R1 - 4 úseky; 1. projekt PPP na Slovensku

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské rychlostní silnice.
Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

R1 - 4 úseky; 1. projekt PPP na Slovensku

Příspěvek od Diaľničiar »

Tady uvedu základní informace:

PR1BINA :arrow: https://viapribina.sk/sk/

R1 přes PPP postavila společnost Granvia Construction. Provoz zajišťuje Granvia Operation. Cílem koncernu VINCI Concessions (zajišťuje PPP dálnice mimo Francie) je zajistit maximální sjízdnost a dostupnost rychlostní silnice R1, aby tak společnost dostávala plnohodnotní platby za dostupnost. Náklady na výstavbu dosáhli téměř 1 mld. €.
map.png
map.png (56.22 KiB) Zobrazeno 25021 x
Původní obsah tohoto příspěvku :arrow:

Slovensko postaví cca. 52 km rychlostní silnice R1 formou PPP. Do balíku č. 2 spadají 4 úseky. V principu spojí města Nitra a Zlaté Moravce a přibudne taky severní obchvat Banskej Bystrice, což se hodí, protože R1 se prodloužila až k Ružomberku na dálnici D1. I když je to balík č. 2, do výstavby se ho podařilo dostat jako první, protože vzhledem k finanční krizi rozhodli jeho nižší náklady, než v případě dálnice D1.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 14.9.2022 9:43:50, celkem upraveno 9 x.
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
SWEN
Příspěvky: 5
Registrován: 25.6.2009 6:39:17

R1 (úseky v balíku PPP č. 2)

Příspěvek od SWEN »

Chcel by som sa opytat na aktualnu situaciu ohladne PPP (R1)? V pondelok vraj prebehlo rokovanie medzi zastupcami VINCI a vladou. Na verejnost sa vsak nedostali ziadne info. Myslite si, ze bude nakoniec VINCI uspesne a podpise zmluvu?Vraj su problemy ohladne financovania a zaruk pre banky ...

Dakujem.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP

Příspěvek od Diaľničiar »

V prípade R1 už bola podpísaná zmluva o výstavbe (koncesia) a výstavba sa už aj rozbehla (vrátane oficiálneho poklepania základného kameňa). Chýbalo len finančné dorovnanie, ale prvé práce spojené s výrubom lesov, úpravou zeminy sa už začali a boli financované z vlastných zdrojov koncesionára. Napokon sa už dosiahlo aj finančné vyrovnanie, koncesionár uzatvoril financovanie s 13 bankami (12 súkromných), ktoré spolu poskytnú dostatok financií na výstavbu 52 km R1. Banky nepotrebovali v tomto prípade záruky, potrebovali istotu, že koncesiu nikto nenapadne na súde a tá sa dosiahla v NR SR skráteným legislatívnym konaním.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
SWEN
Příspěvky: 5
Registrován: 25.6.2009 6:39:17

Re: PPP

Příspěvek od SWEN »

Dakujem za pozitivne info Dialniciar ! ;)
SWEN
Příspěvky: 5
Registrován: 25.6.2009 6:39:17

Re: PPP

Příspěvek od SWEN »

Je podla Vas mozne aby stat zrusil zmluvu s VINCI a vybral noveho dodavatela, ktory by R1 postavil z verejnych zdrojov ?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP

Příspěvek od Diaľničiar »

Áno, je možné, aby zmluvu zrušil - resp. nepodpíše finančné vyrovanie. Ale obávam, že z verejných zdrojov ťažko ... Slovensko už začína mať ťažké finančné problémy.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP

Příspěvek od martini »

Gratulace pro SR i pro Vinci (a samozřejmě banky...)
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
SWEN
Příspěvky: 5
Registrován: 25.6.2009 6:39:17

Re: PPP

Příspěvek od SWEN »

Vcera v televizii odvysielali reportaz o tom, ze sa zacal budovat obchvat BB (vramci PPP R1), vsetci obcania BB sa tesia, az na samotnych zhotovitelov, ktori dodnes nevedia na com vlastne su. Je nejaky deadline, kedy sa vlada definitivne vyjadri k podpisu zmluvy s VINCI ohladne R1?

Zacate prace, entuziazmus obcanov aj medii nasvedcuju tomu, ze R1 predsa len nakoniec bude, len vlada stale mlci .... ???
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP

Příspěvek od Diaľničiar »

14.7. zasada EBRD, ktorá rozhodne, či tiež do projektu vstúpi. Takže ešte týždeň oficiálne potrvá, kým sa zhotoviteľ rozhodne, či do toho definitívne pôjde alebo nie.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Marcinescu
Příspěvky: 52
Registrován: 15.3.2009 20:27:34
Bydliště: Veselí nad Moravou
Kontaktovat uživatele:

Re: PPP

Příspěvek od Marcinescu »

EBRD včera schválila poskytnutí půjčky 250 mil. eur na financovaní výstavby slovenské silnice R1 mezi Nitrou a Zvolenom a to bez záruky, že v případě nerealizace projektu vše zaplatí stát. (SITA)
SWEN
Příspěvky: 5
Registrován: 25.6.2009 6:39:17

Re: PPP

Příspěvek od SWEN »

Podpisala vcera vlada zmluvu s VINCI na R1 alebo nie?

:?:
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP

Příspěvek od Diaľničiar »

Vláda SR dnes schválila financování II. balíka PPP. Zde je změna (2. dodatek) :arrow: http://www.rokovania.sk/appl/material.n ... enDocument

EBOR dá nakoniec 250 mil. €.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP

Příspěvek od Diaľničiar »

SWEN píše:Podpisala vcera vlada zmluvu s VINCI na R1 alebo nie?

:?:
Zmluva je podpísaná už dosť dlho. Aj prvé práce už mesiac bežia. Dnes sa uzatvorilo financovanie, respektíve vláda ho schválila.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: PPP

Příspěvek od martini »

Údajně se podařilo, že ani komerční banky nebudou požadovat underpinning (záruky státu, že by zaplatil úvěr i v případě, že by se silnice nedostavěla). To si myslím je poměrně podstatná a pozitivní zpráva z trhu. Ještě pokud by někdo měl více informací o navýšení ceny z 1,5 na 1,8 mld. EUR a důvodech, které k tomuto přesně vedly, tedy zda-li se jedná o navýšení ceny z důvodu vyšších marží, referenčních sazeb či je důvod jiný?
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP

Příspěvek od Diaľničiar »

https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... ost-1-cast

Rýchlostná cesta R1 nie je výnimkou v porovnaní s tými slovenskými diaľnicami, ktoré majú za sebou dlhé obdobie rozličných koncepcií a zmien, kým príde čas na ich výstavbu. R1 má však aj jednu výnimočnosť – jej súčasťou budú úseky, ktorých výstavba a údržba sa bude riadiť koncesnou zmluvou.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 3.6.2021 16:29:47, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: PPP

Příspěvek od Diaľničiar »

Společnost Vinci definitivně uzavřela kapitulu financování R1 :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=95&t=774

*společnost stačila vybavit potřebná povolení
*udělali se první výkopové práce, stáhla se ornice atd.
*aktualizovali se plány pro samotnou výstavbu a celý proces výstavby
*v těchto dnech probíhá transport stavební techniky z F, CZ, PL a H na Slovensko
*stavět ve velkém stylu se začne v dalším měsíci
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 (úseky v balíku PPP č. 2)

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktuální stav:

Během roku 2009 přišlo k nasledovním pracím: stáhnutí ornice, odlesnění, zbourání některých objektů, překládky sítí (nejnáročnější byli práce na severním obchvatu Banskej Bystrice, kde musel být použit vrtulník pro překládky elektrického vedení), zabudovávaní sítí do země sloužící pro novou komunikaci, budování dalších sítí (podklady pro kanalizaci atd.), základní zemní práce, budování a rozšiřování hlavních stavenišť, měření (dle projektové dokumentace) a zaměrování přístích stavebních objektů, archeologické práce (reálné zdržení, i když ne co do rozsahu ohrození prací).

Reálně se staví cca. 7,5 km v části Nitra-Zlaté Moravce (ta má asi 47 km).

Na jar r. 2010 se rozběhnou samotné stavební práce.

Pro chod koncesie jsou vytvořené 3 společnosti:

GRANVIA (společnost skupiny Vinci, která vyhrála koncesi)
Granvia Construction (společnost vytvořená Eurovia CS pro výstavbu)
Granvia Operation (společnost vytvořená Vinci Concessions pro průběh koncese)

Společnost Granvia má sídlo v Nitre.
Společnost Eurovia se i s GŘ přesunula do Košic.

Tenhle kotrakt se zařazuje mezi největší PPP projekty skupiny VINCI ve střední Evropě.

Hlavní dominantou bude třeba estakáda ve městě Nitra, dlouhá cca. 1,2 km.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 (úseky v balíku PPP č. 2)

Příspěvek od Diaľničiar »

Tenhle projekt PPP získal mezinárodní přestižní cenu :arrow:
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=135&t=1491
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Ondra O.K.
Příspěvky: 339
Registrován: 11.3.2009 16:09:01

Re: R1 (úseky v balíku PPP č. 2)

Příspěvek od Ondra O.K. »

Nevim jestli to je uplne presne - ziskal cenu "Infrastructure deal of the year", ale nikoliv cenu "PPP deal of the year".

Kdyz nekdo postavi vic jak 50 km rychlostni silnice v tak kratkem case je to urcite zasluzne a verim ze i ocenitelne jako "technicke dilo". To ze ale velmi silna polemika o tom zda je projekt vyhodny nebo ne svedci o tom proc nebyl ocenen spis v druhe kategorii jako "dobry obchod".

No flame ;)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 (úseky v balíku PPP č. 2)

Příspěvek od Diaľničiar »

Soukromou R1 staví již 1.300 lidí :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=135&t=1766

*lidí v roce přibudne, stejně i strojů
*v roce 2009 přišlo ke skluzům kvůli archeologickým nálezům: našla se 6.000 let stará Venuše a nejen to
*tento rok se musí opravdu dělat na plné obrátky, aby se stačila silnice dostavět, protože 47 km (z 52) se musí otevřít prakticky v létě 2011
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 (úseky v balíku PPP č. 2)

Příspěvek od Diaľničiar »

Eric Delobel, generální ředitel Granvia, a. s. :arrow:

Před rokem, v 03/2009, byla podepsána v rámci Slovenské republiky první smlouva na projekt PPP (Public-private partnership). Pak v 08/2009 byla smlouva i finančně uzavřená a dnes v 03/2010 se naplno realizuje, i když nebylo ani zdaleka vyhovující počasí, tak k 31.1.2010 bylo na stavbě 1.149 dělníků, 176 THP, 321 ks stavební mechanizace a 458 ks dopravní mechanizace a to za všechny 4 úseky R1.

Úseky 1 a 2 (Nitra-Selenec a Selenec-Beladice) budou odevzdány do předčasného užívání, tedy již koncem 09/2011 budou k dispozici pro motoristy. Úsek 3 (Beladice-Tekovské Nemce) bude k dispozici ještě o dva měsíce dříve a úsek 4 (severní obchvat Banskej Bystrice) bude k dispozici v létě 2012.

Uběhl tedy přesně jeden rok, když se smlouva podepsala a kdy práce běží naplno. Netřeba zapomínat za jakých složitých podmínek se tak stalo - byl to vrchol finanční a hospodářské krize, která postihla celý svět.

Projekt R1 je prvním PPP projektem pro Slovenskou republiku v oblasti dálniční sítě. V lednu 2010 dostal ocenění "Project Finance International Award" v kategorii "Infrastrukturní transakce roku". Tuto cenu každorocně uděluje renomovaný odborný časopis Project Finance International v spolupráci se světovou agentůrou Thomson Reuters. A získat jí není opravdu jednoduché, protože v Evropě je princip PPP velmi rozšířený a konkurence ze strany mnohem zkušenějších států je vysoká.

Vím, že PPP agenda byla a i nadále je na Slovensku předmětem obsáhlých diskusií. Je to přirozené, protože země neměla doposud zkušenosti s tímto spůsobem výstavby infrastruktury. A navíc se Slovensko jako "nová země PPP" rozhodlo hned při první příležitosti pro její poměrně masivní nasazění.

Z pozice představitele společnosti, jejíž akcionáři mají za sebou už opravdu bohaté zkušenosti s PPP bych rád zdůraznil, že princip PPP je ve všeobecnosti dobrý a efektivní systém jak budovat v zemích potřebnou infrastrukturu.

Aby takovým spůsobem byl, musí mu předcházet důkladní příprava a transparentní vyřešení všech zmluvních vztahů, které jsou s PPP projektmi spojené. Projekt musí být postavěný na pevném partnerském vztahu všech zůčastněných strán. Jestli se podcení tyto atribůty, projekt na to může později doplatit.

Z pohledu koncesionáře mohu konstatovat, že jsme zde našli kvalitního a erudovaného partnera, který i když neměl prakticky žádné zkušenosti, dokázal PPP agendu zvládnout na evropské úrovni.

Mohl by jsem uvést více výhod, které pro stát vyplývají z projektů PPP, ale uvědomuji si, že slovenskou veřejnost zajíma hlavně výsledek práce. Tím bude v našem případě rychlostní komunikace R1, která nahradí smutně známou "silnici smrti" z Nitry na Zlaté Moravce.

A tady bych chtěl zdůraznit náš závazek tuto komunikaci dokončit a odevzdat do užívání tak, jak stanovují podmínky. Tento závazek jsme schopní splnit nejen proto, že máme zkušenosti, ale i proto, že projekt R1 byl opravdu dobře připravený a na jeho realizaci spolupracují odborníci, kteří mají společný cíl.

volný překlad do češtiny
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 (úseky v balíku PPP č. 2)

Příspěvek od Diaľničiar »

Na výstavbě 52 km R1 pracuje nyní cca. 2.000 lidí. Vrcholem bude letní sezóna, kdy to bude cca. 2.500 lidí. :kladivo:

Část Nitra - Tekovské Nemce bude odevzdaná do provozu v 07/2011.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: R1 (úseky v balíku PPP č. 2)

Příspěvek od martini »

Rozhovor s generálním ředitelem Eurovia CS Martinem Borovkou, týkající se mimojiné i tohoto projektu, viz. http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=134&t=1937
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 (úseky v balíku PPP č. 2)

Příspěvek od Diaľničiar »

Koncesionář: Největším PPP hráčem je Slovensko :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=135&t=1947

Další rozhovor s ERIC DELOBELem - šéfem konzorcia Granvia.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: R1 (úseky v balíku PPP č. 2)

Příspěvek od Diaľničiar »

V 04/2010 se na výstavbě podílelo: přes 2.200 lidí, 462 stavebních strojů a 511 dopravních prostředků.

Mostní objekt Lehota byl v 06/2010 stavebně ukončený.

Práce se zaměřili hlavně na základání mostů, stavění oporních zdí atd.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „R1 (SK)“