Marooned17 píše:Standa: Ano, skutečně jen pro fanoušky, neboť je to ukládání peněz do zcela nesmyslných projektů.
a proč pak?
Vkládání peněz do kvalitní infrastruktury jsou ty nejlépe vloženy státní prostředky.

Katar míní investovat v příštích letech do realizace 650 km železnic. V situaci, kdy hodně států EU železniční tratě uzavírá pro jakousi nerentabilnost. Katar znásobil investice do vodovodních potrubí, do celé sítě telekomunikací. Investoval do energetiky, která nyní přináší 3x více peněz. A z teho investují všude jinde, aby nebyly odkázani za 20-30 let jenom na ropní průmysl.
Katar je právěže země, která si naplánovala vše pro to, aby nebyla zcela závislá na produkci plynu a ropy. Tyto komodity nyní tvoří většinu HDP, vládních příjmů atp. Výdaje na rozvoj země mají dosáhnout do roku 2022, kdy má být zde MS ve fotbale v hodnotě 100 mld. USD. Již jsou za námi největší investice do ropních a plynových projektů, nyní převažuje rozvoj dopravní infrastruktury: železnice, metro a silnice (včetně dálnic).
V příštích 10 letech by se měl počet obyvatel zvojnásobit, což si vyžádá oživení doposud řídce obydlených oblastí.

Je to stejný cíl zahuštění státu jako má třeba Kanada s tím rozdílem, že Kanada, aby si udržela TUR, tak musí získavat více pracovníků, kterých je doma prostě málo, kdežto Katar potřebuje více lidí, aby byl schopen fungovat.
Zadlužení země je nyní někde na úrovni 34% HDP, do roku 2016 má dosáhonout 90%. Tedy, na ten rozvojový plán není dostatek kapitálu ani z té ropy. Ale je to země, kde na 1 hlavu připadá 100.000 USD. Finanční krize Katar nijak nezasáhl, stát vynaložil ani né 1 mld. USD na banky, pouze z propadnuté ceny ropy se zpomalily některé projekty. Dluhy vznikají, ačkoliv státní rozpočet je běžně v přebytku. Vznikají, protože pro stát je to jednuchší, nejsou vázáni nějakým mantinelem. A když na to mají - proč ne? Někdo má vodu, někdo ropu. Umí se prodat.
Dálnice, ačkoliv vypadá navržena opravdu luxusně je plánována i po zkušenostech ze S. Arábie a SAE. Tam se to postavilo na 4+4 nebo 3+3 a do 10 let se kapacita vyčerpala.

Tím, že zde se jedná o propojení hlavního města s nejvíce průmyslnou zónou státu je právěže dobře, že se zde plánuje i s kolektorama čistě pro NAD.

Někdo staví s výhledem 40 let, jiný ne.
Auto zde má opravdu snad každý, když jsou levné PHM. A co se týče cen, majetek je ve vlastnictví státu a státních představitelů, ti většinou dají pozemky grátis. Asfalt je zde levný a je ho hodně. Ceněn je kámen. Tak jak všude v těchto zemích majitelé lomů jsou za vodou.
Zcela jistě je v tem i hodně image. "já na to mám", podívejte se

je to nezbytnost v tomto regionu, na druhé straně, mnoho dalších služeb je zde takřka zadarmo v rámci státu. A jsou k dispozici okamžitě: v sektoru zdravotnictví například. Nezaměstnanost je zde 4%, i to ale především v řadech "ne-Katařanů".
Zde všude na arabském polostrovu, kde je hodně ropy se musí stavět výhledově. Tam za dalších 5 let bude taková hustota výstavby a zástavby, že rozšíření nepřipadne v úvahu. Leda tak pod zem.
Jsou zde stavby opravdu de luxe, ale i to je další cíl - pro turistický ruch. Katar se hodlá otevřít ještě více světu. A když chce zajišťovat i nadále vysoce kvalitní služby a infrastrukturu, pro stále rostoucí obyvatelstvo, musí se umět i plánovat. Je to relativně malá země. A plánování nespočívá v tem, že ja nyní vystavím 2x3 pruhovou dálnici a pak kolem ní přistavím tolik budov, že za 15 let to bude jedna dlouhá kolona pohybující se rychlostí 60 km/h.
