Chorvatsko všeobecně
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Země je po válce, chybí střední generace, má vysokou nezaměstnanost (přes 20%), vysoký státní dluh (přes 98% HDP), každé 5. € pochází z turistického ruchu. Země zcela jistě nemá peněz nazvyš.
Ale: dálnice se v zemi staví kontinuálně s výjimkou projektu Pelješac - který nezískal úvěr z EIB. Dálnice se staví tempem, jakým se snad nestaví nikde na světě - v propočtu na HDP, obyvatele a rozlohu. Dálnice se více méně rozšiřují do regionů, jsou tvrdě zpoplatněné, železniční síť stagnuje, ale i tak ... do Maďarska je pouze plán mít 4 dálniční průchody - ale koukněte se: se Slovinskem 4 existují a Slovinsko je 2 mil. země a ještě mají mezi sebou nevyřešené otázky.
Vy by jste investoval do jedniček? ... martine budete se divit, ale oni do nich investují. Po válce opravili na 600 km jedniček v hodnotě přes 320 mil. €. A nyní jim běží další dvoufázovka: 2008-2012, kdy opravují 675 km v nákladech 346 mil. €. A to oni mají přes 6.000 km silnic I. třídy, přičemž na pobřeží jsou převážně v perfektním stavu, protože náklad jde po moři. Tzto opravy zahrnují i obměnu svodidel, nové zpevnění skalních převysů atp. Mezitím opravili povrch na celkem 2.010 km silnicích - rovnoměrně po regionech, ovšem to ani nedávají na internet ... to není pro ně zajímavé. Teď se sice na dálnicích šetří, ale silnice I. třídy a jejich rychlostky dostali přednost.
Smiřte se s tím, že Chorvatsko má lepší silniční síť než-li mnohé postkomunistické země. Ale správně jste podotkl - nebýt turizmu, nejsou dálnice, zcela jistě ne v takovém rozsahu tak rychlým budovatelským tempem.
Tenhle rok je mimořádně diétní: stát zprovozní pouhých 22 km ... ovšem na Istrii pak koncesionář dalších 68 km /50 km je na 1/2 profil - ovšem tímto krokem bude dálnice na plný/.
A za další, jak podotkl mapman - na severu země mají dálnice opravdu parametry, v jakých se jinde staví rychlostky. Ovšem - je to jejich věc. Pokud země neumí ani za 20 let postavit základní síť, asi by měla svolit z rozsahu nejnáročnějších kategorií - bohužel, ale tak to je.
Ale: dálnice se v zemi staví kontinuálně s výjimkou projektu Pelješac - který nezískal úvěr z EIB. Dálnice se staví tempem, jakým se snad nestaví nikde na světě - v propočtu na HDP, obyvatele a rozlohu. Dálnice se více méně rozšiřují do regionů, jsou tvrdě zpoplatněné, železniční síť stagnuje, ale i tak ... do Maďarska je pouze plán mít 4 dálniční průchody - ale koukněte se: se Slovinskem 4 existují a Slovinsko je 2 mil. země a ještě mají mezi sebou nevyřešené otázky.
Vy by jste investoval do jedniček? ... martine budete se divit, ale oni do nich investují. Po válce opravili na 600 km jedniček v hodnotě přes 320 mil. €. A nyní jim běží další dvoufázovka: 2008-2012, kdy opravují 675 km v nákladech 346 mil. €. A to oni mají přes 6.000 km silnic I. třídy, přičemž na pobřeží jsou převážně v perfektním stavu, protože náklad jde po moři. Tzto opravy zahrnují i obměnu svodidel, nové zpevnění skalních převysů atp. Mezitím opravili povrch na celkem 2.010 km silnicích - rovnoměrně po regionech, ovšem to ani nedávají na internet ... to není pro ně zajímavé. Teď se sice na dálnicích šetří, ale silnice I. třídy a jejich rychlostky dostali přednost.
Smiřte se s tím, že Chorvatsko má lepší silniční síť než-li mnohé postkomunistické země. Ale správně jste podotkl - nebýt turizmu, nejsou dálnice, zcela jistě ne v takovém rozsahu tak rychlým budovatelským tempem.
Tenhle rok je mimořádně diétní: stát zprovozní pouhých 22 km ... ovšem na Istrii pak koncesionář dalších 68 km /50 km je na 1/2 profil - ovšem tímto krokem bude dálnice na plný/.
A za další, jak podotkl mapman - na severu země mají dálnice opravdu parametry, v jakých se jinde staví rychlostky. Ovšem - je to jejich věc. Pokud země neumí ani za 20 let postavit základní síť, asi by měla svolit z rozsahu nejnáročnějších kategorií - bohužel, ale tak to je.
Re: Chorvatsko všeobecně
Maďarská silnice č.6 končící v Barcs a navazující na M60. (M9 by měla teoreticky pokračovat na západ okolo Kaposvaru a pak na severozápad k Szombathely.)dd píše: Ale maďarská M6 pokračuje na chorvatskou A5. M9 je jen krátký úsek protínající M6, kam má vést výhledově, nevím. Ono z té Koprivnice je to těch 30 km i na A4/M7. Ale nemusíme se dohadovat. Psal jsem, že jim takové plány můžeme závidět.
Ale to co nyní opravdu staví (nikoli plánují) jsou "dálniční přivaděče" do Záhřebu. Takže směřování do Maďarska je až druhořadé. Jedná se o středně velká města a městečka ve vzdálenosti 50 - 100km od hlavního města. Něco jako u nás R4 (Příbram, Písek, Strakonice) směřující do Pasova nebo R6 (Rakovník), R7 (Slaný, Louny) směřující do Chemnitz.
Bjelovar i Sisak mají v součtu intenzity přes 12 tisíc.
"Při plánování dálnic se nedívám na mapu Čech, ale na mapu Evropy."
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Tady je hezký záběr na tunel Stupica, jak se o něm psalo na předešlé straně, jak tam dopadl ten balvan z toho kopce nad silnicí.
zde fotka jak to pouze posunuli
zde fotka jak to pouze posunuli
Re: Chorvatsko všeobecně
Státní silnice D512 Vrgorac-Makarska je otevřena pro veškerou dopravu.
Re: Chorvatsko všeobecně
to muselo bejt fakt děsný tempo. ale je vidět ,že to asi jde
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Vláda schválila 28.7. půjčku pro zadluženou státní HAC ve výši 220 mil. €. Úvěr je od Zagrebačka banka a peníze něho jdou na financování přípravních prací a výstavby dálniční sítě v roce 2011.
Re: Chorvatsko všeobecně
Podpis úvěrové smlouvy s Evropskou investiční bankou (EIB) na financování nákladů stavby, koridoru Vc.
Chorvatské dálnice dnes, 15/09/2011, podepsala smlouvu o půjčce s Evropskou investiční bankou (EIB) ve výši 60,000,000.00 EUR. Úvěrové fondy budou použity výhradně na financování 50% projektu, dokončení koridoru Vc, který se skládá ze stavby chorvatské části dálniční sítě, v délce 12.5 km podél severní a jižní hranici s Bosnou a Hercegovinou, a to:
1) severní části, 3.5 km - Sredanci na Svilaja (hranice Bosny a Hercegoviny), včetně mostu přes řeku Sava ;
. 2) jižní části, 9 km - od Ploče na hranici Bosny a Hercegoviny, včetně hraničního přechodů Metković
úvěrová smluvna je na dobu 25 let s dobou odkladu 5 let ,s proměnlivou úrokovou sazbou na šestiměsíční EURIBOR plus marže z EIB.
Zbytek finančních prostředků na projekt je kompletní Vc koridor je poskytován prostřednictvím půjček od Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) a majetek HAC sro.
Chorvatské dálnice dnes, 15/09/2011, podepsala smlouvu o půjčce s Evropskou investiční bankou (EIB) ve výši 60,000,000.00 EUR. Úvěrové fondy budou použity výhradně na financování 50% projektu, dokončení koridoru Vc, který se skládá ze stavby chorvatské části dálniční sítě, v délce 12.5 km podél severní a jižní hranici s Bosnou a Hercegovinou, a to:
1) severní části, 3.5 km - Sredanci na Svilaja (hranice Bosny a Hercegoviny), včetně mostu přes řeku Sava ;
. 2) jižní části, 9 km - od Ploče na hranici Bosny a Hercegoviny, včetně hraničního přechodů Metković
úvěrová smluvna je na dobu 25 let s dobou odkladu 5 let ,s proměnlivou úrokovou sazbou na šestiměsíční EURIBOR plus marže z EIB.
Zbytek finančních prostředků na projekt je kompletní Vc koridor je poskytován prostřednictvím půjček od Evropské banky pro obnovu a rozvoj (EBRD) a majetek HAC sro.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 12:42:24, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Re: Chorvatsko všeobecně
BiH a Chorvatsko podepsaly dohodu o koridoru 5C .
http://www.youtube.com/watch?v=Pw2gjShb ... r_embedded#!
http://www.youtube.com/watch?v=Pw2gjShb ... r_embedded#!
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Strategický plán Ministerstva mora, dopravy a infrastruktury pro roky 2012-2014
Vybírám z dálniční sítě:
*dobudovat dálnici A1 do Ploče a taky úsek od Ploče do BiH
*dobudovat 4 km tunel Sv. Ilija i s 2 km spojní silnice na trase Zagvozd - Baška Voda
*pokračovat ve výstavbě koridoru Vc na úseku Sredanci - BiH v délce 3 km i s motním objektem přes řeku Sava; zaměřit se i na chybějící úsek H - Osijek v délce 25 km a most přes řeku Drava
*dokončit výstavbu dálnice A11 Zagreb - Sisak
*pokračovat v začatém na dálnicích A12 a A13
Je to poměrně skromné, zvýší se tedy aktivita při výstavbě dálnic A5 a A11, kde je nejvyšší připravěnost, možnost zapojit EU fondy a lehký terén.
I když přijde nová vláda, nebude zřejmě moct dělat radikální změny, protože bude potřeba "lít" miliardy HRK do vysoce zadlužených státních (nejen!) dálničních společností, na čele s HAC.
Vybírám z dálniční sítě:
*dobudovat dálnici A1 do Ploče a taky úsek od Ploče do BiH
*dobudovat 4 km tunel Sv. Ilija i s 2 km spojní silnice na trase Zagvozd - Baška Voda
*pokračovat ve výstavbě koridoru Vc na úseku Sredanci - BiH v délce 3 km i s motním objektem přes řeku Sava; zaměřit se i na chybějící úsek H - Osijek v délce 25 km a most přes řeku Drava
*dokončit výstavbu dálnice A11 Zagreb - Sisak
*pokračovat v začatém na dálnicích A12 a A13
Je to poměrně skromné, zvýší se tedy aktivita při výstavbě dálnic A5 a A11, kde je nejvyšší připravěnost, možnost zapojit EU fondy a lehký terén.
I když přijde nová vláda, nebude zřejmě moct dělat radikální změny, protože bude potřeba "lít" miliardy HRK do vysoce zadlužených státních (nejen!) dálničních společností, na čele s HAC.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 12:42:59, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
V roce 2012 vyprší 4letý plán 2009-2012, kdy chorvatský HAC měl prostavět 5,8 mld. HRK na nové dálnice. Pro rok 2012 je k dispozici pouhých 0,4 mld. HRK a je jasné, že plán byl nereálním a bude nutno jej řešit jinak.
HAC v uplynulých 10 letech postavil dálnice v hodnotě 32,5 mld. HRK. Plánem bylo, že se na to vezmou úvěry a zbytek vykryje státní rozpočet. V roce 2000 vláda zadefinovala, že příjmem HAC-u se kromě mýta stane i daň z benzínu, tedy 0,6 HRK z 1l. Bohužel, nyní v těchto letech tyto příjmy již nevykryjí další úvěry -> bude problémem vykrývat i ty předchozí. Vláda prozatím doposud dala celkem státní záruky na úvěry v hodnotě 19,1 mld. HRK.
Nová výstavba HAC-u tak bude fungovat na modelu 60% úvěry, 40% příjmy HAC (benzín a mýto). Plus další modely, o kterých rozhodne již nová vláda. Nevylučují se ani další koncese, nebo i koncese na celý HAC.
Nová vláda nebude schopna ovšem vzhledem k obrovským skrtům ve st. rozpočtu najít další mld. HRK na výstavbu dálnic Doli-Dubrovnik nebo Podravskeho Ypsilonu (A12 a A13). Již nyní se vedou i úvahy, že na další 4 roky se nebude pokračovat ve stavbě mostu Pelješac, i když se tam doposud prostavělo 200 mil. HRK. Ještě se vedou jednání, zda tam alespoň částečně investovat nebo ne.
Obrovským problémem začíná být krize se stavebnictví. Celková suma za posledních 10 let investována do nových dálnic a silnic totiž přesáhla 40 mld. HRK. Nyní se nestaví téměř nic, společnosti jako Viadukt Zagreb a Konstruktor Split jsou v problémech, protože veškeré investice šli do rozvoje dopravních staveb a nyní, když očekávali další veliké práce po celé zemi, tyto se najednou zastavují. Konstruktor Split chctěl dokonce zaúvěrovat most Pelješac, ale banky odmítli tuto záruku dát. Konstruktor Split se dostává do insolventnosti, i když má rozpracovány práce v hodnotě 2 mld. HRK pro státní sektor -> ten ovšem nezplácí odpracované stavby načas.
Do rekordních výšek se navíc dostala i výstavba dálnic v propočtu na 1 km, cena se vyšplhala ze 4 mil. € (A1 po Split, bez 2. tubusů M.Kapela a Sv.Rok) až postupně na 17 mil. € (A1 Ravča-Vrgorac). Rekordem je projekt mostu Pelješac, dále mostu přes řeku Drava nebo krátká dálnice Záhřeb-Sisak, kde částky na km prudce stoupají. Pod ostrou kritikou se ocitá i výstavba rychlostní silnice kolem města Omiš.
Za archeologické práce se utratilo za posledních 10 let bezmála 420 mil. HRK, za různé posudky a studie, které se ani nevyužili se zaplatilo dalších 140 mil. HRK, úplně zbytečně.
Státní HAC splatí nyní poslední úvěr v roce 2032, za financování mostu přes řeku Drava.
Novým ministrem námořníctva, dopravy a infrastruktury se stal Zlatko Komadina. Rovněž jako předchodce Božidar Kalmeta je to človek z regionu-župy, Kalmeta byl ze Zadarské a Komadina je z Primorsko-goranske. Kalmeta je významným členem strany HDZ, Komadina je významným členem SDP.
Tak uvidíme, co přinese nová vláda v konsolidaci starých dluhů a v dalším programu 2013-2016 výstavby dálnic a silnic.
HAC v uplynulých 10 letech postavil dálnice v hodnotě 32,5 mld. HRK. Plánem bylo, že se na to vezmou úvěry a zbytek vykryje státní rozpočet. V roce 2000 vláda zadefinovala, že příjmem HAC-u se kromě mýta stane i daň z benzínu, tedy 0,6 HRK z 1l. Bohužel, nyní v těchto letech tyto příjmy již nevykryjí další úvěry -> bude problémem vykrývat i ty předchozí. Vláda prozatím doposud dala celkem státní záruky na úvěry v hodnotě 19,1 mld. HRK.
Nová výstavba HAC-u tak bude fungovat na modelu 60% úvěry, 40% příjmy HAC (benzín a mýto). Plus další modely, o kterých rozhodne již nová vláda. Nevylučují se ani další koncese, nebo i koncese na celý HAC.
Nová vláda nebude schopna ovšem vzhledem k obrovským skrtům ve st. rozpočtu najít další mld. HRK na výstavbu dálnic Doli-Dubrovnik nebo Podravskeho Ypsilonu (A12 a A13). Již nyní se vedou i úvahy, že na další 4 roky se nebude pokračovat ve stavbě mostu Pelješac, i když se tam doposud prostavělo 200 mil. HRK. Ještě se vedou jednání, zda tam alespoň částečně investovat nebo ne.
Obrovským problémem začíná být krize se stavebnictví. Celková suma za posledních 10 let investována do nových dálnic a silnic totiž přesáhla 40 mld. HRK. Nyní se nestaví téměř nic, společnosti jako Viadukt Zagreb a Konstruktor Split jsou v problémech, protože veškeré investice šli do rozvoje dopravních staveb a nyní, když očekávali další veliké práce po celé zemi, tyto se najednou zastavují. Konstruktor Split chctěl dokonce zaúvěrovat most Pelješac, ale banky odmítli tuto záruku dát. Konstruktor Split se dostává do insolventnosti, i když má rozpracovány práce v hodnotě 2 mld. HRK pro státní sektor -> ten ovšem nezplácí odpracované stavby načas.
Do rekordních výšek se navíc dostala i výstavba dálnic v propočtu na 1 km, cena se vyšplhala ze 4 mil. € (A1 po Split, bez 2. tubusů M.Kapela a Sv.Rok) až postupně na 17 mil. € (A1 Ravča-Vrgorac). Rekordem je projekt mostu Pelješac, dále mostu přes řeku Drava nebo krátká dálnice Záhřeb-Sisak, kde částky na km prudce stoupají. Pod ostrou kritikou se ocitá i výstavba rychlostní silnice kolem města Omiš.
Za archeologické práce se utratilo za posledních 10 let bezmála 420 mil. HRK, za různé posudky a studie, které se ani nevyužili se zaplatilo dalších 140 mil. HRK, úplně zbytečně.
Státní HAC splatí nyní poslední úvěr v roce 2032, za financování mostu přes řeku Drava.
Novým ministrem námořníctva, dopravy a infrastruktury se stal Zlatko Komadina. Rovněž jako předchodce Božidar Kalmeta je to človek z regionu-župy, Kalmeta byl ze Zadarské a Komadina je z Primorsko-goranske. Kalmeta je významným členem strany HDZ, Komadina je významným členem SDP.
Tak uvidíme, co přinese nová vláda v konsolidaci starých dluhů a v dalším programu 2013-2016 výstavby dálnic a silnic.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Na zbývající chybějící dálnice ještě chybí částka 9 mld. HRK.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Ta suma 9 mld. HRK se týká pouze dálnic A1, A7, A12 a A13.
No a máme zde další informaci: HAC uvedl, že dluží pouze firmě Viadukt Zagreb (největší stavební společnost v zemi, realizuje 25% všech silničních zakázek) asi 300 mil. HRK po lehotě zplatnosti. HAC neuvádí, kdy pohledávky vyrovná. Celkový dluh této firmě za zakázky číní cca. 1 mld. HRK.
No a máme zde další informaci: HAC uvedl, že dluží pouze firmě Viadukt Zagreb (největší stavební společnost v zemi, realizuje 25% všech silničních zakázek) asi 300 mil. HRK po lehotě zplatnosti. HAC neuvádí, kdy pohledávky vyrovná. Celkový dluh této firmě za zakázky číní cca. 1 mld. HRK.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Extrémní počasí zasáhlo pobřeží Chorvatska od Rijeky až po Makarskou. Vítr dosahoval na spojení Rijeka-Krk až 205 km/h, v Dalmácii napadl sníh od Splitu až po Makarskou, vypadla el. energie, byla nasazená armáda. Pro extrémní počasí jsou uzavírané i dálniční úseky dálnic A1 a A6. Dále i hlavní silnice I. třídy.
- autocesta A1 između čvorova Sveti Rok i Posedarje,
- autocesta A6 Rijeka-Zagreb između čvorova Kikovica i Delnice (obilazak je starom cestom kroz Gorski kotar-D3),
- Jadranska magistrala od Senja do Svete Marije Magdalene (D8), te
- državna cesta Dobroselo-Mazin (D506).
- autocesta A1 između čvorova Sveti Rok i Posedarje,
- autocesta A6 Rijeka-Zagreb između čvorova Kikovica i Delnice (obilazak je starom cestom kroz Gorski kotar-D3),
- Jadranska magistrala od Senja do Svete Marije Magdalene (D8), te
- državna cesta Dobroselo-Mazin (D506).
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Armáda nasazená v okolí Imotski. Země nedisponuje dostatkem techniky pro takovéto situace, obyvatelé mají maximálně lopaty. Na silnice v okolí Makarské je nutno použít sněhové řetěze.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
V Chorvatsku jde o nejchladnější zimu za posledních 50 let. Vzhledem k možnostem vytápění byla vyhlášená mimořádná situace v celé oblasti Dálmácie, kde napadlo od 3.2. do 5.2. až do 90 cm sněhu a jsou nízké teploty. Pouze několik opatření se udělalo v několika velikých městech jako Zadar, Šibenik, Knin, Split, Makarska, Imotski:
1. na korby nákladních aut se provizorně umístnili pluhy
2. na korby aut pro odvoz odpadu se doplnili korby pro posypový materiál: štěrk a písek
3. do odklízení sněhu z úzkých uliček se zapojila stavební technika velikých firem
4. armáda rozváží zařízení pro výrobu el. energie, která je nyní nevyhnutním nástrojem pro vykurování obyvatel a to i především v oblastech, kde ani nevydržela rozvodní síť
5. těžká silničářská technika se přesunula z dálnic i do měst, do služby byly povolány i lidé z jiných částí země
Většina školských zařízení bude uzavřena: pro nemožnost vytápění nebo nemožnost se tam dostat nebo kombinaci obou variant.
Každý, kdo se rozhodne sem jet by si měl zjistit aktuální stav silnic, aktuální stav počasí a uzavírky na silnicích. Omezená je i lodní doprava - trajekty - pro extrémní vítr.
1. na korby nákladních aut se provizorně umístnili pluhy
2. na korby aut pro odvoz odpadu se doplnili korby pro posypový materiál: štěrk a písek
3. do odklízení sněhu z úzkých uliček se zapojila stavební technika velikých firem
4. armáda rozváží zařízení pro výrobu el. energie, která je nyní nevyhnutním nástrojem pro vykurování obyvatel a to i především v oblastech, kde ani nevydržela rozvodní síť
5. těžká silničářská technika se přesunula z dálnic i do měst, do služby byly povolány i lidé z jiných částí země
Většina školských zařízení bude uzavřena: pro nemožnost vytápění nebo nemožnost se tam dostat nebo kombinaci obou variant.
Každý, kdo se rozhodne sem jet by si měl zjistit aktuální stav silnic, aktuální stav počasí a uzavírky na silnicích. Omezená je i lodní doprava - trajekty - pro extrémní vítr.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
První plány nové chorvatské vlády v oblasti dopravy:
1. již proběhla výměna vedení všech dopravních firem
2. plán udělení koncesí nebo další varianty pro HAC a ARZ se zrušili (!)
3. bude probíhat dokapitalizace zadlužených dálničních společností (!)
4. vláda připravuje další 4 letý plán rozvoje dopravní infrastruktury:
a) již je první náznak pro STOP projektu Pelješac (tempo posl. 8 let by značilo ještě dalších 120 let výstavby)
b) vláda se chce zaměřit na řešení nového mýta (zrušení mýtnic nebo zlevnění ENC karet)
c) chorvatské železnice mají 17 tis. lidí; 5 tisíc je tam zbytečně
d) největší problém jsou dluhy HAC, které bude nutno řešit i na úkor nové výstavby
e) dostavět rozestavěné projekty, s výjimkou možná projektu Pelješac
f) zredukovat počet lidí v HAC a ARZ z 3500 na 2600 (úprava mýtnic)
g) zlevnit výstavbu dálnic na přijatelnou úroveň; bez dodatkování a možná opět přes Bechtel, na tahu Split - Dubrovnik
h) zaměřit se přes EU banky a pak fondy na modernizaci a rozšíření železniční infrastruktury
i) udělit koncese nebo prodat hlavní veliká letiště, možná i přístavy
j) vyřešit liberalizaci námořní dopravy a poštových služeb
Cílem nové vlády je vyřešit obrovské zadlužení státních dopravních firem, zvýšit jejich příjem zlevněním některých cen (mýto a jeho obcházení), zefektivnit poskytování služeb (prozaměstnanost) a formou koncesí nebo privatizace získat nové zdroje do realizace dalších dopravních staveb, do kterých by se opět zapojili i nadnárodní koncerny. Nestavět výhradně drahé projekty, ale zaměřit se i na levnější stavby po celé zemi.
1. již proběhla výměna vedení všech dopravních firem
2. plán udělení koncesí nebo další varianty pro HAC a ARZ se zrušili (!)
3. bude probíhat dokapitalizace zadlužených dálničních společností (!)
4. vláda připravuje další 4 letý plán rozvoje dopravní infrastruktury:
a) již je první náznak pro STOP projektu Pelješac (tempo posl. 8 let by značilo ještě dalších 120 let výstavby)
b) vláda se chce zaměřit na řešení nového mýta (zrušení mýtnic nebo zlevnění ENC karet)
c) chorvatské železnice mají 17 tis. lidí; 5 tisíc je tam zbytečně
d) největší problém jsou dluhy HAC, které bude nutno řešit i na úkor nové výstavby
e) dostavět rozestavěné projekty, s výjimkou možná projektu Pelješac
f) zredukovat počet lidí v HAC a ARZ z 3500 na 2600 (úprava mýtnic)
g) zlevnit výstavbu dálnic na přijatelnou úroveň; bez dodatkování a možná opět přes Bechtel, na tahu Split - Dubrovnik
h) zaměřit se přes EU banky a pak fondy na modernizaci a rozšíření železniční infrastruktury
i) udělit koncese nebo prodat hlavní veliká letiště, možná i přístavy
j) vyřešit liberalizaci námořní dopravy a poštových služeb
Cílem nové vlády je vyřešit obrovské zadlužení státních dopravních firem, zvýšit jejich příjem zlevněním některých cen (mýto a jeho obcházení), zefektivnit poskytování služeb (prozaměstnanost) a formou koncesí nebo privatizace získat nové zdroje do realizace dalších dopravních staveb, do kterých by se opět zapojili i nadnárodní koncerny. Nestavět výhradně drahé projekty, ale zaměřit se i na levnější stavby po celé zemi.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatská Veliká noc byla letos slabší; 6.4.-9.4. 2012 výběr mýta
HAC: projelo 330.572 vozidel a vybralo se 11,98 mil. HRK bez DPH, tedy -17,6% vozidel a -21% v HRK oproti roku 2011.
Autocesta Rijeka - Zagreb: propad o -22%, Zagreb - Macelj o -15,6%.
Tohle ještě zhoršuje již tak katastrofální platební schopnost státních dálničních společností.
HAC: projelo 330.572 vozidel a vybralo se 11,98 mil. HRK bez DPH, tedy -17,6% vozidel a -21% v HRK oproti roku 2011.
Autocesta Rijeka - Zagreb: propad o -22%, Zagreb - Macelj o -15,6%.
Tohle ještě zhoršuje již tak katastrofální platební schopnost státních dálničních společností.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Ministr dopravy, infrastruktury a mora Zlatko Komadina byl nahrazen dalším člověkem: Hajdaš Dončić. Stejně jak předtím i on je členem nové vlády Kukuriku (opozice k HDZ) a i on stejně jako Kalmeta (HDZ) a Komadina je i on ex-župan.
Komadina opustil post ministra po té, co byl hospitalizován v nemocnici na gastroenterologii a neměl dostatek sil na řešení katastrofální situace ve státních podnicích v oblasti svého ministerstva.
Menší změna nastala již i v modernizaci webu: http://www.mppi.hr/
Komadina opustil post ministra po té, co byl hospitalizován v nemocnici na gastroenterologii a neměl dostatek sil na řešení katastrofální situace ve státních podnicích v oblasti svého ministerstva.
Menší změna nastala již i v modernizaci webu: http://www.mppi.hr/
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 12:44:51, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by poškodilo obsah příspěvku
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by poškodilo obsah příspěvku
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
nastalo tedy několik změn:
1. Zlatko Komadina ze zdr. d. odešel z pozice ministra
2. Nový ministr: Siniša Hajdaš Dončić
3. Již to není MMPI /ministerstvo mora, prometu i dopravy/
4. Již je to MPPI /ministerstvo pomorstva, prometu a i dopravy/ -> úprava linku v prvních přísp.
5. Nastolují se změny v HAC, HC, v železnicích, prozatím personální změny
6. KUKURIKU /koaliční strany/ chtěli dosáhnout změny ve výstavbě dálnic a silnic a začít šetřit
7. HAC si musel vzít další peníze na úvěr: 120 mil. € minulý měsíc: na vykrytí pohledávek stavebním společnostem, na zplátky předešlých úvěrů a na utáhnutí současné výstavby
8. Připravuje se rozsáhlé propouštění v chorvatských železnicích: 17% zaměstanců
9. stále se nepozná stav, jak se vyřeší předlužené společnosti HAC, ARZ a HC, modely na koncesi a důchodcovské fondy řeší jen jejich dluhy, nikoliv další výstavbu dálnic
10. Zahajuje se rozsáhlejší obnova povrchů na nejstarší dálnici A3, tendry jsou vypsané
11. Pokračuje program komplexních oprav státních silnic
12. Běží program výstavby rychlostních silnic kolem Splitu
13. Při tunelu Sv. Ilija je nevyřešen stav pozemků, ale silnice se již staví -> prozatím se nestačí otevřít do nynější letní sezony: tunel bude hotov ale silnice k němu mají obrovský skluz, i když se již staví
14. připravuje se Plán výstavby dálnic na další 4 roky, ale je jisté, že bude zpožděn, protože již Plán na 2009-2012 se de facto rokem 2012 neplní, protože není finančně krytý
15. na nové stavby na dálnicích A1 Ploče-Dubrovnik, A7 a A11, na nový obchvat Záhřebu nezbývá peněz, společnosti mají obrovské dluhy za rozsáhlou výstavbu v předešlých 12 letech a prioritou jsou takové projekty, které budou mít podporu evropských bank: EBRD a EIB, tedy koridory, tedy třeba dálnice A5 a pak menší projekty při městě Ploče, dále železniční projekty, které jsou v úzadí a zplavnění řek
16. Letiště v Záhřebu jde do dlouhodobé koncese.
1. Zlatko Komadina ze zdr. d. odešel z pozice ministra
2. Nový ministr: Siniša Hajdaš Dončić
3. Již to není MMPI /ministerstvo mora, prometu i dopravy/
4. Již je to MPPI /ministerstvo pomorstva, prometu a i dopravy/ -> úprava linku v prvních přísp.
5. Nastolují se změny v HAC, HC, v železnicích, prozatím personální změny
6. KUKURIKU /koaliční strany/ chtěli dosáhnout změny ve výstavbě dálnic a silnic a začít šetřit
7. HAC si musel vzít další peníze na úvěr: 120 mil. € minulý měsíc: na vykrytí pohledávek stavebním společnostem, na zplátky předešlých úvěrů a na utáhnutí současné výstavby
8. Připravuje se rozsáhlé propouštění v chorvatských železnicích: 17% zaměstanců
9. stále se nepozná stav, jak se vyřeší předlužené společnosti HAC, ARZ a HC, modely na koncesi a důchodcovské fondy řeší jen jejich dluhy, nikoliv další výstavbu dálnic
10. Zahajuje se rozsáhlejší obnova povrchů na nejstarší dálnici A3, tendry jsou vypsané
11. Pokračuje program komplexních oprav státních silnic
12. Běží program výstavby rychlostních silnic kolem Splitu
13. Při tunelu Sv. Ilija je nevyřešen stav pozemků, ale silnice se již staví -> prozatím se nestačí otevřít do nynější letní sezony: tunel bude hotov ale silnice k němu mají obrovský skluz, i když se již staví
14. připravuje se Plán výstavby dálnic na další 4 roky, ale je jisté, že bude zpožděn, protože již Plán na 2009-2012 se de facto rokem 2012 neplní, protože není finančně krytý
15. na nové stavby na dálnicích A1 Ploče-Dubrovnik, A7 a A11, na nový obchvat Záhřebu nezbývá peněz, společnosti mají obrovské dluhy za rozsáhlou výstavbu v předešlých 12 letech a prioritou jsou takové projekty, které budou mít podporu evropských bank: EBRD a EIB, tedy koridory, tedy třeba dálnice A5 a pak menší projekty při městě Ploče, dále železniční projekty, které jsou v úzadí a zplavnění řek
16. Letiště v Záhřebu jde do dlouhodobé koncese.
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Dálnice za rok 2011:
http://www.huka.hr/objekti/izvjesca/hr/2011.pdf
Chorvatsko nyní provozuje 1250,7 km dálnic a rychlostních silnic.
V roce 2011 se tedy dalo do provozu dalších 10 km na dálnici A1.
Zároveň se na plný profil dostavělo dalších 67 km na A8/A9 na Istrii.
V publikaci naleznete srozumitelné grafy, tabulky, mapy a informace.
Jinak v roce 2012 se dostane do provozu 1,5 km dálnice A10 a několik spojních silnic, mj. i 10 km silnice Zagvozd - Baška Voda.
V tomto roce se plánuje proinvestovat na dálniční síti celkem 2,6 mld. HRK.
http://www.huka.hr/objekti/izvjesca/hr/2011.pdf
Chorvatsko nyní provozuje 1250,7 km dálnic a rychlostních silnic.
V roce 2011 se tedy dalo do provozu dalších 10 km na dálnici A1.
Zároveň se na plný profil dostavělo dalších 67 km na A8/A9 na Istrii.
V publikaci naleznete srozumitelné grafy, tabulky, mapy a informace.
Jinak v roce 2012 se dostane do provozu 1,5 km dálnice A10 a několik spojních silnic, mj. i 10 km silnice Zagvozd - Baška Voda.
V tomto roce se plánuje proinvestovat na dálniční síti celkem 2,6 mld. HRK.
Re: Chorvatsko všeobecně
To je cca o 50 km více než máme u nás v republice dálnic a rychlostních silnic.
D47 už máme, teď ještě D48
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Kam teče beton, tam tečou peníze. (Tonda Blaník)
Re: Chorvatsko všeobecně
Ten pocet km dalnic je otazka k velke diskuzi, jak to pocitaji, protoze napr. na Istri je v mape uveden cely Y jako dalnice, az do Rijeky, ale je tam 1/2 profil od Pazinu do Rijeky. Stejne tak od hranic do Kanafaru je to dalnice, ale v jednom smeru neni vybudovany odstavny pruh takze rychlost a bezpecnost je tam znacne omezena a nazyvat to dalnice je hodne odvazne.
Naproti tomu u nas je hodne 4 pruhu, ktere jsou rozhodne lepsi nez tyhle pseudo dalnice.
Naproti tomu u nas je hodne 4 pruhu, ktere jsou rozhodne lepsi nez tyhle pseudo dalnice.
Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko zdražuje od 1.6.2012 mýto o 15 procent
Př. z Rijeky do Záhřebu bude 69 kuna nyní 60,00 kun
ze Záhřebu do Splitu (Dugopolje) 180 kuna nyní 157,00 kun
Př. z Rijeky do Záhřebu bude 69 kuna nyní 60,00 kun
ze Záhřebu do Splitu (Dugopolje) 180 kuna nyní 157,00 kun
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 12:46:05, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
-
- VIP
- Příspěvky: 22548
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Mýto ještě neschválila vláda, tohle jsou cenové návrhy HAC a ARZ.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele: