Kanada - všeobecně

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kanada - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

pro zajímavost

O silnice se v Kanadě zcela běžně starají jak v létě tak v zimě i soukromé firmy.

Tady je jedna z B.K.: https://twitter.com/EmconServicesBC

Tato společnost zakoupila do své flotily doposud největší 1- nákladní vůz (takhle to píšu, protože Severní Amerika je známá tím, že existují různé přípojné systémy vleky atd.) s nejširším výsuvním pluhem.

Britská Kolumbie je nejhornatější provincie s nejvyšším podílem hlavních horských silnic. Takže tam je ta údržba opravdu složitější.

No jednoduše naprostá nádhera:
05.JPG
05.JPG (108.86 KiB) Zobrazeno 2926 x
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kanada - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Zimní období je v Kanadě, jak jsem určitě již zmínil vždy souboj "kdo z koho". Nakonec ten člověk přežil. Faktem je, že nejdříve mají přednost dálnice, pak hlavní tahy a nakonec ulice s RD. Když je opravdu špatně, tak RD nevidí pluh celý den. A dálnice nemají sjízdné všechny jízdní pruhy. Když se počasí zlepší, tak se nečeká. Je totiž potřeba se sněhem bojovat, dostat ho z jizdních pruhů, nasolit dálnice, jinde se se solí zachází opatrně resp. se nesolí. Ne na každé dálnici se rovněž solí. Když je sněhu opravdu hodně, tak se musí vyvážet z měst pryč. Tato práce nejde uskutečnit bez těžké techniky v dostatečném počtu. (nebudu rozepisovat celý manuál) I pro tohle uvedené to značí, že zimní údržba je tady drahá, ale je nevyhnutní pro zajištění chodu. Samozřejmě, že i vozovky dostávají zabrat, takže je potřeba je pravidelně opravovat, aby se jejich životnost razantně nezkracovala. Většina měst má vlastní prostředky na válku se sněhem. Některé provincie a města mají smlouvy na posílení strojů a posádek. Jsou situace, kdy to nestačí a musí být nasazená armáda a třeba i sousední města a provincie. To není v Kanadě nic neobvyklého. Sněhové bouře, silný vítr nebo co hůř ledový déšť jsou vysloveně katastrofální situace. Během hodin až dne je výsledkem i týden nedostupnosti. Metrový závěj všude kam oko dohlédne ... Východní pobřeží je bičováno bouřemi od Atlantiku, západní má hornatý charakter. Sever je sám o sobě chladným územím. Ontario a Quebec jsou zlatý střed, ale sněhu mívají spíš hodně než málo a k tomu charakter města.

Když je ta zima. Tohle je tady norma. Ve velkých městech to jináč nejde. Je to systém promyšlen dekádama do posledních detailů. Nesolit, shrnout, navozit a vyvézt pryč. Připraveno na další snehovou bouři. Tohle je kvalitní provedení z Montrealu:



Metropola Toronto tyto práce celkově více realizuje v noci bez ohledu na naladění těch videí, že to tak zrovna vyšlo:



schází mi to, i ty zimy ...



a tohle je unikátní, protože tady lze vidět i "tow plow" a celkově výsuvní pluhy atd. na Highway 401 - kolektorový systém: (Ontario)



a z dálnice Highway 417: (Ontario)



Nedávná situace v provincii Newfoundland and Labrador, byl to extrém, jaký tam nebyl ...

Obrázek

Obrázek

Obrázek

další záběry: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 44#p205444

rozhodně to není vtipné, je to katastrofa, člověk nesmí být venku a nemá to ani smysl to průběžně odhazovat a pak najednou zjistíte, že nevylezete ani ven, v horším případě nemáte elektrickou energii a pokud na to obyvatel nepamatoval, tak nemá přístup ke genetároru a je výpadek proudu, tak to je všeobecně celé špatně

v takových situacích musí provincie zvládnout vyčistit letiště a federální armáda sem pošle všechno co je potřebné: včetně generátorů, vojska, polní nemocnici atd.

cílem je snížit úmrtí pro nedostupnost pomoci a následně obnovit základní dopravní služby, aby mohla fungovat ekonomika; jakmile jsou zajištěné hlavní tahy, federální pomoc je ukončena - náklady na odklízení do té doby platí vláda, pak provinční a jsou to těžké miliony na naftu, protože to je co pár metrů to plný výkon těžkých strojů ... občas to znají v JAP/NOR atd., jenomže tady to znají skoro každým rokem někde a každý ví, že musí být připraven - 1. zkušenost naučí :ok:
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kanada - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

na co utrácí federální vláda nejvíce peněz vyjma běžných výdajů; federální programy

:arrow: V roce 2016 jsem uvedl nový a tehdy největší infrastrukturní federální program, který počítal s investicemi ve výši 180 mld. CAD během 12 let. Určeno na podporu dopravní a další infrastruktury na federální, ale i komunitní úrovni. Vláda informovala koncem 2022, že se proinvestovalo prozatím 129 mld. CAD na celkem 84 tisíc projektů, ze kterých bylo 95% ukončeno. Čerpání peněz tak pokračuje dobrým tempem.

Od té doby federální vláda zahájila další programy, všechny za desítky mld. CAD: na lehké metro a železnice do největších měst, na podporu výstavby nájemného bydlení, na provinční investice do renovací škol, nemocnic a domovů pro seniory. V rámci covidové pomoci na podporu ekonomiky došlo v rámci infrastrukturu k plánu postavit nové nemocnice s lůžakama, což je vlastně desítky let omezováno a nyní se jeví jako chyba. Poslední balík směruje do ekonomiky z hlediska digitalizace, ekologizace, snižování emisí - a do infrastruktury to směruje do nabíječek pro EV a přizpůsobení ulic a silnic pro veřejnou dopravu. Stejně tak se nalezla rekordní podpora pro dualizaci nebo výstavbu 4- pruhů v rámci Trans-Canada Highway. Tyto programy mají plánovanou dobu realizace 5-10 let, ale tak nebo tak je to roční podpora za desítky mld. CAD. Na dlouhou dobu to byl hlavní "investiční pilíř" z federálních zdrojů jaksi navíc, pro provincie a komunity.

:arrow: Pak se zavedl investiční stimul pro rodiny a seniory. Všemožná podpora, nižší daně atd. To je z hlediska objemu peněz ročně druhý pilíř. Ten je více zaměřený na udržení spotřeby.

:arrow: No a po roce 2022 federální vláda začala uzavírat velké armádní programy. O těch se od roku 2010 hodně napsalo, ale nic se nerealizovalo, protože se to jevilo "jako zbytečná investice do dob míru". Nyní, po zkušenostech v Evropě a po tom co Rusko neustále narušuje vzdušní prostor Kanady a má radikální náhled na to kam bude šahat ruský dosah v Arktidě se situace diametrálně obrátila.

Jen nedávno se podepsal největší kontrakt pro stíhačky: Kanada v 1. fázi nakoupí F-35 nejnovějšího typu, Lot 18, Block 4. Celkem 88 kusů za skoro 20 mld. CAD. Kanada se podílela mimochodem na vývoji společně s několika dalšíma. Nahradí zastaralé stroje CF-18. První kus bude dodán v roce 2026.

Daleko nejnákladnější zakázka ale směruje do námořnictva. Objemově i jako jedna zakázka. Kanada na vlastním území vyrobí 15 nejmodernějších fregat za celkem 65 mld. CAD. Sloužit mají do 80. let tohoto století a jejich služba vyjde na dalších 150-200 mld. CAD. Je to rovněž přelomová událost, upouští se od nekonečných oprav starých strojů z UK.

Pro pobřežní stráž se odklepla zakázka za 6,5 mld. CAD na nové hlídkovací lodě.

Dále Kanada zainvestuje (svůj podíl) 5 mld. CAD a během 6 let společně s USA zmodernizují starý systém NORAD. To je soustava satelitů a radarů na zajištění monitorování "Dálného severu". Systém ochrání 90% populace Kanady žijícího v jižním pásu Kanady a USA pod Kanadou. S dosavadním systémem je obrana již děravá.

Dále se schválil program na zesílení ochrany 90% území (nad jižním pásmem, ve kterém žije těch 90% obyvatelstva). Postaví se 150 trvalých a dočasných základen. Dnes je jich dle vícero odhadů kolem 60, armáda neupřesňuje, které jsou trvalé. Menší základny a zahušťování směr sever. Tady se to již prolíná do infrastruktury, není to nejnovější informace. Ale federální vláda doposud investovala z civilních zdrojů na upgrady stovek km (650 km má myslim nejdelší tah) do tzv. celoročně sjízdných silnic. Je to kombinace zlepší podloží, narovnání nějaké trasy a úprava štěrku, makadamu. Tak, že během zimy bude možno silnici čistit od sněhu a zajistit jí pro terénnější vozidla. Nyní chce ministerstvo národní obrany zaměřit a postavit "tisíce km silnic" vedoucím k trvalým základnám. Není možno chránit rozsáhlá území v dosavadním režimě.

Uvažované investice tak dosahují ročních výdajů, které se blíží k výdajům do infrastruktury, ale zdaleka je ještě nepředbíhají, protože se začínají uplatňovaž až v dalších letech.

Jen dodám, že Kanada doposud dávala na obranu 0,9-1% HDP. Obhajovala to výší HDP a vyšší rozvojovou pomocí. Ta zůstala stejná, ale na obranu se již pro roky 2022/2023 vyčlenila částka o 1/3 vyšší a to 1,34% HDP a v roce 2024 chce Kanada dávat 1,48% HDP. Cíl ve výši 2% má být dosažen do roku 2030. Armáda tak prakticky dostane "všechnu techniku" novou. I tu, o které se pár let jen uvažovalo. Ze zemí NATO má kanadský voják nejvyšší plat. Služba je zde zcela dobrovolná.

:arrow: Ekonomika v roce 2023: mírná recese trvající možná polovinu roku, vyšší inflace bude pokračovat (koncem ´22 dosáhla 8%) a mírný růst nezaměstnanosti (koncem ´22 klesla na rovných 5%). To jsou vyhlídky, které předpovídá centrální banka a analytické společnosti.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kanada - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Kanada sestavila federální rozpočet pro rok 2023/2024

Rozpočet se zaměřuje na tři hlavní oblasti: zdravotní péči/zubní péči, cenovou dostupnost a čistou ekonomiku.

nové nebo vylepšené dlouhodobé programy:

* 43 miliard dolarů čistých nových výdajů za šest let
* 20 miliard dolarů za šest let na daňové úlevy na podporu investic do zelených technologií
* 13 miliard dolarů během pěti let na implementaci plánu zubní péče pro rodiny s příjmy nižšími než 90 tisíc dolarů
* 4 miliardy dolarů za sedm let na strategii domorodého bydlení

Rozpočet také nabízí asi 814 milionů CAD v letech 2023-24 na pomoc studentům, kteří začínají svůj akademický rok 1. srpna 2023.

Očekává se, že deficit pro roky 2022–23 bude 43 miliard CAD, což je více, než se předpokládalo na podzim

Federální dluh dosahuje 1,18 bilionu dolarů. Poměr dluhu k HDP během příštích 2 let mírně vzroste. I tak je dluh ze skupiny G7 nejnižší.
00.JPG
00.JPG (57.46 KiB) Zobrazeno 1595 x
Co je to cenová dostupnost :?:

Federální vláda zavádí řadu malých opatření na pomoc Kanaďanům, která od podzimní ekonomické aktualizace dosahují nových výdajů asi 3,3 miliardy dolarů. Cílem opatření je snížit životní náklady, protože rostoucí úrokové sazby a inflace tlačí na rodinné rozpočty.

Hlavní z nich je takzvaná „potravinová sleva“, jednorázové zvýšení slevy GST (forma daně), která poskytne až 467 dolarů pro rodiny, 234 dolarů pro jednotlivce a až 255 dolarů pro seniory, za cenu 2,5 miliardy dolarů.

National Active Transportation Strategy 2021-2026 :arrow:

https://www.infrastructure.gc.ca/trans/ ... a-eng.html


_______________________

Rozpočet také nabízí 1,4 miliardy dolarů Kanadské vesmírné agentuře, aby se mohla i nadále účastnit Mezinárodní vesmírné stanice až do roku 2030. Agentura získává během 13 let dalších 1,2 miliardy dolarů, aby mohla přispět na stavbu lunárního užitkového vozidla.

Kanadská kosmická agentura získá během pěti let dalších 150 milionů dolarů na financování vývoje nových technologií a dalších 76 milionů dolarů během osmi let na podporu účasti Kanady na stanici Lunar Gateway.

Obrana, bezpečnost

*zavádí se nová autorita, která nese poslání zvané "boj proti zahraničnímu vměšování se", podpora boje proti kybernetickým útokům, obtežování ze zahraničí (peníze pro kanadskou policii) atd.

*rozpočet slibuje Ukrajině dodatečný úvěr ve výši 2,4 miliardy dolarů na rok 2023, který bude poskytnut prostřednictvím Mezinárodního měnového fondu
  • Aby bylo více jasno, byl vydán text:

    Kanada jako člen G7, G20, Commonwealthu a La Frankofonie, důležitý přispěvatel do NATO a globální zastánce demokracie, rovnosti a lidských práv, je Kanada vytrvalým obráncem mezinárodního řádu založeného na pravidlech ve stále větší míře. nebezpečný a konkurenční svět.

    Ruská nezákonná a barbarská invaze na Ukrajinu je nejvýznamnější hrozbou pro mezinárodní řád založený na pravidlech od jeho vytvoření po druhé světové válce. Tisíce Ukrajinců byly zavražděny a mnoho milionů dalších bylo vysídleno. Konflikt urychlil dlouhodobé problémy chudoby, příjmové nerovnosti a potravinové nejistoty na globálním Jihu.

    Kanada v reakci na to poskytla Ukrajině kritickou finanční a vojenskou pomoc, pracovala na zavedení bezprecedentních sankcí proti Vladimiru Putinovi, jeho nohsledům a ruské ekonomice, zintenzivnila podporu zranitelných lidí po celém světě, kteří pociťují následky Putinovy ​​barbarské invaze, a přivítal v Kanadě desítky tisíc Ukrajinců.

    Vzhledem k tomu, že demokracie je ohrožena zeměmi jako Čína a Rusko, globální pokrok směrem k cílům udržitelného rozvoje se zpomaluje a změna klimatu přispívá k nestabilitě po celém světě, musí Kanada i nadále přijímat opatření k řešení naléhavých humanitárních, rozvojových a bezpečnostních výzev – a to jak zde. doma i ve světě.

    Za poslední rok to znamenalo reagovat na hladovou krizi v Africkém rohu, poskytovat kritickou humanitární pomoc a pomoc při katastrofách v Pákistánu, Turecku a Sýrii, podporovat ženy v Íránu bojující za politická a lidská práva a poskytovat pomoc při obnově bezpečnosti haitský lid.

    Rozpočet 2023 posiluje závazek vlády udržovat Kanaďany v bezpečí, bránit mezinárodní řád založený na pravidlech a přispívat ke globální bezpečnosti, podporovat nejchudší a nejzranitelnější obyvatele světa a hájit kanadské hodnoty po celém světě.
Kanadská obranná politika se nese v duchu Strong, Secure, Angaged a Kanada se zavázala zajistit ministerstvu národní obrany (DND) stabilní a předvídatelné financování. Vláda tento závazek splnila. V důsledku navýšení prostředků Strong, Secure, Engaged a následného zvýšení financování, včetně financování modernizace NORAD a kontinentální obrany oznámeného v červnu 2022, se očekává, že se roční rozpočet DND během deseti let více než zdvojnásobí, z 18,6 miliardy $ v letech 2016-17 na 39,7 miliardy $ v letech 2026-27 na hotovostním základě.

Aktualizace obranných zásad

Vypíchnu jen podstatu: role, odpovědnost a schopnost kanadských ozbrojených sil bude podporována v takové míře, která zajistí, že kanadské ozbrojené síly zůstanou silné doma, zajistí bezpečnost v Severní Americe a angažované po celém světě se třemi prioritami:

* chránit a hájit suverenitu Kanady v Arktidě (40 miliard CAD od 2022 do 2042, ve vláknu jsem to rozepsal, jde mj. i o výstavbu nových silnic a namísto dočasných pak vybudování trvalých základen včetně modernizace systému PVO)

* podporovat spojence v NATO ve východní Evropě

* přispívat k operacím v Indo-Pacifiku na základě dlouhodobých partnerství

Vláda navíc poskytuje 1,4 miliardy dolarů na modernizaci zařízení Joint Task Force 2, elitní kanadské protiteroristické jednotky.

Nová generace kanadských stíhacích letadel (zmínka v tématu je)
  • S největší investicí do kanadského královského letectva za 30 let vláda pořizuje 88 stíhacích letounů F-35 za cenu 19 miliard dolarů. První z těchto moderních letadel je naplánováno na dodání do roku 2026.

    Nová kanadská flotila F-35 bude hrát zásadní roli při obraně suverenity Kanady, ochraně Severní Ameriky a podpoře našich spojenců po celém světě.

    Vláda také investuje 7,3 miliardy dolarů do modernizace, výměny a vybudování nové infrastruktury na podporu příchodu nových F-35. Jedná se o první projekt schválený v rámci kanadského plánu modernizace NORAD.
Co schází kanadské obraně :?:

* Kanada neplní obranné výdaje NATO - jsou v pásmu kolem 1,3% HDP, jedná se sice o navýšení o 30% od krize s Ruskem, ale cíl 2% bude dosažen koncem dekády
* první velká smlouva na dodání stíhaček byla podepsaná, ale je potřebné více investovat do námořnictva
* chybí 10 tisíc vojáků

Problém není ve financích, ale v tom jak je co nejrychleji účinně investovat do modernizace armády. O té se více mluví, než se cokoliv uzavře. Modernizace trvá 30 let, ve skutečnosti by opravdu Kanada měla co dělat. Na druhou stranu zvednutí výdajů bylo garantováno a kanadská federální vláda naslouchá problémům ve světě. Problémem je hlavně to, že dosavadní studie a průzkumy jsou neaktuální vzhledem na relevantní nové hrozby. Některé navrhované schémy tedy neodpovídají novým potřebám.

Zatímco spojenci jako Británie, Německo a Japonsko (které není součástí NATO) zvyšují své obranné výdaje v reakci na jasné a současné hrozby a USA pokračují v pumpování hotovosti, vybavení a zbraní v hodnotě miliard dolarů na Ukrajinu, Kanada se pohybuje na konci žebříčku NATO vedle Slovinska, Španělska a Lucemburska. Kanadská ekonomika ve výši 2,86 bilionu dolarů dokáže absorbovat 2x výdajů i od zítřka. Mnohem menší ekonomiky NATO, které nemají luxus naivity – Polsko, Estonsko, Litva, Lotyšsko – běžně dosahují a překračují dvouprocentní srovnávací hodnotu. Na druhou stranu se Kanada delší dobu srovnává v poměru investicí na hlavu. V podílu na HDP a NATO je ovšem na tom velmi špatně.

Lze to pochopit i tak, že Kanada necítí přímé ohrožení a účastná je doopravdy všude. Stejně tak by si měl každý kdo nemá dobré úmysly přemyslet jak se zachová, protože stát by ho mohl násobně přerůst během několika let, když se odhodlá k napumpování peněz ihned.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kanada - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Lesní požáry 2023 přepisují všechny rekordy od doby jejich sledování a ve vícero ohledech jsou bezprecedentní Mobilizace & Ohrožení: Kanada je nadále na národní úrovni připravenosti 5, což ukazuje, že plné nasazení národních zdrojů pokračuje, poptávka po zdrojích je extrémní a mezinárodní zdroje jsou mobilizovány. Silniční infrastruktura více než kdy jindy zajišťuje elementární službu a sice přežití pro vyhlášenou okamžitou evakuaci prakticky kdekoliv.

Obrázek

Byl překonán celkový rekord: již nejen shořená plocha, ale počet evakuovaných a náklady (škody a náklady na hašení).

Zadymení z těchto požárů je dalším extrémem a trápí se pro něj větší část Severní Ameriky. Dým postupuje i Evropou. Ale výslovně zdravotní problémy mají lidé v Kanadě a USA. Co lze dýchat, o tom píšu níže.

Celonárodní vládní údaje jsou ohromující:

* k 5.7. byla dle propočtů shořená plocha o rozsahu 88 000 km2 (za týden se rozsah zvedl o 9%)
- rekord padl již před týdnem (76 tis. km2 z r,. 1989)
- všeobecně je to 11x 10- ročního průměru k období z r. 1989 a tady je posledních 5 ze 6 let vysoce nadprůmerných i bez toho letošního
- dlouhodobý průměr po roce 1990 je na 25 tis. km2 ročně

* počet aktivních požárů byl 639
- z toho 351 bylo mimo kontrolu
(před týdnem to bylo 231)
* od začátku roku hořelo celkem 3412 požárů, což je vysoce nad 10-ročním průměrem, který je obzvlášť vysokým sám o sobě, a sice 2751

Pro období 07/2023 až 08/2023 se vyhlásil stav nouze v mnoha segmentech fungování země. Provinčně platí rozsáhlé stavy ohrožení.

Počet evakuovaných se již počítá ve "stovkách tisících" :o Prozatím se nejednalo o velká města ve smyslu mnoha desítek tisícové města. Ale již se jedná i o 10 tis. komunity.

Válka s požárama v Kanadě se stala globální záležitostí.. Z hlediska lesních specialistů je tady více, než polovina zemí.

Kanada před týdnem požádala formálně o veškerou mezinárodní pomoc. Do té doby sem bylo stejně vysláno mnoho hasičů a letecké techniky a to na základě částečné prosby o pomoc z května tohoto roku.

V terénu jsou všichni samozřejmě místní provinční lesní hasiči. Za asistence lesních hasičů z Canadian Armed Forces. Samotná armáda pak poskytuje logistické operace a evakuační letecké práce.

Ze zahraničí je tady na 4 tisícky lesních hasičů (další rotace, část je "doma" a další nejsou); Austrálie, JAR (200), NZ, USA, Chile, Kostarika, Mexiko, Španělsko, Portugalsko, Francie, Jižní Korea a samotný systém CO EU (300). Třeba Jižní Korea poslala 151 hasičů na prozatím 1 měsíc a formuje se již 2. jednotka na rotaci pokud to bude potřebné.

Náklady na hašení překračují již 1 mld. CAD.

Na centrálním vládním webu mají požáry znovu bohužel první místo pro výběr v rozcestníku a na tom se pak dá dohledat opravdu cokoliv pokud se někoho týká evakuace nebo hledá sociální pomoc nebo jen informace.

Obrázek

https://www.canada.ca/en/public-safety- ... fires.html

Federální vláda za poslední měsíc schválila krátkodobé (do 5 let) a střednědobé programy pro výcvik hasičů, jejich lepší mzdy, nové vybavení za mnoho set mil. dolarů ročně. Dne 6.7. se schválil program pro ochranu národních parků za další stovky mil. dolarů. Kamerové stožáry, dron - kontroly, nové heliporty, vodozádržní nádrže, lesní silnice po sektorech k usnadnění přístupu pro hasiče.

Nikdy není pozdě začít, ačkoliv požadavky pro tyto programy jsou tady již 2 dekády a trvají 0-2 roky.

Za jeden z největších programů se považuje WildFireSat: Zlepšení schopnosti Kanady zvládat lesní požáry

Zahájení: 2029
Stav mise: ve vývoji

Tato kanadská iniciativa posílí schopnost Kanady řídit lesní požáry v zemi. Jeho cílem je denně monitorovat všechny aktivní lesní požáry v Kanadě z vesmíru.

Více tady: https://www.asc-csa.gc.ca/eng/satellites/wildfiresat/

Zkušený profesionální hasič, koordinátor na federální úrovni řekl:
  • Tyto požáry jsou zdolávány s pomocí více mezinárodních hasičů z více zemí, než Kanada předtím na svém území viděla. A to ještě řada zemí, kterým kdy Kanada pomohla za uplynulých 20 let, tak reagovala ve formě, že nedisponuje nyní rezervou vzhledem na sucho u nich a my ani nechceme, aby se situace dostala jinde tam, kde je dnes u nás.

    To, co vidíme na Západě Kanady, je pokračující sucho od roku 2022, které mělo tendenci zesílit během druhé části léta v roce 2022. A to pokračovalo přes zimu v mnoha oblastech a pak se to v roce 2023 rozšířilo na východ.

    Co to často způsobuje, je velmi suchá vrstva organické hmoty na lesní půdě, která se stává dalším palivem pro oheň. Tyto druhy podmínek způsobují velmi hluboké, intenzivní požáry, které mohou trvat týdny, potenciálně celé léto a možná i přes zimu, pokud existuje vrstva rašeliny, ve které by oheň mohl doutnat a na jaře se vzkřísit. Neumím si představit jak máme rozsáhlé plochy od těchto nánosů čistit.

    Za poslední měsíc nebo šest týdnů jsem viděl nárůst sucha ve východní Kanadě."Právě teď máme různé úrovně sucha táhnoucí se od pobřeží k pobřeží. V současné době je nějaké sucho téměř ve všech provinciích a územích v zemi – nejintenzivnější oblasti jsou ve střední Britské Kolumbii a na jihu Alberty. Pak tady máme vyšší teploty a nepříjemné suché bouře, tedy blesky bez srážek.

    Z hlediska využívání zpomalovačů hoření, retardantů hoření, jsme v maximech. Asi 96 letadel je shazuje jak jen to jde. Nemáme pro tyto účely ani více letadel ani větší kapacity této látky. Již jsme u skladových zásob na polovině a tímto tempem nám ta látka ani nevystačí na celou sezonu.

    Měníme se na statisty toho co hoří, kam jde dým, jaký asi bude vítr. Schází nám lepší výpočtová a modelová technika a programy. S tím by se dalo snadněji koordinovat rozmístnění techniky a personálu. Prvním cílem je zamezit ztrátám na životech, pak chránit majetek.

    Aby šlo snadněji rozumět tomu co říkám - my musíme velké požáry na vzdáleném severu nechat tak. To není vůbec v našich silách to tam řešit. Částečně je snaha na východě Kanady zamezit nějaké linie, ale tím se jen požár přesune jinam. Bude hořet do kdy bude mít podmínky. I proto počet požárů mimo kontroly stoupá.

    K 5. červenci letošního roku už bylo spáleno 8,8 milionu hektarů. Toto číslo je doslova mimo tabulky, protože jsme museli rozšířit rozsah osy "y" na grafu, který vedeme desítky let. A sezona není u konce. Pokud se mě ptáte jestli dosáhneme hranice 10 mil. hektarů, možná tam již jsme.

    Dosavadní sezóna byla bezprecedentní nejen co do závažnosti lesních požárů, ale také z hlediska jejich počtu a rozšíření.

    Bezprecedentní je také to, že tyto požáry se rozšířily po celé zemi, spíše než aby byly více regionálně seskupené, jak je obvyklé. Tím je narušena naše schopnost přesouvat provinční kapacity mezi sebou. I proto jsem v květnu předložil materiál na vládu (Trudeau), aby požádala o pomoc zahraničí. Za chvíli tady bude více hasičů ze zahraničí, než od nás. My samozřejmě hasíme i s našimi ostatními hasičemi, snažíme se zapojit desítky tisíc hasičů do těchto procesů, ale vzhledem k rozloze se jeví i tento počet jako slabší.
Federální ministerstvo zdravotnictví varuje: V kouři, který dýcháme, jsou nebezpečné částice: „Nezdá se, že by nějaká část těla byla v bezpečí“
  • Zatímco se obloha plní oparem a kouř z lesních požárů zbarvuje Měsíc do červena, což vyvolává varování o špatné kvalitě ovzduší na velkých kouscích Ontaria a Quebecu, odborníci varují, že s výjimkou jakýchkoli zásadních faktorů zmírňujících změnu klimatu si na to možná budeme muset zvyknout.

    A to znamená zvyknout si na zvýšené riziko plicních onemocnění, srdečních onemocnění, rakoviny az toho vyplývající zátěž na již zdaněné zdroje zdravotní péče, která s tím souvisí.

    Od úterý byla většina jižního a východního Ontaria a velká část Québecu pod zvláštním prohlášením o kvalitě ovzduší, a to především kvůli požárům v Quebecu, které se vymkly kontrole.

    Tato prohlášení se vydávají, když index zdraví kvality ovzduší – sloučení měření koncentrací znečišťujících látek a předpovědí povětrnostních podmínek – dosáhne sedmi na stupnici až 10+.

    Obyvatelé částí Skalistých hor západně od Jasperu, severní Alberty a BC a také jižní NWT se ocitli v podobných situacích kvůli požárům v těchto oblastech.

    "Tato oblast je nebo pravděpodobně bude zasažena kouřem z lesních požárů během příštích 24-48 hodin," uvedla tato upozornění.

    „Dým z divokého ohně může být zdraví škodlivý i při nízkých koncentracích. Pokračujte v přijímání opatření na ochranu svého zdraví a snížení expozice kouři.“

    Mimořádný začátek sezóny jarních požárů byl svědkem toho, že požáry hoří – nezvykle – od pobřeží k pobřeží, zmítané suchými, horkými a větrnými podmínkami.

    A jak změny klimatu postupují nezmenšeně, můžeme očekávat, že takových podmínek bude přibývat a následně i častější a závažnější lesní požáry.

    S těmito požáry přichází kouř – hodně – a s tím přicházejí zdravotní rizika pro miliony Kanaďanů. A jak se požáry stanou běžnějšími a závažnějšími, pokračující vystavení tomuto kouři začne ovlivňovat celou šíři populace: nejen starší lidi a děti a osoby s již existujícím zdravotním stavem, ale také mladé a zdravé.

    Viník je znám – v lexikonu indexu zdraví kvality ovzduší v zemi – jako PM2,5. Je to jedna ze tří znečišťujících látek měřených AQHI, dalšími jsou ozón a oxid dusičitý.

    PM2,5 je vedlejším produktem kouře vycházejícího z požárů – jemných částic hmoty o velikosti 2,5 mikronu nebo méně. Na šířku vlasu by se vám jich vešlo asi 30.

    Při této velikosti mohou PM2,5 snadno prosévat vzduchovými průchody do hlubin plic. V této velikosti může také přejít do krve a způsobit zánět v celém systému, který může zhoršit srdeční onemocnění a potenciálně způsobit rakovinu.

    Tyto částice jsou schopny infiltrovat téměř každý orgán v těle, řekl Matt Adams, ředitel Centra pro městské prostředí na University of Toronto.

    "Jak se věda vyvíjí a naše schopnost je detekovat se zvyšuje, nacházíme je stále více a více míst," řekl. „Našli jsme je na druhé straně placentární bariéry u miminek. Tyto částice jsme našli například v mozku.

    "Nezdá se, že by nějaká část těla byla v bezpečí."

    Jakmile jsou v těle, jedním z problémů při posuzování škod potenciálně způsobených PM2,5 je to, že o nich ve skutečnosti nevíme dost nebo jak moc nám mohou ublížit.

    "Protože je to tak složité, nevíme, co v nich je," řekl Arthur Chan, docent chemického inženýrství a aplikované chemie na U of T.

    „Existují jen tisíce různých sloučenin. Existuje mnoho různých výzkumných skupin, které studují, co v nich je a jaké by mohly být nejtoxičtější složky.“

    Víme, že jednou z jeho složek jsou PAH - zkratka pro polycyklické aromatické uhlovodíky - primárně způsobené nedokonalým spalováním organických materiálů, jako je dřevo, řekl Chan. A víme, že PAH jsou karcinogenní – byly spojovány s rakovinou plic a jinými formami rakoviny – a mutagenní, což znamená, že mohou způsobit změny v DNA, což může také vést k rakovině.

    Nebezpečí tedy existuje, i když ještě neznáme úplný rozsah.

    To je důvod, proč jsou vydávána doporučení na základě indexu zdraví kvality ovzduší – do určité míry měřítka toho, kdo potřeboval léčbu, když podobné podmínky existovaly naposledy.

    "Tato upozornění na kvalitu ovzduší jsou založena převážně na zvýšení počtu hospitalizací po dnech znečištění ovzduší," řekl Adams. "Během několika let berou data - počet lidí, kteří končí v nemocnici - a spojují je s kvalitou ovzduší v předchozích dnech."

    Při krátkodobých ojedinělých událostech tato špatná kvalita ovzduší obecně postihuje část populace.

    Lidé trpící astmatem se možná budou muset léčit pomocí svých tlumičů; starší lidé nebo děti, jejichž plíce se stále vyvíjejí, mohou potřebovat návštěvu lékaře nebo nemocnice. Lidé se srdečními problémy mohou tyto stavy zhoršit i při krátké expozici.

    Obecně řečeno, u většiny lidí v izolovaném případě, kdy se zdroj kouře zastaví, příznaky podráždění kouřem po několika dnech vymizí.

    Ale když vystavení kouři z lesních požárů trvá delší dobu – což se zdá pravděpodobné v blízké budoucnosti – ti, jejichž systémy jsou ohroženy, trpí ještě více a dokonce i mladí a zdraví začnou vyvíjet chronické dlouhodobé plicní a srdeční choroby a možná rakoviny také.

    "Chronické nebo opakované vystavování se kouři z lesních požárů může mít dopad na dlouhodobý vývoj dýchacích cest u dětí," řekl Michael Schwandt, lékař pro Vancouver Coastal Health. "Existuje potenciál pro výskyt astmatu nebo pro zhoršení astmatu v průběhu času." Zdá se, že u vyvíjejících se dětí, jejichž matky byly vystaveny kouři z lesních požárů, existuje riziko poškození vývoje plic nebo respiračního onemocnění v raném věku.
V těchto souvislostech se prakticky vyprodávají čističky vzduchu v uzavřených prostorách. Skoro se nevětrá a kupují se lepší "celomasky s filtrací". Do 2 hodin na vzduchu to ješte není nebezpečné.

Faktem je, že když je zamořeno ovzduší, tak prakticky není úniku.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kanada - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Lesní požáry 2023 pokračují v přepisování všech rekordů od doby jejich sledování a ve vícero ohledech jsou bezprecedentní

Kanada zažívá mimořádnou sezónu lesních požárů s následky, které byly pociťovány daleko za jejími hranicemi. No tohle je jen začátek, protože to je začátek běžné silnější části požární sezony. - vzkazují autority.
  • Požáry mimo kontrolu ohrožují i kritickou infrastrukturu jako jsou silnice, telekomunikační síť, vedení VN atd.

    V evakuacích je počet obyvatel, který se nepamatuje 40 let zpátky.

    Kanadě permanentně pomáhá desítka až dvacítka zemí světa s tisícovkama hasičů a stovkama ks, především letecké, techniky. Ačkoliv se zdá, že to není účinné, asociace hasičů vzkazuje jak by to vypadalo, kdyby ta pomoc nedorazila.

    Prozatím nejsou hlášené větší škody na veřejném majetku nebo mrtví - na následky ano. Manažment krizových situací a okamžité evakuace je nástroj, který tady funguje velmi dobře a po letech do minulosti si lidi hodně pamatují. Že opravdu plameny umí "sejít z kopce za deset minut".
Situace k 9.7.: hoří od pobřeží k pobřeží - to eliminuje větší schopnost manéverování mezi provinciemi, to Kanada ještě nezažila :!:
Obrázek
červená barva: mimo kontrolu
oranžová barva: požár je pod kontrolou

* k 9.7. byla zaznamenaná plocha shořeného území v rozloze 93 000 km2 což je +5 tis km2 za 4 dny aneb +5,7%

* celkem hoří 862 požárů
- to je nárůst za 4 dny o 223 požárů

* až 522 požárů je mimo kontroly
- to je nárůst o 171

nebo i takhle:

Obrázek

K 10.4. bylo v Kanadě zaznamenáno od začátku roku 29 lesních požárů. K dnešnímu dni to je 3790, přičemž bezprecedentní vývoj ve směru nahorů je od 06/2023. Vláda požádala o kooperaci ze zahraničí koncem května, později v červenci požádala o mezinárodní podporu.

S Portugalskem a USA podepsala Kanada memorandum o porozumění o dlouhodobé spolupráci mezi zeměmi v hašení lesů. Podobné smlouvy chce s Kanadou uzavřít vícero zemí; Kanada dlouhé roky umí posílat pomoc jinam, ale hlavně oprašuje projekt obnovení produkce letounů k hašení a je potřeba vyvíjet lepší systémy pro hašení lesů, což bude 100% problém i v Evropě a Asii pro stejně se měnící klima, které je jen s jistým opožděním na těchto kontinentech.

Obrázek

Počet požárů není ještě největší v historii Kanady. Ale spálené území největší je. Jeví se totiž, že tady hoří požáry, které mají neskutečnou rozlohu (třeba v B.K. Donnie Creek wildfire přesáhl dnes 5800 km2). Na druhou stranu, sezona je uprostřed, takže počet 3,8 tis. požárů bude určitě vyšší.

Obrázek

_______________________________________________________________________________________

Nejbližší soused, USA, se snaží vyslat mnohem větší pomoc svému severnímu sousedovi. Nyní především shání lepší vybavení a dýchací masky.
  • Zástupce velitele hasičů USA Forest Service byl nasazen tisíce mil od domova, aby bojoval s požárem, který se vymkl kontrole v zalesněných bažinách a bažinách v kanadské Albertě.

    V suchých, po vlhkosti chtivých lesích severní Kalifornie , na které byl zvyklý, by příznivě načasovaná bouře pravděpodobně znamenala konec požáru. Ale v tomto bažinatém terénu ani pozdní jarní bouře nedokázala plameny zpomalit: dva dny poté, co byl uhašen, požár znovu ožil a vířil hustými pásy vysušeného mechu a porosty černého smrku a osiky.

    "Není to nic jako to, co máme v Kalifornii," řekl Mueller, nyní zpět v USA poté, co vedl americký tým federálních divokých hasičů, aby zasáhli u jednoho z 2 765 požárů, které letos vypukly v Kanadě . "Stromy jsou jako malé zápalky - a jsou stejně hořlavé."

    Spolu s novými typy terénu se američtí hasiči v Kanadě setkali s různými technikami v raných fázích popálení, s novou sadou bezpečnostních protokolů a protichůdnými požadavky na ochranné prostředky.

    Jako federální hasiči, kteří pracovali po celých Spojených státech, byli Mueller a jeho tým zvyklí vstupovat do nových jurisdikcí a udržovat plameny na různých typech vegetace. Ale kanadská politika, určovaná každou jednotlivou provincií, vyžadovala určité posuny ve strategii.

    V Kalifornii, kde jsou horská města a komunity zastrčené do nejzranitelnějších zalesněných kaňonů, jedná vrstvená matice agentur rychle. „Fáze počátečního útoku“ je považována za zásadní k tomu, aby se zabránilo přeměně zážehů v peklo. Mueller a jeho tým ale zjistili, že do Kanady bylo dříve vysláno mnohem méně hasičů.

    Zástupce velitele popsal, že to co tam viděl, tak ještě nikdy nezažil.

    Kanadské posádky mají také jiné požadavky, pokud jde o ochranné vybavení, a nemusí mít u sebe protipožární úkryty – malý pytel potažený hliníkovou fólií určený k odrážení sálavého tepla , do kterého může hasič vlézt, když nemá jinou možnost úniku.

    Zatímco americké agentury považují tento nástroj za nezbytnou ochranu „poslední instance“, kanadské strategie se zaměřují na zajištění toho, aby se hasiči nedostali do situací, kdy by se na zařízení museli spoléhat. Úkryty nejsou vždy spolehlivé, zvláště v typech terénu, kde kanadské posádky často bojují s ohněm.

    „Celkovým cílem je záchrana lidských životů – a to se týká i vlastních hasičů, nejen veřejnosti,“ řekl Mueller.

    „Kanadští hasiči pracují pouze 12 hodin denně – a to je dobrá věc,“ řekl a propagoval začínající hnutí v USA, které poskytuje lepší péči a platí federálním hasičům tváří v tvář hrozící krizi. My bežně až 24 hodin.

    Doposud byla tamní sezona požárů v USA klidnější, a to díky neuvěřitelně vlhké zimě na americkém západě. Očekává se ale, že se podmínky změní. Brzy možná nebude k dispozici tolik posádek, které by mohly jít na sever. A USA pak uvítají pomoc z celého světa.
USA: Špatné zprávy o letošním zakouřeném vzduchu, ve čtyřech mapách a grafech

Kvalita ovzduší dosáhla v USA rekordně nízké úrovně kvůli kouři z kanadských lesních požárů

https://www.washingtonpost.com/weather/ ... pollution/

EU: od 06/2023 je i Evropa pod kouřovou clonou z Kanady
https://atmosphere.copernicus.eu/copern ... hes-europe

_______________________________________________________________________________________

Vědecká konference v UK se zabývala i problémem požárů v Kanadě. Byl uveřejněný graf z Kanady:

Obrázek

který vyráží dych

A oprašuje se výrok z minulosti, že může za rok shořet klidně 1 a více % lesního porostu v Kanadě. Bez ohledu na satelitní snímky, leteckou podporu a vybavení, které patří k nejlepším na planetě, ale až dosáhne situace ideálních podmínek, tedy vlna vedra, dlouhoroční sucho a špatný stav vegetace a pak jen silnější vítr bez srážek, tak toho budeme svědkama i před rokem 2050.

Uvolněné emise přepisují "všechny" odhady a dosavadní činnosti.

Samozřejmě, plameny neznají hranice - kouř jej nezná. Zaprší a k zemi půjdou i různé částice s prachem. A meteo služby na západě Evropy to již říkají jako varování - zrovna jako před pískem ze Sahary.

Boreální lesy jsou staré desítky tisíc let a jsou pokryty hlubokými vrstvami rozpadlých rostlin a organických materiálů. Odhaduje se, že globální rašeliniště může obsahovat více než 550 gigatun (550 miliard tun) uhlíku. Pokud by se všechen tento uhlík uvolnil, současná hladina CO2 v atmosféře by se zdvojnásobila na více než 800 částic na milion.

Boreální lesy:

Obrázek

Desítky let průmyslového využívání – těžby dřeva, těžby ropy a zemního plynu – v těchto regionech již zničily 15 procent globálních rašelinišť, která byla vysušena a přeměněna pro ekonomické účely, což vedlo k tomu, že se do atmosféry dostalo 1,3 gigatuny emisí oxidu uhličitého, což přispělo k trendy globálního oteplování, které dosahují kritické úrovně. Ty pouze prodloužily a zintenzivnily období lesních požárů, což ohrožuje tyto regiony a jejich schopnost ukládat skleníkové plyny.

Rašeliniště fungují jako přirozené jímky oxidu uhličitého a podporují chladivý efekt na globální klima.

Problém je tedy mnohem širší, i když se částečně řeší omezením území na další proměnu.

Program OSN pro životní prostředí (UNEP) zveřejnil dne 23. února 2022 zprávu, která uvádí: „Změna klimatu a změny ve využívání půdy podle předpovědí způsobí častější a intenzivnější lesní požáry s celosvětovým nárůstem extrémních požárů až o 14 procent do roku 2030, 30 procent do konce roku 2050 a 50 procent do konce století." To, co dnes vidíme v Kanadě, to je extrémní rok s neskutečným nárůstem extrémních požárů. Doufejme, že z toho nebude nová norma.

UNEP dokonce varoval, že arktické oblasti, kde v posledních čtyřech desetiletích dochází k oteplování téměř čtyřikrát rychleji než ve zbytku světa, již nejsou imunní vůči lesním požárům. Roční průměrné teploty v kanadských lesích byly v roce 2017 o 1,6 stupně Celsia nad normami.

Faktem je, že Kanada musela změni taktiku a sice požáry na severe nechává tak ... prozatím.

Britská Kolumbie - tamní instituce říkají, že teplota se reálně zvedla za 45 let o 15 st.C, tak jak bývalo běžně max. 28-31, tak dnes bývá i 45 (49,6 Lytton) jak i munulý rok. Vlna veder, která si vyžádala mobilní klimatizace a vychlazení velkých prostranství kde se dalo. Tohle je skutečnost.

_______________________________________________________________________________________

Federální ministr Kanady pro pohotovostní připravenost Bill Blair:

Požáry jsou běžné v západních provinciích Kanady , ale letos se plameny rychle rozšířily na východě země, což je nejhorší začátek sezóny .

Shořelo již asi 9,3 milionu hektarů, což je asi 37násobek desetiletého průměru.

Stovky požárů bez kontroly již ohrožují kritickou infrastrukturu naší země.

Viděli jsme pokračující dopady na kritickou infrastrukturu v Québecu, jako jsou uzavírky silnic a venkova, přerušení telekomunikací a vedení vysokého napětí a vidíme další omezení a poškození sítí v dalších částech Kanady.

Quebecký premiér Francois Legault dříve uvedl, že provincie byla schopna bojovat se 40 požáry současně. Ale hoří jich několikanásobek.

Federální premiér k požárům vystupuje málo, ale obvolává zahraničí, aby sehnal další posily k uhašení. Nebo k lepší koordinaci hašení.

Prozatím nebylo v ohrožení větší město ani se nestala větší katastrofa na majetku, vyjma lesy, protože lesní porosty na severu jsou naším bohatstvím. Jak pro cestovní ruch, tak pro přírodu a průmysl.

Federální vláda se snaží lépe koordinovat hasiče na celém území.

Armáda zajistila přepravu desítek tisíc komponentů napříč zemi. Vše potřebné pro hasiče se zajišťuje jak jen lze.

Rekordní sezóna lesních požárů v Kanadě bude i nadále abnormálně intenzivní po celý červenec a do srpna - předpovídají agentury podřízené mimořádným situacím.

Budeme potřebovat alespoň 8 let, aby se zvedla podpora pro hašení požárů (to jsem opsal ve výše uvedených příspěvcích), takže doufejme že se nejedná letošním rokem o nový normál.

Priorita hašení je každý požár, který ohrožuje obydlená území, kritickou infrastrukturu nebo požár v odlehlejším území, který je ale menšího charakteru a lze jej efektivně uhasit, čímž se předejde riziku, že se zásadně zvětší. Tato fáze je již v Kanadě jaksi bez pokrytí ...

třeba v B.K. požár Whyte Lake wildfire (kód V10926) východně u Horseshoe Bay s ohrožením dálnice Highway 99

Obrázek

nasazení letadla s retardantem, zpomalovačem hoření, než bude k dispozici vrtulník s vodou a posádkou na zemi:

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kanada - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Jak jsem posledně uvedl, že v ohrožení je hl. město SZ Teritorii Yellowknife, tak se přistoupilo k jeho celkové evakuaci. Více pak zde: viewtopic.php?p=278827#p278827 . Je to hrůza pro to obyvatelstvo, ačkoliv všichni vlastně říkají, že jim ani tak nevadí dlouhá cesta tam (někam), ale aby se bylo kam vrátit.

Obrázek



karavána ... kdo mohl takhle, jináč 20+ letadel navíc

Obrázek

:arrow: Situace se velmi zhoršuje v provincii Britská Kolumbie. Tam je lokálně vyhlášen stav nouze u West Kelowna. To je souměstí s městem Kelowna s asi 150 tis. obyvateli ležící asi 300 km na východ od města Vancouver. Některé kopce kolem města jsou v plamenech.

viewtopic.php?p=278840#p278840



Federální vláda zvedla mobilizaci pro armádu v souvislosti s vývojem požárů v zemi kvůli většímu ohrožení obyvatelstva.

:arrow: Co se týče celkové shořené plochy v Kanadě, tak je již téměř 140 000 km2.

Prvně se debatuje o možném nasazení "vodní bomby". Minimálně někde - jako experiment. Někde v pásmech lesů, kde nikdo nežije. Je to sporné pro to, že by to umrtvilo přírodu a zvířata. Ta jsou ale mrtvá stejně, protože těmto požárům nedovedou uniknout.

Celkem hoří 1053 lesních požárů, z čeho 674 je mimo kontrolu.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kanada - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Poučení z letošní požární sezony je hodně. Kanadská federální vláda vypracovala federální programy na nové jednotky hasičů, na nové vybavení, změnila postavení lesního hasiče atd. Ale jde ještě dál ... vychází se z praxe.

protipožární val uspěl, zařazení změn do nouzových plánů (silnice, další valy), 100% vytížení kanadské armády - nákupy nových letadel:

Kolem města Yellowknife (hlavní město Northwest Territories) muselo být evakuováno. Bylo to prvně v historii Kanady, kdy se muselo evakuovat hlavní město správní oblasti - před požárama, ale i celkově, v moderních dejinách nikdo nic takové nezažil. Již jsou zpátky nějakou dobu.

Obyvatelstvo muselo odejít - letecky, což zajistila armáda, do provincie Alberta a do provincie B.K. V obou tehdy taky zuří požáry. (v B.K. nadále). Především do města Vancouver v B.K. - ti, co leží v nemocnicích. Aby se nepřetížila provincie Alberta.
Takhle ale odešla "menší část".

Ta větší - tak ta musela odjet. V době, kdy již část jediné silnice odsud byla za požárem, tedy kolem ní již požár nebyl. Všude byl kouř a stopy po požáru.

Masivní, 20 tisícová evakuace zasáhla tehdy Kanadu v tom smyslu, že těžce budovaná infrastruktura na severu - bude ztracená. A navíc to je východiskový bod pro budování ještě severnější.

Provinční vláda s federální tohle nedopustila. První variant bylo vytvoření masivního protipožárního valu. Druhým tzv. vodní bomba. Nebyl čas použít obojí, protože akční rádius toho 2. by ohrožoval i to město.

K prvnímu variantu bylo nasazeno mnoho stovek ks těžké a dopravní techniky. Stavební, těžařské. Hasiči, další vybavení, armáda. Úkolem bylo vytvořit opravdový val - široký, vyjmout stromy i s kořenovým systémem. Dlouhý a podél vybudovat silnici - pro hasičská vozidla. Podél valu se rozmístnil systém rozprašovačů a zavlažovacích systémů.

Tady jsem o valu informoval prvně: viewtopic.php?p=278885#p278885 . Tam je video, které letecky mapuje realizaci valu. To byl požár 15-18 km od města, což se již ukázalo jako velké rizko vzhledem na letošní sezonu.

tady je taky video na YT:



v 1. minutě rozprašovače a zavlažovače všeho zeleného - nebude to tak snadno hořet
ve 4. minutě se lze dívat na mapu obranných linií před požárem - rozprašovače a hasičská vozidla jsou v liních za valem jako doplněk a dle času
- fire retardant - zpomalovače hoření, to vše shozeno ještě před budovaným velkým valem
5. - 6. minuta přelet nad hlavním valem

Tento protipožární val budovalo na 1500 lidí. Odborníků, lesníků, hasičů i armáda. Ta poslední složka totiž zajišťovala nekonečný proud materiálu, protože na něco takové v tak krátkém čase nebyl nikdo připraven a již vůbec ne v těchto malých komunitách. V rámci zpomalovačů hoření a pak samotné hašení "čela" požáru (3 najednou, ale jen jeden byl největším rizikem) tady bylo zapojeno na 20 ks letecké techniky. Z toho 5 na evakuaci - tam a zpátky. V době - maximálního vytížení celé Kanady.

Ten val je úspěchem - lze takový val realizovat. Za poměrně krátkou dobu - v rozsahu dnů to jde uskutečnit. Tady to byla rovina - žádné kopce, ze kterých by něco rychle postupovalo do údolí.

Ale jedná se i o to, že v koncepci 2030 se počítá s realizací vícero takových linií napříč Kanadu.
Společně se silnicemi.
Kanadské lesy se musí stát dostupnějšími. S nižším rozsahem suchého porostu. Stoupne kontrolované vypalování.
Dříve, než jich 1/2 padne a začne velký proces proměny území z hlediska klímy, eroze atd., co si právě nikdo nepřeje.

Zároveň se bude jednat o novou koncepci ochrany správních a tedy nejvíce osídlených měst. :idea:

Do základních nouzových plánů se již črtají i nové výdaje a sice zajistit minimálně DVĚ alternativní silnice odkudkoliv kamkoliv z hlediska správních center nebo rychle se rozvíjejících měst na území Kanady. Protože nejrychlejším způsobem je a zůstane pozemní doprava - když to ještě jde.

Nyní v tomto roce totiž konstatovala i obrana - že se bude muset zvednout počet dopravních letadel. Armáda letošním rokem prvně měla ve vzduchu "všechno", což je něco co si nelze představit z hlediska koncepcí. Chybí velko kapacitní letadla. Problémem nejsou letištní plochy, ale dopravní prostředky.

Ani dvě silnice nemusí stačit. Dnes se právě ukazuje, že pro silný kouř silnice nestačí prakticky vůbec. Ale rozhodně bude snaha se přizpůsobit životu s požárama a infrastruktura se musí stát odolnější, tak jak se ní stala za uplynulé desítky let. Taky to nespadlo z nebes.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Kanada - všeobecně

Příspěvek od Diaľničiar »

Kanada přišla v letošním roce o 185 000 km2 lesů / přírodních ploch. - PODMÍNKY PRO HAŠENÍ STAGNUJÍ

Důvodem stagnace je odchod asi 1 tis. hasičů bez obnovení jejich rotace. Tudíž sice se zlepšuje počasí - jde zima - zároveň se snižují možnosti k nasazení do hašení. Aktuálně již nejsou ohrožená velká města nebo správní sídla.

Tohle číslo již odpovídá 5,2% celkové lesní výměry Kanady. (včetně toho co shořelo za poslední roky a nebylo dosud obnoveno porostem - ano, ve skutečnosti jsou rozsáhlejší plochy shořelé, než "zbývající" lesní plocha, která se ale stále uvádí jako jeden celek)

Jen díky již o něco chladnějšímu počasí a více srážkám se snížil průměrný denní počet požárů z 1000+ na 800-900.
Počet požárů mimo kontroly se snížil ze 2/3 na 1/2, nyní 450.

nejvíce zasažené provincie dle rozsahu shořené lesní plochy; letos není provincie, kde by nebyl vyhlášen nejvyšší stav:

Quebec ............... 52 800 km2 (6% lesní plochy provincie; v provincii je 1/4 lesní plochy Kanady)
SZ Teritoria .......... 40 400 km2 (7% lesní plochy provincie)
Britská Kolumbie .... 30 000 km2 (5% lesní plochy provincie)... předchozí rekord byl v roce 2018 v úrovni 13 540 km2 (v provincii je 1/6 lesní plochy země)
Alberta ............... 26 300 km2 (6% lesní plochy provincie)
Saskatchewan ....... 18 300 km2 (6% lesní plochy provincie)

World Economic Forum

Začátkem srpna se konala velká konference na téma požárů v Kanadě. Za uplynulé roky až do letošního roku. Ekonomické dopady plynoucí z rozsáhlých požárů jsou globálního charakteru. Příme a nepřímé škody jdou do stovek mld. USD. Budou se muset spojit sektory (veřejný i soukromý) a společně se snažit o odvrácení vývoje v roce 2023 jako nová norma.

Kanada je domovem 9 % světového lesního porostu, který pokrývá zhruba jednu třetinu země, což z ní činí třetí nejlesnatější zemi na světě. Není překvapením, že kanadský lesnický sektor je hlavním přispěvatelem do kanadské ekonomiky, přispívá 25,2 miliardami dolarů k nominálnímu hrubému domácímu produktu a přímo zaměstnává více než 184 000 Kanaďanů . Navíc odhadem 70 % kanadských domorodých komunit žije na zalesněných územích nebo v jejich blízkosti .

Tyto kritické lesy nyní ve skutečnosti hoří. Během průměrné kanadské sezóny lesních požárů obvykle shoří 24 600 kilometrů čtverečních půdy. Ke konci července 2023 již bylo v plamenech přes 100 000 kilometrů čtverečních . To je asi o 33 % větší než celá stopa provincie New Brunswick. Bezprecedentní nárůst vyvolal značné obavy mezi odborníky na životní prostředí a ochránci přírody.

Již se blížíme ke 200 000 kilometrům čtverečním. To je již zcela bez možnosti přirozené obnovy lesa.

Tato ničivá síla bude v případě pokračování poškozovat celkové klima na planetě, čímž utrpí ekonomika napříč planetu.
A stejně tak zasáhne do největších sektorů v Kanadě, což zasáhne jak Kanadu, tak její obchodní partnery a v mnoha sektorech se naruší stabilita dodávek.

Od roku 2020 měly největší plochu zbývající nedotčené lesní krajiny Kanada, Rusko a Brazílie, které tvořily více než 65 % celosvětového celku. Kanadský boreální les je ve skutečnosti největším neporušeným lesem na světě . Jak poznamenává Mezivládní panel pro změnu klimatu , boreální les „ve své vegetaci a půdě ukládá téměř dvakrát více uhlíku než ve společných světových zásobách ropy“.

Požáry postihující Kanadu však nyní postihují i ​​tyto nedotčené lesy a ztrácejí nenahraditelnou krajinu a kritické médium pro sekvestraci a ukládání uhlíku. Nedotčená lesní krajina v Kanadě, Rusku a Brazílii zaznamenala největší snížení od roku 2000 do roku 2020.

Požáry se přirozeně vyskytují v našich ekosystémech a jsou nezbytné pro zdraví lesů. Odstraňují palivo a nečistoty nahromaděné na zemi (jako jsou listy, větve a vysušená organická hmota), uvolňují prostor a pomáhají některým druhům klíčit. Vyšší teploty však mohou způsobit vysychání vegetace, což vytváří ideální podmínky pro vznik a šíření požárů. S rostoucími globálními teplotami a úbytkem nedotčených lesů se sezóna lesních požárů prodlužuje a prodlužuje se agresivněji.

“Je nejvyšší čas, aby všechna odvětví spojila své síly, aby investovala do obnovy lesů a do boje proti změně klimatu.”
— Derrick Emsley, generální ředitel a spoluzakladatel, tentree



Here's how we can make wildfire evacuations more inclusive
https://www.weforum.org/agenda/2023/07/ ... vacuations

5 ways wildfires can affect cities - even thousands of miles away
https://www.weforum.org/agenda/2023/06/ ... age-floods
Naposledy upravil(a) Diaľničiar dne 11.10.2023 12:59:08, celkem upraveno 1 x.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Kanada“