Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y) + Istrie

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálnice v Istrii zdražily o tři procenta :arrow:

Od 1. ledna 2014 se zvýšily dálniční poplatky na Istrijském poloostrově na tzv. "Istrijského ypsilonu" o tři procenta, což přibližně odpovídá růstu inflace. Průměrná cena mýtného na jeden kilometr dálnice je nyní 0,52 kun. Zdražení se netýká pouze tunelu Učka.

Na Istrijském poloostrově mají motoristé k dispozici 101 kilometrů moderní dálnice o plném profilu, které jsou zpoplatněny, a to včetně tunelu Učka. Za cestu osobním autem po dálnici A9 od slovinských hranic (exit Umag) až do Puly (77 km) nyní zaplatí 41 kun (dříve 38 kun). Na dálnici A8, tedy východním rameni "Istrijského ypsilonu" směrem od Rijeky se platí za tunel Učka (nyní 29 kun) a za úsek dálnice A8 Rogovići u Pazinu - Kanfanar (18 km, nyní 9 kun). Při cestě z Rijeky do Puly (92 km) včetně tunelu Učka činí poplatek 51 kun.

Od roku 2006 probíhá přestavba istrijských rychlostních silnic na dálnice o plném profilu. S více než ročním zpožděním by měla být letos v létě zahájena výstavba na zbývajícím úseku dálnice A8 o délce 28 km od Pazinu k tunelu Učka: Rogovići - Ivoli (6,5 km), Ivoli - Cerovlje (4,9 km), Cerovlje - Lupoglav (12,3 km) a Lupoglav - Vranja (4,2 km)). Dokončen má být v roce 2016. Teprve potom přijdou na řadu nejobtížnější stavební projekty: vybudování druhého tubusu tunelu Učka (5 070 m) a rozšíření stávajících viaduktů Mirna, Vala a Limska Draga.

Zdroj: http://chorvatsko.cz/aktual/140307_istr ... centa.html
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
elrondecuba
Příspěvky: 123
Registrován: 15.3.2009 14:12:09
Bydliště: Praha 4

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od elrondecuba »

Jen malé doplnění. Rozšiřovat se budou viadukty Mirna a Limská Draga. Vala byla již postavena.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

V sobotu dostal celý tah A8 a A9 zabrat, tvořili se dlouhé kolony na vstupu do Chorvatska a rovněž na doposud nedostavěných úsecích ale i úsecích kolem důležitých exitů. Provoz se tak zpomaloval až na 40 km/h. Provoz se snížil až po 16:00.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Smrtelných 50m na dálnici u Puly :arrow:

3 nehody = 8 lidských životů od roku 2006

200m před křižovatkou Medaki směrem na Pulu je 50m zvláštní úsek, kde se stávají smrtelné dopravní nehody :arrow:

2006
*srážka vodiče dodávky s karavanem a kamionem, 6 mrtvých, 2 lehce a 2 těžce zranění

2007
*rychlá jízda, smyk a zjetí z vozovky, 1 mrtvý a 1 těžce zraněný

2014
*54 letý řidič motocyklu BMW usmrcen po nárazu do svodidel

To se tam ještě v roce 2007 stala další nehoda, nikomu se nic nestalo. Jde o úsek, na kterém se po krátke zatáčce silnice vyrovnává, ku podivu tam nejsou odstavní pruhy.
Přílohy
8632.ukletih-50-metara.jpg
8632.ukletih-50-metara.jpg (120.89 KiB) Zobrazeno 22576 x
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 5.4.2016 22:16:24, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Výstavba 2. tubusu tunelu Učka a následní propojení s Rogovići, tedy v délce 30 km se zahájí pravděpodobně v lednu 2015, pokud schválí proces prodloužení koncese EU. Jen na tom bude záležet, kdy se opravdu zahájí výstavba 30 km dálnice. Práce mají trvat 3 roky a práci si najde 1.000 lidí (to pak z rádia, dole na odkazu).
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 5.4.2016 22:16:41, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

GŘ společnosti Bina Istra prohlásil, že již brzo bude připravena možná výstavba na plný profil dálnice A8 Pazin - tunel Učka. :arrow:

*ještě cca. měsíc potrvá ucelení projektu a odkup pozemků a zajištění peněz na dostavbu a ucelení 56 km dlouhého úseku Pazin - Matulji, v čem je i výstavba 2. tunelové roury tunelu Učka; problémem již není příprava a podklady, ale další problémy ohledn%e návratnosti investice pro poslední úpravy a změny ze strany státu
*koncese se může třeba prodloužit o 5 let, od 2027 kdy vyprší původní termín - s tím má doposud problém ministerstvo námořnictví, těchto 5 let postačuje dořešit výpadky ze strany státu a nahradit výpadek na menším mýtném
*je zde spor mezi koncesionářem a ministerstvem o následující věci: první roura si žádá roční náklady 2 mil. €, při větších pracích až 4 mil. € a bude nutno investovat i více, variant Bina Istra počítá i s variantem s odstoupením tunelu pro HAC, co se ale nelíbí státu, na druhou stranu neumí stát nahradit výpadek příjmu Bina Istra za DPH (pro změnu výpočtů v souvislosti se vstupem země do EU) a v dalších věcech za uplynulé 3 roky se natahují a prohlubují další spory se státem hrozící vyšším stupněm nedohody, další variant navrhuje návrat koncese do 2037 (již zmíněný výpadek na DPH), ale to zas není možno naplnit pro klauzulu EU o pomoci pro Bina Istra, respektivě by již další finance byly vyhodnocené jako neoprávněná pomoc a i proto se délka koncese upravovala, takže se ještě čeká na výsledek zajištění peněz na dostavbu 2. tunelové roury přes EU fondy

Přípravní fáze je tedy u konce, financování a realizace 2. tubusu tunelu Učka je na dohodě mezi vládou a koncesionářem.

Dostavba etapy 2B na plný profil tedy uvázla a je v omeškání již 3. rok oproti prvnímu plánu a zahájení dostavby 2. tubusu je v omeškání oproti revizi plánu již o půlrok. :idea:
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 18:42:54, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Chorvatsko připravuje rozšíření původní koncese tak, aby se doba prodloužila o dalších 7-10 let a bylo to plně v souladu s požadavkama EU. Jenom tak se zajistí návratnost investicí při dostavbě dálnice na plný profil. Po technické stránce je dostavba na plný profil možná ihned a bude si žádat cca. 170 mil. €. Zároveň se připravuje vícero variant pro dostavbu 2. tubusu tunelu Učka.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Koncesionář Bina Istra je připraven se Světovou Bankou a komerčními bankami na zajištění zdrojů na dostavbu Istrijského Y na plný profil včetně výstavby 2. tubusu tunelu Učka. Je to i priorita chorvatské vlády, která to považuje za prioritu v rozvoji dálnic pro letošní rok, aby se to letos zahájilo. Koncese se tím prodlouží o 10 let.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 18:43:33, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

stav a vývoj dostavby na plný profil:

*jedná se již jen o část dálnice A8 (tedy tzv. etapa prací 2B; ve vláknu i na odkazu zde níže ohledně technické studie je rozepsané o co jde)
*dostavbu zpomalila fin. a hosp. krize v EU, zároveň legislativní proces související se vstupem HR do EU v souvislosti s vratkama daní a dalším úvěrem pro refinancování těch starších atd.
*dále až v roce 2012 byla k dispozici dopadová studie ohledně ŽP na dálnici A8
*to co již tedy mělo být v provozu na plný profil dle původních záměrů tedy ještě není
*koncesionář se snaží dostavbu urychlit jak jen to jde a to i ve spolupráci s vládou, jak je i uvedeno ve vláknu
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 18:45:30, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Podepsání aktualizované verze koncesní smlouvy, kde obsahem je několik ústupků Bina Istra vůči státu (HAC) a zároveň prodloužení délky koncesní smlouvy je momentálně zablokováno pro již jen dovládnutí současné vlády. Čeká se na nové volby v 09/2016 a sestavení nové vlády. Tato vláda vládne již jenom technicky a nemá na takovou činnost již bohužel mandát. Tím se zpomaluje i dostavba chybějících částí na plný profil.

Je to součást rozhovoru ministra s Novi list.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Aktuality kolem dostavby na plný profil:

Nejnovější informace ohledně dostavby dálnice A8 na plný profil jsou takové, že ta původní fáze 2B se nám rozděluje na několik etap. Je to způsobeno problémy kolem financování, kolem legislativy s EU. Celý projekt má nějaké zadání a má to být financováno přes výběry z provozu, ale nepostačovalo to, což je důvod pro omeškání dostavby. Řadu let se to natahovalo protože se tady řešilo něco kolem DPH jak HR vstoupilo do EU, předtím byl pokus o refinancování úvěru, což se i povedlo. Teď je snaha o prodloužení koncese. Navíc poslední roky se měnila politická situace a nikdo nic nechtěl podepisovat.

Nyní je to tak, že na řadě bude tzv. fáze 2B1, což je dostavba Rogovići - Cerovlje na plný profil. Jedná se o 2 podúseky: Rogovići - Ivoli 5,83 km a Ivoli - Cerovlje 4,82 km. Celkem ten úsek po zcelení bude mít formální délku 10,68 km. Každého asi zajímá, kdy se to začne budovat, tak pro rok 2017 je dokončení zajištění financování tohoto úseku. To je prioritní. Výstavba následuje poté.

Co se ale dostavby 2. tunelu Učka týče, tak tady je to přeřazeno do tzv. dlouhodobých cílů společně s dalším refinancováním stávajících úvěrů.

Bina Istra je reálním PPP projektem, 1. v Chorvatsku, který je samofinancovatelný na základě prvotních smluv. Problémy přinesla krize a nyní je to tak, že další investice se bez prodloužení koncese nevyplatí. Koncese se končí za 10 let a pokud nedojde k dořešení podmínek kolem, tak se nezačne s další větší realizací dostavby na plný profil. První refinancování přinese do roku 2022 miliony €, ale to postačuje sotva na ty první úseky na dokončení plného profilu, nikoliv na dostavbu 2. tunelové roury Učka. Formálně je to zájmem jak koncesionáře tak i chorvatské vlády. O prodloužení koncese ale mluví již mnoho let, již v roce 2011 tady byla snaha o +8 let na 40 let, kdy dokonce část % z mýta měla mít i vláda. V tomto období se mluvilo o hraniční rentabilitě. Technicky je Bina Istra připravená na celé rozšíření k plnému profilu od roku 2015, ale dohoda kolem prodloužení koncese nebo dodatečního financování k dispozici není.

Bina Istra v roce 2016 investovala peníze do zlepšení elektronického systému, který je interoperabilní s mýtným na ARZ a částečně v rámci EU, kam tyto snahy směrují rovněž. I Bina Istra poskytuje slevy při mýtném. Ale jinak se nijak zásadněji dopředu nepostoupilo pro výměnu vlády.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

dostavba tunelu Učka a navazující dálnice A8 na plný profil :arrow:
  • A što je s tunelom Učka?

    – Tunel Učka je u režimu koncesije i situacija je takva da smo, zajedno s koncesionarom BINA Istrom, pripremili projekt za gradnju punog profila na nedostajućim dionicama. Postoje pozitivni signali iz Bruxellessa, a kad stigne zeleno svjetlo, ove godine možemo očekivati početak izgradnje punog profila Istarskog ipsilona na dionicama od tunela Učka do Pazina. Također se intenzivno priprema dokumentacija za izgradnju druge cijevi tunela Učka, kao i za izgradnju druge B2 faze od tunela Učka do čvora Matulji. Mi smo u najavi s Europskom komisijom pregovarali o modelu produljenja roka koncesije kako bi se izgradio puni profil Istarskog ipsilona. Prema tome, u ovim uvjetima pripreme investicije i modela pod kojim se upravlja tunelom, nije realno nikakvo pozivanje na ukidanje naplate prolaska kroz tunel.

    Kada bi se mogla početi graditi druga cijev tunela Učka?

    – Dionica Učka – Pazin počet će se graditi ove godine, jer postoje sve građevinske dozvole, a druga cijev tunela Učka nešto kasnije. Vjerujem da je realno da se tunel počne graditi do 2020. godine. Zeleno svjetlo EK nismo još službeno dobili, postoje detalji koje treba riješiti, ali vjerujem da je to pitanje dana. Doprinos RH u projektu bilo bi produljenje koncesije, ali ćemo ishodovati i prebacivanje određenih rizika, koji su bili kamen spoticanja u tom nepovoljnom koncesijskom ugovoru. Brojne smo rizike u pregovorima prebacili na koncesionara i sada ćemo, kao država, biti u puno povoljnijem položaju.
Čeká se na kladný signál z EU. Musí potvrdit (čeká se na to několik let) prodloužení původní délky koncesní smlouvy, jak ostatně píšu i dozadu v několika příspěvcích.

Úsek se možná začne budovat na plný profil již letos.
2. tubus tunelu Učka se snad začne budovat do roku 2020.

říká ministr dopravy v rozhovoru
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 19:10:27, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Bina Istra již využívá pro monitoring provozu drony. V článku se píše, že prozatím se testuje na úseku Ivoli - Cerovlje; autonómní dron letá rychlostí 70 km/h, max. 35 minut, 25-40m nad zemí, nikdy ne nad cestou (je dáno, že musí být 25m od dálnice). V článku se rovněž píše, že Bina Istra je 1. na světě v tomto ohledu, ale to dávno není (drony běžne sledují provoz v Izraelu, Francii atd.).
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.1.2021 19:10:51, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Evropská komise dala zelenou pro pokračování dobudování výstavby Istrijského Y. Jinak řečeno EK schválila prodloužení koncese pro Bina Istra, což jsem tady psal, že byl hlavní požadavek, aby se mohlo naplnit, že společnost proinvestuje další zdroje na dobudování zbývajících úseků do plného profilu. Koncesionář řešil potřebné dokumentace a finanční zajištění, ale bez prodloužení koncese se nechtěl do procesu dostavby pouštět.

Znamená to, že se za 165 mil. € celkové investice dobuduje na plný profil úsek Pazin - tunel Učka v celkové délce 28 km. EK potvrdila, že záměr je v souladu se státní podporou atd. Proces přitom trval 2 roky.

Dokončí se tak i v tématu popsaná fáze 2 B1. Stavební práce mají trvat 3 roky.

Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=36559
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Bouygues informoval, že čeká jen na podepsání vládou příslušný dokument a může se vrhnout do v současné situaci pro Chorvatsko veliký infrastrukturní projekt. 166 mil. € nebo 1,237 mld. HRK bez DPH hodlá firma, tedy koncesionář zrealizovat s místními firmami. Stavební stránka potrvá 3 roky, ale již za 2 roky je možno dobudovat část Rogoviči - Ivoli. Celkem tady bude 28 km od Pazin do tunelu Učka, kde jde hlavně o 11 viaduktů, 14 podjezdů, 3 nadjezdy, úprava odpočívky Rebri, tedy jinak řečeno 31 objektů v délce 2510m. Investorem bude Bina-Istra, která finančně stojí na komerčních bankách. Co se prodloužení koncese týká, tak jde o +5 let do roku 2032. Bouygues, který má největší dosah na Bina-Istra z hlediska podílů se usiloval o +10 let. Struktura vlastníků je na 1. straně.

Ministr dopravy již avizoval, že udělá všechno pro pokračování dobudování dálnice na plný profil. Vláda již vzala na vědomí vývoj situace: http://mppi.hr/default.aspx?id=38705 . Tam je důležitá ta zmínka o hledání finančního modelu pro fázi 2B2, protože až tím se dálnice opravdu dobuduje.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od dvs »

Jeste by to chtelo, aby se na Y napojilo Slovinsko:(
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Lynx »

Ano, tam je zásadní špunt a v létě mnohahodinové kolony. Slovinská dálnice končí v Koperu a těch cca 15 km k chorvatské dálnici se jede po místních klikatých silničkách.

V čem je tam problém ? Slovinsko to bojkotuje ?
Svatosp
Příspěvky: 464
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Svatosp »

Lynx píše: V čem je tam problém ? Slovinsko to bojkotuje ?
Presne tak, Slovinci jsou totiz slusne receno "vychcany narod" viz, jejich dalnicni znamky a Chorvatum zneprijemnuji zivot jak jen muzou, proto ty prihranicni useky nestavi, ted postavili dostavili A4, kde je velky tranzit a kde je predpoklad, ze si dalsi cizinci zakoupi dalnicni znamku, protoze driv to vetsina objizdela.
Ten prihranicni usek s prechodem Dragonja je opravdu do nebevolajici spunt, je na to uz mnoho let zpracovana studie, ale neni to priorita pro Slovinsko, takze pokud na ne EU nezatlaci, tak pochybuji, ze to nekdy dostavi.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Lynx »

Já jsem si to taky myslel, že to dělají nejspíš naschvál. Oni se tam mimo jiné hádají dlouhá léta s Chorvaty o námořní hranice a tohle je asi jeden ze "šprajců" který z těch hádek vyplývá. Ani pozemní hranici tam nemají v jednom místě dodnes pevně vymezenou.

https://goo.gl/maps/kL7MPXvT5j62
Svatosp
Příspěvky: 464
Registrován: 10.9.2009 14:24:50

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Svatosp »

Rozhodne se u Slovincu neda mluvit o neschopnosti stavet dalnice, (narozdil od nas), svoji dalnicni sit maji prakticky hotovou a postavili ji pomerne rychle, mnohdy v tezkem horskem terenu. Ale jsou za tim ty jejich vecne putky s Chorvatskem. Ale jde i o jejich lidi v tech vesnicich, kudy ta pretizena silnice ted vede a stoji tam v lete kolony, a i Slovinci samotni cestuji k mori do Chorvatska...
Anonym
Příspěvky: 810
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Anonym »

Lynx píše:Ano, tam je zásadní špunt a v létě mnohahodinové kolony. Slovinská dálnice končí v Koperu a těch cca 15 km k chorvatské dálnici se jede po místních klikatých silničkách.

V čem je tam problém ? Slovinsko to bojkotuje ?
Největším problémem jsou hraniční přechody, bez nich by kolony nebyly takové. Plánuje se Postojna - Ilirska Bistrica - Rupa a Divača - Ilirska Bistrica. U plánu ale s nějvětší pravděpodobností zůstane, kromě hlavní sezony jsou intenzity malé. Z důvodu několika víkendů v létě se Slovincům budovat dálnici nechce. Ilirska Bistrica má asi 5 tis obyvatel, to na dálnici není.
dvs
Příspěvky: 3621
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od dvs »

Hranicni prechody snad poresi Schengen. Technicke podminky uz Chorvatsko splnilo. Ted jeste aby se uz konecne rozhodla EU.
ML90
Příspěvky: 1571
Registrován: 18.5.2014 20:29:57
Bydliště: Království Haličské a Vladimiřské

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od ML90 »

O tom rozhodují členské státy. Stačí aby se jedna země šprajcla a Schengenu nevstoupí ani když splní všechny technické požadavky. Přesně proto v něm pořád není Rumunsko s Bulharskem.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dálnice A8 a A9 (Istrijský Y)

Příspěvek od Diaľničiar »

Slavnostní zahájení prací ohledně části 2B1 fáze, tedy dostavba 28 km na A8 plný profil :arrow:

*jde o část mezi tunelem Učka a Pazin
*na uzlu Rogovići se tato slavnost konala dnes
*účast: premiér Plenković, podpředseda vlády, vícero ministrů, velvyslankyně Francie, župan a vícero poslanců parlamentu

Přesně se dostaví na plný profil 28 km úsek dálnice A8 Pazin - Tunel Učka od uzlu Rogoviči po západní vjezd tunelu Učka. O rozsahu investice jsem psal o několik příspěvků dozadu včetně procesu toho co to obnášelo.

Všichni doufají, že po dostavbě stoupnou intenzity a pokročí se i s dostavbou 2. tubusu na tunelu Učka, aby se projekt konečně mohl dokončit. Jednoznačně je tady ale spokojenost s fungováním tohoto PPP projektu s účastí firmy Bouygues. Istrie má díky tomu systematicky rozvíjenou dálniční síť.

Kromě výstavby 2. tubusu tunelu Učka ale projekt Bina Istra obnáší i napojení na Matulji a druhé dualizaci viaduktů Mirna a Limska Draga.

Aktuální projekt 28 km je rozdělen na vícero částí a dokončení se očekává během 3 let. Ovšem jako první by se mohla do provozu dostat část po uzel Ivoli v délce asi 6 km a to již za 2 roky pokud půjdou práce dle plánu. :idea:

Z hlediska turizmu až 90% turistů na Istrii přichází po dálnících A8 a A9. Bouygues informoval, že na 95% subdodávek zapojí chorvatské firmy, čímž se zaměstná kolem 1000 místních dělníků, takže se podpoří i lokální ekonomika.

Stavební práce obnášejí výstavbu 11 viaduktů, 14 podjezdů, zruší se a nanovo postaví 3 nadjezdy. Budou zde nové opěrné zdi, odpočívka, opraví se spojující silnice atd.

Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=40831

já ještě doplňuji seznam podčástí i s jejich délkou :arrow:

Rogovići - Ivoli, 5,8 km
Ivoli - Cerovlje, 4,8 km
Cerovlje - Borut, 5,6 km
Borut - Lupoglav, 7,5 km
Lupoglav - Vranja, 4,2 km
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“