
Transformace ŘSD
-
- VIP
- Příspěvky: 20408
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Transformace ŘSD
Plošné přidání krajům se ale nerovná plošné přidání na silnice. Je dokázáno, že většinou se výběry ze silnic, aut, nedávají zpátky do těchto sektorů, ale zcela jinam, třeba že na domovy důchodců atd. Takhle účelová dotace je jiná věc. Ale to zase až tak nejde - to pak půjčka. Státu pro samosprávy, bez úroku, to jde. To je lepší mít ten fond k dispozici a z něj rozdělovat, ale taky tím pádem vázat. 

za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
Re: Transformace ŘSD
No v ideálním světě se právě udělá nějakej automatickej mechanismus, kdy budou silnice financovany právě rovnou ze spotřební daně z PHM. Aby právě odpadlo to handrkování, aby byla jistota, že za rok ty peníze na silnice budou taky (pokud se bude jezdit), aby se daly líp plánovat opravy a aby těch peněz byl jednoduše dostatek. Zatím jsou ty trojky a dvojky pořád podfinancované.
-
- VIP
- Příspěvky: 20408
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Transformace ŘSD
Ideální svět ... jistota ... dostatek peněz. 3 pojmy, které nefungují nikde co se týče silniční infrastruktury. Ačkoliv rozumím jak to myslíte ... je to neuskutečnitelné. Se SFDI to je sice podfinancované, bez něj bude ještě horší, protože to bude jen svévůle pánů. Tolik moje zkušenosti za roky a ze světa včetně velmi bohatých států. Jak to sejde z očí a po letech ... najednou se toho rozsýpá více a neopravuje se to. Jaksi těch peněz moc není. (jsou, ale ne tam, kde jich je potřeba)
Ale zpátky k tématu, takže ŘSD si bude brát úvěry či nikoliv?
Ale zpátky k tématu, takže ŘSD si bude brát úvěry či nikoliv?
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
Re: Transformace ŘSD
Není to v planu...Diaľničiar píše:Ale zpátky k tématu, takže ŘSD si bude brát úvěry či nikoliv?
Via est vita. Nejdražší dálnice je ta, která nestojí!
-
- VIP
- Příspěvky: 20408
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Transformace ŘSD
Děkuju za odpověď.
A co je tedy hlavním předmětem transformace, kromě právního postavení?
Lze to vnímat ještě nějak? Nějaké shrnutí? Bude ten výsledek odpovídat stavu 7 let zpátky? Nebo jsou i během transf. procesu realizovány nějaké úpravy proti původním? Vyjma změny názvu?
A co je tedy hlavním předmětem transformace, kromě právního postavení?
Lze to vnímat ještě nějak? Nějaké shrnutí? Bude ten výsledek odpovídat stavu 7 let zpátky? Nebo jsou i během transf. procesu realizovány nějaké úpravy proti původním? Vyjma změny názvu?
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte
Re: Transformace ŘSD
Rozhodnuto, ŘSD bude od roku 2024 státním podnik:
https://zdopravy.cz/vlada-schvalila-pre ... ky-120557/
https://zdopravy.cz/vlada-schvalila-pre ... ky-120557/
Re: Transformace ŘSD
Tak paráda, naštěstí je to napadlo nechat název stejný.

„Cílem je zbytečně nezvyšovat výdaje, které by byly spojeny se zásadnější změnou názvu tohoto subjektu,“ píše se v důvodové zprávě, kterou má deník Zdopravy.cz k dispozici.
Re: Transformace ŘSD
Přesně, Správa dálnic a silnic, to by bylo něco jako Jan Novák 

-
- Autor
- Příspěvky: 6712
- Registrován: 14.3.2009 10:27:45
- Bydliště: Ostrava a okolí
- Kontaktovat uživatele:
Re: Transformace ŘSD
Zní to opravdu slibně ! Hlavně aby realita roku 2024 splnila poměrně dosti velká očekávání...
Re: Transformace ŘSD
Tak než se dostaví výhody plynoucí z této transformace, to ještě nějaký ten měsíc a rok potrvá. Než se seženou lidi a osvědčí se, to nebude hned. Ale věřím, že pak budou oblasti, kde to bude automaticky znamenat "jedno jméno". 

-
- VIP
- Příspěvky: 20408
- Registrován: 15.3.2009 20:16:13
- Bydliště: EU, IL
Re: Transformace ŘSD
https://zdopravy.cz/vlada-schvalila-pre ... ky-120557/
V opačném případě vznikne kočkopes.
Rozvedu. Ideální model je, aby stát prostřednictvím ministerstva pro celou infra - což tedy je - měl další firmu pro konkrétní infra - tedy budiš ŘSD. Ale pak si je potřeba uvědomit, že v trhovém systému nemá smysl ve všem "konkurovat". Veřejný zájem je pak ve 100% pouze zadávání zakázek a nic víc. Přípravu lze usnadnit (a bude se to muset učinit). Ne, že všechnu agendu bude činit ŘSD tak, aby konkurovala ostatní veřejné a státní správě a zároveň soukromému sektoru. To by bylo špatně. Co z toho bude mít stát, kromě zvýšených výdajů
Ten stát předse zadává zakázku, tedy práci, ale za soukromě zaměstnaného člověka má daně a odvody a nemusí je platit ten stát, tedy přímo z daní ...
Státu musí záležet na tom, aby snížil náklady na vlastní chod a ty činnosti, a pouze ty činnosti, které leží mezi státem a užitkem pro společnost - tedy tendry a část přípravy má být transparentní a tedy na tu vynaložit "konkurenční podmínky" - i platové. Pak je prestiž, působím v ŘSD a pracuji na vypracování národní infra. A nepůjdu do "XYZ" stavební firmy, protože tady je to stejně platově ohodnoceno, možná bez 13. platu a bez 14. z výsledků ale s odměnou a jistá prestiž existuje. To pak ŘSD stačí mít 300 lidí na celý stát a řidit to. Všechno ostatní ale musí přenechat soukromému sektoru. Se kterým nemá smysl soutěžit a tedy zvedat náklady ... Stejně tak nemá smysl držet větší techniku a personál na údržbu, ale zakontrahovat si firmy pro úklid. Rozdíl v zimě je o 10 dnech navíc, lze to vypočítat meteo průměrem a pořídit pohyblivou smlouvu na základě skutečného stavu. Takhle funguje USA, Kanada, část Ruska, Finsko, Norsko, kde ty zimy jsou opravdu silné. A ta údržba daleko lepší, než ten výsledek který je v polovině Evropy. (to je ta zvláštnost) A zrovna tak to plánování. Když je cílem mít soukromý sektor, tak mu nebudu brát práci, protože to nemá opodstatnění.
Stát má posilnit ty sektory, které dnes dělají ty problémy, že ten soukromý sektor neroste. Proč neroste? Protože se pomalu tendruje. Nebo netendruje. Protože se mění koncepce. Protože to a tamhleto. Na silniční stavby za 4 mld. USD v Izraeli dohlíží 250 úředníků. S platem, který není ani v soukromé sféře. Pozemky řídí Národní plánovací komise - pro bydlení, silnice, města, ministerstva. Dle plánu na 10 let dopředu. A o sporech rozhoduje Nejvyšší soud. Velmi velká obdoba je v Řecku a Irsku. Neudávám velké země, ale záměrně ty, kde se ta infra- staví ve větším a ten státní aparát skoro není, protože je silně outsourcován nebo je sloučen pro vícero agend, což je ideální stav.
Dnes je mnohem výhodnější stanovit statistickým úřadem ceny pronájmů a nákladů na rok. A pronajmlut si budovu na 10 let a tam umístnit úřad, než jej složitě mít ve státních podmínkách. Stát nikdy nebude mít ty možnosti, aby mu záleželo na snížení nákladů tak jak to zařídí developer ve smlouvě. I proto soukromá sféra ošetří silnice a může se podílet na části příprav.
K tomu je potřeba ale nastavit základní podmínky a neměnit je. Upravit to nejnižší, ale ne radikální změny. A dále potřeba uznat, kde končí to co má ten stát opravdu dělat. A ten má pouze utvářet podmínky pro "všechny" - a ti všichni mají soutěžit a pro ten stát stejně jak pro jiné plnit zadání.
Pak má smysl zaplatit odborníky. V opačném případě bude přeplacená přezaměstnanost, která nepřinese požadované výsledky. Jen fleky pro politiky ... to se děje v polovině Afriky.
Rakouský Asfinag si svojí úlohu udělal. Ale dnes je plně ovládán politikou, na roky dopředu se zadá plán. Asfinag má svůj ekonomický model a když politika nechce investovat, tak Asfinag s tím nic nenadělá. Ve svém modelu má dobře zaplacená místa. I když to již není potřeba. A stát by mohl mít větší porci peněz, ale je mu to zjevně jedno. Maďarsko to pochopilo a u špatné ekonomické situaci si dalo říct, že bude mnohem lepší polovinu sítě odevzdat a ať se soukromník zadluží a stát může zrušit celý úřad a tu trochu toho co má stát řídit zvládne samo ministerstvo. Rozdíl je totiž v té právní formě; Asfinag vydělává i pro stát, maďarské firmy ne, protože politika určila další programy ale nejsou peníze. Řecko má hezkou síť, ale rozvíjí jí i nadále. A opravdu staví, s daleko menším aparátem, než má Asfinag nebo ŘSD. Ryze s dobře placeným aparátem ministerstva. A co šlo, to má soukromý sektor navzdory veškeré krize to prosperuje. Na rozdíl od Španělska, kde ty koncese pomalu státn ruší, resp. ruší mýto. Ale zase ho chce nějak obnovit. Španělsko dává na celou síť asi 1 mld. € - do toho molochu km největší sítě v EU a ty úseky stárnou. Proto naopak Portugalsko ten segment nechalo jak je. Takhle se dá pokračovat. Kdo má postaveno tak má, kdo nemá tak staví nebo politicky již stavět nechce, ale základní koncept se nemění a je za to odpovědná hrstka konkrétních úřadů. Taková UK sice dala politicky peníze pro silniční podniky, ale příprava a legislativa zaberou 15 let a všechno je furt u soudů a neustále se mění. Každý analytik se obrací na UK, že jaká malá síť a žijí, ale ta síť nestačí a proto ty masivní investice do upgradů.
Proto bych velký zázrak od nového působení ŘSD předse jen rokem 2024 nečekal. Navíc je potřeba vylepšit ty platy ihned vzhledem na inflaci. Ten předkládáný záměr totiž nepočítal s vývojem, jaký dnes je. Za ten výsledek ale nebude moct ŘSD, nýbrž ministerstvo a politické schéma.
Je proto ale blbost z řad veřejnosti ty výsledky od ŘSD čekat ve smyslu "máte co chcete mít". To je totiž samo o sobě velmi málo a není to rozhodně postačující. Bude to stát více peněz ale bez výsledků v praxi. Ti lidé totiž musí mít nejen motivaci pracovat pro ŘSD, ale musí mít práci a opodstatnění ve formě výsledků. (na Slovensku, které jsem vynechal není ani jedno, ani motivace ani výsledky, proto již nemá kdo v těch institucích ani pracovat a výsledky nejsou z mnoha důvodů; část odborníků odchází již do zahraničí, protože soukromý segment je prakticky zaplněn pro ty slabé podmínky co jsou)
Ve větších státech je systém přidán o další stupně, protože je složitější schéma rozpočtů, daní a kompetencí v řízení. Proto to nemá smysl srovnávat. Ačkoliv lze pozorovat jak je těžké implementovat federální investice jak v Německu do modernizace tak v USA, ale díky tomu aparátu se to daří provést, ale nelze to srovnávat s menším státem.
K tomu, aby státní instituce konkurovala soukromému sektoru, tak k tomu je ale potřeba dosáhnout i ekonomické opodstatnění pro stát. Tedy stát musí vytvořit i jiné podmínky, aby ta transformace měla i praktický smysl pro všechny.Cílem transformace je podle ministerstva zvýšit výkonnost a kvalitu práce ŘSD. Pomoci mají především změny v odměňování zaměstnanců, což má přilákat odborníky. Řadu činností, které dnes ŘSD zadává externím firmám, by si po proměně mělo dělat samo.
V opačném případě vznikne kočkopes.
Rozvedu. Ideální model je, aby stát prostřednictvím ministerstva pro celou infra - což tedy je - měl další firmu pro konkrétní infra - tedy budiš ŘSD. Ale pak si je potřeba uvědomit, že v trhovém systému nemá smysl ve všem "konkurovat". Veřejný zájem je pak ve 100% pouze zadávání zakázek a nic víc. Přípravu lze usnadnit (a bude se to muset učinit). Ne, že všechnu agendu bude činit ŘSD tak, aby konkurovala ostatní veřejné a státní správě a zároveň soukromému sektoru. To by bylo špatně. Co z toho bude mít stát, kromě zvýšených výdajů

Státu musí záležet na tom, aby snížil náklady na vlastní chod a ty činnosti, a pouze ty činnosti, které leží mezi státem a užitkem pro společnost - tedy tendry a část přípravy má být transparentní a tedy na tu vynaložit "konkurenční podmínky" - i platové. Pak je prestiž, působím v ŘSD a pracuji na vypracování národní infra. A nepůjdu do "XYZ" stavební firmy, protože tady je to stejně platově ohodnoceno, možná bez 13. platu a bez 14. z výsledků ale s odměnou a jistá prestiž existuje. To pak ŘSD stačí mít 300 lidí na celý stát a řidit to. Všechno ostatní ale musí přenechat soukromému sektoru. Se kterým nemá smysl soutěžit a tedy zvedat náklady ... Stejně tak nemá smysl držet větší techniku a personál na údržbu, ale zakontrahovat si firmy pro úklid. Rozdíl v zimě je o 10 dnech navíc, lze to vypočítat meteo průměrem a pořídit pohyblivou smlouvu na základě skutečného stavu. Takhle funguje USA, Kanada, část Ruska, Finsko, Norsko, kde ty zimy jsou opravdu silné. A ta údržba daleko lepší, než ten výsledek který je v polovině Evropy. (to je ta zvláštnost) A zrovna tak to plánování. Když je cílem mít soukromý sektor, tak mu nebudu brát práci, protože to nemá opodstatnění.
Stát má posilnit ty sektory, které dnes dělají ty problémy, že ten soukromý sektor neroste. Proč neroste? Protože se pomalu tendruje. Nebo netendruje. Protože se mění koncepce. Protože to a tamhleto. Na silniční stavby za 4 mld. USD v Izraeli dohlíží 250 úředníků. S platem, který není ani v soukromé sféře. Pozemky řídí Národní plánovací komise - pro bydlení, silnice, města, ministerstva. Dle plánu na 10 let dopředu. A o sporech rozhoduje Nejvyšší soud. Velmi velká obdoba je v Řecku a Irsku. Neudávám velké země, ale záměrně ty, kde se ta infra- staví ve větším a ten státní aparát skoro není, protože je silně outsourcován nebo je sloučen pro vícero agend, což je ideální stav.
Dnes je mnohem výhodnější stanovit statistickým úřadem ceny pronájmů a nákladů na rok. A pronajmlut si budovu na 10 let a tam umístnit úřad, než jej složitě mít ve státních podmínkách. Stát nikdy nebude mít ty možnosti, aby mu záleželo na snížení nákladů tak jak to zařídí developer ve smlouvě. I proto soukromá sféra ošetří silnice a může se podílet na části příprav.
K tomu je potřeba ale nastavit základní podmínky a neměnit je. Upravit to nejnižší, ale ne radikální změny. A dále potřeba uznat, kde končí to co má ten stát opravdu dělat. A ten má pouze utvářet podmínky pro "všechny" - a ti všichni mají soutěžit a pro ten stát stejně jak pro jiné plnit zadání.
Pak má smysl zaplatit odborníky. V opačném případě bude přeplacená přezaměstnanost, která nepřinese požadované výsledky. Jen fleky pro politiky ... to se děje v polovině Afriky.
Rakouský Asfinag si svojí úlohu udělal. Ale dnes je plně ovládán politikou, na roky dopředu se zadá plán. Asfinag má svůj ekonomický model a když politika nechce investovat, tak Asfinag s tím nic nenadělá. Ve svém modelu má dobře zaplacená místa. I když to již není potřeba. A stát by mohl mít větší porci peněz, ale je mu to zjevně jedno. Maďarsko to pochopilo a u špatné ekonomické situaci si dalo říct, že bude mnohem lepší polovinu sítě odevzdat a ať se soukromník zadluží a stát může zrušit celý úřad a tu trochu toho co má stát řídit zvládne samo ministerstvo. Rozdíl je totiž v té právní formě; Asfinag vydělává i pro stát, maďarské firmy ne, protože politika určila další programy ale nejsou peníze. Řecko má hezkou síť, ale rozvíjí jí i nadále. A opravdu staví, s daleko menším aparátem, než má Asfinag nebo ŘSD. Ryze s dobře placeným aparátem ministerstva. A co šlo, to má soukromý sektor navzdory veškeré krize to prosperuje. Na rozdíl od Španělska, kde ty koncese pomalu státn ruší, resp. ruší mýto. Ale zase ho chce nějak obnovit. Španělsko dává na celou síť asi 1 mld. € - do toho molochu km největší sítě v EU a ty úseky stárnou. Proto naopak Portugalsko ten segment nechalo jak je. Takhle se dá pokračovat. Kdo má postaveno tak má, kdo nemá tak staví nebo politicky již stavět nechce, ale základní koncept se nemění a je za to odpovědná hrstka konkrétních úřadů. Taková UK sice dala politicky peníze pro silniční podniky, ale příprava a legislativa zaberou 15 let a všechno je furt u soudů a neustále se mění. Každý analytik se obrací na UK, že jaká malá síť a žijí, ale ta síť nestačí a proto ty masivní investice do upgradů.
Proto bych velký zázrak od nového působení ŘSD předse jen rokem 2024 nečekal. Navíc je potřeba vylepšit ty platy ihned vzhledem na inflaci. Ten předkládáný záměr totiž nepočítal s vývojem, jaký dnes je. Za ten výsledek ale nebude moct ŘSD, nýbrž ministerstvo a politické schéma.

Ve větších státech je systém přidán o další stupně, protože je složitější schéma rozpočtů, daní a kompetencí v řízení. Proto to nemá smysl srovnávat. Ačkoliv lze pozorovat jak je těžké implementovat federální investice jak v Německu do modernizace tak v USA, ale díky tomu aparátu se to daří provést, ale nelze to srovnávat s menším státem.
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
čtěte a hlasujte