Elektromobilita

Odpovědět
160kmh
Příspěvky: 56
Registrován: 20.10.2022 20:26:52

Re: Elektromobilita

Příspěvek od 160kmh »

Jestli chtějí prodávat e-paliva, tak musí být N95 a diesel ještě dražší, nebo zmizet z pump úplně. Přitom litr e-paliva dnes stojí kolem 250kč/l. Pokud se má například vyrábět z VTE, FVE, tak to naráží na problém, že energie závisí hodně na počasí, zatímco provoz výroby chcete mít 24/7/365 aby byl co nejvíce rentabilní. Když by měl jet jen na FVE, tak pojede na 20%, kdy je elektřina z nich vyrobená dostatečně levná ?
Každopádně efektivita provozu od výroby včetně účinnosti motoru padá až na bídných 13% včetně ztrát při transportu. Tedy vůz na e-paliva nakonec spotřebuje 5x více energie než elektrovůz. Přičemž se má jednat jen o dražší energii z OZE, než levnější výroba elektřiny v uhelných elektrárnách, která zásobí nyní nejedno elektroauto.
Data z článku:https://oze.tzb-info.cz/akumulace-elekt ... a-ucinnost
Japao Joe
Příspěvky: 921
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Japao Joe »

Paliva jako vodík, metan nebo nově 'e-paliva' jsou vynikající alternativou k 'bateriovým' úložištím. Osobně vůbec nechápu proč EU své snahy (finance) nesměřuje tímto směrem namísto vymýšlení kravin kolem emisí ze spalovacích motorů. Obzvláště metan jsme dnes schopni bez velkých potíží využívat na stávajících zařízeních (ať v dopravě nebo v průmyslu).
Anonym
Příspěvky: 756
Registrován: 24.6.2009 13:34:01

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Anonym »

160kmh píše: 4.4.2023 13:38:26 Jestli chtějí prodávat e-paliva, tak musí být N95 a diesel ještě dražší, nebo zmizet z pump úplně.
To není vůbec pravda. Nová auta po roce 2035 by měla jezdit výhradně na e-paliva, takže do nich benzín nebo naftu natankovat nepůjde. Nikdo neříká, že se e-paliva budou tankovat do stávajících aut. Prostě i po roce 2035 bude pro ojetiny dostupný benzín a nafta, jen přibude ještě e-palivo, které může být klidně dražší než benzín a nafta a půjde natankovat do nových spalovacích aut. Pokud se vůbec e-palivo uchytí a automobilky ho budou chtít používat, může se stát, že automobilky přejdou kompletně na elektro a e-palivo se vůbec dělat nebude.
Mike
Příspěvky: 4453
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

tento optimismus bych nesdílel
"konvenční" paliva budou chvíli dostupná, pak zmizí z trhu
předpokládám, že ne prostým nezájmem, ale direktivou
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Japao Joe
Příspěvky: 921
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Japao Joe »

E-paliva budou zase nějaké uhlovodíky a jako taková budou ve spalovacích motorech (i stávajících) vesměs použitelná (podle použitých aditiv). U benzíňáků zmizí síra a spol, problém je s dieselama kde NOxy nevznikají z paliva, ale ze vzduchu. Hlavní výhodou uhlovodíků je jejich snadná skladovatelnost a přepravitelnost a pokud se budou vyrábět v období přebytku nebo v místech kde není spotřeba (Afrika) tak i cena bude 'dobrá'.
jozka
Příspěvky: 2641
Registrován: 27.6.2013 19:11:41

Re: Elektromobilita

Příspěvek od jozka »

Pokud mne pamet neklame, je mechanismus vzniku NOx stejny u obou paliv, jen u vznetovych motoru na to pustime mocovinu.
ZBmaster
Příspěvky: 77
Registrován: 24.12.2019 22:20:21

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ZBmaster »

Tlak + teplota + přebytek kyslíku během spalovacího procesu = NOx ... Na palivu nezáleží.
Japao Joe
Příspěvky: 921
Registrován: 13.9.2016 22:00:35

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Japao Joe »

Přesně tak. Při stlačení vzduchu a tím zahřátí se zásadně zvýší reaktivní schopnost kyslíku. No a pokud není ve směsi uhlík (jakékoli uhlovodíkové palivo) tak si hledá jiného 'partnera' a tím je ve vzduchu dusík (tak vznikají NOx-y). A pro tento případ je zásadní rozdíl mezi benzínovým a naftovým motorem v tom, že benzínový motor má škrtící klapku v sání (která zastaví přívod vzduchu do válců a tím není co stlačovat a zahřívat) kdežto naftový motor pouze přestane do válců vstřikovat palivo (plnění vzduchem zůstává stejné).
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 21003
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Přestavba Zepp pro Liebherrs

Společnost Zepp.solutions dodala společnosti Terberg Techniek dva systémy pro skladování vodíku a palivové články Y50 pro přeměnu dvou kolových rypadel Liebherr 916 Litronic z dieselových na vodíková elektrická.

Obě rypadla, která obě vlastní nizozemská smluvní společnost Jos Scholman, prošla půlročním úspěšným provozním testováním.

Specialista na přestavbu Terberg Techniek se sídlem v nizozemském IJsselsteinu vyvinul konverzní sadu obklopující systémy palivových článků Zepp. Použití této sady není omezeno na tento typ rypadla; Terberg Techniek ho také plánuje využít k přeměně dalších stavebních strojů z dieselového na vodíkově-elektrický pohon.
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 21003
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Na předešlé straně jsem napsal:
Diaľničiar píše: 30.3.2023 15:56:03 Vím, ale praxe je jiná. EU většinu toho co přilévá do paliv tak dováží odjinud, třeba z afrického státu Keňa. Alespoň po minulé roky, ale ano, já tomu porozuměl.

Pro zajímavost. První svojeho druhu - 1. čistě elektrické vozítko na zbavení ledu letadel, od největšího provozovatele letišť na světě

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/news ... 032023.htm
  • V roce 2022 získalo letiště Clermont-Ferrand Auvergne, spravované společností VINCI Airports (VINCI Concessions), první plně elektrický odmrazovač na světě.

    Má dostatečně výkonnou baterii, aby provedla 8 až 12 odmrazovacích operací na jedno nabití, v závislosti na stavu letadla. Tato inovace umožňuje zkrátit dobu potřebnou pro odmrazovací operace díky optimalizované době ohřevu při současném omezení použití odmrazovacích přípravků.
Informace vyšla nyní, protože se celou zimu de facto testovala praxe.

Obrázek
A tímto bych to rád doplnil.

Udržitelná letecká paliva na letišti Toulon Hyères

Společnost VINCI Airports (VINCI Concessions), která je v této oblasti průkopníkem ve Francii, od roku 2021 zpřístupňuje na letišti Toulon Hyères od začátku tohoto roku udržitelná letecká paliva.

Obrázek

Koncept se osvědčil. S 30% obsahem konvenčního petroleje jsou tato biopaliva určena pro použití jak pro komerční letecké společnosti, tak pro obchodní letadla. Nové palivo dodává plně elektricky poháněná cisterna.

https://www.vinci.com/vinci.nsf/en/news ... 042023.htm
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 21003
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

Toyota přislíbila až 5,6 miliardy dolarů na výrobu baterií pro elektromobily
https://www.businessinfo.cz/clanky/toyo ... tromobily/

Toyota vs. Tesla. Obdoba situace v Evropě; VW vs. Tesla. A to je dobře, čím dál více takových zpráv o investicích, tím lépe pro spotřebitele za 15 let.
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
Mike
Příspěvky: 4453
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
xdenser
Příspěvky: 1
Registrován: 1.9.2022 10:14:25

Re: Elektromobilita

Příspěvek od xdenser »

Jo jen nejak zapomel napsat ktery model byl nejprodavanejsi v EU v Q1 2023. Ze by lidi nechtely EV SUV...
ZBmaster
Příspěvky: 77
Registrován: 24.12.2019 22:20:21

Re: Elektromobilita

Příspěvek od ZBmaster »

No ono když nic jiného nebude, lidi si skutečně eauta koupí. Dřív si také plno lidí koupilo Š 120 I i když stála za ho*no.
kot
Příspěvky: 9050
Registrován: 17.6.2010 0:19:32

Re: Elektromobilita

Příspěvek od kot »

Ale doufám, že socialismus / byť nyní bruselský / pokračovat tímto směrem nebude. My co ho pamatujeme, tak skřípeme zuby. Ale na západě nemají ani tuchu jak to může jednou vypadat.
Mike
Příspěvky: 4453
Registrován: 15.3.2009 14:09:33

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Mike »

jestli jednoho dne přijdou, v předklonu, žmoulaje rádiovku a se slovy " nevěřili jsme vám východňárům, omlouváme se..."
ale to asi nehrozí, každý táhnouce svou kárku na předměstí, do bývalého chrámu konzumu, to tak přeci chtěl...
Česká zákonodárnost – odpovědným budiž ten, koho lze nejsnadněji chytit
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 21003
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

spíš jednou někdo přijde na ten východ a zeptá se: a má TATRA i něco elektrické? :o

Elektrické Mercedesy na stavbě. Mercedes-Benz Trucks na veletrhu Bauma v Mnichově kromě konvenčních stavebních vozů představil také elektrické novinky určené pro stavebnictví. Elektrický pohon tak přicházíz této značky i na stavby.

Pro modely Actros a Arocs, které při svých úkolech kromě standardních cest často procházejí náročným terénem na staveništích, je k dispozici hydraulická pomocná hnací náprava (Hydraulic Auxiliary Drive – HAD). Jedná se o systém připojitelné přední hnací nápravy, která pracuje do rychlosti 30 km/ha a generuje dodatečnou trakci.

Obrázek

Novinky pro Arocs

Vlajková loď stavebního segmentu, model Arocs, přichází s novou přední nápravou o nosnosti 10 tun. Na vůz se tak budou dát montovat těžší jeřáby a další stroje. Každodenní práci může usnadňovat pokrokový digitální Multimedia Cockpit. Na primárním displeji z dvojice displejů řidič díky kontrolce vidí, zda je nástavba v provozu, a může během její činnosti dostávat až 10 přednastavených upozornění. Sekundární displej může mít až 8 volitelných virtuálních spínačů. Nová hlavní světla s LED světelným podpisem jsou v rámci volitelné výbavy dostupná také jako Full LED.

Ještě úspornější motor

Vylepšeními prošlo i hnací ústrojí. Třetí generace 12,8litrového motoru OM 471 je k dispozici od října 2022 pro Arocs i Actros L. Několik technologických inovací se zaměřilo na zvýšení efektivity a snížení celkových nákladů na provoz, avšak při zachování výkonových parametrů, na které jsou zákazníci zvyklí.

Ve spolupráci s propracovaným systémem dočišťování výfukových plynů přináší úsporu spotřeby paliva až do 4 %. Druhá varianta turbodmychadla je určena pro aplikace vyžadující vysoký výkon a velkou brzdnou sílu, tedy pro těžkou nákladní dopravu a stavební segment. Pro ještě vyšší dynamiku Mercedes-Benz vylepšil také automatizovanou převodovku PowerShift Advanced. Ta bude od dubna 2023 k dispozici také s motory OM 470, OM 473, OM 936 a G 140.

Elektrická budoucnost

Na stavebnictví připadá každé páté v Evropě prodané nákladní vozidlo Mercedes-Benz. Jedná se tedy o druhý nejvýznamnější segment po dálkové dopravě a v procesu elektrifikace nákladní silniční dopravy proto hraje mimořádnou roli. V roce 2030 mají vozidla s neutrální bilancí emisí CO2 vznikajících při provozu tvořit až 60 % prodeje společnosti Daimler Truck na trzích EU.

Stavební eActros LongHaul

Prototyp elektrického tahače eActros LongHaul získal ocenění Truck Innovation Award. Se sklápěcím návěsem od firmy MEILLER demonstroval své schopnosti táhnout i návěsy s hydraulikou včetně návěsů s posuvnou podlahou a dalšími aplikacemi. Mercedes-Benz Trucks ve spolupráci se společností Paul Group, která se specializuje na stavební vozidla, testuje také elektrický prototyp modelu Arocs 8×4 s kabinou ClassicSpace M, který se vyznačuje velkou světlou výškou a mimořádnou průchodností terénem.

Na jeho podvozku je osazen elektrický domíchávač betonu ETM-905 od společnosti Liebherr-Mischtechnik o objemu 9 m 3 . Sériově vyráběný eActros LongHaul bude mít dojezd 500 km na jedno nabití. LFP akumulátor bude možné nabít ze stojanu o výkonu 1 MW z 20 na 80 % kapacity za výrazně méně než 30 minut.

Elektrifikovaný Arocs

Arocs je robustní nákladní vůz k provozu v tvrdých podmínkách. V budoucnu bude k dispozici také s elektrickým pohonem. V prvním kroku tento projekt realizují v rámci spolupráce divize Mercedes-Benz Trucks se společností Paul Group, která bude elektrifikovat nákladní vozidla dodávaná výrobním závodem Mercedes-Benz Trucks ve Wörthu. Společnost Paul Group se přitom rozhodla pro řešení s centrálním elektromotorem.

Díky tomu lze využít osvědčenou nápravu modelu Arocs s planetovými převody v kolech, aby bylo i nadále možné nabízet pro provoz na staveništích potřebnou světlou výšku a průchodnost terénem. Prototyp Battery-Electric Arocs je vybaven elektrickou nástavbou domíchávače betonu od společnosti Liebherr-Mischtechnik, která prostřednictvím rozhraní odebírá elektrickou energii ze souborů akumulátorů modelu Arocs. Rotační domíchávač má objem 9 m 3 . Elektrický hnací řetězec poskytuje trvalý výkon více než 300 kW a krátkodobý výkon nad hranicí 400 kW.

Battery-Electric Arocs bude možné nakonfigurovat se 6 nebo 7 soubory akumulátorů s kapacitou po 60 kWh využitelné energie. Na jedno nabití bude moci ujet více než 200 km. Z nabíjecího stojanu o výkonu 150 kW lze nabít 6 souborů akumulátorů z 20 na 80 % za 1,5 hodiny. Malosériově vyráběná vozidla budou od konce roku 2023 k dispozici v různých konfiguracích se 4 nebo se 3 nápravami pro nástavby domíchávačů betonu Liebherr, valníky nebo sklápěče. Hlavní prodej bude realizovat firma Paul Group, která pro tato vozidla zajistí i veškerý servis a údržb
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 21003
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Elektromobilita

Příspěvek od Diaľničiar »

8 českých inovací, které by mohly posunout dál americkou Teslu

1. Neuron Soundware: kontrola dílů pomocí zvuku
2. Liko-S: zelené haly
3. ČVUT: neopotřebitelné díly
4. Coda Development: samonafukovací pneumatiky
5. IdeaStorage: robotizované sklady
6. 24 Vision: optická kontrola kvality
7. Akademie věd ČR: nehořlavá baterie
8. SprayVision: lakování

https://www.businessinfo.cz/clanky/8-ce ... kou-teslu/
za lepší silnice a dálnice
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Vozidla - technika“