Tohle je dálnice, která je opravdu politická. Ve městě Sisak je rafinérie a jevilo se jako dobré mít i tady dálnici. Svojí dálnici. Přímé, rychlé napojení na hlavní město. Příprava tady nebyla v takové kvalitě jako třeba na A1. Ekonomický model pro PPP, kde by měl stát cca. polovinu % v podniku na to určeném tak jak na A2, A8/A9 a dálnice by si na sebe vydělala provozem by se tady neuživil s tím provozem, který je i deklarován. Mýto se vybírá ... provoz je nízký. Faktem je, že dnes jsou v provozu 2 úseky ze 3 základních. Jeden čas se uvažovalo, že se dálnice zkrátí opravdu jen po Sisak, ale jsou záměry postavit i o část níže, tedy tvořit část obchvatu Sisaku v této trase. Z pochopitelných důvodů i kvůli rafinérii. Poslední část po Sisak chybí a dokud není v provozu, tak právě tato část chybí pro větší vázanost provozu. Dostavba se zasekla a bylo opravdu problematické dobudovat i to, co již bylo ve výstavbě. Ani začátek trasy nebyl ideálním, dlouho se řesí(lo) napojení na A3. Nyní se ukazují informace o dostavbě. Ve smyslu: hlavně co nejlevněji, aby se ten Sisak opravdu co nejlépe alespoň připojil a pak se uvidí.
V nějakém režimu tedy ta větší část A11 stojí. O pokračování dál do Bosny a Hercegoviny se již neuvažuje. Jen o "malý" kousek dál východním směrem se totiž formuje 4- pruh Banja Luka - Gradiška (most) a napojení na A3. Využítí pro Sisak a dál na Bosnu by nebylo. A11 není součástí evropských tras. Třeba že A1 se stala součástí, tak s A11 se nepočítá. Státní zdroje jsou vázané na řešení dluhů silničních podniků: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 01#p227901 a to, co je volné, tak to se opravdu dobře musí umístnit na spolufinancování staveb. Těch je hodně a "sotva" to vychází.
Chorvatsko kdysi zadalo do realizace i další dálnice a to A12 a A13 ( http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=119&t=2149 ), ale tyto se vlivem krize před více než dekádou stávají rychlostními silnicemi v parametrech 4-pruhu. Namísto HAC je staví HC (Hrvatske Ceste), ale A11 si Chorvatsko (politicky) ponechalo a dobudovalo to, co bylo ve výstavbě. Ideální to samozřejmě není, ale je to z hlediska tohoto tahu úspěchem, že je 30 km v provozu navzdory všechno.
V tomto režimu je jediná možnost a sice zapojit zbývající část A11 do některé části čerpání peněz z prostředků EU. O to je snaha ministerstva dopravy a společnosti HAC (Hrvatske Autoceste) a pokud to vyjde a úsek se připraví, tak po 20 letech od začátku výstavby bude dálnice A11 po Sisak dokončená. Po Sisak zbývá 11 km, a to proto, že i když je v názvu Sisak, tak vždy se jedná o "oporný bod snadno rozeznatelný" bez ohledu na to, že skutečnost je občas jinde. Tady byla skutečnost až v Moščenica, což je o dalších 6 km níže a tvoří ten již zmiňovaný obchvat města. Nyní je hlavní cíl nikoliv řešit obchvat, ale alespoň napojení města Sisak na dálnici.

Dokument z ministerstva dopravy ještě z roku 2005: https://mmpi.gov.hr/UserDocsImages/arhiva/2005/A11.pdf .
Projektované náklady na celý tah A11 kdysi mají plán ve výši v propočtu 4,25 mld. HRK (tehdy 575 mil. €.) Nutno dodat, že se počítalo s jedním úsekem v provozu v roce 2008 (Jakuševec - Velika Gorica, jih) a zbylé částí po tomto roce. Lze srovnat s realitou v úvodním příspěvku.
V Sisaku mimochodem žije kolem 50 tisíc obyvatel, v sousední Petrinja dalších 25 tisíc. To je ta lokalita, kde se nedávno třásla zem. Takže na chorvatské poměry spolu 75 tisíc obyvatel, což není zanedbatelné. Na chorvatské poměry se tady plánuje a staví dálnice bez ohledu na fakt, že paralelně jde dobrá silnice a provoz na dálnici nedosahuje "běžné" intenzity, jaké by si dálnice zasluhovala.
Nezbývá, než vyčkat na další postup. Na úspěšnost HAC u EU, jestli získá grant na výstavbu; https://novac.jutarnji.hr/novac/aktualn ... a-10493305 .