Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Vše o výstavbě, provozu a údržbě této slovenské dálnice.
Odpovědět
Sauce
Příspěvky: 616
Registrován: 11.3.2018 12:57:47
Bydliště: Egerland

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od Sauce »

R5 nikdy nebude, to je snad všem jasné. Spíš by aspoň mohli dostavit ten druhý profil D3 - ten je na tom jak?
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od Diaľničiar »

R5* jednou být může, ale nejdříve se musí dokončit D3 jako taková a to se bude realizovat v období 2025 - 2033.
Dokončení na plný profil tady tohoto úseku se neuskuteční před 2035. (tedy realizace nejdříve 2035 - 2040), protože na to není nejmenší důvod.

*R5 je otázkou skutečné dohody ČR-SR na 2. propojení severněji od vzájemné D2. Dokud se tak nestane, tak to není prioritou ani v trase R6.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od dvs »

Oficiální dohoda, ale existuje. Loni byla uveřejněna i ve sbírce "Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o propojení silnice I/11 v obci Mosty u Jablunkova na území České republiky a rychlostní silnice R 5 v obci Svrčinovec na území Slovenské republiky na společných státních hranicích. odkaz" Podpis té dohody viz. jednání ministrů v roce 2016

Nevím co by na ní mělo být skutečnější. Většinou tam je napsáno mezi jakými kameny a označení silnic, ale už se v nich neřeší kategorie počet pruhů apod.

Chci se zeptat místních znalců: Ta celnice tam na sloveské straně je stále v tomto stavu viz ?

Škoda, že se těch "pár" set metrů nepostavilo aspoň v půlprofilu jako obchvat už ve stavbě D3 na polské hranice.
paja
Příspěvky: 872
Registrován: 3.8.2009 9:43:41

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od paja »

dvs
Příspěvky: 3622
Registrován: 8.6.2009 12:42:45

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od dvs »

michal píše: 23.3.2023 12:07:55 Vypadá to skvěle! Ale budu teda potřebovat malou radu s vedením R5... :shock: :D
Ta červená varianta, která je vlastně jenom obchvatem, by se tam snad vešla.
R5sk_svrcinovec_cervenaVar.jpg
R5sk_svrcinovec_cervenaVar.jpg (115.5 KiB) Zobrazeno 1879 x
Kdyby došlo na tu full dálniční verzi, tak tam udělají vedle dráhy ty 3 tubusy a "trochu přisypou". To je ale už promarněná příležitost
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od Diaľničiar »

dvs píše: 24.3.2023 16:11:00 Oficiální dohoda, ale existuje. Loni byla uveřejněna i ve sbírce "Dohoda mezi vládou České republiky a vládou Slovenské republiky o propojení silnice I/11 v obci Mosty u Jablunkova na území České republiky a rychlostní silnice R 5 v obci Svrčinovec na území Slovenské republiky na společných státních hranicích. odkaz" Podpis té dohody viz. jednání ministrů v roce 2016

Nevím co by na ní mělo být skutečnější. Většinou tam je napsáno mezi jakými kameny a označení silnic, ale už se v nich neřeší kategorie počet pruhů apod.
Zkoušíte mě nebo se teď budeme tvářit, že tak jak to je, tak je to v maximu (možné domluvy mezi zeměmi)? Tak se tak tedy na to dívejte, ale není tomu tak. "Skutečné" je to, co se reálně připravuje. Jakkoliv připravuje. Tady se nepřipravuje, ani jen to ne. Takových dohod již bylo. (vícero přechodů s ČR, stejné dohody s PL i s Maďarskem a Rakouskem). Jedna taky s ČR byla prodloužení R2, což pak vypadlo. Skutečnost na papíře se mění rokama jak se vyvíjí skutečnost v terénu. Stačí?

https://amberg.sk/referencie-single/r5- ... ica-sr-cr/

Je snad zbytečné psát, že bych mohl neznat veškeré strategické dokumenty ohledně těchto plánů, stejně tak seznamy veřejně prospěšných prací z dob pár dekád zpátky, stejně tak programová vyhlášení, reální přidělení peněz na majetko právní vypořádání. To snad o tom nemusím ani psát, že bych to znal-neznal. Spíš doplním chybějící data mezi informacemi - a skutečností nebo chybějící výklady toho co se děje "mezi nebem a zemí" - třeba arbitráže atp. Jsou to vesměs cáry papírů, které snesou hodně. A je opravdu jedno, jestli je to dohoda s jiným státem nebo je to jakýsi závazek pro sektor stavebnictví na nejbližší dekádu. Nebo je to smlouva s dodavatelem již u výstavby, jsou to cáry papírů, které se mění tak jak se ukáže za každým realita. A ti co se tady v tom pohybují (limitováno na pár set lidí), tak ví, že ty termíny a ceny a stejně tak ta příprava a mezistátní dohody vůbec nic neznamenají. (neplatí, nebude to dodrženo tak jak ostatně za každým ohlédnutím do minulosti)

Na SK je materiál o propojení toho co píšete schválený 6 let. Ale to je tak všechno. Stejně tak 3 roky platí, že to není priorita na dalších 10 let. Víte vy co všechno tady vláda schválila, změnila, upravila a zase schválila? Ta dálniční síť se rozvíjí tak, jak byla definována trasou v základních obrysech, možnostemi financování a priorit dle nastavených kritérií. (já o nich vím více než dost, proto to umím často upřesňovat bez ohledu na to co si lze kde přečíst, nebo že se to co já uvedu nelze nikde dočíst - čas a historie vývoje dává najevo výsledky) a napředuje tak od 90. let, se všema neduhama, ale napředuje. Já o tom pravidelně píšu, co se kam posouvá, co má jaký progres u realizace, kde jsou problémy a jak si stojí realita vs. zbožná přání ministerstva dopravy a NDS - ačkoliv to jsou přání na podkladech smlouvy, tak realita je často zase jinde. Jde jen o to čemu kdo věří a já vás nenutím mi věřit, co jsem uvedl. To ale neznamená, že to je tak jak vy si nyní myslíte, protože o tom čtete v nějakém materiálu. Dám vám za pravdou v tom, že by tomu tak mělo být - ale není.

Vykonaná příprava existuje. Propadne, ztratí platnost nebo možnost realizace, takže se nechá vypracovat znova. A tak stále dokola. Pak přijde potřeba nové EIA, pak nového odhadu studie uskutečnitelnosti, pak ekonomické hodnocení lvl 2 (jestli opravdu ano-ne, kvalita a poměr jako v lidlu, taková úroveň hodnocení). Takže ani to, že existuje nějaká studie nebo posouzení na ŽP stále nic neznamená, ale je to prostor na 10 let mediálního zájmu. A krmení lidí, samospráv atp., že se něco pohlo ku předu, ale ve skutečnosti se to děje na 15 úsecích a zcela zbytečně. (doslova) Ještě ani vyhlášení VO na výstavbu nic neznamená, lze jej zrušit. To všechno Slovensko zná, to není, že bych si to cucal z prstu.

R5 je definována jako návaznost na D3, má to tohle specifikum. A je nutno tedy znát D3. (fakta k realizaci a dokončení) A i kdyby to ihned mělo být postaveno, tak do 2027 zabere příprava pro výběr vítěze zhotovitele. Tedy i kdyby to najednou byla top priorita. Teoreticky by pak R5 končila v 2029 u hranic s ČR, kde se musí napojit, nějak nebo to bude provizorium a i v tomto Slovensko vyniká. Jen Maďarsko zaostává co se napojenosti na Slovensko týče vs. Slovensko - D2 byla a M15 jen 1/2 profil, který nepostačoval a R4 stála a M30 nikoliv. Ale s ČR, Polskem ... jsou různé dohody, které se neustále aktualizují. Utvrzuje se politicky (od premiérů po kraje), že se "má něco postavit", ale tady se proto nic jednoduše nedělá pro opravdové zařazení do plánu výstavby. Stejná situace je s R6, která de facto obsluhuje Púchov (Continental) se sklárnama a více méně nikdo nemůže čekat 0,5 mld. € investici do zbylé trasy, když tady hoří "jiné priority". A zase jsme u stavební (ne) aktivity na opačné straně hranic.

Státní problém nyní není ČR, ale Polsko. Státní = národního významu. A není to již jen D3, ale i daleký východní koridor R4, který má navrch před R3. Ta D3 se dostaví, jen se musí "znova" vypracovat to co již bylo ... definují se tam EU fondy, ty v opačném případě patrně propadnou. Na dálnice, které existují. Ta R4 se formuje do PPP realizace ale musí se hodně posouvat příprava. Na rozdíl od ČR je situace na koridoru R4 taková, že zaspalo Slovensko - ne Polsko ani Pobaltí a ani ne Maďarsko ... a je to rozhodně levnější než R3 s přínosem pro nejzaostalejší regiony s 2. a 3. největším městem a tudíž většina peněz na přípravu v dalších letech půjde sem (a ne na D1 od Košíc na Ukrajinu), to jsou takové postřehy.

Nemusim dodávat, že následující podzim jsou parlamentní volby. Pokud zvítězí strana napojená na Moskvu, je dost možné, že R4 se K.O. ... protože to není v zájmu Ruska, aby se východní linie NATO dopravně lépe propájela a hospodářsky rozvíjela. To rozhodně ne ... ale tak bude to jen na škodu Slovenska, protože Pobaltí s Polskem se více napojí na západ. Problémem je spíš jistá omezenost přesunů mezi Řeckem a Rumunskem a severem, když to Slovensko bude absentovat ale to území není zase tak dlouhé, akorát je delší, než 80 km trasa D2 a ta je dnes již na hraně kapacit ve vícero místech. V tomto kontextu se je dále třeba dívat na možnosti R5, ne na to, že to jsou 2 kilometry fláku asfaltu nebo že se tady postaví ekodukt, i když ten vlastně není na D3 ... jen to souvisí s profinancováním úseku.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od Diaľničiar »

výstavba ekoduktu - pozemek pro něj není nadále volný, "spoluobčané" se nám množí :D "romská problematika v praxi"

Tři domy nestačí. Osadníků ve Svrčinovci je těsně před stahováním dvakrát více

A o tom co to ještě navíc způsobuje všude tam, kam se mají stěhovat se lze dočíst v článku níže.

https://spravy.pravda.sk/regiony/clanok ... clanok_box
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10512
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od kot »

Hezký článek ! Hlavně ať se nehrnou ze Svrčinovce do ČR...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od Diaľničiar »

Stihne štát v Svrčinovci „šibeničný“ termín? Bagre sú už blízko osadníkov, ich sťahovanie je v nedohľadne

https://spravy.pravda.sk/regiony/clanok ... clanok_box
  • Ak by štát termín výstavby nestihol, musel by vrátiť dotáciu vo výške 300 miliónov eur za úsek kysuckej diaľnice D3, ktorej súčasťou má byť aj ekodukt.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10512
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od kot »

Tak to jsem fakt zvědav na výsledek...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od Diaľničiar »

ekodukt:

kote, něco pro vás: Starý dům museli pro stavbu ekoduktu opustit, do nového je nepustí. Rodina neví, kam má jít

Obyvatelé z osady ve Svrčinovci, kterou musí pro stavbu dálničního ekoduktu srovnat se zemí, tvrdí, že dostali ránu pod pás. Své domy musí opustit. Stát jim přes zprostředkovatelskou společnost našel bydlení v sousední Čadci. Ale když se tam už chtěli nastěhovat, zabránili jim v tom policisté i vedení města.

Na základě tvrzení majitele domu i vedení obce měla rodina do domu vstoupit neoprávněně.

Majitel je momentálně v zahraničí, ale podle mailu, který zaslal městu, o stěhování nevěděl, a proto požádal o hlídání jeho nemovitosti.

Dům, do kterého se mají lidé z osady nastěhovat, bude nyní nepřetržitě hlídat hlídka městské policie.

Rodina se vrátila zpátky do osady, ale žít se tam prý už nedá. Jejich domy už v podstatě ani neměly stát. A ekodukt musí být hotov do konce roku. 

Celý článek: https://tvnoviny.sk/domace/clanok/85000 ... kam-ma-ist
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10512
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od kot »

Díky Dialničiari za zprostředkování informací o postupu.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od Diaľničiar »

i to se stalo: Policie uzavřela dálniční úsek Svrčinovec - Skalité, důvodem je vážná porucha na technologii tunelů

7.8.

https://sita.sk/nasadoprava/policia-uza ... i-tunelov/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od Diaľničiar »

z rozhovoru s ministrem dopravy: viewtopic.php?t=7712 , k tomuto úseku:

Keď bolo jasné, že niektoré eurofondy na dlhodobejšie projekty môžu prepadnúť, ...

Určite to môže byť jedna z veľmi problematických záležitostí. Pri D3 nás veľmi brzdila situácia vo Svrčinovci, ktorú sme riešili posledné priam týždne, ale už je to vyriešené.

Hovoríte o tom, že na Kysuciach chýbal prechod pre zver, a kým ten nie je, môže sa stať, že budeme musieť vracať takmer 300 miliónov eur za úsek od Svrčinovca po Skalité, ktorý bol hotový už v roku 2017, pričom ekodukt bol podmienkou jeho financovania z fondov. Výstavbe ekoduktu však bránila miestna osada, ktorú bolo treba presťahovať…

Tých ľudí sme už presťahovali, konkrétne do Čadce, Rakovej a Lopušných Pažití. Takže stavba môže ísť naplno.

Blíži sa koniec roka 2023. O tých 280 miliónov teda neprídeme?

Koncom septembra budeme mať kontrolný deň z Európskej komisie a budeme im musieť dobre vysvetliť, že by nás asi nemali penalizovať v nejakom absolútnom rozmere, lebo okrem ekonomických a časových aspektov je tu aj ľudskoprávny aspekt.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10512
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od kot »

Tak jsem zvědav, jak celý "nekonečný příběh" dopadne po stránce finanční...
filipino
Příspěvky: 187
Registrován: 25.12.2015 23:59:41

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od filipino »

Ahoj, nedávno jsem jel kolem, osada je zbouraná, nad železnicí je hotový tunel. Do konce roku podle mě bez šance.
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10512
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od kot »

Kolik ten MEGA přechod pro zvěř měří na délku ? Tam mohou pobíhat stáda zvěře najednou !!!
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od Diaľničiar »

technické řešení lze najít nejsnadněji popsané tady: https://www.vahostav-sk.sk/aktuality/ek ... hostav-sk/

jsou tam rozměry všech mostů - zopakuji, není to součást dálnice, nýbrž I/11 a železnice ... ale je to součást dálnice proto, že se na D3 čerpají EU fondy - a hrozí, že se budou vracet (to je běžná prace na SK; třeba D1 Prešov téměř hotová - a najednou UVO nakecá ( viewtopic.php?p=221567#p221567 ), jak tam jsou pochybení u tendru a tak se tam udělal audit a korekce a sta mil. € zpátky ( viewtopic.php?p=248678#p248678 ) - dá se to dohledat ve vláknu k Prešovu; to je takové "slovenské", protože se stavělo a řešilo co nebylo nezbytné, ale nebylo co posuzovat tak "pojďme řešit ex vlády (politická objednávka), ale kdo tím ve výsledku trpí je ta dálniční výstavba ... a tady na D3 se neumí udělat pořádek s "osadníkama" a tohle je hrozící výsledek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10512
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od kot »

Děkuji za odkazy Dialničiari :P
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od Diaľničiar »

Akce ekodukt dle očekávání: stát bude muset náklady doplatit. Ale ta lepší zpráva je, že nemusí vracet zpátky do Bruselu. Protože je zřejmé, že se do konce roku ekodukt nedokončí.

https://www.aktuality.sk/clanok/Gq1EBSX ... l-neznama/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
kot
Příspěvky: 10512
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od kot »

Tak to ale nakonec dopadlo docela dobře ! Peníze na Slovensku zůstaly...
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od Diaľničiar »

jak si vede výstavba ekoduktů u D3:

https://www.skyscrapercity.com/threads/ ... -186564875

tady jsou záběry i ve videu od NDS, je to k závěru videa (jsou tam stavby na severu - R3, přivaděč D3 a ekodukt při dálnici D3)

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22550
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Svrčinovec - Skalité (v provozu 1/2 profil)

Příspěvek od Diaľničiar »

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „D3 (SK)“