CB kryt na slovenských silnicích a dálnicích

viky
Příspěvky: 1288
Registrován: 16.3.2009 17:41:34
Bydliště: na trase budoucí R49

CB kryt na slovenských silnicích a dálnicích

Příspěvek od viky »

Zajímalo by mně,jestli je vůbec někde na Slovensku CB kryt?Já jsem ho nikde neviděl.Nepočítám tunely.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.5.2016 16:21:55, celkem upraveno 1 x.
Důvod: změna názvu témy
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od Diaľničiar »

Starých betonek je na Slovensku hodně: i na hlavních silnicích (I/62, I/65 atd.) pak na silnicích II. a III. třídy (Trnovec při Holíči, Smolenice průjezd, pak v okresu Dunajská Středa), ... ovšem drtivá většina těchto starých betonek je opravdu ve špatném stavu. Starý úsek D2-Kúty se letos v délce 2,5 km opravil v celkové hodnotě 2,5 mil. € a udělal se zde AB kryt (financoval to Trnavský kraj).

Nový CB kryt je třeba na hlavních tazích v Bratislavě: pruhy MHD a některé křižovatky (Patrónka). Pak je taky na D2 Lamačská Cesta-Staré Grunty, kde je i tunel Sitina, ale zde je celý 3,3 km úsek s CB krytem.

Na nové R1 budou některé mosty s CB krytemm ovšem povrch bude mít AB kryt. Na nové D1 přes PPP nevím jak to bude.

Slovensko doposud silně preferuje AB kryt pro levnější vstupní náklady. Prostě: všichni ví, že CB kryt je levnější pro údržbu a vydrží déle, ale je drahší a proto se staví pouze tam, kde je nejvyšší zátěž.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
viky
Příspěvky: 1288
Registrován: 16.3.2009 17:41:34
Bydliště: na trase budoucí R49

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od viky »

Na silnicích I třídy si to pamatuju,hlavně I/50 před Trenčínem :lol: to je taky zážitek.Přes Smolenici jsem jel,ale nevšiml.jsem si :roll: A na D2 jsem vživotě na slovenské straně nejel.
Právě mě šlo o D a R v rámci rekonstrukce a nové výstavby.A ví někdo,jestli na D1 : BA-TT bude po rekonstrukci AB kryt?Z hlediska intenzity by byl žádoucí CB kryt,ale myslím,že zvítězí dosavadní trend AB
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od Diaľničiar »

viky píše:A ví někdo,jestli na D1 : BA-TT bude po rekonstrukci AB kryt?Z hlediska intenzity by byl žádoucí CB kryt,ale myslím,že zvítězí dosavadní trend AB
Na D1 po celkové rekonstrukci vozovky zde bude možná CB kryt, ovšem to bude až v r. 2013-2015. Teď pouze probíhá rozšíření na 3+3. Ale třeba středový pás je již betonový s betonovými svodidly typu NJ. Právě zde se muselo nejdřívě rozšířit z 2x2 na 2x3 pruhy a až po tomto kroku bude následovat přestavba nejprve jedné strany vozovky, pak druhé. I tak dá tato přestavba zabrat.

Ty Smolenice - nevím, kdy ste tudy jeli naposled, ale do konce r. 2010 zde Trnavský kraj proinvestuje 4 mil. € a tyto 3 km v havarijném stavu přestaví na AB kryt (stejně jako na té spojce D2-Kúty-Čáry). ;)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
viky
Příspěvky: 1288
Registrován: 16.3.2009 17:41:34
Bydliště: na trase budoucí R49

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od viky »

Diaľničiar píše:
Ty Smolenice - nevím, kdy ste tudy jeli naposled, ale do konce r. 2010 zde Trnavský kraj proinvestuje 4 mil. € a tyto 3 km v havarijném stavu přestaví na AB kryt (stejně jako na té spojce D2-Kúty-Čáry). ;)
Přes Smolenice a Suchou nad Parnou jsem jel z Trnavy 2x,když byla Trnava nesnesitelně přecpaná na jaře při rekonstrukci I/51,jak tam dělali ten kruháč,či co.Naivně jsem si myslel,že to souvisí s výstavbou sev.obchvatu Trnavy :oops: Myslíte si,že na to ještě přijde řada v horizontu 2-3 let?Vždyť tam zbývá snad kilometr...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od Diaľničiar »

CB kryt bude taky na stavbě D2 Stupava, jih (budoucí součást dálnice D4).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od Diaľničiar »

viky píše:
Diaľničiar píše:
Ty Smolenice - nevím, kdy ste tudy jeli naposled, ale do konce r. 2010 zde Trnavský kraj proinvestuje 4 mil. € a tyto 3 km v havarijném stavu přestaví na AB kryt (stejně jako na té spojce D2-Kúty-Čáry). ;)
Přes Smolenice a Suchou nad Parnou jsem jel z Trnavy 2x,když byla Trnava nesnesitelně přecpaná na jaře při rekonstrukci I/51,jak tam dělali ten kruháč,či co.Naivně jsem si myslel,že to souvisí s výstavbou sev.obchvatu Trnavy :oops: Myslíte si,že na to ještě přijde řada v horizontu 2-3 let?Vždyť tam zbývá snad kilometr...
Severní obchvat Trnavy se „intenzivně“ staví, žačátek: 2005, ukončení v 2012. Přes eurofondy. :O Ano, vítejte na Slovensku.
Co se týče opravy silnice přes Smolenice, investice byla pro krizi odložena na neurčito a přes europrojekt se nedá opravit – není vyspořádán pozemek pod silnicí přes obec.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10772
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od Lenny »

Proč se na Slovensku, tak málo staví CB vozovky?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Protože to neumí, koukni na 4705 :kladivo: :)
R48 -> D48 se podařilo!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od Diaľničiar »

Právě tomuto tématu se věnuje odborní článek, proč se vlastně na Slovensku CB vozovky nestaví?

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... h-vozoviek
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 3.6.2021 18:42:53, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
mbmat
Příspěvky: 1381
Registrován: 16.7.2010 21:20:33
Kontaktovat uživatele:

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od mbmat »

Takže se tam nestaví CB kryt jenom proto, že to nikdo nedá do zadávací dokumentace ke stavbě ?
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od JirkaS »

O tomhle se psalo už při stavbě D1 a D2. Tehdy to bylo zdůvodněno tím, že Slováci mají k dispozici asfalt ze Slovnaftu, zatímco v Čechách se vyrábí cement. Takže to vycházelo dopravně výhodnější. Nejspíš to už od té doby pokračuje setrvačností dál, i když ty materiální důvody pominuly.
balik
Příspěvky: 125
Registrován: 15.3.2009 22:01:43

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od balik »

Diaľničiar píše:Právě tomuto tématu se věnuje odborní článek, proč se vlastně na Slovensku CB vozovky nestaví?

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... h-vozoviek
Asi lze mít výhrady k rozdílné intenzitě na porovnávaných úsecích v tabulce 1 - náklady jsou průměrovány na m2, CB na Bítešsku hodí oproti AB na Brno-jih vždycky hezčí výsledek...
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 3.6.2021 18:43:04, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
pp21
Autor
Příspěvky: 1640
Registrován: 9.3.2009 15:03:16
Bydliště: Praha

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od pp21 »

balik píše:
Diaľničiar píše:Právě tomuto tématu se věnuje odborní článek, proč se vlastně na Slovensku CB vozovky nestaví?
https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... h-vozoviek
Asi lze mít výhrady k rozdílné intenzitě na porovnávaných úsecích v tabulce 1 - náklady jsou průměrovány na m2, CB na Bítešsku hodí oproti AB na Brno-jih vždycky hezčí výsledek...
Ale hlavně lze mít výhrady k objektivnosti celého článku, protože je silně jednobarevnej ... betonovej. Celý to vypadá jak PR někoho kro má zájem na tom, aby se CB dělal skoro všude. Dozvíme se tam veškeré plusy CB krytů, i ty co jsou fakt diskutabilní (při výrobě CB se redukuje produkce CO2 ... lepší viditelnost v noci a za nepříznivého počasí atp atp), ale nedozvíme se ani o jediném nedostatku CB, nebo dokonce o některých lepších vlastnostech AB. Jedinou vadou na kráse CB je prej jeho cena (ale jenom v krátkodobém horizontu) ... ach jo.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 3.6.2021 18:43:20, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace odkazu
peterle
Příspěvky: 6
Registrován: 2.7.2011 17:55:15

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od peterle »

Ale hlavně lze mít výhrady k objektivnosti celého článku,
No veď to píše človek z cementárne ;)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od Diaľničiar »

Doposud se všude protlačil asfalt, ale o tem jak vypadají slovenské silnice se pak třeba přesvědčit. Mnohé hlavní tahy, i s E významem nejsou hodny ani silnic III. třídy jinde v Evropě. Netvrdím, že CB kryty jsou řešením všude, ale za 20 let se nedokázalo od AB vozovek upustit ani na nejvýtiženějších úsecích. Proč asi? Asi někomu vyhovuje, aby se stále vráželi peníze na opravy, ale protože SR patří k chudším zemím, skutečnost je pak taková, že 40% silnic je tam katastrofálně a dalších 20% od teho nemá daleko ... najít co jen 50 km souvislé silnice I. třídy, která by byla vyhovující bude za chvíli totálním snem ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
viky
Příspěvky: 1288
Registrován: 16.3.2009 17:41:34
Bydliště: na trase budoucí R49

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od viky »

To jo.Myslel jsem si,že na I/50 je hnus jen panel mezi Drietomou a D1.Po velmi dlouhé době jsem jel do Partizánského a vidím,že je v dezolátním stavu až na pár vyjímek celý úsek až k odbočce v Hradišti. :cry:
Vyjeté koleje,rigoly,lajdácky zalátané díry.
Nevím,jak je to dál,ale žádné iluze si nedělám.
To i E50 na Ukrajině mezi Užhorodem a Lvovem je oproti tomu nádherný tah! :kladivo: :kladivo:
Beaver
Příspěvky: 55
Registrován: 7.5.2009 23:12:24

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od Beaver »

Mnoho Slováků se může o rozdílu mezi dobře udělaným (neokradeným) AB a technologicky špatným CB přesvědčit na R48 FM-Hnojník ... argumenty o vyjetých kolejích či prodloužených intervalech údržby přesně tyto dva úseky staví na hlavu ... O 2 roky starší a stejně vytížený AB je v celém svém úseku za 9 let prakticky bez opravy. Stejně dlouhý úsek CB je osázen lesem dvojhrbů díky stupidnímu provedení napojení CB na mostní úseky z AB. Několikrát již, a to zcela neúspěšně, opravované přechody s vlnícím se AB, mnohé v zatáčkách, které zvláště za deště a sněhu vytvářejí nebezpečná místa. Tento nešvar je viditelný i jinde, ale právě zde je krásné srovnání, neboť úseky na sebe přímo navazují ... Také hluk CB je neoddiskutovatelně větší a vede nakonec k výstavbě více protihlukových stěn. Toto vše hovoří proti CB a žádný prodloužený interval údržby to nezmění. Řádně zhotovený a neokradený AB vydrží mnoho let i s lehkými kolejemi, pak se odfrézuje, natáhne nový a šmytec. Rekonstrukce CB po 30 letech bude mnohem dražší i časově náročnější. CB není v českých podmínkách při české kvalitě řešením a totéž platí pro Slovensko ...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: AB a CB kryt na slovenských dálnicích

Příspěvek od Diaľničiar »

Úsek D2 na Slovensku v Bratislave řešením pro CB zcela jistě je. A právěže to, co vy píšete vychází na stejno pro AB kryt. Dokud bude nedostatečný podklad a financí je málo pro cyklickou obnovu, tak AB kryt není výhrou pro hlavní tahy. Protože co je lepší? Jezdit 30 let po kvalitě a pak třeba 10 let trpět? Ve variantu CB. Nebo jezdit po kvalitě 8 let (pokud nejde o novou silnici) a pak dalších 5 let čekat alespoň na mikrokoberec ve variantu AB? A pak max. obnova 5cm které vydrží 4-5 let a pak zas dalších 5 let čekat? Bohužel, lepší není nic. Všechno je jen o penězích a né o technologickém provedení, které se může neprovést dobře stejně na AB i CB krytu. PHS je nutno stavět i při AB, vy toho asi o hluku moc nevíte. Jiná věc je, že nedáte CB kryt na souvislé úseky do měst. Ale třeba že křižovatky by se tak dělat mohli, jak ve Vídni.

CB lobby je na Slovensku docela slabá. Kdyby byla vůle, stavělo by se i s CB krytem. Při již tak vysokých nákladech na infrastrukturu (dodatkování běží i při nižších vítězných ponukách). Je to jenom o nastavení systému. Kdo z vás ví, že dopravní značky musejí mít licenci? A tak když jí stát vydá, domluví s danou firmou a pak ta značka v nekonkurenčním prostředí opravdu vychází na 300€ za kus bez osazení. Pak opravdu 1 KO nás stojí 1 mil. €, absurdní cifry, ale je to tak. Stačilo by trošičku šetřit (omezit ovšem korupci, klientelismus a tunelování těchto státních zakázek, které již předem jsou vysoké) a bylo by nejen na CB kryt ale i na dvakrát tak rychlejší výstavbu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rekonstrukce silnic a mostů

Příspěvek od Diaľničiar »

SSC zahajuje zásadní rekonstrukce silnic I. třídy, které jsou ještě z betonu. Tam, kde se ještě nestaví se plánuje přes fondy EU do roku 2020 začat. V článku jsou úseky, kde se již rekonstruuje i s postupem. :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=208&t=4873

Ještě dodám, že třeba v Trnavskom samosprávnom kraji se rekonstruuje betonová silnice přes obec Smolenice.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
JirkaS
Příspěvky: 2805
Registrován: 14.3.2009 19:25:07

Re: Rekonstrukce silnic a mostů

Příspěvek od JirkaS »

Jen je škoda, že v celém článku důsledně mluví o "panelových cestách", jako by skutečně byly z panelů.
I formulace "Panelové cesty mali pôvodne slúžiť na prechod vojenskej techniky,“ uviedol pre Pravdu Pavol Kajánek, analytik Výskumného úradu dopravného. Cesty z nich vznikli až neskôr, a teda tieto úseky nikdy nevznikali účelovo ako vozovky na bežné používanie." je poněkud zavádějící.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Rekonstrukce silnic a mostů

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: CB kryt na slovenských silnicích a dálnicích

Příspěvek od Diaľničiar »

Jen zde dodám, že staré betónky postupně mizí díky penězům z EU fondů. Přerábějí se na AB komunikace. Toto téma ale ponechávám v platnosti.
Snímka.PNG
Snímka.PNG (274.8 KiB) Zobrazeno 20608 x
Více informací pak naleznete třeba v tématu k rekonstrukcím silnic anebo i průběžně v debatách.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
pohrabáč
Příspěvky: 211
Registrován: 29.1.2011 11:04:01

Re: CB kryt na slovenských silnicích a dálnicích

Příspěvek od pohrabáč »

Často jezdím po staré betonce na I/55 u Drietomy a ta taky dožívá - po 50 letech. Divím se bratrům Slovákům, že to dočasně neopraví tak jako některé úseky na D1 u nás - jemným frézováním nebo broušením. Opravilo se na Slovensku něco tímto způsobem někde? Nebo to zatím NDS nezná? Asi vázne výměna zkušeností mezi MD ČR - MD SR a nebo NDS a ŘSD. Každý rok je setkání Čechů a Slováků na Velké Javořině - tak tam by to mohli probrat při vatře a kalíšku.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: CB kryt na slovenských silnicích a dálnicích

Příspěvek od Diaľničiar »

Nejedná se o I/55, ale o ex-I/50, nyní již I/9 Drietoma. A plánuje se obnovit i tento úsek dle záměrů SSC, i když máte pravdu, že daný úsek je ve správě NDS, ale ten další již ve správě SSC.

Ještě jsem nalezl další příspěvek k této problematice a to ZDE, kde i na tamním odkazu je rozsah km dle správcovství, i když již ani to neplatí vzhledem k investicím státu a VÚC ten podíl betonových silnic klesá.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Slovensko“