Bosna a Hercegovina

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaný projekt v tématu

Tunel Hranjen (5700m)

trasa Sarajevo - Gorazde - Visegrad; podsekce Praca - Gorazde

Z jižní strany bylo k únoru ´23 vyraženo 1800 m a ze severní strany 800 m (~45 %). Na realizaci projektu bylo dosud vynaloženo 40 milionů €.

Práce se opět trochu zintenzivnily poté, co vláda FBiH nedávno podepsala dodatečnou smlouvu ve výši 20 milionů EUR se společností Euro - Asfalt, která potrvá do září 2023. Do té doby by mělo být vyraženo přibližně 50% tunelu.
  • Smlouva v hodnotě 20 milionů € podepsaná nedávno se společností Euro - Asfalt" d.o.o. Sarajevo definuje pokračování ražby a montáže primární spodní stavby hlavních a servisních tunelových tubusů v délce asi 400 metrů, jakož i instalaci hydroizolace, boční tunelové drény, sekundární (konečné) ostění tunelu v hlavní tunelové roure v délce cca 1150 m, dále vybudování odvodňovacího kanálu o délce 250 m, který povede podzemní vodu z tunelu. ražba a montáž primární spodní stavby na jižní straně ze směru Goražde, na severní straně ze směru na Praču se provádí jemné ostění tunelu, tedy poslední etapa.
Vláda také plánuje vyčlenit dalších 25 milionů EUR na tunel v roce 2023 a podle některých zdrojů by mělo být výběrové řízení vyhlášeno v březnu/dubnu 2023. S těmito penězi se plánuje vyražení dalších 1000 m.

Na dokončení tunelu je potřeba přibližně 50 milionů EUR ročně na příští tři roky (včetně roku 2023). V závislosti na financích by měl být celý úsek Praca-Gorazde hotový za 3-5 let.

https://www.bpkg.gov.ba/vijesti/121808/121808

Tady o něm píšu další základní informace: viewtopic.php?p=246834#p246834

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Bosna i Hercegovina
Koridor Vc
Medakovo - Ozimica - Poprikuše
https://www.jpautoceste.ba/wp-content/u ... S-2020.pdf

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Republika srbská by mohla zůstat bez veřejných podniků. Veřejný dluh entity Republika srbská se hromadí a soukromý kapitál již hluboce pronikl do energetického sektoru. Většina peněz šla do infrastrukturních projektů. Co šlo privatizovat tak to již je prakticky prodáno; telekom, banky, doly, potravinářské podniky. Vláda zřejmě bude muset zvednout daně, protože žádné jiné řešení se nenabízí. Navzdory tomu jak lze i zde číst, tak Banja Luka pokračuje v dalších dálničních projektech na všechny strany. (a nejen ty; pro příklad https://detektor.ba/2023/03/30/kineski- ... d/?lang=en )
https://balkans.aljazeera.net/teme/2022 ... -preduzeca

Je velmi snadné předlužit se, pak rozpoutat vnitřní rozbroje a tím vyřešit situaci.

Samotná federace Bosny a Hercegoviny má velmi přijatelný dluh, ačkoliv se zvyšuje, tak je kolem 22% HDP.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Posun na evropském koridoru Vc - zde dálnice A1 (co a jak)

Kolik řidičů v Bosně a Hercegovině používá dálnici: To je provoz na dálnici A1 za posledních 13 let

Obrázek

S přihlédnutím k významu dálnic ve světě, ale i na území Bosny a Hercegoviny, lze dálnici A1 považovat za jeden z klíčových poválečných silničních projektů. I když se nestaví tak rychle jak bylo původně prezentováno.

Obrázek

Analýza toho, co se staví v roce 2023, co se soutěží v různém stupni a co je v provozu bude poskytnuta později.


Republika srbská má idejní představu, že se postaví dálnice z Banja Luka na Chorvatsko (prakticky existuje mostem Gradiška a pokračováním 4- pruhu na A3 na území Chorvatska), dále na A1 v Bosně (stojí) a že se postaví napříč Republiku srbskou dálnice až mpo Srbsko. Těmito rozhodnutímí se odčerpávají prostředky z federálního principu rozvoje, ale hlavně tím trpí rozvoj mimo dálnic, co právě svaluje jako vinu Banka Luka na Sarajevo, že se nestará více o Banja Luku. Ta to samozřejmě odmítá. Politické třenice jsou z posledních let čím dál silnější.

Zároveň samotná Federace Bosny a Hercegoviny chce mít ve stejné době hotový celý koridor A1 i s odbočkama z něj.

To, co se děje v politice je pak odrazem i v realitě. Koridor se financuje ze západu, ale i z východu. Studie vypracovala EU a "její" banky. Stavební aktivity ale již v poslední době přebírají firmy z východu. Jde o to, že evropské firmy se sem skoro nehlásí. Důvodů je vícero.

Obojí (v Republice srbské i ve federaci) se má postavit do roku 2030. Ti první to již nemají moc z čeho financovat, všechno je na koncesi s mýtem, které nevynáší požadované částky. Občas se o tom zmiňuji i se stavebním pokrokem, protože proč ne? :)

Bosna jako federace se snaží postavit koridor, na kterém je asi 130 km dálnice v provozu, lepší 1/3, ovšem nejmenší 1/3 z hlediska toho, jaké úseky jdou do výstavby. Složité tunelové a mostní sekce, které se částečně postaví i v 1/2 profilu resp. se zvažují delší tunelové úseky v minimálním režimě i vzhledem na intenzity. Obavy jsou o bezpečnost a jak se to vyplatí do budoucna u dostavby. Minimálně ty nejdelší tunely stojí před tím kvůli financím.

Bosna a Hercegovina ale začala dobře. Vybudovala jako první nové hraniční přechody na jihu i severu, staví se obchvaty největších měst a kde se dá tak prodlužuje tyto části o další úseky. Všechno je závislé na grantech, úvěrech. A to stojí na daních na splátky. Jednu dobu se skoro nic nové netendrovalo, protože vláda odmítla změnit daňový model a tak se svět zarazil a hleděl - od západu na východu. Kdo dá peníze, když ví, že to nebude z čeho splácet? Najednou nedal ani jeden rozvojový fond ze Zálivu navzdory "muslimy v zemi". Proto se dá říct, že dokončení koridoru v roce 2030 není reální na území Bosny: na území Maďarska se tak stane v roce 2024, na území Chorvatska v období 2024/2025 (tam je již hotovo vyjma 5 km, které se jdou letos stavět), celý koridor měří 700 km a v roce 2025 zůstane cca. 180 km na území Bosny a Hercegoviny (původní silnice jsou delší), které se ale budou již v mnoha částech budovat. O tom svědčí ty příspěvky z posledního jednoho roku. :idea:

Je to především nákladní koridor pro těžký tranzit, který právě ušetří čas a paliva při překonávání složitých přírodních podmínek v Bosně. Trasa přístav Ploče v Chorvatsku a končí dál do Maďarska. Ale pro východní Evropu je to zkrácení cestování do Jižní Dalmácie namísto vytížené západnější alternativy (všechny trasy přes D, A, SLO ... včetně A1 v Chorvatsku, jsou již přetížené a není důvod, aby to ještě zesilnilo z rozvíjejícího se východu Evropy. To stejné platí pro náklad: z Rijeky dál na Záhřeb provoz houstne a poptávku bude vykrývat i modernizovaná železnice. Volná kapacita není, takže nová trasa z Ploče je alternativou. V napojení na říční provoz (Osijek - jde do realizace) a další řeky to bude ideální doplněk hlavních sítí. Z toho Bosna a Hercegovina může jen těžit. Odvážnější povahy již nyní zkoušení za poslední asi 3 roky cestování přes Maďarsko, Chorvatsko, Bosnu, protože se tak rychleji a levněji dostanete na jih Chorvatska, resp. až do Černé Hory a jinam. Bosna a Hercegovina se snaží zapracovat i na atraktivitě území a posiluje bezpečnost a rozvíjí se služby, ale je to srovnatelné s Chorvatskem v 1995.

Nyní jsou nejsložitější úseky v realizaci v centrální a jižní části koridoru. Rozhodně most Počitelj (délka 980m a výška 97m) ... Na úseku Nemila - Poprikuše probíhají nejsložitější práce související s výstavbou 3,65 kilometru dlouhého tunelu Golubinje; https://irdeng.com/portfolio-items/supe ... torway-vc/

Počitelj:


Golubinja:




jako bonus přidám sever, kde běží mj. i výstavba pro část Doboj (Putnikovo Brdo) - Medakovo:



Co se týče té severní části, tak se tedy staví od Doboje na Medakovo a stejně tak se vysoutěžila část Medakovo - Ozimica. (20+ km) O tom jsem nedávno psal.

Ředitel dálničního podniku pak říká, že celá severní část se má až po Sarajevo dokončit do roku 2025. Takže i kdyby se to posunulo, tak to v této dekádě v provozu evidentně může být. :idea:

Ta jižní část se formuje i s tím dlouhým 10 km tunelem, kde se hledají poradci.

To je obrovský úspěch, že se to staví. Polovina koridoru se prakticky nachází v Bosně, ale na rozdíl od Chorvatska s Maďarskem jsou zde nejsložitější přírodní podmínky a nejhorší ekonomické faktory, které brání rychlejší výstavbě. Pokud bude omeškání koridoru na území Bosny o 5 let proti sousedům, pak to bude zcela normální. A dá se říct, že to bude očekávané, pokud ten rozdíl bude činit jednu dekádu. I když jsme v zemích Balkánu zvyknutí na to, že dálniční výstavba tady problémy nedělá. Svým způsobem to dokazuje i Bosna a Hercegovina navzdory uvedenému negativnímu výchozímu stavu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

vizualizace dálničního úseku A1 Medakovo - Ozimica (nedávno vysoutěžený 21 km úsek: viewtopic.php?p=270117#p270117 )

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

projížďka státním magistrálním tahem Stolac - Neum (projekt silnice prošel vícefázovým upgradem, což bylo zachyceno ve vláknu)

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Honey72 »

Ten přejezd z přebudované silnice na starou část je jak ve sci-fi, když se ocitnete v jiném čase :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Federální dálnice dávají vizualizaci k A1 / Koridoru Vc i na úsek Ozimice - Poprikuše:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Honey72 »

Bosna je velice členitá a smekám klobouk před složitými estakádami a tunely. Akorát se bojím, aby poměrně chudá země zvládla jejich údržbu.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Těžko říct, jestli se to z mýta uživí. To nejtěžší je stále ještě ve fázích technických konzultací nebo ve výstavbě, nikoliv v provozu. Na druhou stranu provoz se zvedá, výnosy budou stoupat. Výstavba je z větší části hrazená z grantů, výhodných úvěrů (z muslimských fondů) a investičních infra. úvěrů s odkladem splácení. Na tyto účely splátek pak jdou výnosy z prodeje PHM.

Ještě doplním další info: Do sítě koridorů EU je zařazena rychlostní silnice Mostar - Široki Brijeg - Grude - Imotski (Imotski je v HR) Dokument, kde se to schválilo byl podepsaný v Budvě, kde se konal summit o konektivitě a to za účasti federálního ministra dopravy se zástupci EK.

trasa je pouze orientační:
Obrázek

Celková délka bude dle koncepčního řešení skoro 61 km. Za projektem stojí federální dálniční podnik.

Výstavba se v budoucnosti rozdělí na 2 úseky ve 3 fázích:

Mostar, sever - Polog
Polog - hranice s Chorvatskem
- ten se dále člení na Polog - Polugrina
- a Polugrina - hranice s Chorvatskem
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Romansky
Příspěvky: 8
Registrován: 15.8.2017 22:37:19

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Romansky »

Zase po roce...čtvrteční foto nedostavěné A1 přes řeku Neretvu
Přílohy
dji_fly_20230518_114522_113_1684425672224_photo.jpg
dji_fly_20230518_114522_113_1684425672224_photo.jpg (296.29 KiB) Zobrazeno 3760 x
5.jpg
5.jpg (174.75 KiB) Zobrazeno 3760 x
dji_fly_20230518_114538_115_168442a5671971_photo.jpg
dji_fly_20230518_114538_115_168442a5671971_photo.jpg (202.6 KiB) Zobrazeno 3760 x
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Ano, tady bych doplnil důležitý milník týden zpátky: Počiteljský most je spojen s levým břehem řeky Neretvy, unikátní letecké záběry na okolí:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Novinky o elektronickém mýtném.

Transpondéry Republiky Srbské a Federace Bosny a Hercegoviny jsou interoperabilní od 19. června 2023. :ok:

To znamená, že transpondér z Autoputevi RS lze používat na zpoplatněných silnicích FBiH a naopak. Autoputevi RS také říká, že transpondér může být použit v Srbsku, i když JP Autoceste to nezmiňuje, místo toho říká, že ho chce v blízké budoucnosti zajistit interoperabilní s Chorvatskem.

https://www.jpautoceste.ba/od-danas-jed ... ijelu-bih/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

K výše uvedenému doplnění:

Dohodnuté propojení elektronického výběru mýtného mezi dálnicí FBiH a chorvatskými dálnicemi

https://www.klix.ba/biznis/privreda/dog ... /230707133

Došlo k dohodě o integraci elektronického výběru mýtného s cílem zkvalitnění služeb ke spokojenosti koncových uživatelů.

Jednou z důležitých novinek je možnost uživatelů se zařízeními ACC TAG/ENC procházet mýtnicemi umístěnými na území uvedených zemí bez zastavení a placení mýta bezkontaktně pomocí zařízení ACC TAG/ENC.

Konkrétně to znamená, že poplatky za použití úseků dálnic ve Federaci Bosny a Hercegoviny, které jsou ve správě JP Autocesta FBiH, bude možné platit na mýtných stanicích zařízením ENC, stejně jako poplatky za využívání úseků dálnic v Chorvatské republice, které jsou ve správě Chorvatska, aby bylo možné platit za dálnice zařízením ACC TAG.

Náklady pro uživatele zůstanou stejné, protože se jedná o TAGy stejného typu, pouze po předchozí registraci na mýtnici budou mít uživatelé nainstalované dva účty na jednom TAG/ENC zařízení, z nichž jeden bude určen pro registrace průjezdu na straně Federace Bosny a Hercegoviny a druhé části Chorvatské republiky, kde bude automatické účtování prováděno ve prospěch té či oné veřejné obchodní společnosti.

Zavedením výše uvedených možností se zvýší bezpečnost provozu a sníží se kongesce na dálnicích, protože kvůli zpoplatnění neexistují zastávky, což má následně za následek zvýšení průtoku a snížení škodlivých emisí způsobených dopravními zácpami a kolonami.

V příštím týdnu zahájí FBiH Highways testování s cílem dosáhnout úplné kompatibility zařízení v rámci systému elektronického výběru mýtného, ​​aby byl systém brzy uvolněn pro uživatele.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
3pa3ck3
Příspěvky: 16
Registrován: 16.7.2022 21:10:38

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od 3pa3ck3 »

Diaľničiar píše: 17.5.2023 15:39:22 Ještě doplním další info: Do sítě koridorů EU je zařazena rychlostní silnice Mostar - Široki Brijeg - Grude - Imotski (Imotski je v HR)
Plánuje sa aj pokračovanie na chorvátskej strane do Zagvozdu s napojením na A1?
Diaľničiar píše: 10.5.2023 15:44:44 projížďka státním magistrálním tahem Stolac - Neum (projekt silnice prošel vícefázovým upgradem, což bylo zachyceno ve vláknu)
Pre zaujímavosť - aj napriek tejto novej ceste je v Neume smer Mostar naďalej značený na Opuzen a Metković, teda cez chorvátske územie.
boy
Příspěvky: 3
Registrován: 22.7.2018 23:40:41

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od boy »

Jsou nějaké infomace o stavbě dálnice A1 v úseku Ivan-Konjic?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: Tak nejdříve snad ty předešlé dotazy. I když je to de facto Chorvatsko, ale v pořádku - předpokládám zájem o zrychlení cestování k pobřeží HR. :)
3pa3ck3 píše: 17.7.2023 13:54:44
Diaľničiar píše: 17.5.2023 15:39:22 Ještě doplním další info: Do sítě koridorů EU je zařazena rychlostní silnice Mostar - Široki Brijeg - Grude - Imotski (Imotski je v HR)
Plánuje sa aj pokračovanie na chorvátskej strane do Zagvozdu s napojením na A1?
Upřimně, neseznámil jsem se s celou aktualizací TEN-T koridorů (a dál) s realizací do 2050 tak, abych to nyní hledal v tom ohledu jestli právě tohle se plánuje pokračovat v této formě. Částkově jsem některé tahy jako i tento uvedl.

Ale ano, Chorvatsko plánuje vylepšit trasu Zagvozd - Imotski, zase se bude jednat o 10-20 roční práce. Někde okružní křižovatka, pak nějaký upgrade křižování, kratší tunelový úsek atp. Zmínil jsem se o tom koncem ´22: viewtopic.php?p=263567#p263567 . Je to v zásobníku Hrvatske Ceste. Cílem je zlepšit napojení Imotski na silniční síť, ale ne jen označením státní silnice jako je tomu dnes, ale i skutečným parametrem, aby se to cestování zrychlilo. :idea: To lze dohledat třeba i v roce 2016 s výrokem ministra: viewtopic.php?p=127311#p127311 .

A tedy, právě v letošním roce se "jakože" zahájila 1. investice na rychlostní silnici Zagvozd - Imotski a to právě okružní křižovatkou v Imotski: viewtopic.php?p=269869#p269869 .

Existuje dokument s předpokládanou trasou a objektama: https://mingor.gov.hr/UserDocsImages//U ... motski.pdf

* viadukt Poljica 448m
* tunel 1190m
* most Vrljika 450m
atd.
boy píše: 21.7.2023 23:37:10 Jsou nějaké infomace o stavbě dálnice A1 v úseku Ivan-Konjic?
tak nejdříve zopakuji mapu s trasou A1/Vc, což bude sloužit i pro zbytek tohoto příspěvku:
Obrázek

Myslíte Tarčin - Konjic s podsekcí tunelu Ivan? (to jsou tedy de facto dva úseky, druhý je tunelová část)

od podzimu 2022 to je dokončené: viewtopic.php?p=260573#p260573

další videa se zajímavými údaji a informacemi:





Dozorové služby pro výstavbu dálnice na koridoru Vc, úsek Tarčin – Konjic, podúsek Tarčin – Ivan (LOT2: Tunel Ivan)

další fotky: https://irdeng.com/portfolio-items/supe ... nnel-ivan/

informace o částečném zahájení provozu: https://bihamk.ba/bs/magazine/novosti/p ... n-ivan/439

:arrow: a pár dalších informací:

Evropská komise zahájila další investiční balíček ve výši 2,1 miliardy eur pro západní Balkán v rámci hospodářského a investičního plánu
https://ec.europa.eu/commission/pressco ... ip_23_3641

Pokračuje podpora Bosny a koridoru Vc.

Stav výstavby 21 km části Zenica sever - Poprikuše, letecké záběry

severní portál tunelu Golubinja (3,6 km), Golubinja 2 viadukt (138m), Poprikuša MÚK, Golubinja 1 most (476m):
Obrázek

jižní portál tunelu Golubinja (3,6 km), most Bosna (204m), viadukt Kovaniči (129m):
Obrázek

záběry 3 a 4: Korivna 1 viadukt (90m), Crna Rijeka viadukt (81 m), Vranduk tunel (456 m) , Vranduk 2 most (340 m), Vranduk 1 most (390 m):
Obrázek

Obrázek

Vranduk tunel (456m), Vranduk 2 most (340m), Vranduk 1 most (390m)
Obrázek

Vranduk 2 most (340m), Vranduk 1 most (390m)
Obrázek

jižní portál tunelu Zenica (3,3 km)
Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

prozatím menší chyba (médium nafukuje, ale problém existuje):

Most Počitelj, popisovaný jako jedna z nejpozoruhodnějších staveb na dálnici A1, která se v této zemi staví na trase koridoru Vc, praskl krátce po svém vybudování, a to je jen jeden z řady problémů, které zpochybňují prognózy, podle nichž by tato silnice měla být dokončena v příštích šesti letech.

Obrázek

Most přes Neretvu je asi kilometr dlouhý a je postaven na 100 metrů vysokých pilířích a je spojnicí s již vybudovanou částí dálnice, která vede z Medžugorje směrem na Chorvatsko a navazuje na "Dalmatin".

Termíny výstavby mostu byly několikrát zmeškany, a tak Dálnice Federace Bosny a Hercegoviny na začátku července s neskrývaným uspokojením oznámila, že napojení stavby je konečně dokončeno a nyní je potřeba vybudovat pouze spojovací komunikaci, takže že může být uveden do provozu od podzimu.

Ředitel této společnosti Denis Lasić, který nastoupil do funkce v květnu, to popsal jako „začátek aktivnějšího a dynamičtějšího období, ve kterém je cílem zintenzivnit výstavbu dálnice v Hercegovině“.

Média ale o necelý měsíc později odhalila, že konstrukce na nově postaveném mostě za více než 28 milionů eur, který ještě nebyl zprovozněn, již praskla.

Trhliny jsou patrné na spodní desce mostu mezi dvěma pilíři a údajně se objevily při napínání kabelů, které drží konstrukci.

Ředitel Dálnic Federace potvrdil, že zprávy v médiích jsou správné, ale tvrdí, že nejde o velký problém, tedy že stabilita mostu není ohrožena.

- V podstatě není potřeba rušit veřejnost. To jsou věci, které se stávají, ale je na zhotoviteli, aby je včas vyřešil, uvedl Lasić.


Portál Fokus ale později oznámil, že trhliny jsou jen jedním z problémů mostu u Počitelje a jeho stavba nejlépe ilustruje nedbalost, s jakou se dálnice na koridoru Vc staví, spojená s korupcí.

Brzy na většinu prací najali subdodavatele

Na stavbu mostu byly najaty čínské společnosti Sinohydro Corporation Limited, Powerchina Roadbridge Group Co. a China Gezhouba Group, která spolu s Azvirt Limited Liability Company z Ázerbájdžánu zakázku v roce 2019 vyhrála jako nejvýhodnější ve veřejné soutěži.

Na většinu prací si brzy najali subdodavatele, tedy „Heringa“ ze Širokibrije, i když na to neměli právo, tvrdí Fokus.

Napojení mostní konstrukce se zpozdilo o více než 200 dní a Lasić nakonec potvrdil, že se čínským firmám v Bosně a Hercegovině „nedařilo dobře“.

Číňané chtěli v žádostech na stavbu zbývajících úseků dálnice pokračovat, ale jak uvádí portál Fokus s odkazem na rozhodnutí Autocest, měli to na dobu dvou let zakázáno kvůli podvodům, tzn. falešné doklady, se kterými se přihlásili do výběrových řízení, stejně jako turecká společnost Ozaltin lnsaat Ticaret ve Sanayi Anonim Sirketi.

Média již dříve oznámila, že Lasićův předchůdce ve funkci ředitele dálnice FBiH Elmedin Voloder během svého funkčního období zajišťoval práce na stavbě dálnice pro společnost „Divel“, kterou léta před tím vedl.

Dálnice Federace Bosny a Hercegoviny již dříve oznámila, že celý koridor by měl být zprovozněn do šesti let s tím, že severní úsek k hranici s Chorvatskem u Svilaj by mohl být dokončen do konce roku 2024, zatímco jižní úsek směr Sarajevo na Mostar by mohl být uveden do provozu, záleží na dynamice výstavby tunelu přes horu Prenj, která ještě ani nezačala.

______________________________________

stav výstavby:

Na místě po nahlášení poškození mostu:


"zvenku" není žádné viditelné poškození:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info: sledované stavby v tématu

:arrow: video z výstavby 21 km části Zenica sever - Poprikuše koridoru Vc / A1, Tunel Golubinja (tady jsem o tom psal více ve druhé části toho příspěvku: viewtopic.php?p=277556#p277556 ):



:arrow: Výstavba tunelu Hranjen [5,5 km] [M5] – červenec 2023

* Tunel Hranjen je součástí projektu rychlostní silnice Prača – Goražde o délce 18,5 km spojující Sarajevo a Goražde
* Délka tunelu Hranjen je 5,5 km a jeho výstavba má pro Goražde historický význam, protože zkrátí silniční vzdálenost mezi Goraždem a Sarajevem z 95,6 km na 56 km.
* Dosud bylo vyraženo více než 50 % tubusů hlavních a servisních tunelů
* Současná smlouva s dodavatelem končí v září 2023 a probíhají přípravy na výběrové řízení na dokončení ražby tunelu
* Připravuje se zadávací dokumentace pro novou zakázku (≈ 65 mil. €), v nejbližší době se očekává vyhlášení a výběr nejvýhodnějšího dodavatele a konzultanta pro stavební dozor

Obrázek

:arrow: Výstavba rychlostní silnice Lašva – Nević Polje [LOT 5] [4,8 km] – červenec 2023

* V současné době probíhá výstavba části rychlostní silnice Lašva - Nević Polje (LOT 5) v délce 4,8 km
* Celková délka budoucí rychlostní silnice Lašva - Nević Polje bude 24,3 kilometru, přičemž celý úsek budou tvořit čtyři další LOTy.
* LOT 5 bude mít vlastnosti rychlostní silnice se dvěma jízdními pruhy (jízda a předjíždění) pro každý směr
* Stavba zahrnuje čtyři mosty a jeden viadukt a silnice bude napojena na dálnici M-16.4 Nević Polje - Bugojno přes kruhový objezd na křižovatce Nević Polje
* Nasmlouvaná hodnota díla je 74 904 570,00 KM s DPH a zhotovitelem je Hering d.d. Široki Brijeg, pod dohledem Divel d.o.o. a Zagrebinspekt d.o.o

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

:arrow: Výstavba obchvatu Sarajeva [LOT 3B] [1,44 km]

* LOT 3B spojuje mimoúrovňovou křižovatku Vlakovo s křižovatkou Mostar na dálnici M-17/M-5 v délce 1,44 km
* Smlouva v hodnotě 23 283 000 KM s DPH je financována z vlastních prostředků JP Autoceste FBiH a byla podepsána se společností Euro-Asfalt d.o.o.
* Stavba LOT 3B byla zahájena v prosinci 2020. Kvůli potížím s řešením majetkových a právních záležitostí však došlo ke změnám projektu a stále se čeká na některá schválení a povolení
* Jakmile budou získána všechna požadovaná povolení, výstavba LOT 3B bude obnovena a očekává se, že dokončení všech prací bude trvat šest měsíců.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

+ BONUS

video z výstavby mostu Počitelj s přilehlým napojením:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

Koridor 5C: Začala demontáž jeřábů na mostě Počitelj. Dron 4K :arrow:



Koridor 5C: Počitelj. Práce na výstavbe až 3 mostů, záběry na dva menší s vyražením skal. Dron 4K :arrow:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
boy
Příspěvky: 3
Registrován: 22.7.2018 23:40:41

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od boy »

Diaľničiar píše: 27.7.2023 20:19:10
boy píše: 21.7.2023 23:37:10 Jsou nějaké infomace o stavbě dálnice A1 v úseku Ivan-Konjic?
Myslíte Tarčin - Konjic s podsekcí tunelu Ivan? (to jsou tedy de facto dva úseky, druhý je tunelová část)
Ne, myslím ten úsek, který není hotový, resp. možná se ještě ani nezačal stavět, tedy od dokončeného tunelu Ivan dolů do města Konjic.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Bosna a Hercegovina

Příspěvek od Diaľničiar »

memorandum o porozumění k výstavbě úseku dálnice za 1,3 mld. € s Čínou, pak je tady 50 km staveniště na severní části koridoru 5C - a tady most přes řeku Usore:



Bosna se snaží zrychlit práce na koridoru, ačkoliv hlavně na jihu jí právě čeká ještě hodně práce. Aktuální deadline koridoru je 2030.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“