Japonsko a rozpočet 2022:
*parlament schválil rekordní výdaje a sice asi 940 mld. USD
*finanční rok se začíná od 1.4.
*až 1/3 výdajů jde na sociální starostlivost
- rychle stárnoucí populace potřebuje stále větší porci peněz na důchody
- podpora vzpamatování se po Covidu i pro lidi s následkama
*asi 47 mld. USD jde na obranu (1% HDP)
- je to 10. rok po sobě největší rozpočet pro tento segment
- mírové Japonsko vnímá hrozby z Severní Koreje, Číny ... a nyní již i z Ruska (Moskva přerušila jestli to lze vůbec tak vyjádřit, jednání o ukončení IIWW - Sov. Svaz zabral 4 ostrovy, které si nárokuje Japonsko ... když nebyla ochota se domluvit během 70 let, tak asi nebude stejně vůbec; přerušení nastalo po tom, co Japonsko zakázalo vývoz tech- do Ruska po vpádu ruských vojsk na Ukrajinu)
*stejný objem jaký jde na obranu, tak jde na pandemii COVID-19
*navzdory rekordnímu rozpočtu se sníží deficit a i vydání nových dluhopisů
*na obsluhu dluhu jde částka 212 mld. USD
Japonsko dosáhlo již 266% HDP dluhu. V tématu vícekrát analyzuju příčiny, mezi které spadá i infrastrukturní rozvoj. Ten ale zase podmínil industrializační a následně další rozvoj země. Tady je důležité říct, 45% tohoto dluhu vlastní Japonská centrální banka. To je právě ten fakt, že z velké části jsou to japonské banky, japonské koncerny, které ten dluh vlastní. Japonsko je zároveň velkým věřitelem v rozvojových zemích a stejně tak velkým donorem v těchto zemích. Svými investicemi dosahuje zesílení obchodních vazeb pro svoje potřeby; mosty, které urychlí cestování anebo metro se stejným efektem anebo tech- továrnu s levnější pracovní sílou než doma atd.
Vyjádřeno v číslech, USA dluží asi 30 tisíc mld. USD. Japonsko dluží asi 12 tisíc mld. USD.
Dále, Japonsko konstatovalo, že v roce 2033 dosáhne 60% silničních mostů a 40% tunelů stáří 50 let. V roce 2012 se odlomil kus stropního panelu, který usmrtil 9 osob. Následně se zahájila masivní inspekce objektů. Víceméně se konstatuje, že ačkoliv ještě není dokončená dálniční síť, tak se bude muset více vkládat do rekonstrukcí nebo dokonce nahrazování staveb. Protože je dokázáno, že tech- postupy jsou v mnoha ohledech paralelní s Německem a USA, kde se jeví, že životnost hlavních mostů nepřesahuje 55 let. Ačkoliv je to poměrně daleko tak, aby se tomu nepříjemnému stavu přechádzelo, tak se již kromě mapování stavu infrastruktury začne tato ve větším rozsahu obnovovat a nahrazovat. Aby pak nedocházelo k nepřiměřeným kongescím z toho plynoucím. Dále je konstatováno, že supr- infrastruktura bude v 1/2 svojí plánované existence, ale všechny části, které se musí vyměnit, protože jsou třeba i nové normy, tak se na tom bude muset začít pracovat. Japonsko tento stav označuje za hlavní problém budoucnosti země, protože stárnoucí infrastruktura bude největším nepřítelem budoucnosti tohoto státu. Dalo by se říct mojima očima, že ona nestárne jen populace ... Ve zprávě se dál konstatuje, že z hlediska počtu zemětřesení a jiných jevů jako jsou tajfuny přežila japonská infrastruktura opravdu hodně, ale jedná se o další varování, že na to, aby přežila i nadále, tak má nejlepší časy právě po roce 2033 za sebou. Náklady na tyto práce ani podíly financování prozatím nejsou zcela vyjasněné. Japonsko ze všech zemí: USA, Německo a průměr OECD vynakládá na renovace a rekonstrukce nejmenší peníze. Dokonce ve sledu uplynulých 6 let se prakticky nezvedají, což se právě o ostatních státech říct nedá. Analýza pak směruje k tomu, že za tím faktem, že japonské mosty a tunely se dávno nebortí stojí zase ty vysoké normy a vysoce kvalitní materiály a speciální technologické postupy. Navzdory všechen provoz nedochází k úmrtím co rok pro tyto přičíny.. Velkou přidanou hodnotou pak je fakt, že u zemětřesení jsou automatické senzory a závory znemožní pokračování v jízdě po všem co by se mohlo zřítit a zabíjet.
Před pár dnama tady bylo silné zemětřesení a tady je článek o mimořádně rychlé opravě jedné z poškozených dálnic:
https://www.japantimes.co.jp/news/2022/ ... arthquake/ 