Dále.
Vláda sníží rozsah potřebné byrokracie a regulací. Již sa posledních 10 let se přesunulo ze státní správy do soukromé na 80 tisíc úředníků díky značnému procesu elektronizace systémů - sociální, zdravotní, daňová správa. To ale nestačí a bude se pokračovat dál. Spojí se vícero konání do jednoho, odstraní některé duplicitní kroky (třeba zadávání studie a pak vyhodnocování projektu po realizaci, což se omezí na jednu činnost tak, že se omezí a změní zadávání dalších kroků, takže se sníží jejich počet a zkrátí i doby veřejného připomínkování).
Tato vláda posouvá dál to co započala předchozí a ta to započala na základě té, ve které rovněž seděl Netanyahu. (který tam sedí i dnes)
Jde o důležitý zákon o národní infrastruktuře, který odstraní byrokratické a regulační bariéry, které ztěžují zakládání infrastrukturních projektů, a zkrátí harmonogramy zakládání infrastrukturních projektů v oblasti dopravy, elektřiny, obnovitelných energií a dalších. Izrael sestavil (jak jsem již nedávno uvedl) rozpočet pro roky 2023 a 2024, hospodářský rozvoj do roku 2024 s aplikací nejbližších investicí. Rozpočet je charakterizován jen třemi prioritami: bezpečnost, infrastruktura a inovace. První segment je zřejmý, druhý je pokračováním rekordních výdajů po roce 2022 (
viewtopic.php?p=244310#p244310 ) , což je pochopitelné, protože to jsou multiroční projekty a již se aktivně staví a inovace - to jest cíl premiéra, který se zasadil o to, že HDP se 2x během jeho vlád a Izrael se stal tech. velmocí v regionu. Inovace nebo-li podpora vědy a výzkumu má vrátit státu prvenství v mnoha směrech rozvoje, přičemž již dnes jsou ty investice v oblasti rekordní - čipy, bio-, nano- technologie atp.
V oblasti bydlení - komplexní plán bydleníkterý zefektivní a zkrátí plánovací a licenční procesy, bude usilovat o udržení započatého tempa výstavby, posílí trh s dlouhodobým pronájmem a vytvoří pozitivní pobídky pro místní samosprávu k upřednostňování bytových projektů.
Za účelem zvýšení konkurence a snížení centralizace budou podporována opatření na trhu s potravinami, zemědělstvím, pojišťovnictvím, bankovnictvím a automobilovým průmyslem, včetně reformy, která omezí sílu velkých konglomerátů na trhu s potravinami a toaletními potřebami, a reformy k omezení tohoto jevu. multiplikací zdravotních pojišťoven. Součástí plánu je také řada opatření ke snížení byrokracie a regulací a to usnadní podnikatelskému sektoru a občanům, jako je odstranění nadměrné regulace dovozců potravin a toaletních potřeb a její přizpůsobení evropskému standardu, snížení byrokracie pro statisíce malých podniků při placení daní, zmírnění regulace farmaceutické oblasti a uvolnění licenčního mechanismu pro továrny v tomto odvětví. Podporována budou také opatření ke zefektivnění veřejného sektoru, včetně opatření ke zmírnění zátěže pro zdravotnický systém a ke zlepšení a urychlení digitalizace ve vládě, jakož i opatření k boji proti nedeklarovaným příjmům a černému kapitálu –zavedení omezení na možnost držení velkého množství hotovosti, boj proti fenoménu fiktivních faktur a podvodů v odvětví pohonných hmot.
Národní zákon o infrastruktuře
Doba potřebná k vybudování infrastruktury v Izraeli je ve srovnání se zbytkem světa delší a vede k významným ekonomickým škodám a újmě veřejnosti. Účelem zákona o národní infrastruktuře je odstranit byrokratické a regulační překážky, které ztěžují zakládání infrastrukturních projektů s cílem zkrátit jízdní řády a tím snížit dopravní zácpy, zaručit dodávky elektřiny, podpořit projekty obnovitelné energie a mnoho dalších infrastrukturních projektů. Ve srovnání se státy OECD Izrael sníží tuto dobu o 1/3 pod průměr OECD, když dnes je nad průměrem. Izrael potřebuje budovat a potřebuje budovat 6x rychleji a když se srovná období 2000 - 2020 s obdobím 2020 - 2040, tak bez vlivu inflace je ta potřeba opravdu 6x větší. Musí vykrýt dosavadní nedostatky a odpovědět na nový dopyt.
Zavedení metropolitních úřadů v legislativě ve prospěch řízení řízení dopravy
Izrael se stane v propočtu obyvatel na km2 po roce 2040 nejhustěji obývaným územím na planetě. A všeobecně řečeno si bude vyžadovat metropolitní řízení rozvoje území právě pro dopravu, což je základní předpoklad k ekonomickému úspěchu a zpokojenosti obyvatelstva.
Takže ačkoliv Izrael leccos ruší, tak v tomto naopak zavede nové kompetence, které budou nadřazené nad rozdrobenou místní samosprávu třeba v Gush Dan, kde žije 40% obyvatel.
Partnerství ústřední vlády a samosprávy při řešení bytové krize
Izrael potřebuje stavět 100 tisíc bytů ročně. Chce to dosáhnout do roku 2030. Dnes je v úrovni 67 tisíc ročně. Prozatím dle plánů. Problémem je stoupající cena a stávající ekonomická situace ve světě, která ve 4.Q snížila dopyt, i když potřeby existují. Stát podpoří zvláštní fond, čímž nalije peníze potřebné pro odstranění problémů a zlepší dostupnost bydlení pro rodiny - což je kapitola, kterou Izrael nanejvýš podporuje již 30 let.
Daň z nemovitosti (Arnona) je hlavním důvodem krize bydlení a růstu cen bydlení. Rozdíl mezi sazbou daně z rezidenčních nemovitostí a sazbou daně z nemovitých věcí pro podniky ztěžuje vládě a místní správě zvýšit nabídku bydlení podle potřeb ekonomiky a prohlubuje ekonomické rozdíly mezi místními orgány. Za účelem výrazného zvýšení nabídky bydlení a obdobných mechanismů, které se úspěšně zavádějí v jiných vyspělých zemích, se navrhuje zřízení fondu pobídek pro bydlení v čele se zástupcem místní samosprávy. Fond bude úřadům přidělovat pravidelné roční dotace na každé stavební povolení vydané úřady způsobem, který jim umožní zlepšit komunální služby pro obyvatele. Příjmy fondu budou pocházet ze zvýšení daně z podnikatelského majetku v územních samosprávných celcích s odstupňovanou sazbou podle jejich ekonomické síly az doplňkového státního rozpočtu v prvních letech. Opatření výrazně zvýší pobídky místních úřadů ke zvýšení nabídky bydlení v jejich působnosti a také přispěje ke snížení ekonomických rozdílů mezi samosprávami s vysokými daněmi z podnikání a samosprávami s nižšími příjmy. Jako doplňkový krok dostanou starostové omezenou možnost provést drobné změny v dani z nemovitosti bez souhlasu ministrů vlády a bude upraveno několik hlavních klasifikací, zejména v odvětví infrastruktury a high-tech odvětví, což vytvoří jistotu při sběru v sektoru infrastruktury a přesný sběr s ohledem na high-tech průmysl (rozdíl mezi továrnou a kanceláří). Bude také povoleno vybírat daň z majetku hotelu od Airbnb v bytech, které jsou pronajímány déle než 90 dní v roce.
Arnona je druh systému majetkové daně, jehož výnosy se používají k financování místní správy
Ekonomický plán je jedna věc, rozpočet další. Definitivní rozpočet bude schválen do konce května. Až poté uveřejním výdaje do dopravy.
Projednávat v Knessetu se začne koncem března. Dopravní investice zůstávají opravdu impozantní ... Nová vláda se ale snaží o udržení auto- priority, dokud neexistuje alternativa v podobě zprovozněných linek metra, což je něco co bude ke koncu této dekády více k vidění. Stejně tak zvedá výdaje do silnic, protože i když to nebude kostra dopravy, tak rozsah bude muset být větší do 2040 proti dnešku a proč ten rozsah nemít vytvořený již dříve? I když to není TUR, což nakonec každý ví, protože právě proto se ty masivní investice do metra a VRT uskutečňují.