
Chorvatsko všeobecně
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Ono tam to beztak subvencoval stát, teď jde o to, že se připravuje koncese, tak proto zřejmě tato úprava zákona. 

za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatská vláda schválila státní záruku za úvěr pro státní společnost ARZ (Autocesta Rijeka - Zagreb) ve výšce 177 mil. €.
*je to zcela nevyhnutní, aby mohla společnost plnit finanční plán pro letošní rok, tedy bez tohoto kroku by tato společnost musela vyhlásit bankrot
*úvěr má splatnost 7 let, s 2 ročním odkladem (podrobnosti jsou v článku)
Zdroj a další informace po chorvatsky: http://mppi.hr/default.aspx?id=16296
Nikde se již nepíše, jak na to bude reagovat EK: protože st. záruka se projeví v rámci rozpočtu/dluhu.

*je to zcela nevyhnutní, aby mohla společnost plnit finanční plán pro letošní rok, tedy bez tohoto kroku by tato společnost musela vyhlásit bankrot
*úvěr má splatnost 7 let, s 2 ročním odkladem (podrobnosti jsou v článku)
Zdroj a další informace po chorvatsky: http://mppi.hr/default.aspx?id=16296
Nikde se již nepíše, jak na to bude reagovat EK: protože st. záruka se projeví v rámci rozpočtu/dluhu.

Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 13:17:51, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko je pro zimu 2014/2015 připraveno.
Na mapě vyznačené úseky zhrubnutou červenou čárou jsou plně připraveny na zimní sezónu. Úseky dál na jih disponují technikou pro údržbu pouze na dálniční síti a lokálně jsou v minimálním rozsahu připravena větší města. Pokud by napadlo znovu více sněhu, tak vláda přesune ze severu další techniku a připravena je i armáda.
Zimní pohotovost platí od 15.11.2014 do 15.4.2015.
Specificky platí pro tyto úseky dálnic:
Vláda vyzvala motoristy, aby během zimního období nejezdili bez nutné výbavy.

Na mapě vyznačené úseky zhrubnutou červenou čárou jsou plně připraveny na zimní sezónu. Úseky dál na jih disponují technikou pro údržbu pouze na dálniční síti a lokálně jsou v minimálním rozsahu připravena větší města. Pokud by napadlo znovu více sněhu, tak vláda přesune ze severu další techniku a připravena je i armáda.
Zimní pohotovost platí od 15.11.2014 do 15.4.2015.
Specificky platí pro tyto úseky dálnic:
Kód: Vybrat vše
A1 Zagreb (čvorište Lučko, A3) – Karlovac – Bosiljevo – čvorište Maslenica
A2 GP Macelj (granica Rep. Slovenije) –Trakošćan – Krapina – Zagreb (čvorište Jankomir, A3)
A3 GP Bregana (granica Rep. Slovenije) – Zagreb – Sl. Brod – GP Bajakovo (granica Rep. Srbije)
A4 GP Goričan (granica Rep. Mađarske) – Varaždin – Zagreb (čvorište Ivanja Reka, A3)
A5 Čvorište Osijek – Đakovo – čvorište Sredanci (A3)
A6 Čvorište Bosiljevo 2 (A1) – Delnice – Rijeka (čvorište Orehovica, A7)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 13:18:24, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- Příspěvky: 1023
- Registrován: 25.2.2014 11:34:01
- Bydliště: Javorník/Obertaufkirchen
- Kontaktovat uživatele:
Re: Chorvatsko všeobecně
Vláda by měla uzákonit zimní výbavu, instalovat značky se zimní výbavou na horských úsecích a nemusela by nic vyzývat.
I když: v Německu není nic povinné, dokud se něco nestane.
I když: v Německu není nic povinné, dokud se něco nestane.
Na konci světa: I/60 a kousek od civilizace: A 94, jinak na cestě mezi nimi.
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Počet mrtvých na chorvatských silnicích:
1989 - 1360
2008 - 664
2009 - 548
2010 - 426
2011 - 415
2012 - 390
2013 - 367
2014 - 261 (za prvních 10. měsíců, pokles o -15,8% oproti r. 2013)
1989 - 1360
2008 - 664
2009 - 548
2010 - 426
2011 - 415
2012 - 390
2013 - 367
2014 - 261 (za prvních 10. měsíců, pokles o -15,8% oproti r. 2013)
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatsko dostane na období 2014-2020 pro dopravu z fondů EU celkem 1,3 mld. €.
Více informací: http://mppi.hr/default.aspx?id=18400
Více informací: http://mppi.hr/default.aspx?id=18400
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Dokument ze zasedání vlády přinesl mnoho negativních informací pro další rozvoj státní silniční a dálniční infrastruktury. Mnoho plánovaných staveb se odsouvá až na rok 2016 a později. Některé informace jsem přetavil dnes do témat.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 13:19:35, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by poškodilo obsah příspěvku
Důvod: odkaz je neplatný, ale jeho odstranění by poškodilo obsah příspěvku
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatská vláda 11.12. schválila čerpání dalšího úvěru pro HAC dle restrukturalizačního plánu financování ještě z roku 2008 ve výšce 150 mil. € se státní garancí vrácení. HAC tak vyplatí mj. i půjčku z roku 2008 v hodnotě 70 mil. € a další úroky z dalších úvěrů. Bez tohoto opatření by HAC musela vyhlásit bankrot, ostatně jako již po několikáté. Roční úroková sazba této půjčky je 4,25%. 
A dle výše zmíněného dokumentu se z Plánu rozvoje státních silnic a dálnic na roky 2013-2016 sníží investiční výdaje o -1,03 mld. HRK.
A dále, dnes vláda uvedla 77 projektů, které mají být do roku 2017 připraveny pro čerpání z čerstvě schváleného 300 mld. € investičního baličku p. Junckera z peněz EU. Tyto projekty mají úhrnnou částku 21,5 mld. €. Jedná se především o větší projekty nových elektráren, LNG terminálu na Krku anebo i spojení přes Pelješac, kde stále není jasno, kdo to nakonec má zaplatit a z kterých fondů by se to stavělo.

A dle výše zmíněného dokumentu se z Plánu rozvoje státních silnic a dálnic na roky 2013-2016 sníží investiční výdaje o -1,03 mld. HRK.

A dále, dnes vláda uvedla 77 projektů, které mají být do roku 2017 připraveny pro čerpání z čerstvě schváleného 300 mld. € investičního baličku p. Junckera z peněz EU. Tyto projekty mají úhrnnou částku 21,5 mld. €. Jedná se především o větší projekty nových elektráren, LNG terminálu na Krku anebo i spojení přes Pelješac, kde stále není jasno, kdo to nakonec má zaplatit a z kterých fondů by se to stavělo.
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
K 31.12.2013 zde bylo 1.288,5 km dálnic. Letos se měl zprovoznit 11 km úsek na dálnici A11, co se ale nestane, takže rozsah dálniční sítě se v roce 2014 nezmění. Není to první rok v posledních 10 letech, kdy se nic do provozu nedostává.
Na druhou stranu, rozsah dálniční sítě je excelentní a hlavně se investují obrovské částky do modernizace, rekonstrukce a nové výstavby silnic I. třídy, kde se i nadále (již řadu let) komplexně vylepšují stovky km silnic ročně.
Rovnoměrně se investuje do 3 lokalit (kromě tedy hl. města): Rijeka a okolí, Split a okolí a Osijek a okolí. Rovnoměrně dle náročnosti terénu a počtu obyvatel; Osijek je 4. největší město v zemi.
Chorvatsko ještě kromě navýšených investic do silnic I. třídy více peněz investuje do rozvoje železniční infrastruktury a dopravy, kde je veliký investiční deficit. Z hlediska přístavů a námořní dopravy, tam se za 10 let investovalo státem 1 mld. € a jsou v realizaci další a další projekty a přibývají i soukromé přístavy s jachtami. Letiště jsou z větší části v soukromých rukou a i zde se výrazně modernizuje.
Hlavním důvodem pro snížení tempa rozvoje dálniční sítě je nedostatek peněz zapříčiněný vysokým zadlužením až předlužením státních společností HAC a ARZ. O nic lépe na tom nejsou ani další státní dopravní podniky, ale situace v nich ještě takovou úroveň nedosáhla. Problém se vleče již z roku 2008, kdy se prvně oznámilo, že stát se zaručuje za úvěry, které budou směrovat na splátku aktuálních úvěrů a stav se zhoršil v roce 2009, kdy se vzali další úvěry na další výstavbu dálnic a tato již nebyla ničím krytá, tedy jenom státní zárukou, nikoliv ovšem příjmy HAC a ARZ. To je hlavní důvod, proč zpomalila realizace dálnice A5, protože stát nemá ani dost peněz na dofinancování projektu, proč zpomalil projekt realizace dálnice A11 a proč se dokonce A12 a A13 nateď změnili na rychlostní silnice, čímž se ještě snížil rozsah plánované délky dálniční sítě. Na druhou stranu zadefinoval se nový obchvat hlavního města a stanovilo se rozšíření dálnice mezi Záhřebem a Karlovacem na 2x3 jízdní pruhy. Dálnice A1 mezi Splitem a Dubrovnikem se odkládá a plánuje se dořešit napojení Dubrovniku až s financováním přes EU. Problém zadluženosti HAC a ARZ chce chorvatská vláda řešit formou koncesí, není to nic nové: koncesně fungujou třeba i dálnice na Istrii, ovšem tam již od počátku.
I tak stále platí, klobouk dolů před rozsahem dálniční a silniční infrastruktury.
I když politicky se to nezvládá s rozumní mírou řešit. 
Na druhou stranu, rozsah dálniční sítě je excelentní a hlavně se investují obrovské částky do modernizace, rekonstrukce a nové výstavby silnic I. třídy, kde se i nadále (již řadu let) komplexně vylepšují stovky km silnic ročně.
Rovnoměrně se investuje do 3 lokalit (kromě tedy hl. města): Rijeka a okolí, Split a okolí a Osijek a okolí. Rovnoměrně dle náročnosti terénu a počtu obyvatel; Osijek je 4. největší město v zemi.
Chorvatsko ještě kromě navýšených investic do silnic I. třídy více peněz investuje do rozvoje železniční infrastruktury a dopravy, kde je veliký investiční deficit. Z hlediska přístavů a námořní dopravy, tam se za 10 let investovalo státem 1 mld. € a jsou v realizaci další a další projekty a přibývají i soukromé přístavy s jachtami. Letiště jsou z větší části v soukromých rukou a i zde se výrazně modernizuje.
Hlavním důvodem pro snížení tempa rozvoje dálniční sítě je nedostatek peněz zapříčiněný vysokým zadlužením až předlužením státních společností HAC a ARZ. O nic lépe na tom nejsou ani další státní dopravní podniky, ale situace v nich ještě takovou úroveň nedosáhla. Problém se vleče již z roku 2008, kdy se prvně oznámilo, že stát se zaručuje za úvěry, které budou směrovat na splátku aktuálních úvěrů a stav se zhoršil v roce 2009, kdy se vzali další úvěry na další výstavbu dálnic a tato již nebyla ničím krytá, tedy jenom státní zárukou, nikoliv ovšem příjmy HAC a ARZ. To je hlavní důvod, proč zpomalila realizace dálnice A5, protože stát nemá ani dost peněz na dofinancování projektu, proč zpomalil projekt realizace dálnice A11 a proč se dokonce A12 a A13 nateď změnili na rychlostní silnice, čímž se ještě snížil rozsah plánované délky dálniční sítě. Na druhou stranu zadefinoval se nový obchvat hlavního města a stanovilo se rozšíření dálnice mezi Záhřebem a Karlovacem na 2x3 jízdní pruhy. Dálnice A1 mezi Splitem a Dubrovnikem se odkládá a plánuje se dořešit napojení Dubrovniku až s financováním přes EU. Problém zadluženosti HAC a ARZ chce chorvatská vláda řešit formou koncesí, není to nic nové: koncesně fungujou třeba i dálnice na Istrii, ovšem tam již od počátku.
I tak stále platí, klobouk dolů před rozsahem dálniční a silniční infrastruktury.


za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
V létě a i mimo léta je nutno se připravit na dluhší kolony a čekání, než tomu bylo doposud a to na všech hranicích. Důvod pochází z Bruselu.
*EU se rozhodla zesílit informování a kontroly na vnějších hranicích Schengenu a taky na vnějších hranicích prostoru EU, tudíž to bude mít za následek hlavně:
1. systematičtější kontroly mezi SLO a HR
2. nový systém, který v praxi zajistí, že na hranicích HR- BiH kdokoliv projede, automaticky se vytypované osoby ukáží v dalších členských zemích, tudíž, že se vůbec v zemi EU objeví
Důvodem je fakt, že právě v BiH je několik stovek osob napojených na Islámský Stát. Doteď odcházejí do Turecka a odsud dále do Sýrie, ale také se část může vracet.

*EU se rozhodla zesílit informování a kontroly na vnějších hranicích Schengenu a taky na vnějších hranicích prostoru EU, tudíž to bude mít za následek hlavně:
1. systematičtější kontroly mezi SLO a HR
2. nový systém, který v praxi zajistí, že na hranicích HR- BiH kdokoliv projede, automaticky se vytypované osoby ukáží v dalších členských zemích, tudíž, že se vůbec v zemi EU objeví
Důvodem je fakt, že právě v BiH je několik stovek osob napojených na Islámský Stát. Doteď odcházejí do Turecka a odsud dále do Sýrie, ale také se část může vracet.
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Vláda schválila investiční plán pro údržbu, opravy a výstavbu dálnic na rok 2015 
*týká se jen HAC, tedy Hrvatske Autoceste (třeba i ARZ je čistě státní podnik)
*financí mnoho není, celkové navýšení oproti r. 2014 je +20 mil. HRK
*společnost se dostává do úsporního režimu téměř ve všem, aby byla vůbec schopna splácet těžké půjčky
*celkem je v provozu přes HAC nyní 901,4 km a v plánu je letos odevzdat do provozu dalších 24,2 km, takže by se síť rozrostla na 925,6 km a to pouze přes hlavního provozovatele dálnic v zemi
*v odkazu je rozpis peněz
Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=18508
Do provozu se má letos odevzdat následující (přes HAC):
A5 Sredanci - st. hranice s BaH - 3,2 km
A11 Jakuševec - Velika Gorica, jih - 10 km
A11 Velika Gorica, jih - Lekenik - 11 km

*týká se jen HAC, tedy Hrvatske Autoceste (třeba i ARZ je čistě státní podnik)
*financí mnoho není, celkové navýšení oproti r. 2014 je +20 mil. HRK
*společnost se dostává do úsporního režimu téměř ve všem, aby byla vůbec schopna splácet těžké půjčky
*celkem je v provozu přes HAC nyní 901,4 km a v plánu je letos odevzdat do provozu dalších 24,2 km, takže by se síť rozrostla na 925,6 km a to pouze přes hlavního provozovatele dálnic v zemi
*v odkazu je rozpis peněz
Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=18508
Do provozu se má letos odevzdat následující (přes HAC):
A5 Sredanci - st. hranice s BaH - 3,2 km
A11 Jakuševec - Velika Gorica, jih - 10 km
A11 Velika Gorica, jih - Lekenik - 11 km
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Výstavba silnic a dálnic je zpomalená pro dluhy v dopravních společnostech (nejen silničně-dálničních), ale staví se i nadále v regionech obrovské projekty
*region Splitu, ve kterém se staví silniční infrastruktura za 500 mil. €
*region Rijeky, ve které se buduje i nadále obchvat na A7 a další navazující síti od přístavů po A7
*Bina Istra, řeší dostavění zbývajícíh částí na plný profil, je tam omeškání z časového hlediska, kdy to dostala do koncese, ale vše po domluvě se státem
*Záhřeb: investice na hlavních komunikacích, na obchvatu A3, příprava rozšíření A1 ZG - Karlovac, příprava nového okruhu
*Osijek: výstavba mostu Drava na A5 a navazující komunikace směrem na město a další okolní města tam probíhájí okruhy a výstavba rychlostních silnic
*po celé zemi modernizace stovek km silnic I. třídy (probíhá od ukončení války díky podpoře úvěrů z EBRD atd.)
*příprava a výstavba silničních obchvatů po celé zemi
*i když to nevidět, mnoho úseků silnic a dálnic v provozu se ještě dostavuje: sází se zeleň, dokončují se elektroinstalační práce na prvích v okolí, upravuje se terén, budují se odpočívky
Region Dubrovnik očekává velikou investici v napojení přes most Pelješac.
Čeká se na vítěze na zhotovitele zbývající části od Osijeku po hranice s Maďarskem, na 1/2 profil. Připravuje se výstavba mostu Sáva na A5 směrem na Bosnu a Hercegovinu.

*region Splitu, ve kterém se staví silniční infrastruktura za 500 mil. €
*region Rijeky, ve které se buduje i nadále obchvat na A7 a další navazující síti od přístavů po A7
*Bina Istra, řeší dostavění zbývajícíh částí na plný profil, je tam omeškání z časového hlediska, kdy to dostala do koncese, ale vše po domluvě se státem
*Záhřeb: investice na hlavních komunikacích, na obchvatu A3, příprava rozšíření A1 ZG - Karlovac, příprava nového okruhu
*Osijek: výstavba mostu Drava na A5 a navazující komunikace směrem na město a další okolní města tam probíhájí okruhy a výstavba rychlostních silnic
*po celé zemi modernizace stovek km silnic I. třídy (probíhá od ukončení války díky podpoře úvěrů z EBRD atd.)
*příprava a výstavba silničních obchvatů po celé zemi
*i když to nevidět, mnoho úseků silnic a dálnic v provozu se ještě dostavuje: sází se zeleň, dokončují se elektroinstalační práce na prvích v okolí, upravuje se terén, budují se odpočívky
Region Dubrovnik očekává velikou investici v napojení přes most Pelješac.
Čeká se na vítěze na zhotovitele zbývající části od Osijeku po hranice s Maďarskem, na 1/2 profil. Připravuje se výstavba mostu Sáva na A5 směrem na Bosnu a Hercegovinu.
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
HAC a ARZ, hlavní státní dálniční společnosti vybrali na mýtném za 1. hlavní víkend na mýtném 41 mil. HRK (nárůst oproti roku 2014 o 2,4 mil. HRK anebo o +6,2%) a po dálnicích projelo 831.925 vozidel (nárůst oproti roku 2014 o 43.334 anebo o +5,5%).
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
A je zde informace za další víkend, 24-26.7.
*HAC s provozem 579.085 vybrali 29,6 mil. HRK bez DPH (+2,5% vozů a +0,2% na mýtném oproti r. 2014)
*AZM s provozem 110.373 bez udání mýtného (-1,1%)
*Bina Istra s provozem 101.607 bez udání mýtného (+5,7%)
*data z ARZ nejsou k dispozici

*HAC s provozem 579.085 vybrali 29,6 mil. HRK bez DPH (+2,5% vozů a +0,2% na mýtném oproti r. 2014)
*AZM s provozem 110.373 bez udání mýtného (-1,1%)
*Bina Istra s provozem 101.607 bez udání mýtného (+5,7%)
*data z ARZ nejsou k dispozici
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
A je zde informace o vybraném mýtném za další, tedy uplynulý víkend
již i na základě informací z dopravy ZDE a další příspěvek pod tím ukazovali, že půjde o veliký výběr
*HAC s provozem 682.201 vozidel (+10,2% oproti r. 2014), vybrané mýto činí 35,3 mil. HRK (+8,4%)
*ARZ s provozem 313.443 vozidel (+7,2%), mýto 15,3 mil. HRK (+13,1%)
*AZM s provozem 122.029 vozidel (+6,3%), mýto neudáno
*Bina Istra s provozem 102.934 vozidel bez dalších údajů
Celkem tedy stát za víkend vydělal přímo na dálnicích od HAC a ARZ až 50,6 mil. HRK.

již i na základě informací z dopravy ZDE a další příspěvek pod tím ukazovali, že půjde o veliký výběr
*HAC s provozem 682.201 vozidel (+10,2% oproti r. 2014), vybrané mýto činí 35,3 mil. HRK (+8,4%)
*ARZ s provozem 313.443 vozidel (+7,2%), mýto 15,3 mil. HRK (+13,1%)
*AZM s provozem 122.029 vozidel (+6,3%), mýto neudáno
*Bina Istra s provozem 102.934 vozidel bez dalších údajů
Celkem tedy stát za víkend vydělal přímo na dálnicích od HAC a ARZ až 50,6 mil. HRK.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 13:20:15, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Tato letní sezona je prozatím nejsilnější v historii. Za uplynulý víkend projelo na dálnicích ve správě HAC a ARZ téměř 1 mil. vozů. Proud vozů přibývá oproti posledním letem více na jih směrem na Dalmácii a to jak po A1, tak i po státních silnicích. Mnoho sjezdů z dálnic a ze silnic směrem ke konkrétním letoviskům je hlavně o víkendech a již i během dnů přeplněných. Kolony u Lučka jsou již i v pondělí, což je zcela neobvyklé a svědčí to o nárůstu turistů v zemi a část z nich se chce vyhnout víkendovému cestování.
Vzrostla přeprava u námořních linek, prozatím nejsou k dispozici čísla, ale mnoho trajektů jezdí i mimo víkendů mnohem častěji a mimo provozní řád, aby vůbec byla zachovaná plynulost dopravy a i zásobování.
Letiště ve Splitu hlásí za červenec nárůst cestujících oproti roku 2014 až o +11%.
Vzrostla přeprava u námořních linek, prozatím nejsou k dispozici čísla, ale mnoho trajektů jezdí i mimo víkendů mnohem častěji a mimo provozní řád, aby vůbec byla zachovaná plynulost dopravy a i zásobování.
Letiště ve Splitu hlásí za červenec nárůst cestujících oproti roku 2014 až o +11%.
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Víkend 14.8. - 16.8. z hlediska mýtného a provozu:
*opět jde o rekordní víkend oproti minulosti
*HAC: 629.371 vozidel (+4,6% oproti roku 2014), vybrané mýto 31,8 mil. HRK (+2,7%)
*ARZ: 332.048 vozidel (+4,4%), mýto 17,4 mil. HRK (+2,9%)
*AZM: 117.891 vozidel (+3,8%), mýto neudáno
*Bina Istra: 107.217 vozidel (+0,02%), mýto neudáno
HAC má celkově za prvních 7 měsíců 2015 vyšší provoz o +8% a mýtné o +6%.
Čistě státní koncesionáři HAC a ARZ mají na mýtném 49,2 mil. HRK bez DPH. Ano a tedy stát má další peníze.
*opět jde o rekordní víkend oproti minulosti
*HAC: 629.371 vozidel (+4,6% oproti roku 2014), vybrané mýto 31,8 mil. HRK (+2,7%)
*ARZ: 332.048 vozidel (+4,4%), mýto 17,4 mil. HRK (+2,9%)
*AZM: 117.891 vozidel (+3,8%), mýto neudáno
*Bina Istra: 107.217 vozidel (+0,02%), mýto neudáno
HAC má celkově za prvních 7 měsíců 2015 vyšší provoz o +8% a mýtné o +6%.
Čistě státní koncesionáři HAC a ARZ mají na mýtném 49,2 mil. HRK bez DPH. Ano a tedy stát má další peníze.

za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
I když to nemá co dělat s dálnicemi, tak Chorvatsko po 50 letech jde stavět zcela novou železniční trať
*postaví se 12,2 km dlouhá neelektrifikovaná jednokolejná trať Gradec - Sveti Ivan Žabno (u Bjelovaru nedaleko Záhřebu)
*stavební náklady činí 203,4 mil. HRK, přičemž 85% financuje EU, 15% jsou národní zdroje
Na rozvoj železnic směruje 7,5 mld. HRK. Plány jsou pro zlepšení příměstské dopravy u hlavního města. Další informace jsou pak po chorvatsky zde: http://mppi.hr/default.aspx?id=23910

*postaví se 12,2 km dlouhá neelektrifikovaná jednokolejná trať Gradec - Sveti Ivan Žabno (u Bjelovaru nedaleko Záhřebu)
*stavební náklady činí 203,4 mil. HRK, přičemž 85% financuje EU, 15% jsou národní zdroje
Na rozvoj železnic směruje 7,5 mld. HRK. Plány jsou pro zlepšení příměstské dopravy u hlavního města. Další informace jsou pak po chorvatsky zde: http://mppi.hr/default.aspx?id=23910
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Víkend 21.8. - 23.8. z hlediska mýtného a provozu:
*opět jde o rekordní víkend oproti minulosti
*HAC: 569.731 vozidel (+8,7% oproti roku 2014), vybrané mýto 28,3 mil. HRK (+5%)
*ARZ: 315.938 vozidel (+7,7%), mýto 16,8 mil. HRK (+5,2%)
*AZM: 107.500 vozidel (+3%), mýto neudáno
*Bina Istra: 96.435 vozidel (+3%), mýto neudáno a je to údaj jen za 22.8. a 23.8.
Tento víkend je tak výrazně silnější než ještě ten předtím z hlediska zájmu o dálniční infrastrukturu a dokládá to zvýšený zájem o turizmus, kdy mnoho lidí si rozmyslelo vyjet na dovolenou ze začátku, kdy tam byl obrovský nápor, ale ten přetrvává doposud.
*opět jde o rekordní víkend oproti minulosti
*HAC: 569.731 vozidel (+8,7% oproti roku 2014), vybrané mýto 28,3 mil. HRK (+5%)
*ARZ: 315.938 vozidel (+7,7%), mýto 16,8 mil. HRK (+5,2%)
*AZM: 107.500 vozidel (+3%), mýto neudáno
*Bina Istra: 96.435 vozidel (+3%), mýto neudáno a je to údaj jen za 22.8. a 23.8.
Tento víkend je tak výrazně silnější než ještě ten předtím z hlediska zájmu o dálniční infrastrukturu a dokládá to zvýšený zájem o turizmus, kdy mnoho lidí si rozmyslelo vyjet na dovolenou ze začátku, kdy tam byl obrovský nápor, ale ten přetrvává doposud.
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Výsledky provozu na silnicích v Chorvatsku za rok 2015
https://hrvatske-ceste.hr/uploads/docum ... 3/2015.pdf
*dokument je rozsáhlý, na úvod jsou informace o tom, co je co atd., následují tabulky a grafy
*na některých silnicích je nárůst radikální a to už i z beztak kapacitně vyčerpaných komunikací
*denní průměrný provoz se zvyšuje téměř všude
Čtení si žádá alespoň 20 minut, koho by tedy zajímalo si prohlédnout nespočet údajů.
Všechny roky: https://hrvatske-ceste.hr/hr/stranice/p ... je-prometa



https://hrvatske-ceste.hr/uploads/docum ... 3/2015.pdf
*dokument je rozsáhlý, na úvod jsou informace o tom, co je co atd., následují tabulky a grafy
*na některých silnicích je nárůst radikální a to už i z beztak kapacitně vyčerpaných komunikací
*denní průměrný provoz se zvyšuje téměř všude
Čtení si žádá alespoň 20 minut, koho by tedy zajímalo si prohlédnout nespočet údajů.

Všechny roky: https://hrvatske-ceste.hr/hr/stranice/p ... je-prometa
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 13:22:22, celkem upraveno 2 x.
Důvod: aktualizace odkazu
Důvod: aktualizace odkazu
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Rekordní provoz na síti dálnic pod správou HAC
*za prvních 8 měsíců je vybrané mýto 1,062 mld. HRK bez DPH (+8% oproti r. 2014)
*po dálnicích projelo celkem 24,682 mil. vozidel (+5,65% oproti r. 2014)

*za prvních 8 měsíců je vybrané mýto 1,062 mld. HRK bez DPH (+8% oproti r. 2014)
*po dálnicích projelo celkem 24,682 mil. vozidel (+5,65% oproti r. 2014)
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Vláda schválila snížení výdajů pro HAC pro letošní rok:
*i když je výběr na mýtném rekordní, tak je rekordní i zadlužení a vláda musí snižovat už i tak omezené finance pro HAC a to následovně:
- kapitola výstavba a údržba (větší) bude mít 460,6 mil. HRK, tudíž pokles o 164,2 mil. HRK anebo o -26,3% (oproti plánu schválenému v 02/2015 pro letošní rok)
- kapitola běžná údržba se redukuje ze 121,3 mil. HRK na 111,045 mil. HRK, tedy pokles o -8,5% anebo o 10,255 mil. HRK
Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=23964
Může si Chorvatsko pomalu nechat zdát větší a nové dálniční projekty. Bez spolufinancování s EU se to nedá vůbec a i na spolufinancování za chvilku nezůstane ani kuna.
*i když je výběr na mýtném rekordní, tak je rekordní i zadlužení a vláda musí snižovat už i tak omezené finance pro HAC a to následovně:
- kapitola výstavba a údržba (větší) bude mít 460,6 mil. HRK, tudíž pokles o 164,2 mil. HRK anebo o -26,3% (oproti plánu schválenému v 02/2015 pro letošní rok)
- kapitola běžná údržba se redukuje ze 121,3 mil. HRK na 111,045 mil. HRK, tedy pokles o -8,5% anebo o 10,255 mil. HRK
Zdroj: http://mppi.hr/default.aspx?id=23964
Může si Chorvatsko pomalu nechat zdát větší a nové dálniční projekty. Bez spolufinancování s EU se to nedá vůbec a i na spolufinancování za chvilku nezůstane ani kuna.

za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
I když to nesouvisí s dálnicemi, tak Jadrolinija (největší chorvatský přepravce v osobní námořní dopravě) plánuje obnovu flotily v hodnotě 281 mil. €
*v současnosti má flotila 50 plavidel, které mají v průměru 28,5 let
*obnova bude trvat až do roku 2027
*stáhne se 32 dosluhujících plavidel a nahradí je 26 nových
*poslední veliká investice byla v roce 2014, kdy Jadrolinija obstarala 4 nové trajekty stejného typu (Kornati, Mljet, Brač a Krk) s kapacitou 616 cestujících a 145 vozidel
*po dokončení modernizace bude mít flotila 44 plavidel s kapacitou 34.377 cestujících a 4.710 vozidel (nyní je to 31.377 cestujících a 4.710 vozidel)
*první lodě budou v roce 2016 a nahradí trajekty: Liburnija (1965), Marko Polo (1972) a Dubrovnik (1979), následuje výměna Tijat (1955), Postira (1963) a Premuda (1957), co jsou 3 nejstarší lodě ve flotile, dále budou následovat nové katamarány a trajekty na delší vzdálenosti
*Jadrolinija celkem provozuje 34 z 51 státních trajektových, rychlých lodních a klasických lodních linek, podíl na přepravě osob je 85% a na přepravě vozidel 88%
*od 1.1.2017 se osobní námořní doprava bude liberalizovat
Zdroj: http://www.novilist.hr/

*v současnosti má flotila 50 plavidel, které mají v průměru 28,5 let
*obnova bude trvat až do roku 2027
*stáhne se 32 dosluhujících plavidel a nahradí je 26 nových
*poslední veliká investice byla v roce 2014, kdy Jadrolinija obstarala 4 nové trajekty stejného typu (Kornati, Mljet, Brač a Krk) s kapacitou 616 cestujících a 145 vozidel
*po dokončení modernizace bude mít flotila 44 plavidel s kapacitou 34.377 cestujících a 4.710 vozidel (nyní je to 31.377 cestujících a 4.710 vozidel)
*první lodě budou v roce 2016 a nahradí trajekty: Liburnija (1965), Marko Polo (1972) a Dubrovnik (1979), následuje výměna Tijat (1955), Postira (1963) a Premuda (1957), co jsou 3 nejstarší lodě ve flotile, dále budou následovat nové katamarány a trajekty na delší vzdálenosti
*Jadrolinija celkem provozuje 34 z 51 státních trajektových, rychlých lodních a klasických lodních linek, podíl na přepravě osob je 85% a na přepravě vozidel 88%
*od 1.1.2017 se osobní námořní doprava bude liberalizovat
Zdroj: http://www.novilist.hr/
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Při cestování sem doporučuju i nadále sledovat HAK, konkrétně http://www.hak.hr/info/stanje-na-cestama/ a odsledovat si nalevo stav na hranicích a i pak i další uzavírky a podobně. Situace je kvůli utečencům nestabilní tak se SLO jak i se Srbskem a Maďarskem.
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
-
- VIP
- Příspěvky: 20380
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Chorvatsko všeobecně
Chorvatský HAC obstaral 35 defibrilátorů na své dálniční síti pro zlepšení šancí na záchranu života. 

Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 26.1.2021 13:23:10, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte