tunelů (nejdelší 2,3 km) a nahrazuje stávající úzkou cestu přes hory. Reálně se ovšem otevřelo jen to, co se stihlo dokončit, tedy neúplně dostavěný poloviční profil (chybějící značení, na některých místech i svodidla a nedokončený povrch). Hotovo by mělo být do konce roku.
-
- Příspěvky: 1075
- Registrován: 27.9.2010 13:01:33
- Bydliště: Praha
Re: Albánie
V Albánii probíhá neuvěřitelný rozvoj silniční a dálniční sítě. Byl jsem tam v roce 2009 a stav silnic byl příšerný. To, co se tam stalo za 5 let je neuvěřitelné - viz letecké snímky google.
Zajímavé místo:
http://goo.gl/maps/17WBh
Ti se s tím vedením dálnice opravdu nes*ali.
Možná by to bylo dobré trochu vysvětlit. V Albánii panoval neskutečný chaos ve výstavbě, každý si stavěl domy, kde chtěl, většinou bez povolení. Takže soudím, že když pak stát chtěl postavit dálnici, tak s tím že jsou v ceste domy, si nelámal moc hlavu.
Ostatně podívejte sem:
http://goo.gl/maps/Li1Tm
Zaprvé je vtipné, jakým způsobem na dálnici najíždějí auta, za 2. je vidět, jak je vybouráván koridor pro pokračování dálnice přímo skrz město!
Zajímavé místo:
http://goo.gl/maps/17WBh
Ti se s tím vedením dálnice opravdu nes*ali.
Možná by to bylo dobré trochu vysvětlit. V Albánii panoval neskutečný chaos ve výstavbě, každý si stavěl domy, kde chtěl, většinou bez povolení. Takže soudím, že když pak stát chtěl postavit dálnici, tak s tím že jsou v ceste domy, si nelámal moc hlavu.
Ostatně podívejte sem:
http://goo.gl/maps/Li1Tm
Zaprvé je vtipné, jakým způsobem na dálnici najíždějí auta, za 2. je vidět, jak je vybouráván koridor pro pokračování dálnice přímo skrz město!
Re: Albánie
Podle mě to ještě není na leteckých fotkách dokončené a lidi tam jezdí přes zákaz.
Re: Albánie
Tam lidi nejezdí přes zákaz, tam se prostě po stavbě jezdí...
Mnohem víc fascinující než Tirana je ale ovšem jejich horská dálnice do Kosova, ty zářezy mosty a dlouhý dvoutubusový tunel... hmm... kde na to berou...
Mnohem víc fascinující než Tirana je ale ovšem jejich horská dálnice do Kosova, ty zářezy mosty a dlouhý dvoutubusový tunel... hmm... kde na to berou...
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Albánie
Kde by na to brali? Jde na to podstatní část kapitálových výdajů státního rozpočtu. Mnoho peněz posílá i domácímu obyvatelstvu ta pracující část mimo zemi. Proto lidí staví nové baráky, jezdí na lepších autech. A chtějí lepší silnice a dálnici na Kosovo považují za absolutní prioritu. A vše je s požehnáním USA. Finančně, stavebně. Nezapomínejme na vojenskou spolupráci. A za tu USA umí odměnit.
-
- Příspěvky: 1075
- Registrován: 27.9.2010 13:01:33
- Bydliště: Praha
Re: Albánie
Diaľničiar: Ano, to je pravda, je to jedna z nejvíce proamerických zemí světa. USA tam ohromně žerou.
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Albánie
Zcela nepochybně. Vy jste to sice napsal ironicky, přinejmenším to tak vyplynulo ale je tomu tak. Ostatně Albánie, Kosovo, pomalu jeden stát. Je zde jedna z největších USA vojenských základen mimo území USA. Dálnice zde staví převážně Bechtel, způsobem typickým tedy na politickou objednávku, něco podobné je i v dalších balkánských zemích. Dále, nebýt USA, není Albánie v NATO a tam oni opravdu chtěli.
Stav silnic a dálnic se zlepšuje ale opravdu hlavně proto, že nevydají na sociální investice tolik jak jinde, protože mimo stát pracuje hodně občanů a posílají domů peníze rodinám. A stát opravdu dává poslední roky na silniční infrastrukturu 25-30% kapitálových výdajů. prakticky od roku 2009 to je ročně 500 mil. USD a více. To se projeví. I když je to hodně hornatá země (jedna z nejhornatějších v Evropě), je maličká, ceny za pozemky jsou nízké - hodně je i státních, tak se staví hodně nových dálnic jako prvních a USA zde vyslaly inženýrské síly. Tím se opravdu hodně moc věcí i urychluje. V zemi, kde se byrokracie teprve buduje a lidé jsou nadšení a jsou peníze a odhodlání, tak to prostě jde. Nemluvě o podpoře Turecka. To je takový trojúhelník spolupráce, Albánie, Turecko a Kosovo.
I když se zde pořád nalezne hodně moc hlavních tahů, kde povrch je snad ještě štěrkový. Uvidíme, co bude třeba v roce 2020, tedy 11 let od zahájení investic do přestavby a výstavby silniční sítě. Nyní je brzo na hodnocení.
Stav silnic a dálnic se zlepšuje ale opravdu hlavně proto, že nevydají na sociální investice tolik jak jinde, protože mimo stát pracuje hodně občanů a posílají domů peníze rodinám. A stát opravdu dává poslední roky na silniční infrastrukturu 25-30% kapitálových výdajů. prakticky od roku 2009 to je ročně 500 mil. USD a více. To se projeví. I když je to hodně hornatá země (jedna z nejhornatějších v Evropě), je maličká, ceny za pozemky jsou nízké - hodně je i státních, tak se staví hodně nových dálnic jako prvních a USA zde vyslaly inženýrské síly. Tím se opravdu hodně moc věcí i urychluje. V zemi, kde se byrokracie teprve buduje a lidé jsou nadšení a jsou peníze a odhodlání, tak to prostě jde. Nemluvě o podpoře Turecka. To je takový trojúhelník spolupráce, Albánie, Turecko a Kosovo.
I když se zde pořád nalezne hodně moc hlavních tahů, kde povrch je snad ještě štěrkový. Uvidíme, co bude třeba v roce 2020, tedy 11 let od zahájení investic do přestavby a výstavby silniční sítě. Nyní je brzo na hodnocení.
-
- Příspěvky: 1075
- Registrován: 27.9.2010 13:01:33
- Bydliště: Praha
Re: Albánie
Diaľničiar: Nemyslel jsem to ironicky. Když jsem v r. 2010 byl v Albánii, tak jsem tam potkal několik Američanů, co tam učili či pracovali. Tedy to partnerství skutečně funguje a beru to jako velmi pozitivní.
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Albánie
Tak se zdá, že Albánii dochází budovatelský dech. Zcela jistě ještě v roce 2014 se to neprojeví, ale pokud se nerozběhnou větší reformy, tak se budou dát dálnice stavět pouze formou PPP.
*deficit za rok 2013: 4,8% HDP, státní dluh: 70,5% HDP
*deficit pro rok 2014: 6,6% HDP, státní dluh: 72,1% HDP (v roce 2010: 58,5% HDP)
*nezaměstnanost vzrostla meziročně z 14,4% na 17%
*průměrná mzda je 380€, minimální 157€
V roce 2014 rozpočtové výdaje mají dosáhnout 3,25 mld. € při +2% růstu HDP, tedy celkem výdaje oproti roku 2013 porastou o +14,5%. V roce 2014 se přitom plánuje vynaložit na obsluhu státního dluhu již 255 mil. € (včetně vyrovnání dluhů za hotové infrastrukturální projekty) a na nové projekty směruje rekordní částka 545 mil. €. I nadále se prezentuje rozvoj infrastruktury jako priorita, ovšem kapitola nová výstavba dálnic se má preorientovat na PPP.
MMF a SB zde rozběhnou v dalších letech reformy penzijního a sociálního systému a zároveň poskytnou Albánii v dalších 3 letech celkem 1 mld. €.
Výstavba a modernizace silnic a výstavba dálnic probíhá takto:
2006 - 2009 masivní modernizace celé silniční infrastruktury
2009 - 2012 ucelování prvních dálnic a dokončování modernizace hl. silničních tahů
2013 - ... nové dálnice se dobudují přes PPP a to i za cenu jejich zpoplatnění mýtem
Albánie nyní řeší nedostatečné kapacity pro kvalitní údržbu nových a opravených silnic. Rovněž nejsou prostředky na obnovování značení.
*deficit za rok 2013: 4,8% HDP, státní dluh: 70,5% HDP
*deficit pro rok 2014: 6,6% HDP, státní dluh: 72,1% HDP (v roce 2010: 58,5% HDP)
*nezaměstnanost vzrostla meziročně z 14,4% na 17%
*průměrná mzda je 380€, minimální 157€
V roce 2014 rozpočtové výdaje mají dosáhnout 3,25 mld. € při +2% růstu HDP, tedy celkem výdaje oproti roku 2013 porastou o +14,5%. V roce 2014 se přitom plánuje vynaložit na obsluhu státního dluhu již 255 mil. € (včetně vyrovnání dluhů za hotové infrastrukturální projekty) a na nové projekty směruje rekordní částka 545 mil. €. I nadále se prezentuje rozvoj infrastruktury jako priorita, ovšem kapitola nová výstavba dálnic se má preorientovat na PPP.
MMF a SB zde rozběhnou v dalších letech reformy penzijního a sociálního systému a zároveň poskytnou Albánii v dalších 3 letech celkem 1 mld. €.
Výstavba a modernizace silnic a výstavba dálnic probíhá takto:
2006 - 2009 masivní modernizace celé silniční infrastruktury
2009 - 2012 ucelování prvních dálnic a dokončování modernizace hl. silničních tahů
2013 - ... nové dálnice se dobudují přes PPP a to i za cenu jejich zpoplatnění mýtem
Albánie nyní řeší nedostatečné kapacity pro kvalitní údržbu nových a opravených silnic. Rovněž nejsou prostředky na obnovování značení.
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Albánie
Albánie v roce 2014 začala intenzivněji jednat se sousedy a s EU o sladění budování albánské infrastruktury s regionální sítí a to u dopravní a energetické infrastruktury. V roce 2014 nebyl vypsán ani 1 tendr k výstavbě dálnice formou PPP, protože vláda zlepšuje legislativu v této oblasti. V oblasti dopravní infrastruktury i nadále je věnována pozornost k dobudování rychlostních tahů v podobě nových dálnic a rychlostních silnic a dále se věnuje pozornost zlepšení stavu silnic směrujících z měst na venkov. Kolem hlavního města a měst Fier a Vlora se věnuje pozornost k budování obchvatů.
I nadále na budování a rekonstrukce silniční infrastraktury směrují z vládního rozpočtu stovky mil. USD.
Doprava jako celek se podílí na HDP jenom asi 3%, propad zaznamenává železniční doprava vzhledem k zastaralým tratím a vlakům. Letecká doprava stagnuje, zvýšení zaznamenává silniční a městská a nepatrně také námořní.
Zdroj: http://www.businessinfo.cz
I nadále na budování a rekonstrukce silniční infrastraktury směrují z vládního rozpočtu stovky mil. USD.
Doprava jako celek se podílí na HDP jenom asi 3%, propad zaznamenává železniční doprava vzhledem k zastaralým tratím a vlakům. Letecká doprava stagnuje, zvýšení zaznamenává silniční a městská a nepatrně také námořní.
Zdroj: http://www.businessinfo.cz