Sýrie

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

sy-flag.gif
sy-flag.gif (795 bajtů) Zobrazeno 20953 x
sy-map.gif
sy-map.gif (14.02 KiB) Zobrazeno 20953 x
Rozloha: cca. 185 000 km2
Počet obyvatel: cca. 17,5 mil.
Hlavní město: Damašek (cca. 2,1 mil., metropole cca. 2,9 mil. obyv.)
Další město: Aleppo (cca. 1,9 mil. obyv.)
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 22.11.2020 12:11:48, celkem upraveno 4 x.
Důvod: aktualizace stavu obyvatelstva
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Dálnice od hlavního města, směr Libanon
bashar.jpg
bashar.jpg (31.5 KiB) Zobrazeno 20944 x
Bohužel, syrská dopravní infrastruktura patří k té, kterou pravidelně v blízkosti hranic s Libanonem, ničí Izrael. :roll:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Ministerstvo dopravy :arrow:

http://www.mot.gov.sy/

V hlavním městě se rozběhl projekt metra, které se spustí v roce 2016.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Silniční síť je na relativně dobré úrovni, veškerá centra jsou propojena asfaltovými vozovkami, severojižní tah (jordánská hranice-Aleppo) je dálničního charakteru. V r. 2007 dosáhla silniční síť 97.401 km, z čeho cca. 20.000 km je se zpevněným povrchem. Podle Central Bureau of Statistics bylo v roce 2007 v Sýrii v provozu 446 tisíc osobních automobilů, 5 tisíc autobusů a 6,5 tisíce nákladních vozidel. V roce 1999 se Sýrie připojila k dohodě TIR.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Dle portálu CIA bylo v zemi k 31.12.2006 celkem 1.103 km dálnic a rychlostních silnic.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Stávající situace v zemi je nepřehledná a infrastruktura na mnoha místech velmi vážně poškozená. Předpokládam, že i výstavba metra v hlavním městě nepokračuje.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

HDP ještě v roce 2010 dosahovalo 60 mld. USD, za rok 2014 je to již jen 37 mld. USD, ale prvně nepatrně vzrostl. Na linii od hlavního města směrem na město Homs a dále ke Středozemnímu moři se opravují silnice a města a tato zóna je i po bezpečnostní stránce v mnohem lepším stavu. Počet obyvatel během války a konfliktů klesl o 1/10 z 20 mil. na cca. 18 mil., nestabilní je měna, omezen je přístup k úvěrům, celkovou ekonomickou situaci zhoršují sankce, nezaměstnanost je někde na úrovni 30%.

Stát nemá plně pod kontrolou těžbu ropy a právě naopak kontroluje již jen asi 10% celkové těžby, zbytek je plně v rukách Islámského státu. Průmysl utrpěl nejvíce, protože i funkční továrny a výroba se musela přesunout do okolních zemí. Stavebnictví je rovněž v útlumu, ale zde se očekávají větší investice v rámci rekonstrukce země. Ta se ale nezačala ani v bezpečné zóně na západě státu.

V souvislosti s probíhajícím konfliktem došlo k zastavení provozu železniční dopravy (výjimkami jsou některé tratě na pobřeží). Před vypuknutím války Sýrie postupně rozšiřovala a modernizovala zastaralý vozový park. Nově byly otevřeny rekonstruované linky Damašek-Amán, Aleppo-Mosul (Irák) a Aleppo-Istanbul. Studie na nově rekonstruované části tratí uvažovaly i o možnosti budoucího použití rychlovlaků. Délka tratí je celkem 2.495 km, 338 km tratí je úzkokolejných.

Zdroj: http://www.businessinfo.cz
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Syrská dálniční síť je doposud v podstatě bez poškození vzhledem k faktu, že se nachází pouze v úzkém pásu na západě země od severu na jih včetně hlavního města. Poslední dny a týdny ale proniká Islámský Stát až k dálnici, která napájí město Homs na dálniční síť a včera to bylo již jen 20 km. Území dálniční sítě je pod kontrolou vládních jednotek a ani opoziční síly se na tento druh dopravy zásadně nezaměřují.

Zde z wikipedie základní schéma dálnic v zemi:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Zde je základní silniční síť: http://www.mot.gov.sy/ckfinder/userfile ... adsmap.jpg . Tím navazuji na výše zmíněnou mapu dálnic. Nejdůležitější je nepochybně tah, který spojuje Damašek s městem Aleppo na severu a který je označen jako M5. Na tomto příkladě je vidět jak je dálnice v centru dění z vojenského hlediska. Těleso jako takové stojí, takže i případné poškození bombou se dá snadno opravit. Ale kdo ovládá takovou tepnu, ten ovládá region. Syrské vládní síly s podporou západu a Ruska udržují dálniční síť ve správě Damašku a obzvláště pak i dálnici M5.

Zde je část M5 ve videu na začátku videa z konce minulého roku:



Na margo posledních události je již část města Aleppo pod jinou kontrolou než vládními jednotkami, ale s podporou mezinárodního spoločenství je západní část a tedy i M5 pod kontrolovou centrální vlády. Situace v Sýrii je značně nepřehledná, protože kromě Islámského státu (IS) zde působí řada militantních opozičních sil vyhraněných vůči Bašárovi Asadovi. Ten má ale i nadále podporu jak Ruska tak USA než se Sýrie stabilizuje ohledně boje s IS. Následně se mají konat volby, aby se stabilizovala situace v celé krajině.

Celou situaci zde komplikuje především Saudská Arábie a potažmo Írán a vzhledem k tomu, že obě země mají mezi sebou velmi komplikované vztahy, tak si to odnáší vojny jinde. Nejen v Sýrii, ale přímo i v Jemenu. Kdyby to bylo o několik desetiletí zpátky, tak tady máme dávno ropnou krizi, ale ani to se pro extrémní těžbu neděje. To jsou důležité souvislosti zpátky do Sýrie, protože IS ztrácí svojí ekonomickou sílu a to jak v Sýrii tak v Iráku, protože příjmy z prodeje ropy tvoří většinu jejich zdrojů. V Iráku i v Sýrii je navíc tak IS vytláčen z území, kde se těží ropa. Jenomže v Sýrii se jak jsem napsal bojuje naširoko, ve spektru i místních opozičních sil a kmenů.

Nemám k dispozici detailnější přehled o stavu dálniční a hlavní silniční sítě. Před konfliktem se plánovala výstavba metra v hlavním městě, investice do nových dálnic a železnic.

Dálnice M5 tvoří cca. 40% délky dálniční sítě Sýrie a i když je v rukou centrální vlády, tak provoz na ní je z takticko-bezpečnostních důvodu často omezen až uzavřen. Dělá se to z důvodu, aby se omezil transport zbraní pro různé skupiny a pochopitelně každý kdo projíždí je automaticky podezřelý. Evidují se letecké údery na takové vozy, takže i ta dálnice bude v nějaké míře poškozená a určitě to nebude na styl kvalitního povrchu. Samozřejmě, že při takových uzavírkách trpí stávající civilní obyvatelstvo, protože váznou veškeré další dodávky pomoci. O její bezpečnost se starají i konkrétní bezpečností vojenské síly a to především 15. brigáda syrské arabské armády, která je součástí 5. obrněné divize. Leteckou podporu vykonává pak hlavně Rusko.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
FlakY`
Příspěvky: 1489
Registrován: 14.3.2009 21:34:15
Bydliště: F-M - Praha

Re: Sýrie

Příspěvek od FlakY` »

Damascus-Homs highway officially re-opened for the first time in 5 years
https://muraselon.com/en/2018/05/video- ... n-5-years/

Sýrie je velmi zničená a obnova veškeré infrastruktury potrvá desítky let. Válka se uklidňuje a povstalci mírovým procesem předávají území syrskému režimu za bezpečný odchod do provincie Idlib. Obyvatelé Sýrie se mohou postupně vracet do svých domovů, ale většina domů je po odchodu rebelů zničena a nedá se v nich bydlet.
Jak bude válka pokračovat není zcela jasné, v provincii Idlib operuje Turecká armáda a ta za pomocí FSA obsadila Kurdská území a město Afrin. Severovýchod Sýrie kontrolují Kurdové s Američany a na jihu u Golan je připravena Izraelská armáda na preventivní úder pokud bude cítit ohrožení své země.
Jezdím na plný plyn... brzdy jsem už odmontoval
Centrum dopravních informačních systémů
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Sýrie se dala do oprav povrchů strategického tahu M-5 od Khan Sheikhoun do Saraqib. Délka prací je kolem 55 km.

Jde o celkovou prioritu na opravu celé trasy mezi Damaškem a Aleppem. Mezi městy Homs a Hama se zase opravuje most Rastan. Ten když byl poškozený, tak namísto 40 km trasy po dálnici se jelo po horší silnici v délce 80 km.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 9.12.2022 16:13:57, celkem upraveno 2 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Celou tému jsem přečetl, aktualizoval jsem základní údaje, opravil aneb odstranil neplatné odkazy. A nyní doplním ještě několik informací. Odstranil jsem z vlákna 2 příspěvky, které nešlo ničím nahradit.

Snad nemusím psát ten fakt, že Sýrie zažívá válečný stav. S tím souvisí vývoj počtu obyvatelstva, kde za uplynulou dekádu došlo ke snížení počtu lidí z rekordního počtu v roce 2010, kdy tady žilo 21,3 mil. lidí na dnešních 17,5 mil. To dobré je na tom to, že již se stav otočil a lidi se sem začínají vracet. Další změna, kterou tato válka způsobila je samotný fakt urbanizace a sice z kdysi největšího města Aleppo, ve kterém žilo před dekádou 4 až 5 mil. lidí dnes žije polovina a největším městem se tak stalo hlavní město Damašek a to nejen jako základní město, ale i jako metropole.

Mapa hlavních silnic k roku 2009:
Sy3.JPG
Sy3.JPG (191.61 KiB) Zobrazeno 6705 x
Stát se bude snažit rekonstruovat a budovat silnice do podoby, která tady byla. Bylo tady kolem 97 500 km silnic, z čeho základní hlavní tahy mají zpevněný povrch a bylo tady i 1100 km dálniční sítě.

Mapa železniční sítě k roku 2009:
Sy4.JPG
Sy4.JPG (124.85 KiB) Zobrazeno 6705 x
Taky je to pro názornost, kde si stála železniční infrastruktura.

Tah M5 je klíčem ke kontrole moci ve státě. Dálnice je dlouhá 450 km a od 03/2020 slouží znovu dopravě. Spojuje 4 největší města v zemi; ještě Homs a Hama. Ta dálnice vydržela celou dekádu jízdu těžké techniky, nekonečné kolony uprchlíků s těžkým nákladem v rámci zásob a občas i nějakou explozi. Jinak bylo nepsané pravidlo jak povstalců, tak režimu, že se snažil nezasáhnout tepnu ve smyslu její destrukce, i když lokálně se tak občas stalo v důsledku náletů.

googlem je možno vidět stav z r. 2018: https://www.google.com/maps/@35.6461634 ... 704!8i4352

Sýrie se snaží odstranit trosky (ruiny) z hlavních silnic, dálnic a ulic a systematicky opravuje vozovky tak, aby byl umožněn provoz po nich.

Od 05/2020 je v provozu i dálnice M4.

Obrázek

Je velmi důležité vnímat situaci v zemi. Pokud sem kdo jedete, držte se oficiálních informací a sice pak http://sana.sy/ , kde je možnost mnoha jazyků. Politicky jsou USA, ale i Turecko vnímány jako okupační síly. Spojitost s Ruskem je vnímaná kladně. Více méně se nic nezměnilo v dosavadní linii u obyvatelstva, "jen" bohužel již před lety náklady na obnovu země jsou v řádech desítek mld. USD a nyní se to tedy ještě více prohloubilo. Světová banka odhaduje ztráty syrské ekonomiky v důsledku válečného konfliktu od začátku krize v roce 2011 do konce roku 2019 ve výši cca 300 mld. USD.

Rekonstrukci a obnově státu se věnuje vícero zemí, včetně EU a dle studií z 07/2020 bude stát obnova Sýrie mezi 200 až 400 mld. USD. Potenciálně až 1000 mld. USD, pokud se do toho zahrne všechno: náklady na bydlení a i to, co by se všechno dělalo za uplynulou dekádu. Režim má podporu od vícero států napříč planetu; Rusko, Írán, UK atd. Třeba Čína posledně přislibila investiční balík pro Sýrii ve výši 2 mld. USD. Největší podpora plyne z regionu Zálivu. Je nutno ale vnímat i sankce na mnoho zemí, obchodní válku mezi nimi a dále stávající globální krizi ve formě pandemie COVID-19.

Co mi tady dále chybí je odkaz na Silniční státní agenturu :arrow:

http://www.perc.gov.sy/

*zřízená pod ministerstvem dopravy

Syrský investiční úřad :arrow:

http://sia.gov.sy/

Sýrie nyní realizuje 2 základní silniční programy:

1. program nouzového zprovozňování silniční sítě (čištění)
2. program základního upgradu silniční sítě (základní stavební silniční práce)

Oba programy se realizují za pomoci místních sil, kapacit jak stavebních tak armádních (techniky pro 1. program, ale i inženýrů pro 2.). Ten 1. program zahrnuje odklízení popadaných stromů, konstrukcí a odvoz ruin. Případně i demolici vrchní vrstvi silnice. Ten 2. program značí frézování vozovky a pokládku nových vrstev.

Syrský investiční úřad pro oblast silniční infrastruktury zajišťuje dostatek materiálů, které v zemi chybí. Program se jměnuje "náhradní zdroje zásob". Umí se z kvartálu na kvartál vypočítat nutnost dovozu tak, že se základní programy plynule realizují. A to se samozřejmě netýká jen silnic, ale silnice jsou pilířem základní mobility a dostupnosti regionů, takže tady je to jedna hlavní priorita.

Několik silničních prací je možno ve fotkách prolistovat zde: http://www.perc.gov.sy/Gallery/Ar
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 9.12.2022 16:15:03, celkem upraveno 1 x.
Důvod: odstranění neplatného odkazu
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Sýrie je i nadále relativně nestabilní. Za vládní mocí stojí Rusko, ale na mnoha územích kooperuje Írán. Ten má tady zájmy k destabilizaci Izraele. Právě Izrael pak bombarduje íránské cíle v Sýrii, což ale vede k poškozování ruských skladů zbraní a další infrastruktury. Vzhledem k tomu, že Rusko vede válku na Ukrajině (pan prezident Putin by řekl že speciální operaci), ve které utrácí na 50 tis. nábojů a munice do tanků a děl, tak si již nemůže zjevně dovolit přicházet o zdroje v Sýrii, protože je nemá čím nahradit. Ostatně nemá čím nahrázet ani ztráty na Ukrajině.

Necucám si to z prstu nebo ze stránek BBC, nýbrž izraelské noviny informují ze sadsko-arabského deníku o tom, že Rusko žádá Írán k opuštění konkrétních měst a bodů, ve kterých sídlí ruská armáda, ruské zbraně a ruská munice, aby tak nebyl důvod pro nálety Izraele. Vztahy mezi Ruskem a Izraelem jsou mj. rovněž napjaté v jiných souvislostech (kolem Ukrajiny).

https://www.timesofisrael.com/russia-sa ... i-strikes/

Pokud se to povede, pak se Sýrie snad dočká snížení poškození infrastruktury a civilních cílů, které tím rovněž trpí.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Kdo má v Sýrii dálnice, ten má všechno ...

2020: Předsednictví Rady ministrů: Realizace 97% sanačních prací na mezinárodní dálničním úseku Hama - Aleppo

Obrázek

Obrázek

M5: Dálnice, která určuje budoucnost Sýrie a jejích občanů
https://www.theguardian.com/world/2020/ ... s-citizens

M5, neboli syrská „mezinárodní silnice“, spojuje všechna velká syrská města a šest provincií. 450 km (280 mil) tepna spojuje politické hlavní město Damašek s ekonomickým centrem Aleppa.

Dobytí M5 bylo pro Asada vždy vysokou prioritou.

Asadovy síly znovu dobyly klíčovou syrskou dálnici
https://www.dw.com/en/assad-forces-reta ... a-52334336

2021: M4: Syrská vláda vede od poloviny září rozsáhlou vojenskou operaci proti opozičním frakcím s cílem je vyhnat z oblastí pod jejich kontrolou jižně od mezinárodní dálnice M4 spojující Aleppo a Latakii.
https://www.al-monitor.com/originals/20 ... z7mzGZduor

2022: Když slunce zapadne, kontrola SDF (Syrské demokratické síly) nad severovýchodními syrskými dálnicemi upadá
https://syriadirect.org/when-the-sun-se ... ays-wanes/

:arrow: A ještě jedna silniční mapa. Je z 2012. Více méně se tady sotva stačí opravovat ty poškozené silnice a dálnice, o nějakém masivním novém rozvoji nemůže být ani slova. Prakticky to je často nová výstavba, protože padají i mosty, nadjezdy a musí se znova budovat vozovka a často i konstrukční vrstvy. Takže je to asi v těchto liniích:
000.JPG
000.JPG (217.46 KiB) Zobrazeno 1891 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Sýrie byla společně s Tureckem 6.2. zasažená silným zemětřesením (2 silná, dalších 100+ středně silných)

Pro Sýrii je získání mezinárodní pomoci mnohem složitější. Ještě stále je tady válka a politická rozdrobenost komplikuje získání pomoci do konkrétních oblastí.

viz TR: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 47#p268247 (a níže)

Obrázek

Postižené území je na SZ země. V zemi je vojenský konflikt. Sýrie dokonce v pondělí požádala o pomoc sousední Izrael, který této žádosti vyhověl a je připraven pomoct výrazněji. Izrael pošle pomoc Sýrii, i když země zůstávají ve válce ... Sýrii skoro žádná země pomoc nenabízí právě pro rozsáhlý válečný konflikt. Izrael nabízí mj. transport zraněných lidí do svých nemocnic na severu svého státu. Nabízí se i rozložení nemocnice na území Turecka a tam transport lidí ze Sýrie k ošetření. Izrael poslal pomoc i do Turecka. A to rovněž na žádost Turecka. Tam míří 230+ personálu. Jsou ale zprávy, že Asad pomoc Izraele odmítl. Žádná další pomoc sem ale tak skoro nepřijde: nemá jak, není zde bezpečno ...

Celkem je postiženo území s asi 6 mil. obyvatel. Kriticky asi 3-4 mil. obyvatel.

Území Sýrie je samo o sobě složitě dostupné. Kdyby byla lepší situace právě v Turecku, tak by ta pomoc byla bývala rychlejší, ale vzhledem k tomu, že právě sousední území Turecka je stejně tak těžce zasažené, včetně dopravní infrastruktury, tak Sýrie trpí o to více.

Dá se říct, Lékaři bez hranic to konstatují, že v Sýrii je to boj o záchranu těch, kteří mají šanci přežít. Na nějaké prohledávání trosek jsou malé kapacity, i když se tak činí.

Dále je snaha zásobit 23 zdravotnických center o potřebné vybavení a léky.

BR OSN projednává znovuotevření některých přechodů. Musí se vyřešit základní humanitární koridor.
15.JPG
15.JPG (60.42 KiB) Zobrazeno 1446 x
Musí se obnovit rezoluce. Pokud se tak nestane, tak SZ Sýrie bude odříznutá od přísunu základních potravin atd. Neschopnost udržet toto humanitární záchranné lano povede k úmrtím, kterým lze předejít.

Dle dosavadních informací bylo nalezeno 3500 mrtvých, 4000 lidí je zraněno. (aktualizace k 9.2.)
Ve městě Aleppo spadlo asi 50 budov.
Poškozená zůstala věznice, ze které unikají vězni.
Těžce poškozené jsou staré historické památky, které prozatím odolávají i dekádu trvajícímu konfliktu.
V mnoha dalších městech spadlo několik set budov; doposud asi 500.

Nejvíce jsou zasažené provincie: Aleppo, Idlib, Latakia, Hama, Tartus a města Aleppo, Hama and Latakia.

Mezinárodní kulturní organizace UNESCO říká, že poskytne pomoc uprostřed obav o strukturální integritu starého města Aleppa a pevnosti Diyarbakir, stejně jako 3 dalších míst. V prohlášení UNESCO se uvádí, že spolu s partnery již provedli prvotní průzkum škod způsobených zemětřesením, které udeřilo v pondělí před úsvitem. "V citadele byly zaznamenány značné škody." Západní věž starých městských hradeb se zřítila a několik budov na súcích bylo oslabeno,“ uvedlo.
  • Aleppo bylo syrským předválečným obchodním centrem a považovalo se za jedno z nejdéle trvale obydlených měst na světě, které se může pochlubit trhy, mešitami, karavanseraji a veřejnými lázněmi.
Aleppo bylo syrským předválečným obchodním centrem a považovalo se za jedno z nejdéle trvale obydlených měst na světě, které se může pochlubit trhy, mešitami, karavanseraji a veřejnými lázněmi. Ale brutální obležení uvalené na rebely vládními silami ji zanechalo znetvořenou.

Syrské ředitelství pro památky již ve středu vyjádřilo obavy ohledně škod a uvedlo, že části severních obranných zdí Aleppa se zřítily.

Na syrské straně je oblast zasažená zemětřesením o síle 7,8 stupně a jeho následnými otřesy rozdělena mezi vládou kontrolované území a poslední opozici ovládané území země, obklíčené vládními silami podporovanými Ruskem.

V Sýrii byl i doposud problém se vším; zásobování asi 17 mil. obyvatel, 2 mil. dětí nechodí do škol. Zničená města. Zemětřesení to v SZ části státu jen dorazilo.

WHO: Region se již potýkal s první epidemií cholery za posledních deset let a čelil sněhovým bouřím uprostřed nedostatku paliva, když zemětřesení udeřilo. Potřeby jsou obrovské. Ale v severozápadní Sýrii, která je po více než deseti letech války stále mimo kontrolu syrského prezidenta Bašára Asada, zůstává poskytování pomoci problematické. Zřejmě ani zemětřesení to zásadně nezmění.

Úřad OSN pro koordinaci humanitárních záležitostí (OCHA) uvedl, že zemětřesení narušilo životně důležitý tok přeshraniční pomoci. Obzvláště jsou přerušené silnice v Turecku, tudíž dokud se nezlepší situace tam, tak se nemůže citelně zlepšit v Sýrii.

Mechanismus poskytování pomoci přes tureckou hranici na přechodu Báb al-Hawa zřízený v roce 2014 je jediným způsobem, jak se může pomoc OSN dostat k civilistům, aniž by se pohybovali v oblastech kontrolovaných syrskými vládními silami.

Spojené arabské emiráty přislíbily Sýrii humanitární pomoc ve výši přibližně 13,6 milionu dolarů, uvedla státní média, zatímco Alžírsko oznámilo svou účast na záchranných operacích se specializovaným týmem civilní ochrany.

Syrská vláda popřela, že by požádala o izraelskou pomoc poté, co Tel Aviv uvedl, že obdržel volání o pomoc a že je připraven vyhovět, což by byl vzácný okamžik spolupráce mezi sousedními zeměmi. Izrael má již ale u hranic se Sýrii v Turecku stovky záchranářů, vojáků, doktorů a plné vybavení pro polní nemocnici. Prozatím se tedy věnují výhradně tureckým územím ... Erdogan naopak pomoc z Izraele vysoce ocenil jako rychlou a přesnou.
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 9.2.2023 11:34:52, celkem upraveno 1 x.
Důvod: aktualizace obsahu příspěvku
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Sýrie

Příspěvek od Diaľničiar »

Asad, kdo by čekal nějakou reakci k zemětřesení a nějakou akceschopnost tak to nemusí dál číst, požádal Rusko, aby zvedla rozsah základen na území Sýrie. Zdá se mu, že od doby, co odešlo na Ukrajinu několik tisíc vojáků a bojovníků, tak opozice vůči Asadovi nabírá na síle.

Všeobecně je zřejmé, že ruské kapacity jsou dnes na Ukrajině a Rusko již tak nedovede účinně pokračovat za Asada jako tomu bylo doposud. Důsledkem této situace na Ukrajině je i mnohem tvrdší postoj Izraele, který si troufá bombardovat cíle "íránských gard" v Damašku bez ohledu na PVO Sýrie a Ruska. S Ruskem prozatím Izrael komunikuje co se týče armádních operací zde.

Asad se v polovině března vyjádřil, že současná území, které Rusko na Ukrajině zabralo, což je asi 1/5 území, tak patří historicky Rusku a to má na ně plné právo.

Asad rovněž kritizoval tureckého prezidenta Erdogana za to, že vtrhl na syrskou půdu a stejně tak se vyjádřuje o Izraeli, který tam vtrhl jen co se týče sporných Golan a vztahů s "předsunutým satelitem" - Libanonem.

Nyní je situace taková, že Asad reálně ovládá všechna důležitá centra v Sýrii. Bez ruských základen a vojáků by ale tato území nezískal a dnes nad nimi nevládl. Proto nedávno žádal Rusko o změnu charakteru dočasných základen na trvalé. Moskva se k tomu prozatím neuchyluje.

To, co svět nazývá občanskou válkou - to Asad nazvývá terorismem. I proto jsou vztahy s ostatními sousedy v regionu velmi napjaté a de facto se ignoruje i stav po zemětřesení. JIž jen z obav, že veškerá pomoc by padla do jiných rukou, než k potřebným ...
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Asie“