Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Podle mně tady nejsou lidi, kteří by tunel Jeseníku nepřáli. Ale jsou tu lidi, kteří by NEJDŘÍVE raději viděli stavby s většími intenzitami dopravy, kde má větší množství lidí problémy s neúnosnou zátěží dopravy. Peněz není nazbyt. Takže co by Trupmane mělo mít přednost : dostavba D1 okolo Přerova nebo "jesenický" tunel? Holt potřeby většiny mají přednost v případě omezeného množství prostředků...
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Ale kote, o tom přece vůbec nepíšu, že by se mělo teď hned stavět. Podívej se na předchozí stránku na příspěvek pohrabáče, nebo svůj vlastní o tom, že prachy je lepší vyhodit do kanálu.kot píše:Podle mně tady nejsou lidi, kteří by tunel Jeseníku nepřáli. Ale jsou tu lidi, kteří by NEJDŘÍVE raději viděli stavby s většími intenzitami dopravy, kde má větší množství lidí problémy s neúnosnou zátěží dopravy. Peněz není nazbyt. Takže co by Trupmane mělo mít přednost : dostavba D1 okolo Přerova nebo "jesenický" tunel? Holt potřeby většiny mají přednost v případě omezeného množství prostředků...
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Re: Červenohorské sedlo - Jih
kubajsu: Zadny Hradubicky kraj neexistuje a neexistoval Puvodne byly 2 kraje - Kralovehradecky a Pardubicky - ktere byly pri reforme v roce 1960 slouceny do jednoho - Vychodoceskeho - se sidlem v Hradci Kralove, ktery se pak znovu rozdelil na kraje Hradecky a Pardubicky. Coz strasne stvalo Pardubicaky protoze to brali jako hroznou pohanuKubajsu píše:S takovouhle bychom se také klidně mohli dostat k Sámově říši... Olomoucký kraj = Morava s kousíčkem Slezska. To už je ale jak "soupeření" v Hradubickém kraji...Houdini píše:Niské knížectví nikoli Morava
Za socialismu existovaly uvahy o propojeni Hradce a Pardubic, proto ty Hradubice. Jinak Hradubicka je puvodni nazev dnesni Rasinovy tr. v HK coz je silnice I/37. Coz bylo jen takove male doplneni.
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Já věděl, že se někdo chytne
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Nejsou tam trochu jiné klimatické podmínky? Např. se staví tunel do míst, kde se v zimě nedá moc dostat (situace, která nastane na Červenohorském sedle tak 3 krát za rok je tam půl roku skoro pořád) .Trupman píše: na Islandu ... v Norsku ....
Re: Červenohorské sedlo - Jih
No soudit podle letosni zimi asi nema smysl. Klimaticky podminky na sedle jsou na pomery CR kruty a v mnohem by se dali srovnat prave treba s tim Norskem nebo Islandem.... Rozdil v tunelu na Islandu a tim pod sedlem je v tom, ze na Islandu se jedna o tunel na hlavni (a v podstate jedine) silnici na celem ostrove, coz samorejme zvysuje prioritu te stavby. V zcela uplne obracene je to se silnici do Jeseniku. Kot to napsal dobre.
O ekonomicke vyspelosti obou statu, o urovni korupce (ze to ten Island proste postavi lepe a mnohem lacineji) atd. snad ani nema smysl diskutovat. Vzpomenme treba na to, jak tam pochodil cesky Metrostav s vicepracemi....
Dalsim aspektem je, ze cena tunelu na Islandu je naprosto jinde i kvuli bezpecnostim predpisum v CR a EU obecne. Ten tunel na Islandu je vystrojen jednim svetlem na sto metru, vetrani minimalni, sekundarni tubus neni atd....
No a nakonec by bylo asi vhodne zminit, ze na tom Islandu se za ten tunel plati (nemale) myto. Jake by bylo vyuzivani tunelu v CR, kdyby se v nem platilo myto??
O ekonomicke vyspelosti obou statu, o urovni korupce (ze to ten Island proste postavi lepe a mnohem lacineji) atd. snad ani nema smysl diskutovat. Vzpomenme treba na to, jak tam pochodil cesky Metrostav s vicepracemi....
Dalsim aspektem je, ze cena tunelu na Islandu je naprosto jinde i kvuli bezpecnostim predpisum v CR a EU obecne. Ten tunel na Islandu je vystrojen jednim svetlem na sto metru, vetrani minimalni, sekundarni tubus neni atd....
No a nakonec by bylo asi vhodne zminit, ze na tom Islandu se za ten tunel plati (nemale) myto. Jake by bylo vyuzivani tunelu v CR, kdyby se v nem platilo myto??
-
- Příspěvky: 1075
- Registrován: 27.9.2010 13:01:33
- Bydliště: Praha
Re: Červenohorské sedlo - Jih
siesa: On totiž Island není v EU a ani být nechce. To je ta maličkost, která dělá velký rozdíl. (mj v nákladech na budování tunelů)
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Hloupost. Tím devítikilometrovým tunelem jsem měl na mysli Vestfjarðagöng na úplné periferii silnice 60 (tedy ne okružní 1) a mýto se tam podle wikipedie neplatí.siesa píše: Rozdil v tunelu na Islandu a tim pod sedlem je v tom, ze na Islandu se jedna o tunel na hlavni (a v podstate jedine) silnici na celem ostrove, coz samorejme zvysuje prioritu te stavby. V zcela uplne obracene je to se silnici do Jeseniku. Kot to napsal dobre.
No a nakonec by bylo asi vhodne zminit, ze na tom Islandu se za ten tunel plati (nemale) myto.
Stejně tak se neplatí mýto v norském 24 km dlouhém Lærdalstunnelen.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Re: Červenohorské sedlo - Jih
Koukám na ten Vestfjarðagöng a ten má dokonce uvnitř křižovatku tvaru T s bočně se napojujícím tunelem. Tam jsou ty normy opravdu úplně někde jinde než u nás ...........
https://goo.gl/maps/JYrnQ
https://goo.gl/maps/JYrnQ
Re: Červenohorské sedlo - Jih
V Norsku mají v tunelu kruháč http://www.youtube.com/watch?v=ex4zyDIyMqs
Re: Červenohorské sedlo - Jih
To mají třeba i v Monaku http://goo.gl/maps/ccG4G
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
Si tam do Norska zajeďte a zjistíte, že bez tunelu se tam vůbec nedá eq. naší jedničky postavit .. na svahu fjordu se desetimetrový plato neudrží a stejně budete kopírovat břeh v obloucích s poloměrem 50 metrů. Navíc je to na hlavní trase Oslo-Bergen, čili asi jako z Prahy do Ostravy.
"Ačkoliv výstavba tunelu byla nákladná, neplatí se zde mýtné. Důvodem je celková úspora následných nákladů, které by musely být vynaloženy na údržbu 56 km dlouhé horské silnice hlavně v zimních měsících a řešení častých dopravních nehod způsobených na této staré a úzké silnici plné stoupání a serpentin." To je přecejen trošku jiný kafe .. jel jsem to kdysi spodem i vrchem a nahoře byly třímetrový ledový stěny ještě na začátku června
"Ačkoliv výstavba tunelu byla nákladná, neplatí se zde mýtné. Důvodem je celková úspora následných nákladů, které by musely být vynaloženy na údržbu 56 km dlouhé horské silnice hlavně v zimních měsících a řešení častých dopravních nehod způsobených na této staré a úzké silnici plné stoupání a serpentin." To je přecejen trošku jiný kafe .. jel jsem to kdysi spodem i vrchem a nahoře byly třímetrový ledový stěny ještě na začátku června
Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
Další záměrná polopravda. Praha i Ostrava jsou milionové aglomerace navíc se silným tranzitem do zahraničí. V Bergenu a okolí žije třetina lidí co v Ostravě a navíc je to na konci světa. Dalším faktem je, že v Norsku je velmi oblíbená místní letecká doprava. O tom svědčí také intenzity v tunelu, které jsem tady už psal. Srovnávat s naší D1 opravdu nelze.jonáš píše: Navíc je to na hlavní trase Oslo-Bergen, čili asi jako z Prahy do Ostravy.
Jsem chodec, řidič, cyklista, cestující VHD. Get over it.
Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
Tak jestli se chceme porovnávat s Norskem, tak také můžeme zvednout spotřební daň/cenu benzínu o 16 kč/l ... A může být klidně tunel bez mýta...
Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
Přihoď norský platy a jdem do toho.Kubajsu píše:Tak jestli se chceme porovnávat s Norskem, tak také můžeme zvednout spotřební daň/cenu benzínu o 16 kč/l ... A může být klidně tunel bez mýta...
Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
Ještě by to chtělo nějakou tu ropu případně zemní plyn v popbřežních vodáchkot píše:Přihoď norský platy a jdem do toho.Kubajsu píše:Tak jestli se chceme porovnávat s Norskem, tak také můžeme zvednout spotřební daň/cenu benzínu o 16 kč/l ... A může být klidně tunel bez mýta...
Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
Přímo ne, ale v kontextu dvou největších měst v zemi to prostě má ten význam hlavního pozemního spojení, kde i ten čtyřiadvacetikilometrovej tunel má místo. Psal jsem o "jedničkách" - dálnice v našem smyslu tam prakticky nemaj, jen kousek od Osla do Švédska s povolenou snad devadesátkou ale jinak to maj všude dál a ještě horšim terénem a hlubšim sněhem a bez tunelu se fakt nakroutíte. Prostě s červenohorskym to radši vůbec nesrovnávat, to je pak ještě záměrnější čtvrtpravda.Trupman píše:Další záměrná polopravda. Praha i Ostrava jsou milionové aglomerace navíc se silným tranzitem do zahraničí. V Bergenu a okolí žije třetina lidí co v Ostravě a navíc je to na konci světa. Dalším faktem je, že v Norsku je velmi oblíbená místní letecká doprava. O tom svědčí také intenzity v tunelu, které jsem tady už psal. Srovnávat s naší D1 opravdu nelze.jonáš píše: Navíc je to na hlavní trase Oslo-Bergen, čili asi jako z Prahy do Ostravy.
BTW píšou že stál (2002) $113.1M což je ani ne 100 milionů Kč za km .. kdyby se za tuhle cenu dal postavit ten červenohorskej tak pomalu neni co řešit. Taky je to jen hrubě obetonovanej výrub, s třema rozšířenýma kavernama a osvětlenim zavěšenym na jednom průběžnym laně uprostřed, nic pro naše normotvůrce. Ale zabezpečení tam prej maj, dokonce i filtraci luftu .. http://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6rdal_Tunnel
Naposledy upravil(a) jonáš dne 23.4.2014 20:18:22, celkem upraveno 2 x.
Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
Když jsem se teď podíval jak je Norsko podtunelované ..... tak hlásím do Jeseníku - zahajte stavbu !
-
- Příspěvky: 1053
- Registrován: 25.2.2014 11:34:01
- Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
Krtci už na tom pracují
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
Jenze do tech jejich tunylku se zadny kamion nevejde A navic pri hrabani jiste nedodrzuji pracovni dobu a bezpecnostni standardy stanovene EU
-
- Příspěvky: 1053
- Registrován: 25.2.2014 11:34:01
- Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
No a je to v řiti. dostanou flastr a zákaz činnosti
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
-
- Příspěvky: 1074
- Registrován: 7.1.2013 17:57:52
- Bydliště: ostrava
Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
naše normy jsou v tomto srovnání extra přísné (ostatně i vajkémkoli jiném asi:-)) ale největší rozdíl je v materiálu horniny. norsko je vesměs kompaktní skála, kde ostění je spíš pro formu, u nás naopak vrtáme většinou do zvětralých a nestabilních hornin. je to hodně velké zobecnění, ale vysvětluje to částečně propastný rozdíl cen.
Svoboda neznamená nutit ostatní do něčeho, co považujete za správné.
Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
Tak zrovna pod Černohoskym bych nestabilní a zvětralý horniny moc neočekával, ač jsem tamní geologii nikdy neviděl. BTW největší dosavadní průser v ČR asi byl železniční tunel Březno u Chomutova, raženej v hloubce asi 25 m v naprostym sajrajtu na poddolovanym území tam jim to dokonce v prostředku zavalilo razicí stroj a díky tomu je tam širokánská neplánovaná "úniková šachta" a cenou se to dostalo cca na 1,5 miliardy za kilometr, což je na jednokolejnej tunel na lokální trati slušná darda.
Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
Zrovna prostor mezi Sobotinem a Jesenikem je jeden z tech problematictejsich, co se regionalni geologie Hrubeho Jeseniku tyce.
Jedna se o tektonickou zonu (suturu po strem oceanu z obdobi devonu), tvorenou tektonicky dosti deformovanymi horninami stareho oceanskeho dna, zmacknuteho pozdeji mezi bloky Pradedu a Keprniku (tzv. desenska a keprnicka klenba). Takova deformace ma vliv mj. i na puklinatost horninoveho masivu, coz potom muze byt pricinou nadvylomu a nestabilit v prubehu razby tunelu a sekundarni osteni je samozrejme nutnosti....Jo byt ten tunel o fous vedle pod Keprnikem, to by asi bylo jinaci kafe
Jinak to, ze tam jsou vice porusene, mene odolne horniny se vetsinou da poznat na prvni pohled z morfologie. Podobne to je napr. na Ramzovskem sedle. Morfologie je jen pouhym odrazem a dusledkem geologicke stavby
Jedna se o tektonickou zonu (suturu po strem oceanu z obdobi devonu), tvorenou tektonicky dosti deformovanymi horninami stareho oceanskeho dna, zmacknuteho pozdeji mezi bloky Pradedu a Keprniku (tzv. desenska a keprnicka klenba). Takova deformace ma vliv mj. i na puklinatost horninoveho masivu, coz potom muze byt pricinou nadvylomu a nestabilit v prubehu razby tunelu a sekundarni osteni je samozrejme nutnosti....Jo byt ten tunel o fous vedle pod Keprnikem, to by asi bylo jinaci kafe
Jinak to, ze tam jsou vice porusene, mene odolne horniny se vetsinou da poznat na prvni pohled z morfologie. Podobne to je napr. na Ramzovskem sedle. Morfologie je jen pouhym odrazem a dusledkem geologicke stavby
Re: Červenohorské sedlo - tunel - hypotetické úvahy
Ano - geologie pod Sedlem je mizerná, ano - tunely se dají stavět daleko levněji než se staví u nás (ražba 30% ceny, zbytek je výstroj a návazný věci okolo - pokud nebude tak nabušená výstroj, tak nedám moc ani za denní provoz), ano - tunel by dopravě velice ulevil (a aji mě), ano - je to ekologická stavba (odvod spalin bývá filtrován, pokud je to potřeba) - ale pokud stát nacpe 2x800 mil do rekonstrukce stavby vrchem, tak na nějaký tunel můžeme zapomenout.
V některých návrzích byli zastřešené galerie jak bývají v Alpách, ale to myslím vypadlo.
Varianty byly tři od cca 6,5km po 3 km v závislosti na nadmořské výšce portálů. Potok kolem portálu je řešitelný.
Zimní cesty pro ND jinudy než přes Sedlo jsou nesmysl, to může navrhnout jen někdo kdo je nemá najeté.
V některých návrzích byli zastřešené galerie jak bývají v Alpách, ale to myslím vypadlo.
Varianty byly tři od cca 6,5km po 3 km v závislosti na nadmořské výšce portálů. Potok kolem portálu je řešitelný.
Zimní cesty pro ND jinudy než přes Sedlo jsou nesmysl, to může navrhnout jen někdo kdo je nemá najeté.