Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Od otevření Pelješkiho mostu klesl provoz na HP Klek o 90% (trasa přes Neum)

27.8. 2022

https://vijesti.hrt.hr/hrvatska/otkako- ... 90-9237697

Přes mostní spojení projíždí denně skoro 15 tis. vozidel.

Jednotlivá města a obce na pol. Pelješac pak hlásí výrazné zvýšení návštěvnosti. Především 1-3 denní pobyty jak si prohlédnout různá zákoutí. Ale nejen ze zahraničí, výrazně se zvedla i návštěvnost Chorvatů.

V této souvislosti Jadrolinija plánuje upravit jízdní řád trajektové linky a možná i změnit technické vybavení na lince. Vše se dle společnosti vyhodnocuje.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

jeden "silniční" záběr ze vzduchu na most Pelješac:
1.JPG
1.JPG (253.56 KiB) Zobrazeno 4651 x
stav z realizace nejdůležitějších SO na jižní straně projektu propojení Jižní Dalmácie, most Ston s tunelem, z konce srpna:

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Most Pelješac je hitem. Svědčí o tom intenzity provozu. Zároveň je to částečně udivující i pro instituce. Ačkoliv se očekával vysoký provoz, tak ne až takový. Hitem, který láká porušovat pravidla. Na všech přístupech k mostu a k přístupovým silnicím vedoucím k němu, na křižovatkách v širším okolí jsou instalovány všechny dopravní značky, které vylučují přepravu po něm, resp. upravují jízdu na něm. Namýšlet si, že to lze ignorovat se nevyplácí.

V období od 26.7. (uveden do provozu o půlnoci k 27.7.) do 12.9. projelo po mostě neskutečných 652 678 vozidel. Poslední údaj činil 15 tis. vozidel za den. Provoz se snížil s příchodem 9. měsíce, ale i tak za 1. týden tady projelo na 10 tis. vozidel za den. Nejvíce pak o víkendu.

Na most a příjezdové silnice je zákaz vjezdu a pohybu všech, kdo nedosáhnou min. rychlost 60 km/h a pěší, kola. Stejně tak nákladní vozidla nad 7,5t. Tohle druhé až do odvolání.

Za uvedené období se tady nestala ani jedna dopravní nehoda. :ok:

Za bezpečnost silničního provozu je odpovědná policejní stanica Ston.

Je nutno uvést, že policie sankcionuje všechny přestupky v maximální možné míře. Pokutuje se všechno: každé kolo, které na most vjelo, každý vůz, který bezohledně využil nouzového pruhu pro záchranné složky atd. Na samotném mostě je nainstalováno na 20 různých kamer nejmodernějšího typu 3 druhů (statické, otoční, ...) a na celém novém úseku v provozu je 90+ kamer. Kamery jsou propojené se systémem, který automaticky přestupky vyhodnocuje. Operativně umí zasáhnout patrolovací jednotka ze Stonu.

I proto Hrvatske Ceste jako investor, ministerstva dopravy a vnitra nedoporučují uchylovat se k jakémukoliv přestupku jakkoliv most láká tak učinit. :idea:

Kritika řidičů, kteří zachytávají vlastní kamerou tento vůz https://www.youtube.com/shorts/dPHkMRWPiFY byla totiž s reakcí institucí, že i tento incident byl zachycen a přísně sankcionován. Řidič chtěl dokázat, že se dá tudy jet jako ve 2- pruhu. Ovšem tak to je i nadimenzováno, což mu bylo s vysvětlením podáno s otázkou zda nezná pravidla silničního provozu. V každém případě je tento druh jízdy považován za ohrožení sama sebe i všech dalších účastníků provozu, vzkazují ze Stonu. Zdaleka se nejednalo o ojedinělý pokus.

Další přehřešky jsou zajet si sem na kole, odstavit na kraji a fotit si panoramata ...

Prozatím není v plánu osázet další značení. Ale pokud se situace nezlepší, tak se osadí další značení, kde bude vysvětlen důvod krajního pruhu. Policie bude i nadále velmi přísně vzhlížet na všechny přestupky. Vzhledem k intenzitě provozu a výsledkům nehodovosti se to jeví jako postačující argument.

bonus, jízda po mostě na motorce:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Co se staví v rámci Silničního spojení Jižní Dálmácie (Pelješac a silnice) a staví se dle harmonogramu k dokončení do konce roku :?:

zopakuji: Základní trasa na mapě :arrow:

Obrázek

Jsou to sice 4 etapy, ale rozdělilo se to na 3 stavební tendre a sice:
  • *projekt se dělí na 3 části, přičemž se celkem má postavit 32,53 km komunikací:
    - most Pelješac, délka 2,4 km
    - přístupové silnice Duboka (D8) - Zaradeže (D414), délka 12,04 km (vyjma samotný most Pelješac)
    - obchvat Stona: Zaradeže (D414) - Đonta Doli (D8), délka 18,09 km
Obrázek

My víme, že most postavila "Čína" (China Bridge and Road Corporation), "západní" úseky celého projektu vedoucí k mostu z obou stran postavil Strabag a tyto jsou dnes v provozu. Zbytek staví Řekové (Avax), což je 3. a 4. fáze a z toho je v provozu 3. fáze.

Proto je v provozu 25 km spojení. Chybí 7,5 km v rámci 4. fáze.

Náklady na 3. a 4. fázi vyhrál Avax s nabídkou 511,4 mil. HRK (bez DPH).

Fáze 4 se týká délky v rozsahu od km 10+700 do 18+086. Je to sice "jen" 7,5 km, ale nachází se tady několik větších stavebních objektů (SO) a sice:
- Tunel Supava (1290 m)
- Tunel Polakovica (1242 m)
- Stonský most (485 m)

Proto je 4. fáze často nazvána i jako obchvat Stonu. Přes hory nad vodou se obejde historický Ston, který mj. letos zažil nápor, jaký ještě nikdy nezažil.

Tunely jsou vyražené, ale nejsou dokončené. Most taky ne. Nejsložitější objekty. Pokud vše půjde jak má, pak se do konce roku dokončí, ale technické termíny z hlediska převzetí a odevzdání vychází již na začátek roku 2023. :idea:

Hrvatske Ceste nechtějí extra informovat o ničem, protože doposud mají taktiku, že přes média se toho řeší co možná nejméně. Inflace byla indexována u projektech o 10% a kdo nebyl ochoten to akceptovat, tak mohl od vysoutěženého projektu odstoupit. To bylo celonárodní řešení u masivní výstavby, která v rámci Chorvatska běží. O víc, než 10% se indexovat nedalo.

Avax (J&P Avax) má delší dobu problémy s realizací. Ale to taky dodavatelé, třeba jak jsem zmiňoval Brodosplit, který dopravil segmenty po vodě k mostu Ston a jednoduše celý ten segment je tak jak i jinde v problémech.

Prozatím se věci mají tak, že deadline je 31.12.2022. Chorvatsko je smířené i s tím, že se to jednoduše otevře do provozu až před začátkem sezony 2023, ale pokud možno, tak s Avaxem. ... Protože v opačném případě to značí novou soutěž a nové tendrování a obnovu výstavby a to jsou procesy na celé roky.

_________________________________________________

Je nezbytné zmínit, že když se tendroval most, tak Strabag napadl čínskou firmu. A když se tendrovala 3. a 4. fáze, tak Strabag napadl Avax. O tuto zakázku "snů" se vedl složitý boj a státní aparát měl co dělat. Zakázka v daném období představovala zásadní stavební investici státu do infrastruktury. Tehdejší velké chorvatské firmy v úpadku (Konstruktor Split, Viadukt Zagreb). Analýzu k tomu jsem uvedl tady: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 19#p146219 , jak je možné, že stavební obři jdou k zemi :?:

Strabag naplnil obsah smlouvy a svoje přístupové silnice dokončil včas. Také realizoval několik větších SO: na pevnině vybudoval podjezd na křižovatce Duboka a podjezd na D8 a na poloostrově mimo jiné tunel Kamenice (499m) , most Dumanja Jaruga 1 (506m), Most Dumanja Jaruga 2 (480m), tunel Debeli Brijeg (2467m) a podjezd Zaradeže.

Tedy ale ještě jednou ceny:

1. fáze most Pelješac ... China Bridge and Road Corporation ... 2,08 mld. HRK
2. fáze Duboka - Sparagovići / Zaradeže ... Strabag ... 478,3 mil. HRK
3. a 4. fáze Ston obchvat a části Sparagovići / Zaradeže - Prapratno a Prapratno - Doli ... Avax ... 511,5 mil. HRK

Most měl původně dle odhadů stát 1,5 mld. HRK. Právě vysoutěžené ceny tehdy šokují místní trh. Bylo to způsobeno cenou oceli atp. Ještě i tu si Čína dovážela sama. Nakonec ale výslední cena skoro kopírovala ty vysoutěžené. Je ale otázkou, jestli se i včas dokončí za domluvené ceny. O tom je ještě brzo spekulovat, resp. jak jsem zmínil nedávno v rámci otevření, tak se mírně indexovalo, ale Hrvatske Ceste detailní finanční zprávu podají později. Prozatím se očekává zdražení v pásmu 20-30 mil. €. za příjezdové silnice. Most se neprodražil.

U delších tunelů se automaticky razila i evakuační roura. Trasa je vyřešená formou lepších uzlů/MÚK. :ok:

_________________________________________________

V posledním příspěvku jsem psal o tom, že policie vyčleněná i pro tohle Silniční spojení Jižní Dalmácie sídlí ve Stonu.
Středisko řízení provozu (jak jsem výše uvedl ten rozsah kamer atd.) sídlí u uzlu Zaradeže. Tam jsou i hasiči.
Dnes spojení monitoruje 90 kamer, ale nakonec jich bude 180.
aa.JPG
aa.JPG (72.49 KiB) Zobrazeno 4372 x
bb.JPG
bb.JPG (116.28 KiB) Zobrazeno 4372 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Výstavba příjezdové komunikace k mostu Pelješki - Brijesta



:arrow: Výstavba příjezdové komunikace k mostu Pelješki - Prapratno (natáčeno v srpnu, kdy se práce přerušují pro technologické postupy v souvislosti s betonovaním - tak to bylo nahlášeno a tak to bylo schváleno, tehdy vzniklo video)

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

"Spadl Pelješský most do opravy" o něco déle než dva měsíce po svém otevření? Podívejte se na fotografie prací a řidiči, pokud cestujete, zpozorněte, tak zní z 5.10. článek, ve kterém je dost fotek: https://dubrovacki.slobodnadalmacija.hr ... st-1229794
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

jedna 13 min. projížďka s velmi hezkou grafickou úpravou: od Ston po most Pelješac

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Pelješac vs. Neum: Kolik vozidel přejelo nový most a jak moc se snížil provoz na jadranských hranicích Bosny a Hercegoviny?

Historicky 26. července 2022 most Pelješki konečně spojil Dubrovník a jih se zbytkem Chorvatska, aniž by bylo nutné projíždět tzv. Neumský koridor v Bosně a Hercegovině. Byl to den velkých oslav a národní hrdosti a obrázky nového chorvatského projektu "ukázkové infrastruktury" obletěly svět.

A kolik aut po mostě od onoho historického dne projelo a jak most ovlivnil provoz směrem na Neum? Mluvčí chorvatských silnic Tamara Pajić informovala Total News Croatia, že do čtvrtka 3. listopadu do 9:00 ráno přejelo most asi 940 406 vozidel, téměř 10 000 za den. Provoz přes Neum klesl o 70 procent ve srovnání se stejným obdobím v roce 2019, posledním normálním dopravním rokem před pandemií.

https://www.tportal.hr/vijesti/clanak/p ... h-20221104
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Včera o 12:52 projelo mostem Pelješac 1 mil. vozidlo.

https://vijesti.hrt.hr/hrvatska/milijun ... m-10454326

Za téměř čtyři měsíce od otevření mostu Pelješac přejel milion vozidel, což je v průměru více než 250 tisíc měsíčně. Podle údajů chorvatských silnic nejvíce vozidel, kolem 460 000, přejelo most v turisticky nejrušnějším měsíci - srpnu.

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Článek, který mapuje pokrok na nedokončených částech megaprojektu mostu Pelješac, který dokončený je a jižních částí nové silnice na polostrově Pelješac: https://dubrovacki.slobodnadalmacija.hr ... om-1244000

zopakuji: základní trasa na mapě

Obrázek

volně přeloženo

Provoz po mostě by byl bezesporu výrazně vyšší, kdyby provoz kamionů a autobusů nebyl směrován přes Neum, což odlehčuje provozu na silnicích přes Ston. Dokončením obchvatu Stonu z Praprata do křižovatky Zaton Doli na Jadranské magistrále však tyto překážky zmizí a doprava se výrazně zintenzivní, ale také se stane výrazně bezpečnější.

Dokončeno 90 procent prací

Nutno však přiznat, že s otevřením Pelješského mostu a zmiňovaného úseku Komarna-Ppraratno zájem o neméně významný obchvat Stonu poněkud chyběl v centru zájmu široké veřejnosti, což bylo o důvod více zjistit, v jaké fázi jsou tyto práce.

Obrázek

Na stavbě, kde je na první pohled vidět jen pár dělníků, jsme našli zástupce Chorvatské silniční společnosti, jinak investora projektu mostu a příjezdových cest Pelješko. Když stojíme pod oblouky štíhlého Stonského mostu, inženýr Ivica Tutman poukazuje na to, že 90 procent práce je zatím dokončeno:

-Stavební práce budou dokončeny do konce tohoto roku, ale zdůrazňuji, že vybavení obchvatu Stonu zahrnuje stavební operace, které nejsou konstruktivního charakteru. Očekáváme, že i to bude dokončeno do konce února, následovat bude technická kontrola a získání povolení a brzy budou zásoby uvedeny do oběhu - říká Tutman.

Aniž by zacházel do termínů, poukazuje na kvalitu dosud provedených postupů:

- Kvalita je opravdu dobrá! Křižovatka Zaton Doli bude dokončena do poloviny prosince, kdy bude odstraněna světelná signalizace a provoz na státní silnici D8 bude následovat bez světelné regulace. Křižovatka je již z velké části vyasfaltovaná, ale zbývá dodělat ještě nějaké práce, které závisí na případných extrémních povětrnostních podmínkách. Na té části Jadranské magistrály bude úplná normalizace provozu následovat nejpozději do Vánoc a po dokončení celého obchvatu Stonu v únoru se předpokládá technická přejímka, která je předpokladem pro získání kolaudačního souhlasu a uvedení do provozu. úsek do provozu - říká Tutman a uvádí, že v současné době probíhá výstavba na západní straně mostu odlučovače dešťové vody. Připomíná také, že podle smlouvy zhotovitelé nakonec odstraní násep zeminy pod mostem a během prací kompletně opraví z důvodu silného provozu poškozenou místní komunikaci Ston-Broce, která byla při tomto částečně zatopena.

Vše hotovo do února

O postupu prací hlavní manažer staveniště AVAX, inženýr Antonis Mavridis, říká: - Většina betonových prací je již kompletně hotová a zbývá vybetonovat pár menších segmentů a chodník, tedy most. cesta údržby. K dokončení všech prací potřebujeme ještě dva měsíce dobrého počasí a vše bude kompletně hotové v únoru 2023.

Obrázek

Na stavbě je aktuálně více než 220 dělníků, z nichž většina je uvnitř tunelu. Ve skutečnosti už nemáme žádné překážky kromě těch povětrnostních - říká Mavridis, kterému připomínáme letní oznámení, že bude od investorů žádat kompenzaci 30 procent vzniklých zvýšených nákladů. Jsme však spokojeni s tím, že toto sladění je „ještě v jednání“.

Bohužel na úseku AVAX, stejně jako na úseku Strabag, byla zaznamenána jedna vážná nehoda. Tentokrát byl na Zamaslině zabit stavitel řecké společnosti, o které Mavridis říká:

Každý most je velmi složitý projekt. S chorvatskými subdodavateli máme dobré zkušenosti a věříme, že reference z této stavby nám pomohou při získávání nových pracovních míst, např. na stavbu metra.

Na trase dlouhé 7 km je Mavridisovým asistentem inženýr Ivo Mušura. V Dubrovníku již pracoval na realizaci projektu Beterment 2 mezi Čilipem a Karasovićem a výstavbě energetického tunelu přes Srđ. O realizaci obchvatu Stonu:

- Dvouproudý Ston Bridge bude mít portálové osvětlení, které pokračuje tunely. Jsme prakticky ve finální fázi stavby: zbývá vybetonovat pět dalších „táborů“, každý o délce 10 metrů. Po dokončení betonáže mostní desky, chodeb a říms budou začátkem prosince osazeny dopravní a pěší ploty. Mezi nimi je revizní průchod pro údržbu, následuje finální vybavení mostu osvětlením a další instalací, která zahrnuje odvodnění, hydrantové vedení a elektroinstalační zařízení mezi tunely.

Návrhové řešení stonského mostu však nepočítá s osazením vlnolamu/větrolamu, který byl pravděpodobně vypočítán podle povětrnostních údajů této oblasti. Pravda, intenzita větru zde není příliš nízká, ale při provádění prací jsme usoudili, že vítr nemá intenzitu, která by mohla výrazně ohrozit dopravu.

Rychlostní limit 80 kilometrů za hodinu

Je pravda, že všude je vítr nejsilnější ve výškách mezi 30 a 50 metry, ale osobně si myslím, že problémy s plynulostí dopravy nebudou a stonský most by se neměl zavírat. Při exploataci bude přesněji stanovena intenzita větru a povětrnostní zařízení, které nainstalujeme, umožní detailní sledování všech důležitých dat, která budou sledována ve velínu Zaradeža.

Betonáž sekundárního bednění v obou tunelech je již kompletně dokončena a v Polakovici je hotova betonáž ostění, příčných napojení a odvodnění, osazují se obrubníky a začaly práce na přípravě konstrukce vozovky a asfaltování. .

I v Supavě je vybetonováno ostění a v brzké době bude dokončena betonáž prodloužení tunelu a následná příprava na asfaltování:

- Po vybetonování zbylých 50 metrů desky na mostě proběhne montáž izolace a v únoru dvě vrstvy asfaltu a finální vrstva po celé trase - oznamuje Mušura, který upozorňuje, že ihned po vyasfaltování hl. trasy, bude následovat instalace tunelového dopravního zařízení a kabelových rozvodů, osvětlení a větrání. Předpokládaná rychlost v tunelech a na mostě je omezena na 80 kilometrů za hodinu.

Poslední pohled na staveniště odhaluje centrální kolektor odvodnění chodníku a dutý obrubník se sifonovými šachtami, které navazují na centrální odvodňovací systém v tělese komunikace. Cestou ven se také podíváme na tzv instalační kanály pro pokládku optických a dalších potřebných instalací a hydrantové vedení pro případ možného požáru v tunelu. Loučíme se se stavbaři a opouštíme staveniště, které by po uzavření mělo přinést ještě lepší dopravní spojení na jih Chorvatska.

I přes skepsi části veřejnosti a očekávané vytvoření „zácpy“ v samotném Stonu kvůli výraznému nárůstu letního provozu turistická sezóna úspěšně skončila a starosta obce Ston Vedran Antunica boduje ven:

- Odhadujeme, že 70 procent z přibližně jednoho milionu vozidel, která přejela Pelješský most, projelo středem naší obce. To je na našeho Stona hodně, ale mohu říci, že vše proběhlo hladce a bez jakýchkoliv prodlev. S prací dopravní policie jsme naprosto spokojeni. Víme, že obrovské davy, které jsme měli přes Ston, zmizí s dokončením stavby obchvatu Stonu a že v budoucnu k nám budou jezdit jen ti, kteří chtějí navštívit kulturní a historické památky Stonu. Pozitivní efekty už vidíme, protože se již připravuje otevření dvou větších restaurací, ale stále nám chybí kvalitní ubytování. O výstavbu těchto kapacit je však v Prapratnu a zátoce Marčuleti velký zájem a spolu s odvozem zeminy nahromaděné pod Stonským mostem se konečně zlepší i cesta do Kobaše, oznámil Antunica.

Obrázek

Dvouproudý Most Ston je dlouhý 485 metrů a 37 metrů vysoký nad mořem a bude mít celkovou šířku 11,60 metru. Oba jízdní pruhy budou široké 3,50 metru a po stranách budou tzv servisní trať. Most má šest nosných sloupů a největší rozpětí mezi nimi je střední, nad kanálem, který je 110 metrů. Západně od mostu je 1242 m dlouhý tunel Polakovica a na východě 1290 m dlouhý Supavský tunel.


LETECKÉ ZÁBĚRY:

záběry na Ston, na pozadí ke konci se črtá most, tedy obchvat Stonu:



detail na most na obchvatě Stonu:



trasa silnice napříč Pelješac:



záběry na Dubrovnik, 1:55 nádherné záběry na Most Dr. Franja Tudjmana před vjezdem do města:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

sledovaný projekt v tématu: já jsem v 01/2021 v tomto foru psal: Ambiciózní projekt v délce kolem 22 km se připravuje v rámci Dubrovniku na napojení letiště v Čilipi a dle trasování A1 pak taky na sever od města po dálnici.

Hrvatske Ceste 8.12.2022 zveřejnil předběžnou konzultaci k "Vypracování všech typů koncepčních projektů, provádění geodetických a geotechnických průzkumných prací a získání povolení k umístění stavby rychlostní silnice Dubrovník - Letiště Čilipi v délce cca 27 km."

Tento projekt nejenže urychluje cestování z letiště kamkoliv, ale je de facto obchvatem města na trase. :idea:

https://eojn.nn.hr/SPIN/APPLICATION/IPN ... id=7009589
  • Predviđena je izgradnja predmetne prometnice u tri faze a točan redoslijed faza će odrediti u
    daljnjim fazama razrade dokumentacije :
    I FAZA obuhvaća dio prometnica i objekata na istočnoj strani mosta dr. Franje Tuđmana i to: ceste
    C-1 i C-2 sa pripadajućim čvorištima na državnim cestama te tunel “Gruž”,
    II FAZA obuhvaća glavnu trasu s čvorištima i pripadajućim spojnim cestama od stac. 2+600 do stac
    9+900, tj. od čvora „Dubrovnik zapad“ do čvora „Dubrovnik istok“ (čvor pripada III Fazi).
    III FAZA je obuhvatila spojnu cestu (SC-5) od čvora „Ilijina glavica“ do čvora „Dubrovnik istok“
    (uključivo i čvor) i glavnu trasu ceste od stac. 9+900 (s pripadajućim spojnim cestama i čvorištima)
    sve do čvora “Cavtat” (uključivo i njega) na stac. 24+000 i završava na stac. 29+600, tj. na spoju sa
    postojećom državnom cestom D8 u zoni naselja Ćilipi.
    Za navedene faze potrebno je predvidjeti pojedinačne lokacijske dozvole.
100.JPG
100.JPG (119.79 KiB) Zobrazeno 3205 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Strabag nahrál hezké video ze svých prací koncem 07/2022 z projektu Pelješac se silnicí po stejnoměnném polostrově:


  • Route length: 10.5 km, including:
    *) Tunnels: Debeli Brijeg = 2464 m and Kamenice = 499 m;
    *) Viaducts: Dumanja Jaruga I = 420 m with 120 m span between columns (highest column = 67 m); Dumanja Jaruga II = 131 m; Brijesta = 134 m;

    *) 3 Interceptions = Zaradeže, Duboka and Brijesta
    *) Traffic Control Center

    Construction period: 32 months
    Work force: 550 employees, in the period of maximum intensity
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

aktuální záběry na most Ston:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Obchvat Stonu se natahuje. Scénář, na který upozornil i ministr dopravy v létě se naplňuje, ale ministr je optimistou. Prozatím se v létě odevzdalo do provozu 25 z 32 km spojení Jižní Dalmácie včetně dominanty mostu Pelješac. Úkol spojit po zemi Chorvatsko je zrealizován. :ok: Silnice ve Stonu nejsou přizpůsobené pro ten nápor, který tady byl. I proto se omezil těžký tranzit a autobusy a dál jezdí přes Neum. Všeobecně se na Pelješaci připravuje vícero silničních projektů, ale jak si stojí obchvat Stonu? Tunely, most nad Stonským zálivem a silnice?

Z léta byl podzim. Na podzim se říkalo, že konec roku. A nyní, že jaro 2023. To je poslední datum, 03/2023, ale zlé jazyky říkají, že to bude jednoduše na jaro, tedy možná až začátkem léta. Z finančního hlediska je ministerstvo klidné a z dopravního hlediska rovněž, protože dopravní nápor se snížil. A další začne až na jaro.

Investice na tento megaprojekt se mírně prodraží, ale čeká se na dokončení. I tak 3 mld. kun a spolufinancování z fondů 85%.

Na zbývajících 7 km se ale skoro nic nedělá. Jsou Vánoce, čas dovolených. Když nepočítáme most Pelješki, mluvíme o nejsložitější operaci na poloostrově: přes úzký, mělký a těžko přístupný Stonský kanál spojuje nový most přímo dva tunely. Provést práci na tomto místě bylo obzvláště náročné. Silniční přístup je možný pouze po úzké, nízké silnici, která vede ze Stonu a stonské solné pánve, téměř na úrovni moře a solné pánve, do vesnice Broce. (o tomto místě vznikla nedávno extra reportáž, později jí doplnim)
  • Hlavní inženýr AVAX za tento projekt: Ze sedmi a půl kilometru obchvatu Stonu, který dokončujeme a je to technicky nejsložitější část staveniště, je téměř polovina v těchto dvou tunelech a mostě. Na trase jsou již položeny dvě asfaltové vrstvy. Prakticky jsou hotové zemní práce a konstrukce vozovek kromě finální vrstvy asfaltu a chystáme se dodělat dopravní zařízení: značky, portály, svodidla. Doufáme, že tato trasa bez staveb bude hotová do konce ledna.

    Tunel Polakovica, všechny betonové práce jsou hotové a hned po Novém roce se připravujeme na pokládku asfaltu a pak začne vybavení tunelu.

    Stonský most. Je přístupný přímo z jednoho tunelu a z něj se vstupuje přímo do dalšího tunelu, Supava, na severní straně. Na mostě musíme dokončit betonáž pěšin, po kterých půjde asfalt a technika.

    Tunel Supava. Tam nás ještě čeká část odvodňovacích prací, jsou hotové betonové práce, dále příprava nárazníků a asfaltu a nakonec zařízení.
Mezi lednem a březnem se bude dělat co? Reagují AVAX a investor Hrvatske Ceste: Koncem ledna se dokončí stavební práce, v únoru ještě nějaké testování zařízení a systému, pak definitivní zahájení řízení o technické kontrole a povolení k užívání, které může trvat až měsíc.

Za ty tři roky, co jsme tady z Avaxu, se stalo všechno, ale když se podíváme na plánovaný konec roku, protáhneme stavební práce o měsíc nebo měsíc a půl. Jen déšť a špatné počasí vzaly měsíc podzimu a hned od začátku byly další nepředvídatelné problémy. Nejprve pandemie, pak narušení dodavatelských řetězců, pak skokový nárůst cen a inflace, což velmi ztěžuje financování. Velmi náročné a složité.

Hrvatske Ceste říkají, že Avax je stále v dohodnutých termínech. Zatím ...

Smlouva s Avaxem na úsek z mimoúrovňové křižovatky Zaradeža do Zaton Doli na Jadranské magistrále (celkem 18 kilometrů, z toho od léta letošního léta je v provozu úsek Zaradeža – křižovatka Prapratno) má hodnotu 520 milionů HRK bez DPH. Z této částky se 310 milionů HRK týká silničního okruhu ve Stonu.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Jak jsem slíbil ve výše uvedeném příspěvku v té podtržené větě: Silniční přístup je možný pouze po úzké, nízké silnici, která vede ze Stonu a stonské solné pánve, téměř na úrovni moře a solné pánve, do vesnice Broce. (o tomto místě vznikla nedávno extra reportáž, později jí doplnim) a doplním reportáž o zvláštní silnici, která vede do vesnice Broce, resp. nejjižnějšího cípu polostrovu Pelješac.

mapa; od Prapratno směrem na Broce je "nová silnice spojení Jižní Dalmácie", není tam uzel k Broce
Obrázek

Určitě jste nikdy v Dalmácii po takové "silnici" nejeli, tu a tam se ocitnete na dně moře! Přinejmenším, když si nedáte pozor, ale část v roku se po ní ani jináč jet nedá a tudíž se nejezdí. Podívejte se, jak jezdí Pelješáci ... PŘESNÁ POLOHA

V rámci výstavby nového spojení s Jižní Dalmácii ho využívají i stavební stroje pod Avax a jejich subdodavatelé. Vejde se sem až 1 větší vozidlo. Jediná silnice, která spojuje Broce a Kobaš s nedalekým Stonem, široká sotva tři metry. Jen pár kilometrů dlouhá. Postaveno kdysi dávno na bahnitém a mělkém dně, téměř bažinatém.

Na jedné straně jsou bazény solné pánve Ston, na druhé přírodní kanál a pod mořskou propustí pro solné bazény. Uprostřed silnice, v části mezi solnou pánví a staveništěm: Stonský most přes kanál spojuje dva tunely, Polakovicu a Supavu. (příspěvek výše reportáž k jejich stavu z výstavby) Jsou součástí obchvatu Stonu, jediné nedokončené části nových pelješackých silnic, která nebyla v létě 2022 uvedena do provozu společně s mostem Pelješki.

Do této silnice se 20 let neinvestovalo. Během nepříznívého počasí se silnice stává nesjízdnou: zaplaví jí voda. Broce, Kobaš a Hrasno jsou tak nahraní. Nyní během výstavby zmiňovaného obchvatu Stonu se některé části opravují vzhledem na její devastaci. Ale nic víc. Poškození jsou větší, než to co se doposud opravilo a regiony se ptají zda se to dá pořádku nebo se to opraví ze státního později.

Jak k zatopení přijde je snadné vysvětlení. Do kanálu se vlije moře během bouří, hladina vody se náhle zvedne – zvláště pokud je příliv – a potopí silnici. Dříve byla velmi špatná. Nízká, se základy v bahně a tříleté staveniště a nespočet nákladních aut silnici jen dále snižovaly. Pak se něco málo zlepšilo. Nyní během výstavby obchvatu Stonu je situace kritická posledního půlroku. Nákladní vozidla projedou, i když je silnice 30 čísel pod vodou, ale osobní již ne. Horší ale je, že pak jsou tady jámy hluboké i 50cm. To je při šířce komunikace opravdovým problémem i za sucha.

Historicky má tato silnice velký význam: tato silnice totiž zajistila přežití Dubrovniku. Tudy se naváželo jídlo, zbraně, pomoc. Pak rychlými čluny dál na jih. Po ukončení války silnice prošla základní obnovou s příslibem jejího udržovaní. Nezdá se to, ale 4 měsíce to byla jediná a nejkratší přímá podpora pro Dubrovnik. Obyvatelé Dubrovniku jí říkají silnice života.

Hrvatske Ceste vzkazují, že existuje povinnost zhotovitele, zde je to řecký "Avax", napravit všechny škody, které vznikly během těžkých stavebních prací, ale pokud obec Ston, okresní správa silnic, která také spravuje silnici, a Chorvatsko se týkalo i silnic, pokud by se využily stávající stroje a dělníci, ale také obrovské množství materiálu, kterým je moře pod novým mostem naplněno a který materiál bude jistě odvezen, tak by se dalo něčeho dosáhnout. Pokud odejdou stroje i dělníci, a to bude až do jara, zase visíme na tom, kdo počká na ostatní. Tedy, že nelze přinutit kohokoliv opravit silnici "dříve". Není jisté ani v jakém rozsahu to nakonec bude.

Místní říkají, že by se spokojili s řešením, podle kterého by se jeden úsek, asi 500 metrů, rekonstruoval a opravoval a dva úseky (dohromady asi 1,5 kilometru) by se musely zvednout asi o 30 nebo 40 centimetrů. Na zvláště exponovaných místech, zejména u bazénů solné pánve, by měla být na straně ke kanálu postavena až půl metru vysoká ochranná zeď a dobře zřízeny propustky pro solnou pánev, které procházejí pod komunikací. Odhadují, že by vše dohromady stálo kolem sedmi až osmi milionů kun. Tohle je ale požadavek, který je investičního významu a nikoliv jen rekonstrukce a uvedení do původního stavu. Místní ovšem apelují na to, že když se to "jen opraví", tak se toho znova nikdo dekády ani nedotkne.

Stát prostřednictvím Hrvatske Ceste poděkoval místním za to, že 3 roky trpí procesy spjaté s výstavbou. Cesta je stará a rozpadlá, postavená na bažinatém terénu, ale takový provoz ještě nezažila. V každém případě o seriózní rekonstrukci celé silnice je třeba požádat okresní správu silnic, je to jejich odpovědnost - říká Ivica Tutman, zástupce HC na staveništi ve Stonu. Jsme tedy u toho, že stát neplánuje financovat větší práce na této silnici.

Avax vzkazuje, že opraví "co je jeho povinnost". Značí to opravit veškeré škody způsobené stavbou. Mají snímky původního stavu. Něco už je opraveno. Po uzavření staveniště obchvatu Stonu se zrealizuje nová vrstva asfaltu v místech, kde byla poškozena stará. Celá silnice je postavena nízko a příliv, tedy velká voda a vztlak, oddělují asfalt od nárazníkové vrstvy, na které stojí. Když projede auto, asfalt se rozpadne. Není to tedy jen chybou Avaxu a ten ani neplánuje provést opravy jiného druhu.

Komunita a Župní silnice konstatují, že staveniště obchvatu Stonu si vyžádalo postavit příjezdové komunikace a stonský most. To první se ale rozebere a zbyde tak materiál. Šlo by jej použít na rekonstrukci silnice alespoň lokálně do času zvednout silnici v některých místech. Bez větší zdi to ale nemá většího smyslu. Tím, že cesta vede přes moře a solnou pánev a je na extrémně měkkém podkladu a bez ohledu na tloušťku sanace by nevydržela zvýšenou přepravu těžkých vozidel, takže nemá ekonomickou opodstatněnost provést jen částečné úpravy. Co se týče záplav, faktem je, že hladiny moří byly extrémní. Nárazové škody jsme již provizorně opravili a čekáme na odvoz materiálu nasypaného pod most, konstatují župní silnice.

Župa pracuje na koncepčním řešení. V tomto roce bude vypracován hlavní projekt a získáno stavební povolení, po kterém budou práce na silnici zařazeny do podnikatelských záměrů Krajské správy silnic. Rekonstrukce komunikace po dokončení projektu zabrání jejímu budoucímu zatopení a umožní obousměrný provoz na této komunikaci, která má v síti krajských a místních komunikací ve správě naší Správy mimořádný význam. Do té doby se ale rozhodně má obnovit asfaltový povrch do původního stavu.

pro představu několik záběrů:

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

9.2.: Místopředseda vlády a ministr dopravy Butković na pracovní návštěvě stonského obchvatu

https://mmpi.gov.hr/aktualno/najave/pot ... tona/23782

Butković při prohlídce obchvatu Stonu oznámil: Práce budou hotové do Velikonoc! :)

https://dubrovackidnevnik.net.hr/vijest ... skrsa-foto

„Po dokončení prací, které jsou ve finální fázi, bude následovat postup technické kontroly a vše ostatní před samotným otevřením a uvedením posledního úseku do oběhu a věřím, že to bude včas a tak, jak má být. Jde o jeden z nejdůležitějších a největších infrastrukturních projektů v Chorvatsku,“ řekl Butković a oznámil nové projekty, přičemž zmínil obchvat Orebiće a rychlostní komunikaci na letiště. (obojí rozepsané v rámci fóra k HR)

Obrázek

Josip Škorić, prezident chorvatské Správy silnic, když hovořil o obchvatu Stonu, řekl, že vše by mělo být dokončeno 30. března.

„Jde o poslední úsek dlouhý 7,9 kilometru, o něco kratší než ostatní, ale velmi složitý. Je zde pět objektů, z toho dva tunely, Stonský most a dva podjezdy. „Pokud jde o stav prací, všechny stavby jsou ve vysokém stadiu dokončování, kromě jednoho tunelu, kde se pracuje na centrálním odvodnění, ale i tyto práce by měly být rychle hotové,“ uvedl.

V odpovědi na dotazy novinářů prozradil, v jaké fázi je projekt rychlostní silnice Dubrovník-Airport Dubrovník.

„Studie vlivů na životní prostředí byla předána ministerstvu, kde studii posoudí, máme zpracovanou i HIA studii vlivu na dědictví, navíc po dohodě s Magistrátem zpracujeme projekt mostu, udělat architektonickou soutěž, přes Omlu a napojení na Mokošicu," řekl Škorić s tím, že jde o dvouproudovou komunikaci a „trasa je vyznačena územním plánem". Po získání povolení k umístění bude zahájena realizace projektu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Ston: Studenti dubrovnické obchodní a technické školy navštívili tunely, most a silniční okruh a výlet zakončili v rotundě v Ošlje. Galerie s 20+ fotkama.

https://dubrovacki.slobodnadalmacija.hr ... mu-1264037
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

letecké záběry na most Ston z 10.2.:



měsíc zpátky záběry i na silnice v rámci obchvatu Stonu:

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

další informace k rychlostní silnici Dubrovnik - Dubrovnik, letiště Čilipi

Josip Škorić, předseda představenstva Hrvatske Ceste informoval, že Studie vlivů rychlostní silnice na životní prostředí již byla dokončena a předložena ministerstvu hospodářství, kde bude posouzena před rozhodnutím o ochraně životního prostředí a je přijato, že byla také zpracována studie HIA o vlivu projektu na dědictví a v souladu s dohodou s městem Dubrovník o vypracování projektu a architektonické soutěži mostu přes řeku Ombla a napojení na Mokošici. Až v HC obdržíme rozhodnutí o přijatelnosti Environmentální studie, sedneme si s městem a krajem a určíme fáze. U úseků v celkové délce 25 km jedeme nejprve na povolení k umístění, následuje realizace projektu, který má přijatelný termín deset let, a myslím, že i dříve. Územní plán vytyčuje dvouproudou silnici, která bude vyhovovat potřebám dopravy v této oblasti. Bude to silnice v novém vedení z pohledu trasy s přivaděči na okolní silniční síť s odpovídajícími křižovatkami / MÚK. Nebude to rychlostní silnice se 4- jízdními pruhy, tedy nebude se dál pod Dubrovnikem pokračovat na Černou Horu v tomto uspořádání. Dálnice A1 bude končit před městem Dubrovnik, ale to je zase jiný podnik a sice Hrvatske Autoceste.

trasa:

Obrázek

Dubrovnik nemá mnoho obyvatel z pohledu ostatních samospráv, ale rovněž je silně limitován co do lepších silnic a silničních řešení jako takových. Ostatně samotné město je paralyzováno silničním provozem z mnoha důvodů. Tato rychlostní silnice umožní bypass města, ale sloužit bude i pro stále větší počty turistů a díky obchvatovému charakteru nakonec totiž poslouží i pro všechny, kdo projíždí po této osi, tedy pro Černohorce, Albánce, Řeky ...

Příběh rychlostní silnice zazněl poprvé v roce 1986. Není to novinkou v Chorvatsku. Všechny prorůstové modely dopravních alternativ a developerských záměrů cestovního ruchu naráží na dopravní možnosti města. Postavil se most ze severu, upgradovalo se letiště i přístav, ale pro samotné město to již silničně nestačí. Provoz se mezi rokama 1986 a 2023 zvětšil o 350%. I proto je pro změnu i kritika, že se neuvažuje se 4- pruhem, že se postaví jen něco pro současnost. Ovšem dopravní modely regionu jasně naznačují, že hlavní dálniční trasa se bude moct používat přes Bosnu a Hercegovinu. Rychlostní silnice se 4- pruhem by zde dnes nebyla ekonomicky opodstatněná. Tudíž by nastal problém s jejím proplacením. Lze se zamýšlet nad tím kolik přivaděčů se postaví během realizace silnice a jak budou dimenzovány MÚK. Ukazuje se, že i rychlostní silnice se 2 JP na polostrově Pelješac je postačující.

Město Dubrovnik by i tak chtělo prosadit 4- pruh. Odůvodňuje to letním provozem. Dnes mnoho lidí nevyužívá auto ve městě, turisty nevyjímaje, právě pro absenci silniční sítě. Starosta je přesvědčen o využítí 6- pruhu. HC ale jen na pár týdnů v létě a to je jednoduše neakceptovalné. Přidávají se širší regiony kolem města, sjezd Černé Hory na západ je pouze přes Karasovići a ne přes Republiku srbskou BiH a z těchto politických a řady ekonomických důvodů můžou lobbovat za peníze na širší rychlostní komunikaci - to je prohlášení.

Na SV města se nachází krátká řeka Ombla. Je u zátoky ze severní strany města. Právě tady se plánuje docela významný objekt - most. Jeho vizualizace není novinka, ale nabírá na významu:



Obrázek

Odložíme-li na chvíli stranou šířku budoucí rychlostní silnice, vypovídá to o mnohém, že trasa té silnice je již určena: od Osojniku nad Mokošicí a mostu nad Omblou a nad Rožatem, část staré trasy Ćire nad Knežicí a Šumet a Postranje směrem k letišti. I když je předseda okresního zastupitelstva Mokošica Boris Čikato toho názoru, že o plánované trase nemůže hovořit dříve, než se uskuteční další jednání, přednosta městské části Komolac Tomislav Kristović rozhodně upozorňuje: - Občané GK Komolac jsou absolutně proti výstavbě na této trase, protože celá oblast pramene Omble a dalších zdrojů jako součást chráněné krajiny Rijeka Dubrovník se nachází v chráněné eko-síti Natura 2000. Již dříve jsme tento problém zdůrazňovali, čekáme na nahlédnutí do environmentálních studií a studií proveditelnosti. Předseda městské rady Potrebica nedávno řekl, že dva jízdní pruhy nestačí a že potřebují čtyři, takže jsme zvědaví, jestli si to rozmysleli.

K názorům města a jeho obyvatel nejsou v HC lhostejní, ale vzkazují, že v podobném duchu se vedou debaty v celém Chorvatsku po dobu desítek let. A navzdory všemu se vždy najde takový postup, kterým se projekt povede dotáhnout prostřednictvím kompromisů k jeho zahájení a postupné realizaci. Pokud si některé samosprávy staví hlavu, tak se projekt odloží v zásobníku na konec, což si nakonec každý region dobře uváží vzhledem na objem prostředků a zásobník projektů.

I v tomto ohledu se tady názory neshodují: jedni jsou za širší tah, další ho tam nechtějí vůbec. Sám starosta města sice apeluje na ochranu ŽP, ale rozhodně tvrdí, že mnohem horší výsledek by byl nepostavit žádnou silnici a to dopustit nechce.

Ministr dopravy se k problematice rychlostní silnice v Dubrovniku vyjádřil jasně u nedávné prohlídky obchvatu Stonu na polostrově Pelješac.
  • Nyní se črtá nová obálka národní obnovy a rovněž nová porce EU fondů. Prioritně se bude investovat do železnic a silnic. Dálnice taky, ale dálnice se nepostaví v tom smyslu, že by se měla dokončit chybějící síť do konce desetiletí. Pro region Split - Dubrovnik se připravuje dálnice A1 a je to jedna ze čtyř dálničních priorit do nejbližších let - tady více: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 82#p267882 . Bude to komplexní investice.

    Z hlediska silnic dominují investice do města Split, které bylo zanedbáváno a je čas a prostor pro uskutečňování dopravních projektů v silnicích za asi 1 mld. €. Postupně se realizují, tendrují. Město je citelně přetížené i mimo letní sezony a v tomto období je již hospodářskou brzdou regionu.

    Pak se na jihu Chorvatska zaměříme na dokončení obchvatu Stonu. V plánu je postavit obchvat Orebiće (tento projekt jsem podrobněji rozepsal zde: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 01#p254601 ) a taky rychlostní silnici u Dubrovniku k letišti. Tyto projekty jsou v nějaké konečné fázi- Stejně tak chorvatské silnice pracují na přípravě těchto projektů, které fakticky nepůjdou zcela financovat z evropských fondů, na to není dostatek prostředků, ale pokusíme se tyto chorvatské silniční projekty realizovat prostřednictvím našeho rozpočtu, ale také prostřednictvím mezinárodních úvěrových institucí s výhodnou půjčkou v následujícím období, ale musí to být ekonomicky smysluplný projekt, protože nebudeme opakovat nezvladatelné dluhy silničních podniků po 2. v naší existenci. Jsme v kontaktu s krajem, který tu trasu prostorově vymezil spolu s odborníky a nebudeme jí blokovat. Pokud si jí zablokuje region, tak to bude jeho rozhodnutí a odpovědnost. Není totiž žádný důvod změnit navrhovaná řešení, která projdou procesem schvalování pro přípravné práce a výsledky studií dopadů na ŽP atp.
Takže to, jestli se rychlostní silnice do konce této dekády začne stavět nebo se odloží na další dekády, tak to je především v rukou regionu: župy, města Dubrovnik a okolí. Stát chce tento postavit nebo začít stavět. Nelze garantovat, že ho v celém rozsahu do konce 2030 postaví nebo celý rozestaví vzhledem na jeho náročnost, ale patří mezi priority, které stát chce finančně řešit tak, aby tu výstavbu zahájit mohl.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Pelješac - spojení Jižní Dalmácie; celý projekt & novinky

:arrow: jak si stojí výstavba mostu Stonu lze vidět ve videu z 03/2023, letecké záběry mapují i úsek ve výstavbě:



dále: starší záběry i z konstrukčních technik viaduktu Prapratno a mostu Ston, ale v novém videu od společnosti Brodosplit (významný dodavatel zhotovitele):



:arrow: aktualizovalo se datum dokončení projektu (dokončení nemusí nutně znamenat zprovoznění, které může být dříve), ale v každém případě je to již až na 11/2023: https://povezanahrvatska.eu/projekti/peljeski-most/

Obrázek

:arrow: Mezitím se jeví, že se projekt prodraží kvůli inflaci a nadpracím o 200 - 250 mil. HRK:

https://dubrovacki.slobodnadalmacija.hr ... 28YtKP-WRw

* čínské firmy nakonec tedy možná dostanou o asi 100 mil. HRK navíc nejen kvůli vysoké nečekané inflaci (v tématu bylo uvedeno):
  • Zakázka na stavbu mostu Pelješko měla hodnotu dvou miliard kun. V průběhu prací byly stanoveny některé mimorozpočtové práce, takže částka narostla zhruba o 100 milionů HRK. V HC tvrdí, že kvůli eskalaci cen materiálu bylo čínské společnosti CRBC přiznáno pětiprocentní navýšení celkové hodnoty zakázky.

    Neznamená to ale, že by se celkové náklady na stavbu mostu zvýšily zhruba o 100 milionů HRK, což by činilo oněch pět procent. Podle neoficiálních informací totiž stále probíhají jednání mezi HC a CRBC ohledně některých položek vyúčtování nákladů, takže je možné, že navýšení ceny bude nakonec menší.
* A co Strabag a jeho "nadpráce" ? Rakouský Strabag na Pelješaci vybudoval část příjezdové cesty z Duboky do Sparagoviće. Hodnota podepsané smlouvy byla 478,3 mil. HRK bez DPH. Strabag navíc postavil i následně nasmlouvaný uzel Brijesta, jehož nasmlouvaná hodnota činila 47,7 milionu HRK.
  • V HC říkají, že Strabag získal 11% navýšení kontraktu kvůli eskalaci cen materiálu. To by činilo přibližně 60 milionů HRK.
* A co nejjižnější úseky pod Avax-em? Poslední úsek příjezdové cesty ze Sparagoviće do Doli stále staví řecká společnost Avax. Hodnota kontraktu je 511,5 milionu HRK. Úsek je postaven až po křižovatku Prapratno a zbývající úsek až po křižovatku Doli by měl být dokončen za něco málo přes měsíc. (prozatím)
  • Předseda představenstva HC uvedl, že technická kontrola té části silnice se očekává kolem 1. dubna. Zatím není známo, o kolik se zvýší hodnota prací na tomto úseku, ale Škorić oznámil, že odhadují, že by to mohlo být kolem 13%.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

V prosinci se psalo, že termín zprovoznění obchvatu Stonu se posouvá na konec března. Před týdnem se jevilo, že by to v nějakém provizoriu mohlo být po Velikonocích. O dokončení ale nelze v tomto období ještě uvažovat. Rozhodně tam je co dělat.

https://www.juzni.hr/stonskom-obilaznic ... skrsa.html

Faktem je, že ministr dopravy tlačí na zprovoznění v dubnu a dokončovat se má jednoduše až do podzimu. I s vědomím letní sezóny. Avax si může sám za to, že výstavbu rozjel reálně později, než mohl a komplikace měl spíš pro vnitřní nestabilitu, než z objektivních příčin, čehož faktem jsou zbylé části projektu. Problém pro ministerstvo není zvednutí ceny. Kompenzace za most pro čínské firmy. A nyní i kompenzace pro Strabag za jeho práce: navýšení ceny se objevilo již zde: https://ted.europa.eu/udl?uri=TED:NOTIC ... XT:HR:HTML , ale důležité je, že jsou úseky v užívání.

záběry na chybějící obchvat Stonu, kde lze pozorovat, že se horlivě asfaltuje (most je, v tunelu se pokračuje):

kratší video:


delší video:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Dokončeny práce na posledním úseku silničního spojení jižní Dalmácie - obchvat Stonu

https://www.vecernji.hr/vijesti/zavrsen ... je-1668472

Byly dokončeny práce na obchvatu Stonu, poslední fázi projektu silničního spojení jižní Dalmácie, který zahrnuje most Pelješki a příjezdové komunikace. Hrvatske cesta říká, že nyní probíhá řešení zjištěných nedostatků v oblasti prací, programování zařízení a provádění všech bezpečnostních testů v tunelech. Do provozu se má uvést v průběhu dubna. Tento poslední úsek projektu silničního spojení jižní Dalmácie od křižovatky Prapratno do Doli je dlouhý asi 8 km.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Parádní letecké záběry na poslední část projektu spojení Jižní Dalmácie, která se má brzo odevzdat do provozu, ačkoliv se tak nestalo ani v létě 2022, ani na přelomu let, ani do konce března ani před Velikonocemi. Má se tak stát opravdu brzo, možná až v květnu. :) Hlavní stavební práce jsou ukončené. Ovšem dokončovací práce (včetně terénních úprav atd., které nemají dosah na provoz, budou pokračovat skoro do konce roku).

Důvodem jsou údajně připomínky odborníků (investor Hrvatske Ceste provádí kontrolu k převzetí) k výkonu svodů dešťových vod, které by mohly prodloužit termín otevření minimálně o dalších 20 dní.

Jedná se o úsek z nové křižovatky Prapratno do Zaton Dolu a zahrnuje Stonský most dlouhý 485 metrů, dva tunely Polakovica a Supava a další silnice.
  • Připomeňme, že most byl oficiálně otevřen v červenci loňského roku s tím, že jde o celochorvatský projekt, který nerozděluje, ale spojuje. Vícegenerační projekt je největší, který Chorvatsko za prvních sedm let svého členství v EU financovalo s pomocí fondů. Stavbu mostu Pelješko spolufinancovala EU částkou 357 milionů nevratných eur.
https://dubrovacki.slobodnadalmacija.hr ... lo-1277717

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: BONUS informace na začátek: mostem Pelješki projelo od otevření do 7.4. celkem 1,42 mil. vozidel - skoro každý "nový" se zastaví ve Stonu - denně je to průměrně až 10 autobusů, směrují sem zájezdy z okolí a to není sezona. Potvrzují to i výstupy tamních restauratérů, kteří říkají, že ve Stonu vzrostl provoz v restauracích o 120 až 150 procent.

Hrvatske Ceste avizují nový termín zprovoznění obchvatu Stonu na 20.4. Tak uvidíme. :P
  • Na odstranění zjištěných nesrovnalostí se pracuje, hotovo by mělo být v průběhu příštího týdne. Probíhají také zkoušky zabezpečovacích systémů v tunelech. Poté zahájíme řízení o vydání povolení k užívání.
:arrow: další informace k rychlostní silnici Dubrovnik - Dubrovnik, letiště Čilipi (první širší informace jsou tady: viewtopic.php?p=268878#p268878 )

je to potřeba vnímat, příprava trasy a fázování výstavby - zcela nová rychlostní silnice, která naváže na dálnici od Dubrovniku a vytvoří de facto obchvat kolem města až po letiště - kde se bude dát dál navazovat na směr na Černou Horu (to snad po 2040)

mosty, tunely, MÚK, silnice ... nic z toho nemá především blokovat výhledy na historické jádro města Dubrovnik a každá osídlená část má mít rychlostní silnici na dosah ... Hrvatske Ceste mají ve všem jasno a tak jako již mnohokrát návrh vyráží dech :shock: ... po schválení nebo navrhovaných menších alternativních řešeních se postoupí v přípravě tak, aby se ještě před rokem 2030 něco z trasy uskutečnilo

podrobnější trasování

Obrázek

Chorvatské silnice zveřejnily přehled trasy plánované rychlostní silnice Dubrovník - letiště Čilipi přes Rijeku Dubrovník. Plánovaná silnice v profilu dvouproudé rychlostní silnice by vedla od křižovatky v Doli (parametr odpovídající trasování rychlostní silnice napřič polostrov Pelješac), která by měla být otevřena tento měsíc, na sever od Slanogu přes dubrovnické pobřeží. Místo strmého přímořského terénu byl zvolen lehčí a rovinatější terén údolím vedle Mrčeva a Gromače až ke křižovatce "Dubrovník západ", kde by část provozu pokračoval směrem k letišti, zatímco doprava směrem na město by sjela dnešní silnicí z Osojniku ke stávajícímu Dubrovnickému mostu.

Od mostu by silnice pokračovala na kruhový objezd nad Batahovinou a dále tunelem, který by vedl až k basketbalovému hřišti na Kantafigu. Experti totiž odhadli, že veškerá městská doprava, která se k tomuto hřišti dostane, v 95 procentech případů opustí město, takže tento bod byl vybrán pro tunel. Výhodou té pozice je, že tam nejsou domy, které by se měly bourat, a v Hrvatski ceste neoficiálně říkají, že by se nemuselo ztratit ani hřiště, které lze vyvýšit nad vjezd do tunelu.

V únoru přijali městští radní "Prohlášení proti projektu výstavby části rychlostní silnice Osojnik – letiště Ćilipi, která by měla procházet oblastí významné krajiny řeky Dubrovníku a nad pramenem řeky Ombla", takže je třeba říci, že myšlenka cesty na sever nebo na jih byla také považována za svahy Srđ. Ze severní, městské strany by cesta byla opravdu "prst do oka". Aby bylo možné jet po jižních svazích Srđ, musel by se postavit nový most nebo zbourat ten stávající, který se již stal "orientačním bodem", bez kterého si nelze představit žádnou fotografii západního vstupu do města. Nový most vedle stávajícího by navíc měl být vzhledem ke konfiguraci terénu postaven ve výšce asi 100 metrů. Je to technicky proveditelné, i když by to vypadalo nevzhledně, ale znamenalo by to nejen vysoký, ale i velmi dlouhý most. Byla by to investice srovnatelná s investicí v Pelješském mostě, říkají odborníci. Z toho důvodu byla zvolena trasa, která by se zařezávala do kopce nad Mokošicí.

Obrázek

Od křižovatky Dubrovník západ by silnice za Mokošicí a Prijevorem směřovala k současnému mostu v Rožatu, kde by několik metrů severně od stávajícího mostu a mírně nad ním vyrostl 508 metrů dlouhý viadukt Ombla. Důležité je podotknout, že tento most by byl postaven jižněji, tedy po proudu od samotné vodní čerpací stanice, takže by jej podle dopravních expertů neohrožoval. Obchvat Dubrovníku by pak vedl severně od Komolacu až nad Čajkovicu, kde by byla vybudována mimoúrovňová křižovatka Komolac, která by sloužila především skladovacímu prostoru v Komolaci a obyvatelům této části řeky Dubrovníku.

Z mimoúrovňové křižovatky Dubrovnik východ by město mělo také východní přístup k rychlostní komunikaci. Provoz z východní části města směrem na letiště by směřoval na dnešní dálnici přes sjezd, který již využíváme. Pak, někde ve výšce hotelu Argentina, by silnice vstoupila do 2120 metrů dlouhého tunelu, který vede na mimoúrovňovou křižovatku Dubrovnik East, jihovýchodně od Knežica. Samotný vjezd do tunelu by byl proveden zářezem do kopce a následně by byl překryt zeleným ochozem, aby nebyl z historického jádra nijak zvlášť viditelný, to znamená, že by neměl mít zvláštní dopad na pohled na chráněné historické jádro.

V závislosti na tom, ve které části města žijí, by obyvatelé Dubrovníku měli k dispozici dva rychlé výjezdy na silniční okruh, který by je dovedl na letiště nebo do Stonu, což je také důležité pro záchranné služby. Napojení na rychlostní komunikaci by se v obou případech časově vyplatilo oproti přesunu po stávající dálnici přes Zaton směrem na Ston nebo přes Župu směrem na letiště.

Obrázek

Župljani by také získaly tři menší přestupní uzly, z nichž jeden by vedl přes Mandaljenu do Kuperu. Za křižovatkou Cavtat by jedna větev nové silnice sjela pod světla západního letiště a pokračovala směrem k letišti, zatímco zbytek provozu směrem na Černou Horu a Albánii by směřoval severně od ranveje směrem na Ivanje brdo a dále na východ. návrat do rovinaté části dnešní hlavní silnice, která vede k hranici.

Na východním výjezdu z města by doprava směrem na letiště stoupala na dnešní dálnici přes stávající sjezd a pak někde ve výšce hotelu Argentina by vjížděla do 2120 metrů dlouhého tunelu, který vede do Dubrovníku. křižovatka východně až jihovýchodně od Knežica.

Je důležité poznamenat, že inženýrům chorvatských silnic se podařilo zkonstruovat celou popisovanou trasu tak, aby nejezdily přes obydlené úseky.

V navrženém řešení jsou viditelné křižovatky „Dubrovník západ“ u Pobrežje a „Dubrovník východ“ u Šumetu.

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Dubrovnicko-neretvanská župa (+ Pelješki most)

Příspěvek od Diaľničiar »

Nikdo to tady neuvedl, ale do provozu se před 10 dny uvedl obchvat Stonu, čímž se dopravně završil 0,5 mld. € projekt spojení Jižní Dalmácie (s mostem Pelješki). Část stavebních prací, dokončovacích úprav bude pokračovat i nadále, ale obchvat již slouží svému účelu. To značí, že letní sezona již bude bez omezení. Otevření se účastnila politická špička.

https://mmpi.gov.hr/vijesti-8/otvorenje ... cije/23930


  • Stiskem ovládacího tlačítka na Centru řízení a řízení dopravy v Zaradeži byl ve středu zprovozněn obchvat Stonu, tedy úsek Prapratno - Doli, zároveň poslední fáze projektu silničního spojení s jižní Dalmácií, s. kterým byl oficiálně dokončen tento projekt trvalého silničního spojení jihu Chorvatska se zbytkem země.
Obchvat Stonu vyšel na 70 mil. €.

Obchvat Stonu byl technicky náročný úsek, navržený tak, aby vozidla jedoucí od mostu Pelješki do Dubrovníku a opačně neprojížděla středem Stonu, ale objížděla jej na nově vytvořeném úseku dlouhém 7,5 km, od křižovatky Prapratno do Doli směrem na DC8, na které se také nachází 485 metrů dlouhý Most Ston Bridge a dva tunely - Polakovica a Supava, každý delší než 1,2 kilometru. Více i zde: viewtopic.php?p=260468#p260468 .

za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Chorvatsko“