číslování silnic v 30. letech

Soběslav (D3) – Jindřichův Hradec (I/34) – Telč – (I/38) – Třebíč – Rosice – peáž po D1 – Brno (I/42)
Odpovědět
Koty
Příspěvky: 1
Registrován: 10.11.2013 11:56:45

číslování silnic v 30. letech

Příspěvek od Koty »

Dobrý den, nevíte někdo jaké číslo měla silnice I/23 30. letech? Popřípadě nedisponujete někdo mapou silnic na Moravě i s číslováním z tohoto období?
Našel jsem mapu pouze pro Čechy - http://www.dalnice.com/historie/silnicn ... t_1938.htm, ale s Moravou mám problém.
Vizi
Příspěvky: 434
Registrován: 8.5.2009 15:31:12
Bydliště: Beroun nad Mží

Re: číslování silnic v 30. letech

Příspěvek od Vizi »

To je jednoduché - žádné
Silnice za první republiky nebyly nijak "veřejně" číslovány, s jejich očíslováním z důvodů identifikace se počítalo až na základě vládního nařízení č. 100/1938 Sb., kterým se provádí zákon č. 82/1938 Sb., ale ani tam nebylo nijak přesně specifikováno které silnice a jak se budou značit, pouze stanoví že je to v kompetenci Ministerstva veřejných prací. Číslování silnic uváděné na zmíněné mapce z knihy pana Františka Roubíka (mimochodem velmi zajímavá, v podstatě jakási předchůdkyně tohoto či Lennyho webu) je pouze administrativní a podle všeho ani nebylo nijak veřejně propagováno. Zřejmě i proto se doposud nepodařilo najít mapu s čísly silnic dalších zemí někdejšího Československa.

První veřejné číslování silnic, které již bylo uváděno v mapách a autoatlasech, pochází z období protektorátu kdy byly silnice u nás číslovány v rámci říšského systému. Tím u nás myslím pouze území dnešního Česka, o Slovensku nevím nic než že tamější hlavní tahy byly řazeny do systému diagonálních silnic, ale jinak na mapách žádná další čísla uváděna nemají.

Ke konkrétní silnici I/23 - stávající silnice v úseku Dráchov - Jindřichův Hradec - Třebíč - Rosice byla původně rozdělena mezi dvě historické silnice, to je patrné i z mapky číslování. Vypadá to ale, že silnice Jindřichův Hradec - Strmilov - Kasárna (I/38) byla okresní a ve 30tých letech jí stát postupně inkameroval (přebíral), takže v některých mapách není zakreslena jako státní, v pozdějších pak je státní v úseku od Strmilova a teprve za protektorátu byla definitivně postátněna. V tomhle období pak měla silnice České Budějovice - Jindřichův Hradec - Rosice číslo 371 a silnice Dráchov - Jindřichův Hradec - Nová Bystříce - Göpfritz (I/23 - II/128 - B5) číslo 342.
Musítobýtčtyřpruhové všech zemí, spojte se!
Odpovědět

Zpět na „I/23“