Španělský koncesionář, provozující dálnici AP-41 Madrid - Toledo jde k soudu. Žaluje stát, že jeho vinou došlo k výraznému snížení poptávky po jeho dálnici, když stát vybudoval takřka paralelní nezpoplatněnou cestu M-407 na předměstí Madridu. Provoz na dálnici dosahuje 1/8 oproti předpokladům, které byly podkladem pro koncesi. Koncesionář požaduje kompenzaci ve výši 420 mil. EUR, když jeho kumulovaná ztráta dosáhla k dnešnímu dni téměř 29 mil. EUR. Investoři projektu považují budoucí výnosy projektu za vážně ohrožené, resp. nemožné.martini píše:Problematika objíždění je to, co fakticky znemožňuje ve státech střední a východní Evropy dělat "koncesní" (rozuměj zaplať tržní cenu a jeď) dálnice. I v zahraničí s tím začínají mít problémy, když v souvislosti s krizí klesl počet aut a lidi začali šetřit a objíždět. Rázem koncesionář nevydělává co předpokládal, neplní bankovní kovenanty a banka mu jde tvrdě po krku - a výsledkem bude nejspíše opět státní pomocná ruka (mluvím o Španělsku konkrétně radiály R3 a R5 v Madridu)
Španělsko
Re: Španělsko
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: Španělsko
Množství dálnic a silnic dálničního typu v okolí Madridu je už beztak ohromující, nechápu kde na to berou další a další finance a hlavně jak je možně že se stále vyplatí stavět nové. Pak se mají divit, že mají vysoké schodky veřejných financí... Španělsko jen tak mimochodem v hustotě dálniční sítě již předstihlo Německo a má největší dálniční síť v Evropě a pravděpodobně třetí největší na světě po USA a Číně, kde na to jen vzali.....
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Španělsko
Jedna kde na to vzali a taky, jak to, že se jim tak dobře staví?
To tam nemají žádné patriky?
To tam nemají žádné patriky?
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Španělsko
Tak ona ta prozaická otázka kde na to vzali není asi téma, které tady rozřešíme, ale také velkou část toho stavěli koncesionáři s přímým výběrem mýta... spousta toho také určitě šla na dluh přímo ze státního, ale v období růstu se jim to vrátilo a zvládali dluh i částečně umořovat (tedy přebytkové rozpočty), čili ty multiplikační efekty jsou zřejmé...
Co se týče rozsahu, Španělsko je velká země. Zajímavější údaj je počet km vztaženo na plochu území, tam to jistě tak slavné nebude ještě i když těch dálnic mají hodně.
Co se týče Martine tvojí otázky na "Patriky", tak v těchto zemích je relativně mnohem řidší osídlené, tudíž se dálnice lépe plánují a také je to samozřejmě i o související legislativě, kdy by u nás to máme hrozně přísné, ekologisti mohou vstupovat všude a do všeho bez hrozby postihu a to je šílené...
Co se týče rozsahu, Španělsko je velká země. Zajímavější údaj je počet km vztaženo na plochu území, tam to jistě tak slavné nebude ještě i když těch dálnic mají hodně.
Co se týče Martine tvojí otázky na "Patriky", tak v těchto zemích je relativně mnohem řidší osídlené, tudíž se dálnice lépe plánují a také je to samozřejmě i o související legislativě, kdy by u nás to máme hrozně přísné, ekologisti mohou vstupovat všude a do všeho bez hrozby postihu a to je šílené...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Re: Španělsko
V tomto případě mi spíš přijde, že se koncesionář přepočítal a teď hledá, kde se aspoň trochu zahojit. AP-41 je dálnice Madrid Toledo, zatímco ta M407 je místní radiála spojující předměstí s okruhem. Na AP-41 je jen jedna MUK, kam by jinak spádoval provoz ze 2 předměstských oblastí. To rozhodně nemůže dělat úbytek 7/8 provozu na tranzitní dálnici, navíc jde jen o úsek dlouhý 8km z celkových 60km.martini píše:Žaluje stát, že jeho vinou došlo k výraznému snížení poptávky po jeho dálnici, když stát vybudoval takřka paralelní nezpoplatněnou cestu
Re: Španělsko
Kde na to vzali, no, španělská ekonomika resp. její růst byl založen hlavně na stavebnictví - žádný průmysl, žádné služby, žádné inovace, všechno jenom stavebnictví a to soukromá výstavba (byty, apartmány u moře, komerční objekty) a jak se ukazuje, tak i státní (dálnice, VRT). Kofinancované přes EU. Celá tahle hurá akce dlouho Španělům vycházela, fest se těšili na to, že předstihnou v HDP na hlavu soka, Itálii. Jenomže stavba domu z karet se jim začala bortit ještě před finanční krizí v roce 2008 a Španělsko, kdy ostatní ještě rostli, ztrácelo značně dech a dnes se ukazuje v plné síle, že má hlubké strukturální problémy (obdobný příklad je Maďarsko, taky raketová výstavba a podívejte dnes).Martin z Ostravy píše:Jedna kde na to vzali a taky, jak to, že se jim tak dobře staví?
To tam nemají žádné patriky?
Re: Španělsko
Přesně tak, zkusit se to musí, dal jsem to sem spíše jako zajímavost, protože těch problémů v projektech, kde koncesionář nese riziko poptávky je více. Pokud zaregistuji výsledek za ten nějaký čas, dám to sem vědět.JirkaS píše:V tomto případě mi spíš přijde, že se koncesionář přepočítal a teď hledá, kde se aspoň trochu zahojit...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Španělská vláda přistoupila k rozhodnutí, že z velkých infrastrukturálních projektů se škrtne 20%, respektivě se tyto projekty odkládají na neurčito. Toto rozhodnutí se tak dotýká i záměru investovat do silnic a železnic 17 mld. € v letech 2010-2012 a rovněž i záměru investovat do celé dopravní infrastruktury v nejbližších 10 letech částku 250 mld. € a rovněž se dotýká záměru jít do většího rozsahu PPP, kde se platí jakékoliv mýto (i stínové). Vláda potrebuje totiž šetřit více, než se předpokládalo.
Problémy Španělska jsou ale již dnes veliké: nezaměstnanost tento měsíc překročila 20% , tedy je opět tak vysoká jako před vstupem do EU a vzhledem k faktu, že Španělsko poslední roky investovalo do stavebnictví (bydlení, doprava, ekologická infrastruktura a energetika) a tyto investice se musejí zmrazit anebo omezit a rovněž klesne i letos výkon ekonomiky, tak se nedají lepší časy očekávat ani letos.
Problémy Španělska jsou ale již dnes veliké: nezaměstnanost tento měsíc překročila 20% , tedy je opět tak vysoká jako před vstupem do EU a vzhledem k faktu, že Španělsko poslední roky investovalo do stavebnictví (bydlení, doprava, ekologická infrastruktura a energetika) a tyto investice se musejí zmrazit anebo omezit a rovněž klesne i letos výkon ekonomiky, tak se nedají lepší časy očekávat ani letos.
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Aktuální zpráva: vláda dne 13.8. (pátek) schválila, že na infrastrukturu přidá 500 mil. €; celkové škrty tak nebudou -2 mld. €, ale -1,5 mld. €. Nyní se vláda věnuje i možnému zvýšení daní, protože oznámila, že když se nepodaří udržet investice na údržbu stávající infrastruktury (hlavně silniční a železniční síť) a na novou výstavbu (hlavně superrychlé vlaky a nové dálnice), tak se zřítí ekonomika ještě mohutněji. Španělská vláda je toho názoru, že sice infrastruktura (včetně té ekologické) prošla během posledních 10-15 let zásadními investicami, tak je to pořád jenom doběhnutí základních parametrů vzhledem k rozloze, obyvatelstvu a stavu ekonomiky vůči průměru EU a jakékoliv vyšší skrty by situaci znovu zhoršili.
-
- Příspěvky: 168
- Registrován: 18.12.2009 14:15:01
Re: Španělsko
Jan Petzold píše:http://www.rozhlas.cz/zpravy/evropa/_zp ... ch--857090
Opravdu kupují petrolej a přidávají ho do paliv, nebo někdo přeložil anglický Petrol po svém?Český rozhlas píše:...Konkrétně z Libye odebírá Španělsko 13 procent petroleje a z Egpyta šest procent plynu.
Naposledy upravil(a) adamos dne 2.3.2011 15:00:13, celkem upraveno 1 x.
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Španělsko
Zase se stát sere do něčeho, po čem mu nic není.
To je snad moje věc kolik projedu benzínu, ne?
Navíc maximální limity neznamenají, že musí každý jet 130, kdo na to má ať jede 130, kdo ne ať se plazí 100.
Je mi z toho na nic (blijící smajlík)
To je snad moje věc kolik projedu benzínu, ne?
Navíc maximální limity neznamenají, že musí každý jet 130, kdo na to má ať jede 130, kdo ne ať se plazí 100.
Je mi z toho na nic (blijící smajlík)
R48 -> D48 se podařilo!
Re: Španělsko
Ve Španělsku se mi vůbec nelíbí zdvojování tras dálnic x rychlostních silnic, kde vedou naprosto paralalně... http://g.co/maps/cvuzq
Už teď tady spousta lidí nadává, jak moc zbytečná byla D47 (D1xR48), ale asi neviděli tohle dílo.
Už teď tady spousta lidí nadává, jak moc zbytečná byla D47 (D1xR48), ale asi neviděli tohle dílo.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Centrum dopravních informačních systémů
-
- Autor
- Příspěvky: 6841
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Španělsko
No tak to je teda síla http://maps.google.cz/maps?hl=cs&ll=40. ... 5,0,1&z=18FlakY` píše:Ve Španělsku se mi vůbec nelíbí zdvojování tras dálnic x rychlostních silnic, kde vedou naprosto paralalně... http://g.co/maps/cvuzq
Už teď tady spousta lidí nadává, jak moc zbytečná byla D47 (D1xR48), ale asi neviděli tohle dílo.
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Španělsko opravdu posledních 10 let investuje obrovské peníze (250 mld. € do roku 2015) do vysokorychlostních železnic, dálnic a silnic, přičemž ty dálnice jsou v menšině. Celoplošní investice: přes PPP, EU a stát. Španělsko má 46 mil. obyvatel a prakticky již nyní rozsáhlou síť dálnic, hrají se na Německo, i když na to nemají. Ekonomika se sesunula po hypotékách a bydlení. Nezaměstnanost se blíží k 25%. A to ještě před rokem 2008 byla hluboce pod 10%.
Nějak se plánovalo uspořit na dopravě, ale nějak se to nezdařilo. Další věcí je, že ačkoliv centrální vláda šetří, většinu peněz čerpají regiony. A těm se spořit nechce a vláda na ně nemá dosah.
Nějak se plánovalo uspořit na dopravě, ale nějak se to nezdařilo. Další věcí je, že ačkoliv centrální vláda šetří, většinu peněz čerpají regiony. A těm se spořit nechce a vláda na ně nemá dosah.
Re: Španělsko
No taková pořádná "doprovodka". Podle mapy je jedna s mýtem (peage) a druhá původní bez mýta. Francouzi mají také podobné úseky (o pár set km severněji)hh píše:No tak to je teda síla http://maps.google.cz/maps?hl=cs&ll=40. ... 5,0,1&z=18FlakY` píše:Ve Španělsku se mi vůbec nelíbí zdvojování tras dálnic x rychlostních silnic, kde vedou naprosto paralalně... http://g.co/maps/cvuzq
Už teď tady spousta lidí nadává, jak moc zbytečná byla D47 (D1xR48), ale asi neviděli tohle dílo.
např: u Perpignan V Německu by v takovémto úseku byly 2+3 x 2+3 (2 pruhy na kolektory a 3 pruhy na hlavní směr). Hold daň za mýto.
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Španělsko omezuje veřejné investice
Španělské ministerstvo hospodářství představí v červenci nový plán rozvoje dopravní infrastruktury (PITVI). Již teď je nicméně zřejmé, že vláda hledá možnosti dalšího krácení veřejných investic.
V období 2011/2010 poklesl objem veřejných zakázek zaměřených na dopravní síť meziročně o více než poloviny. Škrty v některých regionech (Katalánsko, Madrid, Asturias, Extremadura) dosáhly více než 80 %.
Největší část rozpočtu ministerstva hospodářství směřuje na rozvoj a údržbu železniční (3033 mil. EUR) a silniční sítě (928 mil. EUR). Jednou ze zvažovaných variant budoucího vývoje je rozšíření mýtného v rámci projektů privátního a veřejného sektoru. Přední španělský operátor (Abertis) zaznamenal v posledních letech hluboký propad tržeb na domácím trhu. Španělský trh představuje pro Abertis 45 % tržeb s tím, že objem tržeb se v loňském roce propadl na hodnotu roku 1998.
Španělské ministerstvo hospodářství představí v červenci nový plán rozvoje dopravní infrastruktury (PITVI). Již teď je nicméně zřejmé, že vláda hledá možnosti dalšího krácení veřejných investic.
V období 2011/2010 poklesl objem veřejných zakázek zaměřených na dopravní síť meziročně o více než poloviny. Škrty v některých regionech (Katalánsko, Madrid, Asturias, Extremadura) dosáhly více než 80 %.
Největší část rozpočtu ministerstva hospodářství směřuje na rozvoj a údržbu železniční (3033 mil. EUR) a silniční sítě (928 mil. EUR). Jednou ze zvažovaných variant budoucího vývoje je rozšíření mýtného v rámci projektů privátního a veřejného sektoru. Přední španělský operátor (Abertis) zaznamenal v posledních letech hluboký propad tržeb na domácím trhu. Španělský trh představuje pro Abertis 45 % tržeb s tím, že objem tržeb se v loňském roce propadl na hodnotu roku 1998.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 8.4.2016 13:30:04, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Re: Španělsko
přidávám dokumentační fotku z A-8 "Autovia del Cantabrico". Zaujalo mě, že tato autovia je poněkud nekoncepčně (pokud lze ve Španělsku vůbec hovořit o nějaké koncepci značení) v určitých úsecích označena symbolem dálnice (=autopista)
- Přílohy
-
- a8.jpg (84.37 KiB) Zobrazeno 16850 x
Re: Španělsko
Oni mají dvojí značení (tedy pokud si pamatuji): AP (placená dálnice) a A (neplacená dálnice)Nosorožec píše:přidávám dokumentační fotku z A-8 "Autovia del Cantabrico". Zaujalo mě, že tato autovia je poněkud nekoncepčně (pokud lze ve Španělsku vůbec hovořit o nějaké koncepci značení) v určitých úsecích označena symbolem dálnice (=autopista)
Re: Španělsko
To jo, ale pro "A" mají odlišnou značku. Klasickou značku "dálnice" používají obvykle pro placené AP.McHenry píše:Oni mají dvojí značení (tedy pokud si pamatuji): AP (placená dálnice) a A (neplacená dálnice)Nosorožec píše:přidávám dokumentační fotku z A-8 "Autovia del Cantabrico". Zaujalo mě, že tato autovia je poněkud nekoncepčně (pokud lze ve Španělsku vůbec hovořit o nějaké koncepci značení) v určitých úsecích označena symbolem dálnice (=autopista)
Re: Španělsko
Prosím, neměl by někdo k dispozici mapku placených a neplacených dálnic ve Španělsku (případně i Portugalsku nebo Francii)? Snažil jsme se něco použitelného přehledného hledat, ale nic jsem nenašel. Na různých online mapách (google, viamichelin) se zpoplatnění rozeznat dá, ale až při velkém zazoomování oblasti.
Chtěl bych nají něco ve stylu této parádní schématické mapky: http://www.ceskedalnice.cz/dalnicni-sit
Po těchto cestách jsem už ve Španělsku/Itálii jezdil a nebyl v tom žádný problém, kvalita sice není taková jako u placených dálnic, ale i tak byla docela dobrá.
Za jakékoli informace předem všem děkuji.
Chtěl bych nají něco ve stylu této parádní schématické mapky: http://www.ceskedalnice.cz/dalnicni-sit
Po těchto cestách jsem už ve Španělsku/Itálii jezdil a nebyl v tom žádný problém, kvalita sice není taková jako u placených dálnic, ale i tak byla docela dobrá.
Za jakékoli informace předem všem děkuji.
Re: Španělsko
Google maps nestačí?tanjanek píše:Prosím, neměl by někdo k dispozici mapku placených a neplacených dálnic ve Španělsku (případně i Portugalsku nebo Francii)?
oranžová = placená; žlutá = neplacená
-
- VIP
- Příspěvky: 22552
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Španělsko
Španělská ekonomika je v obrovských problémech. Země, která se díky členství v EU vzchopila se nyní dostáva životem pro obyvatelstvo tam, kde začínala před několika desítkama let s tím rozdílem, že svojí (nejen dopravní) infrastrukturu a rozsah hospodářství dostala velikostí a modernizací do TOP ve světě.
HDP se poslední roky propadá, schodky veřejných financií jsou vysoké (v roce 2009 až 11,2% HDP), nezaměstnanost stoupá - aktuálně 26%, přičemž kategorie mladí lidé až 55%. Vláda skrtá výdaje na všech frontech, ovšem nemá dosah na silně zadlužené jednotlivé autonomní oblasti, které utrácejí více než vláda. Silně se propadá sektor stavebnictví, ale i průmysl.
Z pohledu veřejných zakázek se ročně prostaví 2-3 desítky mld. €, část jde na nové silniční a dálniční projekty a země tak i nadále otevírá po celé zemi nové silnice dálničního typu. Těží z teho především největší stavební společnosti v zemi.
Rozsah dálniční sítě je takový, že Španělsko již excelentně předběhlo jak Francii tak Německo.
HDP se poslední roky propadá, schodky veřejných financií jsou vysoké (v roce 2009 až 11,2% HDP), nezaměstnanost stoupá - aktuálně 26%, přičemž kategorie mladí lidé až 55%. Vláda skrtá výdaje na všech frontech, ovšem nemá dosah na silně zadlužené jednotlivé autonomní oblasti, které utrácejí více než vláda. Silně se propadá sektor stavebnictví, ale i průmysl.
Z pohledu veřejných zakázek se ročně prostaví 2-3 desítky mld. €, část jde na nové silniční a dálniční projekty a země tak i nadále otevírá po celé zemi nové silnice dálničního typu. Těží z teho především největší stavební společnosti v zemi.
Rozsah dálniční sítě je takový, že Španělsko již excelentně předběhlo jak Francii tak Německo.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 5.1.2021 10:37:39, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Re: Španělsko
No nevím: řekl bych, že Španělsko je spíše odstrašující případ. Předehnat Francii a Anglii v počtu kilometrů dálnic na km2 a obyvatele za cenu velkých dluhů a umělého nafouknutí stavebního sektoru je šílená hospodářská politika. Majitelé a ředitelé stavebních firem jsou možná s uplynulou dekádou spokojeni, chudáci zbytek obyvatelDiaľničiar píše: Z pohledu veřejných zakázek se ročně prostaví 2-3 desítky mld. €, část jde na nové silniční a dálniční projekty a země tak i nadále otevírá po celé zemi nové silnice dálničního typu. Těží z teho především největší stavební společnosti v zemi.
Rozsah dálniční sítě je takový, že Španělsko již excelentně předběhlo jak Francii tak Německo.