Okružní křižovatky
Re: Okružní křižovatky
No zrovna to na odkaze bych jako vzor nedával. Tam můžu hned za sjezdem přejet při jízdě po okružce z vnitřního do vnějšího pruhu a tím celkem překvapit najíždějící řidiče. Spíš bych to viděl takto https://mapy.cz/s/bepadavobo. A není to zrovna spirála, ale spíš okružka s bypassy.
Re: Okružní křižovatky
Mě osobně kruhák v HK u ČKD nepřijde nijak nepochopitelný či záludný (ale to bude nejspíš tím, že ho znám). Po dokončení MUK D11×D35 bude určitě správná doba ho předělat na turbínu, ale nyní stále plní to co se od něj očekávalo, když se stavěl.
Re: Okružní křižovatky
Také jsem zastáncem toho, aby dvoupruhové kruháče byly "turbo" čili spirálovité. Jednou mě tady někdo hrozně přesvědčoval, že na co, že jsou na to lidé zvyklí apod., ale co ti, co nejsou zvyklí .. když to není spirálovitý, je ten vnitřní pruh tak z půlky k ničemu .. Výjimka jsou samozřejmě ty hodně velké kruháče, kde opravdu jedete třeba 10 vteřin v levém/vnitřním a pak se přeřadíte doprava, ale těch moc není, většinou jsou v dálničních kříženích ..
Re: Okružní křižovatky
pokud se bavíme o Francii a Španělsku, tak žádná taková praxe tam není. Nemají tam většinou před OK žádné řadicí šipky a taky není při vjezdu na OK jasné, kolik pruhů budou mít jednotlivé výjezdy - vlastní zkušenost. Ta přednost při vyjetí z vnitřního pruhu taky není pravda - teď jsem si to pro jistotu ještě ověřil ve francouzské vyhlášce - platí stejná pravidla jako v ČR. Španělsko to samé - tam se navíc explicitně píše, že pokud nemohu bezpečně z vnitřního do vnějšího a ven, musím si dát další kolečko. Navíc klasika v těchto zemích je častá absence VDZ na okružním pásu, takže počet pruhů je věcí názoru každého řidiče (někdy má okružní pás šířku třeba 3 pruhů). Celé to relativně funguje jen kvůli zručnosti a ohleduplnosti místních řidičů, ale řešit dopravní nehodu, resp. zavinění, bych na takovémto kruháči nechtěl...Honey72 píše:Ano, takové kruhové objezdy tam také jsou, jenže ty dva pruhy před vjetím v praxi znamenají, že pravý pruh slouží pouze k odbočení vpravo (prvním výjezdem) a levým musíme vjíždět do kruháče pro směr rovně a vlevo (druhý a další výjezd). A navíc, ten co jede kruhovým objezdem pruhem u středu a chce vyjet, tak ten v pravém pruhu mu musí dát přednost.
Což si zkuste v Hradci
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: Okružní křižovatky
Špatně jsem se vyjádřil. Je to zažitá praxe, tedy nepsané pravidlo Tedy když se někdo drží u středu, dává tím najevo, že nebude odbočovat a ten kdo se drží při kraji, bude sjíždět. Takže i když tam nejsou vyznačené pruhy, řidiči tak jezdí a za chvíli si na to člověk zvykne. A pak se vrátí k nám ...
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: Okružní křižovatky
No to by byl chlape pěkně velký kruháč.... Za 10 vteřin 60kou ujedeš 166m. takových u nás moc /bohužel/ není.Aram96 píše:Také jsem zastáncem toho, aby dvoupruhové kruháče byly "turbo" čili spirálovité. Jednou mě tady někdo hrozně přesvědčoval, že na co, že jsou na to lidé zvyklí apod., ale co ti, co nejsou zvyklí .. když to není spirálovitý, je ten vnitřní pruh tak z půlky k ničemu .. Výjimka jsou samozřejmě ty hodně velké kruháče, kde opravdu jedete třeba 10 vteřin v levém/vnitřním a pak se přeřadíte doprava, ale těch moc není, většinou jsou v dálničních kříženích ..
Re: Okružní křižovatky
Myšlenka dobrá, ale chtělo by to trochu vylepšit. Téměř všude, kde to znám a kde jsou dvoupruhové nájezdy, je velké procento řidičů, kteří v pravém pruhu zastavují, i když mají vlastní volný pruh/bypass. A z plynulého průjezdu udělají kolonu. Napadá mne vyšrafovat malý trojúhelník nebo krátká dvojitá čára v místě nájezdu.ElWapp píše:Spíš bych to viděl takto https://mapy.cz/s/bepadavobo.
Re: Okružní křižovatky
Z praxe v Děčíně, kde už nějakou dobu je kruhový objezd přerušený betonovým svodidlem, tak stejně na nájezdu za touto uzavírkou řidiči zpomalují a dávají přednost, asi kdyby se beton náhle pohnul. Takže šrafování nebo dvojitá čára to moc nespasí...
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Okružní křižovatky
Tuším na Primě (Hlavní zprávy?) dnes reportáž o kruháči u Benešova. Asi se to řešilo ve vlákně I/3.
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 61#p206361
http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 61#p206361
Benedikt píše:Tady je takových projektantů , co se vám nelíbí na kruháčích? Že je to špunt? Není spíše kruháč kapacitnější než nějaká styková křižovatka? (pokud tam tedy nedáte světla) Ty kruháče se všude staví, protože to má nějaký důvod - pravděpodobně asi bezpečnost? Stačí pořádný poloměr, např. 30m, a i ta jízda může být plynulá.
-
- Příspěvky: 2757
- Registrován: 27.4.2018 23:10:42
Re: Okružní křižovatky
Pokud to nezaznělo: I/45 západní obchvat Krnova bude na I/57 SV obchvat napojen turborondelem.
Re: D6 Lubenec - obchvat
Houdini, dondr: Pokud přistoupíme na tohle, tak budeme velmoc kruháčů s kruháčem naprosto všude, včetně vedlejších cest a to hodně snižuje pohodlí jízdy.
Podle mého tedy vzhledem k nízkému provozu nejsou na daném místě kruháče odůvodněné. Smysl mají tam, kde je provoz násobně vyšší. Jen namátkou, zde je třeba provoz násobně vyšší a kruháč tam není:
https://mapy.cz/s/patohahuru
Rozhled přes vypouklý most přes dálnici přitom taky nestojí za nic a narozdíl od případu z D6, tady sviští těch aut docela hodně. Dnes jsou na místě semafory, dříve ani ty nebyly.
A nebo zde u Rokycan, tam není kruháč ani semafory a provoz přitom oproti Bošovu daleko vyšší.
https://mapy.cz/s/bekusukoge
Když budou kruháče úplně všude, tak to bude alespoň pro mě dost nepříjemné.
Podle mého tedy vzhledem k nízkému provozu nejsou na daném místě kruháče odůvodněné. Smysl mají tam, kde je provoz násobně vyšší. Jen namátkou, zde je třeba provoz násobně vyšší a kruháč tam není:
https://mapy.cz/s/patohahuru
Rozhled přes vypouklý most přes dálnici přitom taky nestojí za nic a narozdíl od případu z D6, tady sviští těch aut docela hodně. Dnes jsou na místě semafory, dříve ani ty nebyly.
A nebo zde u Rokycan, tam není kruháč ani semafory a provoz přitom oproti Bošovu daleko vyšší.
https://mapy.cz/s/bekusukoge
Když budou kruháče úplně všude, tak to bude alespoň pro mě dost nepříjemné.
Re: D6 Lubenec - obchvat
Obecně se dá říci, že kruháče pro T-křižovatky jsou totální nesmysl. Jedinou výjimkou jsou situace, kdy z té vedlejší silnice odbočuje opravdu velká část dopravy na hlavní doleva a má tudíž velmi problematické najíždění. Jinak by na T-křižovatkách kruháče neměly bývat vůbec (samozřejmě nepočítám případy, kdy je OK kvůli špatným rozhledům). Bohužel je to trend, že se kolikrát staví i na rovině, kde jsou pohodlné rozhledy. Prostě to někdo tak navrhne a nikdo neprotestuje (byl by totiž hned sežrán v rámci boje za “bezpečnější dopravu”). To, že je tam pekelné zdržení a hluk a emise navíc, to samozřejmě nikoho už netankuje ... Zrovna teď se staví na jedné stavbě v mém okolí takovýhle nesmyslný kruháč, přitom v té T-křižovatce by stačil odbočovací pruh vlevo pro příjezd do obce a z obce na obchvat by se zase najíždělo na hlavní doprava. Tento pohyb bude tak 15% dopravy max, zbytek pojede po hlavní trase rovně, z obce na hlavní doleva bude 1% provozu když hodně. Ale ne, bude tam kruháč - více zabrané plochy, zdržení veškerého provozu (i toho odbočujícího), hluk, emise a to je poblíž zástavba.
Re: D6 Lubenec - obchvat
já jenom doplním, že v okolí větších měst tyhle výjimkové případy (velká část odbočuje z vedlejší doleva - typicky směrem do centra) jsou docela časté. I když pravda, často to nebývá tvaru T, ale čtyřsměrný kruháč. To jsou zrovna případy, kdy je kruháč požehnáním plynulosti provozu. Jinak celkem souhlas.Aram96 píše:Obecně se dá říci, že kruháče pro T-křižovatky jsou totální nesmysl. Jedinou výjimkou jsou situace, kdy z té vedlejší silnice odbočuje opravdu velká část dopravy na hlavní doleva a má tudíž velmi problematické najíždění.
Obecně - kruháč je výbornej právě tam, kde jsou velké intenzity z více směrů a je potřeba aby se +- rovnoměrně auta připojovala ze všech směrů
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: D6 Lubenec - obchvat
Spíš nejsme na ty kruháky zvyklí jako v zahraničí Pravdou však je, že tam mají většinou právo volby, buď po dálnici a rychlostní nebo po staré s jedním kruhákem za druhým Únavné to je a někdy i ty kruháky bývají záměrem, aby co nejvíc řidičů bylo nuceno jezdit po placené dálnici. Hlavně v místech, kde dálnici často objíždějí. I já se kolikrát v cizině nachytal, když jsem nechtěl najíždět na dálnici a podstupovat mýtnici jen kvůli deseti kilometrům. Tak jsem si užil deset kilometrů plejády kruháků
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: D6 Lubenec - obchvat
Lynx píše:Houdini, dondr: Pokud přistoupíme na tohle, tak budeme velmoc kruháčů s kruháčem naprosto všude, včetně vedlejších cest a to hodně snižuje pohodlí jízdy.
Podle mého tedy vzhledem k nízkému provozu nejsou na daném místě kruháče odůvodněné. Smysl mají tam, kde je provoz násobně vyšší. Jen namátkou, zde je třeba provoz násobně vyšší a kruháč tam není:
https://mapy.cz/s/patohahuru
Rozhled přes vypouklý most přes dálnici přitom taky nestojí za nic a narozdíl od případu z D6, tady sviští těch aut docela hodně. Dnes jsou na místě semafory, dříve ani ty nebyly.
A nebo zde u Rokycan, tam není kruháč ani semafory a provoz přitom oproti Bošovu daleko vyšší.
https://mapy.cz/s/bekusukoge
Když budou kruháče úplně všude, tak to bude alespoň pro mě dost nepříjemné.
Ale ať se budeme snažit sebevíce francouzskou velmoc v kruháčích nemáme šanci překonat. Zrovna jsem tam a je to fakt pro nás nezvyk a nekomfort. Ale to je život...
Re: D6 Lubenec - obchvat
Jsou věci, kde nám Západ nemusí být nutně vzorem .. (a že jich poslední dobou slušně přibývá)
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: D6 Lubenec - obchvat
Ještě naposledy OT k těm kruhákům. V zahraničí jsem na ně zvyklý, ale tyto průsečné typy v Zaragoze mi daly pěkně zabrat. A co jich tam je a každý originálně řešený.
https://www.google.cz/maps/@41.6677009, ... a=!3m1!1e3
https://www.google.cz/maps/@41.6677009, ... a=!3m1!1e3
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: D6 Lubenec - obchvat
Tak to by u nás byla jedna rána za druhou...
Re: D6 Lubenec - obchvat
Tam jsou snad semafory... Stejně jako (podobná, ne průsečná) v HK:Honey72 píše:Ještě naposledy OT k těm kruhákům. V zahraničí jsem na ně zvyklý, ale tyto průsečné typy v Zaragoze mi daly pěkně zabrat. A co jich tam je a každý originálně řešený.
https://www.google.cz/maps/@41.6677009, ... a=!3m1!1e3
https://mapy.cz/zakladni?x=15.8422347&y ... ase=ophoto
-
- Příspěvky: 5269
- Registrován: 26.12.2015 0:06:38
- Bydliště: Trutnov - 17 km od polské dálnice a 29 km od české.
Re: D6 Lubenec - obchvat
Bez semaforů by to bylo vůbec maso Ono se na to hezky kouká seshora a zdá se to jasné, jenže když se k těmto křižovatkám přijíždí v reálu, nikdy nevím jak se na které zařadit https://www.google.cz/maps/@41.6669563, ... 384!8i8192
Chcete pokračovat přímo, tak se instinktivně řadíte do levých pruhů. Ale chyba, musíte do odbočováku vpravo Rovně se dostanete doprava. A před křižovatkou žádná informace o kruhovém objezdu, či kam se mám řadit.
Chcete pokračovat přímo, tak se instinktivně řadíte do levých pruhů. Ale chyba, musíte do odbočováku vpravo Rovně se dostanete doprava. A před křižovatkou žádná informace o kruhovém objezdu, či kam se mám řadit.
Letos máme výročí 85 let výstavby dálnic na českém území 1938-2023
Re: D6 Lubenec - obchvat
Co a jak říkala ta paní v navigaci ?
Re: Okružní křižovatky
Pro velkou oblíbenost kruhových objezdů na tomto fóru přidávám značku, která se objevila v Brně
Re: Okružní křižovatky
Tak to stojí tedy fakt za to !!!
Re: Okružní křižovatky
Proč se vlastně u nás vždycky navrhovaly okružní křižovatky dvoupruhové s centrickými okružními jízdními pruhy a ne s "výjezdními" pruhy tak jako v přiloženém obrázku? Dává to mnohem větší smysl, využijí se efektivněji všechny pruhy, řidiči se nemusí bát, že uvíznou ve vnitřním pruhu, a stavebně je to jednodušší než turbo.
Re: Okružní křižovatky
Vidím to stejně. Psal jsem o tom před lety článek na silnice-železnice: http://old.silnice-zeleznice.cz/clanek/ ... rizovatek/