Štát priznáva, na dostavbu všetkých ciest nemá dosť peňazí
Okrem peňazí, ktoré dáva z rozpočtu doteraz a eurofondov, môže štát na štvorprúdovky použiť aj dlhopisy, PPP projekty či dane z pohonných látok.
19. 11. 2015
Zdroj: Marek Poracký, sme.sk
BRATISLAVA. Na dokončenie cestnej siete na Slovensku nie je dosť peňazí, priznáva minister dopravy Ján Počiatek zo Smeru. Jeho ministerstvo vyčíslilo, že v najbližších šiestich rokoch potrebuje iba na dostavbu prioritných úsekov viac ako šesť miliárd eur.
Ide o 17,7 násobok priemerného štátneho rozpočtu vyčleneného pre výstavbu ciest plus peňazí, ktoré zarobí Národná diaľničná spoločnosť.
Ministerstvo dostáva v priemere ročne na výstavbu ciest asi 350 miliónov eur. Odhaduje, že každý rok by potrebovalo až 900 miliónov.
Nielen do Košíc
„Na výstavbu nových diaľnic a rýchlostných ciest tak štát bude musieť hľadať iné zdroje financovania, či už zo štátneho rozpočtu, alebo alternatívnych fondov,“ vraví hovorca ministerstva Martin Kóňa. Štát má rozplánovaných niekoľko prioritných projektov, jedným je dobudovanie najdôležitejšej diaľnice D1 z Bratislavy do Košíc.
Na jar vypísal súťaže na výstavbu dvoch úsekov na tejto diaľnici diaľničný obchvat Prešova a obchvat Košíc. Chce začať stavať aj vyše 13kilometrový úsek medzi Turanmi a Hubovou.
Začať s výstavbou plánuje predbežne v roku 2017. Minúť by naň mal viac ako 700 miliónov eur.
Medzi prioritami je aj diaľnica D3 zo Žiliny smerom na Poľsko či niektoré úseky rýchlostných ciest R2 a R4.
Okrem týchto úsekov by mala mať vláda podľa odborníkov aj ďalšie priority. „Určite by som tam zaradil aj rýchlostnú cestu R3,“ povedal šéf Výskumného ústavu dopravného Ľubomír Palčák. Má cez stred Slovenska prepojiť Poľsko s Maďarskom.
Eurofondy a iné peniaze
V rokoch 2014 až 2020 mal štát dostať z eurofondov na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest viac ako miliardu eur.
Ministerstvo hovorí, že peniaze sa už minuli, keďže sú pridelené na šesť konkrétnych úsekov, ktorá sa stavajú. Ide napríklad o tunel Višňové, či južný obchvat Žiliny.
Okrem eurofondov a štátneho rozpočtu odborníci vidia aj ďalšie alternatívy. „Vydávanie 'diaľničných' štátnych dlhopisov by mohla byť cesta, ako zabezpečiť finančné prostriedky na výstavbu cestnej siete,“ hovorí riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstva Rastislav Cenký.
V hre sú aj PPP teda verejnosúkromné projekty. Aktuálne plánuje štát nechať súkromníka postaviť obchvat Bratislavy.
Odhaduje, že ho vyjde za 30 rokov na 4,5 miliardy eur. Analytici z INEKO poukázali, že je predražený a upozornili, že Bratislave nemusí pomôcť tak, ako si štát naplánoval.
Peniaze z dôchodkových fondov
Bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák vidí aj ďalšie možnosti.
Na výstavbu diaľnic by sa mohli podľa neho použiť peniaze z výberu diaľničného mýta, či peniaze, ktoré štát vyberá na spotrebných daniach z pohonných látok. Možnosťou podľa neho je aj použiť peniaze z dôchodkových fondov.
http://www.vyvlastnenie.sk/clanok/a/sta ... st-penazi/
(SK) Nejbližších 6 let potřebuje vláda na dálnice 6 mld. €
Články z novin a internetu - zahraniční
-
- VIP
- Příspěvky: 20408
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
(SK) Nejbližších 6 let potřebuje vláda na dálnice 6 mld. €
Příspěvek od Diaľničiar »
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
Přejít na
- Dálnice a silnice v Česku
- ↳ Všeobecné
- ↳ Dálnice
- ↳ D0
- ↳ D1
- ↳ D1 Modernizace
- ↳ D2
- ↳ D3
- ↳ D4
- ↳ D5
- ↳ D6
- ↳ D7
- ↳ D8
- ↳ D10
- ↳ D11
- ↳ D35
- ↳ D43
- ↳ D46
- ↳ D48
- ↳ D49
- ↳ D52
- ↳ D55
- ↳ D56
- ↳ Dálniční odpočívky
- ↳ Rychlostní silnice
- ↳ Silnice I. třídy
- ↳ I/2
- ↳ I/3
- ↳ I/4
- ↳ I/9
- ↳ I/11
- ↳ I/12
- ↳ I/13
- ↳ I/14
- ↳ I/15
- ↳ I/16
- ↳ I/19
- ↳ I/20
- ↳ I/21
- ↳ I/22
- ↳ I/23
- ↳ I/26
- ↳ I/27
- ↳ I/28
- ↳ I/30
- ↳ I/31
- ↳ I/33
- ↳ I/34
- ↳ I/35
- ↳ I/36
- ↳ I/37
- ↳ I/38
- ↳ I/43
- ↳ I/44
- ↳ I/45
- ↳ I/46
- ↳ I/49
- ↳ I/50
- ↳ I/53
- ↳ I/54
- ↳ I/55
- ↳ I/56
- ↳ I/57
- ↳ I/58
- ↳ I/59
- ↳ I/60
- ↳ I/63
- ↳ I/67
- ↳ I/68
- ↳ I/73
- ↳ Ostatní silnice
- ↳ Jihočeský kraj
- ↳ Jihomoravský kraj
- ↳ Karlovarský kraj
- ↳ Kraj Vysočina
- ↳ Královéhradecký kraj
- ↳ Liberecký kraj
- ↳ Moravskoslezský kraj
- ↳ Olomoucký kraj
- ↳ Pardubický kraj
- ↳ Plzeňský kraj
- ↳ Středočeský kraj
- ↳ Ústecký kraj
- ↳ Zlínský kraj
- ↳ Praha
- ↳ Pražský okruh D0
- ↳ Městský okruh
- ↳ Brno
- ↳ Galerie foto a video
- ↳ Dotazy a diskuze
- Dálnice a silnice v zahraničí
- ↳ Evropská unie
- ↳ Německo
- ↳ Rakousko
- ↳ Slovensko
- ↳ D1 (SK)
- ↳ D3 (SK)
- ↳ R1 (SK)
- ↳ R2 (SK)
- ↳ R3 (SK)
- ↳ R4 (SK)
- ↳ R7 (SK)
- ↳ Silnice I. třídy (SK)
- ↳ Francie
- ↳ Polsko
- ↳ Chorvatsko
- ↳ Evropa mimo EU
- ↳ Amerika
- ↳ USA
- ↳ Kanada
- ↳ Asie
- ↳ Afrika
- ↳ Austrálie a Oceánie
- ↳ Austrálie
- ↳ Interkontinentální a globální témata
- Odpočívka
- ↳ Odpočívka Na České dálnici
- ↳ Dopravní značky a zařízení, semafory
- ↳ Městská hromadná doprava (MHD)
- ↳ Pravidla silničního provozu
- ↳ Vodní doprava
- ↳ Vozidla - technika
- ↳ Železniční doprava
- ↳ O tomto fóru a o portálu ceskedalnice.cz
- ↳ Odpadkový koš
- Monitoring
- ↳ Tisk a média online
- ↳ 2023 Česko
- ↳ 2023 Svět
- ↳ Archiv Česko
- ↳ 2020 Česko
- ↳ 2019 Česko
- ↳ 2018 Česko
- ↳ 2017 Česko
- ↳ 2016 Česko
- ↳ 2015 Česko
- ↳ 2014 Česko
- ↳ 2013 Česko
- ↳ 2012 Česko
- ↳ 2011 Česko
- ↳ 2010 Česko
- ↳ 2009 Česko
- ↳ 2021 Česko
- ↳ 2022 Česko
- ↳ Archiv Svět
- ↳ 2020 Svět
- ↳ 2019 Svět
- ↳ 2018 Svět
- ↳ 2017 Svět
- ↳ 2016 Svět
- ↳ 2015 Svět
- ↳ 2014 Svět
- ↳ 2013 Svět
- ↳ 2012 Svět
- ↳ 2011 Svět
- ↳ 2010 Svět
- ↳ 2009 Svět
- ↳ 2021 Svět
- ↳ 2022 Svět
- ↳ Internet
- ↳ ŘSD
- ↳ Historie
- International corner
- ↳ English section
- ↳ Deutsche Sektion