Jihoafrická republika

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Vývoj v teritoriu:

HDP celkově i na obyvatele stoupá, ale nezaměstnanost dosáhla úrovně 27,6%. Řadu let je velmi vysoká a nedaří se jí snížit. Výskyt HIV/AIDS je nadále ve vysoké úrovni; 18%. Jižní Afrika je zdaleka nejrozvinutější a nejdiverzifikovanější ekonomikou na kontinentu, byť v absolutních číslech jí patří druhé místo za Nigérií. Ačkoliv se na tvorbě celosvětového HDP podílí pouze zhruba 0,5%, váha jihoafrické ekonomiky v rámci světadílu představuje více než jednu pětinu. JAR má největší světové zásoby zlata (35%), manganu (80%), platiny (55%), vanadu (45%) či hliníkových silikátů (35%). Podařilo se zastavit prudký pád očekávané délky života při narození (z 52 let v roce 2010 zpět na necelých 63 let v roce 2018, tj. přibližně na úroveň v roce 1992). Rozpočet bude v příštích letech dále zatěžován mj. vládním rozhodnutím o zavedení bezplatného vysokého školství. Částečně se obnovila důvěra investorů v ekonomiku a očekává se mírné zvýšení tempa růstu HDP (kolem 2,5 %) v příštích dvou letech po recesi v roce 2017 a mírném růstu v roce 2018.

Pro vládu je imperativem podpora růstu a tvorba pracovních míst. Ministerstvo financí se hlásí k cílům Národního rozvojového plánu (National Development Plan 2030). Na výdajové stránce rozpočtu nemá MF příliš prostoru k úsporám, zároveň na příjmové stránce se podepisuje nízké tempo růstu HDP. Přes třetinu výdajové stránky rozpočtu tvoří výplaty zaměstnancům státního sektoru. Příjmové stránce rozpočtu částečně pomohlo zvýšení DPH ze 14 na 15%, zvýšení cen energií a pohonných hmot, ke kterým došlo v průběhu roku 2018. Veřejný dluh je na úrovni kolem 51% HDP; v roce 2014 pak 40% HDP.

V předchozím příspěvku (2 zpátky) jsem psal, že se celková úroveň silniční infrastruktury zhoršila.

South Africa has another massive problem – its roads
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

pohled na hotovou MÚK Umhlanga N2/M41:
N2_M41_Interchange2.jpg
N2_M41_Interchange2.jpg (163.29 KiB) Zobrazeno 13698 x
https://northglennews.co.za/126230/umhl ... ion-march/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Silniční úřad SANRAL připravuje investice ve výši 2,7 mld. USD na upgrade klíčových silničních uzlů a tahů, aby vyřešil narůstající rozsah kongescí v dopravních špičkách. Prozatím jde o sérii dopravních vylepšení ve 12 projektech za odhadovanou částku 562 mil. USD pro tahy N2 a N3. 7 z nich je pro N3 mezi městami Johannesburg a Durban.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl. Aktualizoval jsem základní údaje a taky několik odkazů tak, ať jsou plně funkční. Několik příspěvků jsem smazal pro jejich celkovou neaktuálnost resp. se nedal dohledat odkaz, který byl těžiskovým obsahem. A teď ještě několik informací.

JAR je nejvyspělejším státem v Africe, jakožto celek, o tom není pochyb. Je ale taky fakt, že poslední roky ekonomika stagnuje. Bezpečnost ve smyslu kriminality pokulhává. Ono to tady nikdy nebylo extra něco, ale poslední roky je to problém i pro ty co ty poměry znají. Mnoho čtvrtí si buduje oplocení kolem areálů s bydlením a platí si strážní služby. V noci se nevychází nikam. Policie tady existuje, ale zaměřuje se na centrální zóny kvůli turistům. Tak jak stagnuje ekonomika, tak se musí i šetřit a to se odráží i na investicích do silniční sítě. Ta teď poslední roky dostává více peněz pro zanedbanou údržbu, ale vícero rozvojových plánů se prodlužuje v termínech plnění. Vícero větších staveb se radši posouvá v zahajování, protože se najednou musí víc řešit finanční stránka projektů. Než ale jiné státy doběhnou stav JAR, tak to by JAR musela ještě stagnovat další dekádu. Má prvenství v počtu dálniční sítě, v rozsahu zpevněných silnic na regiony, v rozsahu kvality ulic a i celkovém rozsahu silniční sítě z hlediska vícero parametrů. Vzhledem na možnosti obyvatelstva se tady uživí vícero koncesionářů, tudíž jsou tady i nadále i soukromé investice. Populace vzrostla, ale oproti vícero africkým státům jde o pár milionů.

Co se týče problému HIV/AIDS, tak tady je situace následující: 1/5 dospělého obyvatelstva žije s HIV. V % to není nejvíc, ale pak v počtu obyvatel bohužel ano. V roce 2012 bylo HIV+ "jen" 18%, tudíž je to reálné zhoršení stavu. Jen 71% z nich má adekvátní léčbu, cíl OSN je 90%, co taky mnoho afrických států zvládá, aby vir v těle byl na nedetekovatelné úrovni, ale tady v JAR se to nedaří naplnit. Medicinsky to nebudu dál rozvádět, ale má to dopad na celé spektrum života i ekonomiky.

Všechno co se týče hlavní silniční infrastruktury tady lze dohledat aneb je na stránkách SANRAL-u.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

V JAR u Cape Town (Kapské město) hoří lesní požár. Škody již začínají narůstat. Dnes totiž plameny ničí historické památky a cenné objekty. Nepovedlo se je před městem zastavit. :(
100.JPG
100.JPG (70.14 KiB) Zobrazeno 9902 x
Požár se rozhořel v neděli ráno v rámci tzv. Stolové Hory.

V plamenech je historický komplex (dohašuje se; některé části jsou těžce poškozené; na ten styl vybudován), knihovna: University of Cape Town, library of African antiquities ... tisíce vzácných dokumentů. Nepovedlo se je zachránit, respektivě podstatná část padla. Co tam všechno bylo doposud: https://theconversation.com/significant ... tterbutton . Další materiály jsou dozajista poškozené během samotného hašení.

komplex leží na okraji města: https://pbs.twimg.com/media/EzWcOHRUcAI ... name=large
95.JPG
95.JPG (76.84 KiB) Zobrazeno 9902 x
Dále, bohužel padl za oběť historický mlýn Mostert z roku 1976. Nejstarší zachovalý mlýn v JAR. On byl navíc jen teď v tomto období čerstvě zrekonstruován.
96.JPG
96.JPG (60.26 KiB) Zobrazeno 9902 x
Polovina požárních stanic nedisponuje vozidlama pro hašení budov. Politici se brání, že to je předse známá informace, protože hněv lidí v regionu je již znát.

Jak je růžová barva, tak tam to začalo. Silný vítr v kombinaci tvaru hory rozdělil plameny na dvě strany:
94.JPG
94.JPG (216.03 KiB) Zobrazeno 9902 x
Před městem bude 2. noc s požárem. Ta 1. byla o relativně vzdálené červené záři, dnešní den byl hodně o zadymení města. A nyní je již vícero čtvrtí ohroženo plamenama, které pokud se dostanou do ulic, tak to bude v tomto městě "zajímavé". Míří sem celý den letecké posily z mnoha oblastí JAR a proudí rozsáhlá pomoc.
93.JPG
93.JPG (114.45 KiB) Zobrazeno 9902 x
Foceno teď:
99.JPG
99.JPG (44.83 KiB) Zobrazeno 9902 x
Optimistický scénář: shoří lesní část podél hory, ale nesejde do dalších nižších poloh. :ok:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

V JAR jsou názvy článků jako "hlavní město v plamenech, celonárodní kulturní bohatství těžce poškozeno atd.". V tom je tento požár jiný, než ty předchozí - v rychlosti. Hoří 2. den.

vývoj, predikce na konci - vrátím se sem k tomuto jen pokud se stane něco mimořádné

Hlavní požár, ten původní požár, je pod kontrolou. V oblasti jsou ale nové požáry. S plameny bojuje několik set hasičů a dobrovolných hasičů. Několik tisíc obyvatel bylo anebo je evakuováno. Několik dalších tisíc lidí pomáhá dle výzev místních autorit, především s jídlem pro 1. linii a evakuovaných, pitnou vodou atd. Od rána je vícero dopravních tepen uzavřeno výhradně pro SADNF (armáda) a hasičské jednotky. Celkově byla dnes výzva, aby lidé omezili provoz městem, ale město stejně "dopravně padlo".

Foceno dnes v noci, tak je to lepší, než to bylo včera (viz výše uvedený příspěvek, hned první záběr). Ta lokalita vizuálně jako "black out" je oblast Lion Head (další hora).
0.JPG
0.JPG (83.68 KiB) Zobrazeno 9898 x
1.JPG
1.JPG (132.32 KiB) Zobrazeno 9898 x
Ohledně poškozené knihovny se rozběhla celonárodní sbírka. Reakce je především ze zemí COMM.
Požár vlevo je pod kontrolou. Požár vpravo je u Devil´s Peak.
2.JPG
2.JPG (67.23 KiB) Zobrazeno 9898 x
Do Kapského města míří další pomoc. Ještě dnes se i tady odehrávalo to, co všude jinde ve světě. "Obyčejní lidé" za asistence "profesionála" společně s městskou cisternou nebo čímkoliv se snažili uhasit uhlíky, které zanášelo mnohem dál, než byl kraj města. Není to zase tak dávno, co se o to snažili v mnoha regionech B.C. v Kanadě, CAL v USA nebo i Splitu v Chorvatsku, o Izraeli nebo PAL ani nemluvim). Oni ty sociální sítě a taky snaha o záchranu jediné existence umí dělat naštěstí divy. Protože rozsah těchto požárů často přechází v apokalypsu.
0x.JPG
0x.JPG (71.04 KiB) Zobrazeno 9898 x
Zachyceno během dne ... opatření pro ochranu nemocničního komplexu (taky na úpatí hor, kde je lepší ovzduší, než níže) a již problematický provoz:
3.JPG
3.JPG (72.58 KiB) Zobrazeno 9898 x
4.JPG
4.JPG (64.45 KiB) Zobrazeno 9898 x
Kapské město má bohužel pravidelně vznikající požáry, které ohrožují občas i město. Obavy vyvolává intenzita posledních, jak letos tak před rokem respektivě 6 a tedy v poslední dekádě je to opravdu citelné.

Významný politik David Mabuza byl evakuován ze své rezidence. Ta nebyla nakonec poškozená, dle posledních informací.

Rezidence 1 ministra a rezidence 2 zástupců ministrů ale poškozené respektivě až zničené jsou. Vlastníkem těchto budov je ministerstvo veřejných prací. Nikdo nebyl zraněn.

Pro lepší představu, tyto budovy se nacházejí dle informací ve Walmer Estate:
WE.JPG
WE.JPG (85.41 KiB) Zobrazeno 9898 x
M3 byla již přes den uzatvořená, k dispozici výhradně pro záchranní složky. Je citelné kam až doletí hořící uhlíky. Tyto rezidence jsou poškozené po tom, co byl hlavní požár již pod kontrolou.
Záběr z 18.4.2021. Není pochyb o tom, že JAR je vyspělý stát, který má krizový manažment a mj. profesionální lesní hasiče, dobrou infrastrukturu, což jsou všechno ty lepší parametry pro zvládnutí krizí, které se stále častěji opakují.
5.JPG
5.JPG (161.02 KiB) Zobrazeno 9898 x
Vedení hasičů vydalo varování, že vzplanutí dalších požárů bude min. 3 až 4 dny. Obyvatelstvo by mělo zůstat doma a neblokovat důležité silnice. Obyvatelstvo přináší tolik jídla, vody a dalších věcí pro hasiče a evakuované lidi, že zadané místo je již přetížené a město avizuje, že přebytečnou pomoc rozdá nejchudším. To vše za jediný den.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Kapské město bylo uchráněno. Některé domy již neexistují nebo jsou poškozené, ale větším škodám se povedlo zabránit. Tady je záběr ale na zničenou přírodu, požár jí vymazal z mapy.
CT.JPG
CT.JPG (107.62 KiB) Zobrazeno 9816 x
Za oběť padlo prozatím 6,5 km2 plochy.

SANRAL (silniční úřad) vydal publikaci "Horizont 2030": https://stop-over.co.za/horizon-2030/

SANRAL je mj. připraven investovat do infrastruktury v propočtu 2,1 mld. USD. Politická změna dosavadních úsporních programů jako reakce na na vývoj ekonomiky, ale již trvá příliš dlouho a nyní mají tyto investice ten ekonomický růst pozvednout.

SANRAL se již stará o více než 22 200 km národních silnic. Letos se hlavně opravují svodidla a různé bariéry, obnovuje se vícero povrchů. Nových staveb je minimum. Jen ty, které i doposud; hlavně MÚK a upgrade některých silnic.

Tento most: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 79#p152879 se re-tendruje, to jen pro vývoj.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

JAR musela před týdnem nasadit do ulic 10 tis vojáků, později tohle číslo zvedla až na 25 tis. Navzdory všem snahám k dnešnímu dni dle vládních informací bylo zabito na 337 obyvatel, z čeho 258 bylo v provincii KwaZulu-Natal a 79 v provincii Gauteng, kde se nachází i hlavní město Pretoria. Více než 200 obchodních center bylo v tomto období vyrabováno, další celé průmyslové zóny v plamenech. To vše po nezvládnutých protestech, které procházejí do násilí tohoto rozsahu. Původním důvodem byla nezpokojenost za zatknutí ex prezidenta na 15 měsíců, který prý nerespektoval soudní moc. Jde i o ten fakt, že je potrestán za více než 20 roční kauzu, aby dle "mnoha lidí" byla odpoutána pozornost od stávající situace státu.

Rozsáhlé škody jsou i na silniční infrastruktuře, dálniční nevyjímaje. Od odpočívek po značení. Protože samotné dálnice a silnice se stávali válečnou zónou s hořícími pneumatikami a zátarasama z obou "táborů".

Situace se nemusela vyvíjet tímto směrem, jenomže vláda po prvních protestech uzatvořila silnice, co způsobilo blokaci zemědělců a tito nedovedou následně zásobovat města, čímž došlo k velkým frontám před obchody, které ale nemají co prodávat. Tohle mělo za následek masivní celonárodní protesty, které nakonec přechazejí do násilných střetů ...

Nyní mj. hromada podnikatelů hodlá od vlády požadovat náhrady za škody. Bezpečnostní složky na příkaz vlády dle podnikatelů: pozdě a v malém počtu. Ve větším, až když hrozil vpád do vícero vilových čtvrtí v mnoha městech. JAR se poslední roky potýká s velkými finančními obtížemi. I nezaměstnanost je kolem 30%. Hospodářství stagnuje a tohle vše má neblahé dopady na sociální status obyvatelstva. Respektivě stávající podíl lidí bez práce je již až 32%. Je to nejsorší výsledek od roku 2007 od finanční krize ve světě. Počet lidí v chudobě je ve stavu z roku 1994.

Nejvíce se propadl segment stavebnictví, následován obchodem, dopravou a zemědělstvím. Až 43% práceschopného obyvatelstva nemá práci 3 měsíce v roce.

Tato situace odrazuje i další investory a donory od pomoci pro JAR.

Tohle vše má samozřejmě dopady i na investice do silniční infrastruktury. To lze pochopit i ze čtení příspěvků. Vláda již vícero let po sobě snižovala rozpočty, pak jednorázově zvedla pro větší rekonstrukce, ale JAR má prozatím dobré časy za sebou a lepší časy jsou v nedohlednu, protože prozatím se propadá stále níže ... v zemi nyní není nejen dost potravin, ale ani PHM.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Jihoafrická vláda chce postavit vysokorychlostní železnici mezi Johannesburgem, Pretorií a Durbanem.

20.10.2021 / CzechTrade

Jihoafrická vláda pracuje na studii proveditelnosti s cílem vybudovat vysokorychlostní trať, která by spojovala města Johannesburg, Pretorii a Durban. Železnice by byla určena pro přepravu cestujících, ale zejména nákladu.

Červencové nepokoje, kvůli kterým byla dočasně uzavřena dálnice N3 spojující provincie Gauteng a Kwa-Zulu Natal, a tedy i výše zmíněná města, ukázaly, jak rychle může být ochromena nákladní doprava v zemi. Po hlavní trase silnice N3 obvykle denně projede více než 6 tisíc nákladních vozidel. Čtyřdenní červencová uzavírka způsobila, že zboží v hodnotě 12 miliard randů nedorazilo do místa určení. Některé významné přepravní společnosti hledají alternativní trasy i mimo JAR, aby se v případě dalších nepokojů nejvíce postiženým místům vyhnuly.

Přestavba jihoafrického železničního a nákladního sektoru hraje důležitou roli ve vládním plánu ohledně změny infrastruktury v příštích 30 letech. Do roku 2050 by nákladní přeprava měla mít snazší vnitrostátní i přeshraniční pohyb, aby byla možná industrializace, diverzifikace, obchod a rozvoj v odvětví. V plánu je tedy co nejvíce přesunout nákladní dopravu ze silnice na železnici.

https://www.businessinfo.cz/clanky/jiho ... stni-trat/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

S výstavbou tohoto megaprojektu: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 79#p152879 se pro mnoho regionů v této zemi hodně změní. Výstavba má zpoždění, hotovo má být v roce 2023.

https://www.gov.za/speeches/president-c ... 021-000079
https://www.news24.com/fin24/economy/th ... a-20210924
https://www.thesouthafrican.com/news/sa ... -on-track/

shrnutí 410 km tahu s dominantními 2 mosty: https://www.bridgeweb.com/South-Africas ... jects/8642

Přínos pro 4 provincie v zemi. Očekává se vytvoření 8 tis. přímých pracovních míst a 20-30 tis. nepřímých.

vizualizace 2 dominant:

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

9.4.2022 se v provincii KwaZulu-Natal odehrálo neštěstí ve formě povodně pro extrémní srážky. Tato událost si doposud vyžádala min. 341 mrtvých. Vláda vyhlásila pro provincii stav nouze a tato povodeň patří mezi nejhorší v historii JAR. V území města Durban poškodilo i přístav. JAR rozsah takovýchto povodní nepamatuje.

https://i.imgur.com/Pof6iLx.jpg
https://i.imgur.com/Q5fPGq2.jpg

To, co se začalo 9.4. se stupňovalo až 11.4. spadlo za 24h 300mm srážek.

Kromě stovek mrtvých jsou škody na kritické infrastruktuře v miliardách USD. Zničen je velký rozsah silnic, mostů, energetické infrastruktury, rozvody vody ... zbortila se střecha kostele, která zabila mnoho dětí. Odneslo mosty i s vozidlama, ulomilo silnice i se svahem a odneslo je pryč. Scény jako z katastrofického filmu, poškozeno je na 240+ škol.

Během povodně se objevila informace, že došlo k přetržení přehrady Shongweni. Tato informace nebyla pravdivá. Přehradní systém vrat zajišťuje, že se přehrada nepřetrhne, ale když voda dosáhne jistou úroveň, tak se otevřou dodatečná vrata, která zajistí, že nevznikne nepřiměřený tlak na hráz. Přehrada se chovala tak jak se má u povodní má.

https://en.wikipedia.org/wiki/2022_KwaZulu-Natal_floods

Obrázek








záběry z fóra SSC :arrow:

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -178257275
https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -178260408
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Jak jsem zmiňoval o něco výše, tak se staví nová linie v rámci N2 a na ní mj. se staví most Msikaba. Tento most bude 198m nad úrovní kaňonu. Více info zde o něco výše: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 26#p246826 .

lokalita na mapě: https://www.google.com/maps/@-31.29238, ... a=!3m1!1e3

aktuální stav z výstavby:
7.jpeg
7.jpeg (167.41 KiB) Zobrazeno 5131 x
vizualizace:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

JAR byla kdysi výstavní síní Afriky. Nejlepší životní úroveň. Možná to všeobecně platí, ale dlouhodobě upadá. Kdežto některé země rostou, takže to již dávno není tak veselé jak tomu bylo. To se odráží nejen na snížených investicích do údržby silnic, ale celkovým snížením životního standardu. Zhoršující se sociální, ekonomická, bezpečnostní, energetická situace.

V Jihoafrické republice přetrvává energetická krize

Prezident Ramaphosa představil plán, který má Jihoafrické republice pomoci překonat už 14 let trvající energetickou krizi.

01.08.2022 | CzechTrade

V zimním období dochází v Jihoafrické republice k přerušování dodávek elektrické energie (místní terminologií k tzv. loadsheddingu) častěji než v ostatních částech roku, neboť lidé často využívají elektřinu k topení.

Letos v červnu docházelo k výpadkům až čtyřikrát denně, kdy některá přerušení přesáhla čtyři hodiny v kuse, což u mnoha domácností znamenalo, že lidé elektřinu spíše neměli, než měli.

Distributor, státem vlastněná společnost Eskom, omlouvá výpadky tvrzeními, která už lidem připadají nanejvýš zavádějící. Jako nejčastější důvody se uvádí odcizené kabely.

K tomu dochází zejména v chudších oblastech, ale obecně to nemá vliv na celostátní plánované výpadky, stávky v uhelných dolech a u přepravců, ukradené kolejnice (vlaky přepravující uhlí měly zpoždění), odstávka bloků elektráren z důvodů údržby nebo odstávka bloků z důvodů poruchy (což je alarmující, neboť byly nedávno za velké peníze zrekonstruovány).

Eskom je však jediná společnost, která v zemi vyrábí elektřinu, a to hlavně z uhlí. V současnosti společnost dluží téměř 400 miliard randů (dnes 25 mld. USD) a není schopna splácet všechny své závazky.

Podle prezidenta je zásadní umožnit soukromým investorům vybudovat nové výrobní kapacity a umožnit lidem lepší přechod k alternativním zdrojům (zejména k solární a větrné energii). Země by se podle něj vůbec měla více zaměřovat na alternativní zdroje elektrické energie z obnovitelných zdrojů. Tento plán ovšem naráží na odpor největší politické strany ANC, která naopak chce mít ještě větší státní kontrolu v průmyslu.

Hlavní cíle jsou zvýšit počet kvalifikovaných kmenových zaměstnanců pracujících v Eskomu, snížit počet krádeží a sabotáží ve společnosti Eskom, zlepšit logistiku, dodržovat termíny, umožnit společnosti Eskom nakupovat přebytečnou energii od soukromých výrobců, dovážet více energie z ostatních zemí v regionu, do října představit plán, jak se efektivně zbavit dluhu, který Eskom zatěžuje a tak dále.

Zavádění a budování alternativních zdrojů elektrické energie také naráží na byrokratické překážky – např. posouzení dopadů na životní prostředí trvá až 300 dnů, získat některá environmentální povolení trvá stejnou dobu. Cílem ministerstva životního prostředí je tedy významně snížit tyto doby a zavést nové nástroje, které by výstavbu nových elektráren uspíšily.

Domácnosti užívající solární panely také dosud žily v nejistotě, že je společnost Eskom bude penalizovat za neodebírání jejich elektřiny zvláštní solární daní, kdy jim bude účtován zvláštní poplatek. Momentálně se ale vedení společnosti Eskom od podobných vyjádření distancuje, neboť podle nich musí dojít k celkové reformě a poplatky by měly být zavedeny plošně pro všechny odběratele. Naopak domácnosti, které přebytek solární energie zpět přeprodávají Eskomu, by mohly dostat slevu.

Situace ohledně energetické krize vzbuzuje řadu emocí. Přestože se prezident snaží lidi motivovat k pořízení vlastních solárních panelů, zástupci nejchudší vrstvy obyvatel namítají, že pro ně se v dnešní době jedná o nedostižný luxus a stát by měl nacházet jiná řešení, která by jim zajistila dodávky proudu.

https://www.businessinfo.cz/clanky/v-ji ... cka-krize/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Stát prostřednictvím SANRAL otevřel 19.8. u Musina obchvat na N1. Je v délce 8 km. Musina je posledním městem na trase N1 k hranicím se Zimbabwe. Zajímavé je, že se oprášila stará trasa přímo přes město.

https://reviewonline.co.za/547348/sanra ... on-friday/

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Tady je článek, který ilustruje i mnou zachycené katastrofální povodně v dubnu v provincii Kwa-Zulu Natal:

Jihoafrickou republiku zasáhly ničivé povodně

Ani ne rok po masových nepokojích se jihoafrická provincie Kwa-Zulu Natal (KZN) potýká s další tragédií. Vydatné deště, které do země v dubnu dorazily, způsobily v oblasti masivní záplavy.

30.08.2022 | CzechTrade

Škody se stále ještě nepodařilo plně vyčíslit, obětí bude nejméně 500. Povodně v menším rozsahu zasáhly některé oblasti již loni v listopadu a letos v lednu. Statistiky uvádí, že v KZN napršelo za dva týdny více vody než obvykle za pět měsíců.

Přestože ještě neznáme přesné škody a ztráty na životech, uvádí se, že minimálně 40 tisíc obyvatel přišlo o domov, kolem 500 zemřelo a škody se budou pohybovat v miliardách randů. V oblasti řadu dní netekla voda a byly přerušeny dodávky elektrické energie. Některé řeky odnesly a zničily mosty, někde úplně zmizely silnice a oceán vyplavil odpadky.

Mnoho, zejména odlehlejších míst, je stále ještě odříznutých, neboť jsou nesjízdné cesty. Téměř dva týdny byl i zavřený přístav v Durbanu, protože byla poškozena železniční trať i přístupové body pro kamiony, opožděny jsou tedy dodávky zboží. Některým čerpacím stanicím z toho důvodu došly pohonné hmoty.

Voda značně poškodila i sklady a výrobní linky (např. Toyota), zemědělci (KZN je hlavním pěstitelem cukrové třtiny) hovoří o katastrofě. Apelují na vládu, aby co nejdříve opravila cesty, aby se podařilo zachránit aspoň část úrody. I přes velké ztráty zemědělci doufají, že nebudou muset ještě více zdražovat. Dočasně uzavřeny jsou i veřejné instituce (školy, nemocnice…), jelikož některé byly úplně zničeny, jiné poškozeny, nebo nebyly provozuschopné (bez vody, elektřiny i personálu, který se neměl jak dostat do práce nebo řeší vlastní existenční problémy).

Jihoafričané, ale i vlády ostatních států posílají finanční a humanitární pomoc, ale objevila se již celá řada skandálů – politici si zařídili cisterny s pitnou vodou, přestože někteří na ni čekali dlouhé dny, objevila se videa, kde lidé rozkrádají humanitární pomoc a převládá strach, že budou ukradeny i peníze určené pro obnovu obydlí a infrastruktury.

Prezident Cyril Ramaphosa opět vyhlásil stav národní katastrofy. Jihoafrická se vláda se tedy momentálně primárně zabývá otázkou pomoci KZN po povodních a také problémy společnosti Eskom, která dodává elektřinu. V nejbližších měsících totiž hrozí velmi časté výpadky proudu po celé zemi, právě když začíná zimní období.

https://www.businessinfo.cz/clanky/jiho ... e-povodne/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Jižní Afrika má silniční síť o délce 750 000 km, což je cca. desátá nejdelší síť na světě. SANRAL v současné době řídí asi 21 403 km, z nichž 84 procent je nezpoplatněno a pouze 16 procent je zpoplatněno. Provincie spravují asi 47 348 km, zatímco 51 682 km spravují obce. SANRAL spravuje i několik regionálních silnic a ne vše co je zpoplatněno tak je zkapacitněno. Na druhou stranu zpoplatněné komunikace manažuje i soukromý sektor.

:arrow: Na jihoafrické dálnici Gauteng se plánují úpravy silnice. Bylo zajištěno finanční řešení pro projekt Gauteng Freeway Improvement Project (GFIP) v hodnotě 2,6 miliardy USD. To navazuje na projekt z programu z 2016: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 46#p137346 . Základní dálnice Gauteng vznikla již v roce 2007 s cílem snížit kongesce v oblasti. Více k megaprojektu je i zde: https://www.roadtraffic-technology.com/ ... n-freeway/ .

https://www.engineeringnews.co.za/artic ... ep_id:4136

Hledá se řešení elektronického mýta pro rychlostní silnici 201 km. Provinční vláda pro Gauteng bude zajišťovat údržbu trasy a také různé přestupní uzly.

:arrow: N2 Wildcoast Toll Project. Je to rovněž popsaný projekt v tématu. Je to nová trasa silnice, na které budou 2 obrovské mosty: Msikaba a Mtentu. Jedná se o státní mega infrastrukturní silniční projekt. Byl prezentován již v roce 2004, ale zrušen pro slabé podklady. Jeho restart byl obnoven v roce 2016. Poté se oddálil začátek realizace kvůli ekonomickým problémům JAR. Nyní je ve výstavbě jako hnací síla budoucího rozvoje celé oblasti. Tady jsou podrobnosti o těch mostech: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 26#p246826 .

environmentální dopady: https://cdn.slrconsulting.com/uploads/2 ... -Jun16.pdf



poloha mostů na trase:
Obrázek
8a.JPG
8a.JPG (101.64 KiB) Zobrazeno 2846 x
:arrow: Život s HIV/AIDS v JAR. K 07/2022 bylo v zemi asi 8 mil. lidí nakaženo nemocí HIV, resp. 14% obyvatelstva. Situace se mírně zlepšuje. Většina resp. 72% z nich je na antiretrovirální léčbě, je zlepšená edukace a lepší podpora dosažitelnosti testování a léčby v regionech. Z hlediska počtu dospělých osob je nakaženo 19% populace. Ročně přibývá 230 tisíc nových infekcí a 83 tisíc lidí umírá na AIDS.

V některých komunitách provincie KwaZulu-Natal je nakaženost žen již na 60%. Pro představu je to provincie, kde největším je město Durban a žije v ní 1/6 obyvatelstva státu.

:arrow: Hrubý dluh státu dosahuje koncem 2021 skoro 98% HDP. Hospodářská situace státu se neustále zhoršuje. Odráží se to na všem. V 09/2022 byla uveřejněná informace, že 151 měst je na pokraji bankrotu. Dalším 43 musel pomoct stát, aby se udržela v chodu základní funkce. Stát se snaží dosáhnout, že regiony utratí jen to co vyberou. Největší dluhy jdou k vodárnám a energetickým společnostem. Nezaměstnanost v zemi se delší dobu držela v pásmech 25-30%, nyní je již 34%. Z kvartálu na kvartál totiž bankrotuje stále více firem. Z pohledu rodu: až 44% žen nemá práci.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

V Kapském Městě v Jihoafrické republice budou provedeny úpravy silnic. Na práci byl stanoven rozpočet 30 milionů USD. To je součástí širšího plánu městské mobility. Cesty budou podle potřeby přestavovány a udržovány. Přibudou také nové autobusové spoje a trasy, přičemž plán stojí odhadem 459,5 milionu dolarů.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Jihoafrická republika

Příspěvek od Diaľničiar »

Jižní Afrika – evakuace, záchrany a silniční chaos po bouřích a záplavách v Western Cape

více info: https://www.bbc.com/news/world-africa-66932959

Jihoafrická meteorologická služba varovala před rozsáhlými záplavami a ničivými větry nad provinciemi Eastern a Western Cape od 23. do 26. září 2023, když se nad jih země přesunulo intenzivní mezní minimum.

Negativně byly zasaženy široké oblasti Western Cape. Škody způsobené větrem zanechaly tisíce bez proudu, zatímco silné deště a záplavy si vyžádaly uzavírky na všech hlavních silnicích, včetně N1, N2, R60 a R62, což způsobilo značné narušení provozu.

Řeka Bot se vymanila z břehů ve městě Botrivier a zaplavila široké oblasti dálnice N2, čímž byla zcela nepřístupná.

Místní média informovala o převrácení autobusu na Jakes Gerwel Drive v Kapském Městě, přičemž 3 lidé zemřeli a 21 bylo zraněno. V té době nebylo jasné, zda nehodu způsobily nepříznivé povětrnostní podmínky.

Silné záplavy byly hlášeny v Mfuleni Township, asi 30 km od Kapského Města, poté, co se řeka Kuils vylila z břehů. Podle agentury Ground Up News Agency přinutily záplavy v domech k evakuaci asi 2000 rodin. Jeden člověk zemřel po zásahu elektrickým proudem ve vodě. Objevily se také zprávy o evakuaci ve Faure a Sandvlei.

Záplavy v okrese Overberg, Western Cape:
Obrázek

Záplavy v Cape Agulhas Municipality, Western Cape:
Obrázek

Záplavy v obci Overstrand, provincie Western Cape:
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Afrika“