Martin z Ostravy píše:Jak to, že u nich ta výstavba jde, na první pohled, tak hladce?
Protože u nich stojí dopravní infrastruktura na 1. místě, bez ohledu na politickou stranu, zadlužení země a přípravní práce jsou připravené až do roku 2010 na 100% a drží se plánu výstavby, který si schválili po válce v r. 1995 a pak jej aktualizovali. Tedy není zdržení s výkupem pozemků, s tendrama a ani s výstavbou - dobré počasí, možnost dělat i 18h denně (výjimky v hluku atd.).
Výstavba u nich je levnější

ostřejší klopení zákrut, dluhší stoupání, méně odpočívek a tím že se staví často 20-40 km úseky, tak je levnější proces příprav, pak taky se staví na státním majetku a mají velice tvrdý vyvlastňovací zákon, pak taky mnoho oporních a zárubních zdí je stejně stavěno dle vzorů, rovnako tak mosty nebo portály tunelů (u nás/vás se dbá taky na architekturu). Ovšem za to všude je informační systém dálnic, jsou úlevy v DPH, podporuje se stavební materiál pro dálnice a železnice a není problém s tvrdou hotovostí, když jsou příjmy z turistů 7-8 mld. € ročně. Pak taky dálnice A1 si na sebe zarobí - plán je dlouhodobě dokonce překročen o 5-6%, tedy vláda stačí splácet úvěry a ještě ji zústávájí finance.
Chorvati mají taky pevné ceny - prodražení je max. o inflaci a vážnou změnu projektu (inženýrské sítě), i to ne vždy.
Pak taky - je zde spolu se státem více dálničních společností, což umožnilo vzít si více úvěrů pouze na dálnice a nikoliv přes státní rozpočet. A tyto dálnice si všechny na sebe vydělávájí.
Ale hladce to již nejde ani v HR - Pelješacki most dostane letos namísto 500 mil. HRK pouze 300 mil. HRK kvůli krizi. a otevření se posune min. 1 rok.
