I/18 úsek Žilina - Vrútky (Strečno, 2+1 pruh)

Vše o výstavbě, provozu a údržbě silnic I. tříd na Slovensku.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

I/18 úsek Žilina - Vrútky (Strečno, 2+1 pruh)

Příspěvek od Diaľničiar »

Edit příspěvku k 10/2021: Tohle téma bude sloužit ke všem aktivitám v rámci I/18 v úseku Žilina - Vrútky s těžištěm na úsek se Strečnem s 2+1 pruhovou silnicí.

*průjezdnost Strečna: https://akojenatomstrecno.sk/

Původní obsah:

Na silnici I/18 v úseku horského průchodu Strečno se realizuje rozšíření na 2+1 pruh. Realizace probíhá po uskutečněm odstřelu skalního masivu, jeho stabilizaci a to dalšími prácemi: vyfrézováni vozovky v celé šířce (místy byli vyjeté koleje až do hloubky 10-12 cm), pokládka nového asfaltu a přemalování vodorovního dopravního značení tak, aby zde byli tři pruhy. Jako bariéra bude: 12 cm podstavec a do výšky 80-90 cm další zábrany. Je to dočasné opatření, než se dostaví tunel Višňové (jeho realizace je plánovaná na r. 2009-2013; zřejmě se to posune).

Tenhle silniční úsek se dostává pod neustálý dopravní tlak, tvoří se zde rozsáhlé kolony a když se zde stane dopravní nehoda, reálně se zde čeká i 2h. Objížďka není možná přes jinou kvalitní silnici I. třídy.

Takovýchto neuralgických bodů je na Slovensku hodně, nejvíc právě na těch místech, kde chybí dálnice/rychlostní silnice a pak v okolí větších měst.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 9.10.2021 17:51:18, celkem upraveno 4 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Dnes se otevřela nová třípruhová silnice I/18 v délce 11 km na úseku Strečno-Dubná Skala. Jízdní pruh se ovšem nepostavil, pouze se přemalovala původní silnice. :arrow:
Strečno.jpg
Strečno.jpg (12.26 KiB) Zobrazeno 17317 x
Představa: pojede traktor a sanitka bude potřebovat předběhnout. :shock:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Martin z Ostravy »

No je to něco na způsob "Norského modelu", no prostě neštěstí, navíc je to takový paskvil, že tam ani ty dráty nejsou takže přínos pro bezpečnost nula nula nic.
Stačí aby se tem jen porouchalo auto, a už vzniknou kolony.
No a s tou sanitkou a traktorem ani nemyslet.
R48 -> D48 se podařilo!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Jako, tohle je provizorium, protože kapacita této silnice je počas špičky překročena téměř o 100% ... a dle ministra dopravy je to provizorium, které je dlouhodobě neudržatelné, ale musí být, kým není zprovozněn dálniční úsek (ten není ještě ani ve výstavbě a ta bude trvat nejmíň 48 měsíců (tunel Višňové)).

Náklady na vyfrézování vozovky (do hloubky až 12 cm, protože tak byli místy vyjeté koleje) a přemalování a umístění plastového podstavce se sloupky jsou přes 3 mil. €.

No, uvidíme, co přinese realita ... jestli opravdu onu žádanou bezpečnost. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od mapman »

Ad Martin: No dovolím si nesouhlasit, přínos pro bezpečnost je veliký, protože to umožňuje bezpečně předjet pomalu jedoucí vozidla i při vysoké hustotě provozu bez většího rizika. Pravděpodobnostm že se tam porouchá auto nebo se stane jiná na delší dobu problematická záležitost jako nehoda, je za tohoto stavu poměrně malá a i tak by v tom případě měly nastoupit rychle vozy správy a údržby, prostřední pruh pro opačný směr případně třeba i uzavřít a operativně demontovat část středových dělících bariér pro objetí místa překážky. Vše může trvat tak půl hodiny. Potom si to stihne Policie v klidu vyšetřit apod...Chce to jen dobře "zmenežovat" ;) Rozhodně to není nezvládnutelné...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

mapmane: Slovensko a vyřešit problém do půl hodiny ? :lol:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od mapman »

Někdy se prostě začít musí :))) A Žilina je dopravní mozek republiky tak ať se ukážou, šup šup...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Největší dopravní problémy jsou v Bratislavě, pak v Nitře a až na 3. místě je Žilina, na 4. místě je Považská Bystrica a pak jsou Trenčín a Trnava.

Žilina jenom tězko může být dopravním mozkem, protože nemá dálničný obchvat ani průtah, ani souvislé napojení na dálniční síť a tudíž ani na Bratislavu. Ani se zde aktuálně nestaví dálnice D3 anebo D1. Pouze Skalité při Polsku je na 11 let rozestavěné a pak na R3 (Trstená a Horná Štubňa).

Ale uvidíme opravdu, jaká bude prax. Protože i když ten dvoupruh bude na tom lépe, ten jeden pruh neřeší kritickou situaci - vozidla s přednostím právem jízdy a to nemusí být pouze sanitka.

Třeba tenhle fakt se sanitkou napadla i světová siln. asociace. A i proto to dnes ministr Vážný označil pouze za neudržatelné provizorium. A zřejmě i proto zde nepřijel premiér Fico, který to jen tak mimochodem ještě včera udělat chtěl. ... dneska náhle pro pracovní problémy neměl čas. :mrgreen: :?:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od mapman »

Dopravním mozkem jsem myslel, že je tu nejznámější vysoká škola zaměřená na dopravu a tím vysoká koncentrace dopravně vzdělaných mozků :)

Určitě ne v tom smyslu v jakém o něm píšeš. Navíc i tohle místo je podle mnohých tím nejproblematičtějším v republice, tak ať se sem soustředí dostatek pozornosti ;)

To že se to nelíbí světové silniční asociaci je v pořádku, je to nestandardní řešení, ale pořád lepší než předchozí stav. Jediným konečným řešením je samo sebou dostavbu tunelu Višňové...
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Martin z Ostravy »

mapman píše:Ad Martin: No dovolím si nesouhlasit, přínos pro bezpečnost je veliký, protože to umožňuje bezpečně předjet pomalu jedoucí vozidla i při vysoké hustotě provozu bez většího rizika. Pravděpodobnostm že se tam porouchá auto nebo se stane jiná na delší dobu problematická záležitost jako nehoda, je za tohoto stavu poměrně malá a i tak by v tom případě měly nastoupit rychle vozy správy a údržby, prostřední pruh pro opačný směr případně třeba i uzavřít a operativně demontovat část středových dělících bariér pro objetí místa překážky. Vše může trvat tak půl hodiny. Potom si to stihne Policie v klidu vyšetřit apod...Chce to jen dobře "zmenežovat" ;) Rozhodně to není nezvládnutelné...
No je možné, že to bude fungovat, pokud je to jen provizorium tak prosím, ale bude to podle mně provizorium tak na 2-4 roky :)

Já se jen zeptám, jak dlouhý je úsek do změny uspořádání, nebo je to dle terénu?
Jinak jak dlouho je člověk nucen jet ve vláčku po případě za náklaďákem?
R48 -> D48 se podařilo!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

A já to ještě doplním: takovýchto provizórí je na Slovensku hodně :arrow:

100 mil. SKK - inteligentní silniční řízení hlavního tahu přes Považskou Bystricou
100 mil. SKK - inteligentní silniční řízení hlavního tahu přes Nitru
100 mil. SKK - nyní 2+1 na Strečne

Pak třeba 5 km obchvat Trnavy se bude stavět spolu 5 let. Náklady: 1,3 mld. SKK. Cokoliv se dělá na silnicích I. třídy se děla hodně pozdě a hodně pozadu, protože na přes 3000 km silnic I. třídy jednoduše 4 mld. SKK nestačí. To nestačí ani na údržbu a opravy a i proto je již na Slovensku až 40% silnic I. třídy v havarijním anebo nevyhovujícím stavu a jenom na tyto silnice je dnes potřeba minimálně 7,5 mld. SKK.

Doslova hoří města jako Trenčín - konečně se zde jde stavět 2. silniční most přes Váh v nákladech přes 50 mil. € - čekalo sa na evrofondy. Trenčín má pouze 1 silniční most směrem na Prievidzu. I ten již potřebuje opravu ... pak třeba severní vstup do města Trnava - odtud se již odstěhovala i společnost SONY, protože zde procházelo na 22.000 aut/24h a kapacita je 15.000. Severní obchvat se staví, ovšem to tempo - tam se dělá stavební obstarávaní na 150 m a to prosím pěkně Trnava - to je rovina, tam klidně mohl být obchvat na 2+2, aby se trošku plánovalo i vpřed. Ale to ne ...

Na mezidnárodní silnici v tahu Holíč-Trnava je dnes pouze na 30 km úseku Holíč-Senica na 12 km v havarijním stavu. Silnice je to opravdu široká, ovšem plná mnoha záplat, ale co je hlavní i vyjetých kolejí do hloubky přes 10 cm. A řešení ? Již 2 roky pouhé oznámení: pozor, nebezpečenství; vyjeté koleje. A takovýchto silnic je na Slovensku hodně. Ono by to chtělo vyfrézovat a položit silný AB kryt, ovšem to stojí 10-20 mil. SKK na 1 km ... tak se realizují kde-tu pouze opravy s emulzním mikrokobercem - ten ovšem jenom oddálí nutnost větší rekonstrukce o 3-4 roky.

Pak třeba silnice I/62, v úseku Senec- Sládkovičovo (Sereď). Je to stará betonka, po které je už opravdu těžké jet - je krásně široká, ale prostě po životnosti. Zde se mluví o generální rekonstrukci již od r. 2004. Původní náklady 800 mil. SKK. Dostali jsme se až k roku 2007 na náklady 1,2 mld. SKK. Pak se mluvilo o roce 2009 jako o nutných opravách pouze v hodnotě do 7 mil. €, ale se to škrtlo i letos.

Pak třeba projekt silnice "Severní tangenta" v Bratislavě. Dodnes není ani jenom vytýčen datum výstavby. Ovšem plány jsou zde na 10 let dozadu.

Slovensko sotva zvládá výstavbu kruhových objezdů. Zde je zase často prodražení pro špatně zakřeslené inženýřské sítě i o 20%.

Již tak špatné to je, že města zde proplácejí výkup pozemků, dávají si za své vypracovat stavební a projektovou dokumentaci. :idea:

Pak je zde generální a chronický problém, který zasahuje i do silnic II. a III. třídy - evrofondy se nemohou čerpat na mnohé úseky a opravy, protože nejsou vyspořádané pozemky pod silnicema. Na 20%-60% dle krajů.

A tak dále, a tak dále.

Takže já když zde čtu, že ŘSD před pár dny otevřelo nějakou významnou etapu silnice, za 1 rok a za ten zde dalo přes 1 mld. Kč, pak opravdu mohu konstatovat, že Slovensko je banánovou zemí, co se týče silnic I. třídy. A o tom, že je zle, již mluví popředné kapacity a taky ministr dopravy; silniční tahy se rozsýpají. Letos jde na opravy o 600 mil. SKK více jako vloni, ovšem nutností jsou 2 mld. SKK. ... Jenom na opravy mostů je potřeba do r. 2020 dát přes 8,5 mld. SKK. Proto se založil Mostní program, ... ovšem ten měl disponovat v r. 2009 min. 20 mil. € a je to pouhých 7 mil. €, co postačuje na havarijní stupně od III. dále a na statické skoušky (preventivní krok) na ostatních mostech.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
mapman
Autor
Příspěvky: 5756
Registrován: 25.2.2009 22:20:05

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od mapman »

michal
Příspěvky: 4518
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od michal »

Ten předjíždějící Land Rover jasně naznačuje, o co tam půjde. Udělali z toho dálnici bez svodidel, co by oddělovala míjející se vozy. Takže se tam bude závodit jak o život. A o život tam půjde snad ještě víc než dosud...
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Tak jak funguje těch 2+1 na Strečně?
R48 -> D48 se podařilo!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Osobně nevím, neznám tam momentální situaci po rekonstrukci. Oficiálně se stěžují záchranní složky a rovněž se od 08/2009 řeší, jak bude probíhat zimní údržba: nebude se dat při větší sněhové nadílce udržet sjízdný dvoupruh - nejestvuje zde totiž žádná krajnice a ve středě budou překážet umělohmotné zábrany se sloupkami.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10772
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Lenny »

a neměy tam být původně 2+2 pruhy?
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

To řekl premiér Fico, ale SSC na to nemá dostatek peněz. To je pouze "do budoucna", když by se nepodařilo nějak reálně do konce r. 2010 rozestavět tunel Višňové. Varianta 2+1 má řešit pouze překročení intenzit. :lol:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10772
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Lenny »

Po jaké vzdálenosti se budou střídat pruhy?

Problém se zimní údržbou by neměl být, pojedou dva sypače za sebou a že jsou uprostřed sloupky, taky nevadí, v CZ taky máme lanové svodidla na 2+2, a úseky jsou udržované.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Lenny píše:...pojedou dva sypače za sebou a že jsou uprostřed sloupky, taky nevadí, v CZ taky máme lanové svodidla na 2+2, a úseky jsou udržované.
Ovšem zde již není krajnice, je zde pouze jízdní pruh, takže nepomůže ani to, že pojedou 2 sypače vedle sebe. V střede silnice není prostor jako když jsou svodidla, ... a tohle není nějaká nížina, zde se ten sníh bude ukládat, přes den sice částečně roztaje ale pak na noc zas přituhne ... :arrow:

Lenny: věnuje se tomu SSC, ZA VÚC a ZA univerzita. :idea: :idea:

Silnice se rozšířila v úseku 466,850 – 474,62, tedy v obou směrech je možnost 2+1, střídavě. Obnovil se tu taky povrch, který na některých místech byl zbroušen do 10cm hloubky, celkem se opravilo 11 km silnice v hodnotě 3,3 mil. €.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Lenny
Autor
Příspěvky: 10772
Registrován: 15.3.2009 22:03:53
Bydliště: na levém břehu Dunaje

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Lenny »

např. na I/48 Nový Jiřín - Příbor taky není krajnice a uprostřed jsou ocelová svodidla, sice tam není takový sraz a tak malé poloměry směrových oblouků, ale mělo by to být podobné s údržbou.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Uvidíme, co nám zima nadělí. :lol:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Michel
Příspěvky: 203
Registrován: 22.3.2009 9:50:35
Bydliště: Havířov

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Michel »

Lenny píše:Po jaké vzdálenosti se budou střídat pruhy?
V srpnu jsem tam shodou okolností jel (do Tater :) ) a nepřijde mi to zrovna nejšťastnější - ty pruhy tam jsou asi tak úzké jako na I/48 a to jsou jenom 3 a žádný odstavný...
A navíc se to 2+1 prakticky vůbec nestřídá - od Žiliny směrem na Vrútky tam je nejdřív v úseku cca 2 km 2+1 (tj. ty 2 pruhy směrem na Vrútky v opačné směru 1), ovšem ten 2-pruh vede jen asi 0,5 km do kopce a zbytek pak po rovině a z kopce (takže pokud nestihnete předjet náklaďák na tom půlkilometru dokopce, tak už pak nemáte šanci), potom před takovou tou prudkou zatáčkou je tam 1+1 s plnou čárou a pak tam je zase cca 2 km 1+2 (tj. směrem na Vrútky 1 pruh, na Žilinu 2) a opět stejný problém jako u toho 2+1, tj. ten 1-pruh vede nejdřív do mírného kopce pak po rovině a teprve nakonec z kopce.
Takže po kapacitní stránce tahle rekonstrukce asi něco vyřešila, po stránce pohodlnosti jízdy spíš ne... (teda alespoň mají útrum ti blázni, co tu dřív předjížděli a vynucovali si uhnutí do odstavného pruhu, to zase jo...)
žichovice
Příspěvky: 27
Registrován: 3.3.2010 7:46:58

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od žichovice »

pozor na měření rychlosti hned kousek za Strečnem....láká to tam ject min 110km/h.nebo člověk konečně chce předject kamiony..a pak šok.. :|
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Silnice I. třídy

Příspěvek od Diaľničiar »

Noční mora pro Slovensko, ale dalo se to čekat:

Silnice I/18 je mezi Žilinou a Vrútkami uzavřena v části I/18 (km 466) Mojšova Lúčka – Strečno v okrese Žilina

*doprava na tomto úseku je dlouhé desetiletí přetížená a druhý faktor je celkový nedostatek peněz na kvalitní údržbu

Cestování po objízdných trasách po silnicích III. třídy až do 11/2014 je katastrofální situace. Nedá se nic dělat, dokud se nedostaví dálnice D1.


Bude zajímavé sledovat stav těch silnic III. třídy. To bude totální devastace. :?
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: I/18 Strečno, 3. pruh

Příspěvek od Diaľničiar »

20.5. byl úsek zaplaven bahnem a sesunul se svah. Zdržení v dopravě dosáhlo 60 minut. :arrow:
1.PNG
1.PNG (884.13 KiB) Zobrazeno 12169 x
2.PNG
2.PNG (913.68 KiB) Zobrazeno 12169 x
Zdroj: http://www.aktuality.sk/clanok/276300/s ... suve-pody/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Silnice I. třídy (SK)“