Moldavsko

tavri
Příspěvky: 38
Registrován: 15.3.2009 15:06:08
Bydliště: Trutnov

Moldavsko

Příspěvek od tavri »

md-flag.gif
md-flag.gif (1.93 KiB) Zobrazeno 37854 x
md-map.gif
md-map.gif (22.26 KiB) Zobrazeno 37852 x
Rozloha: cca. 34 000 km2
Počet obyvatel: cca. 3,4 mil.
Hlavní město: Kišiněv (s okolím cca. 0,8 mil. obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 6.12.2020 13:09:06, celkem upraveno 8 x.
Důvod: aktualizace počtu obyvatel
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Autorem tohoto příspěvku je tavri, ovšem v 1. příspěvku uvádíme nejdřív základní informace o dané zemi. Děkuji za pochopení, Diaľničiar. :arrow:

Stav silnic: Katastrofální, zejména na severu země. Projetý úsek viz moje mapa. Červen 2008.
Obrázek
Silnice asfaltové, avšak opravdu s dírami, místy vymleté a hluboké propadliny. Provoz skoro žádný, takže máte trvale k dispozici celou šíři vozovky na kličkování. Nikde nejsou dopravní značky typu pozor zatáčka nebo omezení rychlosti, jen vyjímečně. Ukazatele jen na hlavních tazích. Hlavní tahy mají občas MÚK, místy jsou 2+1. Slušné a podrobné mapy lze koupit ve stánku.
Dálnice vede jen z Kišiněva cca 50 km jižně, nemá svodidla ani vodorovné značení, zato betonový povrch ve slušném stavu. Severně od Kišiněva je silnice cca 15 km 2+2 pruhy.
Prakticky všechno co tam stojí je z dob SSSR.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Moldavské silnice jsou v mimořádně špatném stavu (oficiálně 70 % z nich překročilo svoji životnost). Téměř neexistují zpevněné krajnice a vodorovné značení. Na hlavních tazích i ulicemi ve městech vč. hlavních je třeba jezdit maximálně opatrně. Počítejte s náhlou změnou povrchu, hlubokými výtluky i třeba chybějícími poklopy od kanálů tam, kde ještě před hodinou byly, a podobně (větev či jiný předmět trčící ze silnice obvykle signalizuje kanál bez poklopu nebo hluboký neopravený problém na silnici nebo také nahrazuje trojúhelník před nepojízdným vozidlem). Je třeba jezdit opatrně a pomalu především za deště, kdy není vidět díry.

V zimě téměř nejsou udržovány vedlejší ulice a silnice, vzhledem k přirozené pahorkatosti moldavského terénu jsou nutné zimní pneu a pro případ nouze i řetězy.

Vedlejší silnice v době dešťů apod. nemusejí být průjezdné pro osobní auta vůbec, do některých obcí nevedou zpevněné cesty.

Označení významu silnic na automapách ani trasových serverech nemusí korespondovat s realitou. I na "dálnici" (silnice dálničního typu) je třeba počítat s přítomností chodců, cyklistů, zvířat a zejména v noci zvlášť nebezpečných neosvětlených povozů. Jízdu v noci je moudré omezit na minimum a obecně počítat v itineráři cesty s výraznou časovou rezervou, ale i ve dne musí itinerář cesty respektovat výrazně nižší průměrné rychlosti, než ve střední Evropě.

Kultura účastníků provozu je mimořádně nízká, řidiči "nepřemýšlejí", jsou bezohlední, agresivní, často nedodržují ani vitální zákazy (zákaz vjezdu, červenou, jednosměrky, přednosti), jízdní pruhy prakticky nejsou vyznačovány ani respektovány. (Ke zvýšení odpovědnosti mají přispět nové systémy kontroly na významných křižovatkách - automatické foto a videokamery. Během třítýdenního zkušebního provozu v říjnu 2007 jediný z nich zaregistroval 45 tisíc porušení dopravních předpisů, červené světlo bylo ignorováno celkem 2000 krát!). Moldavskou specialitou je "blikající zelená" ke konci intervalu. Nejde o žádné přátelské návěští, ale o pokyn k okamžitému zastavení (hlavně oproti české mentalitě okamžitě brzdí před vámi jedoucí motorové vozidlo). Po ní totiž bez prodlev následuje žlutá a v zápětí červená.

Podobně chodci, cyklisté i kočí potahů si počínají až neuvěřitelně sebevražedně. Naštěstí se vzhledem ke stavu vozovek většina střetů děje jen v malé rychlosti. I když jste v právu, nemusí být moudré vynucovat si přednost a pod., zejména vůči luxusním vozům či "terénním" SUV, ale ani vůči všem vozidlům, větším, než je vaše.

Technická způsobilost vozidel k provozu převážně neodpovídá evropským standardům (vč. kvality brzd a funkce brzdových a směrových světel).

Ve městech pozor na "maršrutky" = mikrobusy, které jsou páteří místní dopravy; zastavují cestujícím často velmi nečekaně a nebezpečně naprosto kdekoli, tedy i v křižovatce či v prostoru hned před ní a za ní.

Dálková veřejná doprava autobusy je levná, ale cesta zejména v létě nepříliš příjemná.

Policie je často úmyslně a dokonce bez skutečného důvodu výrazně "kritičtější" vůči vozidlům s cizími registracemi (podobně jako v jiných zemích s nižším životním standardem a kulturou státních složek).

Silniční značení se sice zlepšuje, ale stále je nedostatečné, a to jak značky zákazové, tak směrové. V ČR lze zakoupit automapy, v Moldavsku i plán Kišiněva / Chisinau a též GPS softwarovou mapu.

Při průjezdu Moldavskem nedoporučujeme parkovat nebo přespávat v autech na neosvětlených, neoznačených parkovištích mimo města apod.

Nejenom ženám nelze doporučit stopovat, ať už z důvodů osobní bezpečnosti či kvůli kvalitě řidičů a vozidel.

Přísně je kontrolováno vlastnictví vozidel (počet krádeží v minulých letech poklesl), mějte tudíž s sebou doklady k vozidlu event. dohodu o zapůjčení vozidla (ověřený překlad ruský nebo rumunský).

Jsou zde opravny vozidel většiny světových značek, ale jen málo z nich je autorizováno. Vzhledem ke stavu cest jsou hojné pneuservisy a svařovny výfuků.

Benzinových pump je dostatek, kvalita benzinu je proměnná, horší může být kvalita nafty, do moderních vozů se doporučuje doplňovat nádrž už v polovině, aby se event. příměsi rozpustily. Problém s naftou může být zejména na začátku zimy, kdy doporučujeme preventivně přidávat přípravky proti zamrzání.

Základní občerstvení na cestě poskytují některé benzinové pumpy a restaurace či kiosky podél tras, hygienické standardy zejména toalet však neodpovídají našim současným zvyklostem (extrémem jsou toalety na autobusových nádražích/ zastávkách).

Zdroj: www.businessinfo.cz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Infrastruktura i přes záplatování nejhorších havárií, je ve velmi vážném stavu a vláda si je vědoma, že do budoucna musí být cílem obrovských investic. Obnova dopravní infrastruktury je klíčem k udržitelnému rozvoji země a je součástí všech strategických rozvojových dokumentů. Státní prostředky nedostačují ani na obvyklou údržbu silnic. PPP se privátním investorům zatím jeví jako velmi rizikový.

V zemi prakticky neexistují dálnice (pouze silnice dálničního typu a víceproudové silnice). Kvalitní státní silnice jsou jen na několika úsecích. Silnice se budou renovovat především z peněz donorů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
tavri
Příspěvky: 38
Registrován: 15.3.2009 15:06:08
Bydliště: Trutnov

Re: Moldavsko

Příspěvek od tavri »

Možná se bude hodit info, jak překonat hranici.
Takže odbavení na UA/MD hranici se provádí společně na moldavské straně, fungl nová celnice na UA zeje prázdnotou a jen se projíždí. První voják, co dává propusk si řekně o bakšiš, ale protože je to jen bezvýznamný záklaďák se samopalem, vemte mu z ruky ten papír a řekněte mu možno na budušče. Pak přijde jakási desinfekce pneu, 2m dlouhý koberec, musíte do budky pro štempl na propusk, celník si řekne o bakšiš a protože jsem neměl drobné, ptal se no co je? řekl jsem pravdu, že nemám drobáky, jen velký eura. Ptal se jestli pivo jesť, říkám že jo a on tak dones pivo. Šel jsem tedy do kufru auta pro 1 lahváč. Nějaký Moldavec co stál za mnou to viděl, vylezl ven a říkal mi nic jim už nedávej, musíš mít jen zelenou kartu a zaplatit desinfekci 7 UAH nebo 15 lei (cca 25 Kč). To uhradíte na hranici přímo ve směnárně. Kurs je docela výhodný, vyměňte si klidně dostatek peněz na cestu. Nikdo už úplatek nezkoušel, zato hledali v papírech co by našli. Účel cesty turistika moc nechtěli věřit, takže jim vyjmenujte nějaké pamětihodnosti... Řekněte, že pojedete zpět přes jiný přechod. Odbavení za cca 2 hodinky.
Při odjezdu ze země hranice MD/RO, na moldavské straně kontrola dokladů, dotazy na účel cesty, kde jste byli a co tam dělali, dostanete kontrolní otázku jestli nelžete, když řeknete návštěva Kišiněva, zeptají se na hlavní prospekt. Stefan cel Mare, správná odpověď. Poté celník dá výstupní razítko. Přejezd na rumunskou stranu, zařaďte se do pruhu pro EU, budete v něm nejspíš sami, ptají se jen na alkohol a cigára, žádné šacování se nekoná... Odbavení za 1 hod.
A ještě pozor na cestu z Černovci směrem k hranici, před hranicí na UA jsou asi 3 dlouhé vesnice, řádně označené 40 km/hod, lechtal jsem čtyřku něco pod 60, policajt mi ukázal na radaru 64 km/hod. a spravilo to kapesné ve výši pětieurovky.
Jinak Moldavsko pohoda, ničeho se nebojte, jen opravdu pozor na ty vozovky, ty krátery nikde jinde nezažijete.
Plnou nádrž si natankujte na Ukrajině, v Moldavsku je dražší, i když jen o cca 2 Kč. Jinak ceny všeho jsou oproti UA ještě mnohem nižší.
ZGHK
Příspěvky: 50
Registrován: 3.4.2009 18:21:35

Re: Moldavsko

Příspěvek od ZGHK »

No, hlavně nejezdit přes Podněstří, zatím největší počet požadovaných úplatků na jednotku času, jaký jsem kdy zažil :roll:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Silniční síť má cca. 12.700 km, přičemž zpevněný povrch nemá jen asi 500 km, většinou se jedná o vedlejší silnice. Téměř 9.000 km si vyžaduje velké investice, protože tím, že silnice nebyli nijak zvlášť udržovány, tak jsou v katastrofálním stavu. Stát se stará jen o hlavní mezinárodní tahy, ostatní státní silnice jdou bokem, výjimečně se opravují alespoň opravdu veliké jamy. Stát není schopen postarat se ani o víceproudové silničné tahy v okolí hlavního města.

V procesu přípravy jsou projekty na obnovu některých silničních tahů z prostředků Světové banky a USA za 200 mil. USD (Millenium Challenge), avšak na počátku r. 2009, během procesu tendrování realizátorů, se proces zastavil vinou nepřípustných ingerencí vlády do volby realizátorů projektů.

Obnova dopravní infrastruktury je klíčem k udržitelnému rozvoji země a je součástí všech strategických rozvojových dokumentů. Faktem však zůstává, že vláda nemá dostatek peněz ani na údržbu silnic a tedy že infrastruktura i přes záplatování nejhorších havarijních stavů, je ve velmi vážném stavu a vláda si je vědoma, že do budoucna musí být cílem obrovských investic tak domácích jak i cizích.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Zajímavá byla i dlouhá cesta k vytvoření samostatné agendy pro dopravu a silnice :arrow:

Do roku 2008 spadala problematika silnic pod Ministerstva průmyslu.
Od 2008-2010 spadala problematika silnic pod Ministerstvo stavebnictví a územního rozvoje, přičemž tato informace je i na fóre.

V roce 2009 vláda připravila a v roce 2010 také zavedla Ministerstvo dopravy a silniční infrastruktury, ovšem silnice se mezičasem přesouvají do sektoru dopravy a tedy pod ekonomiku a infrastrukturu :arrow:

http://www.old.mtid.gov.md/en

Ministerstvo infrastruktury a regionálního rozvoje :arrow:

https://midr.gov.md/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 11.7.2022 21:07:55, celkem upraveno 4 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Rozhodnutí vlády o schválení přerozdělení peněz na údržbu a opravy silnic na rok 2010 :arrow:

Nejvíc peněz jde na opravu silnice M1 Kišiněv-státní hranice s Rumunskem v km 6-99, celkem 30 mil. lei, opravy budou stylem emulzního mikrokoberce.

Vláda dá celkem na stavební rekonstrukční práce 134 mil. lei.

Celkové výdavky na silniční síť (údržba, opravy, rekonstrukce, administrace) jsou na rok 2010 ve výšce 582,98 mil. lei.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 30.3.2016 19:36:23, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Mapové vnímání hlavních státních silnic v zemi:

Centrální silniční os Moldavska :arrow:
Axa%20Centrala.jpg
Axa%20Centrala.jpg (95.73 KiB) Zobrazeno 37716 x
Mezinárodní silniční tahy přes Moldavsko :arrow:
CSI.jpg
CSI.jpg (286.71 KiB) Zobrazeno 37717 x
PAN-evropský koridor přecházející Moldavskem :arrow:
Coridoare.jpg
Coridoare.jpg (112.94 KiB) Zobrazeno 37717 x
Evropské silnice E přecházející Moldavskem :arrow:
EuroRoads.jpg
EuroRoads.jpg (122.25 KiB) Zobrazeno 37717 x
Silniční okruh kolem Černého moře :arrow:
SoseaCenturaMN.jpg
SoseaCenturaMN.jpg (92.54 KiB) Zobrazeno 37715 x
Silnice multimodálního koridoru Evropa-Kaukaz-Asie (TRACECA) :arrow:
TRACECA.jpg
TRACECA.jpg (97.34 KiB) Zobrazeno 37715 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Moldavsko ve spolupráci s evropskými institucemi a mezinárodními bankami připravuje kompletní rekonstrukci silnice mezinárodního významu M3 Kišiněv - Džordžulešť Giurgiulesti) - rumunská hranice s celkovou délkou 217 km a objemem 60 mil. USD.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Moldavsko během let 2011-2015 opraví celkem 770 km v nákladech 386 mil. €, většinou z úvěrů mezinárodních bankových institucí.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 30.3.2016 19:37:17, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Strabag (společně s tureckou firmou) zde opraví 93 km silnici mezi městy Soroca - Satareni, na severu země. Náklady na opravu: 75 mil. €.

Pokračuje tím tak rozsáhlý strategický plán pro rozsáhlou rekonstrukci silnic v zemi (dle informací výše). Financování je prováděno přes:

*státní rozpočet, regionální rozpočet
*EU
*USA
*Čína
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Strabag opraví i 43 km státní silnice M2 mezi Ghindesti and Drochia. Stavební práce potrvají do roku 2014. Náklady jsou 35 mil. €. Jde o totální renovaci všeho dostupného: podklad, vozovka, osvětlení, značení všeho druhu, prostor pro autobusy i chodce.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Byl vypsán tendr na rehabilitaci silnice R14 v rámci Moldova Road Sector Program přes EBRD. :arrow:

. Works:
a. Rehabilitation of R14 Road, km 26+600 - km 38+300;
b. Rehabilitation of R14 Road, km 43+000 - km 61+000, km 64+370-km 66+657.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 30.3.2016 19:37:57, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Moldavsko od roku 2009 investuje do oprav silniční infrastruktury cca. 90 mil. € ročně, celkem do roku 2015 to bude cca. 500 mil. €. Zde je názorné video, jsou zde zachyceny úseky před opravami a po nich, mapky atd. do roku 2013 :arrow:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Moldavsko

Příspěvek od FlakY` »

Pěkné video ve vysoké kvalitě. Spíše se jedná o hlavní tahy? Jejich ekonomice určitě pomůže lepší infrastruktura, ale jejich normy jsou asi hodně podobné jako na Ukrajině či celý východ. Škoda, že nejdou více západním směrem a nezmění si normy.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Moldavsko

Příspěvek od ML90 »

Loni v létě jsem projížděl z Ukrajiny přes Moldavsko a Podněstří směrem do Oděsy. Maršrutkou jsem projel hlavní tah ze severu do Kišiněva (přechod Mamalyha/Criva - Lipcani - Briceni - Edinet - Balti - Kišiněv). I když Moldavsko vypadá skutečně strašně (nedivím se, že všichni pracují mimo zemi) a to dokonce i ve srovnání s Ukrajinou, tak se mi zdálo, že na silnicích alespoň v úseku, kterým jsem projížděl, toho dělali relativně dost. Celkově se mi ten hlavní tah zdál lepší než podobné silnice na Ukrajině. Co se týče kvality nebo norem ale netuším, nejsem odborník. Každopádně bych asi předpokládal, že v tomhle směru by se teď situace mohla v souvislosti s podepsanou asociační dohodou dramaticky začít měnit. Její součástí je totiž mimo jiné vytvoření zóny volného obchodu s EU, což předjímá právě i přejímání unijních norem (jakých konkrétně ale nevím, určitě by se to dalo dohledat).
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Státní silniční úřad :arrow:

http://www.asd.md/

*nalevo v odkazech třeba na "drumuri" je přehled silnic
*stejně tak v tendrech co se kde dělá
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ještě reakce na ML90 ohledně norem. Nevím, jaká byla situace předtím na opravovaných úsecích, ale standardní zatížení v EU je 11t na os (Slovensko má převážně 10t na os, tedy 20x méně snese celkově a to se za ty roky odráží), tolik by vozovka měla mít. A tedy i silnice. Slovenské (a tak odhaduji, že i české, ale opravdu nevím jak moldavské) silnice tohle ve valné většině nesplňují, tedy silnice I. třídy, co by rozhodně měli. Poslední modernizace vybraných úseků s názvem "Eliminace bezpečnostních rizik na silnicích I. třídy" na Slovensku přinesla mj. i toto, tedy 710 km (22% této kategorie) získalo nejen nový povrch, ale výrazně se změnil typ pokládaného asfaltu a i jeho další vlastnosti, navíc to bylo ve hroubce 10cm a upravovala se i další vrstva pod tím. Samozřejmě úprava křižovatek, nová svodidla, zvučné čáry v rámci VDZ, nové značky, různé meteo prvky, měřice rychlosti atd. k tomu, ale výsledkem je, že opravdu takto provedená rekonstrukce vydrží mnohem déle, protože se hlavně zesílila samotná vozovka na zátěž jaká je normovaná pro EU. I když připomínám, že životnost vozovky na takto zatížených silnicích (15-25 tis. vozidel za 24h s důrazem na tranzit pro neexistenci D/R) je 10-12 let, ale Slovensko má průměr vozovek 22 let, takže tato mega oprava trvající od 2011-2012 do 2015 přinesla ovocí. I tak se kde tu samozřejmě objevuje lokální deformace, což je způsobeno třeba špatným odvodněním, geologii (sesuvy svahů a podobně). Ale tím jen odpovídám na technickou část dotazu. Ohledně slovenské veliké rekonstrukce jen doplním, že se narychlo přesunovali zdroje z realizace R-ek, které nebyli v tom období připravené do realizace a finance by propadli. Pro další období do 2020 se počítá s nižším číslem takto prováděných rekonstrukcí, není to totiž levná záležitost.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Moldavsko po posledních rekonstrukcích, které jsou ve vláknu vypsané zahajuje větší balík pro tendry ohledně nové výstavby silnic. Použije na to celkem 316,2 mil. €. :arrow:

*jedná se o projekt Moldova Road Sector Program IV
*150 mil. € poskytne EBRD, 150 mil. € dává EIB a 16,2 mil. € jde od EC (NIF)

Za tyto peníze se zrealizují následující projekty:

*výstavba M3 Slobozia Mare Bypass, km 0+000- km 20+500
*výstavba M3 Porumbrei-Cimişlia road, km 0+000 - km 19+010
*výstavba M3 Vulcanesti Bypass, km 0+000 - km 8+580
*výstavba R1 Bahmut Bypass, km 68+250 - km 74+177
*upgrade M3 Chisinau-Porumbrei road km 0+000-km 33+500

Tedy celkem 54 km nových komunikací a 33,5 km zásadně vylepšeného tahu.

Zdroj: http://www.businessinfo.cz

Bohužel, z hospodářského hlediska z Moldavska během posledních 10 let odešlo cca. 0,5 mil. obyvatel. I když je v zemi nízká nezaměstnanost kolem 4%, tak je to hlavně proto, že lidé právě odcházejí za prácou jinam a posílají domů peníze a to až v hodnotě 20% HDP.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 6.12.2020 14:52:12, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Silnice M2 ze začátku jako 4-pruh (severním směrem od hl. města):



Zde je celý tah M2 až po Soroca:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktuality:

Po krizi bankovního sektoru v letech 2014-2015, v jejímž důsledku vyšlo najevo vyvádění prostředků ze tří významných bank, které následně zkrachovaly, se od roku 2016 hospodářská situace do značné míry stabilizovala. Přispělo k tomu i zklidnění na vnitropolitické scéně a vytvoření většinové vlády v lednu 2016 s podporou Demokratické strany.

Moldavská republika vykazuje od roku 2016 poměrně solidní hospodářský růst, který za rok 2018 dosáhl 4,5% a předčil tak očekávání analytiků. Velmi nízkou úrovež zaznamenala rovněž inflace, která dosáhla jen 0,9%. Ještě v roce 2017 přitom míra inflace činila 7,3%. Rizikovým faktorem pro nadcházející období zůstává především vnitropolitická situace. Jistá rizika představují i vnější faktory. Kromě vývoje na trzích hlavních obchodních partnerů to na jedné straně může být schopnost plnit závazky vyplývající z AA/DCFTA, včetně těch politických, a maximálně využívat možností pro přístup na trh EU, na straně druhé existence obchodních a jiných omezení ze strany Ruské federace, která stále představuje významný trh pro moldavskou zemědělskou produkci. Stále platí, že Moldavsko realizuje významnější infrastrukturální projekty s podporou mezinárodních donorů (EBRD, EIB, EU a dalších).

Zdroj: www.businessinfo.cz


Chinese contractors set to agree 300km road deal in Moldova

Two Chinese contractors are about to agree a deal to build two highways in Moldova, according to an Vitalie Lurcu, the state secretary of the Ministry of Economy and Infrastructure, in an interview with the South China Morning Post.

China Hyway Group, a private sector road builder based in Beijing, and the state-owned China Railway Group are in talks to build two highways with a combined length of 300km for a total cost of $400m. The funding will either be provided entirely by Chinese loans or be split, with China paying 85% of the cost.

One highway will encircle the Moldovan capital of Chisinau and the second will connect Moldova’s northern districts with neighbouring Ukraine.

Lurcu said: “The projects will significantly improve traffic and contribute to economic growth. Negotiations on the financing will be concluded this year, and construction is expected to be completed in three years.”

The project will be part of China’s Belt and Road Initiative (BRI), which aims to improve communications over the length of the Eurasian landmass. Moldova, a former Soviet republic sandwiched between the Ukraine and Romania, has been in talks with China since December 2017 to establish a free-trade agreement.

The projects are the latest to be funded by China in central and eastern Europe, where states have been receptive to loan offers.

This trend has led to alarm among western European countries. The 2019 Munich Security Conference report, published last month, contained a special chapter on China’s growing influence on the Balkans. It pointed out that Montenegro now owes 39% of its total external debt to China, the result of Chinese help in building a motorway to Serbia. Among other states in the region, Macedonia owes 20% of its external debt to China, followed by Bosnia (14%) and Serbia (12%).

Altogether, Chinese companies have poured over $300bn into Europe over the past 10 years. The money has been spent on developing energy and port infrastructure in southern Europe and increasing transport connectivity to the east.

Image: Apartment buildings in Chisinau (Zserghei /Public domain)

Zdroj: http://www.globalconstructionreview.com ... deal-mold/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

ještě sovětské číslování některých silnic se změní:

z M14 se stane M5
z M21 se stane prodloužení M1
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Moldavsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací.

Počet obyvatel stagnuje aneb za uplynulých 10 let klesl o 0,4 milionu. Lidé odcházejí za lepším životem jinam.

Z hlediska silniční sítě je nutno říct, že v uplynulých 10 letech se tady investovalo v řádu mnoha set mil. € do oprav hlavních silničních tahů, které lze vidět i v tomto vláknu. Jde o největší investice do silniční sítě vůbec. EU, EIB, EBRD investují v uplynulých letech na konkrétní projekty renovací silnic, do nákupů lokomotiv atd. již více než 1 mld. € a evropské instituce jsou tak největším donorem pro Moldavsko jako takové, pro rozvoj jeho regionů a infrastruktury. Po modernizaci silnic se právě v tomto roce "Evropa" rozhodla pomoct modernizovat další části státu: železniční síť a snížit energetickou náročnost budov.

V Moldavsku je kolem 13 000 km silnic, z čeho většiná má zpevněný povrch. Asfaltují se již i předtím jen štěrkové ulice, asfaltují se lokální silnice. 4- pruhy jsou v hlavním městě a do podoby silnice dálničního typu se upgraduje tah M3 od hlavního města dál na jih.
Md1.JPG
Md1.JPG (81.78 KiB) Zobrazeno 13782 x
Seznam silnic, klasifikace a trasy po reformě k 12/2016 :arrow:

http://www.asd.md/page/infrastructura-drumuri

Dopravní úřad :arrow:

https://anta.gov.md/

Aktuálně platí pro Moldavsko plán silnic s názvem Dobré silnice pro Moldavsko přijat 05/2020. :arrow:

*rozpočet pro rozvoj silnic je sestaven ve výši 1,375 mld. lei (cca. 65 mil. €)
- z toho 1/4 mld. lei směruje na rekonstrukci/výstavbu 86,3 km silnic:
Md2.JPG
Md2.JPG (61.32 KiB) Zobrazeno 13782 x
Silniční úřad má veřejně umístněné kamery (32) ze silnic pro zachycení aktuálního provozu:

https://www.asd.md/camera-video

K 12/2020 proběhla taky informace, že stát opravil vozovku na dalších 294 km silnicích v 29 okresech a 2 obcích:
md3.JPG
md3.JPG (169.75 KiB) Zobrazeno 13782 x
md44.JPG
md44.JPG (116.68 KiB) Zobrazeno 13782 x
Tady se staví/přestavuje za podpory evropských institucí 4-pruh:
md45.JPG
md45.JPG (110.1 KiB) Zobrazeno 13782 x
Více zde: https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -170856534
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“