Norsko

Odpovědět
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: sledovaný projekt v tématu

megaprojekt Sotra Link

Nedaleko Bergenu se dne 22.3. konal deštivý ceremoniál založení projektu Sotra Link. Jedná se o největší norský PPP projekt (a největší evropský PPP kontrakt podepsaný v roce 2021).

https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/r ... eit-smell/

Upgraduje Rv. 555 západně od Bergenu, včetně velkého nového visutého mostu u mostu Sotra. Termín dokončení prací je 1. června 2027.

Byly zřízeny nové webové stránky projektu: https://sotralink.no/

Obrázek

:arrow: Na E18 u Lillesandu došlo k velkému sesuvu.

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Norsko zahájilo výstavbu na posledních 2 úsecích silnice na projektu E6 Helgeland. Výstavba se zahajuje nyní, smlouva byla podepsaná koncem 2022. Do provozu se mají odevzdat v roce 2024.

https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/e ... gmajavatn/

Obrázek

:arrow: Kraftmontasje vyhrává renovaci tunelu Frøya

Práce začnou v dubnu a dokončení se očekává koncem příštího roku.

Specialista na tunely Kraftmontasje získal od okresu Trøndelag v Norsku kontrakt ve výši 43 milionů eur na obnovu 5,3 km dlouhého tunelu Frøya.

Práce začnou v dubnu na dosud největší jednotlivé zakázce společnosti. Dokončení se očekává koncem podzimu příštího roku.

Dvouproudý tunel Frøya – z toho asi 3,6 km je pod Frøyafjordem – byl otevřen v roce 2000. Spojuje obce Frøya a Hitra a dosahuje hloubky 164 m pod hladinou moře. Začíná ve vesnici Hammarvika na ostrově Frøya a cestuje na jih pod Frøyfjorden na ostrov Dolmøya v obci Hitra.

Tunel Frøya vede tahem 714, která pokračuje přes ostrov Hitra o rozloze 756 km². 714 pak vstupuje do tříproudého 5,6 km dlouhého tunelu Hitra na pevninu. Hitra Tunnel dosahuje hloubky 264 m pod hladinou moře, což z něj udělalo nejhlubší tunel na světě, když byl otevřen v prosinci 1994.

Oba tunely provozuje státní silniční agentura Statens Vegvesen.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Projekt Nordøyvegen vyhrává norskou civilní cenu

The North Island Road – anglický překlad – je dosud největším projektem okresní silnice v Norsku a byla otevřena v loňském roce.

Ambiciózní silniční projekt s mnoha mosty a podmořským tunelem Nordøyvegen – se společností Skanska jako hlavním dodavatelem – vyhrál prestižní Norské ocenění za stavební inženýrství 2022.

Obrázek

Podle norských médií projekt zahájila norská správa veřejných komunikací (Statens Vegvesen) a později jej převzala župa Møre og Romsdal. Zahrnovalo výstavbu 13 km podmořských tunelů, tří betonových mostů o délce 800 m, 200 m a 110 m, jakož i 2,7 km silnice na rekultivované půdě a 10 km konvenční silnice.

The North Island Road – anglický překlad – je dosud největším projektem okresní silnice v Norsku a byla otevřena v loňském roce. Spojuje ostrovy Ålesund s pevninou v kraji Møre og Romsdal. Tato silnice byla otevřena v roce 2022, aby nahradila několik trajektových přejezdů, a stála více než 443 milionů EUR. Slouží 3000 obyvatelům ostrovů a je částečně financována mýtnou stanicí u mostu Lepsøy Island, který spojuje síť s pevninou.

Mosty Lepsøy, Lauvøy a Hamnaskjersund jsou součástí celkové 2,7 km dlouhé hráze postavené s výplní mělkých vod kolem ostrovů.

Mezitím 3,5 km dlouhý tunel Haramsfjord spojuje ostrov Haramsøya s malým ostrovem Hestøya, 5,7 km dlouhý tunel Nogvafjord spojuje ostrov s Fjørtofta s ostrovem a 3,7 km dlouhý tunel Fjørtoftfjord spojuje ostrov Hartuya.

Projekt má velké ambice v oblasti udržitelnosti a je certifikován podle mezinárodního standardu udržitelnosti CEEQUAL, britského mezinárodního systému hodnocení udržitelnosti založeného na důkazech, hodnocení a ocenění pro stavební inženýrství, infrastrukturu, terénní úpravy a práce ve veřejných prostorách.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Norsko provádí řadu modernizací silničních tunelů. Dosud bylo nutné provést nezbytné úpravy u 86 ze 131 silničních tunelů v Norsku, které tvoří součást tras TEN-T.

Program modernizace tunelu spravuje norská správa veřejných komunikací (Statens Vegvesen). Práce vedly k vylepšení 170 km norských tunelů TEN-T, přičemž dalších 100 km tunelů TEN-T je stále k dispozici pro práce.

Norsko má 45 tunelů o délce 500 m nebo delších, které je ještě třeba zlepšit, aby splňovaly směrnici EU o bezpečnosti tunelů. Z toho bude vyměněno v nové trase 20 tunelů. Modernizace nebo výměna těchto 45 zbývajících tunelů TEN-T (celkem 100 km dlouhých) bude stát celkem 524 milionů EUR.

Současná směrnice EU o bezpečnosti tunelů byla zavedena po řadě katastrofálních požárů, při kterých došlo v evropských silničních tunelech k mnoha obětem na životech. Zlepšení zahrnují instalaci nových únikových zařízení pro řidiče a také další protipožární výstražnou a protipožární technologii.

:arrow: Zakázku na úsek důležité norské dálnice E39 získala dceřiná společnost Skanska, Vassbakk & Stol. Balíček ve výši 33 milionů EUR je určen pro úsek E39 o délce 2,7 km mezi Hove a Osli v Rogalandu. Práce zahrnují výstavbu nového silničního úseku se 4 jízdními pruhy v obou směrech a také řadu mostů, místní silniční spojení. Tento poměrně malý projekt však tvoří součást větších prací na modernizaci E39 mezi Ålgård a Hove. Práce začnou v polovině roku 2023 a potrvají do roku 2026.

Zlepšení pobřežní trasy E39 bylo pro Norsko velkým projektem. Trasa se táhne asi 1 330 km podél pobřeží země, s pouze jedním jízdním pruhem v obou směrech podél velké části její délky. Vývojové práce zahrnují rozšíření silnice za účelem zvýšení kapacity a lepšího umístění těžkých nákladních vozidel využívajících trasu, jakož i nahrazení trajektů, které v současnosti zajišťují důležitá spojení.

https://www.bygg.no/vassbakk-stol-bygge ... /1523701!/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Statens Vegvesen a Skanska se dohodly na smlouvě o výstavbě Hålogalandsvegen v severním Norsku. Velká část projektu je nová E10. Jedná se o velký projekt s celkovými náklady až 21 miliard NOK včetně údržby na 15 let.

https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/p ... -kontrakt/

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Kvellandský most E39 v Lyngdal ve výstavbě. Toto je část dálnice Kristiansand - Stavanger.

Obrázek

:arrow: Nový most Langangen E18 poblíž Porsgrunn

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Provizorní most, který nahradí zřícený dřevěný ocelový příhradový Tretten Bridge v Norsku, by měl být otevřen do konce června.

148 m dlouhý provizorní most překročí řeku Lågen a dálnici E6 v Trettenu a bude upevněn na třech základech původního mostu a také na dvou nových základech.

V srpnu loňského roku se 150 m dlouhý a 10 m široký Tretten Bridge - pouze deset let starý - rozlomil na dvě části a zřítil se do řeky a uvízl dvě vozidla a jejich cestující. Při ranní nehodě 15. srpna nedošlo k žádné oběti ani zranění, ale jeden řidič byl letecky transportován do bezpečí. Tady jsem o tom psal: viewtopic.php?p=258929#p258929 .

Koncem loňského roku předběžné vyšetřování norského úřadu pro bezpečnostní vyšetřování naznačilo, že příčinou zřícení Trettenu bylo „prolomení jedné z úhlopříček v hlavním rozpětí směrem k základům západní řeky“. To mohlo způsobit přetížení a vyložení dalších prvků v krovu, což vedlo k poruše.

Od selhání Trettenova mostu norská správa veřejných komunikací Statens Vegvesen usilovně pracuje na zřízení dočasných mostů přes více než tucet staveb podobných Trettenovu mostu, zatímco provádí bezpečnostní kontroly třetích stran. Některé mosty byly znovu otevřeny, zatímco jiné procházejí dalšími testy.

Tretten Bridge byl příhradový most se dvěma jízdními pruhy a asfaltovou vozovkou. Horní a dolní nosníky a úhlové a příčné výztuhy byly vyrobeny z lepeného dřeva, svislé tyče byly vyrobeny z oceli.

:arrow: Norsenga Bridge prochází testy na povětrnostní vlivy

Norský Statens Vegvesen říká, že dřevěný příhradový most – otevřený teprve v roce 2017 – bude předmětem studie ve spolupráci s Norskou univerzitou vědy a technologie.

Statens Vegvesen říká, že studuje vliv vlhkosti a teploty na most Norsenga, jeden ze 14 dřevěných příhradových mostů uzavřených v loňském roce.

Obrázek

Dvouproudý most Norsenga, téměř 95 m dlouhý, byl otevřen v roce 2017 a má pěší a cyklistické stezky (obrázek © Jørn Jakobsen, Norská správa silnic)

Mosty jsou na E16 v Kongsvingeru nedaleko Osla, které byly uzavřeny poté, co se v srpnu 2022 zřítil dřevěný most v Trettenu. Podle Statense Vegvesena může nosnost mostu, který byl znovu otevřen loni v září, ovlivnit vlhkost a teplota. ale pouze pro jednosměrný provoz.

Studie o jednom z nejvíce se provádí ve spolupráci s Norskou univerzitou vědy a technologie (NTNU).

Podle Statense Vegvesena je most Norsenga prioritní stavbou, protože má největší provoz ze všech 14 mostů, které byly uzavřeny bezprostředně po zřícení mostu Tretten Bridge v roce 2022. 150 m dlouhý a 10 m široký Tretten Bridge – pouze deset let starý - rozlomil se na dvě části, zřítil se do řeky a uvízl dvě vozidla a jejich cestující. Při ranní nehodě 15. srpna nedošlo k žádné oběti ani zranění, ale jeden řidič byl letecky transportován do bezpečí.

Když byl most loni v září znovu otevřen, Statens ujistil veřejnost, že most je bezpečný pro provoz. Ale jako varovné opatření snížilo zatížení uzavřením jednoho ze dvou jízdních pruhů. Most byl znovu otevřen až po přísných kontrolách třetích stran, uvedla správa.

Dvouproudý most Norsenga, dlouhý téměř 95 m, byl otevřen v roce 2017 a má pěší a cyklistické stezky. Podle společnosti Nordic Steel Group, která dodala materiál pro vazníky, je rozdělena na tři pole a je umístěna na špičatých betonových pilotách. Společnost Moelven dodala přibližně 710 m³ lepeného lamelového dřeva na konstrukci a příhradový nosník. Celkově most Norsenga váží přes 400 tun, rozdělených jak na dřevo, tak na ocel. Dodávka vyžadovala 66 tun černé oceli a 70 tun duplexu. Pět příčných nosičů je z černé oceli a čtyři v provedení Duplex – každý z nich váží mezi 6 a 10 tunami.

Masivní lamelové konstrukce jsou na koncích lamelových nosníků propojeny štěrbinovými deskami. Štěrbinové kování umožňuje masivním šroubům do dřeva udržet konstrukci na místě. Velké mostní nosiče z kyselinovzdorné oceli zajišťují konstrukce.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Statens Vegvesen podepsal se společností Skanska smlouvu v hodnotě 395 milionů eur na výstavbu zakázky E102 na dálnici E18 západně od Osla. Jedná se o 2,3 km dlouhý úsek mezi Fornebu Interchange (Ring 3) a "Strand", kde se napájí do již budovaného tunelu Høvik. Bude postavena jako šestiproudá dálnice, která se rozšíří až k Fornebu Interchange.

https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/e ... rand-e102/
https://www.construction-europe.com/new ... 97.article

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Metrostav a Bertelsen & Garpestad v dohodě E8

Norský projekt zahrnuje 10 km nové silnice a 870 m dlouhý most přes fjord Ram, který je součástí evropské trasy E8 mezi Norskem a Finskem.

Obrázek
Očekává se, že stavba mostu a silnice začne na začátku příštího roku a skončí v červenci 2026 (obrázek s laskavým svolením Norská správa veřejných komunikací - Statens vegvesen)

Konsorcium Metrostav Norway a Bertelsen & Garpestad získalo hlavní zakázku na úsek E8 mezi Sørbotn a Laukslett.

Projekt zahrnuje 10 km nové silnice, 870 m dlouhý most přes fjord Ram a několik menších mostů. Stavba by měla začít na začátku příštího roku a skončit v červenci 2026.

Nabídka konsorcia Metrostav Norway byla vybrána před nabídkou NCC Norway a konsorcia Hæhre a PNC.

E8 je evropská trasa dlouhá 1 410 km, která vede z norského Tromsø do finského Turku a zahrnuje pět tunelů – a vyznačuje se náročnými zimními podmínkami. Tromsø s necelých 80 000 obyvateli je největším severním městem Norska – a 355 km severně od polárního kruhu. Turku, město s 200 000 obyvateli, se nachází u ústí řeky Aura v jihozápadním rohu Finska.

Indre Laukslett i Sørbotn jsou vesnice na okraji Ram Fjordu, přičemž Laukslett je severně od Sørbotnu a asi 22 km jižně od Tromsø. Projekt E8 mezi Indre Laukslett a Sørbotn bude stát kolem 195 milionů EUR, podle Nordisk Tillväxt, poradenské společnosti pro strategické plánování a předvýstavbu působící v celé severské oblasti. Poskytuje podporu během předkvalifikačních, výběrových a nabídkových procesů.

Úsek E8 o šířce 10 m Sørbotn a Laukslett bude mít v kritických bodech ochranu proti lavinám a poblíž Sørbotnu bude vybudován přechod pro soby.

Práce na zásypu mostních pilířů již byly zadány.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Podle Úřadu generálního auditora Norska nejsou hlavní silnice navzdory větší údržbě silnic o nic bezpečnější ani ekologičtější než dříve.

Zpráva od Riksrevisjonen uvádí, že údržba silnic v zemi se v posledních několika letech výrazně zvýšila, ale zlepšení bylo jen velmi malé.

Zpráva také uvádí, že počet smrtelných nehod způsobených údržbou a provozem silnic v letech 2017-2021 činil 30 % všech smrtelných silničních nehod v Norsku.

Náklady na údržbu silnic vzrostly.

Nový asfalt se zdá být lepší z mnoha důvodů. Opodstatněnost v argumentaci se snižováním těžkých nehod se ale nenalezla a mělo by se na to pamatovat u potřebných dopravních autorit.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Podstatná část E8 z Nordkjosbotn do Tromsø byla modernizována na silnici vysokého standardu 90 km/h. Na norské poměry je to skoro jako jízda po dálnici ve srovnání s téměř jakoukoli jinou silnicí v regionu.

Nicméně jeden úsek kolem Ramfjordu má nižší standard, se spoustou 60 km/h kvůli rozvoji podél silnice. To bude obejito novou trasou na opačné straně fjordu, přes kterou bude přecházet nový most Ramfjord.

Stavba začala v dubnu 2022. Pokrok zatím není velký. Je postaven částečný násep.

poloha na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=69. ... 59/19.1512

Obrázek

Obrázek

Obrázek


:arrow: V Norsku zasedala v květnu letošního roku tzv. Norská obranná komise. Komise popisuje extrémně náročné bezpečnostní prostředí pro Norsko a navrhuje výrazné zvýšení výdajů na obranu.

Norské obranné komise byly obecně zřízeny v dobách zásadních geopolitických změn. Toto je čtvrtá Komise od 2. světové války a první od konce studené války. :idea: Byla jmenována norskou vládou v prosinci 2021 a jejím úkolem bylo poskytovat poradenství v otázkách národní bezpečnosti v perspektivě 10-20 let a jaké důsledky by to mělo mít pro rozvoj norských ozbrojených sil.

Komise dochází k závěru, že éru po studené válce vystřídalo období definované nebezpečným Ruskem a zesílené geopolitické soupeření mezi Čínou a Spojenými státy jako dominantními aktéry. Obchod, technologie a energie se opět staly bezpečnostní politikou. Zajištění hodnotových řetězců, které podporují životně důležité zájmy a společenské funkce, je stále důležitější. Rychlé změny, technologický pokrok a digitální transformace přinášejí výzvy a zranitelnosti i příležitosti. Řešení těchto výzev vyžaduje vnitrostátní a mezinárodní spolupráci a interakci napříč sektory a doménami.

Norsko má díky své mimořádně silné ekonomické pozici dostatek příležitostí přizpůsobit se závažnosti situace. Norské ozbrojené síly musí růst a připravenost Norska se musí zlepšit. Je zapotřebí nový a historický národní rozhovor o obraně a bezpečnosti. Obranná komise doporučuje sjednocující politické řešení této výzvy: závaznou politickou dohodu napříč všemi politickými stranami, která zajistí dlouhodobé posílení obrany Norska, včetně výrazného zvýšení norských výdajů na obranu.

Vyšší ambice značí 3 základní cíle:

* Norské ozbrojené síly musí být lépe vybaveny pro výkon ve vyšším operačním tempu s reálným rizikem bojové situace. Zjištěné mezery a zranitelnosti musí být okamžitě redukovány.

* Zvýšená schopnost pro společné operace v námořní oblasti. To zahrnuje příslušné schopnosti ze všech složek ozbrojených sil, nejen posílení námořnictva. Norské ozbrojené síly musí úžeji spolupracovat s civilními institucemi a podniky, s obranným průmyslem a námořním sektorem a také se spojenci.

* Posílit celkovou obranyschopnost Norska. Norské ozbrojené síly musí růst. Existuje nerovnováha mezi strukturou sil a dostupnými lidskými a ekonomickými zdroji. V budoucnu bude populace stárnout a soutěž o dovednosti a odbornost bude zesílit. Norské ozbrojené síly musí přijmout a udržet správný personál se správnými dovednostmi. Obranná komise se domnívá, že je třeba provést okamžitá opatření, aby se v budoucnu zajistil lepší nábor a udržení, protože rostoucí nedostatek důstojníků a specialistů již představuje významnou výzvu. Celá organizace nabízející vojenské vzdělání se musí přizpůsobit, aby tyto výzvy zmírnila.

3 stupňové ambice ve financování:

* Za prvé, Komise navrhuje okamžité navýšení obranného rozpočtu o přibližně 30 miliard norských korun, aby posílila personál a doplnila zásoby munice.

* Za druhé, Komise navrhuje, aby 40 miliard norských korun ročně po dobu deseti let bylo vyčleněno na zvýšené investice do vojenského vybavení.

* Nakonec Komise navrhuje trvalé zvýšení výdajů na obranu o přibližně 10 miliard korun, aby se přizpůsobily zvýšeným provozním výdajům v důsledku vyšší aktivity a větší struktury sil.

Letošní rozpočet 2023 má proti roku 2022 navíc pro norskou armádu skoro 7 mld. NOK - je na hodnotě 76 mld. NOK. Tedy to jen pro představu.

Z uvedeného vyplývá, že Norsko třeba po vzoru Německa aplikuje bezpečnostní schemata do národních agentur a firem, ty dopravní nevyjímaje. Vzhledem k jednoduchému faktu, že "pozemní linie a infrastruktura spájí". (Bundeswehr proniká do Die Autobahn: viewtopic.php?p=267746#p267746 )
  • Komise konstatuje: Evropa musí převzít daleko větší odpovědnost za svou vlastní bezpečnost. Norské obranné schopnosti nejsou přizpůsobeny této výzvě.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Norská vláda a Strana socialistické levice se v revidovaném státním rozpočtu dohodly na vládním návrhu na investice do údržby silnic.

Heikki Eidsvoll Holmås, výkonný ředitel norské asociace stavebnictví a stavebního inženýrství EBA, říká, že přidělených 103 milionů eur znamená, že úroveň údržby státních silnic je dostatečně vysoká, aby nezvyšovala potřebu údržby. EBA také doufá, že v příštím státním rozpočtu budou podobné finance vyčleněny na údržbu železnic a okresních silnic.

Podle nedávné zprávy Úřadu generálního auditora (Riksrevisjonen) nejsou dálnice navzdory větší údržbě silnic o nic bezpečnější ani ekologičtější než dříve. Zpráva z uvedené údržby silnic v zemi se v posledních několika letech výrazně zvýšila, ale zlepšení bylo jen velmi málo.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

blok info

:arrow: Další významná zakázka je zrušena, stavba dálnice E6 mezi Trondheimem a Stjørdalem. Tento 23 km úsek E6 by byl modernizován na plné dálniční standardy. V roce 2018 byla zadána společnosti Acciona jako zakázka na design a stavbu. Stavba byla zahájena v květnu 2020 a v té době měla být dokončena v říjnu 2025. Je však jasné, že jsou tam minimálně 2 roky zpoždění.

Říkají, že pandemie a inflace zvýšily náklady a zpoždění, přičemž je nutná změna územního plánu. Náročné jsou i půdní podmínky, na projektu před chvílí došlo k sesuvu půdy. Projekt je složitější, než se očekávalo.

Na konci roku 2023 je naplánováno opětovné výběrové řízení na celý projekt. Zpoždění je pravděpodobně 2 roky.

Obrázek

:arrow: Dne 29. června byla podepsána smlouva na stavbu mostu Ytre Steinsund. To propojí dva ostrovy v ústí Sognefjordu. Je součástí fylkesvei 606, která není spojena s pevninským Norskem.

Půjde o most s poměrně výrazným rozpětím 260 metrů. Celková délka mostu je 811 metrů. Stavba začíná v lednu 2024 a má být dokončena ve 4. čtvrtletí 2026. Výstavba příjezdové komunikace (fylkesvei 606) začala již ve 3. čtvrtletí 2022.

Tento projekt původně vypracoval Statens Vegvesen v roce 2017, ale nový Vestland Fylke projekt převzal. Je to jejich největší podpis smlouvy od založení kraje v roce 2020.

Projekt tohoto mostu byl několikrát změněn, zdroje z let 2017, 2022 a 2023 uvádějí různé délky mostů a délky hlavních polí. (265 m v roce 2017, 240 m v roce 2022 a 260 m nyní). Zdá se, že v průběhu výběrového řízení došlo ke změně designu.

Podle údajů Statens Vegvesen tento most nahradí trajekt, který má AADT 61 vozidel za den.

lokalita na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=61. ... 358/4.7416

:arrow: Plánování a akvizice pozemků E18 Retvet - Winterbro (obchvat dálnice Ski) je pozastavena, protože dvě obce hlasovaly proti výstavbě nové E18 s mýtným.

Územní plán tohoto záměru byl schválen již v roce 2016.

Obrázek

:arrow: Vizualizace nového úseku dálnice E39 v jihozápadním Norsku:



Nový most Fedafjord by mohl být potenciálně největším obloukovým mostem v Evropě, ale možností je také visutý most.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Norský projekt E10 oficiálně probíhá

Hålogalandsvegen/Skanska bude financovat, stavět, udržovat a provozovat úsek E10 Hålogalandsvegen a tahu 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt severně od polárního kruhu.

Stavba největšího norského dopravního projektu, silnice E10 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt, oficiálně začala tento měsíc, uvádí Statens vegvesen, národní silniční agentura v zemi.

Nedaleko Fiskefjordu v obci Tjeldsund převzal ministr dopravy Jon-Ivar Nygård řízení rypadla při slavnostním zahájení projektu, který je součástí evropské silnice E10. Ale skutečná stavba začala v březnu 2023 na základě dohod o prvních pracích a je plánováno, že bude plně dokončena v prosinci 2028. Slavnostního ceremoniálu se zúčastnil také Stein Ivar Hellestad, generální ředitel Skanska Norge.

E10 je důležitá silnice směrem na západ na Lofoty a Vesterålen z hlavní silnice E6. Projekt PPP upgraduje silniční standardy a zkrátí E10 z mostu Tjeldsund do Gullesfjordbotn o přibližně 30 km, aby se zkrátila doba jízdy na celém úseku o 39 minut. E10 je navržena tak, aby posílila spojení mezi Lofoty, letištěm Vesterålen Harstad/Narvik a E6 a podpořila integraci širšího regionu.

Skanska Norge bude prostřednictvím speciální společnosti Hålogalandsvegen a jejích subdodavatelů udržovat a provozovat silnici do listopadu 2043, poté bude předána Statens vegvesen.

Norská globální konzultační inženýrská a architektonická firma Multiconsult je spolu s Aas-Jakobsen a ViaNova jako subkonzultanti hlavním designérem společnosti Skanska. Norský podnik finančního poradenství PwC poskytoval poradenství ohledně jmenování společnosti Skanska k výstavbě silnice E10 Tjeldsund-Gullesfjordbotn-Langvassbukt, která spojí Lofoty s pevninou.

Začátkem tohoto roku Nordic Investment Bank podepsala dohodu o úvěru na spolufinancování 21letého partnerství veřejného a soukromého sektoru mezi Statens vegvesen (Norská veřejná správa silnic) a Hålogalandsvegen. Skanska bude financovat, stavět, udržovat a provozovat úsek E10 Hålogalandsvegen a tahu 85 Tjeldsund–Gullesfjordbotn–Langvassbukt severně od polárního kruhu.

Banka ve svém prohlášení uvedla, že úvěr ve výši 86 milionů EUR pokrývá výstavbu 82 km nové a modernizované silnice, sedm skalních tunelů o celkové délce 27 km a několik mostů o délkách od 20 do 200 m. Součástí projektu budou také pěší a cyklistické trasy a celkové úpravy zařízení místní hromadné dopravy, odpočívadla, odpočívadla a příjezdové komunikace.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Oficiální zahájení pro E10 Hålogalandsveien se konalo 2. srpna. Výstavba největšího dopravního projektu v severním Norsku nyní oficiálně probíhá

https://www.vegvesen.no/nn/vegprosjekt/ ... lt-i-gang/

o projektě: https://www.vegvesen.no/nn/vegprosjekt/ ... andsvegen/

:arrow: k 9.8.:

:!: Téměř všechny hlavní silnice v jihovýchodní oblasti Norska jsou uzavřeny kvůli záplavám, škodám nebo sesuvům půdy. Postupně se řeší škody.

Obě E6 přes Gudbrandsdalen i Riksvei 3 přes Østerdalen jsou uzavřeny. To znamená, že hlavní silnice mezi Oslo a Trondheim jsou neprůjezdné.

Riksvei 7 je uzavřena na několika místech v Hallingsdalen, zatímco E16 je také uzavřena ve Valdres a západně od Filefjell. To znamená, že E134 je v současnosti jedinou schůdnou silnicí pro dopravu z Osla do Bergenu.

Uzavřeno je 77 okresních silnic.

Riksvei 15 je také uzavřen poblíž Lomu:

Obrázek

:!: Hallingdal (Hallingské údolí) je zaplaveno poměrně silně. Tyto fotky jsou v Nesbyenu.

Vede tudy Riksvei 7 a Bergensbanen Railway.

Tato údolí ve východním Norsku jsou velmi dlouhá a poměrně úzká, takže záplavy se pohybují po proudu na velké vzdálenosti, možná jen zmírněné jezery, kterými protékají řeky.

Obrázek

Obrázek

:!: E6 v Gudbrandsdalen, poblíž Ringebu.

Obrázek

Obrázek

:!: Je to poněkud zvláštní pocit vidět obrázky o sesuvech půdy na silnici, kterou jste nedávno jeli. Tento pár pochází z Fv6012 z Eikesdalsvatnet mířícího do Aursjøvegenu. Horní je snímek z mé kamery z července 2022. Spodní je snímek na stejném místě od Møre og Romsdal fylkeskommune minulý týden.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Dále:

:arrow: S AF Gruppen byla podepsána smlouva na vybudování 9,6 km dlouhého úseku dálnice E6 severně od Lillehammeru, přesněji mezi Storhove a Øyer.

Tento projekt zlepší E6 a postaví nový dvoutrubkový tunel nazvaný Fåberg Tunnel. Stavba bude zahájena koncem tohoto roku a její dokončení je naplánováno na konec roku 2026.

Jedná se o jednu ze tří sekcí E6 v oblasti Lillehammeru, které se v posledních několika letech z různých důvodů nepodařilo postavit. Stavba měla původně začít v roce 2021, ale podpis smlouvy byl v krátké době zrušen kvůli eskalujícím rizikům v té době.

https://www.veier24.no/artikler/af-grup ... ier/535266

Obrázek

Tato sekce má trochu omezený rozsah. Původně se plánovalo, že to bude dálnice až k přehradě Hunderfossen, ale ta byla nyní zredukována na křižovatku Ensby. Úsek dále na sever bude pouze rozšířen na běžné standardy pro dvoupruhovou rychlostní komunikaci se středovým svodidlem. Současný úsek je pouze 10 m široká silnice postavená před 94 olympijskými hrami, s centrálním zábradlím a průjezdným úsekem přidaným v roce 2005.

:arrow: Na velký projekt E6 v Nordlandu, který bude zahájen v roce 2024, byly přiděleny 4 miliardy NOK.

Tady je pár informací, vypadá to, že financování pro jižní část (P1) bylo zajištěno.

https://www.veier24.no/artikler/regjeri ... and/535245

Obrázek

Obrázek

:arrow: První tubus nového tunelu Sollihøgd E16 severozápadně od Osla dosáhl průlomu. Jedná se o 3,4 km dlouhý dvourourový tunel dálničního úseku z Bjørum do Skaret, což je fáze modernizace dálnice do Hønefoss.

lokalita na mapě: https://www.openstreetmap.org/?mlat=59. ... 66/10.3541

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Statens vegvesen hodnotí správu mostů

Ředitelka norské veřejné správy silnic Ingrid Dahl Hovlandová chce zajistit, aby poznatky o poruchách dřevěných mostů byly začleněny do strategií údržby.

Norská správa veřejných silnic – Statens vegvesen – nařídí externí přezkum toho, jak spravuje stovky mostů v zemi.

Statens vegvesen, vládní agentura, je odpovědná za státní a okresní veřejné silnice včetně plánování, výstavby a provozu. Zabývá se také školením řidičů a vydáváním licencí, kontrolou vozidel a dotacemi pro trajekty.

Začátkem tohoto měsíce zveřejnil norský úřad pro bezpečnost silničního provozu zprávu zaměřenou na to, jak bylo prozkoumáno 5 422 mostů v celé zemi. Podle zprávy byly jednorázové kontroly provedeny na naprosté většině mostů - 98,3 %.

Zpráva byla celkově velmi příznivá, řekla Ingrid Dahl Hovlandová, ředitelka Statens vegvesen. "Nyní chci vědět, zda tyto znalosti používáme správně a jak tvoří součást komplexní správy mostů," řekla.

Agentura provádí rozsáhlé zkoušky mostů, zejména dřevěných mostů, po selhání dřevěného Trettenova mostu přes řeku Lågen v srpnu 2021. 150 m dlouhý a 10 m široký Trettenův most – jen deset let starý – se rozlomil na dvě části, zřícení do řeky a uvíznutí dvou vozidel a jejich cestujících. Ranní nehoda si nevyžádala žádné oběti ani zranění, ale jeden řidič byl letecky transportován do bezpečí.

Předběžné vyšetřování norského úřadu pro vyšetřování bezpečnosti v roce 2022 naznačilo, že příčinou zřícení Trettenu bylo „prolomení jedné z úhlopříček v hlavním rozpětí směrem k základům západní řeky“. To mohlo způsobit přetížení a vyložení dalších prvků v krovu, což vedlo k poruše.

Norsko staví dřevěné mosty již mnoho desetiletí. Úspěch dřevěných mostů znamenal, že země začala v 90. letech stavět větší stavby, jako byl 196m most Flisa, který byl otevřen v roce 2003. Byl to nejdelší dřevěný most na světě navržený pro běžné dopravní zatížení.

V roce 2016 se ale dřevěný most Perkolo v Gudbrandsdalen u Lillehammeru zřítil pod tíhou nákladního auta se dřevem.

„Musíme si být jisti, že máme systém, který zachycuje typ odchylek, které nebyly zachyceny v revizi po kolapsu Perkolo v roce 2016, a kde bylo mimo jiné doporučením posílit Tretten bru [most],“ řekl. Hovland. „Revize se proto bude zabývat i tím, jak bylo v rámci Správy silnic interně naloženo na interní znalecký posudek z roku 2016 na dřevěné příhradové mosty.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Sesuvy způsobují velké uzavírky silnic v Trøndelagu. Na nápravě se pracuje.

E6 je uzavřena mezi Berkåk a Ulsberg. Doporučená objížďka je E39 a Rv. 70 nebo E136. Rv. 3 není přístupný ze severu. Røros může být další alternativou.

E14 je uzavřena východně od Stjørdal. Doporučená objížďka je Fv. 72


E6 Berkåk – Ulsberg:

Obrázek

E14:

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Ještě na margo toho špatného počasí v srpnu. Faktem je, že měsíc intenzivně pršelo. Stále silnější srážky. Až tak, že obyvatelstvo dostávalo informace: buďte připravení: evakuace, doklady. Nebo u řek - zajistěte nábytek. Nebo - základní potraviny na 3 dny. SMS - rádio, TV. Až tak, že kdo tam jen pracuje pár let, tak si říkal, proboha na co straší? Pak to najednou bylo tak silné - že lilo tak, že z okna byla vidět jan padající vlna. Jako když soused hadicí myje stěnu na baráku. Potůček ze svahu nabral sílu, řeky dole se lijí "kudy-tudy", sesuvy svahů ... ihned nasazená armáda, těžká technika. Do týdne - dvou základ obnoven. Tělesa silnic, koryta řek, všude štěrk, někde i na hrubo asfalt. A především - žádní tisíce mrtvých.

Sesuv kamenů uzavřel E16 mezi Stalheimem a Gudvangenem v Nærøydalen. Možné jsou pouze velké objížďky: dvěma trajekty přes Sognefjorden nebo na jih přes Hardangerviddu, dokud se znovu situace nezlepší.

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Norsko

Příspěvek od Diaľničiar »

Nyní se silniční normy mění: Ministerstvo dopravy schválilo návrh norské správy veřejných komunikací na změny silničních norem pro navrhování silnic a ulic. Nové změny mohou vést ke snížení nákladů a také k menším emisím skleníkových plynů a využívání půdy, říká ministr dopravy Jon-Ivar Nygård.

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/n ... id2995609/
  • Zjevně existují nové konstrukční normy pro vysokokapacitní silnice. Hranice pro výstavbu dálnic se zvýší z 12 000 na 15 000 vozidel denně, i když některé dálnice by mohly být postaveny, pokud bude vyšší podíl nákladních vozidel. Budou také projektové normy pro dálnice s omezením rychlosti na 90 nebo 100 km/h. V současnosti jsou dálnice projektovány na 110 km/h.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Evropa mimo EU“