Je dulezite umet ta obrovska cisla zasadit do kontextu. Predstavte si, co znamena "dohonit USA v automobilismu", pricemz toto nepochybne je Cinskym cilem. Ale vzdalenym cilem. Pojdme do blizsi budoucnosti. Treba do zminovaneho roku 2025. Rekneme, ze se bude Cina po automobilove strance rozvijet stejnym tempem od roku 2000 az do 2025.Diaľničiar píše:Na internetu je dostatek velikých map s dálniční sítí Číny. Dodávám, že právě nyní v dalších letech se má rozvoj dálnic soustředit v střední a západní části země.
K temu, co tady čtu. Ano je to opravdu neskutečné. Teď konečně chápe každý, co se myslí pod pojmem "čínský apetit".
Čína má nyní 2. nejrozsáhlejší dálniční síť na světě, po USA. A kolem roku 2020-2025 předběhne i USA. Zcela zbytečně se kritizuje nějaká strukturální chyba ekonomiky: stavebnictvé jako celek pohání HDP Číny již pár let. Nová výstavba tvoří až 40% podíl na kladných číslech HDP. Ale proč ne? Proč by Čína měla neustále investovat na "dluhopisy" USA a dalších zemí? Je to nejlidnatější země, kde každým rokem cca. 40 mil. obyvatel se má citelně lépe. Je to číslo, o jakém se USA+EU již ani jen nezdá. A s tím potenciálem kde ještě asi 1 mld. obyvatel žije v chudobě je obrovský prostor na další vzmáhání.
Je to prostě tak, politici Číny stanovili na roky 2000-2020 jako prioritu dopravní infrastrukturu. To nejsou jen dálnice, ... ročně se zde postaví 90.000 km silnic, 10.000 km dálnic, dalších 60-70.000 km venkovských silnic se zpevní. Staví se tisícky km rychlostních železničních tratí, staví se desítky velikých letišť, staví se sítě metra. Na margo čínských cen -> až bude Česká republika pumpovat peníze do znárodněných stavařských společností a dotovat ceny ocele a betonu a "nebabrat" se s ekologama a pozemky, pak se i ceny v ČR stáhnou o 1/3 úplně v klidu. Nemyslete si, že v Číně není korupce ... a nezapomínejte prosím, že čínské dálnice jsou ve valné většině zpoplatněné mýtem, které patří k nejvyšším na světě, až do 0,21 USD za 1 km.
Cina venuje na vystavbu infrastruktury 40% HDP. 40% HDP jde na stavbu silnic, dalnic, letist, zeleznic, mostu, pristavu atd. Dovedete si predstavit, ze by Cesko rocne investovalo 40% sveho DHP (cca 1 bilion korun, 40 miliard euro) do vystavby? Za rok by dostavelo dalnicni sit. 15 let po sobe. Mohli bychom postavit R35 podle pravitka v peti pruzich kazdym smerem. A to je, co se deje v Cine. Na pobrezi zivelne buji automobilismus. Ve vnitrozemi se stavi monumentalni dalnice, po kterych nikdo nejezdi, a rychlovlaky, ktere se nikdy nezaplati. Cinska vlada poskytuje obrovske mnozstvi levne likvidity na investice, ktere jsou zbytecne predimenzovane, nebo uplne zbytecne. Co se stane, az developeri nebudou mit dostatek prijmu z myta? Opravdu si myslime, ze CELA Cina muze dosahovat stejneho stupne automobilismu, jako Shanghai nebo treba USA? Z ceho se ty auta vyrobi? Na co budou jezdit? Cinska spotreba ropy roste tempem vetsim nez 10% rocne, pricemz jejich vlastni produkce paliv roste nevyznamne. Touto rychlosti dojde ke zdvojnasobeni spotreby kazdych 7 let. (Ve skutecnosti rostla spotreba ropy v Cine v roce 2010 o 13%. Ke zdvojnasobeni dojde za 5,67 roku). Bude-li dle vladni strategie rust spotreba ruku v ruce s rozvojem automobilismu, bude Cina v roce 2025 spotrebovavat 27 milionu barelu ropy denne (mbpd), coz je 34% dnesni produkce. Musela by dovazet cca 20 mbpd. To je temer tolik, kolik v roce 2010 importovalo cele OECD, nebo presne tolik, kolik spotrebovavaji USA a nebo dvakrat vice, nez Spojene staty momentalne dovazeji. Uznejte, ze postavit rozvojovou koncepci na techto predpokladech neni uplne rozumne a realisticke.
O dalsich makroekonomickych rizicich staveni ekonomiky na staveni se uz nezminuju. Snad jen pripomenu, ze posledni podobny pokus skoncil pred par lety padem Lehman Brothers.