Okružní křižovatky

Příprava, výstavba, provoz, dálniční poplatky, známky, elektronické mýto, PPP, legislativa, tunely, mosty
Odpovědět
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Okružní křižovatky

Příspěvek od ElWapp »

No zrovna to na odkaze bych jako vzor nedával. Tam můžu hned za sjezdem přejet při jízdě po okružce z vnitřního do vnějšího pruhu a tím celkem překvapit najíždějící řidiče. Spíš bych to viděl takto https://mapy.cz/s/bepadavobo. A není to zrovna spirála, ale spíš okružka s bypassy.
Japao Joe
Příspěvky: 1040
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Okružní křižovatky

Příspěvek od Japao Joe »

Mě osobně kruhák v HK u ČKD nepřijde nijak nepochopitelný či záludný (ale to bude nejspíš tím, že ho znám). Po dokončení MUK D11×D35 bude určitě správná doba ho předělat na turbínu, ale nyní stále plní to co se od něj očekávalo, když se stavěl.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: Okružní křižovatky

Příspěvek od Aram96 »

Také jsem zastáncem toho, aby dvoupruhové kruháče byly "turbo" čili spirálovité. Jednou mě tady někdo hrozně přesvědčoval, že na co, že jsou na to lidé zvyklí apod., ale co ti, co nejsou zvyklí .. když to není spirálovitý, je ten vnitřní pruh tak z půlky k ničemu .. Výjimka jsou samozřejmě ty hodně velké kruháče, kde opravdu jedete třeba 10 vteřin v levém/vnitřním a pak se přeřadíte doprava, ale těch moc není, většinou jsou v dálničních kříženích ..
Nosorožec
Příspěvky: 296
Registrován: 23.3.2009 10:13:51

Re: Okružní křižovatky

Příspěvek od Nosorožec »

Honey72 píše:Ano, takové kruhové objezdy tam také jsou, jenže ty dva pruhy před vjetím v praxi znamenají, že pravý pruh slouží pouze k odbočení vpravo (prvním výjezdem) a levým musíme vjíždět do kruháče pro směr rovně a vlevo (druhý a další výjezd). A navíc, ten co jede kruhovým objezdem pruhem u středu a chce vyjet, tak ten v pravém pruhu mu musí dát přednost.
Což si zkuste v Hradci :-)
pokud se bavíme o Francii a Španělsku, tak žádná taková praxe tam není. Nemají tam většinou před OK žádné řadicí šipky a taky není při vjezdu na OK jasné, kolik pruhů budou mít jednotlivé výjezdy - vlastní zkušenost. Ta přednost při vyjetí z vnitřního pruhu taky není pravda - teď jsem si to pro jistotu ještě ověřil ve francouzské vyhlášce - platí stejná pravidla jako v ČR. Španělsko to samé - tam se navíc explicitně píše, že pokud nemohu bezpečně z vnitřního do vnějšího a ven, musím si dát další kolečko. Navíc klasika v těchto zemích je častá absence VDZ na okružním pásu, takže počet pruhů je věcí názoru každého řidiče (někdy má okružní pás šířku třeba 3 pruhů). Celé to relativně funguje jen kvůli zručnosti a ohleduplnosti místních řidičů, ale řešit dopravní nehodu, resp. zavinění, bych na takovémto kruháči nechtěl...
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: Okružní křižovatky

Příspěvek od Honey72 »

Špatně jsem se vyjádřil. Je to zažitá praxe, tedy nepsané pravidlo :-) Tedy když se někdo drží u středu, dává tím najevo, že nebude odbočovat a ten kdo se drží při kraji, bude sjíždět. Takže i když tam nejsou vyznačené pruhy, řidiči tak jezdí a za chvíli si na to člověk zvykne. A pak se vrátí k nám ...
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Okružní křižovatky

Příspěvek od kot »

Aram96 píše:Také jsem zastáncem toho, aby dvoupruhové kruháče byly "turbo" čili spirálovité. Jednou mě tady někdo hrozně přesvědčoval, že na co, že jsou na to lidé zvyklí apod., ale co ti, co nejsou zvyklí .. když to není spirálovitý, je ten vnitřní pruh tak z půlky k ničemu .. Výjimka jsou samozřejmě ty hodně velké kruháče, kde opravdu jedete třeba 10 vteřin v levém/vnitřním a pak se přeřadíte doprava, ale těch moc není, většinou jsou v dálničních kříženích ..
No to by byl chlape pěkně velký kruháč.... Za 10 vteřin 60kou ujedeš 166m. takových u nás moc /bohužel/ není. :P
dd
Příspěvky: 1194
Registrován: 22.6.2010 11:01:06

Re: Okružní křižovatky

Příspěvek od dd »

ElWapp píše:Spíš bych to viděl takto https://mapy.cz/s/bepadavobo.
Myšlenka dobrá, ale chtělo by to trochu vylepšit. Téměř všude, kde to znám a kde jsou dvoupruhové nájezdy, je velké procento řidičů, kteří v pravém pruhu zastavují, i když mají vlastní volný pruh/bypass. A z plynulého průjezdu udělají kolonu. Napadá mne vyšrafovat malý trojúhelník nebo krátká dvojitá čára v místě nájezdu.
milbi
Příspěvky: 41
Registrován: 21.7.2011 9:58:41

Re: Okružní křižovatky

Příspěvek od milbi »

Z praxe v Děčíně, kde už nějakou dobu je kruhový objezd přerušený betonovým svodidlem, tak stejně na nájezdu za touto uzavírkou řidiči zpomalují a dávají přednost, asi kdyby se beton náhle pohnul. Takže šrafování nebo dvojitá čára to moc nespasí...
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Okružní křižovatky

Příspěvek od theodor less »

Tuším na Primě (Hlavní zprávy?) dnes reportáž o kruháči u Benešova. Asi se to řešilo ve vlákně I/3.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 61#p206361
Benedikt píše:Tady je takových projektantů :D, co se vám nelíbí na kruháčích? Že je to špunt? Není spíše kruháč kapacitnější než nějaká styková křižovatka? (pokud tam tedy nedáte světla) Ty kruháče se všude staví, protože to má nějaký důvod - pravděpodobně asi bezpečnost? Stačí pořádný poloměr, např. 30m, a i ta jízda může být plynulá.
theodor less
Příspěvky: 2757
Registrován: 27.4.2018 23:10:42

Re: Okružní křižovatky

Příspěvek od theodor less »

Pokud to nezaznělo: I/45 západní obchvat Krnova bude na I/57 SV obchvat napojen turborondelem.
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: D6 Lubenec - obchvat

Příspěvek od Lynx »

Houdini, dondr: Pokud přistoupíme na tohle, tak budeme velmoc kruháčů s kruháčem naprosto všude, včetně vedlejších cest a to hodně snižuje pohodlí jízdy.
Podle mého tedy vzhledem k nízkému provozu nejsou na daném místě kruháče odůvodněné. Smysl mají tam, kde je provoz násobně vyšší. Jen namátkou, zde je třeba provoz násobně vyšší a kruháč tam není:

https://mapy.cz/s/patohahuru

Rozhled přes vypouklý most přes dálnici přitom taky nestojí za nic a narozdíl od případu z D6, tady sviští těch aut docela hodně. Dnes jsou na místě semafory, dříve ani ty nebyly.

A nebo zde u Rokycan, tam není kruháč ani semafory a provoz přitom oproti Bošovu daleko vyšší.

https://mapy.cz/s/bekusukoge

Když budou kruháče úplně všude, tak to bude alespoň pro mě dost nepříjemné.
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D6 Lubenec - obchvat

Příspěvek od Aram96 »

Obecně se dá říci, že kruháče pro T-křižovatky jsou totální nesmysl. Jedinou výjimkou jsou situace, kdy z té vedlejší silnice odbočuje opravdu velká část dopravy na hlavní doleva a má tudíž velmi problematické najíždění. Jinak by na T-křižovatkách kruháče neměly bývat vůbec (samozřejmě nepočítám případy, kdy je OK kvůli špatným rozhledům). Bohužel je to trend, že se kolikrát staví i na rovině, kde jsou pohodlné rozhledy. Prostě to někdo tak navrhne a nikdo neprotestuje (byl by totiž hned sežrán v rámci boje za “bezpečnější dopravu”). To, že je tam pekelné zdržení a hluk a emise navíc, to samozřejmě nikoho už netankuje ... Zrovna teď se staví na jedné stavbě v mém okolí takovýhle nesmyslný kruháč, přitom v té T-křižovatce by stačil odbočovací pruh vlevo pro příjezd do obce a z obce na obchvat by se zase najíždělo na hlavní doprava. Tento pohyb bude tak 15% dopravy max, zbytek pojede po hlavní trase rovně, z obce na hlavní doleva bude 1% provozu když hodně. Ale ne, bude tam kruháč - více zabrané plochy, zdržení veškerého provozu (i toho odbočujícího), hluk, emise a to je poblíž zástavba. :zvraci:
Lynx
Příspěvky: 3683
Registrován: 24.11.2016 8:02:29

Re: D6 Lubenec - obchvat

Příspěvek od Lynx »

Aram96 píše:Obecně se dá říci, že kruháče pro T-křižovatky jsou totální nesmysl. Jedinou výjimkou jsou situace, kdy z té vedlejší silnice odbočuje opravdu velká část dopravy na hlavní doleva a má tudíž velmi problematické najíždění.
já jenom doplním, že v okolí větších měst tyhle výjimkové případy (velká část odbočuje z vedlejší doleva - typicky směrem do centra) jsou docela časté. I když pravda, často to nebývá tvaru T, ale čtyřsměrný kruháč. To jsou zrovna případy, kdy je kruháč požehnáním plynulosti provozu. Jinak celkem souhlas.

Obecně - kruháč je výbornej právě tam, kde jsou velké intenzity z více směrů a je potřeba aby se +- rovnoměrně auta připojovala ze všech směrů
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: D6 Lubenec - obchvat

Příspěvek od Honey72 »

Spíš nejsme na ty kruháky zvyklí jako v zahraničí :-) Pravdou však je, že tam mají většinou právo volby, buď po dálnici a rychlostní nebo po staré s jedním kruhákem za druhým :-) Únavné to je a někdy i ty kruháky bývají záměrem, aby co nejvíc řidičů bylo nuceno jezdit po placené dálnici. Hlavně v místech, kde dálnici často objíždějí. I já se kolikrát v cizině nachytal, když jsem nechtěl najíždět na dálnici a podstupovat mýtnici jen kvůli deseti kilometrům. Tak jsem si užil deset kilometrů plejády kruháků :-)
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D6 Lubenec - obchvat

Příspěvek od kot »

Lynx píše:Houdini, dondr: Pokud přistoupíme na tohle, tak budeme velmoc kruháčů s kruháčem naprosto všude, včetně vedlejších cest a to hodně snižuje pohodlí jízdy.
Podle mého tedy vzhledem k nízkému provozu nejsou na daném místě kruháče odůvodněné. Smysl mají tam, kde je provoz násobně vyšší. Jen namátkou, zde je třeba provoz násobně vyšší a kruháč tam není:

https://mapy.cz/s/patohahuru

Rozhled přes vypouklý most přes dálnici přitom taky nestojí za nic a narozdíl od případu z D6, tady sviští těch aut docela hodně. Dnes jsou na místě semafory, dříve ani ty nebyly.

A nebo zde u Rokycan, tam není kruháč ani semafory a provoz přitom oproti Bošovu daleko vyšší.

https://mapy.cz/s/bekusukoge

Když budou kruháče úplně všude, tak to bude alespoň pro mě dost nepříjemné.

Ale ať se budeme snažit sebevíce francouzskou velmoc v kruháčích nemáme šanci překonat. Zrovna jsem tam a je to fakt pro nás nezvyk a nekomfort. Ale to je život...
Aram96
Příspěvky: 7855
Registrován: 13.8.2018 20:56:09
Bydliště: A88-R43-D43-I/43-I/73-?-?

Re: D6 Lubenec - obchvat

Příspěvek od Aram96 »

Jsou věci, kde nám Západ nemusí být nutně vzorem .. :) (a že jich poslední dobou slušně přibývá)
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: D6 Lubenec - obchvat

Příspěvek od Honey72 »

Ještě naposledy OT k těm kruhákům. V zahraničí jsem na ně zvyklý, ale tyto průsečné typy v Zaragoze mi daly pěkně zabrat. A co jich tam je a každý originálně řešený.
https://www.google.cz/maps/@41.6677009, ... a=!3m1!1e3
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D6 Lubenec - obchvat

Příspěvek od kot »

Tak to by u nás byla jedna rána za druhou...
hovi
Příspěvky: 1182
Registrován: 19.11.2010 10:41:31
Bydliště: Liberec

Re: D6 Lubenec - obchvat

Příspěvek od hovi »

Honey72 píše:Ještě naposledy OT k těm kruhákům. V zahraničí jsem na ně zvyklý, ale tyto průsečné typy v Zaragoze mi daly pěkně zabrat. A co jich tam je a každý originálně řešený.
https://www.google.cz/maps/@41.6677009, ... a=!3m1!1e3
Tam jsou snad semafory... Stejně jako (podobná, ne průsečná) v HK:
https://mapy.cz/zakladni?x=15.8422347&y ... ase=ophoto
Honey72
Příspěvky: 5259
Registrován: 26.12.2015 0:06:38
Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.

Re: D6 Lubenec - obchvat

Příspěvek od Honey72 »

Bez semaforů by to bylo vůbec maso :-) Ono se na to hezky kouká seshora a zdá se to jasné, jenže když se k těmto křižovatkám přijíždí v reálu, nikdy nevím jak se na které zařadit :-) https://www.google.cz/maps/@41.6669563, ... 384!8i8192
Chcete pokračovat přímo, tak se instinktivně řadíte do levých pruhů. Ale chyba, musíte do odbočováku vpravo :-) Rovně se dostanete doprava. A před křižovatkou žádná informace o kruhovém objezdu, či kam se mám řadit.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: D6 Lubenec - obchvat

Příspěvek od kot »

Co a jak říkala ta paní v navigaci ?
Brnak46
Příspěvky: 185
Registrován: 31.10.2019 0:56:17
Bydliště: Brno

Re: Okružní křižovatky

Příspěvek od Brnak46 »

Pro velkou oblíbenost kruhových objezdů na tomto fóru přidávám značku, která se objevila v Brně :D
Snímek obrazovky 2023-03-29 180022.png
Snímek obrazovky 2023-03-29 180022.png (343.68 KiB) Zobrazeno 1146 x
kot
Příspěvky: 10365
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Okružní křižovatky

Příspěvek od kot »

Tak to stojí tedy fakt za to !!!
ElWapp
Příspěvky: 1640
Registrován: 14.3.2009 11:42:45
Bydliště: Praha 4

Re: Okružní křižovatky

Příspěvek od ElWapp »

Proč se vlastně u nás vždycky navrhovaly okružní křižovatky dvoupruhové s centrickými okružními jízdními pruhy a ne s "výjezdními" pruhy tak jako v přiloženém obrázku? Dává to mnohem větší smysl, využijí se efektivněji všechny pruhy, řidiči se nemusí bát, že uvíznou ve vnitřním pruhu, a stavebně je to jednodušší než turbo.
ko.jpg
ko.jpg (66.77 KiB) Zobrazeno 494 x
Nosorožec
Příspěvky: 296
Registrován: 23.3.2009 10:13:51

Re: Okružní křižovatky

Příspěvek od Nosorožec »

Vidím to stejně. Psal jsem o tom před lety článek na silnice-železnice: http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/ ... rizovatek/
Odpovědět

Zpět na „Všeobecné“