Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Standa »

Předpokládám, že po dokončení páteřní dálniční sítě, jehož bych se rád dožil, bude vypadat poněkud odlišně i značení "E" na našem území. Současný stav je vidět na wikipedii.

Změny budou asi dost velké, např. bych si tipnul, že po dokončení R49 a slovenské R6 se na ně přesune E50, takže E462 už nepovede do Brna, ale jen do Hulína (po D1, logicky se nabízí dotažení až k D2/E65 u Břeclavi po R55).

Další velká změna potká patrně E65, která by mohla (měla?) být přeložena v Polsku na S3 a pokračovat po naší D11, R35 a R43 do Brna, kde se napojí na svou stávající trasu na D2. Tím se patrně posune začátek "vídeňské" E461 ze Svitav do Brna a podle pravidel pro číslování silnic "E" by měla být přečíslována (E561 je volná), ale nabízí se i možnost E461 jen přesunout načást D1 (v peáži s E50) a na R46 a v Olomouci napojit na E442, která asi zůstane na R35.

R48 spolu s polskou S1 by mohla být součástí současné trasy Bělotín - Krakov s novým číslem (volná je už dnes E463, ale možná se uvolní i E461 - viz výše).
Veronss
Příspěvky: 340
Registrován: 11.5.2009 20:04:15
Bydliště: Slavkov u Brna

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Veronss »

Zbytecne tema, protoze se ho stejne nedozijes..
Avantime
Autor
Příspěvky: 618
Registrován: 25.2.2009 23:03:39
Kontaktovat uživatele:

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Avantime »

Ještě doplním seznam tahů s označením E z webu ŘSD.
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Standa »

Veronss píše:Zbytecne tema, protoze se ho stejne nedozijes..
Z toho ovšem vyplývá zajímavá otázka, jestli se má přečíslovávat už průběžně při otvírání jednotlivých úseků - třeba teď je to aktuální u té E462. Další posun u ní může nastat po otevření D1 0136 a 0137, protože to bude určitě výrazně dřív, než bude hotová R49 a bez R49 se nebude přesouvat E50 z I/50... Má se tedy přeznačovat E462 třikrát během méně než 20 let (věřím, že do roku 2032 bude hotová i R49 - patří alespoň do "comprehensive network")?
dps
Příspěvky: 144
Registrován: 25.5.2012 8:51:46

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od dps »

Protazeni E462 az do Breclavi mi logicke neprijde. Bylo by to tam uz "Eckama" prehusteny. A neni cilem udelat E462 jako paralelni variantu k blizke slovenske E75. Ja E462 (tak jak je ted) chapu jako spojnici E50/E65 (Brno) na jedne strane a E40/E75/E77 (Krakov, Bielsko-Biala) na strane druhe.

Ja osobne bych E462 krome zmeny trasy v useku Vyskov-Lipnik (po dokonceni D1) nechal tak jak to je :)
Ostravska D1 bude mit trafic tak ci tak slusnej.


Ten presun E50 vypada logicky, ale stara trasa se zrejme bude muset nejak zachovat jako triciferne E, protoze na slovenske strane navazuje E572. A spolu se stavajici trasou E50 to taky dava smysluplnou spojku. Takze upravit E50 jo, ale s nahrazenim stare trasy napr. protazenou E572 ze Slovenska.
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Standa »

E75 je vůbec docela zajímavá. Poláci ji zjevně chtějí stáhnout na A1, s čímž se ale pro změnu nepočítá u nás (viz téma), kde je už o převedení E562 na D1 podle všeho rozhodnuto. Zřejmě v tom bude nějakou dobu chaos, ono to přeznačení musí projít v UNECE. Díval jsem se i na jejich stránky, ale k E75 nebo E562 jsem tam nic nenašel, v agendě roku 2011 byla pouze maďarská žádost o prodloužení E66, a to ještě jen mezi neformálními dokumenty.
silnicevevrope
Příspěvky: 19
Registrován: 25.9.2012 7:33:09
Kontaktovat uživatele:

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od silnicevevrope »

Dovoluju si přidat video pár dní starého úseku R48. Jedná se zde o tah E462.
Já osobně bych E462 na R48 nechal, jen škoda, že S1 nevede rovnou do Krakowa, ale tahá se nahoru na A4... R48 v tomto trošku ztrácí mezinárodní smysl... Kdyby byla polská S1 z BB byla do Krakowa, tak má R48 trošku mezinárodní význam. Ovšem není škoda, že je na naši hlavní dálnici D1 skoro 70 km dlouhý úsek bez "Éčka" ? :D
seque
Příspěvky: 201
Registrován: 15.7.2010 22:08:55

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od seque »

silnicevevrope píše:Dovoluju si přidat video pár dní starého úseku R48. Jedná se zde o tah E462.
Já osobně bych E462 na R48 nechal, jen škoda, že S1 nevede rovnou do Krakowa, ale tahá se nahoru na A4... R48 v tomto trošku ztrácí mezinárodní smysl... Kdyby byla polská S1 z BB byla do Krakowa, tak má R48 trošku mezinárodní význam. Ovšem není škoda, že je na naši hlavní dálnici D1 skoro 70 km dlouhý úsek bez "Éčka" ? :D
díky za videjko, ještě lepší by bylo z průjezdu FM, který čeká na obchvat a dost mě zajímá jaký to tam je dráááma, nikdy jsem tam neprojížděl
Segue 1.4 tce Grand Scenic
Bobek
Příspěvky: 1636
Registrován: 14.3.2009 6:43:59
Bydliště: MO

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Bobek »

seque píše:Ovšem není škoda, že je na naši hlavní dálnici D1 skoro 70 km dlouhý úsek bez "Éčka" ? :D
Tak bez éček, to je dneska moderní. :)
Království a půl princezny za 511.
Standa
Příspěvky: 3795
Registrován: 16.3.2009 7:49:22
Bydliště: Praha

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Standa »

Honey72 píše:
Standa píše:Bohužel, je to tak. Mně třeba vadí, že v rámci EU neexistuje nějaká značená dálniční síť jako jsou Interstate v USA, přitom by se dnes dalo vycházet ze sítě TEN-T. Éčka nespadají pod EU a hlavně ani negarantují dálnici a často ani průjezdnost.
E-čka by podle norem či smluv, nevím jak to nazvat, měly být vedeny přednostně po dálnicích nebo rychlostních komunikacích a pokud vedou po běžných silnicích, musí tyto komunikace dodržovat určitý standard. Což se týká spíše nových nebo rekonstruovaných úseků silnic. Bohužel asi není žádná páka, která by ta pravidla vyžadovala. U nás jsou E silnice snad nejlépe značeny. Nechybí na sloupcích ani na návěstech, ale v Německu i v jiných západních zemích se o tom, že jedete po evropské silnici dozvíte často jen z navigace anebo v autoatlase. Němci skoro jako kdyby E bojkotovali. Hlavní E x0 a x5 už skoro všude vedou po dálnicích, vyjma postkomunistických zemí. Nevím, jak to je v USA, ale tam zase nemají něco jako naše E. Zavedení dalšího číslování by asi nebylo vhodné, možná by stálo za to, kdyby existovala nějaká nadkategorie E-ček, která by jasně dávala najevo, že vede po dálnicích, např. ES 50 apod. ...
V tomhle tématu, které si tímto dovolím malinko oprášit, se trochu řeší problematika "E" u nás, někde je tu ještě nějaké obecnější povídání, ale nemůžu ho najít ;) . Je to tak, jak píšete, což vychází právě z faktu, že tohle značení nepatří pod EU, ale pod UNECE. Jde pouze o značení, nikoli o financování; v USA jsou obdobou US highways (třeba slavná dnes již zrušená US 66), které jsou sice značeny federálně, ale plně financovány státy (u Interstates sice budování i údržbu také zajišťují státy, ale do značné míry z federálních peněz). Jestli zavést další "unijní" značení na základě sítě TEN-T nebo se pokusit nějak postoupit s tím stávajícím "E", to je samozřejmě dost komplexní otázka. Zkusím se příležitostně zeptat jednoho kolegy, který do toho trochu dělá ;) .
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

Četl jsem si i ty starší příspěvky v diskuzi, kde někdo řešil přesunutí E trasy na nové úseky dálnic. Zatímco my v Česku si docela dáváme záležet a E hned přesunujeme na nové úseky, v některých zemích si s tím hlavu moc nelámou anebo si tam přesunou co se jim zachce. Třeba E65 a E71 v Chorvatsku. Špatně se zjišťuje, kudy tam přesně vedou. Co mapa, to jiné údaje a cedulka s číslem E je snad pouze na dálnicích a ke všemu jen na ukazatelích ve směru přímo. Pokud Ečko odbočuje z dálnice, tak jsem to na ceduli neviděl. E71 si Chorvati ke všemu přivlastnili celou, i když má vést i přes bosenské území :) E65 zase vede z Rijeky po pobřeží zbytečně až skoro k Zadaru, i když se dá na dálnici najet už dříve. A ke všemu, pokud vede po jedné dálnici více Eček, vyznačí jen číslo jedné, např. E65. Okolo Záhřebu je dokonce jen E70, i když po stejné dálnici vedou E65 a E71. Prostě, podle značení Eček řidič napříč Evropou nikam bohužel nedojede :( Jak to u nás bude s E65, E75 a E462 v budoucnu tedy fakt netuším :)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
kik
Příspěvky: 1006
Registrován: 18.5.2009 15:27:52
Bydliště: Hradec Králové - Labská II

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od kik »

Honey72, mám takový takový dojem, že se E65 v HR napojuje zpět na A1 už ve Žlute Lokvi ačkoliv např. mapy.cz tvrdí něco jiného. A E71 se tam pak tak nějak z těch cedulí ztrácí... Na druhou stranu mezi Zagrebem a Bosiljevem jsou myslím značeny jak E65 tak i E71... Prostě jiný kraj jiný mrav.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

Aha, je to pravda. Měl jsem asi staré snímky. E65 už byla převedena na tu dálnici a na některých MÚK jsou dokonce značeny obě E65 i E71 společně. Ale od Maslenice ke Splitu už jim zase ta E71 chybí. To bych ještě pochopil, že na cedulích uvádí jen hlavní evropské tepny, ale okolo Záhřebu jen jen E70 a ta E65 zmizela :D Tak podle tohoto značení bych tedy ze Splitu do Prahy po E65 nedorazil :?
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2961
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Majkii »

Jak je to s E67? V reálu je značená na novém úseku D11 i na staré I/11 od Poděbrad. Na mapě z webu ŘSD je jenom na staré 11.
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

Majkii píše:Jak je to s E67? V reálu je značená na novém úseku D11 i na staré I/11 od Poděbrad. Na mapě z webu ŘSD je jenom na staré 11.
Myslím, že tam je to kvůli nedokončenému úseku ala Havránková u Hradce. Na dálnici je to už značeno, protože se počítalo s tím, že to povede kompletně až do Hradce a také kvůli osobní dálkové dopravě. Ale stará silnice je ve skutečnosti stále silnicí první třídy 11 od kruháče u Poděbrad a mezi druhé třídy II/611 bude převedena až po zprovoznění dálnice kompletně do Hradce k MÚK Kukleny. Protože po silnici jezdí kamiony místo po dálnici, nemůže stát předat kraji tuto silnici. Může, ale byla by to sprosťárna ;) V mapách je samozřejmě stará silnice mnohde značena už jen jako dvojka. V některých mapách je zase jako jednička značena ta spojka od konce dálnice do Hradce.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
kik
Příspěvky: 1006
Registrován: 18.5.2009 15:27:52
Bydliště: Hradec Králové - Labská II

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od kik »

Mezi Poděbrady a Chlumcem je po I/11 minimální provoz kamionů - nedávno jsem tam párkrát jel busem když byla výluka mezi Chlumce a V. Osekem. Takže podle mě převedení úseku križovatka s I/32 - Chlumec n. C. - Nové Město u Chlumce do komunikací 2. třídy celkem nic nebrání. Dál od Nového Města do Hradce je provoz hustčí, ale díky dálnicí se jedná většinou o kamiony a autobusy, protože stále dost jich má zastávku v Chlumci.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

Teoreticky tomu sice nic nebrání, ale silnice I/11 by se tímto zkrátila a muselo by se oficiálně předělat staničení a to i v terénu (vyměnit kilometrovníky). Proto se určitě čeká až na tu dálnici do Hradce, od které bude silnice I/11 začínat nultým kilometrem (možná už navždy). A tím pádem se najednou předělá i vše ostatní (tabulky s číslem silnic, směrovky ...).
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od dvs »

Ona ta I/11 začíná stále u Poděbrad pokud se nepletu. Ono to s tím převodem na kraje trochu nefunguje.
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

Tak proč by se do toho kraje hrnuli, když se o tu silnici najednou musí začít starat. Stačí se podívat na mapu komunikací pod správou ŘSD. Je tam spousta starých úseků silnic, okolo nichž byly postaveny přeložky nebo obchvaty, ale ŘSD se stará o novou a stále i o tu starou. Nevím jak často je ta mapa aktualizována, ale stejné to je třeba u obchvatu Kolína, Boleslavi, Chomutova, silnice 6 podél D6 u Kladna nebo 55 podél D55 a další spousta míst, kde vedle sebe oficiálně vedou dvě silnice první třídy. U některých je starý úsek doplněn písmenem, třeba I/14H.

mapa: https://www.rsd.cz/wps/wcm/connect/d89d ... OD=AJPERES
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2961
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Majkii »

Na webu ŘSD se objevila nová mapa mezinárodních silnic v ČR k 1.1. 2017, oproti jiné s datací k 1.7. 2016 je tam E55 už po D8 přes Středohoří a konečně taky E67 od Poděbrad po D11 namísto I/11.
wazer.cz
Pište česky, prosím!
Martin96
Příspěvky: 550
Registrován: 3.11.2016 10:11:25
Bydliště: Pardubice - S37, I/36, I/2
Kontaktovat uživatele:

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Martin96 »

Ta E67 u HK je poněkud zajímavá. Je to sice dočasné, ale nikde jinde jsem neviděl, aby byla mezinárodní silnice vedena po silnici II. třídy.
Jirka L
Moderátor
Příspěvky: 2060
Registrován: 12.5.2014 9:53:51

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Jirka L »

a co E442 tady? https://mapy.cz/s/1muMb
ještě nedávno tam bylo i E55
Honey72
Příspěvky: 5269
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Honey72 »

V Ústí je to opravdu jediná česká výjimka, kdy E silnice vede po druhé třídě. Avšak i E442 je druhé třídy, takže to tolik nevadí :) Ovšem ještě větší výjimkou je Praha, kdy E silnice vedou dokonce jen po městských komunikacích. Ale u nás jsou ty městské komunikace a druhé třídy kudy vede mezinárodní silnice alespoň čtyřpruhové. V případě E67, tam se z Poděbrad do Hradce oficiálně stále jedná o silnici první třídy. Bohužel.

Když si vezmete, kudy vedou E silnice např. jinde v Evropě a to po prvních třídách: ;)

E762 v Černé Hoře:
https://www.google.cz/maps/@43.3483275, ... 3584?hl=cs

E851 v Černé Hoře:
https://www.google.cz/maps/@42.000366,1 ... 6656?hl=cs

E86 v Řecku:
https://www.google.cz/maps/@40.8021058, ... 6656?hl=cs
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Hanes
Příspěvky: 1053
Registrován: 25.2.2014 11:34:01
Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
Kontaktovat uživatele:

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od Hanes »

A proc tady nemame priklad ze statu EU, ktery neni uplne na konci nebo stat znicene byvale Jugoslavie. Honey zacni myslet, nedavej priklady ze statu, ktere jsou na tom hur nez my, nybrz je treba dat takovy priklad ze zemi EU, ktere jsou v pomyslnem zebricku pred nami.
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
michal
Příspěvky: 4574
Registrován: 14.3.2009 8:53:04

Re: Evropské mezinárodní silnice (E) na českých D a R

Příspěvek od michal »

Je nějaký praktický důvod, proč E49 mezi Chebem a Plzní nevede po I/21 a D5 (107 km, z toho polovina po dálnici včetně obchvatu Plzně), ale delší trasou po I/20 (124 km) přes centrum Plzně?
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“