Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Jestřebí (I/9) – Mladá Boleslav (D10) – Nymburk – (D11) – Kolín (I/12) – Kutná hora (I/2) – Čáslav (I/17) – Havlíčkův Brod (I/34) – Jihlava (D1) – (I/23) – Znojmo (I/53) – Rakousko
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od Japao Joe »

Jen taková technická k článku 'podélná čára souvislá' neznamená zákaz předjíždění.
bojler
Příspěvky: 272
Registrován: 24.8.2017 21:18:12

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od bojler »

Oficiální sazba za předjíždění na zákazu předjíždění a přejetí "plné" čáry je sice rozdílná, tady to ale znamenalo reálně trest absolutní.

Dovolím si ještě jednu spekulaci. Ta silnice je dost široká na to, aby se tam vešel náklaďák se dvěma osobákama. Docela bych se nedivil, kdyby jel náklaďák na čáře a to stejné osobáky. Ale to už jsme zase u toho, že řada řidičů nemá správné návyky a kdo ví, jak bychom v tom okamžiku reagovali my.
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od MPMP »

Japao Joe píše:Jen taková technická k článku 'podélná čára souvislá' neznamená zákaz předjíždění.
Pokud to chceš brát doslovně, tak neznamená, znamená ale
Příloha č. 8 k vyhlášce č. 294/2015 sb. píše:Značka se používá zejména k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, k oddělení části řadicích pruhů a k oddělení části odbočovacího nebo připojovacího pruhu od průběžného pruhu.
Slouží-li značka k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky.
Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci.
Máš snad dojem, že umožňuje předjíždění? Já teda ne. Dokonce bych řekl, že je ještě přísnější, protože přes ní nesmí ani přesahovat náklad. ;)
bojler
Příspěvky: 272
Registrován: 24.8.2017 21:18:12

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od bojler »

Je to už hodně mimo téma, ale v tom druhém autě jel údajně otec dítěte, které měl s řidičkou.
xipecko
Příspěvky: 257
Registrován: 17.3.2017 21:02:37

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od xipecko »

MPMP píše:
Japao Joe píše:Jen taková technická k článku 'podélná čára souvislá' neznamená zákaz předjíždění.
Pokud to chceš brát doslovně, tak neznamená, znamená ale
Příloha č. 8 k vyhlášce č. 294/2015 sb. píše:Značka se používá zejména k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, k oddělení části řadicích pruhů a k oddělení části odbočovacího nebo připojovacího pruhu od průběžného pruhu.
Slouží-li značka k oddělení jízdních pruhů s protisměrným provozem, musí řidič jet vpravo od této značky.
Značku je zakázáno přejíždět nebo ji nákladem přesahovat, pokud to není nutné k objíždění, odbočování na místo ležící mimo pozemní komunikaci nebo vjíždění na pozemní komunikaci z místa ležícího mimo pozemní komunikaci.
Máš snad dojem, že umožňuje předjíždění? Já teda ne. Dokonce bych řekl, že je ještě přísnější, protože přes ní nesmí ani přesahovat náklad. ;)
při dostatečné šířce komunikace předjíždění nezakazuje... viz např. ecce homo. Předjíždění zakazuje svislá značka, vodorovná podélná čára zakazuje její přejetí mimo stanovené případy.
Pjoter
Příspěvky: 58
Registrován: 30.3.2009 11:47:15

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od Pjoter »

Je nesmysl řešit kolik aut se vejde na šířku komunikace. Jenom blázen pojede těsně po krajnici, když od 16:30 je tma a může potkat chodce nebo cyklistu.
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od Japao Joe »

Psal jsem to proto, že se těmito informacemi vytváří mezi veřejností mylná představa, že se nesmí předjet cyklista, nesmí předjet či být předjet motorkář atd. (pokud bude splněna podmínka o přejíždění či přesahování).
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od MPMP »

Reaguji na 2 příspěvky:
xipecko píše:při dostatečné šířce komunikace předjíždění nezakazuje... viz např. ecce homo. Předjíždění zakazuje svislá značka, vodorovná podélná čára zakazuje její přejetí mimo stanovené případy.
Japao Joe píše:Psal jsem to proto, že se těmito informacemi vytváří mezi veřejností mylná představa, že se nesmí předjet cyklista, nesmí předjet či být předjet motorkář atd. (pokud bude splněna podmínka o přejíždění či přesahování).
Pánové, vzato formálně (pouze podle textu, nikoliv jeho smyslu) a na vybraných příkladech (např. ecce homo) máte jistě pravdu. V 99,99% případů ( tedy na jízdním pruhu o šířce do 4 m) se "na plné čáře" nesmí předjíždět ani cyklista, protože:
  • cyklista nejede "po čáře", část jízdního pruhu vždy zabere - započítám-li jeho šířku a odstup od krajnice bude to cca 1 m.
  • šířka standardního vozidla je cca 2 m
  • předjíždějící nesmí předjížděného ani ohrozit, ani omezit - tedy musí od něj zachovat dostatečný boční odstup. Jsou státy, kde je tento odstup definován v zákoně a činí minimálně 1,5 m.
Když to všechno sečtu (1 + 2 + 1,5) dostanu minimální šířku jízdního pruhu, kde lze předjet cyklistu bez přesáhnutí středové čáry na 4,5 m.
Můžete teď začít diskutovat, zda jsou moje odhady správné ale i když "sundáte" šířku cyklisty na 0,5 m (a to je "technologické minimum"), tak to vyjde "na milimetr přesně" - takže to zase nejde.
A když zmenšíte boční odstup, tak se tam možná vejdete, ale ohrožujete předjížděného.
Závěr:
Podle mého soudu je všeobecné povědomí o tom, že "na plné čáře se nesmí předjíždět", správné, v drtivé většině případů tomu tak skutečně je. A pokud jedu v sedmimetrovém jízdním pruhu (ecce homo), nejsem na běžné komunikaci (neříkám veřejné) a jsem-li znalý detailů zákonů, mohu si to dovolit.
xipecko
Příspěvky: 257
Registrován: 17.3.2017 21:02:37

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od xipecko »

Nezpochybňuji obecné povědomí, jsme ale na odborném fóru a myslím, že správný výklad by tu měl být samozřejmostí. A ano, v drtivé většině případů nemohu v úseku s plnou čárou nikoho předjet, protože k tomuto manévru mi to nedovolí šířka pruhu. Vesměs jdou spolu v tandemu začátek plné čáry s umístěním svislé značky B21.
lukashil
Příspěvky: 42
Registrován: 15.2.2016 19:59:16
Bydliště: Kutnohorsko

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od lukashil »

já nevím jak vám ale mě už v autoškole vtloukali do hlavy slovíčka ze zákona, že cyklistu a motocykl bez postranního vozíku sím předjet i v křižovatce a dokonce k jeho předjetí i přejet částí vozu přes plnou čáru, protože cyklista může náhle zavrávorat a blabla...
a dodnes se toho držím, i za cenu, že by to mělo být špatně, čáře neublížím, cyklistu už mi před autem sbírali.....
Maty
Příspěvky: 219
Registrován: 21.1.2015 20:00:24
Bydliště: Kolín
Kontaktovat uživatele:

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od Maty »

První část je v pořádku, dokonce je možné předjíždět cyklisty a motocykly bez postranního vozíku i na zákazu předjíždění B21ovšem o tom, že by se při tom mohla přejet čára V1 tam nic není a nepamatuji si že by kdy bylo. Pochopitelně je z hlediska bezpečnosti lepší přejet čáru než to brát kolem cyklistů natěsno. A řekl bych obecně že toto se v autoškolách dnes již netoleruje. Proto je občas vidět vozidlo autoškoly že se loudá 15km/h za nějakým cyklistou...

A že by to nebylo možné v 99% se mi zdá hodně nadsazené. Cyklista může a v rámci vlastní bezpečnosti by měl jet po krajnici a i třeba v obci při nízkém rozdílů rychlostí ho lze bezpečně předjet pokud nejsou oba řidiči telata.
JAnD
Příspěvky: 418
Registrován: 13.9.2016 22:11:24
Bydliště: km 139,6 budoucí D3

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od JAnD »

Maty píše: Cyklista může a v rámci vlastní bezpečnosti by měl jet po krajnici a i třeba v obci při nízkém rozdílů rychlostí ho lze bezpečně předjet pokud nejsou oba řidiči telata.
Cyklista v zájmu vlastní bezpečnosti jede obvykle 0,5-1,0 m od okraje vozovky, na které není zpevněná krajnice, protože na okraji jízdního pruhu u vodicího proužku je spousta záplat a výmolů.

Cyklista totiž v extravilánu preferuje silnice nižších tříd, které mají šířku vozovky obvykle do 6,0 m.
Průbežně doplňované fotky ze stavby 0310/II kolem Malše
Mám alespoň částečně prsty v: 1104/II, 4704, 4705, D48 Bělotín-Rybí, I/19 obchvaty Obrataň a Kámen, II/114 Dobříš, II/602 Vysočina a dalších...
bojler
Příspěvky: 272
Registrován: 24.8.2017 21:18:12

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od bojler »

Toto neplatí v případě, kdy jede více cyklistů a jejich inteligenční kvocient nedovoluje jízdu za sebou. Pak zpravidla jeden z cyklistů jede i 2 metry od okraje vozovky.
MPMP
Příspěvky: 3280
Registrován: 16.3.2009 14:27:36

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od MPMP »

Maty píše:Cyklista může a v rámci vlastní bezpečnosti by měl jet po krajnici a i třeba v obci při nízkém rozdílů rychlostí ho lze bezpečně předjet pokud nejsou oba řidiči telata.
Naopak, v rámci vlastní bezpečnosti by cyklista neměl jezdit po krajnici, protože pokud po ní pojede, nemá už v případě jakéhokoli problému kam uhnout a to ani o milimetr. Tím problémem může být jak výmol, tak "řidič prase", který ho bude předjíždět bez dostatečného bočního odstupu.
Tomáš Němec
Příspěvky: 395
Registrován: 19.10.2009 9:21:32

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od Tomáš Němec »

Tak bohužel zemřel i ten malý chlapec. Už 5. obět nehody u Pavlic. :(
https://www.idnes.cz/brno/zpravy/nehoda ... pravy_mos1
jeni013
Příspěvky: 708
Registrován: 3.2.2010 22:20:52
Bydliště: ValMez

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od jeni013 »

Uff, to se ani nedá číst... Taková marnost.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od Aram96 »

Co se to dějě .. tohle, Slováci mají nehodu století bych tak řekl, když tak sleduji co se děje .. :cry:
Nejhorší je, že člověk může jezdit sebezodpovědněji a bezpečně, ale potká debila a nenadělá nic, viz právě I/38.
bojler
Příspěvky: 272
Registrován: 24.8.2017 21:18:12

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od bojler »

Včera jsem byl svědkem drobné nehody ve zúžení u Humpolce. Telefonoval jsem jednateli firmy provozující kamion a jeho reakce mě moc nepřekvapila. Na jednu stranu nebyl sprostý, ale měl milion výmluv, proč kamion nemůže (stejně jako naprostá většina ostatních) jet ve svém pruhu.
Majkii
Administrátor
Příspěvky: 2951
Registrován: 15.3.2009 14:41:26
Bydliště: SV Čechy

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od Majkii »

OOP Oznámení o návrhu stanovení místní úpravy provozu na silnici I/38 u obce Pavlice

Opatření? Zákaz předjíždění.
Za zmínku zejména stojí, že ho policajt vypapíroval do dvou dnů od nehody.
wazer.cz
Pište česky, prosím!
RACH
Příspěvky: 244
Registrován: 7.5.2010 13:14:56

Re: Tragické nehody na I/38 - prevenční opatření nutná!

Příspěvek od RACH »

Starosta Znojma Jan Grois. „Se zástupci policie, obecních úřadů a Ředitelství silnic a dálnic jsme řešili bezpečnost na několika kritických místech. Například u odbočky na Mramotice, v Olbramkostelu, Vranovské Vsi, Pavlicích, Grešlovém Mýtě a u odbočky na Blížkovice. Necháme lépe vyznačit omezení rychlosti, na vybraných místech bude delší plná čára a vzniknou i nové přechody pro chodce,“ vyjmenoval.

Celý článek viz:
Zdroj: https://znojemsky.denik.cz/zpravy_regio ... 91210.html
Odpovědět

Zpět na „I/38“