Dánsko

Země EU kromě Česka
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Byl schválen plán modernizace 40 kilometrů silnice č. 15 s předjížděcími pruhy mezi Herningem a Ringkøbingem.

Ze znění se zdá, že jde o upgrade nižšího standardu, nikoli o zařízení s řízeným přístupem s přestupními uzly všude. Rychlost by byla omezena na 90 km/h, kromě křižovatek, kde to bude 70 km/h. Přesto se jedná o projekt za 992 milionů DKK (133 milionů EUR). Bude to 2+1 na cca 2/3 ze 40 km. Kombinace nové trasy (všechny osady budou mít obchvaty) a částečně modernizace současné silnice, uzavření většiny vjezdů, někde budou MÚK a někde OK.

https://www.trm.dk/nyheder/2023/rute-15 ... n-milliard

trasa:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

občas píšu k Faerským ostrovům, k tunelům zde ... taky je článek jak tady Metratav staví

Metrostav razí tunel na Faerských ostrovoch :arrow:

Nový silniční tunel bude mít šířku 8,5 m, profil 65 m2 a dlouhý bude 1,2 km.
  • Metrostav Norge AS razí silniční tunel mezi dvěma faerskými vesničkami. Jedná se o historicky první zakázku této společnosti na území Faerských ostrovů. Samotné ražení tunelu by mělo trvat 33 týdnů. Práce ztěžuje nepředvídatelné počasí ale také ovce.
    Na ostrově Sudurøy, nejjižnějším z Faerských ostrovů, aktuálně probíhá ražení silničního tunelu, který spojí vesnice Fámjin a Ørðavíkar. Tunel má nahradit úzkou horskou cestu, která dosud jako jediná spojovala Fámjin se zbytkem ostrova.
více informací a fotek: https://www.asb.sk/stavebnictvo/inzinie ... -ostrovoch

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Dne 21.4. bylo zveřejněno aktualizované hodnocení EIA (Miljøkonsekvensvurdering) rozšíření Sønderjyske Motorvej (E45/E20). Původní rozpočet 631,1 milionu DKK v „Infrastrukturplan 2035“ nemůže pokrýt náklady na projekt v plném rozsahu. Vejdirektoratet (dánský silniční úřad) proto přišel s plánem, který zruší následující:

* Pevná krajnice mezi výjezdem <62> a výjezdem <64> (27,7 mil. DKK)
* Rozšíření parkovacích míst na <64> a <63> a nová váha (kontrola hmotnosti zboží) (16,6 mil. DKK)
* Nové parkovací místo <62> (4,1 mil. DKK)
* Přestavba sjezdu <62> (30,9 mil. DKK)

Pokud politici přesto chtějí, aby výše uvedené bylo součástí projektu, budou muset přidat další prostředky (viz cena v závorce)

web projektu: https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/ ... ing-e45e20

aktualizace EIA: https://api.vejdirektoratet.dk/sites/de ... apport.pdf
původní EIA: https://www.vejdirektoratet.dk/sites/de ... derica.pdf

Obrázek

Obrázek

:arrow: Dne 21.4. bylo také zveřejněno aktualizované hodnocení EIA (Miljøkonsekvensvurdering) 3. etapy Kalundborgmotorvejen (Rute 23). Původní rozpočet ve výši 2 096,7 milionů DKK v „Infrastrukturplan 2035“ v tomto případě také nestačí na pokrytí nákladů na původní projekt. V tomto případě Vejdirektoratet (dánský silniční úřad) navrhl zrušení následujícího:

* Dálnice na 7 km dlouhé, 4proudé, 90 km/h části Rute 23 z "Cementvejen" (východně od Jyderup) do Bjergsted (234,6 mil. DKK)
* To by znamenalo mít na dálnici „díru“ 7 km
* Protihlukové stěny v Jyderup (94,6 mil. DKK)
* Protihlukové stěny Tornved (15,2 mil. DKK)
* Úprava nájezdů mezi Knabstrup a "Cementvejen" (východně od Jyderup) - místo toho štěrk (46,8 mil. DKK)
* Úprava nájezdů z asfaltu mezi Bjergstedem a Svebølle – místo toho štěrk (28,2 mil. DKK)
* Odpočinková oblast mezi Mørkøvem a Jyderupem (33 mil. DKK)

Politici budou mít opět možnost přidat tyto možnosti, pokud přidají další finanční prostředky (viz cena v závorce)

Jedna věc, která stojí za zmínku, je, že projekt je na hraně dobré investice pro společnost, protože vnitřní rentabilita je vypočítána na 3,4 % (nízká cena CO2) a 3,5 % (vysoká cena CO2). Dobrá investice je podle posouzení EIA 3,3 % nebo více.

Z Knabstrupu do Viskinge bude dálnice sledovat trasu současné Rute 23, a proto bude rozšířením současné silnice. Z Viskinge do Kalundborgu bude dálnice postavena hned vedle současné Rute 23 jako nová silnice

Rychlost na dálnici bude omezena na 110 km/h pro klopení zákrut dle technických návrhů u finančních řešení.

web projektu: https://www.vejdirektoratet.dk/projekt/ ... motorvejen

upgrade EIA: https://api.vejdirektoratet.dk/sites/de ... apport.pdf
původní EIA: https://www.vejdirektoratet.dk/sites/de ... ndborg.pdf
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

psáno 18.3.2022:
Diaľničiar píše: 18.3.2022 14:37:55 Kattegat link

Dánsko má k dispozicii studii, která posuzuje spojení přes úžinu Kattegat. Když se podíváte o něco výše, tak v roce 2026 se počítá s dálnicemi kolem Jutland. Základní návrh je zřejmý: postavit most z Jutland na ostrov Samsø a odsud zase další most, kterým se Samsø spojí do Zealand. Toto mostní spojení má nést jak dálniční, tak železniční dopravu. V Zealand by se připojilo do Kalundborg. Studie tohoto rozsahu je až nyní po 2-dekádách a konstatuje, že projekt by byl životaschopním. Následovat budou další vyhodnocení variant kvůli možnému snížení nákladů.

web: https://kattegat.dk/

Náklady na projekt vychází na až v propočtu 17,1 mld. USD.

Původně se uvažovalo, že projekt zaplatí výhradně vláda. Nyní to až tak jisté není.

Jisté ale je, že dopravní spojení bude po vzoru ostatních zpoplatněno. A vláda nyní zvažuje využít příjmy z Great Belt Bridge na financování tohoto megaprojektu.

Studie realizuje COWI: https://www.cowi.com/about/news-and-pre ... connection .
Dánsko přehodnocuje spojení Kattegat

mega investice, která má za cíl urychlit cestování mezi hlavním a 2. největším městem

volně přeloženo

Dánská vláda znovu zvažuje proveditelnost spojení Kattegat, které by spojilo hlavní Jutský poloostrov země s ostrovem Zéland.

Takový kombinovaný silniční a železniční most by překonal 35 km dlouhý Kattegatský průliv mezi jutským městem Aarhus s přibližně 540 000 obyvateli – druhým největším městem Dánska po hlavním městě Kodani – a Kalundborgem, malým městem se 17 000 obyvateli na západním pobřeží Zélandu. .

Ekonomickým hnacím motorem takového spojení je, že by vytvořilo přímou cestu mezi Kodaní na východním pobřeží Zélandu do Aarhusu, která by vedla na západ přes Zéland do Kalundborgu. Odtud by to byl most, který by byl postaven přes Samsø, malý ostrov v Kattegatském moři. Ve skutečnosti by existovaly dva úseky spojení - Kalundborg do Samsø a Samsø do Aarhusu.

Podle nedávné zprávy v dánském deníku Dagbladet Licitationen se odhadované náklady na projekt pohybují kolem 14,68 miliardy EUR (16,24 miliardy USD).

V roce 2014 ministerstvo dopravy odhadlo, že objemy dopravy mezi Zélandem a Jutskem nebudou stačit k tomu, aby byl most Kattegat – v ceně asi 11,8 miliardy eur – až do roku 2050 dostatečný.

Thomas Danielsen, dánský ministr dopravy, nedávno řekl, že než bude učiněno jakékoli oznámení o proveditelnosti takového projektu, bude pro vybudování spojení muset existovat podpora napříč stranami v dánském parlamentu. Tento problém je součástí debaty o dopravě v zemském parlamentu tento týden.

Minulá vláda loni v létě oznámila, že dopad tohoto spojení na životní prostředí by mohl znamenat, že nebude nikdy postaven.

V březnu 2020 COWI předložila studie pro kombinované silniční a železniční spojení přes Kattegat s použitím různých koridorů ze středního Zélandu do Aarhusu přes Samsø. Podle COWI další práce posoudila silniční a železniční infrastrukturu v Jutsku a na Zélandu a také studovala technická řešení mezi pobřežím Zélandu a Jutska, včetně koridorů přes Sjællands Odde.

„Účelem je zvážit pro a proti různých koridorů,“ stojí v poznámce na webových stránkách společnosti, „a připravit pevný základ pro další politickou diskusi o dalších krocích, včetně toho, zda přistoupit k posouzení vlivu na životní prostředí. pro projekt Kattegat."

Projekt zahrnující pozemní infrastrukturu je realizován pro Dánské ředitelství silnic spolu s Dánským úřadem pro dopravu, výstavbu a bydlení. Studie o offshore technických řešeních se provádí pro Sund & Bælt. COWI na projektu spolupracuje s architektonickými firmami Dissing+Weitling a Hasløv & Kjærsgaard jako subkonzultanti.

Postupné vlády v posledních dvou desetiletích zvažovaly Kattegatský most, který by doplnil 18 km dlouhý pevný spoj Velkého pásu – Storebæltsbroen. Překračuje úžinu Velkého Beltu mezi Zélandem a Funenem – třetím největším ostrovem Dánska a poblíž jihovýchodního konce Jutského poloostrova, když se na hranici s Německem připojuje k pevninské Evropě. Great Belt Fixed Link se skládá ze silničního visutého mostu, železničního tunelu mezi Zélandem a malým ostrovem Sprogø uprostřed Velkého Beltu a skříňového trámového mostu pro silniční i železniční dopravu mezi Sprogø a Funenem.

Dánsko v současné době staví jeden z největších evropských projektů dopravní infrastruktury, silniční a železniční tunel Fehmarn Belt mezi Dánskem a Německem. Povede 18 km tunel pod Baltským mořem mezi dánským ostrovem Lolland a německým ostrovem Fehmarn. To je sledovaný projekt v tématech k Dánsku, Německu i zde: viewtopic.php?p=267940#p267940 (a nad tím).
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Nová zpráva k bezpečnosti silniční provozu zdůrazňuje pokračující zlepšování bezpečnosti silničního provozu v Dánsku. Zprávu Dopravní nehody v roce 2022 vypracovalo dánské ředitelství silnic.

Údaje ukazují, že v roce 2022 bylo v Dánsku při dopravních nehodách zabito 154 lidí. To je pozoruhodné, protože údaje ukazují, že jde o druhý nejnižší počet smrtelných nehod na silnicích od 30. let 20. století, kdy Dánsko poprvé začalo shromažďovat informace o dopravních nehodách.

Mezi klíčové faktory pro zlepšení bezpečnosti silničního provozu patří zavedení nižších rychlostních limitů v městských oblastech a přísnější opatření s ohledem na dodržování rychlosti. Dalším důležitým faktorem podle dánského ředitelství silnic je zvýšení cen pohonných hmot, které přimělo řidiče, aby omezili používání svých vozidel.

Dánský rekord v oblasti bezpečnosti silničního provozu se v posledních letech neustále zlepšuje, přičemž země podporuje rozvoj aktivního cestování.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: reportáž od ChrisZwolle z mez. fóra SSC:

Jak bylo uvedeno dříve, rozšíření E20 je ve své poslední fázi, přičemž obrusná vrstva bude aplikována letos v létě. Zdá se, že cesta na západ je již téměř hotová.

Po dokončení letos v létě bude mít šest jízdních pruhů E20 délku 40 kilometrů z Fredericie do Odense-V. Ještě nedávno bylo šest jízdních pruhů jen na úseku přes most Little Belt.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

:arrow: 3. etapa dálnice Kalundborg (primární silnice 23) byla schválena ke spuštění. Stavba má začít v roce 2024 a dokončena bude v roce 2028.

3. etapa prodlouží dálnici až ke vjezdu do Kalundborgu u Tømmerup.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

italská firma, větší infrastrukturní projekt ...

:arrow: Storstrøm Bridge JV žádá o prodloužení

Italské konsorcium Storstrøm Bridge Joint Venture navrhlo prodloužení o 27 měsíců a dalších 454 milionů EUR (502 milionů USD) na dokončení nového dánského mostu Storstrøm.

Původní odhadované náklady byly kolem 280 milionů EUR na 4 km dlouhou a 26 m širokou mostní konstrukci, když zakázku udělilo Dánské ředitelství silnic (Vejdirektoratet) v roce 2018. Ale zpoždění zahájení stavby způsobené Covidem a dalšími růst nákladů postupně zvýšil cenu nové konstrukce, která vede poblíž výstupního mostu Storstrøm.

Hlavními dodavateli v italském Storstrøm Bridge Joint Venture jsou Itinera, Grandi Lavori Fincosit a Condotte. Nový dvoukolejný silniční a železniční most zahrnuje centrální visutý most o dvou polích dlouhý 320 m a dva přístupové viadukty o 44 polích po 80 m v celkové délce téměř 4 km. Bude mít elektrifikovanou dvoukolejnou železnici pro vlaky jedoucí rychlostí 200 km/h a dvouproudovou silnici s omezením rychlosti na 80 km/h. Most bude mít také pěší a cyklostezky.

Starý most, který má být zbořen, když se otevře nový, má 3,2 km, silniční a železniční oblouková konstrukce otevřená v roce 1937 přes úžinu Storstrømmen mezi ostrovy Falster a Masnedø.

:arrow: Společný podnik Storstrøm Bridge (vedený italským dodavatelem Itinerou) zažaloval dánskou vládu, aby získal kompenzaci ve výši 3,4 miliardy DKK navíc a prodloužení termínu na výstavbu mostu Storstrøm o 27 měsíců. Původní nasmlouvaná hodnota je 4,7 miliardy DKK, v té době se plánovalo otevření mostu v roce 2022.

https://www.vejdirektoratet.dk/nyhed/20 ... treprenoer

Dánové nároky v tomto rozsahu nepovažují za oprávněné.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Poměrně nedávno (někde v minulém roce) nainstalovali na most Great Belt nové anti-air zábrany:
  • V minulosti jste u pylonů narazili na klidový vítr, po kterém následoval boční vítr v plné síle, což mohlo vést k nebezpečným situacím. Nové prvky tlumí tuto přechodou sílu foukání.
Obrázek

Obrázek

:arrow: Na E20 mezi Drogdenským tunelem (také známým jako Øresundský tunel) a hranicí do Švédska u Øresundského mostu je kontrola průměrné rychlosti. Na základě zpráv v médiích byla založena v roce 2022.

Kontrola průměrné rychlosti byla původně plánována uvnitř tunelu, který má rychlostní limit 90 km/h, ale nakonec byla provedena na úseku mostu mezi ostrovy, který má rychlostní limit 110 km/h.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Faroe Islands: Sandoyarský tunel je stále na cestě k otevření před Vánocemi 2023. :jidlo:

Je to 10,9 km dlouhý podmořský tunel.

Je pozoruhodné, že to vypadá, že dodrží termín prosinec 2023 stanovený při zahájení stavby v prosinci 2018, a to navzdory pandemii, problémům s dodavatelským řetězcem, nedostatku pracovních sil a inflaci, která sužuje mnoho velkých projektů se zpožděním po celém světě.

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaná stavba v tématu

Aktualizace stavu realizace mostu Storstrøm:

Obrázek

základní informace: viewtopic.php?p=162159#p162159

o něco výše jsem psal o žádosti zhotovitele prodloužit dobu realizace o 27 měsíců a dalším prodražení, tak uvidíme, kdo a kdy most nakonec dokončí a kolik to bude stát
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dánsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dánský „hodinový model“

Dánsko zvýšilo svůj podíl výdajů na železnici z 25 % na 55 % výdajů na infrastrukturu vnitrozemské dopravy v pěti letech 2017–21 ve vědomé snaze vytvořit udržitelnější dopravní systém. Od roku 2009 existuje ve skandinávském národě politický konsenzus o potřebě přejít k čistším způsobům dopravy. Součástí nové ekologické dopravní politiky platné do roku 2020 bylo několik hlavních zásad a konkrétních iniciativ. Jedním z jejích pilířů byl přechod ze silnice na železnici. . Příklady zahrnují prodloužení kodaňského metra, dokončené v roce 2019.

Aby podpořila přechod na železnici pro cesty na delší vzdálenosti, vytvořila dánská vláda vysokorychlostní strategii pro meziměstská vlaková spojení. Označuje se jako Timemodellen (hodinový model) a jeho cílem je zkrátit dobu cestování mezi každým ze čtyř největších měst v Dánsku na 60 minut nebo méně. V rámci prací na první etapě modelu byla v roce 2019 otevřena nová vysokorychlostní trať mezi hlavním městem Kodaní a městem Ringsted.

zdroj: ITF-OECD
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropská unie“