Už měsíce se fronta na průjezd jednou z nejznámějších lodních tras na planetě zhoršuje. Na konci srpna čekalo na překročení 82 kilometrové vodní cesty, která spojuje Atlantický a Tichý oceán, zhruba 135 lodí, což je o 50 procent více, než by tam normálně bylo.
Příčinou je vleklé sucho, které srazilo hladinu vody dolů a donutilo provozovatele kanálu snížit počet lodí, které mohou proplout jeho zdymadlem. Výsledkem je, že obří kontejnerové lodě a tankery převážející suché zboží, předměty podléhající zkáze a energii nečinně sedí v moři.
Jak špatné to je – nebo může být – záleží na tom, co se pohybuje a kam to směřuje. Ale jistě to dává více než jednomu přepravci „ošklivé vzpomínky na COVID, kdy zboží dorazilo s obrovským zpožděním a v menším počtu, než bylo požadováno,“ řekl Peter Sand, hlavní analytik společnosti Xeneta, platformy pro srovnávání námořních sazeb a průzkumu trhu.
"Z globálního hlediska je to nepříjemná překážka, ale právě tehdy máte jako hřiště celý svět," řekl. "Pokud posíláte banány z Ekvádoru na Floridu, je to obchodně důležité, protože to je jediná věc, kterou děláte, a vaší jedinou možností je projít Panamským průplavem."
„Mnoho lidí se obává kontejnerů. Větší problém se týká energie,“ řekl Thomas Al Jazeeře. "Od americké revoluce břidlicové energie s frakováním se toto stalo hlavním způsobem, jak se energie přesouvá z východního pobřeží Spojených států do Číny, Indie, Koreje a Japonska."
Kanálové úřady skutečně ohlašovaly nástup cestování LNG jejich vodami v roce 2016 jako „začátek nové éry čistší a levnější energie“. Problém vodních hladin se však brzy začal prosazovat, s dalším ničivým suchem, které udeřilo v roce 2019. Toto poslední nahromadění by mohlo ovlivnit náklady na energii v těchto regionech, řekl Thomas.
"Je to skutečně překážka, zejména pro severoamerické vývozce plynu na asijské trhy," souhlasil Sand. Existují alternativní trasy, například přes Suezský průplav, ale trvá to déle a bude to stát více. Přesto společnosti, jako je Cheniere Energy sídlící v Houstonu, v červenci oznámily, že finančně nedává smysl čekat na průchod Panamským průplavem.
„Právě teď to trh na Dálném východě nepodporuje a ta čekací doba, protože nejsme prioritním zákazníkem, se nám nevyplatí právě teď,“ řekl generální ředitel Corey Grindal na konferenci LNG v červenci.
"V Panamě je poptávka po vodě, která převyšuje nabídku," řekl Thomas.
Přidejte k tomu zátěž klimatických faktorů a sucha, která se vyskytují častěji. Už v červnu úřady Panamského průplavu varovaly, že situace s vodou je horší, než očekávali.
„Nyní zažíváme, že se tyto události omezují na jednou za tři roky,“ uvedl v prohlášení správce Ricaurte Vásquez Morales, nikoli jednou za pět let. Připravují se na to, že se to zhorší s příchodem jevu El Nino.
Úřady zavedly „opatření na úsporu vody“, aby minimalizovaly dopad na lodní dopravu, včetně snížení hmotnosti, kterou může loď přenést přes kanál. Nedávno oznámili, že očekávají, že omezení budou platit po dobu 10 měsíců.
"Do El Nino se očekává, že se vodní nádrže během tohoto vlhkého období nenaplní v míře potřebné," řekl Sand a komplikoval obraz pro příští rok sucha.
Jedním z možných důvodů většího znepokojení nad tímto nahromaděním ve srovnání s předchozími je vzpomínka na katastrofu dodavatelského řetězce, která zachvátila světovou ekonomiku během pandemie. Dramatický dominový efekt odhalil zranitelnost globalizované ekonomiky, na které jsou spotřebitelé a dodavatelé závislí, a přiměl společnosti přehodnotit, kde působí.
„Nearshoring“ – přesun operací do blízkosti preferovaného trhu společnosti – náhle nabyl na důležitosti. Zejména to vedlo k rozmachu nových společností, které expandují nebo zřizují obchody v Mexiku, aby byly blíže americkému trhu.
Thomas očekává, že nevyřízený kanál povede k podobným úvahám.
„Život je o řízení rizik. Ať už jde o klima, rozšířené dodavatelské řetězce nebo problémy s vodním hospodářstvím, toto všechno je riziko, které musíme řídit,“ řekl. "Mnohokrát je nejlepší se tomu vyhnout."
https://www.aljazeera.com/economy/2023/ ... eepReading