Řešení dluhů silničního sektoru Chorvatska

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Řešení dluhů silničního sektoru Chorvatska

Příspěvek od Diaľničiar »

Vysvětlující poznámka:

*toto téma se věnuje zadlužení čistě státním dálničním společnostem HAC (Hrvatske AutoCeste) a ARZ (Autoceste Rijeka - Zagreb - od 1.1.2021 se ARZ začlenilo pod HAC)
*po transformaci sekce v roce 2016 jsou zde všechny příspěvky v rámci úvěrů a informacích o půjčkách včetně tzv. koncesního modelu jakožto řešení, na které se ale nenašla politická vůle pro značný odpor obyvatelstva


Dne 21.9.2023 jsem napsal SOUHRN K PROBLEMATICE: viewtopic.php?p=280892#p280892.

POZNÁMKA k vysvětlení stavu věci: Zadlužení HAC a ARZ je problémem od vypuknutí krize v EU a od roku 2009 se situace stala opravdu vážnou. Vláda na to nereagovala, ale i další roky oba podniky zadlužovala dalšími úvěrmi na splácení těch předchozích, čím dluh ještě vystoupal. Situace trvala i po roce 2012 a tento finanční stav se během období 2009-2015 v poměru k HDP navýšil téměř o 100% z důvodu i dlouhé recese v zemi. Špatná hospodářská situace HAC a ARZ trvá již 8 let a omezuje se tak realizace zbývajících dálnic v zemi; dostavba A1 do Dubrovniku, dostavba A5, pokračování na A7, realizace nového obchvatu hlavního města.

KONCESE jsou pak v tlači: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=187&t=3654 .


Chorvatská dálniční společnost HAC (Hrvatske autoceste), kde majitelem je výhradně stát se dostává do složité situace :!:

HAC se má podle Programu do roku 2012 zadlužit ve výši 18,4 mld. HRK s tím, že ručitelem bude stát. Z této částky připadne 12,5 mld. HRK na splacení starých úvěrů. HAC není vůbec v jednoduché situaci. Např. příští rok bude mít předpokládaný příjem 2,6 mld. HRK, ale půjčit si bude muset 4,2 mld. HRK (- 3,3 mld. HRK na splacení starých úvěrů a 0,9 mld. HRK na pokrytí deficitu).

HAC již v tomto roce musel přistoupit k celoplošnému snížení mezd ve výšce 20%. :o :shock:

HAC bude mít v příštích třech letech opravdu redukční dietu, na nové stavby má vyčleněných pouze 2,3 mld. HRK, přičemž jen letos prostavěl 3,5 mld. HRK a otevřel nové dálniční úseky v délce 60 km. Vedení HAC již má podepsány smlouvy s dodavateli na další úseky dálnic v hodnotě 7 mld. HRK, od nichž bude nyní muset odstoupit. Původně totiž bylo počítáno s tím, že tyto úseky budou financovány Evropská investiční banka a Evropská banka pro obnovu a rozvoj, tyto banky ale nesouhlasily se způsobem výběru dodavatelů.

HAC v letech 2010-2012 dokončí pouze 20 km dálnic, které se již staví: Jakuševec–Velika Gorica u Záhřebu a Ravče–Vrgorec ve směru na Dubrovník :? :roll: Všechny ostatní úseky se musí zakonzervovat a stavět se budou opět až po roce 2012. :!:

Na nové investice už HACu nikdo nepůjčí, což je důsledek politiky velkorysého investování v uplynulých 5 letech a především přeplácení prací, což je předmětem vyšetřování orgánů činných v trestním řízení. Fakt, že pěti členům nejvyššího vedení, zatčeným před dvěma týdny, byla prodloužena vazba o další dva měsíce napovídá, že vznesená podezření budou mít nějaký reálný základ.

Zdroj: http://www.mmpi.hr , http://www.hac.hr , http://www.businessinfo.cz
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 21.9.2023 20:16:53, celkem upraveno 8 x.
Důvod: aktualizace obsahu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Svatosp
Příspěvky: 464
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Svatosp »

Tak to je nepříjemné, pravdou je, že výstavba tam nabrala raketový vzestup, jednou to muselo skončit, protože finančně Chorvatsko je na tom ještě hůř než ČR.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano, jednou ten boom opravdu musel skončit. :idea: Ty dálnice ale krajině nikdo nevezme a je opravdu báječné, že se propojily města Záhřeb-Rijeka, Záhřeb-Split, Záhřeb-Maďarsko atd. ... že se dostavěla dálnice Záhřeb-Bělehrad a také se zrenovovala. Prostě není možné bez bank aneb PPP dále stavět dálnici Split-Dubrovnik aneb stavět úplně nové dálnice. :idea:

Teď de facto Chorvatsko bude taženo pouze na Istrii, kde se bude staví 141 km dálnice z 1/2 profilu na plný formou PPP. Jinak se výstavba nových km prakticky zastaví, respektivě radikálně spomalí; v roce 2012 má být do 1.619 km dálnic, z čeho všechny mají být na plný profil. I tak to ale bude velmi dobrý stav. :P Nemluvě o tem, že Chorvati nadále pokračují ve velkolepém stylu v rozvoji hlavních silnic - celkové modernizační práce a nová výstavba. ;)

Takže dle mého názoru po finanční stabilizaci samotného Chorvatska a pak taky HACu se bude dál stavět dálnice A1 Split-Dubrovnik a začne se řešit obchvat Záhřebu. 8-)
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Státní HAC vypsal mezinárodní ponuku na dva dlouhodobé úvěry, každý v hodnotě 100 mil. € :arrow:

http://www.hac.hr/pdf/objava-NN-dugoroc ... 00-Eur.pdf
http://www.hac.hr/pdf/objava-NN-dugoroc ... -Eur-2.pdf

Finance jsou nevyhnutné ke splátkám za výstavbu dálniční sítě v letech 1999-2005.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 23:06:58, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkazy jsou neplatné, ale jejich odstranění by poškodilo obsah příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Situace v roku 2011 co se týká HAC (státní společnost pro dálniční síť) není nadále moc dobrá. Celkové pohledávky a dluh byl na začátku roku 2011 celkem 20,9 mld. HRK. HAC měl v plánu si půjčit 2-4 mld. HRK, přičemž letos musel najít 6,7 mld. HRK na vyrovnání pohledávek. Čisté nové zadlužení HAC-u (včetně úvěrů pro výstavbu) činí 197 mil. €. Plán je vyvozen od kurzu 1 EUR = 7,5 HRK a tedy i celkový dluh HAC-u by se zvýšil na 22,7 mld. HRK ke konci roku 2011 s tím, že by se vyřešilo rozložení dalších splátek do dalších let tak, aby se mohla obnovit i větší výstavba nových dálnic.

Naopak, státní společnost HC (řídí silnice I. třídy) hospodaří díky štědrému st. rozpočtu a evropským fondům; investice jdou do komplexních rekonstrukcií silnic po celé zemi, dále do rekonstrukcí povrchů a dále do výstavby nových silničních obchvatů a silnic jak ve vnitrozemí tak i na Jadranu.

Státní silnice letos proinvestovali přibližně stejnou sumu jako státní dálnice. Spůsobeno je to poklesem výdajů HAC a zvětšením výdajů HC především díky evropským fondům a úvěrům z evr. institucí a rovněž i díky štědřejším výdajům ze st. rozpočtu.

Závěrem se dá konstatovat, že i když země zpomalila výstavbu dálnic (na přijatelnou a financovatelnou úroveň), tak se zásadně zvýšil rozvoj státní silnic po celé zemi, i když je spusta staveb rozestavěna a dokončovat se bude v přístích letech.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=177&t=3197

Obrovský stavební boom v letech 2000-2009 je vinen stavu, že státní společnosti rozvíjejíci silniční, dálniční a železniční infrastrukturu jsou silně zadlužené a nejsou schopné již ani jen splácet úroky, natož i samotné dluhy. Nejkritičtější situace je ve státní dálniční společnosti HAC, která z příjmů na mýtném je schopna vykrýt pouze 29% nákladů na obsluhu a splátky úvěrů. Ani zastavení desítek staveb a odklad dalších desítek staveb z Plánu rozvoje v letech 2009-2012 nedokázali ani jen snížit dluhy. Naopak, tyto ještě narostli a dosahují alarmující čísla. HAC si v tomto roce vzal úvěr 200 mil. €, dodatečně schválen vládou na vykrytí starších dluhů a vykonaných prací. Již v roce 2009, kdy se stanovil objem prací na dálnicích na léta 2009-2012, již v samotním 09/2012 bylo 50% investičných peněz utracených.

Nová vláda, ať už to bude kdokoliv otevřeně oba tábory prezentují, že situace bude nesmírně těžká i v roku 2012 a tak ani další Plán rozvoje nebude optimistický a nebude se výstavba obnovovat.

Objevil se již i názor, aby HAC byla odevzdána investorovi na koncesi na 30 let. Protože HAC nemá jak utáhnout 22 mld. HRK dluh a stát který má jen veřejný dluh na čísle 57% a výnos za dluhopisy dosahuje již 7% nemá odkud vzít další peníze na oddlužení. Soukromý investor by byla možnost, která by vyřešila nejbližších 5 let, navíc by se snížil státní dluh o asi 3 mld. €.

Koncese jako taková bude úsnosnější než-li systém přes PPP, protože koncese má větší výhody pro stát. Další varianta je koncese pro penzijní fondy, čímž by dálnice zůstali státními i nadále.

V každém případě situace je opravdu složitá. Běží projekty díky EU - tak na silnicích I. třídy, jak i v železnicích a v dálnicích se staví prakticky pouze to, co se staví od roku 2009. Nové stavby musejí počkat. Důvodem je i to, že Chorvatsko právě v letech 2000-2010 investovalo do infrastruktury (nejen dopravní) desítky miliard HRK a nyní má problém tyto dluhy splácet.

Jadranka Kosor, premiérka země: Chorvatsko za posledních 10 let postavilo vyše 750 km nových dálnic, desítky nových silničních objezdů, mnoho dlouhých tunelů, mostů a viaduktů a opravilo vyše 2.000 km státních silnic. Obnovili se desítky přístavů v hodnotě 1,5 mld. €. Nezastavili se práce ani v modernizaci železniční infrastruktury. Nyní je čas říct, že jsme začali i projekt mostu přes řeku Drava a dálnice do Ploče bude k dispozici z kraje roku 2012. To, co nás čeká později, to bude přehodnocení tohoto tempa, protože situace je opravdu těžká a složitá. I nadále bude doprava prioritou, protože o tuto síť se třeba i starat. Chorvatsko dosáhlo úroveň evropské infrastruktury v rekordním čase.

Ono je to normální, že tempo se musí zpomalit. Špatné je, že zádný chorvatský politik neumí voličům říct pravdu. V zemi jsou dnes volby, uvidíme jaké změny to přinese pro další Plán rozvoje. :idea:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
vaclav
Příspěvky: 1830
Registrován: 7.4.2010 11:29:27

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od vaclav »

aby takhle neskoncilo polsko?
Marooned17
Příspěvky: 1075
Registrován: 27.9.2010 13:01:33
Bydliště: Praha

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Marooned17 »

MOžná jsou zadlužení, ale "jezdí" a to jim nese ekonomické výhody. Jo kdybychom se zadlužili třeba 200mld. Kč jen na silnice a železnice, problém bych s tím asi zas až tak strašný neměl.
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Takhle máme dluhy a holou řiťu k tomu.
R48 -> D48 se podařilo!
martini
VIP
Příspěvky: 3635
Registrován: 22.3.2009 10:53:57
Bydliště: Kladno

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od martini »

Martin z Ostravy píše:Takhle máme dluhy a holou řiťu k tomu.
Ale notak Martine, ta naše síť se v posledních letech také rozrostla velmi slušně, viz zdejší databáze tak 360 km za 10ti letku mi přijde krásné. Také pamatuješ, když se do Ostravy nejezdilo po dálnici a zrovna i na ni se tento stát zadlužil...
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
Martin z Ostravy
Autor
Příspěvky: 6839
Registrován: 14.3.2009 10:27:45
Bydliště: Ostrava a okolí
Kontaktovat uživatele:

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Martin z Ostravy »

Ok, tak máme aspoň spoďáry, ale i tak to zadlužení neodpovídá tomu, co se vybudovalo, jelikož se většina z toho dluhu "prožrala" nebo utratila za cypoviny.
R48 -> D48 se podařilo!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko zvažuje, že navýší příjem HAC-u přes daň z PHM. Již nyní jde z každého litru PHM 0,6 HRK pro HAC, vláda uvažuje, že tuto částku ještě navýší. Zvedla by se tím samozrřejmě cena PHM.

Tento příjem pro HAC jistým a tvoří 50/50 podíl k dalšímu příjmu: z vybraného mýtného. I v tomto se budou hledat možnosti, jak navýšit příjmy bez nutnosti zvedat sazby za projezd.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

HAC_autocesta-bankrot.jpg
HAC_autocesta-bankrot.jpg (72.74 KiB) Zobrazeno 26147 x
Hrvatske autoceste (HAC) je největší koncesní dálniční společnost v Chorvatsku. Její podíly jsou i v dalších koncesionářských společnostech. Přímo se stará o asi ¾ všech dálnic v zemi. Její největší problém je obrovská přezaměstnanost, v letech 2006-2009 zde bylo podezření na megalomanskou korupci za co se vedení ocitlo před soudem. HAC trpí krizí, která zasáhla i Chorvatsko, dluží obrovské částky na všechny strany (banky, stavební firmy, sociální fondy), její příjmy jsou nižší než se čekalo a to již 3. rokem. Vláda musí dodatečně navyšovat dluhový strop, aby pouze HAC mohl splácet starší dluh. Poslední roky je výstavba dálnic výrazně zpomalená, prakticky jde pouze o projekty financované s pomocí bank: EIB a EBRD. Již vláda strany HDZ uvažovala o formě koncese (prodej HAC-u), nová vláda uvažuje mezi modelem koncese nebo privatizace. Celkový dluh pouze bankám již přesáhl 3,5 mld. €, chybí i peníze na výstavbu dalších částí především dálnic A1 a A7.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

12.2.2012 zveřejnila státní dálniční společnost HAC, že hledá zájemce o poskytnutí další dlouhodobé půjčky, 250 mil. €, ponuky nutno předkládat do 27.3.2012. Zadlužování již tak vysoce zadlužených HAC a HC tedy pokračuje - musí, protože jinak by společnosti neutáhli splácet předcházející půjčky. Řešení: co dál s HAC/ARZ a HC se i nadále hledá, nenálezá se prozatím politická dohoda.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Koncese státních dálnic / předlužení HAC/ARZ

Příspěvek od Diaľničiar »

dnem 12.6.2015 je téma přejmenováno, aby více odzrkadlovalo nosní problém chorvatských dálnic, kterým je obrovský dluh


Je známo, že nová vláda plánuje prodat nějakým způsobem silně zadlužené státní společnosti HAC a ARZ. Nejdříve se to chtělo dosáhnout přes globální udělení koncesí a vláda očekávala výnos mezi 2-3 mld. €. Nebylo ovšem dořešeno co s dluhem těchto společností. Situace je ovšem zcela jiná: o takové koncese nebyl zájem, protože Chorvatsko je v nelichotivé situaci z hlediska celkového hospodářství (vysoký státní i celkový dluh, vysoká nezaměstnanost, vysoké deficitní hospodaření atp.). Vláda podepsala v 02/2013 smlouvu s poradenskou společností (Erste Bank Group, Deloitte Consulting a Wolf Theiss Rechtsanwälte) pro řešení co dělat s HAC a ARZ.

Na veřejnost se dostala informace, že vláda bude udělovat "pouze" koncese na jednotlivé dálnice nebo úseky dálnic. Samozřejmě reálně hrozí, že pak o některé úseky ani nebude relevantní zájem. Tato možnost je ovšem jednoduchší cestou pro tuzemské důchodové společnosti, které by tady mohli investovat.

Letos vláda musí najít na splátky dluhů HAC a ARZ částku 447 mil. €, přístí rok dokonce 898 mil. € a to už je neřešitelné, přičemž i letos si společnosti museli vzít nemalé úvěry (najdete ve vláknech) na provoz firem, takže koncesní model je jediný způsob, jak alespoň nějak řešit stav, i když se to v zemi setkává s odporem a opoziční strana HDZ to zcela odmítá s logickým argumentem, že v recesi se zlatá vejce prodávat nemají. Některé organizace (národní silniční unie atd., které mají v zemi obrovské zastoupení) žádají dokonce vypsat referendum. :idea:

První dálnice, o které se uvažuje na udělování koncesí je A3 Bregana - Zagreb - Lipovac. Tak uvidíme ...
dálniční síť v zemi:<br /><br />zelená - v provozu<br />červená - ve výstavbě<br />žlutá - v přípravě před výstavbou<br />modrá - plán pro přípravu na výstavbu
dálniční síť v zemi:

zelená - v provozu
červená - ve výstavbě
žlutá - v přípravě před výstavbou
modrá - plán pro přípravu na výstavbu
6784.hackarteaautoceste.jpeg (261.1 KiB) Zobrazeno 29391 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Diaľničiar píše:12.2.2012 zveřejnila státní dálniční společnost HAC, že hledá zájemce o poskytnutí další dlouhodobé půjčky, 250 mil. €, ponuky nutno předkládat do 27.3.2012. Zadlužování již tak vysoce zadlužených HAC a HC tedy pokračuje - musí, protože jinak by společnosti neutáhli splácet předcházející půjčky. Řešení: co dál s HAC/ARZ a HC se i nadále hledá, nenálezá se prozatím politická dohoda.
chorvatská vláda poskytla na tento úvěr státní záruku, protože zájemci se jinak obávali o návratnost peněz :?

S úvěrem 250 mil. € dokáže HAC naplnit podnikatelský plán pro rok 2013. Peníze poskytlo mnoho bank: Credit Suisse International, Croatia banka d.d., Istarska kreditna banka Umag d.d., OTP Banka Hrvatska d.d., Privredna banka Zagreb d.d., Societe Generale - Splitska banka d.d. i Zagrebačka banka d.d..

Vláda dále učinila několik legislativních změn namířených na možnost privatizace HAC.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Alarmující číslo dosáhli dluhy státních společností: HAC (Hrvatske Autoceste), ARZ (Autocesta Rijeka-Zagreb), HC (Hrvatske Ceste) na konci 3. měsíce tohoto roku. :arrow:

Celkový dluh těchto silničních společností čistě v rukách státu činil 38,433 mld. HRK, což je o +1,3 mld. HRK více jak v roce 2012 v porovnatelném období a dokonce o +3 mld. HRK oproti 1.Q r. 2011. Většina z toho jsou úvěry, ovšem obrovský nárůst jsou i dluhy vůči dodavatelům a třeba za stavební práce jsou dluhy v hodnotě 1 mld. HRK, což je o +300 mil. HRK více oproti r. 2012.

Nová vláda tak pokračuje v zadlužování těchto společností, i když chtěla tvoření dluhů zastavit. Je to tak ovšem i další argument pro privatizaci těchto společností. Poslední úvěr pro HAC v hodnotě 250 mil. € muselo Chorvatsko zajistit i státní zárukou, což komplikuje tvoření státních financí.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Finanční situace Hrvatske Autoceste na další roky. :arrow:

*jde o splátky úvěrů od roku 2008 do roku 2012 v hodnotě 370 mil. €, dalších 50 mil. € jsou úroky - v roce 2014 nutno vrátit
*nová komise pro zvládnutí zadlužení HAC oznámila, že tato částka je nezvladatelná a i v roce 2014 si bude muset HAC vzít úvěry pro refinancovíní původních
*dalším kritickém rokem bude rok 2017, kdy je nutno vrátit 240 mil. € za úvěry z let 2007-2012
*vláda nyní vydala povolení na úvěr se státní zárukou v hodnotě 250 mil. € určen na refinancování úvěrů (27 úvěrů) v letech 2002-2012, aby se odstranili tyto "nárazové roky" - jde o 28. úvěr pro HAC se splatností na 7 let s odkladem 2 roky, tedy se splatností v roce 2020

Za roky 2002 až 2012 si HAC vzal úvěry se státní zárukou v hodnotě 3,2 mld. € plus 125 mil. USD. To je ovšem jenom jedna částka - dluhy komerčních bank. Pak je zde dalších 15 úvěrů od EIB, EBRD a Světové banky a tedy HAC má celkem 42 úvěrů, ovšem dokument o finančním stavu se již nezmiňuje o celkové výšce všech úvěrů. HAC doposud z oné částky (3,2 mld. € a 125 mil. USD) vrátil jen asi 1/3, úroky dokument nezmiňuje a rovněž ani vrácené úroky.

Letos v prosinci vrátí HAC 42,8 mil. € z celkové částky 100 mil. € z roku 2009. Ovšem, největší úvěr do roku 2012 si HAC vzal v roce 2011, ke konci roku v hodnotě 270 mil. €. Peníze sloužili na pokrytí plánu rozvoje dálniční infrastruktury z let 2009-2012, po krizi, kdy se již tušili první vážné problémy s nedostatkem peněz pro rozvoj dálnic. Tento úvěr šel na refinancovíni dluhu a na výstavbu úseků dálnic: Dugopolje - Bisko - Šestanovac, Ravča - Dosky a Zagreb - Macelj. Tento dluh musí být splacen v plné výšce v roku 2018. A to je další problém v budoucnosti HAC.

HAC refinancuje své dluhy pouze díky novým úvěrům. Snaží se je splácet mýtným a dalšími poplatky, restrukturalizací společnosti, ale ani toto nepostačuje na splácení úvěrů a komise konstatuje, že HAC je předlužen a není jiného východiska, než učinit razantní krok, protože ani vláda nemůže nadále firmu zachraňovat, i když jde o důležitý podnik pro stát.

HAC od roku 2001 do roku 2012 utratil za realizaci a rozvoj dálnic celkem 40 mld. HRK. Letos je nutno vrátit 2,3 mld. HRK, v dalším roce 2,5 mld. HRK. Ovšem po započítaní dalších závazků si je nutno letos půjčit 2,7 mld. HRK a v příštím roce 5,3 mld. HRK na refinancování pro další roky z minulosti. Letos se již půjčka schválila, jinak by HAC již skrachoval. Rovněž by byl býval skrachoval ke konci roku 2011 (onen úvěr ve výšce 270 mil. €).

Kromě dluhů musí HAC ročně dávat 400 mil. HRK na platy, 350 mil. HRK na údržbu dálnic.

Řešením stávajících problémů je získat kapitál. Vláda již představu má. Chce udělit koncesi na 30 let na HAC a očekává za to platbu předem v hodnotě 3 mld. €. Tyto peníze by směrovali na vyřešení dluhu HAC a dálnice Rijeka - Záhřeb. :idea: Poradce pro vybrání definitivního modelu pro koncesi HAC se má vybrat již nejbližší měsíce.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Konzultantské společnosti již navrhli vládě následující věci:

*koncese HAC a ARZ by měla být na 40 až 50 let (30 let je příliš málo; investoři v podobě penzijních fondů, infrastrukturálních fondů, finančních skupin dle průzkumu odmítají i uvažovat při 30 leté koncesi za 3 mld. €, které vláda chce)

*dotkne se to 1.050 km dálnic HAC a ARZ, kromě aktuálně rozestavěných úseků a třeba i koridoru Vc

*vláda se do 3 týdnů rozhodne o definitivní podobě koncesního modelu (ještě se přepočítavají předpoklady pro růst inflace a růst dopravy (1,5% ročně)

*vybrání koncesionáře má trvat 12-14 měsíců, aby byl vyhlášen mezinárodní tendr a co nejvyšší konkurence

HAC má celkem 20 mld. HRK závazků, ARZ dalších 6,8 mld. HRK. Letos musí obě společnosti vrátit celkem 447 mil. €, příští rok rekordních 898 mil. €. V příspěvku výše popsán plán restrukturalizace. Do roku 2016 mají společnosti vrátit celkem 2,4 mld. €. I proto by výnos z koncese ve výšce 3 mld. € (anebo 22,5 mld. HRK) přišel vhod.

Do dálniční sítě novodobé Chorvatsko investovalo doposud 41 mld. HRK. Finance šli ze státního rozpočtu, z výnosu z privatizace (třeba odprodej INA), z paliva (60 lipa z litru), z mýta. Úvěry se splácí již jen z těch posledních dvou zdrojů a jednoduše nestačí. Po uskutečněné koncesi se spekuluje i o možném zlevnění PHM.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

sindvijesti123slika.JPG
sindvijesti123slika.JPG (142.26 KiB) Zobrazeno 28340 x
Nezávislá silniční organizace, s obrovským dosahem na všechny mimostátní instituce v silniční infrastruktuře a v odborech, je zásadně proti koncesi HAC a ARZ v délce 50 let, nebo i 30 let. A proto, že vláda nekompromisně pokračuje v tomto cíli i nadále, rozhodla se vytvořit komisi pro sehnání dostatku podpisů pro vyhlášení referenda, které vláda vyhlásit odmítla, i když je proti koncesi drtivá většina obyvatelstva a odborníků v silničním inženýrství.

Dále je zásadně proti restrukturalizaci HAC na HAC ONC a podniká právní kroky, aby i "noví zaměstnanci" v HAC ONC měli rovnaká práva jako doposud měli v HAC. Silničáři jsou názoru, že žádná infrastruktura se nezaplatí ihned sama a vláda by měla dokázat pomoct HAC a ARZ i jiným způsobem.

Vláda kontruje, že všechny kroky až po případné referendum jsou kontraproduktivní a uškodí zájmům země. Pokud Chorvatsko nebude mít deficit st. rozpočtu pod 3% HDP, nedostane peníze z evropských fondů a to by byla ještě větší škoda.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
bumbik
Příspěvky: 7942
Registrován: 15.12.2010 11:58:09
Bydliště: poblíž III/4806 a D48

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od bumbik »

Dálnice na papíře už máme, ještě je postavit ...
monin
Příspěvky: 1782
Registrován: 3.12.2010 10:31:31

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od monin »

Problémy a dluhy mají asi větší, než máme my, ale tu vstupní EU značku, včetně hlavně toho dobře viditelného názvu a znaku země, na hranicích, mají daleko hezčí, než máme my.
Brno České Budějovice Plzeň Ústí/L. Hradec Králové
Bratislava (SK) Wien (A) Linz (A) Nürnberg (D) Dresden (D) Wroclaw (PL)
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Státní dálniční společnosti HAC a ARZ vydělali za prvních 8 měsíců o +5% více peněz oproti roku 2012. :arrow:

*mýtné se zvedlo v propočtu o +15%
*celkem se vybralo o +67,12 mil. HRK více
*i když stoupl provoz během letních měsíců, celkem poklesl provoz na dálnicích o 15.425 vozidel
*celkový výběr za 8 měsíců činí 1,3 mld. HRK

HAC vydělal celkem 966,1 mil. HRK, co je o +6,86% více oproti roku 2012. Nejvíce vydělal úsek ze Záhřebu do Lipovca, celkem 461 mil. HRK (+10,5%). Projelo zde 7,9 mil. vozidel (v roce 2012 až 8,2 mil.). Pokles vozidel je i na úsecích Záhřeb - Goričan a Beli Manastir - Svilaj. Celkem projelo dálnicemi HAC-u 22,4 mil. vozidel, v roce 2012 to bylo 22,3 mil. vozidel. Na rastu se ovšem podílela nová stavba, tunel Sv. Ilija a nez něj by dopravní intenzita klesla o 1%.

Nejvíce vydělali v HAC-u letní měsíce (06-07-08) a to až 557,6 mil. HRK, tedy o +5,6% oproti r. 2012.

ARZ, Rijeka - Záhřeb, vydělal v prvních 8 měsících 350,9 mil. HRK, což je o +1,4% více, ale projelo zde o -1% méně vozidel. Za 3 letní měsíce se vydělala většina peněz a to až 172,1 mil. HRK, tedy o +1% než vloni.

HAC a ARZ vydělali za celý rok 2012 celkem 1,76 mld. HRK. Pokud se udrží letošní stav, předpis mýtného je na sumě 1,8 mld. HRK. Obě společnosti celkem dluží cca. 30 mld. HRK.

Vláda, jak jsem již vícekrát psal, by chtěla odevzdat HAC a ARZ do koncesních vztahů, aby tak získala 3 mld. € a tyto peníze by se pak mohli použít na splácení dluhů, zatížených státními zárukami. Veřejnost je proti a požaduje transformaci dluhů a udržení dálnic ve státních rukách. Poslední studie ukázali, že společnosti jsou tak zadlužené, že aby vláda dostala to co chce, koncese by nepostačovala ani na 30 let ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Monetizace státních dálničních společností HAC a ARZ :arrow:

http://www.mppi.hr/default.aspx?id=10401

*ve vládním dokumentu, mimochodem z 06/2013 - uveřejněného na portálu ministerstva dopravy až 24.10., naleznete jaké dálnice, jaké úseky
*naleznete průběh pro koncesi
*naleznete očekáváné finanční výnosy pro stát
*a mnoho jiného ...

studie byla vypracována: Erste, Deloitte, WolfTheiss, Asfinag
pro: Chorvatskou republiku (ministerstvo dopravy)
za účelem: monetizace dálniční sítě (koncese cca. 1.000 km dálnic)

Kód: Vybrat vše

KOLIKO EURA OD KONCESIJE? 
30 godina»2,22 milijarde
40 godina»2,65 milijardi
50 godina»3,02 milijarde
V zemi probíhá masivní odpor veřejnosti, odborníků, části vlády. Připravuje se referendum a vyskytují se demonstrace a probíhá ostrá diskuze.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 22:05:01, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkazy jsou neplatné, ale jejich odstranění by poškodilo obsah příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Chorvatsko všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Státní dálniční provozovatel HAC si vzal další větší úvěr od ruské banky Sberbank, ve výšce 150 mil. €. Splatnost je 5+2 roky, úroková sazba 4,539%.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“