Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Odpovědět
Country
Příspěvky: 506
Registrován: 14.3.2009 21:29:32
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Country »

edit Diaľničiar: Dne 23.1.2021 jsem aktualizoval tento úvodní příspěvek vzhledem k celkovému pročtení všech tém v sekci vl. fóra k Chorvatsku. Již do minulosti bylo téma mostu Pelješac rozšířeno o informování z Dubrovniku a nyní to tímto způsobem aktualizuji. Most Pelješki (ZDE shrnutí projektu k 23.1.2021) patří k této župě, protože nebyla územně provázaná na zbytek území Chorvatska.

Oficiální odkaz na župu :arrow:

http://www.edubrovnik.org/en/

Počet obyvatel: 116 tis. (2021)
Sídlo župy: Dubrovnik (cca. 43 tis. obyv.)
Další města: Metković, Korčula, Ploče a Opuzen

Poloha v rámci země :arrow:
413px-Dubrovačko-neretvanska_županija_in_Croatia.svg.png
413px-Dubrovačko-neretvanska_županija_in_Croatia.svg.png (62.26 KiB) Zobrazeno 13226 x
Most Pelješac byl upraven zákonem o jeho názvu a sice na chorvatskou verzi Pelješki most nebo anglickou Pelješac Bridge: https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/vlada-rh- ... scem/23445 .

*v tématu se rozebírají všechny stavby a dopravní provoz z regionu mimo dálnice A1, která je k nalezení v rámcí jejího samostatného tématu

ve výstavbě je k tomuto datu třeba most Pelješac a jeho přístupové silnice, realizují se plány rychlostní silnice v Dubrovniku po jeho letiště a v provozu je stavba most Dr. Franja Tudjmana před Dubrovnikem
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.8.2022 19:40:22, celkem upraveno 11 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Chorvatsko

Příspěvek od martin »

Staví se, ale teď je to stále ještě jenom o zakládání stavby na pevnině a poloostrově Pelješac.


edit k 23.1.2021: zde je o reakci na dotaz uživatele Country ohledně stavu realizace mostu Pelješac
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 23.1.2021 12:47:10, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
kl
Příspěvky: 2
Registrován: 13.7.2009 10:08:16

Re: Chorvatsko

Příspěvek od kl »

martin píše:Staví se, ale teď je to stále ještě jenom o zakládání stavby na pevnině a poloostrově Pelješac.
Ví někdo , kdy by měl být ten most hotový ? Na netu jsem k tomu nic nenašel ! Jinak nevíte kdy by měla být hotová dálnice do Ploče ?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Jestli myslíte most Pelješac díky kterému se propojí cestování po pobřeží mezi Chorvatskem a Chorvatskem a nebude již nutné cestovat přes BiH, pak se v roce 2007 mluvilo o výstavbě, která má trvat 4 roky a tedy hotový by měl být v roce 2011. Ovšem jak víme, tak v tomhle roce z této stavby byli škrtnuty finance - mělo se proinvestovat na 500 mil. HRK a investuje se pouhých 300 mil. HRK. Původní náklady byli 1,9 mld. HRK a zřejmě se most o pár desítek mil. HRK prodraží, takže most se prozatím neoficiálně otevře nejdřív v roce 2012; pro finanční krizi možná i později, protože Chorvatsko nyní zvažuje úvěr od MMF. Realizuje ho společnost Konstruktor Split (2. největší v Chorvatsku po Viadukt Zagreb) a ta se zas vyjádřila, že je schopná tenhle most i zaplatit, ale pak by chtěla část zisků z mýtného.

Výstavba mostu je od počátku tvrdě kritizována, protože stavební náklady na necelé 3 km jsou ve výšce, za jakou umějí Chorvati postavit průměrný dálniční úsek v délce 22 km. Most nepřinese ani úsporu času vzhledem k vynaloženým finančním prostředkům a převládají názory, že stavba je momentálně ekonomicky nevýhodná a nevyplatí se. Takže se dá očekávat, že vláda stavbu možná i zastaví. :idea: :idea: :idea:

Chorvatsko jedná o půjčce ve výši 1 mld. € speciálně na dostavbu dálnice A1 po Dubrovnik, ale je nejisté její schválení vzhledem k vysokému státnímu dluhu a ekonomickým problémům země.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kl
Příspěvky: 2
Registrován: 13.7.2009 10:08:16

Re: Chorvatsko

Příspěvek od kl »

Diaľničiar píše:Jestli myslíte most Pelješac díky kterému se propojí cestování po pobřeží mezi Chorvatskem a Chorvatskem a nebude již nutné cestovat přes BiH, pak se v roce 2007 mluvilo o výstavbě, která má trvat 4 roky a tedy hotový by měl být v roce 2011. Ovšem jak víme, tak v tomhle roce z této stavby byli škrtnuty finance - mělo se proinvestovat na 500 mil. HRK a investuje se pouhých 300 mil. HRK. Původní náklady byli 1,9 mld. HRK a zřejmě se most o pár desítek mil. HRK prodraží, takže most se prozatím neoficiálně otevře nejdřív v roce 2012; pro finanční krizi možná i později, protože Chorvatsko nyní zvažuje úvěr od MMF. Realizuje ho společnost Konstruktor Split (2. největší v Chorvatsku po Viadukt Zagreb) a ta se zas vyjádřila, že je schopná tenhle most i zaplatit, ale pak by chtěla část zisků z mýtného.

Výstavba mostu je od počátku tvrdě kritizována, protože stavební náklady na necelé 3 km jsou ve výšce, za jakou umějí Chorvati postavit průměrný dálniční úsek v délce 22 km. Most nepřinese ani úsporu času vzhledem k vynaloženým finančním prostředkům a převládají názory, že stavba je momentálně ekonomicky nevýhodná a nevyplatí se. Takže se dá očekávat, že vláda stavbu možná i zastaví. :idea: :idea: :idea:

Chorvatsko jedná o půjčce ve výši 1 mld. € speciálně na dostavbu dálnice A1 po Dubrovnik, ale je nejisté její schválení vzhledem k vysokému státnímu dluhu a ekonomickým problémům země.
Ano, přesně tento most mám na mysli. Včera jsem jel kolem a pořád se něco kutá jen na březích na obou stranách , a to už druhým rokem. Tak snad vyjde aspoň 2012. Jelikož jezdím do Orebiče, tak by to mohlo ušetřit takových 30-40 km a tudíž i cca 40 minut jízdy.

A co ta dálnice na Ploče ? Kdy by mělo být hotovo ?To stávající ukončení dálnice je podle mě absolutně nešťastné. Navíc cesta tam je i mizerně značená - kdo po sjezdu z dálnice odbočí hned na první odbočce na Ploče, tak vyjede ještě kus před Ploče - navíc cesta úzká, hrůza. takže je třeba se držet značení Dubrovnik, a vyjede se až za Ploče po novém přivaděči - mezitím se ale jede kus po staré cestě a docela místy úzká a rozbitá...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Přiznám se, že neznám momentálně aktuální situaci ohledem výstavby dálnice na Ploče. :ugeek:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiar píše:Přiznám se, že neznám situaci ohledem výstavby dálnice na Ploče; snad někdo jiný jo. :ugeek:
Ravča-Ploče bude odevzdán v červnu 2011. Mnoho dalších informací :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=95&t=687
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa

Příspěvek od Diaľničiar »

Pouze pro přehlednost menší mapa :arrow:
A1 Neum.jpg
A1 Neum.jpg (80.46 KiB) Zobrazeno 43644 x
Pro spojení úseku dálnice Split-Dubrovnik, který je součástí dálnice A1 Zagreb-Dubrovnik se staví mostní propojení s polostrovem Pelješac mostem Pelješac. Tento most bude součástí staveb Hrvatske ceste, protože jeho parametry nebudou na 100% vyhovovat dálničním parametrům. Tak jak je popsáno v ostatních příspěvcích, i tato mostní varianta je drahá, ovšem varianta výstavby dálnice přez území Neumu by byla ještě drazší. Do budoucnosti se ale nevylučuje taková investice přes HAC (státní správce dálnic).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa

Příspěvek od Diaľničiar »

Pelješki most: několik fotek z léta 2009 :arrow:
léto09.jpg
léto09.jpg (106.65 KiB) Zobrazeno 43556 x
srpen.jpg
srpen.jpg (147.94 KiB) Zobrazeno 51580 x
srpen09.jpg
srpen09.jpg (171.12 KiB) Zobrazeno 51547 x
spr09.jpg
spr09.jpg (111.25 KiB) Zobrazeno 51550 x
Jak je tedy vidět, stavba pořád probíhá pouze na březích, nikoliv i na moři. Spoždění bude minimálně o rok; kdyby se stavba rozběhla v příštím roce, je možné jí dokončit v roce 2012. Světová banka odporučila Chorvatsku, aby tuto stavbu pozastavilo - země má dálnic prozatím dost a je třeba stabilizovat ekonomiku. Premiérka Jadranka Kosová v měsíci 09/2009 nevyvrátila možnost zakonzervování stavby. Doposud se zde proinvestovalo cca. 15% z celkového plánu. Na chorvatské poměry jde o mimořádně nákladnou stavbu: most bude stát 66 mil. € na 1 km bez příjezdových komunikací.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa

Příspěvek od Diaľničiar »

Jak je v tématu Chorvatsko všeobecně - most na Pelješac se bude stavět mnohem pomaleji, otevře se až kolem r. 2015. :roll:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa

Příspěvek od Diaľničiar »

Stavba mostu Pelješac se zakonzervuje a takový stav bude trvat min. 2 roky. :( Rovněž se zakonzervuje rozestavěný úsek A1 Doli-Dubrovnik (Osojnik) a aby toho nebylo málo, tak i tunel Sveti Ilija na přivaděči A1 (na silnici D8). :shock: :o

Chorvatsko se tak chce vyhnout krachu země. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa

Příspěvek od Diaľničiar »

Dle Programu 2009-2012, který se zveřejnil počátkem tohoto měsíce jsou známé fakta kolem mostu Pelješac. :arrow:

Most na poloostrov Pelješac by měl být hotov v roce 2015, v příštích třech letech se na něm bude ale pracovat minimálně. Pro období 2009–2012 je na stavbu vyčleněno pouhých 443 mil. HRK, přičemž celková výše investice by měla dosáhnout částky 1,9 mld. HRK. do této částky ale nejsou zahrnuty přístupové cesty, s jejichž výstavbou ani Program prozatím nepočítá. Na výstavbu přístupových silnic třeba dalších 400 mil. HRK.

Celá tato stavba jako součást dálnice A1 (i když most nebude mít dálniční parametry) bude otevřena nejdřív v roce 2016. :roll: :shock:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

Státní společnost Hrvatske ceste, správce státních silnic, letos investuje do projektu 100 mil. HRK. Většina peněz půjde na stabilizační práce a konzervaci některých objektů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Honda »

rumpeak
Příspěvky: 809
Registrován: 29.5.2009 7:47:12
Bydliště: Ostrava (předtím Bruntál a předtím Havířov) - když se stěhuji, tak jedině někam, kudy vede I/11 :)

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od rumpeak »

A já myslel, že most beude 4 pruh...
martin
Autor
Příspěvky: 834
Registrován: 25.2.2009 22:25:13
Bydliště: R1 Exit 16 a D5 Exit 28

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od martin »

Takže ten projekt se už nějak definitivně změnil? Nejdříve měla přece A1 jít přes BiH, pak přes Pelješac a teď jsem někde četl, že má zase jít přes BiH a k tomu chtějí stavět ještě Pelješacký most pro doprovodnou komunikaci nebo jak? Nebo dálnice dál nebude? Stavět obojí mi přijde fantastický vyhazování peněz.
pp21
Autor
Příspěvky: 1640
Registrován: 9.3.2009 15:03:16
Bydliště: Praha

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od pp21 »

martin píše:Takže ten projekt se už nějak definitivně změnil? Nejdříve měla přece A1 jít přes BiH, pak přes Pelješac a teď jsem někde četl, že má zase jít přes BiH a k tomu chtějí stavět ještě Pelješacký most pro doprovodnou komunikaci nebo jak? Nebo dálnice dál nebude? Stavět obojí mi přijde fantastický vyhazování peněz.
Já to pochopil tak, že se poslední dobou dlouhodobě sleduje strategie, že A1 přes BiH ano, ale protože je to komplikované, udělá se zatím kapacitní silnice oklikou přes Pelješac v nedálničních parametrech, jen už nevím, jestli má být 1+1 nebo 2+2 pruhy.
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Honda »

EU nebude financovat most Pelješac, protože to nezapadá do dlouhodobého výhledu.
Evropská investiční banka (EIB), finanční instituce EU, plánuje v letošním a příštím roce v Chorvatsku investovat od 400 do 500 milionů ročně . Podle banky viceprezident Matthias Kollatz-AHNEN , peníze jsou určeny na podporu malých a středně-velkých podniků a odvětví infrastruktury a ochrany životního prostředí, s úmyslem na Chorvatsko, aby lépe připravit na vstup do EU.
Když přijde na infrastrukturu, Kollatz-AHNEN stojí Trans 5C projekt, který bude Budimpešu prostřednictvím chorvatska a Sarajeva, spojení s pevninou. Ve stejné době, EIB je finanční plán mostu Pelješac , projekt, který byl kdysi jako důležitý pro vstup do EU a fungování schengenské hranice.
Tento projekt, vysvětluje viceprezident banky, nezapadá do dlouhodobého výhledu EU, který určuje životaschopnost projektu, spíše než řešení problému hranic.....
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 23.1.2021 12:32:37, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Honda »

PŘES POSELSTVÍ OD EVROPSKÉ INVESTIČNÍ BANKY, KTERÁ NECHCE FINANCOVAT PŘEKONÁNÍ PELJEŠAC CHANNEL, STAVEBNÍ PRÁCE POKRAČUJí
Chorvatské silnice" neoficiální informace, nemá v úmyslu vzdát,podle EIB, zbytečný projekt!
Domácí veřejnost stále věří, v dlouhodobé řešení pro lepší silnice spojující nejjižnější části chorvatska se zbytkem země, a to bez hranic .
Dále podporuje budování "most-země poloostrov", jak je název objektu v oficiálních vládních dokumentech...

Kdo bude platit: Chorvatské silnice pokračují s výstavbou mostu Pelješac
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 23.1.2021 12:32:49, celkem upraveno 3 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

Vy to překládáte jako Eskimák v Africe :)

Stavební práce nepokračují. Na stavbě mostu Pelješac se provádějí konzervační práce - to se nedá již pokládat za standardní stavebníá práce. Přesněji: doposud z vody ční kousek pilíře, je zde několik km dočasných vozovek a je zde jedna část navádědcí komunikace. Jinak pouze stavěniště.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Honda »

Předseda vlády Jadranka Kosor poskytne 2 miliardy na pokračování v budování mostu Pelješac. Ale není napsáno KDY .

http://www.poslovnipuls.com/2011/07/07/ ... ja-izbori/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 4.4.2016 20:41:30, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Country
Příspěvky: 506
Registrován: 14.3.2009 21:29:32
Bydliště: Morava
Kontaktovat uživatele:

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Country »

Tak nevím, jestli je to dobře nebo špatně, že se bude ten most stavět ...... Pelješac býval lidmi zapomenutý kout Chorvatska a už vidím, jak se tam začnou hrnout developeři a hotely rostou jako houby po dešti :-(
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Honda »

Já bych to viděl tak ,že se jedná o předvolební tah premiérky a že se stavět nebude.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Diaľničiar »

Několik základních fakt:

Most se měl začít stavět již v roce 2007 a hotovo mělo být v roce 2011. LIcenci pro výstavbu dostala společnost Konstruktor Split, která měla pokrýt náklady v hodnotě 260 mil. €. Bohužel, tato společnost nedokázala získat úvěry /nešlo o PPP, pouze o to aby si peníze sehnala tato stavební společnost/. Následně i sama EU odkázala o nějaký ten rok později, že peníze na tuto stavbu nevyčlení: 1. Pro poškození ŽP v oblasti a po 2. Protože cílem EU není rozdělovat státy, ale spájet a nelíbil se záměr obejít BiH.

Chorvatsko /jak je známo/ muselo zahájít státní dietní režim v oblasti dálnic a do roku 2012 došlo ke zmrazení desítek staveb, nebo se odložili jejich začátky. Mírné pokračování je pouze tam, kde již je financování od EU nebo konces. společností /třeba Bina Istria/. Chorvatský státní dluh je stále v hodnotách 95-100% HDP, nezaměstnanost se i nyní v nejaktivnější sezóně pohybuje na úrovni 16,9%, chybí střední generace a země se potýká s obrovskými problémy v zemědělství.

Z politického hlediska je ex-premiér I. Sanader obviněn z korupce /9 afér/, vlastní strana HDZ ho dala zadržte, ale předse jen není možné aby o korupci předtím nevěděli její představitelé a to je korupce až taková, že třeba podíl jejich ropní firmy INA byl prodán firmě MOL, nebo přijeté provize od banky HPV atp. jistě to bude nutné i dokázat.

Ovšem k samotnímu slibu: stát nemá na dálnici A1 co reálného rozestavět po roce 2012, připraveno je pouze ono napojení od Vrgoraca po území za BiH, další úseky po Dubrovnik nejsou připraveny. Takže když je zde slib dát 2 mld. HRK během dalších 4 let na výstavbu mostu Pelješac, nepokládal bych to za nesmysl.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honda
Příspěvky: 476
Registrován: 13.6.2009 15:39:21

Re: Most Pelješac (jih Chorvatska)

Příspěvek od Honda »

Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“