Panama

Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Panama

Příspěvek od Diaľničiar »

dodatek k tomuto příspěvku: na 1. straně zcela dole je více informací k území Darién Gap (chybějící místo panamerické silnice mezi Panamou a Kolumbii: http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic. ... 68#p221968 )
Diaľničiar píše:
Diaľničiar píše:
Diaľničiar píše:Výstavba výše zmíněného 4. mostu ponad panamský průplav, který bude stát 1,42 mld. USD a postaví jej čínské firmy China Harbour Engineering Company (CHEC) a China Communications Construction Company (CCCC) se začne koncem letošního roku.
Byla vydána zpráva, že z geotechnických důvodů je možné, že se most prodraží a může překročit částku 1,5 mld. USD. Prozatím to ještě nic neznačí, ale všeobecně se vede debata, aby tyto veliké stavby vláda rozdělila na dvě části: jedna se bude týkat nejdříve komplexního posouzení a studií a teprve další bude samotná výstavba. Za každým se tak veliké projekty zásadně prodražují a odkládá to realizaci.
Tento projekt se komplikuje. Celý rok 2019 se řešila cena za technické provedení. Jde o to, že projekt je vysoutěžený, ale vládě se nelíbí vysoké náklady, které jsou nad 1,5 mld. USD, což je i nad původním odhadem v maximální hranici 1,42 mld. USD. Vláda oznámila, že nevypíše novou soutěž ani nezruší stávající výsledek, ale chce docílit takové úpravy, které tu cenu sníží. Zda nalezne shodu i s vítězem realizace projektu se ještě neví, ale čínská strana je ochotná jednat, i když varovala, že stávající legislativa neumožňuje měnit podmínky smlouvy a vyvolá to právní komplikace. Výstavba se tak nerozběhla ani koncem minulého roku a pravděpodobne nezačne ani v 1.Q 2020.
Ještě aktualizuji i tento stav. Výstavba 4. mostu nad Panamským kanálem se formuje v projektu. Je snaha snížit náklady na projekt. Dle původního: Celková délka 3918m, hlavní rozpětí 510m. Výška pylonu 190m. Bude tedy 2x3 jízdní pruh a železnice. Nachází se vedle Puente de Las Americas, tedy vedle 1. mostního objektu z r. 1962. Další vizualizace pod odkazem.

https://www.bridgeweb.com/Works-on-Four ... -week/7361

Obrázek

Obrázek

Obrázek
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Panama

Příspěvek od Diaľničiar »

Stavba čtvrtého mostu přes Panamský průplav bude zahájena ještě letos :arrow:

http://forum.ceskedalnice.cz/viewtopic.php?f=232&t=7374

*osekání projektu, snaha osekat cenu
*soutěž nebyla a nebude zrušená

Panama se hospodářsky vzpamatovala a v roce 2021 se provedla velká optimalizace projektu výstavby, ale reálně se nemohlo s výstavbou začít vzhledem k celosvětové situaci to ani tady nebylo ekonomicky nejrozumnější rozhodnutí.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Panama

Příspěvek od Diaľničiar »

:arrow: Proběhnou práce na rozšíření a rozšíření panamské dálnice Corridor de las Playas. Balíček prací v hodnotě 250 milionů USD bude mít na starosti španělský dodavatel Grupo Puentes.

Úsek dálnice Corridor de las Playas mezi městy Chorrera a Santa Cruz bude rozšířen tak, aby obsahoval tři jízdní pruhy v obou směrech, což pomůže zvýšit kapacitu a snížit dopravní zácpy. Velkou část financování zajišťuje Banco Centroamericano de Integración Económica (BCIE). Stavební práce nyní začínají a jejich dokončení bude trvat přes dva roky.

:arrow: Mezitím byl vládou Panamy stanoven rozpočet 85 milionů dolarů na stavbu 100 modulárních mostů. Práce bude prováděna partnerstvím Consorcio Puentes Modulares, které bylo vytvořeno mezi Toronto Global Holdings a Constructora Urbana za účelem zpracování smlouvy.

Tato dohoda navazuje na dohodu o 50 modulárních mostech, které dodá a postaví přes Panamu společnost Consorcio Puentes Modulares koncem roku 2021. Dřívější uspořádání umožnilo postavit mosty v Bocas del Toro, Chiriquí, Cocle, Darien, Herrera, Los Santos, Ngabe Blugle a Veragus. .

V roce 2018 panamské ministerstvo veřejných prací také vypsalo výběrové řízení na dodávku 34 modulárních mostů.

:arrow: Co se týká zahájení výstavby 4. mostu nad kanálem, který se původně měl v roce 2023 dostat do provozu, tak je to nejisté i pro tento rok. Most dlouhý v základu 3-4 km je tvořen skoro 42 km silnicemi a jedná se o projekt již po snížení nákladů koncem r. 2021 na 1,4-1,5 mld. USD, který jednoduše pro finanční problémy země nelze nastartovat. Již u 3. mostu bylo badat, že šlo o velký projekt, kde byl problém uhlídat rozsah investice.

https://www.youtube.com/watch?v=lUJpadjaJAQ
https://www.tvn-2.com/nacionales/mop-co ... 84050.html

Znamená to, že se v 06/2022 potvrdilo, že projekt mostu není zrušený, ale pracuje se na další finanční optimalizaci nákladů.

Další informace má vláda poskytnout v 12/2022.

Hospodářská situace:

*HDP stagnuje od roku 2019
- propad v roce 2020 o polovinu
*státní dluh byl v roce 2019 v úrovni do 50%
- v roce 2020 70%
- v roce 2021 mírně klesl na 65% HDP a letos se vrací na 50% HDP (dle projekcí bez dopadů války na UA)
*nezaměstnanost je kolem 14%, přičemž v projekcích se počítalo s 8-12%
- je vyšší, než v roce 2021
*vláda letos hospodaří s deficitem ve výši -3,5% HDP

Vláda schválila v létě návrh rozpočtu pro rok 2023. Pamatuje se především na sociální programy. Lze to vyjádřit i takhle:
- 17% výdajů jde na zdravotnictví
- 17% jde na dluhovou službu (obzvláště na krátkodobé půjčky od dob Covidu)
- 15% jde na obranu, bezpečnost a pořádek
- 11% na vzdělávání
- 8% jde na projekty v infrastruktuře vyjma bydlení
- 3% jdou na podporu bydlení a regionálního (místního) rozvoje)
- 3% ještě zadělí parlament

Rozpočet 2023 je o 6,5% větší proti rozpočtu 2022. Skoro všechen nárůst je tvořen sociálním programem napříč segmenty státu a ministerstev. Dle možností tak, aby to nešlo na nový dluh. I proto se snižují ostatní vládní výdaje, včetně investicí.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Panama

Příspěvek od Diaľničiar »

Panama modernizuje a posiluje své pozemní komunikace. Chce tím podpořit mezinárodní obchod

Panama letos investuje do modernizace své silniční sítě se třemi hlavními projekty. Velice dobře si uvědomuje důležitost dobré infrastruktury, která je klíčová pro rozvoj obchodu.

Dohromady tři nové projekty představují investici v hodnotě 500 milionů dolarů. Spočívají v prodloužení Panamerické dálnice v úseku Las Américas-Arraiján, rozšíření dálnice vedoucí do přístavu Vacamonte a také rekonstrukci a výstavbu nové dálnice vedoucí z přístavu Vacamonte do města Veracruz.

Všechny tři projekty jsou již v pokročilé fázi a panamská vláda se snaží dohlédnout na jejich dokončení v tomto roce. Největším projektem je rozšíření Panamerické dálnice, které vyjde na 413 milionů dolarů. Projekt realizuje panamská pobočka kostarické firmy Constructora Meco. Tato část dálnice často trpí hustou dopravou, což má vyřešit právě nový projekt.

Další dva projekty rovněž realizuje firma Constructora Meco. Rozšíření dálnice do Vecamonte za 57 milionů dolarů, který je již zhruba z poloviny hotový. Vecamonte je jedním z nejvýznamnějších panamských přístavů a dálnice je pro jeho fungování klíčová.

https://www.businessinfo.cz/clanky/pana ... ni-obchod/
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Panama

Příspěvek od Diaľničiar »

Omezení emisí lodní dopravy - začíná i tady

Omezení emisí lodní dopravy. Lodní doprava zkoumá několik scénářů na omezení emisí GHG (skleníkových plynů), prospět může i snížení rychlosti plavidel. K dekarbonizaci lodní dopravy může přispět i lepší organizace plavby v úzkých bodech.

Vyšší emisní zátěž představuje podle studie neefektivnost způsobená některými klíčovými úzkými body globálního námořního obchodu – jako jsou přetížení a čekací doby v přístavech. Právě to výrazně přispívá k emisím, které je třeba eliminovat v odvětví lodní dopravy. Lodě spotřebují mnohem méně energie při snížení rychlosti, takže úpravy v organizaci plaveb během přechodu námořními uzly/kanály mohou přímo snížit emise skleníkových plynů.

Teoreticky to zní jednoduše, ale realizaci snížení rychlosti často brání nesladěné pobídky mezi nájemci a vlastníky lodí. Ohrožení včasného příchodu k uzlu slouží ve prospěch shonu a čekání na kotvišti. Jak by se to dalo vyřešit? V nové studii, publikované v časopise Transportation Research Part D, profesoři ekonomie lodní dopravy Roar Adland a Gabriel Fuentes navrhují několik nápadů na překonání překážek, kterým v současnosti čelí implementace snížení rychlosti.

Koncepce snížení rychlosti pro provozní efektivnost se obvykle analyzuje pouze v souvislosti s přístavy, které jsou koncovými body plaveb lodí. Jak však ukazují Adland a Fuentes, neproduktivní čekací časy se mohou vyskytnout i na mezilehlých místech během plavby, například na zastávkách při tankování a na námořních úzkých místech, jako jsou kanály a úžiny.

Takové čekací doby mohou být způsobeny faktory, jako jsou dynamická poptávka, nedostatek zdrojů pro obsluhu plavidla, povětrnostní uzávěry a omezení propustnosti. V této souvislosti je třeba upřednostnit zlepšení provozní efektivnosti v námořních úzkých bodech, protože představují také cennou příležitost ke snížení emisí.

Ve skutečnosti jsou některé námořní úzké body tak důležité pro globální námořní obchod, že je stejně důležité vnímat je jako velmi velké přístavy a klíčové obchodní cesty. Toto je hlavní myšlenka studie Roara Adlanda a Gabriela Fuentese, v níž tvrdí, že snížení emisí v lodní dopravě by se dalo nejlépe dosáhnout v mezilehlých bodech (kanály), protože mnohé ze smluvních překážek, které brání provozní efektivnosti v přístavech, se neuplatňují.

Studie využívá Panamský průplav jako případovou studii z několika důvodů. Kanál má obrovský potenciál snižování emisí vzhledem k tomu, že ročně jím projde přibližně 13 000 plavidel, podle zprávy Panamského průplavu (PCA). Panamský průplav má jeden z nejflexibilnějších systémů plánování s několika možnostmi předběžné rezervace plavby na základě komerčních kritérií. Studie se zabývá možností, že kanál by mohl využít svou flexibilitu plánování pro přidělování slotů na základě emisí skleníkových plynů plavidel.

To znamená, že zásady plánování tranzitů v kanálu se nezaměřují pouze na chronologickou řadu příchozích plavidel, ale také na uvážení úřadu pro kanál, zahrnující předem rezervované sloty a pravidla určující prioritu podle typu plavidla nebo pořadí zákazníka.

Některé změny pravidel plánování Panamského průplavu by tedy mohly pomoci při provádění opatření na snížení rychlosti a účinně tak pomoci snížit emise uhlíku. Na vyhodnocení emisí z kanálu byly ve studii použity údaje z 36 112 tranzitů (98,1 % hlášených tranzitů) za období 2019–2021. Celkový provoz Panamského průplavu vyprodukoval přibližně 101,9 milionu tun ekvivalentu CO 2 , z čehož CO 2 a zbytek emise metanu (CH 4 ) a oxidu dusného (N 2 O).

Pokud jde o opatření ke snížení rychlosti, pro PCA by bylo velmi obtížné zavést změny ve všech tranzitech plavidel. Politika však může být přiřazena malému počtu plavidel, zejména se zaměřením na plavidla obchodující na konkrétních trasách, které mají největší dopad na emise. Studie například zjistila, že kontejnerové trasy z Asie na východní pobřeží USA dominují trasám s nejvyššími emisemi. Pokud by byla založena na jednotlivých přístavech, počáteční strategie by se mohla zaměřit na přístav Busan a přístav v Houstonu, přičemž by pokrývala čtyři a dvě nejlepší trasy.

„Myšlenka zaměření na trasu je inspirována návrhem zelených koridorů, který představila koalice Getting to Zero. Zelené koridory jsou specifické obchodní cesty mezi hlavními přístavními uzly, kde byly prokázány, a jsou podporovány řešeními s nulovými emisemi. Uvědomujeme si, že Panamský průplav, který je součástí zeleného koridoru, by mohl mít podobný účinek, pokud jde o využití příznivých podmínek pro zrychlenou akci a vytvoření efektu přesahování do jiných námořních úzkých bodů a tras,“ doporučili Adland a Fuentes .

Studie odhadla, že Panamský průplav by mohl odstranit až 1,8 milionu tun ekvivalentu CO 2 ročně na období let 2019 až 2021, pokud by se cílené snížení rychlosti implementovalo do plánování tranzitů některých příchozích plavidel.

Ve výsledku by pak i Panamským průplavem prošlo více lodí s menšími obtížemi.
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Diaľničiar
VIP
Příspěvky: 22513
Registrován: 15.3.2009 20:16:13
Bydliště: EU, IL

Re: Panama

Příspěvek od Diaľničiar »

Už měsíce se fronta na průjezd jednou z nejznámějších lodních tras na planetě zhoršuje. Na konci srpna čekalo na překročení 82 kilometrové vodní cesty, která spojuje Atlantický a Tichý oceán, zhruba 135 lodí, což je o 50 procent více, než by tam normálně bylo.

Příčinou je vleklé sucho, které srazilo hladinu vody dolů a donutilo provozovatele kanálu snížit počet lodí, které mohou proplout jeho zdymadlem. Výsledkem je, že obří kontejnerové lodě a tankery převážející suché zboží, předměty podléhající zkáze a energii nečinně sedí v moři.

Jak špatné to je – nebo může být – záleží na tom, co se pohybuje a kam to směřuje. Ale jistě to dává více než jednomu přepravci „ošklivé vzpomínky na COVID, kdy zboží dorazilo s obrovským zpožděním a v menším počtu, než bylo požadováno,“ řekl Peter Sand, hlavní analytik společnosti Xeneta, platformy pro srovnávání námořních sazeb a průzkumu trhu.

"Z globálního hlediska je to nepříjemná překážka, ale právě tehdy máte jako hřiště celý svět," řekl. "Pokud posíláte banány z Ekvádoru na Floridu, je to obchodně důležité, protože to je jediná věc, kterou děláte, a vaší jedinou možností je projít Panamským průplavem."

„Mnoho lidí se obává kontejnerů. Větší problém se týká energie,“ řekl Thomas Al Jazeeře. "Od americké revoluce břidlicové energie s frakováním se toto stalo hlavním způsobem, jak se energie přesouvá z východního pobřeží Spojených států do Číny, Indie, Koreje a Japonska."

Kanálové úřady skutečně ohlašovaly nástup cestování LNG jejich vodami v roce 2016 jako „začátek nové éry čistší a levnější energie“. Problém vodních hladin se však brzy začal prosazovat, s dalším ničivým suchem, které udeřilo v roce 2019. Toto poslední nahromadění by mohlo ovlivnit náklady na energii v těchto regionech, řekl Thomas.

"Je to skutečně překážka, zejména pro severoamerické vývozce plynu na asijské trhy," souhlasil Sand. Existují alternativní trasy, například přes Suezský průplav, ale trvá to déle a bude to stát více. Přesto společnosti, jako je Cheniere Energy sídlící v Houstonu, v červenci oznámily, že finančně nedává smysl čekat na průchod Panamským průplavem.

„Právě teď to trh na Dálném východě nepodporuje a ta čekací doba, protože nejsme prioritním zákazníkem, se nám nevyplatí právě teď,“ řekl generální ředitel Corey Grindal na konferenci LNG v červenci.

"V Panamě je poptávka po vodě, která převyšuje nabídku," řekl Thomas.

Přidejte k tomu zátěž klimatických faktorů a sucha, která se vyskytují častěji. Už v červnu úřady Panamského průplavu varovaly, že situace s vodou je horší, než očekávali.

„Nyní zažíváme, že se tyto události omezují na jednou za tři roky,“ uvedl v prohlášení správce Ricaurte Vásquez Morales, nikoli jednou za pět let. Připravují se na to, že se to zhorší s příchodem jevu El Nino.

Úřady zavedly „opatření na úsporu vody“, aby minimalizovaly dopad na lodní dopravu, včetně snížení hmotnosti, kterou může loď přenést přes kanál. Nedávno oznámili, že očekávají, že omezení budou platit po dobu 10 měsíců.

"Do El Nino se očekává, že se vodní nádrže během tohoto vlhkého období nenaplní v míře potřebné," řekl Sand a komplikoval obraz pro příští rok sucha.

Jedním z možných důvodů většího znepokojení nad tímto nahromaděním ve srovnání s předchozími je vzpomínka na katastrofu dodavatelského řetězce, která zachvátila světovou ekonomiku během pandemie. Dramatický dominový efekt odhalil zranitelnost globalizované ekonomiky, na které jsou spotřebitelé a dodavatelé závislí, a přiměl společnosti přehodnotit, kde působí.

„Nearshoring“ – přesun operací do blízkosti preferovaného trhu společnosti – náhle nabyl na důležitosti. Zejména to vedlo k rozmachu nových společností, které expandují nebo zřizují obchody v Mexiku, aby byly blíže americkému trhu.

Thomas očekává, že nevyřízený kanál povede k podobným úvahám.

„Život je o řízení rizik. Ať už jde o klima, rozšířené dodavatelské řetězce nebo problémy s vodním hospodářstvím, toto všechno je riziko, které musíme řídit,“ řekl. "Mnohokrát je nejlepší se tomu vyhnout."

https://www.aljazeera.com/economy/2023/ ... eepReading
za lepší silnice a dálnice
Historie výstavby v HR
čtěte a hlasujte
Odpovědět

Zpět na „Amerika“